כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

הגיע הזמן לעצור את הטרפת!!! // טור נוקב

על מציאות עגומה של מלחמה במוסדות ובנערים שבחרו לעבוד את בוראם למהדרין, אך בדרך שונה. מלחמה שאיננה מלחמת מצווה ואף לא רשות אך היא מלחמת הרשעות (חרדים)

36
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | י"ב בשבט | 18.01.19
מפגינים קיצונים נגד כנס לימודים לחרדים
מפגינים קיצונים נגד כנס לימודים לחרדים (צילום: קבוצת 'מחאות החרדים הקיצונים')

זה איננו סוד שמספר נערים לא מבוטל בני הציבור החרדי לא מוצאים את מקומם בעולם הישיבות הקונבנציונלי אם בעבר ידענו שהמסלול הידוע הוא: תלמוד תורה, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, כולל, הרי שהיום אנו יודעים להצביע באופן גלוי על מסלול שונה וחריגה ממסלול זה.

בד בבד לא ניתן להתכחש לכמות עמלי התורה ולומדיה, מאות ישיבות וכוללים, ומאות אלפי עמלי תורה - אשרי עין ראתה בית מדרש של עמלי תורה בהיכלי התורה, תענוג עילאי!! אם לא בריתי יומם ולילה!!

אך אין קשר בין הנתונים, בכך שעולם התורה פורח וגדל לממדי ענק, ולכך שיש בחורים רבים שלא נמצאים שם, אין זה מעיד על זה. עולם התורה במתכונתו הנוכחית הוא עולם התורה שגדולי הדורות האחרונים הנחילו לפי משנתם ורוח חשיבתם, רוח התורה והקדושה.

במקביל, ציבור שומרי התורה והמצוות התרחב לממדי ענק, שרק בחלומם ובתפילתם של גדולי הדורות הקודמים היה ניתן לנבא על גודל שכזה, ולא בהכרח כל מי שהצטרף לציבור זה, מתאים באישיותו לתהליך החינוכי בצורתו ומתכונתו המוכר בציבור החרדי, לעומתו של בן גילו ממשפחות שהצטרפו עם הזמן.

היה מאן דהו שטען באוזני שמסיבה זו, היו וטענו ולא קיבלו בזרועות פתוחות את המצטרפים בגלל השפעתם על הציבור החרדי הקיים כבר, אך לצחוק ייחשב טענה זו. הלא מטרת קיומנו בעולם הוא לקיים רצון ה' וברור כשמש שרצון ה' הוא לקרב עוד ועוד יהודים לעבודתו יתברך ולא להשאיר את היהדות לקבוצה הומוגנית חד גוונית בלבד.

ברור שעלינו לעשות הכל בכדי שיהיה מענה בכל מקומות מושבותינו וגידול וטיפוח ילדנו, גם לכל מי שרואה לנכון להסתופף בחצרות ה' מכל סוג שהוא כל עוד מטרתו ברורה ליעד של קרבת ה'.

אך לא זו בלבד סיבת היווצרות נוער שאיננו מוצא את מקומו ביני עמודי בהיכלי התורה! הגידול הטבעי ברוך ה' של משפחות הציבור החרדי, מטבעו של דברים יצר גידול וגיוון בין הצרכים השונים של צעירי הצאן הגדלים בחממה החרדית, וטעמם שונה אולי מטעם אחיהם ושאר בני משפחותיהם, והם שואפים מסיבות כאלו ואחרות לחינוך שונה ולימוד בדרך אחרת של אהבת ה'.

אין לנו את המנדט לומר לנער שכזה, בגלל בחירתך זו חובה עליך לשנות את סטטוסך והגדרתך כחרדי, בכך שבחרת לא ללמוד תורה יום שלם אתה חריג ואתה לא שייך למחוזותינו. אין ספר חוקים המגדיר מיהו חרדי! אין זכות יוצרים לקבוצות כאלו ואחרות להחליט מיהו חרדי! חרדי הוא אדם החרד לדבר ה', ושאיפתו ורצונו הוא שיתרבה כבוד שמים בעולם, זהו החרדי ולא שום קריטריון אחר שונה ומשונה.

