כיכר השבת

"יהרג ואל יעבור"

הקרב על בית הכנסת של 'הפלג': מאיומים ועד משא ומתן

בפלג הירושלמי מאיימים בפיצוץ ההסכם עם עיריית בני ברק ואומרים כי השטח שהוצע נמצא בדיונים משפטיים. מנגד, גבאי בית הכנסת מסרו כי "מתנהל משא ומתן מול העירייה על מיקום ראוי" (חרדים)

22
שאול כהנא | כיכר השבת | ח' בטבת | 16.12.18
היכל בית הכנסת וסיור מפקדי המשטרה
היכל בית הכנסת וסיור מפקדי המשטרה (באדיבות המצלם)

בסוף השבוע, כפי שנחשף לראשונה ב"כיכר השבת", הגיעו הנהגת 'הפלג הירושלמי' בבני ברק להסכם עם לשכת ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, לפיו בית הכנסת 'דרכי שמואל' בקריית הרצוג, שנבנה באופן בלתי חוקי על שטח ירוק - יפונה, ובמקביל העירייה תכשיר מיידית שטח עבור בית הכנסת באותה השכונה.

כעת, לאחר שכבר החלו העבודות להכשרת שטח בסמוך למתנ"ס בשכונה, ישנה התנגדות של הנהלת המתנ"ס ופעילי הליכוד, מה שמביא גורמים בפלג הירושלמי לאיים בפיצוץ ההסכם.

גורמים ב'פלג הירושלמי' אומרים ל'כיכר השבת' כי השטח אותו ייעד ראש העיר לבית הכנסת נמצא בעיצומם של דיונים משפטיים מול הסוכנות היהודית שטוענת לבעלות על השטח.

היכל בית הכנסת 'דרכי שמואל'

כהוכחה לכך, הם מציגים את צו המניעה שהוציא בית המשפט לעיריית בני ברק לפני כ-11 חודשים, שם נכתב כי נאסר על עיריית בני ברק לבצע עבודות בנייה במגרש סמוך - שגם הוא בחלק הקרקע של המתנ"ס המקומי, וזאת עד להכרעה בתובענה של הסוכנות היהודית הטוענת לזכויות חכירה במקרקעין בכל שטחי המתנ"ס.

הגורמים בפלג הירושלמי מציינים כי אותו צו מניעה מוען ע"י בית המשפט עבור היועמ"ש של העירייה אריאל יונגר, שעומד כעת מאחורי הניסיונות לפנות את בית הכנסת 'דרכי שמואל'. "לכן", לטענתם, "אין סיכוי שהוא לא ידע מאותו צו מניעה, ואין ספק שנעשה כאן ניסיון נואל מצד ראש העיר והיועץ המשפטי להפיל אותנו בפח".

הטון החריף מתבטא גם במכתב ששלח בערב שבת, הגאון רבי ברוך שמואל דויטש, חבר המועצת של 'הפלג הירושלמי', בו כתב כי ישנו "איסור דאורייתא להתפנות מבית הכנסת עד אשר יקום בית כנסת אחר".

לשון המכתב של הגרב"ש דויטש:

"לכבוד מעלת כבוד הרבנים והגבאים של בית המדרש הקדוש שלכם "דרכי שמואל", על דעת השאלה האם להיענות לבקשה כביכול לפנות את בית המדרש היום, באמתלא שימצאו חליפין וכדומה.

מכתבו של הגרב"ש דויטש

"ברור הדבר כשמש, שאסור לכם באיסור דאורייתא של כך וכך לאווין ועשה וחילול השם אשר עליו פסק החזון איש שהוא ביהרג ואל יעבור. ובודאי שאין לסמוך על הבטחותיהם כלל, וכידוע שהכוונה להרוס כדי לשבור את בני התורה ובפרט כשזה בא בגיבוי רבנים וראשי ישיבות המחזקים את ידיו, שידוע לי בבירור שכעת רבנים אמרו שיש וכו', עפרא לפומייהו.

"וכל כוונתם להקל על עצמם להקל את עשיית הפשע הנורא וזה יהיה התחלה למלחמה להריסת כל המקומות הקדושים של בני התורה, ולצערנו ולדאבוננו שתיקתם מדשתקי ש"מ דניחא להו, אוי לו לדור שכך עלתה בימיו. ואין מילים בפי ובלשוני להביע הזעזוע.

"והאמת שאין כאן צורך להאריך אבל הדבר פשוט כביעתא בכותחא, שאיסור גמור מדאורייתא לעזוב עכשיו את בית הכנסת, ורק כשיהיה בית הכנסת אחר בנוי לתפארת אפשר לדון ולהעבירו לשם.

