כיכר השבת

מאמר דעה

תפסיקו עם הגישה הפטרונית / מיכאל מלכיאלי

הכישלון המחפיר צריך ללמד את מקבלי ההחלטות לקח. עליכם לחזור למודל הקודם של לימודי אקדמיה במסגרות חרדיות. זו הדרך היחידה שבה חרדים יוכלו ללמוד במספרים גדולים (דעה)

10
ח"כ מיכאל מלכיאלי | כיכר השבת | כ"ה בתמוז | 28.07.19
כותב השורות. ח"כ מכאל מלכיאלי
כותב השורות. ח"כ מכאל מלכיאלי (צילום: שלומי כהן)

לפני תקופה פרסם מבקר המדינה דו"ח ש- 76% מהגברים החרדים נושרים בדרך לתואר - ולמדינת ישראל לא אכפת'. מהדו"ח עולה תמונת הכישלון של תכנית המדינה באמצעות המועצה להשכלה גבוהה בלימודי אקדמיה לחרדים.

ראשית חשוב להדגיש, הציבור החרדי האליטה הם לומדי התורה תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים. אלו שלמרות הקשיים בוחרים לוותר על החיים הנוחים ושוקדים על תלמודם. אך אנו מודעים לכך שיש בחברה החרדית רבים שרוצים לפרנס בכבוד את בני משפחותיהם ובוחרים במסלול האקדמי.

את הדאגה לאלו אנו מבטאים במאמר זה שמציג את הכישלון הממשלתי המתמשך במתן מענה לחרדים המבקשים ללמוד לימודים אקדמיים תוך שמירה על העולם הערכי שלהם והקפדה על קלה כבחמורה.

האמת ראויה להיאמר שהחטא הקדמון היא תכנית החומש ללימודי אקדמיה לחרדים שבאה לעולם בשנת 2012, שכולה ראיה פטרונית של המועצה להשכלה גבוהה שראשיה סברו וסוברים שהם מבינים את הציבור החרדי טוב יותר מנציגיו.

האקדמיה החרדית החלה את צעדיה הראשונים בראשית שנות ה-2000. למרות הקשיים מבית ומחוץ הצליחו מספר גופים חרדים לפתוח מסגרות חרדיות של לימודי תואר באמצעות התקשרות עם האוניברסיטאות המובילות בישראל.

הצלחת המהלך הייתה ברורה מספרם של הסטודנטים החרדים עלה ושיעורי ההצלחה היו גבוהים לאור המעטפת שידעו המסגרות החרדיות להעניק לתלמידים והבנה נכונה של הצרכים של הסטודנטים החרדים. וכן גם בעיית ההדרה והפרדה לא באה לעולם, שכן הלימודים לא התקיימו בקמפוסים של האוניברסיטאות.

פרופ' מנואל טרכטנברג שכיהן כראש הות"ת במל"ג, החליט בשנת 2012, לשנות את השיטה. אנחנו נביא את החרדים לקמפוסים אמר. נחייב את האוניברסיטאות והמכללות להקים מסגרות בתוך הקמפוסים עבור החרדים והחרדים הם בטח ינהרו לשערים הפתוחים של האקדמיה. בתכנית הושקעו מאות מיליוני שקלים.

כל המומחים שעסקו בלימודי אקדמיה לחרדים צעקו שזה לא יעבוד, שהחרדים לא יבואו לאקדמיה והכסף ילך לטמיון. במל"ג אטמו את האוזניים והמשיכו בכל הכוח לקדם את התכנית. את התוצאות הרות האסון של יישום התכנית ניתן לראות בדוח המבקר שפורסם לאחרונה ובכתבה של מירב ארלוזרוב. על הדרך גם קיבלנו עוד מנה של שנאה מיותרת בין דתיים לחילונים.

הגיע הזמן שהמל"ג יתעורר. אם מדינת ישראל רוצה שחרדים ילמדו באקדמיה, היא צריכה לשתף את החרדים בהחלטות שמתקבלות בנוגע אליהם. צריך להפסיק את הגישה הפטרונית של 'אנחנו מבינים יותר טוב מהחרדים מה טוב לחרדים'.

הכישלון המחפיר של התכנית צריך ללמד את מקבלי ההחלטות לקח. עליכם לחזור למודל הקודם של לימודי אקדמיה במסגרות חרדיות. זו הדרך היחידה שבה חרדים יוכלו ללמוד במספרים גדולים לימודים אקדמיים.

אם כנים אתם ברצונכם לשלב את החרדים באקדמיה, יש לבצע מספר צעדים בוני אימון שיוכיחו את כנות הכוונות של מקבלי ההחלטות ברצון לשלב חרדים באופן אמתי באקדמיה ולא רק מן השפה ולחוץ.

ראשית יש לפעול באמצעות חקיקה לביטול גורף של כל ההחלטות המונעות לימודי חרדים באקדמיה בהפרדה כולל ההחלטה שהתקבלה לאחרונה על הפסקת לימודי תואר שני בהפרדה. החלטות אלו מדירות את המגזר החרדי מהאקדמיה ומהוות חסם מפני השתלבות של החרדים בשוק התעסוקה בכל הרמות ובפרט במשרות הבכירות במשק ובמגזר הציבורי.

הגיע הזמן לעגן בחקיקה את הסעיף הקובע כי הפרדה הנובעת ממניעים דתיים אינה נחשבת לאפליה אסורה. ברי לכל שדרישה להפרדה הנובעת ממניעים דתיים אין בה מטרה של פגיעה בכבודו של איש אלא רצון לשמר את עולם הערכים הפנימי של האדם הדתי.

שינוי נוסף שנדרש כדי להוכיח שאכן משרד החינוך ומערכות השלטון מעוניינות בלימודים אקדמיים לחרדים, היא שינוי במדיניות החלוקה של מלגות משרד החינוך לסטודנטים. מידי שנה מחלק משרד החינוך מחלק מלגות טלדור בסכום של 120 מיליון. למרבה הצער משרד החינוך אימץ מדיניות חלוקה שאיננה מתחשבת במבחן ההכנסה של הסטודנט.מדיניות זו מפלה באופן בוטה את הסטודנטים והסטודנטיות החרדים שנאלצים לתמרן בין הלימודים התובעניים לצורך לפרנס את משפחותיהם.

תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
מלכיאלי - רוצה שהחברה לא ינשרו? דאג ללימודי ליבה. אי אפשר בלי אנגלית ואי אפשר בלי מתמטיקה וגם קצת אזרחות ודמוקרטיה לא הזיקו עדיין לאישץ
מאיר29.07.19
6
הנחוצות כדי שהבוגר יוכל להשתלב בשוק העבודה. הדרישה להוריד את דרישות המינימום כך שגם מי שנשללה ממנו בילדותו באפשרות ללמוד לימודי יסוד יוכל לעמוד בהן, פשוט אינה מעשית. מי שצריך להתעורר זה אנחנו. אנחנו צריכים להבין שלא יתכן למנוע מבנינו את האפשרות ללמוד לימודי ליבה.
רפאל28.07.19
5
גם בתוך הספרדים יש פטרונים שמשתחצנים על הספרדים בגלל שהם למדו במוסדות ב"רמה" של אשכנזים קודם צריך למגר את זה...
אני28.07.19

הצגת כל התגובות

4
בס"ד אני מתפלא עליך, ח"כ מלכיאלי - - - אתה אמור לייצג תנועה שמחזירה את העטרה ליושנה, לשמר את הדרך של גדולי ישראל, אותה דרך שהיתוו מאז ומקדם, שאסרו איסור מפורש את האקדמיה. כבר הורה חכם רבי שלום כהן שליט"א ועמו גדולי ישראל מכל העדות, על איסור לימוד באקדמיה, שהיא הדרך להסרה מהדת ולהשכלה שגדולי ישראל ר
פנחס28.07.19
3
איזה בדיחה הדעה הזו להאשים את כולם חוץ מלהגיד את האמת 1. הרי מדובר על נשירה כלומר האנשים כבר הגיעו ללמוד אז איך זה קשור להפרדה. 2. הבעיה האמיתי היא שלהשלים מתמטיקה ואנגלית בגיל מבוגר כשאתה בעל משפחה ומטפל בילדים זה ממש לא פשוט. 3. המוסדות להשכלה גבוהה בהוראת הממשלה התפשרו עד קצה גבול היכולת שלהם 4
סתםאחד28.07.19
2
כמו "דמוקרטיה" שמאלנית מוכרת עוד מימי מפא"י
למאיר 30.07.19
1
הינך חלק מרכזי בחילולי השבת במרכז התחנה. נמנעת להצביע נגד פתיחת המקום בגלל שלמה דרעי אח של.... וקיבלת פרס להית חבר כנסת... מחלל שבת אתה!! והשבת תגבה את מחירה!!!
ירושלמי28.07.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24