כיכר השבת

ההפגנות על מעצר העריקים

הגר"ט נוביק הסביר: מדוע אנחנו לא סוגרים את הגמרא

משגיח ישיבת חדרה, הגאון רבי טוביה נוביק, הסביר בנאום ארוך את עמדת הישיבה שתלמידיה אינם יוצאים להפגנות 'הפלג' ואמר כי "חיזוק עסק התורה - צריך להיות העסק הבלעדי" • האזינו (חדשות)

32
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ט בחשוון | 08.11.17
הגאון רבי טוביה נוביק
הגאון רבי טוביה נוביק (צילום: שמואל דריי)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

סערת ההקלטות בציבור הליטאי: אחרי שיחתו במוצאי שבת של הגאון רבי שמואל אוירבך, שנחשפה במלואה ב"כיכר השבת", בה פרש את משנתו ואמר כי "לפעמים צריך לסגור את הגמרא", אמש (שלישי) נשא המשגיח של ישיבת חדרה, הגאון רבי טוביה נוביק שיחה בה הסביר מדוע אינם סוגרים את הגמרא ואמר כי "חיזוק עסק התורה צריך להיות העסק הבלעדי".

כידוע, ישיבת חדרה לא יוצאים להפגנות של 'הפלג הירושלמי', למעט העתקת הישיבה למספר שעות אל מול שערי הכלא הצבאי, שם נערך סדר לימוד ונמסרו שיחות חיזוק.

הגר"ש אוירבך, בנאומו, מתח ביקורת נגד ראשי הישיבות שאסרו על תלמידיהם לצאת ולהפגין ואמר כי "חשוב לזכור שאסור לעמוד מנגד, ומצינו בתנא דבי אליהו שת"ח אם אין בו כבוד שמים אז אין בו גם תורה; אם הוא רק יושב ולומד, ואין לך כלל כבוד שמים, זו בחינה של 'האומר אין לו אלא תורה אף תורה אין לו', כי לפעמים צריך לסגור את הגמרא!

"והיה אומר מרנא הגר"ח מבריסק זצ"ל שמי שלא יכול לסגור את הגמרא כשצריכים לסגור, אז גם כשזה פתוח זה סגור... כי העיקר זה כבוד שמים".

"כיכר השבת" מביא את דבריו המלאים של הרב נוביק:

"ממילא אנחנו צריכים להשכיל ולהבין. כשהמציאות לפנינו כשארונות, ארונות קודש, ארון ברית השם, נפלו בשבי של פלסטינים, של ערב רב של פלישיתים. ארונות, ארונות ברית השם ישיבע בוחרים, אברכים, יגעי תורה נפלו בשבי.

"אנחנו לא יודעים למה, זה לא דבר, הרי בנס עומדים, הרי ארון נושא את נושאיו, איך תתכן מציאות כזו, אנחנו לא יודעים אין לנו נביא שיגיד לנו, אין לנו בעלי רוח הקודש שיגידו לנו איזה שבע כבשות. איזה שהוא, איפה טמון, איפה טמונה הבעיה. אבל בוודאי שצריך להשכיל מזה את המיניה וביה.

הנאום המלא של הגר"ש אוירבך (באדיבות המצלם)

"כמו שאז שהארון היה שבוי אז מוזכר נוסח במדרש איך שהקב"ה אמר ארון שלי בשבי הרי אם תרנגולת שלך הייתה נאבדת לך היית מסתובב כמה מבואות, אם פרה שלך הייתה נאבדת לך, היית מחפש אותה בכמה שדות, ארון שלי בשבי ואתה שקט?

"התפקיד לתת את התוקף, את החוזק לעמלה של תורה. אתה נותן חס ושלום כאילו, הרי זה כל המלחמה חס ושלום, זה הנושא הרי, איך ההתייחסות למלחמתה של תורה איך ההתייחסות לנשיאת ארון ברית השם.

