כיכר השבת

מכתב חסר תקדים

הרבנית קולדצקי: 'הקושי הנפשי בציבור החרדי, כמו מגיפה'

"רוצים לישון כל היום, רוצים להתאבד... מה קרה בדור שלנו?" - כך, במכתב חסר תקדים הנחשף כעת לראשונה, מתארת הרבנית המוכרת, בתו של הגר"ח קנייבסקי, מה קורה "גם בבתים מצוינים" (חרדים)

117
יענקי כץ | כיכר השבת | כ"ו בכסלו | 24.12.19
הרבנית קולדצקי
הרבנית קולדצקי (צילום: עזרא טרבלסי)

הרבנית לאה קולדצקי, שהפכה בשנים האחרונות למוקד פופולרי עבור בקשת ברכות וסגולות מצד אלפי נשים, קובעת במכתב חסר תקדים כי ישנו משבר קשה ביותר בקרב בחורי הישיבות בגילאים 12 עד 18, כמו גם אצל בנות בתי הספר והסמינרים, והוא גורר לעתים מחשבות אובדניות ואף מקרי טרגדיה קשים.

את המכתב, הנחשף כעת לראשונה, כתבה הרבנית - בתו של מרן הגר"ח קניבסקי - כמי שמקבלת קהל רב מדי יום ושומעת את מצוקות הנשים החרדיות ובני הנוער, והוא הוקרא בכנס מנהלות הסמינרים ובתי הספר של החינוך העצמאי שנערך לאחרונה בצפון הארץ.

במסמך הנדיר מתייחסת הרבנית קולדצקי לצערם הגדול של הורים, הנתקלים בקשיים עם בנותיהם, מציינת את עומס הלימודים הגדול כמניע לרצון להתאבד ומבקשת מהמחנכות לזכור לומר מילים טובות גם להורים וגם לתלמידות.

לדבריה, ארגוני החסד החרדים מטפלים מבוקר עד ליל בבעיות נפשיות של בני נוער. עוד היא טוענת, כי הבעיות בעת הקבלה לסמינרים ובתקופת השידוכים גורמות להורים להזדקק לכדורי הרגעה.

מכתבה של הרבנית (צילום מסך)

וכך כותבת בין היתר בתו של מרן שר התורה, בכתב ידה ומדם ליבה: "אני מתרגשת ומתביישת לכתוב דברים לצוות כל כך חשוב, כל כך מלומד, אבל היות ובזמן האחרון מצב הבנים והבנות, מגיל צעיר ועד החתונה (סיום הלימודים), באים אלי הורים בוכים עם ילדים, רועדים פשוט, שלקו בנפשם, זה לא אחת ולא שתיים בזמן האחרון, המצב ממש כמו מגיפה ל"ע. בנים מוכשרים עם משפחות מצוינות מגיל 18 ופחות, מישיבות הכי טובות, בנות מוכשרות וצדיקות וצנועות ומוכשרות, מגיל 12 עד 18 בערך".

"פשוט לא ייאמן!", מתארת הרבנית קולדצקי: "פתאום לא ישנות בלילה, אין להן תיאבון, יש להן פחדים נוראים, לא יכולים להתפלל ולא ללמוד, לא מרוכזים, רוצים לישון כל היום, רוצים להתאבד... מה קרה בדור שלנו? אני חושבת, שזה לחץ חזק חברתי, לחץ לימודים, שיעורי בית רבים ומבחנים קשים. האמהות עובדות, חוזרת מהעבודה, ובמקום שהבנות יעזרו קצת להורים אחר הצהריים או קצת ינוחו, הכל הפוך: שיעורים, מבחנים, אסיפות, תוכניות, טיולים - הכל על ההורים".

והמכתב הנוקב ממשיך: "בנותינו בנות מלכים, נסיכות, כולנו רגישות, כולם היום חלשים בגוף ונפש, אין כוח להתמודד, כמעט בכל הבתים... דור ביאת המשיח. יש לחץ, מחלות לא עלינו, פרנסה קשה, בכל בית כמה ילדים מבוגרים, אני לא צריכה להגיד את הלחץ שיש בבית, בירורים, פגישות, תשובות שליליות - חייבים לעשות מעשה לפני שיהיה מאוחר".

