כיכר השבת

מאמר מערכת

שנה אחר שנה: בני עדות המזרח מצליחים לנגוע במיליונים

זו כבר תופעה: בשנה השלישית ברציפות, בני עדות המזרח הופכים לכוכבי האירועים הממלכתיים של ישראל, ומצליחים בפשטות ובנועם, לנגוע בליבם של מיליוני אזרחי ישראל מכל המגזרים (אקטואליה)

99
מאמר מערכת | כיכר השבת | ח' באייר | 13.05.19
מרים פרץ, הרצל ביטון ומארי נחמיאס
מרים פרץ, הרצל ביטון ומארי נחמיאס (צילום מסך)

המהפכה הספרדית, כאן כדי להישאר. לא עוד שליטה הומוגנית של בני עדות אשכנז, כי אם פסיפס מרהיב של בני עדות המזרח המפארים כל חלקה טובה, החל מעולם הישיבות ועד אירועי תרבות לעם שבשדות.

עולם הישיבות הספרדיות פורח ומתעצם, בזו אחר זו קמות וניצבות ישיבות ספרדיות לבני עדות המזרח, אשר לא נופלות במאומה מאחיותיהן האשכנזיות. אם בעבר כל בחור ספרדי ביקש את נפשו להתקבל לישיבה ליטאית, לא עוד. מיטב הבחורים הספרדים נוהרים אל הישיבות הספרדיות ואינם מרגישים כסוג ב'.

המהפכה, עודה בעיצומה בעולם הישיבות, אך בקרב תלמודי תורה הדבר מצוי אף יותר. זאת בניגוד למצב בקרב בתי הספר לבנות ובסמינרים, שם נכונו לציבור הספרדי עוד אתגרים ומהמורות.

אך נדמה כי המהפכה הספרדית לא עוצרת בקרב הציבור החרדי. די להציץ אל עבר אנשי התרבות החילונים, המסורתיים, בני עדות המזרח, שאינם מתביישים עוד ביהדותם ובמקורותיהם. זמרים ואנשי תקשורת, שחקנים ואנשי תרבות, מצהירים בריש גלי על שמירת מצוות, הנחת תפילין ושמירת שבת קודש. אמת מה נהדר. והמסורתיות והגאווה הספרדית מחלחלות, גם אל האירועים הממלכתיים במדינה.

הסבתא שריגשה

אין מי שלא צפה בנאומה של מארי נחמיאס ולא התרגש. היו שדמעו, היו גם שבכו מהתרגשות. קשה להישאר אדישים מול סבתא הנושקת לגיל מאה, מדברת בחום אנושי יהודי ומצליחה לגרום לראש הממשלה ולרעייתו, לצמרת המדינה, ולאלפי המשתתפים באירוע העצמאות המרכזי בהר הרצל - לקום על רגליהם ולמחוא כפיים בהתלהבות.

הברכה המרגשת של מארי נחמיאס (באדיבות 'כאן 11')

לא, זה לא היה נאום מהוקצע, היא לא הקריאה מדפים, או ממסך דיגיטלי. היא דיברה מהלב. זה הלב של ילידת תוניס, זה הלב של בת עדות המזרח. זה הלב שמכיל בתוכו פשטות יהודית עם חום מדהים. מה הפלא שגם עיתון הארץ נשבה בקסמיה ופרסם מאמר נלהב?

הזיכרון של הישראלי הממוצע, רווי האירועים, אולי השכיח את העובדה הבאה: מרת נחמיאס אינה לבד. בשנתיים שקדמו, היו אלה מרים פרץ ילידת מרוקו והרצל ביטון אף הוא יליד מרוקו. כל אחד בדרכו נגע במדינה שלמה.

הנהג שהציל עשרות

"אני הרצל שמעון ביטון בן פריחה וניסים זיכרונם לברכה, אח לאחד עשר אחים, בהם יעקב ושמשון זיכרונם לברכה, נכדו של רבי מסעוד בן שבת זכר צדיק וקדוש לברכה – מדליק משואה זו בהודיה לה' יתברך, שהחייני וקיימני והגיעני לזמן הזה.

