כיכר השבת

טור אישי

יום השואה? לא בכ"ז ניסן! // מרדכי וינשטוק

ההצטרפות החרדית לעדר הכללי בבחירת כ"ז ניסן דווקא כיום הזכרון לשואה, היא מעשה נואל וחסר מחשבה שראוי לו להיעקר מן הפרהסיה החרדית ויפה שעה אחת קודם (חרדים)

119
מרדכי וינשטוק | כיכר השבת | כ"ז בניסן | 12.04.18
עומדים בצפירת יום השואה בתל אביב
עומדים בצפירת יום השואה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

שוב הגיע יום השואה ושוב התקשורת מלאה בסיפורי שואה וגבורה מעוררי השראה וכאב, לצד המשפטים הנבובים הקבועים כמו "לעולם לא עוד" ודומיהם שאין מאחוריהם שום כיסוי אפשרי.

באתר זה התקיים בתחילת השבוע הנוכחי ויכוח נוקב לגבי העמדה החרדית בנוגע לעמידה בצפירה, אבל דומה שיום השואה מזמן פשט לו בפרהסיה החרדית אם באתרי המדיה, ואם בציוצים ופוסטים ברשתות החברתיות, כאשר העמדה החרדית הוותיקה שביקשה להתעלם באופן מוחלט מיום זה כיום הזכרון לשואה, הולכת ונשכחת. זו לא רק עמידה בצפירה או לא, אלא עצם בחירת היום הנוכחי כיום השואה ובעיקר ההתרסה הטמונה בזכרון 'הגבורה'.

נזכיר: על פי ההלכה אין לקיים הספדים בכל חודש ניסן, ובכלל זה לא נכון לקבוע יום אבל בחודש זה. ואכן הרבנות הראשית קבעה בשעתו את יום עשרה בטבת כ'יום הקדיש הכללי', והיו מגדולי ישראל (בהם כ"ק האדמו"ר מהר"ש מבאבוב ומרן הגר"ש וואזנר זכר צדיקים לברכה) שאף חיברו קינות מיוחדות על חורבן רבבות הקהילות ורצח מיליוני הקדושים, במטרה לאומרן ביום האבל שנקבע בידי חז"ל: תשעה באב. ואילו בחצר הקודש בעלזא נקבע על ידי כ"ק האדמו"ר שליט"א לומר קינה מיוחדת לזכר קדושי השואה ביום כ' סיון - אף הוא מימי האבל הוותיקים במסורת עם ישראל, הזוכרת גם את החורבנות העתיקים של מסעות הצלב ופרעות ת"ח ות"ט.

אלא שמייסדי המדינה חיפשו תאריך נוח ולא פחות מכך אתוס מכונן. אלו כידוע בזו לכל המיליונים שלא עלה בידם להתקומם וצעדו כ"צאן לטבח" ומצאו את נקודת הגבורה דווקא במרד גטו וורשה, שכידוע הודבר למרבה הצער בהצלחה נאצית מלאה, והביא לרציחתם של אלפי יהודים שיתכן ויכולים היו להינצל אילולא המרד.

הגבורה הזו אפוא היא לא הגבורה היהודית של מי שנאבקו בכל כוחם לקיים חיים יהודים פעילים בגטאות ובמחנות ההריגה, היא איננה הגבורה היהודית של מי שצעדו אל המוקד כשזעקת "שמע ישראל" על שפתותיהם, היא גם לא זכרון הגבורה של כל הרבבות שבחרו לעקור את עצמם מחיי הנוחות בארצות הגולה ולעלות לארץ ישראל מבעוד מועד כשהם מצילים אחריהם דורות על דורות של צאצאים. היא כן גבורת ההתקוממות במרד שנוי במחלוקת, ובעצם מהווה סטירת לחי בפרצופם של כל העקודים על קידוש השם שלא עלה בידם להתקומם כנגד מרצחיהם השטניים.

אחת משש הזכירות התמידיות היא "זכור את אשר עשה לך עמלק" ואין ספק שזכירת מעשיו של עמלק הנאצי נכללת באותה זכרון שראוי לו לעלות באופן יום-יומי, כמו גם זכרון קבוע ורציף של הגבורה היהודית האמיתית לכל אורך ימי השואה. לעומת זאת ההצטרפות החרדית לעדר הכללי בבחירת כ"ז ניסן דווקא כיום הזכרון לשואה, היא מעשה נואל וחסר מחשבה שראוי לו להיעקר מן הפרהסיה החרדית ויפה שעה אחת קודם.

