כיכר השבת

תדהמה בציבור החרדי

'יתד נאמן' תוקף את העובדים הלומדים וגדולי הדור שתמכו

במאמר מערכת מושחז תוקף ביטאון דגל התורה את האלפים שהשתתפו בכנס 'אחוות תורה' בשבוע שעבר וטוען כי "אין להם מעצור ותמרורי אזהרה". זאת למרות תמיכת גדולי הדור במעמד (חרדים)

182
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ה בסיון | 08.06.18
העורך ישראל פרידמן על רקע הכנס
העורך ישראל פרידמן על רקע הכנס (צילום: יוסי רוזנבוים ושוקי לרר)

לראשונה עיתון חרדי יוצא בגלוי ומעביר ביקורת נגד אירוע אותו פיארו גדולי ישראל בנוכחותם. העיתון "יתד נאמן" במאמר מערכת הבוקר (שישי) הגדיל לעשות וציטט במאמר ציטוטים מאותם גדולי ישראל שנוכחו באירוע עליו הוא מעביר ביקורת ש"מנסים למסוך ערפל סמיך על נקודת האמת" וקובע ש"אין להם מעצור ותמרורי אזהרה".

לדברי המארגנים שנדהמו לראות הבוקר את העיתון, המאמר פוגע באופן חמור הן בגדולי ישראל שהשתתפו בו והן באלפי חרדים העמלים לפרנסתם הקובעים עתים לתורה ושביקשו להתחזק על ידי דברי הדרכה מגדולי הדור.

כזכור, בסוף השבוע שעבר התקיים כנס ענק בראשות גדולי ישראל שנועד לגבש ולחזק את עמלי התורה חרדים העובדים לפרנסתם מכל גווני הציבור החרדי ליטאים חסידים ובני עדות המזרח הקובעים עיתים לתורה מידי יום ביומו

בכינוס שהתקיים על ידי ארגון 'אחוות תורה' השתתפו גדולי ישראל, ראשי ישיבות רבנים ודיינים מכל החוגים כאשר חלקם שנבצר מהם להגיע שיגרו מכתבי תמיכה וחיזוק.

לכינוס הגיעו גם נציגות פוליטית רשמית של המפלגות החרדיות ובראשם יו״ר ש״ס אריה דרעי וח״כ אורי מקלב מדגל התורה. אלא שביתד נאמן זוכה הכינוס המדובר למתקפה קשה וחריפה במאמר מערכת המתפרסם הבוקר בעיתון יום שישי.

הרב לייבל נושא דברים בכנס

במאמר שנכתב ככל הנראה על ידי העורך ישראל פרידמן, תחת הכותרת: "מעלתו של שבט לוי" מובאים רמזים עבים כלפי הכינוס שהתקיים והנאומים שנשמעו בו על ידי הרבנים.

‏״יש כאלה שמנסים לרכב על גלי התופעה של חרדים עובדים ולגרור צבור כזה למחוזות לא טובים. הם רוצים לטשטש את ההבדל והפער בין לומדי התורה לבין קובעי עיתים לתורה, ולגדוע מעמלי יום את השאיפה להיות הוגי תורה יומם ולילה. לוקחים נתח מהצבור החרדי והופכים אותו לקבוצה מבודלת. מי שמנסה לגדוע את השאיפות של קובעי עיתים לתורה בקיבוע מצבם כאדיליה, זורע טשטוש מסוכן וגורר אנשים למחוזות מסוכנים להם. מי שמנסה למסוך ערפל סמיך על נקודת האמת פוגע בהמונים שמנסים לעשות את המוטל עליהם בנסיבות החיים בנקודת זמן עכשווית. וכופה עליהם הסתפקות מעוותת במועט ונמוכה יותר - ולוקח מהם את הסולם הגבהה שיכול לימים להרימם לפסגות. מי שהופך אילוצי ה"מצוי" לאדיאולוגיה של רצוי - מעווות את כוונת גדו"י שמכים על קודקדו של קהל קדוש ואומרים לו גדל״.

גורם חינוכי הביע הבוקר זעם וכעס על יתד נאמן וטען כי התחרות עם 'הפלס' מביאה אותו למחוזות קיצוניים עד כדי פגיעה בגדולי ישראל שהשתתפו בכינוס.

״נדמה כי העורך החדש מנסה להתהדר בגלימתו של העורך המיתולוגי נתי גרוסמן ולהמשיך את דרכו״, אומר הגורם בכעס בלתי מוסתר.

"מוזר מאוד שכינוס בו השתתפו גדולי ישראל מכל החוגים והעדות ואשר נועד לתת חיזוק וגיבוי לחרדים העובדים המבקשים בסך הכל להתחזק ברוחניות וללמוד תורה זוכה למתקפה כה מכוערת בעיתון הליטאי האם אנחנו מתנהגים כמו העציצים?", תהה הגורם.

הגורם טוען, כי בכל העיתונות החרדית זכה הכינוס לברכה והערכה ורק ביתד נאמן החש כנראה איבוד שליטה זוכים המשתתפים להפניית גב ואף לתקיעת סכין. "דגל התורה חיבקה תמיד את הציבור העמל לפרנסתו המבקש לקבוע עיתים לתורה ולא להרחיק אותו מעליה כפי שעושה המאמר הבוקר. טוב יעשו אם התנצלו ויפה שעה אחת קודם. כינוס בראשות גדולי הדור לא אמור להיות מושמץ במאמרי עיתון", אומר הגורם החינוכי.

הפרשן הפוליטי, יעקב ריבלין, הגיב בציוץ זועם בטוויטר: אפשר להוציא את נתי גרוסמן מיתד אבל אי אפשר להוציא את יתד מגרוסמן. שש שנים והמורשת המתועבת של שפופים ובוכים נמשכת. ומי מוריש אותה? אנשים שפותחים ספר רק לחפש ציטוטים למאמר".

