כיכר השבת

לאחר 18 שנה

כך שיקרו את הרבנים שחתמו "נגד" מרן הגראי"ל שטיינמן

בחלוף כשני עשורים מהמכתב המסעיר של בכירי הרבנים על "מסלולי הגיוס" של 'ועדת טל', שהוצג כהתנגדות לדעתו של מרן זצוק"ל - האמת נחשפת • וגם: איך זה קשור לריקוד נרגש מולו? (חרדים)

75
אלי רוטמן | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 10.01.18
כך שיקרו את הרבנים שחתמו "נגד" מרן הגראי"ל שטיינמן
(צילום: Moishimi / Wikimedia)

באביב תש"ס, נראה מחזה מלבב ויוצא דופן, בהיכלה של ישיבת ארחות תורה שהכניסה ספר תורה לבית מדרשה שבבני ברק: שני אנשים באים בימים, רבנים נכבדים, רוקדים להם בצוותא אל מול הדרת כבודו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל.

רק מעטים, אם בכלל, ידעו מה מסתתר מאחורי מראה לא שגרתי זה. כאן, ב"כיכר השבת", נחשפת כעת לראשונה הדרמה ההשקפתית, הפוליטית - ולא פחות מכך, האישית - שמקצת מפרטיה הסעירו באותם ימים את עולם התורה. להלן השתלשלות הדברים, בפרסום ראשון:

כמה חודשים קודם לכן, החלה 'וועדת טל', שהוקמה כחלק מההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לממשלת ברק, לשבת ולדון בגיבוש חוק שיאפשר את המשך הסדר דיחוי מעמדם של בני הישיבות מול שלטונות הצבא. גדולי ישראל בראשות מרנן הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטיינמן שלחו לוועדה שני נציגים מטעמם: הרב אשר טננבוים יו"ר ועד הישיבות דאז והרב מרדכי קרליץ איש אמונם של גדולי הדור.

כידוע, וכפי שמעיד על כך מקורבו של מרן הגרי"ש, הרה"ג יוסף יקותיאל אפרתי, פוסק הדור סמך לחלוטין על מרן הגראי"ל בכל סוגיית הגיוס, ואף התבטא לא פעם כי חש "חובת הכרת הטוב לר' אהרן לייב" על כך.

מרן הרב שטיינמן זועק נגד הגיוס לצה"ל (צילום: יהודה פרקוביץ')

אלא שאנשי ריב ומדון היו תמיד, ואלו "סימנו" את מרן הגראי"ל כפשרן בנושא הרגיש, על אף הכחשתו במכתבו הידוע למשגיח הגר"ד סגל בהקשר לפרשת הנח"ל החרדי. כמה מהם שמו להם אז כמטרה, להחתים ראשי ישיבות חשובים מהציבור הליטאי נגד ה"מסלולים" - אפשרויות גיוס אלטרנטיביות (אחד הנידונים העיקריים בוועדת טל) - וכך להציג את עמדת מרן הגראי"ל כדעת יחיד ב"הסכמתו" להתפשר בענין.

מכתב הרבנים ''נגד'' מרן הגראי''ל (סריקה)
מכתב הרבנים "נגד" מרן הגראי"ל (סריקה)

ואכן, בחודש אדר התפרסם בחוצות מכתב חריף על "סכנת המסלולים", ורבים בציבור שפשפו את עיניהם בתימהון למראה שמותיהם של בכירי ראשי הישיבות שחתימותיהם התנוססו בשולי המכתב, בשל העובדה כי כמה וכמה מהם היו מוכרים כבר אז כסרים לדעתו של מרן זצוק"ל.

מי שבעיקר הכאיבה למרן חתימתו על המכתב, היה ידידו משכבר, חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי ברוך רוזנברג זצ"ל, יליד העיירה בריסק - ערש גדילתו של מרן - ותושב שכונתו זכרון מאיר שבבני ברק. בשל כך, סר לאחר מכן הגר"ב למעונו של מרן, ממנו שמע את טענתו כי "לא חותמים לפני שמבררים", והתנצל בפניו כראוי.