"מה תפקידם של כלל ישראל בכל המובנים, מה המרכז של כלל ישראל. מה נותן הגנה, מה נותן פרנסה, מה המציאות של כלל ישראל. את ההשכלה הזו של הלווים המבינים, היה להם תפקיד מימות יאשיהו לתת את ההבנה לכלל ישראל והשם יתברך סייע בידם, כך הייתה המציאות, איך שמאז ואילך החרש והמסגר זה היה הצדקה.

"השם יתברך הוריד קודם כל אותם לבסס תורה בבל, וכך כשירדו לבבל אז עסקו בתורה ביתר חיזוק, וכך כשעלו בחזרה, אז הלוויים המבינים כמו שכתוב בספר עזרא בכמה פעמים.

"וככה העמידו תלמידים הרבה אנשי כנסת הגדולה. משם ואילך נמשך המציאות שהתייחסות המחוייבת בישראל היא להגדיל את השקיעות בלימוד, להגדיל את ההבנה איך הלעמוד לפני השם לשרתו, זה הנושא הבלעדי שמוחייבים כל ישראל. מחוייבים כל ישראל!

"כמה אנחנו היום מעט מן המעט, על אחת כמה וכמה אם ראית דור, אומר רבי שמעון בר יוחאי, שנתייאשו מאוד מהתורה עמוד והתחזק ואתה נוטל שכר כולם.

"יש דרכים להשם יתברך. שמחיזוק שעושים, עת לעשות להשם הפרו תורתך כמו שרבי חיים ולאז'ין מביא את לשון הזוהר, שזה הזמן, בחיזוק עסק התורה צריך להיות העסק הבלעדי, התעניינות הבלעדית למעט כל דבר אחר. ולהגדיל את חשקת עסק התורה זו נשיאת ארון ברית השם האמיתית. וזה נותן את הכח לארון ברית השם להיות נושא את נושאיו".

  • ההקלטות באדיבות הקו החרדי - 0799457692
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
רק שזה נוגע לאשכנזים אתם נכנסים למחלוקת
לא מבין08.11.17
12
שאג'נדה אישית חפצם, ולכך גם הוציאו עתון מקור להזרמת כסף מזוהם לכיסיהם הם המה שנווטו ההשקפע הטירורה בסיפורי סבתא, ולצערנו הביאו הרס וחורבן לבני הישיבות, והם שצווחת די גרויסע שמד בגרונם אינם אלא כנופית טירוריסטית שרצונם השתלטות ואגו נשיאות ונוכלות
הדובר צוקר08.11.17
11
חדרה לא יצאו להפגנות ? מאיפה הגיעו 8 או 9 בחורים (אינני זוכרת) מישיבת חדרה למעצר ? לא מההפגנות ? מישהו יכול לעשות לי סדר ?
מירי08.11.17
שיטתו שישיבה לא שולחת להפגין, זאת אומרת לא סוגרים את הישיבה. אבל יחידים שכאב להם ומוכנים למסור את הנפש. אם הולכים להפגין הרשות בידם, ואף מכבדים אותם.
המתבונן08.11.17
מה זה יחידים? היחידים לא צריכים לשמוע לקול רבותיהם?. כל הבלבולי שכל של הפלג "הוראה כללית" "הוראה פרטית" "כולם" "יחידים" מראה על חוסר הנהגה ובלבול. באמת מסכניםםם תתארו לעצמכם שאני כיחידי שכואב לו, במקום להתפלל שחרית רוצה לעמוד ולהפגין מול חנות עיתונים. יעיפו אותי על טיל מהישיבה. נוצר מושג חדש "יחידים
הזויים08.11.17
אם יש לך איזה רב אפילו מזרחניק הוא יסביר לך
המתבונן09.11.17