ב'אחוות תורה' הגיבו הבוקר לדברים ללא התרגשות מיוחדת ואמרו כי "כשעורך יתד נאמן מנסח את הרב לייבל במילים אחרות, מתקבל מאמר מערכת נפלא. הלוואי שימשיך לצטט מדברי ברכתם ומכתבי התמיכה שגדולי ישראל מעניקים וכותבים לכבוד אלפי הלומדים".

‏כמה ממשתתפי הכינוס אמרו ל'כיכר השבת', כי מאמר כזה או אחר לא ישנה את המציאות בה התכנסו אלפים בראשות מאורי הדור שהביעו את תמיכתם הברורה ברעיון ובסדרי הלימוד. "לא אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו היכן טעינו אלא העיתון שנחשב היה עד לא מכבר לשופרם של גדולי ישראל וכעת יוצא נגדם ונגדינו ללא כל סיבה", אמרו הלומדים.

מנגד, יש מי שמצדד במאמר ומסביר כי "המאמר מחזק ומכבד מאוד את ציבור העובדים הקובעים עיתים לתורה, אך גם מזהיר מהפיכתם לשווי ערך לאברכים לומדים התורה.

"השאיפה וההשקפה שחינכו ומחנכים אותנו גדולי ישראל היא שלומדי התורה הם סוג א' א', ואילו אלו שלצערינו הולכים לעבוד ופחות ללמוד הם מצויינים אבל הם רק סוג א'".

גורם אחר אומר כי "אוי לנו אם לא היו אנשים כמו הרב לייבל, אבל אוי לנו אם שיטתו של הרב לייבל תהיה מלכתחילה, זה מה שיתד נאמן ניסה לומר, לתת הערה לניסיון להפוך את השיטה ללכתחילה". לדבריו, "כולם יוצאים להגנת כבודם של 'העובדים הלומדים' ושוכחים את 'האברכים הלומדים'".

תוכן שאסור לפספס
182 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
115
הגיע הזמן! אי אפשר לתת לתופעה הזאת מקום במחוזותינו! היה פה מישהו שכתב על הרב שך. אז יש לי חדשות בשבילך- הרב שך אסר מכל וכל ללכת לעבוד. הוא לא התיר זאת לאף אחד, ובוודאי שלא התיר זאת באופן גורף, כמו שעשו בכנס זה.
ישראל09.06.18
114
וזה ברור מי הראש
משה רוזנפלד09.06.18
113
לדעתי זה גימיק עננננק של אחוות התורה כדי שזה יהיה בכותרות של הציבור החרדי.. שאפו
שבת קודש08.06.18