  • הכותב משמש עורך אחראי של העיתון 'בקהילה'
תוכן שאסור לפספס
119 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
40
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם12.04.18
39
השתבשה עליהם דעתם מרוב "ישראליות".
אבי12.04.18
38
"הרימה ידיים" בנושא הזה וטוב שכך, מהסיבה הפשוטה- לא צריך על כל דבר להתנגד ולהתעקש, וטוב שהבינו את זה. תראה -בניסן אכן אסור להתענות. אבל יש בו אלמנט של אבלות על תלמידי ר' עקיבא, אף על פי שאלה ימי שמחה בגלל ספירת העומר- ואז שמגיעים ליום העצמאות פתאום אומרים "אלה ימי אבלות" (כי זה כבר לא ניסן) בקיצור-
ארז 12.04.18
חילונים לאביהם שבשמים אם אתה לא מתאים אתה יכול לתרום להידברות שמצילה רבבות יהודים, וכן ערכים לב לאחים, חב"ד ברסלב ועוד ועוד
א 12.04.18

הצגת כל התגובות

37
ודרך אגב, שום שנאה לשונה כפי שניתן כאן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רות12.04.18
36
נקודה מעניינת בהחלט.
מעניין12.04.18
35
השואה היא כשלון להנהגה החרדית וחמור מכך הוכחת נכונותה של הציונות הכפרנית. זו הסיבה שהחרדים מנסים להתעלם בכח מיום השואה יום הזכרון ויום העצמאות.הם לא ישתפו פעולה עם מה שנראה כסטירה מצלצלת לאידיאולוגיה החרדית הנבובה שהולכת מדחי לדחי מאז שהעולם החל לשנות פניו עם עידן ההשכלה המערבית. אף אחד בעולם לא סו
אבי15.04.18
השואה היום הציבור החרדי מולך הכיפה בכל מקום הוא גדל בכמות ובאיכות, למשל באמריקה כל החילונים מתבוללים ואחוז החרדי גובר וגובר, פעם היתה נשירה 'אידואלגית' ולא היה מושג חזרה בתשובה היום ב"ה יש ריבוי של חוזרים בתפילה לד' שכן ירבו. וכן פעם היו דברים שלא הבינו מה התורה אומרת עד שהמדע הגיע והסביר למשל מספר
א 15.04.18
דווקא בתלמוד כתוב שכדור הארץ שטוח וכך חשבו חז"ל בהתאם למדע הלקוי שהיה בזמנם..
אשר16.04.18
קשקשו ושהגיעו לארגוני החזרה בתשובה ושאלו את כל השאלות שלך.. וגרדו מהקיר עוד שאלות והתקשרו ללפיד שייתן להם עוד שאלות וגם לרזי ברקאי וגם לשופש אהרן ברק וגם להיסטוריונים וגם לארכאולוגים וגם למומחי נפש ודתות וחלומות, וכשראו שאין ברירה היו גיבורים וחזרו בתשובה ודפקו את ראשם בצער מדוע החינוך החילוני והתקש
א 15.04.18
34
מי אתה שתשפוט את הקדושים שמרדו בגטו וארשה? אתה לא יותר טוב מהציונים שאתה יורד עליהם. חצוף. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי12.04.18
אחרי השואה היו צדיקים ששאלו רבנים האם זה נכון שהצילו עצמם על חשבון אחרים, ואם זה אסור מה הם צריכים לעשות.. בטח לשפוט!, לא לדון לומר להם רשעים חלילה, אבל להבין אם הם צדקו או לא בברכה רבה ואל תכעס זה אף פעם לא טוב.
א 12.04.18
33
מסכים בהחלט אל לנו להגרר אחרי מנהגי הרשעים אלא "כל דבריהם תסתור"
ישר כח 05.04.21
32
ברעיון אתה צודק אבל המציאות מוכיחה שבי' בטבת אף אחד לא זוכר את זה ואין מה לעשות אנחנו חיים במדינה שקבעה תתאריך ולבוא ולהתעלם ולהגיד אותנו זה לא מעניין זה גסות רוח ולא יקרה כלום שגם אנחנו נזכור קצת תקדושים!
מוטי12.04.18
אם הענין לחזור בתשובה, אנחנו החרדים ראשונים להיות שם, אם לומר שאנחנו נלחם על זכותנו, אף אחד לא צריך להגיד את זה אומרים את זה פה כל יום מקום המדינה. בסדר? בברכה רבה ובאהבה.
א 12.04.18
31
והוברר שהוא עומד לחיסול תוך זמן קצר, לכן דברי הכותב שמרד "הביא לרציחתם של אלפי יהודים שיתכן ויכולים היו להינצל אילולא המרד" אינם מדוייקים בלשן המעטה. אפשר לומר כך לגבי מרידות במקומות אחרים, אבל לא לגבי גטו וורשה.
וורשה12.04.18
30
כל עם ישראל, חוץ ממכם, מתאבל על 6 מליון, ובלי להתבלבל הכותב מכנה את צוואות הנפטרים "משפטים נבובים". אדון ויינשטוק - אתה איש קטן וצר מוחין, חסר רגישות ויהיר. תהיה בריא