"לכבודם של אזרְחי ישראל, העומדים איתן מול התקפות הטרור – כבר יותר ממאה שנים. לכבוד הצוותים הרפואיים, הארגונים והאנשים הרבים העוטפים ומחבקים אותנו, נפגעי הטרור, ומחזקים את רוחנו. לכבוד עם ישראל, שאין כמוהו בעולם – ולתפארת מדינת ישראל".

הנאום המרגש של הרצל ביטון (צילום: באדיבות 'חדשות 2')

זה היה נאומו הקצר והעוצמתי של הרצל ביטון שמשך את תשומת ליבם של משתתפי האירוע ומיליונים בעם. ביטון, כזכור, נאבק בידיים חשופות במחבל שדקר אותו תוך כדי שהציל את חייהם של נוסעים רבים באוטובוס שלו. הטון והלבביות בה נשא הרצל את דבריו, שבו את ליבם של המונים.

האם השכולה

את מרים פרץ כולם מכירים. האם ששכלה את בניה במלחמות ישראל הפכה לאחת הנשים המאחדות שקמו כאן. בשנה שעברה, בטקס חלוקת פרסי ישראל, נשאה נאום שובה לב בשם מקבלי הפרסים.

הנאום נקטע פעם אחר פעם במחיאות כפיים סוערות. היא דיברה על הכאב הגדול באובדן הבנים ומיד הסבירה איך אפשר להתמודד: "כשהלב מלא אמונה, הוא יכול לעמוד באתגרים קשים. הוא יכול ליצור יצירות גדולות. זו יצירתי, היא נטועה בלבבות. הפכתי את יגוני לניגון חדש".

הנאום המרגש של מרים פרץ (צילום: באדיבות 'כאן')

עוד אמרה פרץ: "עלינו ליצור שיח מאופק שמאפשר הבעת דעה בלי איומים, שיש בו מקום למחילה וסליחה, שיח שמחזק את המחויבות שלנו לאהבת האדם כי בצלם אלוקים ברא את האדם. שיח המחזק את מורשתנו המרבה אור ותקווה ולא מתרכז רק בחושך".

נאומה, שקטעים אחדים ממנו הובאו כאן, טלטלו את נשמתם היהודית של רבים מאחינו, בארץ ובעולם.

מרים פרץ, כמו הרצל ביטון ומריה נחמיאס, דיברו על הצדיקים, על המורשת, על התורה, על בורא העולם. על אחדות, על חיבור, על טהרה. הם זכו לקדש שם שמים ברבים, באמונתם הטהורה והפשוטה, בעוצמה ובגבורה היהודיים ששולבו בדבריהם.

העובדה ששלושה בני עדות המזרח, זוכים שנה אחר שנה לנגוע בליבם של כלל אזרחי ישראל, מכל הסוגים והמינים, הגילאים והתרבויות, רק ממחישה את תפקידם של בני עדות המזרח בחיבור עם ישראל.

מרן הגר"ע יוסף זצ"ל עמל בתורה (צילום: לע"מ, ארכיון התצלומים הלאומי)

ואי אפשר בלי לומר תודה לשרה מירי רגב. הספורט הלאומי ללעוג לה, אבל שלושת הדוברים האלה לא היו נחשפים לעם, ללא השרה המזרחית. היא שותפה מלאה, אשריה.

אך כמובן, שהזכות האמיתית שמורה למוביל המהפכה הספרדית, פוסק הדור מרן רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, אשר הקדיש מחייו, זמנו ומרצו, כוחו ובריאותו, כדי לחבק את העם שבשדות, להאיר את פני יהדות המזרח ולקרב לבבות טועים לאביהם שבשמים, אילולי הוא - ספק אם המהפכה המתוארת לעיל, היתה קורמת עור וגידים.

לא נותר לנו אלא לברך על ההווה ולהתפלל על העתיד. בעוד האליטה הישנה מבכה את ה"הדתה", הציבור הספרדי, החרדי והעממי, תושבי הערים החרדיות והעם שבשדות, מוכיחים יותר מכל, כי הם כאן כדי להישאר, לטוב ולמוטב, ולתפארת מדינת ישראל.