הצגת כל התגובות

112
כפירה בעולמו של מרן הגראי"ל שהנחיל כי כל אדם מגלה כבוד ה' ממקומו ועיסוקו!!!!! כואבבב
געגוגעים08.06.18
111
מי אנחנו שנדבר נגד יתד הרי הם מעל גדולי הדור ?! ככה זה שלוקחים ״השקופה״ מעיתון
רק08.06.18
110
חבל על העולם הבא של כלכם
בני08.06.18
109
..איני מבין מדוע כועסים על כך..שאיזה זבל שונא ישראל ורשע שמעולם לא למד תורה..כותב מאמר חצוף ופוגע..יתד היה זבל..ונשאר זבל.. יש בו כדי לעטוף את גפני ומוטקע בלוי ולהשליך אותם לפח....
חצקל08.06.18
108
מי אתם אם לא אנשים שעובדים כעיתונאים?! כל בר דעת מבדיל בין אברך כולל לבין חרדי שעובד ולומד. יש כאלו שאינה מסוגלים ללמוד יום שלם וצריך לחזק אותם בקביעת עיתים לתורה. צריך לעשות חרם על העיתון הזה והדעות המשובשות שלו
ל08.06.18
107
בס"ד אנשים יקרים, אולי תנסו לחשוב מחוץ לקופסה? נכון שמי שכתב את המאמר בעצמו אינו אברך ואפשר לתקוף אותו אישית וכו', אבל, האם הוא בטוח לא צודק קצת? בינינו, כמה אנשים יכבדו אברך באמת, למשל, לוותר לו על התור בחנות כי הוא אדם נעלה, ועוד דוגמאות מעין אלו, אפילו סתם כך הבעת הערכה בפני ילדינו ללומדי התורה,
אלי08.06.18
106
עיתון של חלאות הלוואי שהכתבים שם ילמדו אפילו ככותחא בעינא ואפילו כחברי אחוות התורה
תמים.08.06.18
105
אתם מבינים?!יושב לו כתב משועמם וחצוף ומקטרג על בני תורה שגם עובדים ומפרנסים את משפחתם כדי לא להגיע למצבים מבישים,והאיש החצוף והנבזה שגם הוא עובד!!!מעיז לתקוף אותם. אני מציע לו שיפסיק לעבוד ורק יישב וילמד ,וכשהוא יגיע למצב של קבצן אולי הוא יבין את המשמעות
יוסי08.06.18
104
וכי יתד יכול לצאת נגד רשת כוללים שהרב שטיינמן זצוק"ל עמד מאחוריו ואפילו אמר לרב לייבל שליט"א שצריך לשלם גם לאנשים שעובדים רוב היום בכדי שזה יהיה רציני ויחזיק מעמד
היתכן08.06.18
103
אני לא מבין את יתד נאמן רבי חיים קנייבסקי שלח מכתב הרב זילברשטיין דיבר בוידאו הרב יצחק אזרחי דיבר שם והם עוד תוקפים אותם חוצפנים זה מה שהם
אנונימי 08.06.18
102
הבעייה היא שהר' ליבל באידאל של תורה ועבודה, במסווה של תורה לעובדים.
העובד08.06.18
קרוב ל200 אברכים (נו, משבט לוי) בכמה וכמה סניפים ברחבי הארץ עם משכורות מכובדות מדי חודש בחודשו!.. מוציא שם רע!
שימואל08.06.18
101
יתד נאמן לא תקף את העובדים הוא לא תקף שום כינוס לחבר את העובדים ללימוד הוא כן תקף את מי שמנסה להפוך את זה ללכתחילה ואם זה היה מטרת הכינוס אין שום רב שהיה תומך בזה
ריאלי10.06.18
ולגלל חובות שאינו יודע מאין יחזיר זה כן לכתחילה? השקר הוא עמוק יותר. אכן להמית עצמו באוהלה של תורה זו מעלה גדולה. להסתכל על מי שמחסיר מעלה זו כאילו אינו "לכתחילה" ואחר כך גם לחסום את מוסדות החינוך בפני בנות שאביהן אינו "לכתחילה" לשיטתם הנפסדת, זהו עוון בל יכופר!
רפאל10.06.18
100
חיע
איתמר09.06.18
99
פיגור שכלי. מאמר אפל, בור וקיצוני.
אפ09.06.18
98
בוש והיכלם!!!
אתמהה08.06.18
97
שאל בבקשה את הרב זוכובסקי אתו הייתי חבר בנשיאות צאי בברכת הרב שך מי העיז לכתוב דברי הבל כאלה. בה שישנם עובדים במאות אלפים וקובעים עתים לתורה טו קורה
משה נן אריה08.06.18
96
שאלת טרוויה האם משהו יודע באיזה הקשר מוזכר בתורה "יתד"??
יהודה08.06.18
95
גיבובי הזיות
יתד נפלו על הרא08.06.18
94
התורה מוסיפה אורה וקדושה בקרב לומדיה. אז למה על הליטאים רואים כל הזמן שנאה צמצום רוחני וטומאה? זאת כי רבים מהם לא לומדים לשמה,לומדים בגלל הלחץ החברתי, בגלל המעמדות החברתיים ועוד שאר מרעין בישין. מסכנים, גם עוה"ז אין להם וגם עוה"ב לא יהיה להם.
מזועזע08.06.18
93
עורך יתד -גם אתה עובד! עובד במערכת העתון!! עיתן יתד הנכבד-גם אתה עובד!!! עובד במערכת העיתון.... קשוט עצמך תחילה
א.ה.08.06.18
92
ליטאי נשאר ליטאי השנאה העצמית אוכלת אותם ואחד את השני כך חונכתם וככה תשארו לא משנה מי הרב שלכם
מהנייעס08.06.18
אני מבין שיש ביקורת על אלו שאינם מקדישים חייהם ללימוד תורה. אך ממתי סמל הזהות של ליטוואק שאינו עובד? רק שכבה קטנה בליטא הקדישה חייה ללימוד תורה. הכוללים היו נדירים. השאר היו בעלי בתים, מהם - גדולי תורה. להפך,בישיבות הסתכלו בעין עקומה ממי שכבר בבחרותו שאף לכהן כרב או ככלי קודש. אביו של הרב ישראל פריד
עם הארץ מדאורית08.06.18
91
הרייטניג שלכם אט אט יעלם עם כאלה עורכים
רחלי08.06.18
90
ושתיהם גימטריא של עמלק
אליהו ישראל 08.06.18
89
הליטאים המפולגים והמסוכסכים בינם לבין עצמם מחפשים להם את מי עוד לתקוף. נמאס מעדת קורח זו. שירוצו בבחירות לבדם.
צביקה08.06.18
88
בני קורח לא מתו. המתנגדים עדיין חיים ובועטים, אך יום יבוא ויפוצו מעיינות הבעש"ט חוצה, ואז נזכה לגאולה השלימה במהרה בימינו!
חסיד08.06.18
פה, מתנגדים לא מתנגדים כנראה שתית אתמול יותר מידי במושב לייצים המכונה פברייגען אז תחזור לישון, ולמה בכלל אתה ער עכשיו שחרית רק ב3 בצהרים כמנהג חסידים פרושים וקדושים
יהודי שו"מ08.06.18
87
מה שלו מותר כנראה לאחרים אסור. ללמוד ולעבוד.
חרדי גאה08.06.18
הוא לא עובד הוא מעביר את התורה ישר מהר סיני אלינו, על כל דבר הוא מביא לנו את ההשקפה הטהורה ע"פ משה רבינו ע"ה כנתינתה מסיני ממש!!!!!!!!.
יהודי שו"מ08.06.18
86
יתד נאמן שכחו שהם לא הפלס. אין דעת הגראיל שטיינמן ולא הרב גרשון נוחה מזלזול כזה בציבור בני תורה שלם וכל שכן הזלזול בגדולי ישראל. על יתד נאמן לעשות חושבים ולא לחזור להיות כמו היתד נאמן הישן אשר ביזו את גדולי ישראל וביניהם את מרן הגר"ע יוסף זצ"ל.
תותח על 10.06.18
85
ליקוק לפני הבחירות וחיבוק מדומה
איציק09.06.18
84
של היהדות החרדית על פלגיה ורסיסיה.אתם תקפידו לשטוף את הירק היטב היטב כדי לא להיכשל באכילת רמשים ובו בזמן תבלעו את חברכם ללא כל רחמים.
הצוחק09.06.18
83
...הקמתי עיתון כדי להעביר..השקופה..והנה רואה אני ..שנשארו שם רק טיפשים..שמעבירים יום יום קנאה ושנאה וחילול השם ושטויות ומחלוקייס וכו וכו וכו..
הרב שך08.06.18
82
רק על זה שלא הופיעו רבני יהדות התורה מהליגה הראשונה מספיק בשבילי להבין שאנחנו לא שייכים לתנועת דגל התורה - יתד נאמן
דוב08.06.18
81
מידות גרועות של של אנשים גרועים
RAFI08.06.18
80
כך עשו התנאים והרמוראים, חכמי ישראל והרמב"ם. כך הדרכת התורה. כולל ללכת לצבא. יצרתם נצרות בדמות יהדות.
יוסי08.06.18
79
מקווה שמאות אחרי כמחאה יעשו כך
שלמה08.06.18
אתה עצניק ואתה כותב את זה רק בשביל לגרום חלישות הדעת לאחרים
יהודי08.06.18
78
את רבי יוחנן הסנדלר, ואת המשנה כל תורה שאין עמה מלאכה, ואת השו"ע או"ח סימן קנ"ו הלכות משא ומתן.
משה בן אברהם08.06.18
77
חבל מאוד שלא הוציאו גם את משה גפני מיצג כאשר זרקו את נתי גרוסמן. גפני מאז ותמיד היה נגד החרדים העובדים וכך הוא מתווה את העיתון לכתוב נגד או לא לכתוב כלל. אני חרדי עובד ולא מתבייש בכך. למדתי בישיבות קדושות מהטובות שיש. בבחירות שיהיו אל תבואו אלי לשכנע אותי ואת חברי להצביע ליהדות התורה כי המקום שלנו ה
בוגר08.06.18
76
הזוי מאוד שעיתון חרדי יוצא נגד לימוד תורה של כמה אנשים . מה אכפת לכם שהם באים ללמוד .היתה עדיף לכם שלא ילמדו . מה רק תורה שלכם .תפסיקו כבר עם שטויות שלכם .עם שיטה כזאת גם מגיע יום שאנשים ישנאו גם יתד נאמן ברמה של פלס . מהר מאוד תשלחו הבהרה והתנצלות וכן תדפיסו דברים שנאמרו באסיפה של אחוות תורה בעיתון
צדיק08.06.18
75
אני לא קורא יתד בגלל שאני נאמן לרבנים שהשתתפו בכנס ביתד לא נאמן הכתבים כותבים מתוך בית המדרש
מאיר08.06.18
74
פושט טלפיו ואומר כשר אני.קובע עיתים במערכת יתד המזויף ומה עם עשרות הבטלנים אותם אני רואה בכולל שעל יד ביתי ברמת אהרן ששורצים כל הזמן מחוץ לכולל שותים קפה מעשנים ומדברים בפלאפון?
יתד הגנוב08.06.18
אוי לאותה בושה, אוי לאותה צביעות!!
יוסף08.06.18
73
לכם בכלל אומץ לדבר חוצפנים מי אתם בכלל
שמואל מ08.06.18
72
רק לכתבי יתד נאמן מותר לעבוד!!! שכל העם ירעב ברעב.
לולה10.06.18
71
צביעות
שלומי09.06.18
70
ולא כולם מתאימים ללמוד גמרא מהבוקר עד הערב . יש להכין את הנוער לשוק העבודה אחרת נמצא אותם במקומות לא טובים . יש לשלב בין לימודי יהדות ללימודי חול.אחרת הציבור יכרע מעול אחזקת לומדי התורה בברכת המזון:"אל תצריכנו ..לא לידי מתנת בשר ודם .... כ"כ יש לשנות בכתובה לאברכים את הכתוב "אנא אוקיר ואפלח ואוזי
משה08.06.18
69
בושה!!!!!!!!!!!!!!
מוחא08.06.18
68
הגורם אמר הגורם צחק הגורם שלא שווה גרם מקווה שיתד ימשיכו בחזרתם בתשובה ויתאחדו עם בפלס
לייבלה08.06.18
67
חלק מכותבי העיתון הם לא לומדים אפילו דקה ביום..... ז.א. אברכי "אחוות תורה" חייבים להיות גאים.
אברך08.06.18
66
כנראה הוא רב עם אשתו. והוא לא עובד?
נפתלי08.06.18
65
הם מייצגים ציבור מאוד מסוים האלטיסטי והמתנשא, למה שהציבור אותו הם דוחים וזורקים מכל המדרגות יבוא וייתן להם את קולו בבחירות. מספיק שאת הלחי הראשון הגשנו, איך ייתכן שציבור העובדים הוא אחד מהגדולים במגזר החרדי ואין לו ייצוג אפי מינימלי?
איציק08.06.18
64
לבטל מנוים.
ללא שם08.06.18
63