הצגת כל התגובות

10
אלימות מקובלת עליו, התעללות באנשים העומדים בפקקים לא מעסיקים את המוסרני'ק הזה. ביטול תורה? חה חה חה. עוד לא למדתם שעדיף שלא ילמדו כי כל דף גמרא שלהם הוא סם המוות?
חרדי08.11.17
9
את הגמרא לא סוגרים אבל את ישיבת חדרה צריכים לסגור ומיד כל מי שנגד גדולי הדור האמיתיים ולא המדומים אין לו מה לחפש בעולם הישיבות
יצחק08.11.17
שטיינמן שליט"א וסיעתו ואילו בצד השני הם מדומים ומדומיינים.
אבי08.11.17
8
ידועים דבריו של החפץ חיים ז"ל, שכמו שבמלחמה צריכים גם חיל הים וגם חיל אויר וגם חיל קרקע, כך גם במלחמה נגד העומדים עלינו לכלותינו צריכים להתשמש בכל הדרכים, תפילה, לימוד, הפגנות. ולכן דברי מרנא הגרש אוירבך עם דברי הרב נוביק עולים בקנה אחד.
יענקעב08.11.17
סתם משתוללים ומחללי ה' בפרהסיה ו"בחוריכם" נלכדו בדרכם למאורות פריצות. לכן צריך גם חיל אויר וגם חיל ים כדי לגייסכם ולהכחיד את זכר המחבלים והפלג מן העולם.
אבי08.11.17
7
אם נראה כמה שעות יש בשנה, וכמה שעות לומדים בישיבה, לאחר שנפחית את שעות הלילות שהאורות כבים בישיבות, את החגים השבתות וחופשות בין הזמנים. יוצא שלומדים רבע שנה. בגני הילדים ובפעוטונים לומדים יותר שעות מאשר בישיבות.
דן סגל08.11.17
6
השלטון הישראלי שהחליט להתערב באורחות חייהם של החרדים, טעה טעות חמורה ביותר, כי יש כבר אלפי חרדים שזורקים לפח אשפה את המכתבים של הצבא, הבחורים שהם תפסו וזרקו לכלא הם רק קצה הקרחון וההפגנות הם רק פרומו למה שיתחולל כאן בשנים הבאות, לכן הם צריכים לעשות חשבון נפש ולבטל המכסות ולא להפריע לבני הישיבות בשגר
השלטון הישראלי והבגצ אשמים08.11.17
ועם עולם ערבי ועם עולם עם אנטישמיות. ואתה באמת חושב שכמה פלג משתוללים כילדות בגן ***זה*** מה שישבור אותנו???!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ארי08.11.17
שאתה והמדינה אלף פעמים מאוד כועסים על הפלג שמבטלים את חוק הגיוס.אחרי מאה שמונים של הרב שטיינמן דגל מתפרקת כי רוב הרבנים עוברים לרב אויערבאך
כע09.11.17
5
חחחחחחחחחחחחח
חחחח08.11.17
4
הימים יגידו וכמובן למעלה יחליטו אם זה באמת כך כל כך הרבה דברים לא מובנים ומנוגדים עושים לכבוד שמים וכל כך הרבה השמצות וחוסר כבוד האדם והבריות שאני כבר מאוד מסתפק אם בשמים כל כך מהר יסכימו עם זה
RAFI08.11.17
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר08.11.17
2
כל מי שאני מכיר שהלך להצהיר שהוא בחור ישיבה או אברך יושב היום על מי מנוחות בלי רדיפות ובלי מעצרים ומי שלא הולך להצהיר גורם לעצמו ביטול תורה דיחיד ודרבים (בגלל ההפגנות)
יאיר08.11.17
הרב נוביק הוא מגדולי המתנגדים ללכת לקבל דיחוי, ולדעתו כל שיתוף עם הצבא הוא איסור חמור. הרב נוביק עשה "קריעה" עם שם ומלכות (!) בזמן שעשו תיקון לחוק הגיוס של לפיד...
שלום09.11.17
1
לפיד יהיה ראש ממשלה ואז יחול חוג גיוס חובה מגיל 18 ללא פלוג ואז אתה תזחל אל הרחוב ותסגור את הגמ' לתמיד!!!
מוקי08.11.17
וסופו ידוע לכולם וד"ל
שפוי08.11.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם