כיכר השבת

הרב לנדא ו'הליטאים'

מרן הגראי"ל שטיינמן חשף: "ה'חזון איש' אחז מהרב לנדא"

בצל המחלוקת ההיסטורית מול מרן הגראמ"מ שך זצ"ל והציבור הליטאי - מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל התבטא בשיחה עם הגרב"צ קוק, בעד הגרמי"ל לנדא זצ"ל והרעיף עליו בשבחים • צפו (אקטואליה)

72
שאול כהנא | כיכר השבת | כ"ד באדר ב' | 31.03.19
(באדיבות המצלם)

מינויו של הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא זצ"ל, לרבה של בני ברק על-ידי החסידים, עורר מחלוקת עזה מול מרן הגראמ"מ שך זצ",ל שהתנגד למינוי. אך כעת, בתיעוד וידאו הנחשף לראשונה ב"כיכר השבת", נראה מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, דווקא מצדד בשבחו של הרב לנדא וכשרותו.

לפני 33 שנה, בשנת תשמ"ו, לאחר פטירתו של הגר"י לנדא זצ"ל, רב העיר בני ברק, פרצה לה המחלוקת העזה בין גדולי הדור הליטאים לבנו וממשיך דרכו הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא זצ"ל.

הגר"י לנדא זצ"ל היה מרבני חב"ד אך עם זאת היה בידידות עם הסייטפלר הגר"י קנייבסקי זצ"ל, ועם הגרא"מ שך זצ"ל, הוא נמנע מלהתייחס בגלוי לסוגיית המחלוקת שהיו אז בשיאם סביב חסידות חב"ד והמשיחיות.

המחלוקות החלו לאחר שהתברר כי בצוואתו ביקש הגר"י לנדא זצוק"ל למנות את בנו, הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא זצ"ל שנפטר אמש (מוצ"ש), כיורשו.

מרן הגראמ"מ שך זצ"ל (צילום: משה שי - פלאש 90)

הגרמי"ל לנדא שימש אז כר"מ בישיבת 'תומכי תמימים' בכפר חב"ד. הליטאים התנגדו נמרצות למינוי ודרשו לקיים בחירות לרבנות העיר, אך ראש העיר דאז, הרב משה אירנשטיין ז"ל, שהיה חסיד גור, התעלם מכך, בהוראת גדולי החסידות, ובראשם פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל, שנתן הוראה שקטה להתעלם מעמדת גדולי הליטאים וכך הוכרז על מינויו של הגרמי"ל לנדא הבן, לרב העיר, עוד במהלך הלוייתו של האב הגר"י לנדא זצ"ל.

ראש העיר משה אירנשטיין הכריז בהלוויה כי "על פי צוואתו ובקשתו של הרב זצ"ל, אנו מכריזים על הכתרתו של בנו הרב משה יהודה לייב לנדא לכהן כרבה של עירנו בני ברק".

הגר"ש וואזנר זצ"ל ששהה בעת ההלוויה בלונדון, השתתף בעצרת מספד עם שובו לישראל ואמר כי הוא מקבל עליו את מרותו של הבן הגרמי"ל זצ"ל כממשיך דרכו של אביו ברבנות העיר.

בתגובה, הגרא"מ שך זצ"ל תקף את המינוי, במהלך עצרת הבחירות בכיכר הישיבה, ערב הבחירות לראשות עיריית בני ברק, שבהן הציגה 'דגל התורה' לראשונה מועמד משלה לתפקיד ראש העיר, והודיע כי אינו מכיר בסמכותו של הרב החדש. שורש המחלוקת היה בין היתר על רקע מחלוקת הלכתית בשאילת כשרות מקוואות בעיר, בה הכריע הגרמי"ל לפי שיטת חב"ד.

בעקבות ההתנגדות של הגרא"מ שך, הגרמי"ל לנדא לא מונה רשמית לרב העיר בסופו של דבר אך העירייה שילמה את משכורתו כרב שכונה.