וכאן עוברת הרבנית לעצות מעשיות "א. להוריד לחצי את כמות שיעורי הבית אחר הצהריים, לעשות מבחנים קלים, שכולם יצליחו. לתת ציונים טובים, להתחשב, לעודד, בסוף המבחן מילים טובות ומחמאות, כמה שאפשר ביום גשום להתחשב במאחרות. ולאלו שמגיעות בזמן או מתנהגות טוב, משתדלות ומתאמצות, לתת הרבה מחמאות ועידוד וכוח להמשיך הלאה. היום גם ההורים צריכים מחמאות שהילדות מגיעות מטופחות, מגוהצות, מכובדות, בזמן, מותר לכתוב לאימא מכתב יפה 'אשרי יולדתה'".

מרן הגר"ח קנייבסקי, בחתונה שערכה בתו הרבנית קולדצקי (ארכיון כיכר השבת)

"זכינו שלקחו על עצמם אנשים חשובים וצדיקים לטפל בכל הנושא החשוב הזה: הרב חנניה צ'ולק עמוד החסד, מחלקת ילדים ונוער באגף החינוך המיוחד בעזר מציון, שגם שומעים ועוזרים מבוקר עד ליל, כל המצוקות הנפשיות הנוראיות, מבינים שמצב כזה לא יכול להמשיך".

ובפנייה למשתתפות הכינוס החינוכי: "מנהלות יקרות. חשוב מאוד להעביר את כל המסר החשוב הזה לכל צוות המורות, הסייעות וכל צוות בית הספר והסמינרים: לטפל בנושא כמה שיותר מהר".

"וכל העוסקים בצרכי ציבור באמונה, הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם" - וכאן מפרטת הרבנית איחולים רבים, כשהיא מציינת: "את הברכות אני מברכת בשם אבי שליט"א".

לסיום, הוסיפה הרבנית לאה קולדצקי בקשה מיוחדת "בשם כל הרבנים והעוסקים בנושא הרישום": "מורות יקרות. לא להשלות את התלמידות שיתקבלו בטוח לסמינרים שבסוף לא יתקבלו מכל סיבה שהיא. אפילו בנות מצוינות בצניעות, חרוצות, ממשפחות נפלאות ומבריקות, לא תמיד מקבלים, בגלל שיש אחריות... כל בת, שתירשם לשתי סמינרים לפחות, שלא יהיו בעיות ולא יישארו בבית חס ושלום".

"שהבנים והבנות לא ישתגעו מצער והורים יצטרכו לקחת כדורי הרגעה, וכל הבית יושבת מצער. הרבנים והרשמים מתמוטטים", טוענת הרבנית, וממליצה: "להסביר לבנות או להורים שכל הסמינרים מצוינים, ובכל מקום צריך להתחבר לבנות הטבות, והרבה הרבה תפילות, והעיקר: הכל תלוי איך ההורים מגיבים".

תוכן שאסור לפספס
117 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
58
אלו שלומדים טוענים שהם ונשותיהם אוהבים תורה ולכן הם מקריבים ומוותרים על הפרנסה וכל זה שטויות והבלים אנשים שמדברים כשבא להם בגאווה ובוז אינם לומדים תורה ככלי להשראת השכינה אלא סתם כחכמה מעניינת , קודם שהזוגיות שלו תהיה מוצלחת ואחר כך שילמד תורה כי דרך ארץ קדמה לתורה ואדרבה אברכים אלו מחללים שם שמים
שלום26.12.19
57
החינוך הנורבגי בקריסה
חיים25.12.19
והחינוך הפלגני ירושלמי בקריסה כלכלית כל יום מגבית חדשה עם שם אחר משיר השירים....
חיימוב25.12.19
56
משהו מכיר ארגון שמפעיל נשים שנותנות ייעוץ בתחום.. יש לי הרבה במה לסייע... אשמח לקבל מספר.
יהודית25.12.19

