כיכר השבת

הנתונים נחשפים לראשונה

מדהים: כמה שעות ביום מקדיש חרדי עובד ללימוד תורה?

תופעת החרדים העובדים שמנותקים מלימוד התורה מטרידה את הרבנים ואנשי החינוך • סקר שנערך לאחרונה ע"י מכון "אסקריא" שופך אור על התופעה וחושף את הנתונים (בארץ)

24
כיכר השבת | י"ז בסיון | 31.05.18
אברכי כולל
אברכי כולל (צילום: בעריש פילמר)

תופעת החרדים העובדים שהתנתקו מלימוד תורה מטרידה בשנים האחרונות רבנים ואנשי חינוך. חלק מבוגרי הישיבות והכוללים שנאלצו לצאת לעבוד, מתנתקים לגמרי מבית המדרש ומלימוד תורה.

מי שנותן פתרונות ומעטפת תורנית-חברתית לציבור זה היא רשת הכוללים "אחוות תורה" מיסודו של הגאון רבי דוד לייבל. בשנים האחרונות נרשמת הצטרפות מסיבית לרשת הכוללים ובתוך פחות משנתיים הארגון צמח מ-600 ל-2,500 לומדים.

הדרישה העצומה הביאה את ראשי הארגון לערוך סקר מקצועי מקיף בקרב בוגרי הישיבות מכל רחבי הארץ, על מנת לבחון את היקף התופעה ולבחון היכן ניתן לספק פתרונות לציבור זה ובאלו קשיים נתקלים אלו שהפסיקו ללמוד.

הסקר המקצועי נערך על ידי מכון הסקרים "אסקריא"' של ד"ר גדי און. הסקר בדק בין השאר את "אחוז הניתוק" מלימוד התורה בעקבות היציאה לעבודה. חשוב לציין כי הסקר התייחס למגזר הליטאי ולא סקר את המשיבים מהמגזר החסידי.

מנתוני הסקר עולה כי 8.9% מהמשיבים אינם לומדים אפילו פעם אחת בשבוע, 29.1% מהמשיבים לומדים בין שעה ל-4 שעות בשבוע. 50.6% מהמשיבים לומדים בין 5-12 שעות בשבוע ואילו 11.4% מהמשיבים לומדים 13 שעות ומעלה בשבוע.

"באמצעות הסקר ביקשנו לבחון מהו היקף תופעת הניתוק בה נער שחונך על ערכי התורה, גדל בבית תורני ובכל זאת התנתק מלימוד תורה לאחר שיצא לעבוד", אומר זלמי זוננפלד, ממנהלי "אחוות תורה".

עוד עולה מהנתונים כי בקרב האשכנזים שיצאו לעבוד ישנם 40.6% מנותקים לעומת 32.7% בקרב הספרדים, אך הבדלים אלו לא נמצאו מובהקים ובפילוח המשיבים הם נמצאים על טווח הסטייה הסטטיסטית.

באלעד לומדים יותר

נתון מעניין שעולה מפילוח הנתונים בחלוקה לפי ערים. מתברר כי בעיר 'פתוחה' יחסית כמו בית שמש יש רק מעט יותר מ-20% מנותקים למול מודיעין עילית שבה שיעור המנותקים מבין ציבור העובדים עומד על למעלה מ-60%. אלעד שנחשבת אף היא לעיר פתוחה מחזיקה בשיעור שיא של מחוברים לתורה – למעלה מ-80%.

עוד עולה מהסקר כי בעיר התורה והחסידות בני ברק, למעלה מ-40% מציבור העובדים הליטאי מגדיר עצמו כמנותק ומספר דומה קיים בביתר עילית. מנגד 35% בעיר הקודש ירושלים מגדירים עצמם כמנותקים.

תוצאות הסקר מתאימות לתחושות שעלו מן השטח בעקבות הפעילות האדירה של "אחוות תורה" בכל רחבי הארץ והדרישה לפתוח עוד ועוד סניפים.

"קורה לצערנו שיש יהודי חרדי בן תורה, שישב שנים ארוכות בכולל ולמד, אבל ברגע שיצא לעבוד, הוא כמעט לא פותח ספר ובטח שלא דף גמרא. לשם כך אנחנו בשטח", אמר הגר"ד לייבל בוועידה שנערכה לפני כשנה וחצי.

