כיכר השבת

"מנצל את כוחו לרעה"

המכתב שגרם להמלצה לפירוק המונופול של ועד הישיבות

'כיכר השבת' חושף: זה המכתב שגרם ליועץ המשפטי לממשלה להמליץ לבטל את הבלעדיות של ועד הישיבות. "משמש גורם מונופוליסטי המתיימר לפעול כמעין רשות שלטונית". המכתב המלא (חדשות)

52
ישראל כהן | כיכר השבת | כ' בתמוז | 03.07.18
אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

חשיפה: המכתב שהביא להתערבות היועץ המשפטי לממשלה ולדרישה לבטל את הבלעדיות של "וועד הישיבות" על השליטה על הפטור לבני הישיבות מגיוס לצה"ל - נחשף לראשונה ב"כיכר השבת". במכתב, טענות של "מרכז ההצלה" כי הוועד לכאורה מנצל את כוחו לרעה.

>> להורדת המסמך המלא לחצו כאן <<

בשעות הצהריים דיווח העיתונאי יאיר שרקי על המלצתו של היועץ המשפטי לממשלה לבטל את הסמכות הבלעדית של וועד הישיבות לקבוע את הפטורים משירות צבאי לתלמידי הישיבות. "בתוך ההערות של מנדלבליט על חוק הגיוס מסתתר סעיף שהח"כים החרדים יתקשו לנהל נגדו מאבק פומבי אבל מטריד אותם מאד: ממליץ לבטל את המונופול על הסמכות של "ועד הישיבות" - גוף פרטי, להמליץ מי נחשבת ישיבה שתלמידה יזכו לפטור, בין השאר בעקבות תלונות של הפלג הירושלמי והעדה החרדית" כתב שרקי.

מתברר, כי איחוד בני הישיבות, המכנה עצמו גם בשם "מרכז ההצלה" פעל בחודשים האחרונים - כפי שפורסם בהרחבה בכיכר השבת - לבטל את הבלעדיות של וועד הישיבות, אולם ה"מכה בפטיש" היה מכתב ששיגרו עורכי דין בכירים בשם האיחוד בסוף השבוע האחרון אל היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, מה שגרם לו להתייחס לעניין בהערותיו.

"כיכר השבת" חושף את המכתב שהביא לשינוי בגישתו של מנדלבליט. במכתב עליו חתום עורך הדין רנאטו יאראק ממשרד פירון, נדרש היועץ המשפטי לשלול את הסמכויות שהוענקו באופן בלעדי לוועד הישיבות, תוך העלאת חשש שהם פועלים משיקולים זרים.

"לפיכך, לאור הפגמים הנ"ל, מתעורר הצורך להסדיר בחקיקה המצוייה "בתנור" את השאלות הללו, וככל שימצא לנכון להעניק סמכויות מסויימות לגופים חיצוניים, הרי שיש להסדיר זאת באופן שוויוני ולהעניק סמכויות דומות גם לגופים נוספים דוגמת מרשתי" נכתב.

"בהקשר זה מתבקש כב' לתת את הדעת גם לכך שהועד פועל כיום כגוף בלעדי המרכז את סוגיית בקשותיהם של תלמידי הישיבות לדחיית השירות, ולמעשה משמש גורם מונופוליסטי המתיימר לפעול כמעין רשות שלטונית, עובדה שכאמור מנוצלת לרעה, כפי שפורט לעיל".

"לאור כל המקובץ לעיל, נבקש את התערבותו של אדוני, כך שככל שיוחלט להעניק סמכויות כאמור לגופים חיצוניים, יעוגן הדבר בחקיקה שוויונית, או שלא יוענק מעמד כלשהו לאף גורם מחוץ לרשויות המדינה, והדבר יקויים גם למעשה".

"כמו בהסדר שנפסל, גם התזכיר מציע להסמיך את שר הביטחון לקבוע רשימת ישיבות שרק לימודים בהן-דווקא יאפשרו לקבל דחיית שירות. את רשימת הישיבות יקבע השר בהמלצת ועד הישיבות בארץ ישראל, שהוא התאגדות פרטית של רוב הישיבות החרדיות (אך לא כולן) – שאף הן גופים מן המשפט הפרטי".

"יש קושי בכך שזכותו של היחיד לקבל או שלא לקבל דח"ש, תלויה בשאלה באיזה מוסד פרטי יבחר ללמוד, וקושי נוסף בכך שסמכות שר הביטחון לקבוע את רשימת הישיבות כרוכה בהמלצה של גוף פרטי בעל-עניין בכך ניתן יתרון לגוף פרטי (ועד הישיבות) ולישיבות מסוימות על פני ארגון אחר (התאחדות הישיבות) והישיבות המאוגדות בתוכו".

לחצו כאן

"סוגיה זו התעוררה והתחדדה בעתירות שהוגשו בשנה האחרונה, וצפויה לשוב ולהתחדד, בשל פגיעת הסעיף בשוויון וכריכת הסמכות המנהלית לקבוע בצו את רשימת הישיבות בהמלצת גוף פרטי בעל-עניין".