כידוע דעת בעלבתים היפך דעת תיירה מי שמעריך תורה ואוהב תורה צריך לכתוב מאמר הערכה לאחוות תורה ולא בהיפך. ואם הגיע מאמר הפוך, כנראה שזה לא הגיע ממקום של אהבת תורה. וליתר דיוק: זה הגיע ממקום של תחושת איום פוליטית מהרב לייבל ואנשיו.
אברך08.06.18
62
הבאות. כצעד מחאה, אני הולך להצביע לבית היהודי או לש"ס. הלוואי וכולם ייצטרפו לכך.
יי08.06.18
אני יעשה מה שגדולי ישראל יגידו אבל אני מציע לך בתור עצה טובה או שתצביע לג או לא להצביע בכלל ובפרט לא לבית היהודי תשמור על העולם הבא שלך
אבג08.06.18
אני לא יבזבז את הקול שלי למפלגה שבזה לי כאדם עובד וקובע עיתים לתורה
דוב08.06.18
לא היה לך מספיק סיבות עד עכשיו לא להצביע לג'? אבל עדין עם בסוף הגעת למסקנה הזאת אשרייך ויהי רצון שעוד הרבה יעשו כן כי רק ככה תקום מפלגה חרדית נורמלית שמייצגת ומתמודדת ודואגת לבעיות של כל הציבור החרדי
יהודי שו"מ08.06.18
הגדילה את התקציבים של האברכים והבטחות הכנסה וקצבת ילדים ועוד ומי נלחם בזה כל היום אתה? ממש לא!!! אתה אולי נלחם בהפגנות הפלס שרק הזיקו לכלל הציבור החרדי אז כדאי מאוד שתתחיל קצת להכיר בטובתו של האחר שעושה למענך ואל תלך פתי ושולל אחרי עדר אומלל שרצונו להרעיש ותו לא
א08.06.18
מתוך שיקול של לחזק את עולם התורה. באופן אישי לא הרווחתי מכך. דיי לי בזה שהנציגים עשו ועושים באמת עבודה יפה מאוד בעניינים אלו וכל הכבוד להם. אבל אני לא אצביע כאשר רומסים ומבזים חרדים שעובדים ולומדים. יש "קצת" הבדל..........
יי10.06.18
"...ואילו חנינא בני ניזון מקב חרובים..." להגיד שבאופן אישי לא הרווחת מעולם התורה זה אי הבנה של היהדות ואפילו קצת...כפירה. בזכות לומדי התורה ובזכות כל ישראל ערבים זה בזה הקב"ה פותח את השפע לעם ישראל. כל ההבדל בין ראשית המדינה שלא היה מה לאכול ואנשים היו מקבלים לחם וביצים עם תלושים ובשר 100 גרם(3 זיתי
לא מבין אותך10.06.18
אז למה לי להצביע ג' אם הם מתנשאים על העובדים
עובד10.06.18
61
בנות שאבא כוללניק.!!!להם מותר לעבוד???,
יואל08.06.18
עם פראק, או אפילו כובע, ולא נוטש זאת, גם את בתך היו מקבלים כמו כל אברך... כיון שבעבודה שלך לא אפשרי ללכת עם פראק, ברור ההבדל בין עבודתך לעבודת מנהלי הסמינרים שכידוע הולכים עם פראק או לפחות כובע...
חרדי08.06.18
שעושים בתי ספר מיוחדים לבנות שאביהן מתלבש כאברך. וכי איזה חיסרון יש ביהודי הלובש חולצה צבעונית וכובע קסקט?רק להזכירך שבעל ה"חפץ חיים" היה לובש כובע קסקט.
רפאל10.06.18
60
טעות של יתד. אבל בד"כ הם יורים(כשהם יורים מחוץ לעולם החרדי) לכיוונים נכונים.
טעות של יתד08.06.18
59
ממתי אסור ליתד נאמן להביע את השקפת גדולי הדור החולקים על גדולי הדור שהיו בכינוס, הם לא דעה? האם השקפת הרב שך שייכת רק לפלס ואסור להשמיע אותה גם על בימות אחרים?
חיים08.06.18
58
בואו חשבון הלא העורך של יתד ישראל פרידמן.בני רבינוביץ וכל החבר'ה שם הם אבי אבות העובדים והלומדים. אלא מה מפחיד אותם הנתחכמה לו. ועלינו מן הארץ. א"כ בעצם הכל פוליטקה שלא יקימו מפלגה וכו עלובה עיסה שנחתומה מעיד עליה
יוסי08.06.18
57
בס"ד היתד לא נאמן לתורה אלא כת הזויה של עיתונאים איסיים. אחד המרבה וחד הממעיט ובלבד שיכוון את לבו לשמים. הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידם והרבה עשו כרשבי ולא עלתה בידם המבזה ת"ח הרי הוא אפיקורס. לא עיתונאים ולא עסקנים יכתיבו לגדולי הדור מה לעשות ובמי לתמוך ומה נכון ומה לא נכון. אחוות התורה זו דעת
אברהם10.06.18
56
גם אני בעז"ה הצטרפו אחרי...
ביטול10.06.18
55
לייבש אותו לא לפרסם שם כל מוצר ששם להחרים וכך ילכו לעזזאל החולירות ערב רב
גם סט גם עובד!!08.06.18
54
אין דבר מזוהם ביקום יותר מהביבין הנקרא "יתד" .
אבי08.06.18
53
כי כתוב בתורתנו הקדושה במיזוג אוויר תלמד תורה
mike08.06.18
52
ברגע שהמגיבים לעיל מגיבים בסגנון "תגמור את הקפה אברך, ואז נדבר" או "בינינו, יש הרבה משועממים בכוללים" מוכח שסבורים אותם שעזבו את הכולל כי מי שלא ממלא סדרים ראוי שיצא לעבוד. אבי שיטה זו הוא יאיר לפיד הוגה "חוק העילויים". בכדי לשרש שיטה זו יפה עשה י.פ. כאשר כתב את מאמרו. על הבעלבת להשפיל ראשו ולהכיר ב
חרדי08.06.18
51
עברנו את שנות הזעם, הגענו למקום שלנו,עברנו שנים של מאבק דתי פנימי וחיצוני מכל הסוגים, לא הגיע הזמן לנסות לבנות משהו במקום לשבור ולתקוף ולרסס, למה הם לא מספיק אינטיליגנטיים לנסות לבנות שיח יפה? משהו שיש בו קצת הרוח שמאפיינת דברי חכמים? משהו שיש בו דיון הקשבה חמלה הבנה חשיבה לעתיד. מאמר שכזה הוא אכז