תוכן שאסור לפספס
99 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
48
די מגניב
חסוי14.05.19
47
ב"ה חזרה העטרה לראשנו. כך היה בדורות הקודמים. שכן רוב הראשונים ספרדים הריטב"א הרמב"ן הרשב"א הרמב"ם הרי"ף ועוד ועוד .חזיונו של מרן רבנו הגדול מתגשם אין לנו אלא להודות לבורא עולם שנטע בתוכנו את מרן זצ"ל ובעז"ה נמשיך ונוביל. ולהזכירכם שכוחנו זה לא שמונה מנדטים הוא בהרבה יותר פשוט שיש מנדט וחצי או יותר
מאיר14.05.19
46
בציבור הכללי יש הרבה יותר שוויון בין אשכנזים לספרדים, לא משנה כמה ישיבות ספרדיות יש, הם כולם חיקוי של הליטאים למעט בודדים כמו כסא רחמים.
גד13.05.19
סתם הם עלו ארצה והחליטו להיות ליטאים.
יאיר13.05.19

הצגת כל התגובות

45
זה לא משנה מי אתה. כל הקטע הזה של ההבדלה אשכנזי ספרדי סתם יוצר פילוג. הם לא צריכים להוכיח את עצמם. ואדרבא. רוב הפוסקים עד לפני מאה מאתיים שנה הם ספרדים. זה סתם נחיתי ומטופש. זה כמו הפמיניזם. שתכלס פוגע בנשים כי הם מנסות להיות כמו גברים. זה לא נכון. יש להן תפקיד משלהם. להיות אשה. עקרת בית. חינוך הי
דור ה-z13.05.19
ם אתה פשוט טועה-למה שלאשה לא תהיה קריירה וביזניס-ואם זה מה שהיא רוצה ולזה היא מתאימה בחיים?, מי החליט שהיא צריכה להיות פועל ועבד של הבעל? ואל תתחכם ותגיד לי שכך ציווה עליה הקב''ה-כי זה לא נכון. האשה צריכה להיות ''עזר כנגדו'' לא עבד כנגדו.
יאיר13.05.19
44
והכוונה שלי - תסתכלו על ההתרגשות של ראש הממשלה ואשתו וכן על המלומדים בקבלת הפרס אצל הגב' פרץ, וגם אצל מר הרצל ביטוןן ההתרגשות בקהל, ותבינו שלאלה שיש להם המקום הגבוה בחברה ולבעלי השררה חסר כל כך וצמאים לאמונה הפשוטה בהקב"ה ולגבורה הי'הודית ולברכה טובה ותפילה לה' מפי אשה י'הודיה קשישה מלאת
ירושלים13.05.19
אמת
מוש13.05.19
43
עדות המזרח גדלו על אהבת הארץ.והיהודים.אני לא גזען.אבל לאשכנזים לא יעזור אין להם את זה.הם ימכרו חצי מדינה למען כסאות.
יול ברנר14.05.19
42
קודם כל יש וועדה ציבורית שבוחרת מדליקי משואה אם קריטריונים. בוועדה עשרה חברים נציגי משרדי ממשלה והיו"ר ממרכז ההסברה. בקריטריונים נקבע כמה ייצוג לכל עדה, אזור קבוצה. אצל לבנת אגב, היו יותר מאשר אצל רגב בתוכם רמי לוי, אביהו מדינה, אור אסולין ורפי מהודר . לזכותה ייאמר שספרדים לא היו כמו בכתבה המתנשאת ה
אליהו 13.05.19
עד מירי רגב לא היתה במה לעמך. מה זה משנה ספרדי או אשכנזי, כאשר העקרון של האליטות נשמר? אביהו מדינה או שלמה ארצי, רמי לוי או אמנון דנקנר - אנשים שהגיעו לפסגות. אנשים כמו הרצל ביטון או מארי נחמיאס, קולם המייצג של "העם בשדות", נשמע רק עכשיו. והוא היפה שבקולות
אשכנזיה לצערי13.05.19