"כאמור הצעתינו היא לשקול להגמיש את התנאים האישיים שנקבעו בתזכיר לקבלת הדח"ש, ובכלל זה את התניית הדח"ש באישור ראש הישיבה. בהתאם לכך, אנו מציעים לשקול לבטל גם את סמכות לקבוע רשימת הישיבות – דבר שלגישתינו, אין בו צורך (שהרי אין מנגנון רגולציה על הישיבות, אלא מנגנון פיקוח בלבד שאף בו לא נעשה שימוש מאז חוקק ב-2014). ככל שרשימת הישיבות תיוותר על כנה, ראוי להיטיב ולהבנות בחקיקה את שיקול דעת שר הביטחון ליצור את הרשימה; ולשקול לבטל את אזכורו כגוף ממליץ של הגוף הפרטי, ועד הישיבות, בחקיקה הראשית".

תוכן שאסור לפספס
52 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
ההנהלה כולה אשכנזית בזמן שלטענת רבים [כולל בחירי העיתונאים שלא מזוהים כלל עם הפלג הירושלמי] הם שותפים למילוי המכסות בעיקר ע"י ספרדים מתבקש שלפחות ימנו שם כמה ספרדים מנציגי גדולי התורה הספרדים אך בפועל אין שם אפילו עובד אחד עם שם משפחה לא אשכנזי ואין אפילו ראש ישיבה ספרדי אחד ששותף פעיל בפעילות הועד
שלמה04.07.18
נדמה לי כבר עשרות בשנים שמה, אני זוכר רק לאחרונה שהתכנסו בביתו ראשי הישיבות שליט"א של ועד הישיבות בנוגע לכל הנעשה, ראש הישיבה שלי הזמין את מנהל הועד לשיחה של חיזוק אצלנו בישיבה וגמר עליו את ההלל!
יהודה04.07.18
מצחיק בקושי מה שאת כותב אין הכוונה לחברי נשיאות רשמיים אלא למנהלים הפועלים בשטח וזה רק הרב סלוויציק קאופמן ועוד כמה פעילים אשכנזים המעורבות של חכם שלום ושאר חברי ועד הנשיאות מתבטאת בכינוים וביקורים אחת לכמה חודשים
צבי04.07.18
23
חרדית, עם כל הכללים של בני ישיבה. בתקיפות ועמידה על המשמר בכל ההידורים של הציבור החרדי עם רבנים, מפקדים שומרי תורה ומצוות, ממש ישיביש ות'ורדיק בכל המובנים כך גם לא יעברו חוק ההיתוך. למה לא עובדים על כיוון זה. שיש גם לימוד תורה וגם שמירה ומסגרת מעולה לאלו ששומרים על עם בני ישראל ומקימים המציל נפש אחת
מחוץ לקופסא04.07.18
22
לפלג אין שום בעיה עם השם 'פלג', אבל בעצם הוא כבר לא פלג, ובפרט לאור מה שקורה לאחרונה
אבי04.07.18
פשוט לא נתפס !
יוסי04.07.18
כמו קורח ועדתו שנסחפו אתו.
אבי04.07.18