אבי08.06.18
50
הוא לא עובד ביתד, רק מתנדב ללא תמורה לשם שמיים.
יואב08.06.18
49
הם חושבים שיש להם זכות יוצרים על התורה ועל ההשקפה הטהורה . יש לאנשים האלה מקום של כבוד בגהינום . יותר מזה . הם יותר גרועים מפושעי ישראל. כל המבזה תלמידי חכמים איו תרופה למכתו . בעזרת השם
חיים דרוק08.06.18
48
איש עניו שקול בדעתו רואה טובת כלל ופרט רק איש כזה יכול להנהיג את העם
יהודי אמיתי 08.06.18
47
העיקר זה לדרוש 800,000 ש"ח מינימום לכל חתן טוב כך נגדל דור של פת במלח תאכל ......... הרי כדי שהחתן ישב וילמד השווער צריך להתחייב 800,000 ש"ח וכדיי שהשווער ילמד הוא צריך להתגלגל אצל קופרמן ,ופיגלבואום בגגמחים והרוס את עולמו ,וזה שעוד יש לו שלוש בנות נוספות לחתן
בוגר ישיבות 08.06.18
אין היום שום חתן שמקבל 800 אלף ו
א08.06.18
ליגה א ולא בליגה ז' כמוכם...
חרדי08.06.18
46
באידיש קוראים לזה צו ביסן קייט, נמאס ממאמרי ההשקופה בשקל, נמאס מאותם לבלרים בגרוש, נמאסתם שמעיתון תצא תורה, נמאסתם שכל דבר יפה אם ניתן להכניס קרוטוב השקופה מזופתת עושים זאת העיקר להביע את 'רצון ההשקופה הצרופה המסורה לנו מדור דור' . נמאס ממש מהגישה החמורנית החמוצית הזאת. למה שנחשוב שזה גישה ליטאית ?
יואל10.06.18
45
כי אני לא
מאיר09.06.18
44
היינו יחד בצבא, לא משהו מיוחד, סכ"ה משגיח כשרות קטנטן.
יוסף08.06.18
43
חיפשתי בתריג מצוות בכל מוני המצוות ולא מצאתי מצווה עשה מדאורייתא ללמוד בכולל כל ימי חייך. חיפשתי בכל התלמוד, ומצאתי הרבה עשו כרשבי ולא עלתה בידן כרבי ישמעאל ועלתה בידן. גם מצאתי את גדולי התנאים עוסקים ביגיע כפיהם סנדלרים נפחים וכו וכו. שמעתי גם כי האבות הקדושים היו רועי צאן. מסקרן מאוד מתי יצרו תורה
מאיר08.06.18
42
מה דעתו על הסכם "יששכר וזבולון". מי חשוב יותר?
דניאל08.06.18
41
הרב לייבל מחזיק מכספו מעל למאה אברכים כבר למעלה מעשרים שנה, אני לומד אצלו חמש שנים ואף פעם לא איחר מילגה אפילו ביום. הרב מצא פרצה וגדרה אף אחד לא דואג לחרדים העובדים רק אומרים מה לא אף אחד לא עושה למענם.
אברך בכולל של הרב לייבל08.06.18
40
זוחלים על ארבע לקבל תרומות מהעובדים עמלי הכפיים ואחר כך משמיץ אותם בנימוקים מופלצים די יא צבוע די
שמעון08.06.18
39
אין תוכו כב,,,;;;
איטי08.06.18
38
כנ"ל היום . יתד יכול לכתוב דברי הבל הבלים שנים על גבי שנים , והציבור לא ישנה את דרכו במלימטר אחד . תורה מוסר ודרך ארץ לא נלמד מיתד ולא מהדומים לאומללים האלה . רק דבר אחד ברור יש פה . כנראה שיתד כבר לא נמצא בעדיפות מסויימת , אלא סתם נייר לניגוב חלונות שמתגלגל בפחי אשפה .
טוביה08.06.18
37
כותב המאמר גם עובד וגם לא בכולל הכתבה רק מעודדת לא לקנות את השטויות שהם כותבים בעיתון בבחירות תופתעו הפעם אנחנו לא בכיס שלכם עברו הימים......
יאיר08.06.18
36
אולי אלה שעובדים בעיתון לא הולכים לשיעור בכלל
לא מבין08.06.18
35
עוד פעם רואים איך שהפלס קובע את סדר יומה של היהדות החרדית!
אבי08.06.18
יתד וכ"ש הפלס כבר מזמן לא ה"יהדות החרדית" אלא ה"יהדות החרטטנית" כי היהדות החרדית בהנהגת גדולי ישראל מכירה בכך שעבודה איננה מילה הגסה העובדה שלימוד תורה שווה פי כמה לעין ערוך מעבודה הוא בגלל שזה מעלה בלימוד תורה ולא חיסרון בעבודה ולכן אותם חרדים שלא יכלו ללמוד החליטו שבמקום להתבטל ולהכין קפה כל היום
יהודי שו"מ08.06.18
34
הרב יוסף שלמה כהנמן אמר שאף שאני מתנגד נחרץ לנטורי קרתא, טוב שהם קיימים כי הם שומרים עלינו לבל נלך רחוק מדי. וטוב שיתד קצת פוזל לכיוון הפלס.
יוסף08.06.18
33
ספסלי בית המדרש התרוקנו בגלל היתד הזה . טמאים צאו מחוץ למחנה . אנ אל עץ ולא בטיח . אני חרד שפוי עובד ולומד וככה אני מחנך את ביתי .
יודי10.06.18
32
כל הפוסל ,במומו פוסל. כמה טיפש הכתב שכתב את המאמר. האם הוא לא עובד לפרנסתו. האם הוא כתב את המאמר בהיותו יושב בכולל ? פשוט אנשים ריקים ופוחזים, יושבים ומשלחים את עיטם המושחז, באנשים צדיקים המביאים את לחם ביתם מהעבודה שלהם. בכתובה מתחייב האיש,"אזון ,ואפרנס,ואכלכל אותך, היום התהפכו היוצרות, צריך להחתים
מי הכותב08.06.18
31
ישראל פרידמן איש עלוב וחנפן האיש הסתובב בבית של הרב שטינמן כצל לא סבלו אותו שם הוא עצמו עובד וספק אם הוא קובע עיתים לתורה הדבר היחיד שאפשר לומר עליהם "הם מפחדים" קמה תנועה שהולכת וגדלה של אחוות התורה ומהר מאד יבינו פרידמן וחבריו שצריך להתחשב בהם
ישראל גליס08.06.18
30