מרן הגראי"ל שטיינמן עם הגר"ב רוזנברג (ארכיון כיכר השבת)

כעת מתברר, כפי שנחשף ב"כיכר השבת" לראשונה, כי חתימותיהם של הרבנים הוצאו במרמה מוחלטת. וכך היתה השתלשלות הדברים: העסקנים שעלו לביתם של ראשי הישיבות הבהירו להם כי "זה משהו פנימי, רק כדי להוכיח לחברי הוועדה החילונים כמה העמדה של הנציגים החרדים בוועדה היא כבר פשרה ענקית מצידנו, ש'הנה קמים עלינו ברחוב החרדי'".

הם אף הבטיחו מפורשות לרבנים כי חתימתם היא ענין תחבולני, טקטי בלבד, ובשום אופן היא לא תתפרסם מחוץ לכתלי 'וועדת טל'.

כמובן, כאמור, שזו היתה רמייה מוחלטת, ומיד כשסיימו העסקנים הללו את סבב ההחתמה, הם פרסמו את המכתב תחת כל עץ רענן, בחתימותיהם של הגר"ד לנדו, הגרמ"ה הירש, הגר"י שיינר והגרב"מ אזרחי, וכן הגר"ב רוזנברג, הגרי"א וינטרויב, הגר"א פינקל, הגרש"י בורנשטיין זצ"ל ועוד, שרובם ככולם מפורסמים ומוכרים לכל בהערצתם למרן הגראי"ל זצוק"ל וכפיפותם המוחלטת לדעת תורתו.

מרן הגראי"ל בהספדו על ידידו ראש ישיבת סלבודקה (ארכיון כיכר השבת)

זמן מה לאחר מכן, התקיים מעמד רב רושם של הכנסת ספר תורה לישיבת ארחות תורה שבראשות מרן. אל החגיגה טרח והגיע הגר"ב רוזנברג, נתן את ידו להגרח"ש קרליץ זצ"ל (מקים "שארית ישראל") שהיה אף הוא ידידו ומעריצו של מרן, ויחד עמו פתח בריקוד שכולו ביטול והכנעה מול גדול הדור, כדי להפגין לעין כל את דעתו האמיתית באשר להנהגתו הנכונה של ראש הישיבה זצוק"ל שהלך לפני 30 יום לעולמו.

תוכן שאסור לפספס
75 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
מתנצל שפגעתי בך אולי בענין ''בן בלעם'' (הלבנת פנים אין כאן כי אתה עדיין אנונימי ורואך אינו יודע שכוונתי אליך)
משה בן אברהם11.01.18
34
הפכתם את גדולי ישראל לכאלו שחותמים על מה שלא מאמינים??? מי נראה לכם 'קונה' את הלוקשים האלו??? זה ידוע, שכל גדולי ישראל האמיתיים ובראשם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, היו נגד כל פשרה, כולל ועדת טל. פתאום היום נזכרתם אחרי 20 שנה כשאף אחד לא יכול להכחיש??
נטע גודלמן11.01.18
33
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה11.01.18
אנו נשמור עליהם מבית המדרש והם ילכו להלחם ולנצח בזכותנו.
משה רבינו11.01.18