היות ורוב החנויות בעיר בני ברק היו בכשרות הרב לנדא, הקים הגרא"מ שך את כשרות 'שארית ישראל' בראשה העמיד את הגאון רבי חיים שאול קרליץ זצ"ל. המהלך היה גם הכרזה על התנתקות של הליטאים מהחסידים וכלל הקמת בית דין, מינוי רבני שכונות מטעם 'שארית ישראל', רישום נישואין ועוד. בד"צ 'שארית ישראל' אמנם קיים עד היום אך חברי הבד"צ הוחלפו מאז אחרי הפילוג בציבור הליטאי.

הגרמי"ל לנדא זצ"ל (צילום: יהודה פרקוביץ)

למהלך החרמת כשרות הרב לנדא היו מתנגדים רבים בתוך הציבור הליטאי, אך בחייו של הגרא"מ שך זצ"ל המהלך זכה לקונצנזוס רחב והסכמה שבשתיקה מצד כמעט כל רבני הליטאים, מי שהעניק גיבוי חד משמעי למהלך היה מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שחיזק את האיסור לא לאכול מהכשרות של הרב לנדא הבן, ובמקביל העניק גיבוי לכשרות 'שארית ישראל'.

מנגד, הגראי"ל שטינמן, הגר"נ קרליץ, הגר"ד לנדו, הגר"ד והגרב"ד פוברסקי, לא הביעו דעתם פומבית אך שנים לאחר מכן התברר כי דעתם לא היתה נוחה מהמחלוקת.

הדבר בא לידי ביטוי ביום ב' בסיוון תשס"א, אז הוכתר הרב יוסף יצחק בלינוב על ידי חותנו הגרמי"ל לנדא לרב מרכז העיר בני ברק, במעמד הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, ובעוד תלמידי הרב שך התנגדו בתוקף למינוי, הגר"נ קרליץ וגדולי תורה נוספים הנמנים על הציבור הליטאי תמכו במינוי.

בעיתון 'יתד נאמן' הנהיג הגרא"מ שך זצ"ל כי אין להעניק לרב לנדא זצ"ל את התואר 'רבה של בני ברק' או 'רב העיר בני ברק' ובאופן חריג גם במודעות של חברות שונות העיתון נוהג להסיר מן החותמת את התואר 'רב אב"ד בני ברק', הדבר בולט עד היום הזה במודעות של חברת קוקה-קולה ועוד.

גם גדולי תלמידי הגרא"מ שך מודים כי המאבק בכשרות הרב לנדא אינו עניין של איסור והיתר. תושב בני ברק הנמנה על הציבור הליטאי אומר ל'כיכר השבת' כי "ברור שכשרות הרב לנדא היא כשרות טובה, הרב שך לא חלק על זה, המאבק נגד כשרות הרב לנדא היה חלק מהמאבק בחב"ד ועל עצמאות הליטאים, הרב שך סבר שלא שייך לאפשר למי שמאמין ברבי מליובאוויטש כ'משיח' - לשמש כרב עיר. ואף שהיה ברור שהכשרות של הרב לנדא טובה באיכותה".

הגרב"צ קוק בשיחה עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל (באדיבות המצלם)

גם הבוקר (ראשון) בעיתון 'יתד נאמן' לא מוזכרת העובדה שהגרמי"ל לנדא זצ"ל שימש כרב העיר בני ברק, אלא נכתב כי "עמד בראש מערכת הכשרות שהקים אביו זצוק"ל".

כאמור, בעוד הרב שך לחם מלחמת חורמה נגדו, דווקא ממשיכו בהנהגת הציבור הליטאי, מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, התבטא - כפי שנחשף לראשונה ב"כיכר השבת" - בעד הכשרות.

בווידאו הנחשף כאן לראשונה, נראה הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, ראש בית ההוראה הכללי ירושלים ותלמידו של מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, כשהוא מעלה בפני מרן הרב שטינימן שורה של שאלות בנושאי כשרות.