כמה צביעות ,הם לא יתקפו את ידידות טרנטו,קמח, ששם המטרה ברורה תארים!!!! אולי הלבלב ישראל פרידמן מאשר ?! למה?? כסף והרבה כסף?? ב.עם הכלה שלי ושל עוד פראקים ....מקבלים מלגה זה מסוכן למערכת שלי כולם מאוימים. כנראה שיש אנשים עם ערכים אחרים ,לא קונים אותן עם כסף הרכבת יצאה לדרך הכלבים יכולים להמשיך לנבו
מרדכי08.06.18
29
אני, כחרדי עובד, סבור שמבין היטב את כוונת היתד כפי שצוטט פה, ולא, לא נפגעתי, לא מוחה. יסלחו לי המגיבים, אני חושב שלהגיב כמו שהגיבו פה, זה רדוד, זה נטול מחשבה לעומק. חושב שהנקודה היא, כי יש לחזק כל מי שנאלץ לפרוש מן הכולל ולעבוד ומקפיד לקבוע עיתים, תוך ניצול מיטבי של זמנו. מאידך, להפוך את שיטת העבודה
יהושע08.06.18
כמעט כל המגיבים כאן אין להם הבנת הנקרא וזה כולל את הכתבים של האתר האומלל הזה
ריאלי10.06.18
28
אברכים שתורתם אומנותם??!!!!
משה08.06.18
27
אנשים עם משועממים עם בעיות בחיים! לכו תחפשו ת'חברים שלכם!!
אחד שמבין08.06.18
26
בגלל שלא ממושמעים לדודוש וליתד
צילה08.06.18
25
במקום לקרב הם מרחיקים. גועל נפש!!!!!
חרדי10.06.18
24
המשנה במסכת אבות כותבת : תורה עם דרך ארץ. ועוד אם אין קמח אין תורה. ומה עם יששכר וזבולון וכו׳ לעבוד זה לא עבירה להביא פרנסה הביתה זה מצווה וללמוד תורה זה מצווה עוד יותר גדולה אבל מכאן ועד להשמיץ את אלו שעובדים ה׳ ירחם הרי מי מחזיק כלכלית את אלו שלומדים אם לא אלו שעובדים
ללא שם08.06.18
23
כדאי ורצוי לשים כמה נציגים מטעם הציבור העובד והעמל לפרנסתו .... האם אלו הכתבים והאנשי בית של גדולי ישראל - אם הם לא נחשבים כעובדים אז מי כן???? צריך להניח את הקלפים על השולחן .... יפי נפש ואנשים לא אמיתים מציגים את עולם התורה.... יהי רצון שנזכה לגאולה השלמה ושהחושך יגבר על האור
דוד08.06.18
22
נראה שהם מצאו את הנוסח המושלם ורק אנחנו הליטאים תקועים עם הויכוח של מה לכתחילה. יש כאן בירור מעמיק עד שנבין איך צריך להיראות עם ישראל וציבור בני התורה. וכמו שנאמר בברכות ״הרבה עשו כך ולא עלה בידם״
שלמה08.06.18
21
ממש לא משקף את השקפת העיתון ואין הדבר אלא מוזר
אנכי08.06.18
20
אותי מעניין מי הוא אותו גורם חינוכי נעלם שמביאים את דבריו בחרדת קודש. קשה לי להתייחס ברצינות לגורם שמסתיר את שמו, ויהיה חינוכי ככל שיהיה...
א08.06.18
19
מה הוא מתערב בעיינים אלו מרן זצ"ל הכיר אותו חוץ מללוות אותו לא נתן לא להתקרב אליו . וישראל שוב פוער את פיו , בעייני השקפה בושה .
נחמו08.06.18
18
שאין, היתד תהיה לך וגו' לא מייצג את כל החרדים. שידבר בשם האנשים שלו.
דבש, ירושלים08.06.18
17
תורה !!! כנראה שמישהו עורר בך נקיפות מצפון בנושא וטוב שכך אף פעם לא מאוחר מחכים לך בסוף היום לאחר סגירת המהדורה לעשות משהו גם לנשמתך
בן תורה עובד10.06.18
16
כמה קשה הרפש...
אורי 08.06.18
15
כתוב שלדברים טובים היצר הרע מתנגד.. אם לא היה התנגדות היינו צריכים לדאוג...
נקודה למחשבה08.06.18
14
כל מנהלי עיתון עובדים אף עובדים , מבלים בארץ ונופשים בחו"ל ע"י ברטרים (זיכויים) מחברות התיירות המפרסמות בעיתון .אבל העיקר שהמוני העם ימשיכו בעליבות ובעניות כך יש עוד הרבה מצביעים שבויים
משה08.06.18
13
אותם או הגנה של איזה גורם. ב. הכתב בעצמו נחשב עובד,אז על מי בדיוק הוא יורד?כל האמרואים היו עובדים לפרנסתם,''בזעת אפך תאכל לחם''...
יאיר08.06.18
12
אין בכלל יחס אליכם ... גדולי הדור קובעים ולא איזה אדם שכותב מה שבא לו ......
פ08.06.18
11
תמיד יהודים חכמים עבדו ולמדו .אם יתנו לנוער הטהור שלנו עוד תעסוקה חיובית מוסיקה ציור פעילות גופנית . ולא רק להחדיר להם שהם מינימום רבי עקיבא איגר. יהיה פחות נושרים כבדים שעוזבים הכל מכל . ימצאו פעילות חיובית גם ליד בית המדרש ולא רק במקומות טמאים. א"א לגדל את כולם באותו שטנץ ולצפות שכולם יוכלו לחיות
ליטאי08.06.18
10
אחרי שקוראים מה כתבת ורואים ויודעים מי השתתפף ברור שאתה אפסססססססס.
אלון08.06.18
9
עם כל הכבוד, כאברך בכולל ה=נדהמתי לקרוא את דברי הרב לייבל , איך אמר הכוזרי "כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים", הרב לייבל פתח יוזמה יפה ומבורכת של לימוד התורה לאנשים עובדים, אבל... מכאן ועד להשוות את האברכים לעובדים , זו קצת היסחפות מסוכנת ומיותרת שלא היה שום צורך להגיע אליה... ובואו נהיה אמיתיים עם
אברך נורמלי08.06.18
א. זה ש8 חודשים אתה לא מקבל מלגה תתחיל ללמוד ואל תגלוש פה בכיכר ב. אתה אומר שאתה אברך (נורמלי) ואתה בעצמך טוען שאברכים יותר שווים מאדם שעובד לפרנסתו וקובע עתים לתורה, אז אתה גם לא אברך וגם לא נורמלי כיון שגם אם זה נכון מכאן ועד לומר את זה ולהתגאות על חשבון השני שעובד למחייתו זה ודאי וודאי לא נכון,
אנכי08.06.18
אברך נורמלי לא מגיב בכיכר השבת, אלא א"כ יש לו זמן בכולל בין כוס קפה אחת לשניה.
קיקו08.06.18
איך אתה כותב כאן באינטרנט אם אתה כזה שמור? יכול להיות שאתה לא אברך נורמלי אלא אברך צבוע ההולך בדרכו של יתד שלך הכל מותר ולאחרים הכל אסור?
יהודי שו"מ08.06.18
איך אתה אומר על עצמך שאתה שומר מצוות בעוד שאתה פוגע באדם ומלכלך על העיתון "יתד" ומוציא ש"ר??? לפחות תכתוב יהודי ולא שו"מ או שהר"ת זה שובר מצוות ודי לחכימא...
אבג08.06.18
אולי אחרי שתסיים את הקפה תועיל בטובך לענות לי על השאלה ששאלתי, ולשאלתך אני לא לכלכתי על הבן אדם הזה והעיתון הזה הם פשוט עשו ליכלכו את עצמם כ"כ טוב שכבר לא צריך אותי, וגם למה אתה מלכלך על כל החרדים העובדים שהם חשופים לאינרנט ולעולם כאילו הם ילדים מפגרים שלא יודעים להתמודד עם נסיונות כאילו בגלל זה אבר
יהודי שו"מ08.06.18
כתבתי תשובה עניינית, ההיסחפות הילדותית לכיוון של "אם אתה אברך אז מה אתה עושה פה?" מראה תגובות ברמת אינטליגנציה מאוד נמוכה. ולענייננו מי שטוען שציבור ה"עובדים" הוא שמור ברמה של אברכים, זה אומר שהוא חי בסרט , לא דיברתי על יחידי סגולה , דיברתי על סטטיסטיקה כללית, לא טענתי שאין מה להעריך אדם העובד לפרנס
אברך נורמלי08.06.18
כתבתי תשובה עניינית, ההיסחפות הילדותית לכיוון של "אם אתה אברך אז מה אתה עושה פה?" מראה תגובות ברמת אינטליגנציה מאוד נמוכה. ולענייננו מי שטוען שציבור ה"עובדים" הוא שמור ברמה של אברכים, זה אומר שהוא חי בסרט , לא דיברתי על יחידי סגולה , דיברתי על סטטיסטיקה כללית, לא טענתי שאין מה להעריך אדם העובד לפרנס
אברך נורמלי08.06.18
הוכחה שה I.Q. האברכי תמיד גבוה יותר...
חרדי08.06.18
אז לא ברור מה מתגאים כאן כאברכים.
מתעמק08.06.18
8
ביתד הם חרדים עובדים, עובדים עלינו שהם שופרם של גדולי ישראל, עובדים עלינו שהכל לשם שמים, עובדים עלינו שהם ההשקפה הטהורה, אני אומר באו נעבוד יחד ונבטל את כל המנויים ליתד ושילכו יתד ויתחברו עם הפלס שעליהם נאמר מצא מין את מינו, כיוון שיתד זה אותו הפלס בשינוי אדרת.
יהודי שו"מ08.06.18
7
עדיין מובילים ב"ה. אם התגובות לעיל הם בסגנון "לך תגמור את הקפה" ו"בינינו, יש הרבה משועממים בכוללים" אזי מוכח שכואב לעובד שיצא מהמחנה ו הוא צריך לתקוף. חס ושלום שיתקוף את המהות אז תוקף את השוליים. אבי השיטה הזו הוא ממציא חוק העילויים יאיר לפיד. לימדונו כבר גדולי הפסיכולוגים שהתוקף תמיד הרגיש נחות ולכ
אברך08.06.18
6
הדרך היחידה שלי למחות היא פשוט לא לתת להם כח. לא לעשות מנוי לעיתון שלהם. ולא להצביע להם. תסתכלו איך מתנהג הראש עיר "שלנו". חונה איפה שבא לו ולנו מחלק דוחות בלי הפסקה. תסתכלו בבית שמש איזה מריבה טפשית בין המפלגות החרדיות השונות. פשוט נמאס כבר, לא חייב להם כלום. למה הם שומעים לדעת תורה? "ככל אשר יורוך
ישראל08.06.18
5
אותם כותבים הם החצופים והפושעים הכי גדולים לבושים כמו חרדים ומתנהגים כמו חילונים עושים מעשה זימרי מבקשים שכר כפנחס
החושב 08.06.18
4
ואת המשנה כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה, ואת השו"ע או"ח סימן קנ"ו הלכות משא ומתן. 2) הרי יתד מכניס פוליטיקה להיכלי הישיבות והכוללים.....
משה בן אברהם08.06.18
3
אין במאמר נגד העובדים, יש שם נגד הפרדתם מהציבור ויצירת קבוצה אחרת. בדר"כ מדובר בעובדים שמייד כשיוצאים לעבודה מחליפים את הבגדים לצבעוניים, הנשים שלהם משנות את הבגדים וכד'. על אלו הטענה! למה הם עושים את זה? מי מפריע להם לעבוד ולהשאר ניראה כחרדי. למה הם זקוקים שיקימו עבורם מסגרות מיוחדות? מי מפריע להם
אני08.06.18
2
חשבנו שדברי גדולי הדור צוטטו בעיתון. עכשיו ברור שזה אינו אלא דברי העורך..
היי08.06.18
1
עוד מעט גם שאר המפלגות החרדיות יצאו נגד. הרי ברור שכשציבור העובדים החרדי מכל העדות מתאחד הוא בעצם מערער את הפוליטיקה החרדית ועלול לשנות הרבה נורמות שליליות עד כה בחברה שלנו. אחווה בין כל העדות יגרום למהפך ויהפוך לכוח פוליטי חרדי עצום.
שמילו08.06.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 21:24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 18:13

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 15:56

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24