"מינאי המשתתף בצערכם ועל צער השכינה, בברכת כהן באהבה חיזקו ואמצו. ברוך שמואל הכהן דויטש".

מפקדי המשטרה בסיור בשטח

בעיתון 'הפלס', ביטאון הפלג הירושלמי, נכתב ביום שישי, לצד קריקטורה מתוך העיתון 'יתד נאמן' של הצייר יוני גרשטיין ובו נראה דחפור מאיים שעליו כתוב 'עיריה חילונית' עוקר ומחריב בית כנסת.

העיתון מציין כי "אחד מאישי הציבור החרדיים, שאינו נמנה על קוראי 'הפלס', שיגר השבוע את הצילום למערכת בטאון עולם התורה וכתב: 'איני יכול להימנע מלהביא לידיעת הציבור את עומק הצביעות והשחיתות. הרי ברור שגם 'עיריה חילונית' שהיתה מנסה להחריב בית כנסת, היתה משתמשת באמתלאות של 'נימוקים עירוניים מקצועיים'. למרות זאת, עד הבחירות היה זה נורמה בסיסית ומוסכמת שמדובר במעשה מחפיר, והיהדות החרדית צריכה להתגייס לבחירות כדי למנוע חורבנות כאלה. ועכשיו מתברר שלא 'עירייה חילונית', אלא דווקא 'עירייה חרדית' – מנסה לרשום לעצמה את התקדים!'".

למרות הטון החריף בעיתון הפלס ובמכתבי הרבנים, בהודעה רשמית מטעם בית הכנסת 'דרכי שמואל' נראה כי האש נמוכה בהרבה ונעשה מאמץ משותף להגיע להבנות.

בהודעה שהועברה ואושרה לפרסום על ידי הגבאי הרב חיים שולזינגר נכתב: "לאחר התלכדות ציבור בני התורה בכל אתר ואתר לעמוד על המשמר, מתנהלים דיונים ארוכים מול עיריית בני ברק למציאת נוסחה המוסכמת למקום חילופי לבית המדרש, בשלב זה עדין מתנהל משא ומתן מול העירייה וראש העיר על מיקום ראוי להמשך קיומו של בית המדרש והקהילה על הצד היותר טוב.

מפקדי המשטרה בסיור בשטח

"כאשר יבשילו התנאים ונגיע בסיעתא דישמיא לידי סיכום שיאושר ע"י רבותינו שליט"א יקוים המתווה במלואו כדרכה של תורה. בברכת דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. קהילת דרכי שמואל". מן ההודעה עולה כי אין פני הגבאים למלחמה אלא להסדרה ובנוסף הם מאשרים כי המשא ומתן ימשך עד למציאת פתרון.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי בפלג הירושלמי הדעות חלוקות האם לסמוך על ההתחייבות של העירייה לשטח חילופי ולסיים את המאבק או לפוצץ את המשא ומתן ולצאת לקרב פיזי נגד הפינוי, כולל הפגנות וחסימת הפקחים והשוטרים, גם בתוך בית הכנסת ישנם אברכים שזועמים על הכוונה להגיע להסדר ואומרים כי אברכים לקחו הלוואות מגמ"חים ומהבנקים לממן את בניית בית הכנסת וכעת הכסף שהושקע בבנייה ילך לטמיון והעירייה תקצה רק שטח חילופי.

כך או כך בפלג הירושלמי לא שוללים את המשך המשא ומתן עם העירייה, כאשר מי שמנהל את המו"מ בהכוונת הגר"א דויטש הוא איש העסקים מנחם כרמל.