במהלך השיחה מספר הגרב"צ קוק לראש הישיבה על כמה מתלמידיו שמקפידים לא להכניס לביתם מוצרים בכשרות של הרב לנדא. תגובתו של הרב שטיינמן מפתיעה ונחרצת: "ההכשרים שלו הכי טובים! הוא בן אדם מוכשר מאד. ההשגחה שלו טובה".

הגרמי"ל לנדא זצ"ל (צילום: יהודה פרקוביץ)

הרב קוק, שבא מירושלים לבית ראש הישיבה עם שורה של שאלות בהלכה, מנסה לשאול שאלה אחרת, אך ניכר כי הנושא מטריד את הרב שטינמן והוא מבקש להוסיף עוד משהו. בדבריו, הוא חושף כי מורו ורבו מרן ה'חזון איש' זיע"א, הכיר את הבן הצעיר 'משה לנדא' וסמך עליו לא פחות משסמך על אביו.

ראש בית ההוראה מופתע מהידיעה, והרב שטינמן מסביר: "כשהחזון איש נפטר – ר' משה לנדא (תלמיד ישיבת פוניבז' באותם ימים) היה כבר בן יותר מעשרים".

השיחה במעונו של ראש הישיבה, שעמד אומנם מאחורי כשרות 'שארית ישראל' אך מרעיף תשבחות על הרב לנדא, שופכת אור על אחת הפרשיות הפוליטיות המרכזיות בחיי הגרמי"ל לנדא שנסתלק אמש לבית עולמו.

התבטאויות נחרצות אלה מפי מרן הגראי"ל שטינמן זצ"ל הנחשפות בתיעוד וידאו נדיר המתפרסם לראשונה, מלמדות על דעיכתו של המאבק ההיסטורי שניהל הציבור הליטאי, בהנהגת מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל, בגאב"ד בני ברק הגרמי"ל לנדא זצ"ל.

תוכן שאסור לפספס
72 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
כך נשמע בוידאו ולא כמו שכתבתם שסמך כמו באבא אלא סמך בבן יותר...
לוי31.03.19
27
מי שהעניק גיבוי חד משמעי למהלך היה מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שחיזק את האיסור לא לאכול מהכשרות של הרב לנדא הבן, ובמקביל העניק גיבוי לכשרות 'שארית ישראל'.
המערער31.03.19
26
וקצת הצליח לדאבונינו.
חיים31.03.19
בטובך יביעו ח''א קטע ראשון בספר.
משה בן אברהם31.03.19
אני מקבל מהרב שטיינמן יותר מאשר (עם כל הכבוד שמגיע לגראמ''מ) מהרב שך. אני יותר מזדהה איתו ועם השקפותיו.
יאיר31.03.19
מותר לחלוק בהשקפה רק שאלה לי אילך, למה על הרב שטיינמן אסור לחלוק בהשקפה, והוא רדף בחרון אף את אלו שחלקו עליו? זוהי משנתו בקיצור נמרץ: מי שחולק על אמונה (חב"ד) אסור לעשות נגדו מחלוקת, אבל מי שחולק נגדי אישית אותו ארדוף ואכלה. ר"ל
יעקב01.04.19
אם אמר-מובן, כי מה שכתבתי זה שלגראי''ל מותר לחלוק-לא לכל אספסוף שחושב שמבין משהו ויכול לחלוק על אדם כזה.
יאיר01.04.19
אצלך נמחקו כנראה כמה מי"ג העיקרים, להאמין בביאת המשיח ולצפות לביאתו
משה22.04.19
תן דוגמאות לפני שאתה מקיא עלינו
דוד01.04.19