היו מאבטחים , חיילי מג"ב, מתנדבים , תורמי כליות עם ישראל במיטבו ומירי רגב לא שינתה כלום. מצב התקציבים לתרבות חרדית לא השתנה מאז ימי לימור לבנת ומציע שתבדוק כי רגב לא שונה מקודמתיה זולת ההתבטאויות שמרגיזות את השמאל שזה לא רע שלעצמו אבל יותר מזה אין שם . אסטרא בלגינא קיש קיש קריא
עמרם הפרלמנטרי13.05.19
41
הלוואי ותהיה זו פריצת דרך לשים סוף לגועל נפש של גזענות. למרות היותי צנוע ומתורבת ובעל מידות טובות, נעשה לי עוול נורא בכמה מקרים בגלל גזענות והאפליה חוגגת. כול מי שמכיר אותי קשה לו להאמין שלא רצו לקבל אותי לישיבה ובגלל הגזענים המסריחים בחרתי ללמוד אצל החילונים לימודים אקדמאים, אומנם הצלחתי,אך כאב לי
משכיל13.05.19
רק תבדוק מי רוב התלמידים באוניברסיטה העברית.. במיוחד במסלול לרפואה...
יאיר13.05.19
עדה מסוימת אומר שיש אפליה?! היית רוצה לקבל טיפול מרופא שהתקבל ללימודי הרפואה בגלל מוצאו למרות שהוא לא מתאים למקצוע??!! מי שרוצה, משקיע, וכמובן מוכשר למקצוע, מתקבל - ומי שלא התקבל, אין לו אלא להלין על עצמו. נקודה.
יעקב, בית שמש14.05.19
40
הלוואי שהרוב היו כאלו, ע"ע ערסים ופרחות
האברך דוד13.05.19
בשעת האפס אין ספק שהספרדים הם נשמה יהודית אמיתית אותנטית ללא עירוב של ערב רב.
תמר13.05.19
ספרדי ובהחלט מתבייש שהערסים והפרחות יוצאים מהעדה הספרדית...
יאיר14.05.19
39
אפשר למצוא ספרדים נחמדים אפשר להגיד הרבה, אבל עד שאתה נופל לאיזה שכן שממרר לך ובדרך כלל לכל הבניין את החיים. ומגיע זמן שאתה פשוט לא רוצה עסק איתם בשום עניין רק בגלל אותו שכן שקיים דרך אגב כמעט בכל בניין... חבל שהם הורסים לכולם
חשבתי לעצמי13.05.19
לא חבל להרוס את השיח הנעים והאופטימי
שירה14.05.19
ד מרחוק ולהראות כביכול מנומס. אבל כשתכיר אותו ותנסה להתחבר איליו באמת-תגלה כמה לא תרבותי הוא, כמה גזען הוא, כמה רוע ואז פשוט אתה סולד ממנו ומרגיש כיהודי ליד נאצי- כ מ ו ב ן לא כולם ויש המון נחמדים ואנשים טובים באמת-ואיך שכתבת וז''ל: ''חבל שהם הורסים לכולם''
יאיר13.05.19
38
זה בגלל שהם לא אופי של געפילטע פיש עם רוטב קרוש!!!
יצמח פורקני'13.05.19
37
רמי ביטון, שלום דריי, תומר אדר, יעל מנג'ם, לורן גוזלן, וברוך דסטר וזה אהוד ברק מהאליטות הישנות.
דליה איציק13.05.19
הגויים הם אלא שחילקו אותנו לעדות בגלל הגלות הנוראה ואת דליה איציק ממשיכה את הגלות נותנת יד לפילוג הנוראה מקווה של יסייעו בידך לפילוג הנוראה הזה
חיים13.05.19
36
העיסוק בהבדלים בין ספרדים ואשכנזים ובהבדלים בין העדות הספרדיות עצמן הפך לאובבסיה של תנועת שס ומכך היא גם מרוויחה מנדטים. זה מיותר לחלוטין. בארה"ב יש אחדות בין הקהילות ודווקא בישראל יש פילוג ושנאת חינם.
יפיח מזרחי13.05.19
35