הצגת כל התגובות

21
לכולם
יענקוש03.07.18
20
ברוך שפטרנו מעונשו של זה
יוני03.07.18
19
נא לדייק אמנם לא נראה לי שהפלג אבלים על זה
חיים04.07.18
18
תברחו משם אני יודע זה חבורה של מושחתים בשם התורה
הפלג לשעבר03.07.18
17
אסור לשתף איתם פעולה. אבל חשוב להדגיש שהחגבים מתייצבים הגיבורים עריקים!!!
יוני03.07.18
לך ללמוד משהו
אנונימי04.07.18
ישנם כמה בעלי אינטרסים שמובילים אותכם להרס הדת! פלג הקרחי אינכם אלא פיגול ורשע תפסיקו להרוס עם השטויות שלכם לכולם..מאד היה קל לכם להביא את ברקת ורבנים שאינם חרדים.....
אמת בפנים03.07.18
16
הם פשוט נוער מנוער מכל זיק ושמץ של יראת שמים, ומבחינתם שהכל ישרף! ה' ירחם עלינו ויחיש גאולתנו.
בן ישיבה04.07.18
15
שמעתי בשם הרמ"ק שרק מי שיש לו זכות ישאר שפוי בזמן משיח.
משה בן אברהם03.07.18
14
תקרית חמורה אירעה בין אנשי הישוב הישן לבין פקיד בכיר בועד הישיבות, אשר קליין, בכניסה למשרדי ועד הישיבות בשכונת גאולה ירושלים. כמידי יום מתייצבים אנשי וועד ההצלה מול המשרד של שמד ועוקבים מקרוב אחר הנעשה במשרדי ועד הישיבות, מתוך ניסיון לסייע לבחורים שנתקלים בבעיות חמורות מול הצבא. בועד ההצלה למען הג
זלמן03.07.18
אינכם כותבים- הדף יכלה מלפרט.
זלמנוביץ04.07.18
13
למי לתת ולמי לא אז צריך לבטל אותו ולתת את הכוח לגוף ניטראלי אחר
וועד הקופמנים והגורים03.07.18
12
היתי צריך לסדר דיחוי גיוס. כי קיבלתי מכתב אדום שבוע לפני החתונה שלי.. ומשו מה לא הגיע לי הדרישה הרגילה להתיצבות כבדרך כלל. והלכתי לוועד הישיבות וממש התחננתי אליו שיתן לי רק הדרכה או יסביר לי את חומרת המצב. ובמקום זה הוא רק צעק עלי וסירב לדבר איתי בכלל. קל וחומר לא לעזור לי. אז ברוך שפטרנו
דניאל פרץ 04.07.18
11
הגיוס שסמכו על השתול שלהם בועד הישיבות שיפטור אותם, ויגייס במקומם ספרדים ואנשי עץ. נראה לי שחלק מהתמיכה של הח"כים החרדים בחוק הגיוס היתה על סמך השתלטות על ועד הישיבות, לכן אנשי דגל לא היה איכפת להם, כי הם השולטים בועד הישיבות ולהם הזכות למי לתת פטור ולמי לא.
דקל04.07.18
10
בענין של ה"ועד הישיבות" היום ועד הישיבות לכאורה ממונים מטעם הממשלה שהם יגישו את המספר של הבחורים חרדים בשביל לקבל דיחוי, מי כן, ומי לא, שכל זה יהיה דרכם, הם בעצמם בקשו את זה שהם יהיו ממונים אף אחד לא מינה אותם, וכמו שהגמרא (מגילה י"א.) דורשת על אחשורוש שהמליך את עצמו בכח, כמו"כ היום יש אנשים שממנים
חושב כך03.07.18
9
אלו המתיימרים כביכול לפעול כנגד הגיוס רוצים למסור הכל לידי המדינה, שיחליטו מי ראוי ומי לא!
יהודי03.07.18
ברגע שהמונפול יופקע מוועד הישיבות והאשכנזים והספרדים יהיו באותה סירה, או אז יתפכחו כל החכמים להרע ויבינו שאכן עת צרה היא ליעקב ויש להלחם בכל הכוח נגד גזירות ומזימות השלטון ואז ניוושע תשועת עולמים.
שאול04.07.18
8
הרב כדרכו תמיד מתעלל בנרדף בשקריו
כל מילה שקרים04.07.18
7
אותה כנופיה בשם מרכז ההצלה, שמתיימרת להציג את עצמה כזו שדואגת להציל בחורים מגיוס, מנסים לערער את כוחם של ועד הישיבות שמסדיר את הדחייה מהגיוס, ומסכנים ביודעין את מעמדם של כל בחורי הישיבות. צבועים נמאסתםםםםםםםםםםםםםםם
יענקי03.07.18
6
מטרתם להרוס הכל, כל מה שבנו גדולי ישראל במשך עשרות רבות בשנים, מתוך מסי"נ עצומה, ופעלו בשקט כדי להחזיק את עולם התורה., כעת באים המופקרים באיצטלאות שונות ובגלגול עיניים ומנסים בכל כוחם להרוס הכל, הכל, ואחרי זה יטענו שיש גיוס....
JEW03.07.18
5
מוסד רקוב לא נותן מענה לא לספרדים ולא לחוזרים בתשובה. ברוך שפטרנו מעונשו של זה
דודי04.07.18
4
אשר קליין, מ'ועד הישיבות' "רוצח נשמות" נתן מכות רצח עם מקל לאברך ושפח עליו אקנומיקה, ובכל העולם ראו את הצילומים . זה לא רוצח?????
אשר קליין03.07.18
חחחחחחחחח לך תלמד עברית...
חחחחחחחח03.07.18
3
תתעסקו בקברים!
בן ישיבה04.07.18
2
אל תגייסו אותנו ואל תתנו לנו תקציבים אנחנו נסתדר. נעבוד בשחור וללא תשלום מיסים ואחרי העבודה נלך ללמוד תורה.
אזולאי03.07.18
וגם תבנו כבישים, בתי חולים, שדות תעופה וכו׳ לך תראה את בני ברק ואלעד ואז תחשוב עוד פעם אם בא לך להתנתק, כפוי טובה!
הרשל03.07.18
1
כמעט ואין חולק בקרב העוסקים בתחום על כך שועד הישיבות עובד כגוף ממשלתי השומר על קשר טוב עם הצבא ולכן נמנע לסייע יותר מידי למסתבכים וכן מנסה להוביל מהלכים שונים של הצבא במגזר החרדי בזמן שהם לא נותנים לאף אחד אחר אפשרות לטפל בנושאים אלו
חנן04.07.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24