הצגת כל התגובות

32
"מעונינים מאוד" (משום מה) להוכיח שאין קשר בין הנחל החרדי להגראי"ל ושהוא לא עודד אותם ומצד שני מי שהקים את הנחל ברוך בלוך ועוד טוענים בתוקף שהם קיבלו הסכמה נלהבת של הגראי"ל ושהגראי"ל שלח אליהם גם בחורים חלשים פשוטים לאו דוקא מחללי שבת אז מה הולך פה? מצד אחד האתרים עסוקים בימים אלו להוכיח שהגראי"ל היה
אדלשטיין11.01.18
31
שקרו לרבנים, ולא שקרו את הרבנים, לא צריך דקדקן דגול בשביל לא לעשות טעויות כאלה.
בושה11.01.18
30
הציבור הזה חולה שנאת עצמו ושנאת עמו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי לא חרדי11.01.18
29
תראה אני מאמין בפסוק " ויאמינו בה' ובמשה עבדו" החריידים מאמינים בפסוק "ויאמינו במשה ובה' עבדו" הקב"ה עבדם של גדולי ישראל ולא רק שלהם אלא של בני ביתם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james11.01.18
28
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מבולבל11.01.18
27
עשו שונאי ישראל למרן הרב שטיינמן זיע"א... אבל תראו מה נשאר משונאי משה ודוד? כלום! ומה יש לנו ממשה רבנו? את כל התורה! ומה יש לנו מדוד המלך? את ספר התהילים הקדוש! כך גם תורתו ומעשיו הטובים של מרן זצ"ל ישארו לנצח! אך כל אויביו יאבדו בגיהנום לנצח!
נקודה למחשבה.10.01.18
26
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר10.01.18
ויש לו לרב אפרתי הרבה סיפורים מבית הרב אלישיב על התנהלות של אותם אלו שקמו כנגד הרב שטיימן.
dvis10.01.18
25
והמסלולים אינם מסוכנים? אין ראיה יותר גדול מזה...? מה חשבתם ללמד אותנו בזה? שכן הם פשרנים, ומסכימים למסלולים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מר10.01.18
24
אם החרמות והזלזולים נגד הרבנים מליובאוויטש ר' עובדיה יוסף ואפילו הרב שטיינזלץ לא הושגו ברמאות כחש ומרמה וכיו"ב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה בן אברהם10.01.18
23
בכתבה מתואר רבי אשר טננבוים זצ"ל יו"ר ועד הישיבות בתור נציגו של מרן הגרי"ש אלישיב. אכן נכון הדבר אבל החסרתם דבר אחד, שרבי אשר טננבוים פרש מוועדת טל, והתנגד לחוק טל. אכן נודע הדבר הגרי"ש התנגד להסכמת הגראי"ל שטיינמן על מסלולי גיוס, ואף הורה לח"כ גפני להתנגד (רביץ תמך בסעיף הזה, בתור היותו איש של הגרא
חיים10.01.18
22
בשביל למנוע גזירת שמד מכלל ישראל מותר לעשות הכול ! זה ממש פיקוח נפש
הפלס10.01.18
21
ממש כמו אצל דוד המלך ע"ה כמה שונאים ואויבים היו לו מבית ומבחוץ! וגם לאחר פטירתו כמה שנים! רק כאשר נבנה ביהמ"ק ובזכות פתיחת השערים חזרו בהם! יהר"צ שזה יקרה בקרוב לכל שונאי מרן זצ"ל ויחזרו בתשובה בקרוב! אמן!
בקרוב10.01.18
20
1) משמים זימנו לך שתכתוב את שמך האמיתי "בן בלעם". 2) המשנה אומרת באבות שאחד מסימני הלומד לשמה הוא "מגלים לו רזי תורה" והיום הליטאים בקיאים ב99.9 ב"שור שנגח את הפרה" בלבד, ורזי תורה יש בעיקר בספרי חסידות ובעיקר ב500 ספרי אדמורי חבד. 3) שמעתי הסבר על מאמרז"ל אם מלאך ישמעו תורה מפיהו, שאם הוא כמלאך שיו
משה בן אברהם11.01.18
שהגראי"ל ידע בדיוק מה קורא בעליונים ואלה היו מעשים שבכל יום ואיני מדבר על הברכות כשכבר ברך התקיימו במלואם
בני 11.01.18
19
אוי להם לעציצים מיום ה ד י ן ! אוי להם מעלבונה של תורה!