יוסף המספר12.04.18
"לעולם לא עוד" זה צוואת הנפטרים??? מאיפה אתה לוקח את זה?
הערשל12.04.18
קק
עושים שטויות וב12.04.18
29
הכל יפה רק דבר אחד לא מדויק אי אפשר להגיד שהיו יהודים שהיו ניצולים לולי המרד
23412.04.18
גטו וורשא והוא המקום שהיו בו הכי פחות ניצולים בפער אדיר לעומת שאר הגטאות . אז אפשר לומר שהמרד הרג אותם . אז אני לא דן אף אחד בכאלו מצבים אבל גטו וורשא אכלס כחצי מיליון איש ומתוכם כ2000 לחמו במרד...והרבה התנגדו להם ...
יודע13.04.18
28
היא שערוריה מחרידה, אינני מדבר על כת קיצונית הידועים לשמצה ומה שהתרת אסרו ומה שאסרת התירו ואין להם חלק ונחלה בעם ישראל, המדובר על כלל ישראל לכל פלגיו, לחלל בפרהסיה מה שהנהיגו במקומו כדי להביע זכרון לימי השואה הנוראה היא בשתי דקות עמידה, אז למה ברה"ר לדרוך ולרמוס ולפגוע ברגשות, לא מדובר על הנמצא בב
יהודי גאה12.04.18
יש מעין תאווה חרדית להתנגח בחילונים בכל מקום אפשרי. הרי אם צפירה כזאת הייתה נהוגה במדינה אחרת, ברור שהחרדים היו נעמדים - ולו רק בשביל לכבד את המקום. הסיבה אולי נעוצה בעובדה שהחרדים תמיד מסתכלים על החילונים מלמעלה למטה. ואם כן, 'הם' לעולם לא יגידו לנו מה לעשות; גם אם הם צודקים וגם אם הם טועים.
חנן .ב.12.04.18
חלילה לנגח ואכן צריך לעמוד בצפירה. אך יחד עם זאת לא צריך להפוך את זה ליום אבל בחודש ניסן כאשר הדבר מנוגד להלכה. ומה גם שאלו שקבעו את זה לחודש ניסן לא התחשבו לא בהלכה ולא ברגשי החרדים. נקודה למחשבה. ושוב: חד משמעי לכבד את השני וכן לעמוד בצפירה.
שמואל היינפעלד12.04.18
27
הפרסומת שלכם ברדיו אומרת " הכי טובים הכי טובים הכי טובים הכי טובים - בקהילה" לא נראה לי. מדבריך אתה נשמע כמו העצקלאך שאומרים " נמות ולא נעמוד בצפירה!" "יום הזכרון - גזירת שמד!!!" מספיק! בשביל זה יש את הנטורי חרטא בכיכר השבת (הצומת, לא האתר) שממילא אין לנו קשר אליהם. אנחנו חיים במדינת ישראל וחלק מהחב
מאיר12.04.18
חוץ מהתקשורת את היום הזה, איפה למדת?
א 12.04.18
26
לא הבנתי כלום ממש שרצית לאמר.....
מילים מילים12.04.18
על מיתת יהושע בן נון, מותר לקבוע תענית ועוד לצדיקים.... [שו"ע] אז על רבבות אלפי ישראל, רק זכרון, לא תענית אסור ?
איפה שכל ?12.04.18
חודש ניסן זה לא זמן מתאים לקביעת זמן אבלות. דבר שני שמרד גטו וורשא זה לא נכון מבחינה חרדית, שאסור לאדם לגרום לעצמו להתאבד. ופעם הבאה תקרא פעם שניה, ולא יפה לכתוב בלה בלה.
א 12.04.18
25
אז קצת היסטוריה, מרד גטו ורשה חל בליל פסח - לא קשור לכז' בניסן! בשנת 1936 החל המרד הערבי הגדול בארץ ישראל, המרד החל בתאריך 15/04/1936 - כג' ניסן תרצ"ו, המרד הערבי הופסק במרץ 1939, באותה שנה החליט היישוב היהודי בארץ ישראל (טרם קום המדינה) לערוך יום זיכרון, התאריך מוצ"ש - 15/04/1939 ליל כז' בניסן, ומ
יוני12.04.18
אז למה קוראים לזה יום השואה והגבורה ?
שם12.04.18
[מאיפה אתה יודע את כל זה?] כנראה שהכותב הבין את זה מהנאומים של ראשי המדינה ביום הזה. כל הזמנים שישראל קבעו זה מפי הגבורה התורה הקדושה או על פי חכמי ישראל, מי פה החכם שקבע? בבקשה תגלה לי. אין לי כוח לשמוע בקול בן גוריון, אני אקבל על זה עונש?
א 12.04.18
24
הנושא? לא יכולתם לחכות כמה שעות?!
דני12.04.18
23
אין שום עניין להתנגד לדברים סתם כך. או בגלל שהם קבעו ולא אנחנו זה גאווה, או דעה שקשורה לעבר שמנהיגי המדינה היו ציונים והרבנים התנגדו לכל דבריהם בבחינת "אם השמאל והימינה". וכמו שאנו נוהגים מנהגי אבילות בחודש ניסן שאין אומרים הספד לא גרע 7 מיליון שנעקדו על היותם "יהודים". בקיצ אי