זאת ועוד, שנערים רבים עזבו את היכלי הישיבות בגלל סיבות קשות שאשמת היותם במצבם הנוכחי הוא על ראשם של כאלו שכיהנו בתפקידים שונים במוסדות השונים בהם עברו הנערים בדרך, אין ברצוני לנצל במה חשובה זו בכדי לכבס את הכביסה המלוכלכת בבמת רבים זו, אך לא ניתן להתחמק מלהציב כאבן יסוד את התובנה של גידול מספר עוזבי עולם הישיבות, בסיפורים בלתי נתפסים של מעשים אנטי חינוכיים ואנטי יהודיים בעליל! ויש דין ויש דיין!!

אנו גידולי הציבור החרדי, בוגרי עולם הישיבות, צריכים להפנים ולהבין יש נוער חרדי איכותי גם מחוץ לכותלי הישיבות, יש נוער שומר תורה ומצוות גם אם לא לומד תורה יום שלם. יש נוער שמקפיד על שולחן ערוך הגם שלומד מקצוע. הגיע הזמן לומר די ליומרנות שהציבור החרדי מתחנך וגודל רק בעולם הישיבות הקדושות. נכון, אנו נשאף שהם יגיעו לשם ונתפלל על זה רבות, אך אם זה לא צולח יש אלטרנטיבה. אין צורך לשבת שבעה!! או להיכנס לכל משבר ודכאון אחר, הנער יכול לגדול במסלול שונה אך לאותו היעד.

את השורות הבאות אני כותב בנימה אישית של ממש, יתכן ואין זה מהראוי, אך היות וזה צרכי רבים גם זה בהחלט כלי יעיל. זכיתי בשנים האחרונות לעסוק רבות בתום נוער שכזה, נוער נפלא, נוער מדהים, נוער שמחפש קרבת אלוקים, אך לא בדרך הרגילה אולי. נוער שזקוק ליד מכוונת תומכת ובהרבה אהבה, אלפי שעות שיחה שצברתי עם הנשמות הנפלאות הללו למדתי כמה אנו כציבור לא מבינים אותם ונופלים במלכודות קודי חברה פסולים.

הקושי הגדול של אותם נערים, זה לא הסדר יום הקפדני שאני דורש מהם על מנת שיגדלו נכונה, וגם לא השילוב של לימודי הקודש והמקצוע, ואפילו לא השיעורים הרבים בענייני אמונה ומחשבה, הקושי הגדול שלהם זה להבין מדוע יש בציבור החרדי אנשים שלא מבינים שהם צריכים דרך אחרת לגדול??

למה יש קבוצות שמכנים אותם בכינויי חרדקות וכדומה, למה יש אנשים הגם שאינם קיצוניים אך מתקשים להכיל את צרכיהם וסגנון חייהם. הנמחק מתורתם פסוקי היכולת של האדם לבחור בדרך אותה הוא בוחר לנכון??

ויש את שוטי ועלובי הכפר שאף יפגינו נגדי בכך שחטאתי בדרך שאני בחרתי עבורם לעבור את מסלול חייהם ע"פ המחויב להם בחוק בדרך הנכונה והטובה ביותר עבורם שיישאר בסביבתם הטבעית תוך כדי הקפדה על קיום תורה ומצוות למהדרין.

אין לי פחד מאותם שוטים והנני מצהיר שכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ, אך מה אוכל לענות לתלמידי צעירי הצאן המחפשים ובונים את דרכם כאשר רואים אדם בעל חזות חרדית משתטה מפגין ופוגע במורה דרכם המדריכם לקיום תורה ומצוות?? היש חילול שם שמים גדול מזה??