מירי את אלופה מדהימה המשיכי להרים את קרן בנות ובני קהילות ספרד המפוארות. בזכותך זוקפים קומה. יישר כוחך תבורכי
מרוקאית15.05.19
34
השלב הבא הוא להנציח דמויות של מנהיגים מקרב בני עדות המזרח על שטרות כסף ,,,,,,,,,,,,,,,, דור אליטות של מכחישי עדות המזרח הולך ונעלם ,,,,,,,,,,
שסניק13.05.19
33
אנו מתגעגעים לכב תורתו שהאיר פני המזרח כאב רחום וחנון תודה לה יתברך שזכינו להיות בדור בעל היביע אומר
אבי 13.05.19
32
רק בזכותו הציבור הספרדי חי וקיים ולא נמחק לתוך תרבות האשכנזים
חגי13.05.19
31
היא החיבור האמיתי לבורא עולם בכך הציבור המזרחי מצטיין וזה מה שגרם לציבור לקום על רגליו ולהריע הניצוץ היהודי שנמצא בלב כל יהודי ובוער באהבה גדולה לאלוקים,הלוואי ונזכה לאחדות אמיתית!!!
אני13.05.19
הקרובים לה' באמת זה אנחנו הרוב הישראלי הספרדי כי הספרדים משבט יהודה והאשכנזים בנימין וכל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי ורק השבטים שעימנו נשארו נאמנים לה' אבל עשרת השבטים אבדו מתוך הקהל כי אנו החיבור לה' בתפילה ככתוב שמע ה' קול יהודה
חזק13.05.19
30
הכל טוב ויפה אך מה העניין לעורר שוב ושוב את הנושא העדתי ולפלג בין אשכנזים לספרדים? כל עדה ומעלותיה ואין צורך לעורר שוב ושוב את השד העדתי.
יזדי13.05.19
29
נשאר מיעוט עקשן גאה וגזעי: ישיבת כסא רחמים
ברור מאוד14.05.19
28
הם היהדות האוטנטית והשורשית ביותר. חלק מהתגובות כאן נראות שנכתבו על ידי אנשים שחושבים את עצמם מ"הגזע הארי" לצערי הרב.
תמר13.05.19
לא ידברו איתך בסגנון הגזע הארי
זונדל פעטשגעבער13.05.19
27
הכי חמים הכי נעימים ועם הלב הכי טובבבבבב יעזרו לך בכל מצב יתנו לך מהצלחת שלהם רק שיהיה לך טוב נכון הם קצת ברברים הם קצת מוזרים אבל הכי הכי הכי הכי טוביםםםםם
מוישי13.05.19
הם קצת הרבה ברברים וחלק מהם אנשים דוחים, עילגים ומפגרים... וחלק אחר מהם אנשים חמים, טובים ונדיבים... והאנשים הכי טובים הם אנשים לא משנה מאיזו עדה שהשכילו ללמוד משני העולמות... ויש להם גם מהלמדנות, הנימוס, התרבות והחכמה האשכנזית וגם מהחום, הנדיבות וטוב הלב הספרדית... אלה באמת האנשים הכי טובים ובגלל
בצלאל13.05.19
"הנימוס, התרבות" האשכנזית? על מה אתה מדבר, על התרבות האירופית שהשמידה יהודים בשואה בשם ה"תרבות"? שוטה.
יוסף13.05.19
חמין קיעגל געלא רגל פרה ובעעעעעעעעעעעעעע
בעעעעעעעעעעעעעע14.05.19
26
הראו לכולנו שאנו גוף אחד . באותו גוף יש ימין ושמאל חלקים יותר מכוסים או פחות . כל אחד הרמה שלו הצרכים שלו. העיקר שיהיה לשם שמים. אך הכי חשוב כמו ששואלים חז"ל עין טובה ? , לב טוב ! ברגע שאנו מבינים שאנו גוף אחד יחפי רגליים ( זה מהצורך לכבוש נחלה מהנשמה ומהגבורה משומרון ומיהודה ) ולובשי נעליים (
בת ישראל 13.05.19
25