חי12.04.18
22
דווקא הציונים ה"רשעים" ניצלו" והקימו מחדש את חורבות העם היהודי. ההתנגדות שלכם לכל יום ערכי שהמדינה קובעת היא בגלל תחושת הכשלון הצורבת שהיא מנת חלקכם, על כך שלא היה לכם חלק במה שהתחולל פה. תמיד הייתם חזקים בפלפולי הבל. הציונים שינו תפיסה, קמו ועשו! בדין אתם זוכים לשנאה כלפיכם, אין לכם קורטוב של אנוש
רוצה תשובות12.04.18
כי גם החילונים היה קשה לשכנע לעלות ארצה לפני השואה. ועל חדלי אישים אני ממליץ לך לא לדבר. קודם תתמודד עם כמה משפטים בעייתים מפורסמים של גדולי הציונים לגבי אם ומי ניתן להציל. אח"כ נראה מי הם חדלי האישים.
אתה רוצה שאלות12.04.18
היו פלגים שונים גם בקרב החילונים. התברר שהציונים בסופו של דבר צדקו. מי שעלה לישב את הארץ ניצל וגם הכין את הקרקע לניצולים ויצר סוג של עתיד לעמ"י. רוב הרבנים והאדמורי"ם התנגדו בפועל לתנועה הציונית ורדפו את אלו שחשדו בהם בציונות.אלה הן העובדות. עכשיו תתחיל לחרטט בפלפולי הבל. מכיר את התירוצים הילדותיים
עוד דמגוג12.04.18
יש מרצה מפורסם הרב נויגרשל, ובארגון ערכים ועוד.. אענה את חלקי באוויר [כמו השאלות וכי אתה מתבסס על מידע ברור?] אין לך מושג כמה ציונים מתו בשואה, וב"ה רבים מהיהדות החרדית עלו פה. היה הרבה רבנים שאמרו לעלות לאר"י גדול הרבנים החפץ חיים היה בוכה ואמר חושך הולך להגיע לאירופה ואמר לתלמידו הרב כהנמאן שהקים
א 12.04.18
רבני אירופה ש"ניבאו" את השואה דחפו לעלות לארץ? הם עצמם עלו לארץ כדי לתת דוגמה לצאן מרעיתם? הפוך! לא רק שלא עזרו, הם לחמו בציונים, רדפו אותם והזהירו לא לשתף פעולה איתם. איזו תשובה בעולם יכולה לטאטא את העובדות האלה? אני יודע שאתם מנסים להתעלם כמקובל בחברה שלכם. בשורה התחתונה הציונים הכופרים צדקו, הם ב
נו באמת12.04.18
מדהימה הח"ח רצה לעלות במסירות נפש הכל מבואר בתולדות חייו. אנחנו ממש לא מטאטאים זה רק חילונים עושים, אתה אומר בשורה התחתונה.. איזה חכם אומר כך? וכי מי שעבר כביש בעניים עצומות והצליח אז תנהג כמהו., הציבור החרדי הכי מתוק אין תחנות משטרה בריכוזים חרדים, [רק מינימום.. שבדרך כל בגלל הנושרים] אנחנו רק מפסי
א 13.04.18
רוב מוחלט של ההנהגה החרדית באירופה היתה אנטי ציונית, למי קראת בור בהסטוריה?! הפכת פתאום את כל החרדים לתומכים נלהבים בתנועה הציונית שרק בגלל שהשתחררה מהמושגים הדתיים הצליחה ליצור את המפעל המדהים הזה? הח"ח רצה כמו שהרבה יהודים במשך 2000 שנה רצו נו אז מה?! הציונים מאסו בסיפורים האלה עד כמה שצריך לרצות
לתפארת הדמגוגיה15.04.18
אכן היו רבנים שתמכו בתנועת חובבי ציון ודומיהם כמו הנצי"ב מוולאזין ועוד, הטענה היא על הרבנים הרבים שהתנגדו למפעלי העליה לא"י ולא משנה מה הסיבות, בראיה של היום ברור כשמש מי צדק ומי לא, גם אם לא היתה שואה ברור שההתבוללות שהיתה באירופה היתה מגיעה לשיא לעומת האחוזים הבודדים שיש לנו היום בא"י, נכון שאין
אשר12.04.18
נתבלבל. א אני לא רב שלמדתי את הנושא, ואתה בטוח שרב גדול כמו הרב נויגרשל שלמד את הנושא מאות פעמים, לא יידע מה לענות לך.. זה לא חכם אתה מסכים? ב מגוחך לטעון שבארץ היה גם מסוכן כי אחרת מה ההבדל בין הרבנים להמון העם, לא הבנתי את דבריך. הרבנים שאמרו לעלות זה בגלל מצות יישוב הארץ [בוודאי הנציב].והציונים ש
א 12.04.18
א. גם לרבי מסאטמר יש תשובות לטענות של הרב נוייגרשל וכן הלאה, אין זה חידוש שיש מגוון דעות, איך יודעים מי צודק, אם לומדים לעומק את כל השיטות אפשר להשתכנע לכאן או לכאן ומן התבונה ללכת אחר מי שמבוסס יותר בחז"ל ובלקחי העבר, על כל רב שתשלח אותי אשלח אותך לעשרות רבנים שחושבים להיפך ולכן זו בדרך כלל אופציה
אשר13.04.18
החרדים שהחילונים הם מבחינתנו כוח הרע, השאלה אם להפרד מהם במובן מסויים, או שנתיחס להם כרשע שהשעה משחקת לו.. ולכן נרכין ראש, ואלו ואלו אוהבים זה את זה. אין בקיאים בדברי חז"ל כגדולי הדור. [לא ידוע לי חוץ מהחרדים שיש להם ארגון שמוכן להתמודד על כל השאלות ואין בעולם מי שהוא שניצח אותם, כארגון ערכים הידברו
א 13.04.18
אם החילונים הם כח הרע תברח מהם. למה אתה משתף איתם פעולה ונהנה מהכסף הטמא שלהם? היוצא מהטמא טמא, לא כך?! רוב גדולי הדור הכריעו לא לשתף פעולה עם הציונים הרשעים ולכן צאן מרעיתם נשאר באירופה ונשרף באושוויץ. מדינת ישראל היא ההוכחה לקוצר ראייתם של אלו שלחמו בה בשם התורה. אתם החרדים עושים כל מאמץ להנות
אתה תמים15.04.18
דבר פשוט איך לא חשבת? לא הרגילו אותך לחשוב? איזה גדולי הדור הכריעו שלא לעלות?, ומי שאל? כאילו זה עמד על הנושא?, ואיך יש כל כך הרבה חרדים שעלו [ביחס לא פחות מהחילונים] אתם מבלבלים את המוח בהמצאות שלא היו. [קצת כן אולי שתי רבנים? אולי שלוש] עניתי על טיעונך האם זה היה חכם לעלות לאר"י לפני השואה.. ולא
א 15.04.18
אתה רוצה לבדוק כמה תורמת החברה החרדית להנעת הכלכלה של מדינת ישראל? לא לחינם הצבור החרדי הוא העני ביותר והנתמך ביותר על קצבאות הנחות ושאר מרעין בישין במדינת ישראל, יותר למרבה הצער מהחברה הערבית. בחברה עתירת ידע מי שמשלם את עיקר המיסים הם העובדים עתירי הידע, לא שואבי המיים וחוטבי העצים החרדים כאשר הם
מה זה?!15.04.18
קראתי את וויסמדל גם אם נכונים דבריו זה כלל לא רלוונטי לנושא שלנו, הויכוח אינו אם הציונים הם טלית שכולה תכלת, אכן אין בקיאים בדברי חז"ל כגדולי הדור, וכפי הנראה אינך בקי כלל בהגותם של גדולי הדור שמשנתם רחבה ורבת פנים, אתה ודומיך נחשפתם רק לדעה אחת ומבחינה מסויימת יש לדונך כתינוק שנשבה מחילה אבל אתה ל
אשר15.04.18
להגיד על החומר של וויסמנדל זה שהציונים הם לא טלית שכולה תכלת, אני לא יודע איזה חומר קראת אני קראתי חומר, שהייתי דן בסיוע לנאצים למוות. אני לא יודע על איזה גדולי הדור אתה מתכוון אולי על בן גוריון שלא ידע צורה של גמרא [והשתדל לעבור על כל מצוות התנ"ך.. ולכן למד תנ"ך כדי לדעת מה לעשות] לא ענית לי למשל ל
א15.04.18
נשאלת למה העלית את הרב ויסמנדל כשהנדון הוא העובדה שאלו שצייתו לרבני אירופה להתנגד לציונות נשארו שם ונשרפו באושוויץ. ענית?! נשאלת האם לפי הדין של מורידין ולא מעלין, האם החרדים היו יוצאים מגדרם כדי להציל את הציונים הכופרים אם זה היה להיפך. ענית?! נשאלת למה הציונים הכופרים שרדו בגלל שלא שמעו לרבני אירו
מה יהיה?15.04.18
אל תתבלבל אני חרדי בן תורה מבטן ומלידה אבל לא תינוק שנשבה, אז אל תטיף לי על אמונה באלוקים, ותפסיק להתבכיין ולקטר מה החילונים עשו וכמה הם רעים כאותו ילד שממורמר על הוריו שעשו לו ולקחו לו, גם אם הוא צודק ככה לא יתקדם, וזה גם לא תשובה לחוסר המעש של החרדים שתמיד נגררים רק להגיב בדיעבד כשמאוחר ובדרך כלל
אשר15.04.18
אל תטיף מוסר על אמונה באלוקים, אני חרדי ובן תורה מבטן ומלידה אבל לא תינוק שנשבה, ותפסיק להיות ממורמר ולקטר כל היום על החילונים כמה הם רעים כאותו ילד מוכה שכל היום מאשים את הוריו, עשו לי לקחו לי, גם אם זה נכון זה לא יקדם אותך לשום מקום ולא את החברה החרדית שבדרך כלל אינה יוזמת מהלכים אלא נגררת להגיב ב
אשר15.04.18
21
הוצאת לי את המילים מהפה..
משה חיים12.04.18
ב
כידוע. 12.04.18
20
זה לא תחילת מרד גטו ורשה, אלא היום בו הונף הדגל הישראלי. בחירת התאריך יש בה אמירה של המשכיות, ולא בוז לאלה שלא התקוממו, הכל שאלה של איך אתה מסתכל על זה.... אתה בוחר להתנתק מהחברה הישראלית, בהצלחה לך עם זה... רוב הציבור ממזמן רוצה להיות חלק בפעילות הציבורית, ביחד עם המצות ועם ה', ואולי אפילו להחדיר א