מי לנו מתאים וגדול מהרש"ר הירש בפרשתנו (שמות יז, ח) שיוביל אותנו גם במבוך זה באור האמת, כאשר עמלק מגיע להילחם בעם ישראל, לכאורה עם ישראל יכל לתמוה מדוע בחר הקב"ה להעביר אותם גם בניסיון זה, אך גם זו לטובה מאיר לנו הרש"ר הירש- הקב"ה רצה לחנוך את עם ישראל לעתיד דרכו בכל סוגי הניסיונות אותם הם יפגשו כעם הנבחר, והניסיון הקשה ביותר זה מעמלק שכל מה שמפריע לו זה לראות יהודי שומר תורה ומצוות שמח בחלקו ומקיים מצוות, לא כלי מלחמה וחיל רב יטריד את מנוחתו של העמלקי, יטריד אותו יהודי קטן עטור תפילו ועטוף בטלית הרבה יותר מכל דבר אחר, כמו סבו עשיו כך נכדו עמלק.

המציאות בה ישנה קבוצה שבחרו לשמור תורה ומצוות בכפוף לנפסק בשולחן ערוך למהדרין אך לא בדרכם של אותם שוטים מציקה להם ברמה של חוסר מנוחת הנפש, קשה להם לראות את הנערים הללו שמחים ומאושרים בדרכם שלהם, ודבר זה מצדיק מבחינתם כל דרך לפתוח במלחמה והם אף יקראו לה מלחמת מצווה ולא רשות ואני יקרא לה מלחמת רשעות.

ועל כך מלמד אותנו אור עולם הרש"ר הירש שחווה בעצמו מלחמות רבות נגדו, אל לנו להתרגש מקבוצות שכאלו, גם הם שלוחי המקום לחנוך אותנו למסלול החיים בדרך המובילה לבחור בקיום תורה ומצוות באהבה.

הכותב הינו ראש בית המדרש "ברקאי" חיספין- וחבר אגוד ענ"ף

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
בחינוך אלטרנטיבי לישיבה כמו פעם
נח19.01.19
18
סוף סוף שתביא בעז''ה להתחלה טובה... סוף סוף מישהו אומר בקול מה שהרבה חושבים בשקט... חילך לאורייתא! שתזכה להרבות חיילים לקב''ה שיזכו לקיים את תורתו ורצונו...
פרץ20.01.19
17
מהכותרת חשבתי באמת שהמדובר הוא בבני הציבור ההולכים לאור הגר"שת שהגיע הזמן להפסיק הרדיפות 'לילדיהם המחונכים בת"ת אחרת'. אך כמובן שזה לא הנושא לדידם מצוה לשנוא לרדוף לבזות ולהשפיל... וכל מצוות התורה על האהבה והאחוה לא עליהם נאמרה, ורק לשאר ישראל ואפילו החוטאים והמחללי שבת וכל קודש (אינני מתכוין להמדו
אביגדור18.01.19
י
חז"ל הבטיחו.22.01.19