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
מי שלומד אפילו שעה ביום בדור הזה הוא נקרא צדיק:) אשריכם ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אביה03.06.18
14
גם אני אברך שנאלצתי לצאת ולעבוד לפרנסתי ואני מודע לעניין... לאברכים העובדים לפרנסתם ובפרט כאלו העובדים במשרה מלאה ישנו קושי עצום להחזיק בלימוד תורני כי מצד אחד הם התרגלו ללימודים תורניים ברמה גבוהה ובאווירה רצינית ואז להשתלב בשיעורים לפשוטי עם זה ממש קשה ומתסכל. מספיק שני טמבלים בשיעור והולך לך כל ה
קושקוש31.05.18
13
בשבת , ובמשך היום שיעור דף היומי וכ'ו
מאיר31.05.18

הצגת כל התגובות

12
גם אני הייתי "מנותק" בהגדרה, כמובן שהייתי לומד פה ושם שבתות קצת וכו', אך מאז שהתחלתי בלימוד קבוע במסגרת "אחוות תורה" הלימוד קיבל חשיבות ורצינות יותר. אגב, ההגדרה להיות "מחובר ללימוד" אפי' לשעה ביום עושה המון להרגשה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך עובד31.05.18
11
צריך לקחת את הסקר הזה בערבון מוגבל. שכן, מי שלא לומד כלל יאמר שהוא לומד שעה בשבוע, ומי שלומד שעה בשבוע יאמר שהוא לומד שעתיים. וכו'
משה31.05.18
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום 31.05.18
9
"שוב לציין כי הסקר התייחס למגזר הליטאי ולא סקר את המשיבים מהמגזר החסידי". אז זה כבר לא סקר נכון. חוץ מזה: ליטאי - כן, חסידי - לא, ספרדי - בכלל לא נספר = שקוף.
ח31.05.18
8
מסגרת שמתאימה לי ואין ונטו בגלל זה אני לא לומד מאד הייתי שמח למצוא מסגרת לפחות לחצי שעה ביום הניסיונות העלו קש והיום אני לומד הקושי שעה בשבוע ... לצערי הרב.
חרדי לחלוטין31.05.18
יש עוד כמה ...
מנחם31.05.18
יש מסגרת נהדרת באחוות תורה (מנסיון),תחפש באיזור מגוריך ישנם מגוון של סוגים וסגנונות שונים של כוללים באחוות תורה ,בטוח שאחד מהם ימצא חן בעיניך,בהצלחה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי31.05.18
כשאני יצאתי לעבוד נתקלתי בבעייה זו, לשמחתי הרבה נפתחה מסגרת של אחוות תורה בעיר מגוריי ואני נהנה מאד הן משעות הלימוד היקרות והן מהחברה המקסימה שיש בכולל
דודי03.06.18
ד בבית המדרש עם איזה חבר?
יאיר03.06.18
צריכים למצוא פתרון אמיתי
דוד31.05.18
יש הרבה מסגרות "יגעת ומצאת תאמין" תחפש תמצא
ישראל ברמן31.05.18
7
אפשרות בסוף היום לשבת וללמוד לעומק וחפירות של פילפול וכו' נוכן עיין יעקב ואגדות כן .
אבי31.05.18
6
לימוד בעיון בחברותא לפי מראי מקומות ואח"כ שיעור כללי , פעם בחודש כרגע ,השיעורים מגדולי ראשי הישיבות ר דוב דיסקין,ר' ברוך ויסבקר , ר חיים פיינשטיין ועוד הלימוד מתקיים בבית הכנסת ברחוב שד' ירושלים .(כן יש גם קפה)
דב31.05.18
5
עצוב לשמוע שהבחורים הנהדרים הללו מבלים את זמנם לריק היה עדיף שהיו נשארים בישיבה אפילו אם הך היו סתם מסתובבים חסרי מעש, מפריעים לחבריהם, יוצאים לעשן כך היה שמץ של סיכוי שאחוז קטן מהם יחזור לדרך הישר, אם כי סביר יותר שאחוז יותר גדול מאלו שעדיין שם היה מעתיק מהם הרגלים רעים... הרי מה עדיף, שיעבדו וישלנ
יואל01.06.18
4
היום בשש וחצי יש כנס במיוחד לנושא הזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי31.05.18
3
דר' גדי און הנכבד, ממכון "אסקריא" הנכבד, אחרי הסקר ה"מאלף והחשוב", כעת לך תבדוק, כמה שעות ביום לומד אברך שלא עובד מה שנקרא "תורתו אומנתו"? וד"ל! תודה למערכת המכובדת!
נוית לוי31.05.18
2
היייתי לומד בישיבה 12 שעות יום יום על פי רוב. ואח"כ שהתחתנתי הייתי בכולל ולמדתי קרוב ל8 שעות ביום. אבל שאתה יוצא לעבוד לפרנסה וצריך לעשות משמרות 8 או יותר שעות היום שלך נגמר לפני שהוא מתחיל. ובישיבה מחנכים להכל אבל לא לחיים האמיתים. רק לחיים של כולל וקשה היה לי מאוד לשלב יותר מכמה שעות בשבוע. במציאו
דניאל פרץ31.05.18
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד31.05.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24