מישהו12.04.18
19
אני מבינה את מה שעומד מאחורי הסירוב להשתתף ביום הזיכרון הזה אבל לצערי הרב , הרוב לא מבינים ולא יודעים אין הסברה בנושא מהצד החרדי אלא רק מעשים שנראים כאילו מטרתם היא יותר להתסיס( ראה דוגמא שבעת הצפירה ממשיכים ללכת ולדבר כאילו כלום, צילומי חרדים מדי שנה במנגלים וחגיגות בפארקים ציבוריים), זו לא הדרך וז
ח12.04.18
18
,, הזמן הראוי ביותר. ביציאת מצרים מתו 6 מליון מבני ישראל שלא רצו לעלות לארץ בשלושת ימי האפילה. ואחרי שלוש שנים היו צריכים להיכנס לארץ ישראל שארית הפליטה, לולא חטא המרגלים. ביציאת אירופה מתו 6 מליון חרדים שאסרו עליהם לעלות לארץ, ושארית הפליטה והציונים הקימו המדינה אחרי שלוש שנים. גם אם היו מציינים יו
דן סגל12.04.18
אני חוזר ומתרה בו פעם אחר פעם שיפסיק להגיב שלי לנסות לשמוע צד שני, הוא אף פעם לא מגיב בחזרה צריך לשים אותו בכלא בעוון הפצת שנאה ופילוג העם. לא התכווני שהוא נאצי.. אבל אין סכנה גדולה מאנשים שמנסים בכוח לפלג את העם.
א 12.04.18
ביניהם הרבה שלא רצו לעלות לארץ למרות שהציונים ניסו לשכנע אותם - מטעמי ציונות בלבד - לעלות לארץ. ועוד משהו: אלו שהיגרו לארה"ב גם כן ניצלו. אפשר להאריך בזה הרבה אבל בתנאי שיהיה ויכוח ענייני. בתגובה שלך זה נראה יותר כהתרסה..
דן אגד תעבורה12.04.18
ההפך הוא הנכון, רובם של היהודים שנהרגו בשואה לא היו דתיים בכלל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף12.04.18
17
דיי הגיע הזמן להתאחד ולהילחם על האמונה וההדתה. ולהפסיק לדבר על שטויות ושנאה כמו ה טור הנ"ל וכמובן לכבד את השונה ממך
מיכל12.04.18
גם אני גאה שלא אעמוד בצפירה - הרבנים הצדיקים החכמים והאדמורי"ם - לימדו אותי לא לכבד את הרשעים !!! ולעמוד בצפירה אסור בגלל חוקות הגוים... אנחנו החרדים לא נעמוד. המדינה היא מוקצת מחמת מיאוס. חייבים לזכור תמיד שאך ורק השמירה על "כל" התורה ועל "כל" המצוות היא זאת ששומרת על עם ישראל. אנחנו מקווים שהחיילי
מיכאל בליי12.04.18
זה שכתב את הכתבה צודק בכל מילה כל עניין יום השואה והגבורה הוא נטו טקס ממלכתי ואינו גורם שום דבר לקורבנות השואה עם חז"ל הורו שבניסן לא קובעים ימי אבל אז לא קובעים ברור שלהדליק נר ולומר פירקי תהילים לזכר קורבנות השואה זה תמיד טוב ונכון אבל מכאן ועד לעשות ימי מספד בניסן??? ומה גם שגדול"י שעברו את השו
היסטוריון12.04.18
שנאה במאמר של וינשטוק. מאמר מעולה ונכון. להזכירך - מיכל, אנחנו בחודש ניסן. אין כל סיבה להפוך דווקא את היום הזה ליום אבל. יש עוד ימים בשנה. למה צריך דווקא בחודש ניסן שאסור לפי ההלכה להספיד ולהתאבל??? ומה עם תשעה באב? לי זה נראה כיום מתאים הרבה יותר לקונן על השואה.
אלקנה12.04.18
לפי ההלכה אסור לקבוע ימי אבל בחודש ניסן. למה אם כן קבעו ראשי המדינה את יום השואה בחודש ניסן? כי הם לא ה-ת-ח-ש-ב-ו בנו. אז מה פשר ההתרפסות המטופשת שלנו? ואין לי בעיה עם עמידה בצפירה. אני עומד ואני חושב שצריך לעמוד. אבל שחרדים בהמוניהם יצטרפו למקהלת הבוכים והמתאבלים דווקא בחודש ניסן שאסור לפי ההלכה?
שלומית12.04.18
החילונים לא נגדנו בכל דבר, ולא צריך לקפוץ עם חרב שלופה מול יתוש. גם אני חושב שזה לא היה התאריך המתאים ביותר, אבל עכשיו זה כבר נקבע עמוק בישראל, ולזלזל ביום הזה פירושו חילול השם ושנאת חרדים. גם אם הייתה פה חוסר התחשבות, היא כבר נשכחה מזמן. למה לפתוח עוד חזית על כלום? ולגבי ההלכה: דעתם של חכמים מעולם
חנן .ב.12.04.18