הצגת כל התגובות

16
מי יתן וישפיע משהו ולו במעט
ןן18.01.19
15
מעולם לא היה מצב שכל הציבור הולך ללמוד מבוקר על דלילה בישיבה. לא בימי בית שני ולא בימי אירופה. צריך לאמץ אללבנו את הנוער הזה
הרב שמואל בן דב28.01.19
14
בשנים האחרונות חילחלה למחננו תופעה פסולה, הגורמת נזק רוחני רב ביותר. התופעה נקראת "עולם הישיבות". בכל הדורות היו ישיבות בודדות ליחידי סגולה, שם למדו וצמחו גדולי הדורות. לעומת זאת, שאר העם לא למד בישיבות. הנערים עבדו למחייתם ולמחיית משפחתם, ובשעות הנותרות קבעו עתים לתורה בבית הכנסת המקומי. במקומות רב
איש יהודי18.01.19
13
כל חיי קיצונים הפגינו נגדי. זה לא הוזיז אותי במאומה מדרכי. לא רואה סיבה להתרגש מהם. שיפגינו.
אליהו24.01.19
12
אבל שלא נצפה מישיבה שכל תפקידה היא תיבת נוח להיראות כמו בית היוצר לנשמת האומה. אל תתלוננו על בחור שלא לבוש לפי כל הכללים או לא לומד כל היום. הוא לא בחור ישיבה אלא דייר בתיבת נוח ואדרבה הוא גודר את עצמו במסגרת שמורה וראוי לכל שבח.
מרצדס18.01.19
11
לצאת לעבוד. כל המפגינים עמי הארץ.
משה 18.01.19
10
סוף סוף אחד שמבין באמת ומפריד בין יראת שמיים ללימוד תורה כל היום.
שמיל18.01.19
בהחלט צודק . בכל הדורות היו אנשים יראי שמים גדולים שעמלים לפרנסתם וקובעים עיתים לתורה, אך בואו נאמר את האמת כמה אנשים כאלו יש בדורינו. כיום זה נראה בבירור שכמעט כל מי שלא מאלו שעוסקים בתורה הוא גם לא מהדר במצוות - תבדקו ותראו שכך הוא. זה עצוב, אבל זה מה שמציאות החיים של היום יצרה.
יוסף18.01.19
החינוך החרדי (בעיקר הליטאי) מחנך אך ורק איך להיות אברכי כולל כל החיים. אך המציאות מוכיחה שהרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידן (עיין ברכות לה:), והם צריכים לעסוק במלאכה לפרנסתן. מה שקורה זה, שהם לא יודעים איך להתמודד עם המציאות שנכפית עליהם, מצד אלד הם יודעים שצריך להיות יהודי יר"ש, אך מצד שני חינכו אותם כ
איש יהודי18.01.19
לא ראינו שאלו שלמדו בישיבות ה'יעודיות' כהגדרתך . הם יותר יראי שמים מאלו שלמדו בישיבות ה'יהודיות' ושיצאו לעולם העבודה.
יוסף18.01.19
אבל כמובן שעם עובדות אי אפשר להתווכח. צא לרחוב ותבדוק מה קורה שם. אשמח לשמוע מה ראית
איש יהודי18.01.19
9
אתה יכול לכתוב עוד חמש מאות עמודי אינטרנט עם הסברים למה אתה חושב שאתה צודק. בדרך כלל, מי ש'מסביר' כל כך מפורט כמוך - הוא שלוח היצה"ר. גדולי ישראל הכריעו חד משמעית נגד כל השעטנזי"ם הללו, ואתה לעומתם אפילו לא קליפת השום.
דני27.01.19
אי אפשר לחלוק ובגמרא מפורש (ברכות לה ב): אמר רבא לתלמידיו ''אל תתראו לפני בניסן ותשרי כדי שלא תהיו טרודים במזונותיכם כל השנה''
משה בן אברהם29.01.19
8
מחותן עם צאצאי הגר"א, תלמיד הנודב"י. החפץ חיים היה בעל מכולת. מעניין איך היו נראות ההפגנות מסביב לבית שלהם היום
נפתלי18.01.19
אם העובדים היו כמו החיי אדם, שהתורה עיקר - לא הייתה בעיה. הבעיה היא שהפכו את הקריירה לטופ מודל....
דני20.01.19
7
כבר אמר רבן של ישראל הרב שטיינמן בפקחותו. ישנם אנשים שאינם נוטלים מים אחרונים, אבל אוי לאנשים שהופכים את זה לשיטה... והנמשל, אכן ישנם שלא זכו להיות מעמלי התורה, אך עדין להפוך את זה לשיטה. אלא לכורח בדיעבד. ולכן המלחמה היא נגד אלו ההעופכים את זה לשיטה ושהם גאים ב'דיעבד' שלהם.
יוסף18.01.19