תמיד הספרדים פיארו את עולם התורה וארץ ישראל, הם היחידם שהפריחו את השממה בארץ החל מעליית הרמב"ן ועד עליית תלמידי הגר"א, הספרים שלהם מפארים את אוצר הספרים בכל עולם הישיבות (ראשונים ואחרונים, כן, גם אחרונים), בשבת קודש שרים את שירי השבת שהם הלחינו, החל בשלום עליכם ולכה דודי וכלה בידי נפש ויה ריבון עולם
משכיל13.05.19
ראיתי בתגובה באתר אחר משפט דומה (אולי אתה זה שכתבת את אותה תגובה...), ואינני מבין מה מיוחד בו יותר מכל הגדולים האשכנזים שחיו ופעלו אחריו, וזאת מבלי לזלזל כמובן, חס ושלום, בתורתו וקדושתו של הגאון זצוק"ל.
דבש, ירושלים13.05.19
24
תוסיפו להרבות אהבת ישראל הכתבה כתובה בחן רב
שמואל13.05.19
23
איני חושב שזה קשור לעדה, פשוט אנשים מדהימים שכל אזרחי ישראל התחברו אל הרגש שלהם.
חוקר14.05.19
22
וב"ה שנזכה לאחדות אמיתית של עם ישראל על כל פלגיו - בני לאה ובני רחל - אחדות שתבוא ב"ה בשלום וברחמים ולא תחת מלחמות ל"ע!
דודו14.05.19
21
אבל לעיתים יש טשטוש גבולות כמו נחמיאס שאינה מבדילה בין יהודים לערבים זה כמו הרבה רגש אמפתי אבל צריך גם הבחנה
מוח ולב13.05.19
יחיו יחד באהבה בלי מלחמות מהעמים הזרים ומהקצבות שבתוכנו (מהשמאלנים...) וכמו שאמרה הרי כולם הם יצרית כפיו של הקב"ה אכן צריך לפעיל את המוח והלב....
תפעיל את המוח ו13.05.19
זה דווקא מראה שהיא אימצה את הנרטיב השולט בתקשורת של "האליטות הישנות" משמאל
דבש, ירושלים13.05.19
20
"ואהבת לרעך כמוך" גם אם הוא לא כמוך...
מפרגנים מהלב13.05.19
19
פשוט כל מילה זהב, כל הכבוד.
ציפי לוין13.05.19
18
בעידן הזה בדור הזה מגוחך לעשות הכללות. צריך לשפוט כל אדם לגופו בלי הקשרים עדתיים. יש דוגמאות מכל הסוגים לטוב ולרע בכל העדות.
הכללות לא אמיתיות.13.05.19
17
מה אתה מכליל? כן אני מכליל זה האמת
משלי שועלים13.05.19
16
וכמה מיוצגים בבתי הסוהר?
דינה13.05.19
15
המזרחים שש"ס מפלגתם קוראים לעצמם ספרדים, כי מתביישים בנחיתותם המזרחית לעומת האשכנזים. הספרדים הם יוצאי גרוש ספרד שהגיעו ראשונים לארץ, ואחריהם הגיעו האשכנזים שהיו נחותים כמו המזרחים היום, ובושה היה למשפחה ספרדית שבנה התחתן עם אשכנזיה.
דן סגל13.05.19
14
אלו לא "בני עדות המזרח", אלא יהודים ישראלים - כדיוק כמוני וכמוך. החלוקה הזו לאשכנזים ולספרדים קיימת רק בציבור החרדי, וכדאי מאוד שהוא ישתחרר ממנה כבר. אין שום קשר בין הלימוד עם החבר מהכולל לבין הנוסח שהוא מתפלל כל בוקר; ומה אכפת לך מה מקור המשפחה של הקולגה?
חנן. ב.13.05.19
החלוקה הזאת קיימת גם בציבור הדתי ואפילו בציבור החילוני, אלא שבאופן פחות מפורש ופחות מדובר. וזה בעיקר בגלל הנגע המערבי שנקרא "פוליטיקלי קורקט" שהציבור הדתי והחילוני יותר מושפעים ממנו מאשר הציבור החרדי. כלומר לא אוהבים לדבר בפרהסיא על דברים לא טובים ומעדיפים להתעלם מהם, אבל כמובן זה לא אומר שהם לא קיי
דתי לאומי13.05.19
13
כל הכבוד, מאמר אמיתי ונוקב.
ציפי לוין13.05.19
12
קידום מכירות של עדות המזרח ?? מה רוצה להוכיח שהם ירדו מהעצים ?? בסה"כ מדובר בתהליך טבעי של התערות עליות בארץ. הם והאשכנזים בני אדם, בני אותו עם מתרבויות שונות ודי לעשות מזה עניין.
אזרחית13.05.19
11
איזה מאמר חזק ביותר. אמת לאמיתה
נועה13.05.19
10
יש בכתבה הזו עוקצנות מסויימת
שרי13.05.19
9
מה הפלא? החום האנושי הקיים בבסיס הגנטי של בני עדות המזרח, הפתיחות וההכלה של האחר והשונה,אלו הם ההבדלים הבסיסיים והאנושיים ביניו לבין אחינו מאירופה הקרה.
מיכאל13.05.19
8
אלא מעדות המערב (המגרב)! הם ספרדים אבל לא מזרחיים, תוניסיה ומרוקו נמצאות אלפי ק"מ מערבה מישראל.
ללא שם13.05.19
7
זו הצלחה ספרדית!!!
ציפורה13.05.19
6
יש מאז 2005 תקנון ממשלתי להדלקת המשואות והוא קובע ייצוג הולם לכל קבוצה כולל חרדים שזכינו לראות ובתוכם זכור משי זהב . הוועדה הבוחרת אינה פוליטית כי אם ממלכתית . טוב היה עושה מחבר המאמר אילו קרא מעט את התקנון של ועעדת הבחירה לפני שהיה יוצא באמירות גורפות
שמואל13.05.19
דווקא היו שנים שמשואות היו בסימן העלייה או יישובי הספר. ו
מרדכי 13.05.19
5
אב אשכנזי לא יחתן בנו עם ספרדיה, אלא אם יהיה בעל מום, ויעדיף לתת את בתו לאשכנזי בעל מום, ולא למזרחי בריא בגופו.
דן סגל13.05.19
ספרדי ולא סתם ספרדי אלא תימני ומה תאמר עכשיו חתיכת גזען מסריח עם דיבורים של כלבים והם מסתדרים יפה מאוד ‏(אתה רק מוכיח כמה הכתבה הזאת נכונה)
חוה13.05.19
מחשבה מיושנת דברים השתנו בהחלט.
דויד13.05.19
4
לא יעזור האשכנזים לא למדו תלקח.ועובדה לכך שהם גם בתישקורת ברדיו בעיתונים.כל יום כל היום שעה שעה.מסיתים על המיזרחים על הדתיים על הימין.על יותר מחצי מדינה.הגיע הזמן לעשות להם סוף.ולליכוד אני אומר לכם העם בחר בכם שתעשו להם סוף.בלי פחד העם איתכם.
יול ברנר14.05.19
3
לא ידעתי שכל החרדים שמדליקים משואות מדי שנה הם אליטות ישנות בעיני הם מקדשי שם שמיים.
ממש אליטות 13.05.19
2
זה מראה שגם אתם ציפיתם שספרדי הוא נחות ואנאלפאביתי. הספרדים טובי לב וחכמים לא פחות מאיתנו האשכנזים רק אנחנו דחינו אותם בהתנשאות
מאיר קליין13.05.19
1
הספרדים תמיד שלטו גם בעולם הישיבות מאחר והאוייצר בישיבות ברובו ספרדי ראשונים ואחרונים והתורה רק עברה דרך ר"מים ליטאים לבחורים הספרדים, אין בכך פסול. גם אסור לשכוח שאנו בארצו של מרן השו"ע והאשכנזים לא יכולים לעולם לשלוט באתריה דמרן כולם צריכים ללמוד ביחד ולחיות יחד ולצפות לבואו של משיח יחד
מרן13.05.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24