הצגת כל התגובות

25
עמוד שלם, אף יותר מכובד וגדול מהמבשר, כתבה מאד מכובדת להגרמי"ל, מהיום אני מבטל המנוי להמבשר ורוכש רק יתד נאמן. כל הכבוד להם על התעלות מעל קטנוניות, וזהירות לכבד את רבם הגרא"מ שך במקביל. גאונות ממש.
יוסי פולק31.03.19
למה לא יכולים לכבד ולכתוב שהוא רב העיר הלוואי על כל האשכנזים לעשות דברים כמו החבדניקים שהם מקרבים את עמ''י לתורה ולא, אני לא חבדניקית רק פשוט רואה את כל הםעילות שלהם וזיכוי הרבים שהם עושים אשריהם ואשרי חלקם
מיכל 31.03.19
העיר- ו'יתד נאמן' זה העיתון של מרן הגראמ''מ שך זצ''ל
ד31.03.19
24
איך הם יודעים לעשות צל הרים כהרים, וללבות מחלוקות. ואח"כ שואלים למה יש צרות. משיח דחוף
בועה31.03.19
23
הוא אומר שהחזון איש החזיק מהבן יותר מהאבא.
ט31.03.19
22
הרב לנדא צדיק ואין עוררין
אני לא צריכה לשמוע הקלטה31.03.19
21
מחלוקת פירושה שני צדדים מתנגחים, כאן לא היו שני צדדים היה רב שהנהיג רבנות והיו שניסו לפגוע בו בלי שום טעם אלא עם טענה הכבוד הליטאי
ארי31.03.19
20
נשמח מאד לשמוע
אני31.03.19
19
מרן זיע"א לא הרשה בישבתו לעשות חתונות באולם 'לנדא'
מנחם31.03.19
18
היה איש אמת אבל.... מה לעשות שרב עיר צריך להנהיג את כל העיר וכאשר 60 או 70 אחוז מתושבי העיר לא הולכים בדרכיו. אז למה התפקיד ????? זה מזכרת מהימים שגור שלטה ביד רמה באגודת ישראל בלי להתחשב ברוב הליטאי כמה טוב שהימים הללו נגמרו!
ללא שם31.03.19
17
למה אתם מזייפים את דבריו של ראש הישיבה
אחז מהבן יותר 31.03.19
16
הירבה מחלוקת בישראל ממש לא לשם שמיים
בא נראה אם תפרסמו את זה 31.03.19
אם לא תעשה תשובה.
יאיר31.03.19
15
פשוט הרב שטיינמן הוא איש של שלום מובהק
אשר31.03.19
פשוט לא הפריע לו חב"ד, אלא כאלה שיותר קנאים ממנו מחלוקת נוראה כמו המחלוקת בימיו בציבור הליטאי לא הייתה מעולם
חיים01.04.19
14
לא קשור למשיח. הרב לנדא לא אמר שהרבי משיח. לא על זה נסבה המחלוקת. זה סתם שקר והטעיה מכוונת. הכל היה פשוט שנאת חסידים וקנאה. זה הכל.
אסף31.03.19
13
חוץ משך שעשה מחלוקת כי לא קיבלו אותו לישיבת תומכי תמימים בכפר חבד , וקיבלו את הרב ישראל גרוסמן מאז יש לו נוגדנים ללב״ד
משה 02.04.19
12
כמה שקר יש בעולם. כדי להחזיק את ההתנגדות לרב לנדא זצ"ל לא היה כדאי לפרסם את דברי הרב שטיימן זצ"ל כעת אחרי ששניהם נפטרו, אפשר לגלות את האמת כי החזון איש זצ"ל החזיק ממנו. אמנם זה לא היה גורע מהרב שך זצ"ל לחלוק עליו, אבל לפחות אם העולם היה יודע שהחזון איש זצ"ל החזיק ממנו הכל היה שונה לגמרי. עוד יגי
אריק31.03.19
11
רואים את האומץ של ה'רוב הדומם' נגד המחלוקת, רק 'הרוב המדמם' הלך אחרי רב בעל מחלוקת שהמיט אסון על היהדות החרדית. היום הליטאים עצמם מלקקים את הפצעים! מורשת הרב שך...
לייבי31.03.19