הם קבעו את ימי העומר לאבל בניגוד לפסק שלך
חזל12.04.18
וגדולי החסידות, נכון? אז בבקשה...
א 12.04.18
חלילה... היל"ת
א 12.04.18
16
גם אלו שמסרו נפשם בעד שמירת המצוות בגטאות ונלקחו להריגה וגם אלו שניסו למרוד נגד הנאצים ימ"ש בגטו וורשה -- שתי הקבוצות גיבורים ואין סתירה בין השניים. אני מסכים שעדיף היה לציין את כ"ז ניסן כ-"יום הגבורה" ואת עשרה בטבת כ-"יום השואה".
שמוליק12.04.18
טבע האנושות ובכל חברה יש את זה, וזה לא נקרא מעלה, ויש גבור רוח שהוא שומר מצוות והשם נותן שכר טוב ליראיו, ולא בגבורת הסוס יחפץ, בברכה רבה ובברכת שנזכה כולנו להיות מאוחדים.
א 12.04.18
15
כל חרדי אשכנזי זוכר את השואה כל ימות השנה בלי ימי תזכורת ממלכתיים. וגם הספרדים לומדים על כך ויודעים ע"י אמצעים שונים כמו ההוצאה של קאליב על קורות השואה.
אי"ש12.04.18
14
יום השואה הוא עוד נדבך בשרשרת המסורת של כוחי ועוצם ידי.
sandalin12.04.18
13
לדעתי האישית בלבד, היו אנשים שכמוך שהתייחסו בינם לבין עצמם לכלל גויי העולם כעדר, והיו שמבלי משים או מבלי אכפפת כל כך נתנו גם לשכינהם הגויים כעדר, הם אלו שגרמו לגויים למאוס בהם ולסייע במלאכת השואה, ואפילו אולי עיקר השואה בעצמה הייתה גם כתוצאה מכך. זה ברור לי כי אתם ציבור שמתבדל בינכם לבין עצמכם על פי
חטא גאווה ושנאה12.04.18
זה לא מגיע משנאה חלילה וחס ולא מגאווה, אנחנו עם שלא רב, אלפיים שנה בלי מדינה כנועים בגלות, לא עשינו לאף גוי רע, ובכל מקום שהיינו פרח המקום, כמו שהיום אמריקה פורחת ולפני זה אירופה וכו' וכו'. ולדבריך, זה מגיע מהאמונה שהשם קיים בעולם והוא שאל מי רוצה את התורה והיהודים ענו אנו רוצים, ומאז יש לנו קשר בלת
א 12.04.18
אותם אנשים שקבעו את היום הזה ליום השואה ולא התחשבו לא עם הציבור החרדי ולא עם הרבנות הראשית שרצתה לקבוע מועד אחר הם אלו שהיו אמורים לפשפש במעשיהם על חטא היוהרא והזלזול בשני.
נו נו12.04.18
12
בהמשך לכל השאלות על מועד קביעת יום השואה הרי רבותינו תיקנו שאין אומרים בשבתות מברכין אב הרחמים לפני תפילת מוסף . עקב מאורעות שמד שקרו בעם ישראל שינו את הנוהג והחריגו וקבעו שבשבת מברכין ר"ח אייר כן יש לומר אב הרחמים ואפילו אם יש ברית באותו שבת בבית הכנסת .אם רוצים הכל אפשרי .וחבל לעבור על לא תתגו
דוד12.04.18
קובע עניין 'דתי' שאתה אומר 'לא תתגודדו' בברכה רבה.
א 12.04.18
11
בחודש ניסן אסורה גם האבלות על תלמידי רבי עקיבא??? זאת אומרת כל מי שלא עושה שמחות ולא מתגלח ולא שומע מוזיקה בחודש ניסן הוא חלק מהעדר? או אולי אתה ושכמוך אתם העדר שהוציא את עצמו מכלל ישראל
אלי12.04.18
מציינים את זה בט"ב, או עשרה בטבת, לך יש הלכה אחרת?
א 12.04.18
קבעו חז"ל. את האבלות על יום השואה קבעו ראשי המדינה בניגוד לעמדת הרבנות הראשית. אני בא ממקום של לכבד אחד את השני. אבל, מה לעשות, ראשי המדינה שקבעו בחודש ניסן יום אבל על השואה לא בדיוק התחשבו בנו. ואני בעד לכבד ולעמוד בצפירה וגם אני בעצמי עומד כמובן.
משה12.04.18
10
מרן הגאון האדיר רבי מנחם זמבה זי"ע שכל גדולי ישראל באו לפיתחו, היה בעד ההתקוממות, וכך הוא אמר: "יש דרכים שונות לקידוש השם. אילו הכריחו כיום את היהודים לשמד, ואפשר היה להינצל על ידי השתמדות כמו בספרד או בשעת גזֵרת תתנ"ו, הייתה מיתתנו כשלעצמה – בחינת קידוש השם. הרמב"ם אומר אפילו שבשעה שיהודי נהרג משום
א.ל12.04.18
שיש ויכוח חריף מאוד מה היה דעת ר' מנחם זמבא זי"ע בעניין. כלל לא ברור שהוא היה בעד המרד. תוכל לבדוק את הנושא בעצמך.
יקותיאל12.04.18
9
כל הכבוד.
מד-אלכוהול12.04.18
8