רח"ל עליהם!10.01.18
18
כמו שהאריז"ל לא בדה מליבו, וכמו שהגמרא לא בדתה מליבה עין תחת עין ממון אלא זה רצון ה' שדיבר מפיהם, כך מהבעש"ט דרך התניא שהיום הילולתו דרך הצמח צדק עד לרבי מליובאוויטש לא בדו מליבם אלא העבירו את רצון ה' לנו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה בן אברהם11.01.18
ואילו הגרא מוילנא והנודע ביהודה ור' חיים וואלזינער והחיי אדם פסקו שהחסידות זו מינות ורשעות. וזה רצון השם האמיתי.
משה בן בלעם11.01.18
17
אין שום ראיה שזו הייתה 'תחבולה'.... וחוץ מזה, הפכתם את גדולי ראשי הישיבות, לכאלו שאחד בפה ואחד בלב???
דני11.01.18
השקרן והנוכל אין לו שום דבר וחצי דבר עם אידישקייט ותורה, מתחילתו ועד סופו ומארבע רוחות העולם הכל כדרך הסיקריק הארור, פגיעה בזולת, פשעים מחרידים ברו"ג, והכל ממון וזוזי וכסף
דנני11.01.18
16
הבעיה עם החרדים באופן כללי היא ששמירת המצוות של הפלג ושל המתנגדים לפלג החא בגדר עבודה זרה!! הליטאים והחסידיםלקחו את היהדות והפכו אותה לעבודה זרה של גדוילים . כשאתה סוגד לר' שמואל לשר התורה למרן ראש הישיבה אתה לא עובד את ה" אלא אתה עובד אותם כשאתה מתנגד לשירות צבאי כמו שהםלג מתנגד אז הכל מתנקז לשם .
james11.01.18
15
יתכן מאוד וכל הפרסום זה נועד להשמיץ רבנים מסויימים שהם כאילו בתקופות מסוימות נלחמו בהרב שטיינמן והכל בשביל להסביר למה העסקנים נלחמים בהם היום מפחיד חשוב לחשוב ולחשוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קוצקר11.01.18
14
והיא שאפשר לעבוד על גדולי ישראל !! מי יתקע לידי החרדי עם הארץ שפרסום של ר' חיים קנייבסקי ומטבע אש הקדש הןא על דעתו? שלא לדבר על החלטות גורליות באמת.. חוק המרכולים וחוקים רבים אחרים? מה שיוצא נזה זה דבר מדהים .. צריך סטרטאפ שמייצר החלטה של גדולי ישראל ללא עסקנים (וללא בני הבית) (נשלח באמצעות כיכר
james10.01.18
כשזה נוגע לפגיעה בכבודו של הגראי"ל, פתאום אפשר לעבוד על רבנים, כל המלחמה של הפלג הבני ברקי נגד הפלג הירושלמי בא רק בגלל ששיקרו לרבנים, זה האמת, נקודה.... הפלג הירושלמי דואג על שמירת התורה והמצוות קצת יותר מאשר הפלג הבני ברקי, זה ברור לכל.
ונהפוך10.01.18
13
מי אמר שכך??? אין אמונה בכם... מי שאמון על שקר ימשיך לשקר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לבן הארמי10.01.18
12
שחתם ודיבר נגד הרב אמנון יצחק דור של חצופים
דרעי10.01.18
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק10.01.18
10
נו.. הכחשות הפלג הבני ברקי בדבר התנגדותם של כל גדולי ישראל לפני כשני עשורים לדרך הרב שטיינמן בענין הנחל וכו', לא נופל מהכחשת השואה, שככל שהתרחקו מהשואה, רבו המכחישים ואלו שמאמינים בהם, תכינו את עצמכם להעלאת הכחשות שונות כל כמה ימים כך גם יזכרו שהם קיימים, נו...
מזדמן11.01.18
9
מישהוא יכול להסביר לי היאך מנסים להגיד עכשיו שמכתב ברור שנחתם ע"י ידי כמעט כל גדולי הדור לא התכוונו לזה וכו' וכו' זאת אומרת הם ידעו שזה יכול להתפרש מאד לא טוב אם יתפרסם אלא שסמכו על אנשים שכנראה לא הכירו בעינים עצומות ולא טרחו להרים טלפון לאף אחד לברר. נשמע הזוי למה לא לפרש שמרן באמת לא אחז מהנח"ל
קצת שייכל07.02.18
8
שכחת שני פסוקים מפורשים שכל ילד חבד"י יונקם עם חלב אימו "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" "אנכי עומד בין ה' וביניכם להגיד לכם את דבר ה' " ועוד המון מאמרי חז"ל כמו "החולק על רבו כחולק על השכינה" ועוד (אם תלמדו חסידות גם הגמרא והחומש יהיו משמעותיים עבורכם" (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה בן אברהם11.01.18
לו רק החסידים בעצמם היו לומדים את החסידות שבדו מליבם... כיצד לומדים כשהטשולנט הוא המרכיב העיקרי בחיי היום יום?
משיח מדומיין11.01.18
7
וואי דחסרא אוי לספינה שאבד קברניטה כבה נר המערבי הוסרה העטרה אבד צדיק מהארץ גדול הדור רבן של ישראל אור העולם הצדיק האמיתי הענוותן כהלל פאר הדור והדרו האורים ותומים גאון ישראל ותפארתו זיע"א תנצב"ה אמן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מ10.01.18
6
אני ולא אחר, שמעתי הקלטות ברורות מראשי צה"ל, ובהם דברים חד משמעיים שהגראיל עומד ותומך בנחל החרדי. אל תספרו לנו סיפורים ובדיות. כל עם ישראל יודע מזה, חוץ מקבוצה מבולבלת שלא מתאים לה לשמוע דברים אלו, אין מה לעשות, תאכלו את הכובע וקחו קומטה צהלי"ת.
אברמי10.01.18
הרי הדברים הוכחשו על ידו ואתה שמעת ממי מהקלטת אני יכול להביא לך איזה קלטת שאתה חפץ ולך תאמין לקלטת ולא לאדם עצמו מניין שואבים את כל ההזיות שלכם
בני 11.01.18
שמעת הקלטות של ראשי צה״ל???? ואותם אתה מאמין??? א״כ אולי תוכל להסביר לי למה כל כך גרוע לשרת??? הם כל כל אנשים אמונים בצה״ל (לדעתך) אז מה כל כך נורע ?? אתה מאמין להם יותר מלגדולי תורה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תושב חו״ל10.01.18
תגיד לי אתה למי יותר נראה לך להאמין, לעסקן יחצן זולל כספים, פוליטקאי מלוכלך, או לאיש המסיח לפי תומו שכתוב בגמרא שגם לגוי מאמינים באופן זה??!!
נכדי הדור10.01.18
בקצרה לכולם להאמין למעט זה שכל ימיו ישב ליד הגמרא ואמר במפורש שהוא לא בתמונה הזו למי להאמין לתלמיד חכם או לכל השאר
בני11.01.18
5
שסבל כל חייו מאחיו עשיו... ועל זה כבר אמר אביו יצחק אבינו הקול קול יעקב וההפגנות ידי עשיו...
מוטי10.01.18
4
מיום ליום מתגלים הדברים השקריים שהוציאו עליו ופרסמו, והכל הרב שטיינמן לא דיבר כלום, מחל ומחל ומחל, וכל זה בגלל שהוא תפס שיש אנשים שמרמים את הציבור וצריך לסלק אותם, אוי מה היה לנו, לראות ולדמוע.
יעקב10.01.18
בא נתקן משהו טוב למען המפלגה המבולבלת, שכל יום אחרי התפילה יאמרו כולם יחד 3 פעמים: יחי אדונינו מלך המשיח לעולם ועד.
מנחם מנדל10.01.18
בוא ניסע לאילת, נתקוטט עם נהגי מוניות... ונצרח אויי ויי גגגגגייייווולללדדד , גזייירס הגיוסס. אויי ויי ההשקופעע הטההירע...
למנדל זונדל11.01.18
כך גם עשו למשה רבינו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי10.01.18
3
אם אכן אין מרן היה נגד הנח'ל, אז למה זה נקרא שחתמו ''נגדו''?
יוסי12.01.18
2
מה לנו עם הפלפולים אקועטש האער און אקועטש אהאין. עלינו להודות לד' כל יום שהבדילנו משיעמום והפקרות הסיקריקיות ונתן לנו תורת אמת
הפלס.טין11.01.18
1
חיי סיקריק.. שנור ,אלימות ,שקרים,ביזוי רבנים,שריפת פחים,, הלבנת פנים,הכאת נשים, פשוט איכככככסססס!!!!
חיי סיקריק שר"י10.01.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24