הרב שטיינמן שינה את דרך הרב שך, ממחלוקת נגד השקפות פסולות ותנועות משיחיות. למחלוקת נגד אנשים בעלי השקפה יותר קנאית ממך, רדיפתם שנאתם רדיפת ילדיהם ונשותיהם. אח כמה טוב, גם לעשות מחלוקת, וגם שאומרים עליך שאתה נגד מחלוקת.
שמעון01.04.19
שניכם עושים את הרב שך קיצוני...
אבא 14.04.19
10
ע
בני ברק01.04.19
9
ותראו 1) שבזמן התנאים והאמוראים כל בית מדרש היו מאמינים שרב הבית מדרש הוא משיח, 2) נוסף ע''ז לשון הגמ' שם ''אם משיח מן החיים כגון רבי ואם מן המתים כגון דניאל איש חמודות'' כך שמי שמאמין יש לו בסיס קדום, והליטאים שדוגלים בגמרא צריכים לדעת אותה לכל לראש.
משה בן אברהם31.03.19
הכוונה שם שאומרים דוגמה למי שראוי!! ראוי!! להיות משיח. ולא שמכריזים על המת שהוא משיח, ובוודאי שלא אדם מכריז על עצמו כן. לזה קוראים מגלומן או מניה דפרסיה
שך'יסט01.04.19
''כל אחד היה דורש אחר שמו'' כל אחד מחכמי הגמרא היה דורש שמשיח זה שמו, [אינך אשם היום העיתונים מכתירים את מי גדול הדור ופוסלים אחרים לפי האינטרס] 2) שאלה לי אליכם הליטאים הרי אתם מעריצים את הרמב''ם למרות ההתנגדות שהיתה אליו ושריפת ספריו ע''י רבינו יונה, הרי אתם מעריצים את גדולי החסידות הבעש''ט בעל הת
משה בן אברהם01.04.19
8
מאבקו של שך נגד הרב לנדא לא צלח. הרב לנדא היה רב העיר בפועל וכשרותו הייתה המהודרת ביותר בכל העולם. ממורשת שך נשארו: 2 חברי כנסת מושחתים, עיתון הפלס עם 100 קוראים בקושי ומערכת כשרות כושלת. וכן.. גם חצי רחוב בבני ברק שמשותף לו ולחוזה המדינה הציונית.
מתנגד לשעבר31.03.19
קורא לרבנים בשם המשפחה.. איפה אתה חי זבוב יקר
מוטי01.04.19
7
למה לא הוציאו את זה בחייו?? אחרי פטירתו נזכרו? הרב שטיינמן זצ''ל איש שלום ואמת.
אלי31.03.19
וחבל שלא הולכים בדרכי הגראי''ל
ח31.03.19
ר????????
ד31.03.19
6
על כולל פעמי יעקב. ועליו חתומים הרב שטיינמן, הרב וואזנער והרב קרליץ הם כותבים במפורש הרב לנדא שליט"א גאב"ד עירנו בני ברק
אלי31.03.19
5
ככה זה... כבר יודעים את האמת, אבל חוששים לפרסם אותה... אפילו על פתחו של גיהנום אינם עושים תשובה. נו, מה לעשות - גאווה! גאווה! גאווה!
ליטאי מפוכח31.03.19
עז פנים מקומך בגיהינום מבזה ת"ח גדול הדור תתביש לך
דץ.ל31.03.19
4
אלו שהלכו עם הרב שך בנושא הזה לא נמצאים היום תחת הנהגת דגל התורה . רובם ככולם נמצאים בתנועת בני תורה. ההגדרה "ממשיכו בהנהגת הציבור הליטאי" אינה מדוייקת.
שמואל31.03.19
3
ה' ירחם!
מנחם31.03.19
2
זכות מי שרוצה לחשוב שהלכה כהרב שך זה מה שחושבים 22 אלף מצביעי הפלג
אבי31.03.19
70 פנים לתורה זכותו לחלוק אגב אין על חב'ד
חבד01.04.19
1
אותו דבר בחב''ד זה שיש חלוקה כלשהי. אותו ענין. יצר הרע. (בתרגום ענייני - 'אגו' . אם כל חטאת...)
חוזב''ש חב''דניק31.03.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24