אם לא נוהגים אבילות הימים האלו אז למה לא מתגלחים בגלל תלמידי רבי עקיבא דע לך שבשואה איבדנו יהודים אחים ובכלל גדולי עולם וגם הרבנות הראשית שהזכרת מדברים על הנרצחים ביום זה . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פלוני אלמוני12.04.18
זה לא יסור לדבר, הכתב שזה לא זמן המתאים פשוט מאוד.
א 12.04.18
7
מתוך כל רבעי האמיתות (והשקרים) והדמגוגיות עולה דבר אחד - הלעג החרדי לחברה החרדית. הכותב המלומד אפילו לא מתאפק ומכנה את החברה הישראלי "עדר" .
ל12.04.18
ואיך הם מקיפים את הציבור החרדי באהבה, בכל אופן תתאמץ ותפריך את הדמגוגיה הוא לא כשרוני יותר ממך. בבקשה
א 12.04.18
6
ואין פה עניין של נקודה למחשבה וכדו' בלבד אלא זה עניין הלכתי מובהק וכל מי שמגדיר את עצמו כחרדי אסור לו להרגיש שייכות ליום השואה הזה.. אפרופו מרד גטו ורשה אסור לנו לשפוט את אותם אלה שעשו אותו כי אין לנו לשפוט אנשים במצב הזה.. אבל בדיעבד ברור שלפי ההשקפה וההלכה היהודית זה היה מעשה אסור שגרר רצח של
יוסי12.04.18
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טא12.04.18
4
אם החרדים היו קובעים או מצטרפים לקביעה של הרבנות על יום שואה היה אפשר לטעון טענות, אבל הרי השואה מבחינתם כאילו לא קרתה, אין יום אין חינוך והפקת לקחים כמו על כישלון מרד בר כוכבא ומותם של תלמידי ר"ע, אז מה להם להלין.
בני12.04.18
ביום הזה הפקת לקחים?, מה יש להפיק? מכישלון מרד בר כוכבא יש מדינה שלומדת דרכי מלחמה מלפני מאה שנה מה השטיות? ממיתת תלמידי ר"ע? מה נפל עליך זה היה בדרך לא טבעית [וביארו לנו בגלל שלא נההגו כבוד זה בזה,, ויש ארכות ענקית בספרים ובקבלה על זה] אתה יודע למה היה שואה מאותה סיבה שהיה חורבן הביתוהכל מבואר בתו
א 12.04.18
באיגרת רב שרירא גאון כתוב שתלמידי רבי עקיבא מתו ע"י הרומאים בשמד ע"י גזירות אדרייאנוס ודיכוי מרד בר כוכבא, גם לשיטת התלמוד שמתו באסכרה זו מיתה טבעית, בן כך ובן כך חז"ל כמו הנביאים אמרו את הסיבה הרוחנית שגרמה לכך והיא שלא נהגו כבוד זב"ז, ותמיד הסיבה הטבעית והרוחנית הולכים ביחד ואין סתירה כלל, למשל בי
בני13.04.18
3
אם אסור להתאבל בניסן.
איש12.04.18
זה שו"ע מה אתה רוצה, להחליף שו"ע?
א 12.04.18
2
יום השואה לא בכז' בניסן? תציע תאריך גאון של אמא, וכל השאר שכתבת קישוקוש בלבוש, חומר למחשבה! תודה למערכת!
מרדכי12.04.18
1
תהיה אמיתי תמיד אתם זוכרים בכז בניסן שבכלל זה בי בטבת ואזמכשמגיע י בטבת אתה חושבמעל האוכל אני לא אומר כלום אבל תהיו רציניים צריך איזה יום לחשוב על הטבח הנורא הזה הציבור שלנו ובעיקר אצל הגברים המודעו שלהם לשואה היא אפסית אצל הבנות עוד יודעים מהבית ספר אבל אצל הבנים אין וחבל כי כל הגברים החרדים הצעירי
משה. תיכנסו12.04.18
זה לא נכון להגיד שמה שהגברים החרדים יודעים זה מהמדיה החילונית. עובדה אני מכיר הרבה אנשים חרדים שאין להם כל חשיפה למדיה החילונית ועם כל זאת יש להם ידע רחב מאוד בנושא השואה. נקודה נוספת: אנחנו באמת חיים ונושמים את העבר במשך כל השנה. אנחנו חיים עם העבר. וזה נקודה אמיתית מאוד. להצטרף כעדר דווקא בחודש ני
משה יעקב12.04.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 16:08

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 12:36

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 12:18

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 12:05
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 10:04

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 08:03

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

צפו בתיעוד נרחב

עם רבנים וראשי ישיבות | מעמד הקבלת פני רבו אצל הינוקא

חנני ברייטקופף | 30.04.24