היכל בית הכנסת 'דרכי שמואל'
מפקדי המשטרה בסיור בשטח
תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
אין גבול לצביעות של שונאי בני תורה גם במחיר של חורבן בית מדרש הם מוכנים למכור את הדת הישיבות התורה למען הפוליטיקה שלהם
ללא שם16.12.18
איך עדיין דגל לא פינו ברצון ובשמחה את בית תפילה שנמצא בתוך חצר בית ספר מסורת ישראל ומשרד החינוך דרש לפנות אותו? איך עדיין נחלת משה על שטח ירוק? איך שאר הבתי כנסת שבמתחם עדיין על עומדם בשטח ירוק ולא פונו ברצון ובשמחה??????? איך אמרת, אין גבול לצביעות
מוזר16.12.18
11
שחבר ועדה רוחנית יזלזל ברבנים בפומבי לאן הם הגיעו?! שלא נדבר על השטויות שכתב, שהרי זה נבנה באופן לא חוקי ולא יעלה על הדעת שיהיה אסור לסתור, גם אם יבנו לו בית כנסת בסלון יהיה אסור לסתור?!
שלמה16.12.18
אם הורסים רק למפלגה היריבה.. אז זה אסור. אם בית תפילה בשטח בית ספר נשאר ודאי שגם זה צריך להשאר. ואגב גזילה העיריה חייבת לתת שטח ל6500 מצביעם שאין להם שום בית כנסת(רק בשכירות) מול מאות בתי כנסת ואם העריה לא נותנת בגלל פולטיקה אז ברור שמותר לקחת לבד
רק אמת!16.12.18
מן הסתם שראש הישיבה הגאון הגדול רבי ב"ש הכהן דויטש שליט"א הוא הת"ח הכי גדול בדור (כולל כולם) מלבד זאת אין חולק שהוא גאון הדור כפשוטו וכן שימש בהנהגה כפי שלא זכה אף אחד אחר
האמת מדברת16.12.18
סתום את פיך תראה כמה אסונות יש ואתה לא מפחד לדבר על אדם שאתה בטוח לא הגעת לציפורן של הרגל שלו בלימוד במידות בעבודת השם חצוף חצוף חצוף!! !
בדוי16.12.18
10
המדינה בוערת , חיילים מתים! ועל זה יש דיונים ומלחמות?
חנה 16.12.18

הצגת כל התגובות

9
זה לא אותם דגל התורה שעשו מלחמת עולם ביהב רק בגלל שהרס להם ישיבה ופה מותר להם להרוס בית כנסת אגב רוצים אחת ולתמיד לראות מכתב חתום של ר חיים בעד הריסת בית הכנסת מעניין שאף אחד לא מראה
אברהם17.12.18
8
והעובדה שאת בתי הכנסיות של הליטאים הוא לא הורס.
מנחם שפירא16.12.18
7
אחרי שיפנו שיבדקו בכמה משפחות מדובר ושראש העיר יסדר להם מקום חילופי.
יוסי16.12.18
6
יש איסור דאורייתא להתפנות מבית הכנסת עד אשר יקום בית כנסת אחר, אבל יש היתר מדאורייתא לבנות בית כנסת על שטח גזול?
dvis16.12.18
זה לא גזול, תעבוד על אחרים ועל תמימים !!
אבי17.12.18
שטח ציבורי הוא שטח חום ושטח ירוק מיועד לגנים וטבע ונוף, וזה גזילה של ממש לגנוב מילדי בני ברק את מעט האויר לנשימה שיש להם.
יחי ההבדל הענק18.12.18
5
ודאי וודאי שמותר להרוס, כל הבית כנסת שם נבנה ע"י גזילה של שטח ירוק מילדי ב"ב.. הם קבוצת טרוריסטים.. חובה להרוס להם ..
תגובה16.12.18
4
יש עוד כמה בתי כנסיות בב"ב באותו מצב בדיוק והם ממש לא שייכים 'לבני התורה'. סתם מנסים לחזק את עצמם עם נרדפות עצמית... וסיסמאות.
הר16.12.18
3
קדימה אני רוצה לראות 1 שמוכן להיפצע. כל היום מבלבלים את המוח. אין להם מה לעשות עם המתנה שנקראת "חיים". אין הרבה הבדל בינהם לבין מחבלי "החמאס" .
בני16.12.18
2
יכולים לחיות בהדדיות ובכבוד, למה אשכנזי יכול להתפלל אצל ספרדים גם בפסח כשהילדים אוכלים לידו קטניות, כנראה שהסיבה היא שליטאי דגל בנו את זהותם על שלילת הזולת, [הרב עובדיה האדמו''ר מגור האדמו''ר מליובאוויטש הציונות הדתית ועוד - עיין יתד בעיקר בתשמ''ט] באו ליטאי הפלג [דור שני של לומדי ישיבות דגל] השתמשו
משה בן אברהם16.12.18
1
ראש העיר הנכבד😉!!!! מה לך יוצרות הללו.איך לאיש להוציא ראשך החוצה???? אחרי פשע כזה? מה אתה חושב??? יש דין ויש דיין!!!! הרי כל נימקיך הם לא תורניים כלל ולראות הלכתיים. ואם כל כך כואב לך שהשטח לא חוקי אז תעזור להם לקבל רשיון חוקי. למה לך להכנס לקטגוריות משמעי השם. חוגגת את כל הקללות הצרות שילוט אותך
מרחם16.12.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24