סליחה אין גרוע יותר מבן אדם שאין לו "שטייגן" בחיים...אלה מה אם הוא לא "פרודוקטיבי" בתוך האיכל, הוא חייב ללמוד מקצוע כדי להרגיש טוב בתוך הנעליים שלו. קבע עתים לתורה ולעבוד מה פסול? כך מדור דור!!!!
משה18.01.19
אבל יש הבדל בין קיום מצוות לבין לימוד תורה לאורך כל היום אם אתה לא מבין זאת הנך משטופי המח
שמיל18.01.19
נכון שיש חילוק, אך גם מי שלא זוכה לעמול זה דיעבד. ועדיין עליו לראות את האידאל האמיתי בדמות מי שכן זכה. אגב הדברים של הרב שטיינמן נאמרו ביחס להתארגנות של אנשי מפלגת טוב בבית שמש כמפלגה בפני עצמה.
יוסף18.01.19
6
אני יכול להעיד על תלמידים שמצאו אצל הרב אברהם בורודיאנסקי את המקום לעלות במידות טובות ביראת שמית בלימוד תורה וברכישת מקצוע, במקצועיות באהבה ובמסירות. המשך בדרכך, ולפום צערא אגרא.
בצלאל כהן18.01.19
5
איך זה שמביעים דעה נחרצת בנושא כ"כ מורכב בלי אישור מדעת תורה כלשהי? אשמח מאד להסבר, בבקשה!
איש רגיל19.01.19
זוהי דעתו של הרב שטיינמן וההולכים בשיטתו. לפרק לאט אבל בטוח את הציבור החרדי, ולהפוך אותם לרפורמים בשלבים. הם מצליחים בענק. אמנם, יש את תלמידי הגר"ש ועוד אשר לא כרעו לבעל, ואמנם הם מתרבים מיום ליום, אבל רוב המיינסטרים של הציבור החרדי, רוב בנין ומנין, וטיח וחצץ וחול ובטון - הולכים בשיטה זו, ואו דוגלים
יוסי בן יועזר20.01.19
כל גדולי ישראל תומכים בשיטה זאת ואתה קורא לזה כריעה לבעל??? אתה שייך למיעוט מבוטל שהולך בשיטה קיצונית יותר מנטורי קרתא וסופה להיעלם מכיוון שכיום לאחר פטירת הגר"ש אויערבך זצ"ל אין לכם "גדולים"
אורי21.01.19
ע7
חד גדיא22.01.19
4
ברור שעדיף לצאת לעבוד, ולקבוע עיתים לתורה. מאשר ללכת לכולל ברגליים נשרכות ולהתבטל. אני הכרתי אברכים מתמידים גדולים, שלצידם ישבו בטלנים משועממים [רחמנות עליהם], שפטפטו שיחות נשים מבוקר ועד ערב, יום יום. חז"ל למדונו שטוב תורה עם דרך ארץ. ושהבטלה מביאה לידי שעמום והשעמום לידי חטא. אז, מי שרוצה להתווכח
מרןזי"ע19.01.19
3
שהמסלול הידוע הוא: תלמוד תורה, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, כולל", גם במאמר שכביכול מנסה להפגין פתיחות, נמשכת שטיפת המוח הבלתי נפסקת בנוגע לעובדות, מתי "בעבר ידענו"? בשלושים השנים האחרונות? מה הכותב מקשקש לנו? בעבר ידענו, שאדם יצא לפרנס את עצמו - לא כדי לא ליפול למעמסה על הציבור, אלא שזהו מכללי דרך ארץ
זלמן18.01.19
מורגש כמה מאמר זה נכתב מנסיון וכל אלו שמגיבים בזלזול מגיבים ללא ידיעה ומתוך חשיבה של עדר יישר כח לכותב המאמר
ינקי הגאה19.01.19
2
אני יצאתי לעבוד לא משום שלא יכלתי ללמוד...יכלתי והייתי מעולה. אלא משום שהסימינר העלוב הכשיר את אישתי להיות מורה... ועם המשכורת שלה אולי היה אפשר לקיים משפחת חתולים...לא בני אדם. אז פשוט הסכמנו שאני אצא לעבודה. עבדתי בחברה קטנה למדתי את העסק ,בעל החברה רצה לצאת לפנסיה משכנתי את הדירה ורכשתי את העסק.
mike19.01.19
1
שמעתי ראיון עם שולי רנד על אחד משיריו (צדיק) שאומר בשם רבינו נחמן שכשיש ביקורת זה טוב מהסיבה הפשוטה שאדם לא מבקר דבר שלא מעניין אותו טוב מאד ומשמח מאד לראות אנשים מבקרים או מגבים אבל העיקר ששורות אלו יגיעו לתודעת הציבור ולהבין שהרבה דרכים בעבודת השם ולכבד כל אחת העולם היהודי אף פעם לא דגל בשיטת ה''ל
מומו19.01.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם