כיכר השבת

"אינם מחויבים לחלק את הכסף"

משרד החינוך: כספי התמיכות שייכים לכוללים ולא לאברכים

בעקבות תלונות אברכים על איחור בקבלת המלגות - על ידי ראשי הכוללים, "כיכר השבת" בדק ומצא כי לפי משרד החינוך, כספי התמיכות שייכים לראשי הכוללים וזכותם לנהוג בהם כטוב בעיניהם (ארץ)

22
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ג בסיון | 26.06.19
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרסום ראשון: מדי חודש נכנסים כספי התמיכות, המסתכמים בסכומי כסף גדולים, לראשי הכוללים כדי שאלו יעבירו אותם לידי האברכים הלומדים במוסדותיהם כמלגה חודשית קבוע על לימודיהם, אך לא מעט האברכים טוענים כי בעוד הכסף מגיע אל ראשי הכוללים, בדיוק בזמן בכל חודש, הרי שהם בוחרים להעביר את הכסף אל האברכים - מתי שנוח להם ולעתים באיחור של מספר ימים. "כיכר השבת" בדק ומצא כי יש לראשי הכוללים זכות לנהוג כך על פי החוק ומשרד החינוך אף קובע כי הכסף שייך לראשי הכוללים ולא לאברכים.

לאחרונה, תבעה קבוצת אברכים ראש כולל ידוע לבית הדין משום שלטענתם ראש הכולל מעביר באיחור רב את תשלום המלגה לאברכים. הדיון, התקיים בבית הדין של הגר"מ גרוס, שדחה את התביעה על הסף וזאת בטענה שמכך שהמדינה לא מפקידה את הכסף ישירות לחשבון האברך ניתן ללמוד שהמדינה נותנת את שיקול הדעת לראשי הכוללים מתי להעביר את הכסף הלאה. האברכים טענו מנגד כי לראש הכולל שלהם אין זכות לעכב את הסכום אצלו, יהיה מצבו הכלכלי אשר יהיה.

כידוע, במשרד החינוך יש אגף מיוחד בשם 'אגף המוסדות התורניים', תפקידו הוא לפקח על הכוללים ולהעביר את הקצבה החודשית שעומדת על קרוב ל-800 שקלים (תלוי בתקציב הנגזר מכמות האברכים שמתרבים מיום ליום ב"ה. ח"ב) לראשי המוסדות כדי שיעבירו את הכסף לאברכים.

בדיקת 'כיכר השבת' מגלה כי יש נוהג לא ברור בהרבה כוללים בארץ ואף ברשתות גדולות של כוללים, שלא מעבירים מיידית את הכסף לאברכים, אלא הם מחכים ש"ירווח" להם קצת ורק לאחר תקופה מעבירים את הכסף אל האברכים.

אחד האברכים מספר ל'כיכר השבת': "לפי מה שאמרו לנו, ראשי הכוללים אמורים להעביר לנו מידית את הכסף בתוספת של לפחות עוד 10% על סכום הדתות. לא ייתכן שיהיו ראשי כוללים שיעדיפו לשלם משכורות לעובדים שלהם מהכסף שהם מקבלים מהמדינה - ואילו אנחנו, שהכסף יועד בעבורנו, נצטרך לסבול מרעב וממחסור באוכל לילדים שלנו".

אברך נוסף אומר ל'כיכר' כי "מדובר פה בשערורייה, זה לא שאנו מקבלים סכומי כסף עצומים, מדובר פה בסכום מינימלי שאותו אנו חייבים בשביל ילדינו ואם אנחנו לא מקבלים אותו אנו נאלצים לגלגל הלוואות ולחיות בתת תזונה. למה שהמנהלים יחליטו בשבילנו מתי להעביר לנו את הכסף? זה כסף ששייך לנו אז בבקשה שיואילו בטובם ויעבירו לנו אותו מיד כאשר הם מקבלים את הכסף".

בניגוד לעמדת האברכים הכואבת, אנו חושפים לראשונה, כי עמדת אגף התקציבים במשרד החינוך נותנת דווקא גיבוי לראשי הכוללים. מדברי משרד החינוך עולה כי התמיכה ניתנת למוסד בגין פעילותו - ולא כתמיכה אישית לאברכים, כך שהמוסד רשאי לחלק לאברכים את המלגות אבל לא חייב בכך. זאת אמירה ראשונה מטעם משרד החינוך בנושא טעון זה.

משרד החינוך מבהיר את הדברים בצורה ברורה במענה לפניית 'כיכר השבת': "בהתאם למבחני התמיכה במוסדות תורניים, משולמת תמיכה למוסד בגין פעילותו. התמיכה משולמת בהתאם לסוג המוסד ולמספר התלמידים הלומדים בו, כדי לתת מענה לכלל ההוצאות שלו בגין הלימודים התורניים. בכפוף למבחני התמיכה, גם המוסדות עצמם מחויבים לגייס כספים ממקורות עצמאיים.

"במקרה של כולל אברכים, המוסד יכול לשלם את כספי התמיכה או לחלקם כמלגות לאברכים. אולם, המוסד אינו מחויב לכך, כל עוד הוא משתמש בכספי התמיכה לשם יעדם וקיום הלימודים כסדרם".

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
לפי חוזר משרד החינוך הכסף חייב להגיע לפעילות הנתמכת בתוספת 10%
י27.06.19
17
לא חייבים בכל אופן לשלם בזמן?
שואל תמים26.06.19
16
שלא תוותר לחכים החרדים עד שיעבירו חוק שחייבים מיד לתת לאברכים מיד את הכספים ממשרד הדתות או שהמדינה תעביר ישירות לחשבון בנק של האברך
יבנאל26.06.19

הצגת כל התגובות

15
רעבים ללחם???!!!!וכולם שותקים???!!!!
משה26.06.19
14
או שאת זה לא לומדים בכולל, או שיש פלפול של במה דברים אמורים. ואולי אם האברך לא קיבל שכרו ונשאר בכולל, גלי דעתיה דניחא ליה בהאי עושק.
יוסף26.06.19
13
אכן נושא כאוב, אבל הפיתרון קל ופשוט והוא: גם וגם. במו"מ הקואליציוני יש לדרוש תקציבים לכוללים עצמם, ובנוסף תקציבים ישירות לאברכים. כך מדי חודש בראשית החודש יקבל האברך את התשלום הרגיל לחשבונו ישירות מהממשלה, ובהמשך יקבל מדי פעם עוד כספים מהכולל.
האברך דוד26.06.19
ששוכבים בבתי החולים ואין למדינה כסף לממן להם תרופות? אתה לא מתבייש? אתה רוצה לגנוב כפול? איזה יופי.... כסף לכיס הראש כולל וכסף לכיס האברך.. מה דעתך על פיתרון אחר?? פשוט להפסיק לגנוב? שראשי הכוללים יפסיקו לגנוב, ויעבירו הכסף ישירות לאברכים? מה אתה אומר? חצוף שכמוך...
גנב בשם התורה26.06.19
12
הכסף הזה מגיע לאברכים ע"פ חוק וצריך לשאול את המחוקק למי מיועד הכסף לאברך או לראש הכולל לצרכיו הנוספים או לשכב בחשבונו?
יוסי26.06.19
11
זה רשמית כך אבל כולם מבינים שלא נותנים את זה למוסד
בן תורה27.06.19
10
עוד מהתורה ובמיוחד לאברך שבקושי 700 שח מספיק לאוכל שכירות/משכנתא ילדים לחיות בצורה נורמלית!!!
שלומית26.06.19
9
הבעיה היא שראש הכולל סיכם עם אברך על מלגה בזמן מסוים והאברך בנה על זה להוצאות שוטפות ‏(שכירות, מעונות. ועוד הוצאות שצריך לשלם בתאריך קבוע) ולא משלם בזמן. מה שמכניס את האברכים להכרות מעמיקה עם הגמחים.שזה עוול נוראי. .
יוסי26.06.19
8
חוצפה שאין כדוגמתא
שלמה אלחרר26.06.19
7
של לימוד מקצוע תורני. [חלקם מכובדים ועם הכנסה גדולה וחלקם אולי חובבנים והכנסה קטנה מן הצד] דוגמאות: 1) סת''ם, 2) שוחט, 3) מוהל, 4) מומחה לעשיית בתי ורצועות תפילין, 5) מומחה ל4 המינים, 6) מומחה לציצית, 7) חזנות, 8) פייטנות, 9) מנגן חסידי בחתונות, 10) משגיח כשרות, 11) מומחה לכשרות, 12) דרשן (בקי במפרש
משה בן אברהם26.06.19
6
זה באמת מכעיס שמ. החינוך תומך ומעביר כסף מידי חודש בזמן ואילו הראשי כוללים לוקח להם זמן להעביר לאברכים את הכסף אז ככה... אל תשכחו שראש הכולל בד"כ מוסיף מעל 10% והכסף הזה אינו מגיע כמו שעון ממ. החינוך אלא מעבודה מאומצת מאוד של הראש כוילל לגייס בכל חודש את הסכומים ואל תשכחו את הכסף שהראש כוילל אמור
חיים26.06.19
5
אבל העיקר שהראש כולל מסודר. לא?...
יהודי26.06.19
4
כראות עיניהם פירושו גם לא להעביר בכלל? 2) מטרת משרד החינוך שיעזבו את הכוללים.
משה בן אברהם26.06.19
3
לפני 35 שנים קבע מבקר המדינה כי כספי תמיכות ניתנות למוסדות בלבד ולא לאברכים,מאחר ותמיכות ניתנים למוסדות בלבד ולא ליחידים.יחידים[אברכים] יכולים לקבל רק קיצבעות.
א.וינגוט26.06.19
2
ברור שעדיף להם שהכסף ישאר בכיסים של מנהלי הכוללים, האברכים ירעבו ללחם יצאו לעבוד אחר כך יבואו חשבון עם כל מנהלי הכוללים אם זה היה סטודנטים הייתה פה חגיגה.
משה26.06.19
1
של כל ראש כולל כשוא פותח אותו.. "מחפשים כסף, כבוד ופירסום". אני אברך כולל שנים, ומכיר הרבה כוללים, וזה דבר פשוט וידוע לכולם. אם רק היו עושים תחקיר על ההתנהלות של הרא"כ, וויי ויי וויי איזה פדיחות יתגלו... שה' יצילנו מהשקרנים, ושנדע ונאמין שהפרנסה רק מאיתו.
יהודי26.06.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

"לא נתן שישפיע עליו"

עדות מצמררת: החסיד שלא ראה מעולם את הבת שלו

ישכר זלמנוביץ | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24