הצגת כל התגובות

55
חשוב מאוד שהיא מציפה את הבעיה וניכר שהיא מדברת מכאב אבללללל היא טועה! זו לא הסיבה, הלימודים לא ברמה ככ גבוהה, ולימודים זו לא סיבה לדיכאון לעומת זאת, סגירות מטורפת, עמידה בסטנדרטים חברתיים לא מציאותיים וחונקים, אמלול הנפש של צעירים שהכל אסור אסור אסור לחץ חברתי, להתקבל לסמינר, להתחתן מוקדם ללדת מהר
הרבנית הצדיקה24.12.19
נכון שלחנוק בדור כמו שלנו לא הכי טוב ,אבל הגענו למצבשבכל מצב מתקלקלים נערים ונערות בין אם במשפחות הכי סגורות ובין אם במשפחות הכי פתוחות ובמשפחות את הסטנדרטיות. כך שאין באמת סיבה מדויקת למצב ,לכל אחד יש בחירה ,וצריך באמת לתת הרבה יחס כמו שהרבנית אמרה . שיהיו בשורותטובות לכולם-אמן
אהובי25.12.19
הלימודים לא ברמה גבוהה?? תראי מה הולך בכיתה א- אוניברסיטה לכל דבר, וחצי כיתה צריכה עזרה ושיעורי קידום, כי הרמה מידי גבוהה, כמה בנות בתקופה שלפני 20-30 שנה היו צריכות "פרח" או קידום? אחת שתיים?? היום זה חצי כיתה לפחות.. זה מטורף ושאר הלחצים שדיברת עליהם קיימים בכל מקום, יש לחץ להתקבל לאוניברסיטה להתח
מה??25.12.19
חצי כיתה צריכה שיעורי עזר כי המורות הן לא "חלילה" בוגרות אוניברסיטה שלמדו את המקצוע שצריכות ללמד אלא בוגרות סמינר שהידע שלהן דל ושיטחי. המורה לאנגלית של אחת הבנות שלי הכינה דפי עזר שהיו גדושים בשגיאות כתיב. לא ראיתי אפילו טעם להתלונן אצל המנהלת כי חששתי שמדובר באחת מבעלות ה"פרוטקציה". גם פחדתי שלא
רפאל25.12.19
בתור אחת שלמדה באחד התיכונים והסמינרים הטובים! הם לא חנקו אותנו כי הוא היה בסגנון אשכנזי מודרני ואכן הקושי הנפשי היה עומס לימודיים מטוררףףף!!! לא כול אחת יכלה לעמוד בסטנדרטים אז בבקשה... יש אמת בדבריה!!
אנונימי25.12.19
54
שיטת החינוך פשטה את הרגל.....!!!!!!!!!!!!!!! מעיד על עיסתו //////////// לעזוב את הסמינרים וללמוד במקומות כשרים כמרכז החרדי ויופיקס ובית המורה ששמה מקבלים עניינית וללא אפליה בגלל צבע ועור וגיל ומעמד אישי ( נשוי/אה גרוש/ה פרוד/ה רווק/ה )
משה24.12.19
53
שמחה של מצווה אהבת ישראל
חשוב מאד 24.12.19
52
מה שפרעה רצה אנחנו עושים נשים ניקרעות גברים ללא תקווה
לצערי24.12.19
התקווה שלך לנרמל את הבית שלך - תשלחי את בעלך לעבוד ושיפרנס וילמד תורה שעתיים בסוף היום או בתחילת היום ועם המשכורת שאת תביאי תצליחי להתפרנס ברווח ובכבוד .
לצער כולם25.12.19
51
בעיקר בבני ברק יש דכאונות כידוע (העיר הלחוצה בישראל) וגם המרובעת בישראל
ברזם25.12.19
50
חכמה ביותר, כל מילה פנינה. היא צודקת שזה הגיל, כמה מהבנות שלי ממש חוו משבר בדיוק בשנה שמלאו להם 12, טיפלתי ואני מטפלת בהם ובעיקר לא גומרת להתפלל וב"ה הם יוצאות מזה. אבל זה משהו שא"א להתעלם מזה.
חלי25.12.19
העיקר תדאגי שהם יהיו שפחות של איזה אברך שבטוח שבשבילו נברא העולם והוא לא צריך להזיז אצבע בעולם הזה. גם כן אמא, בטח... פתיה תמימה
הרשל25.12.19
סליחה?!?!?!?! לאן הגעת? תשמור חזק חזק על הפה שלך אם ככה הוא מתגלגל!!! הזהר עליך ועל נפשך אינני מקנאה בחטאך הגדול!!!
נ25.12.19
הרווח כולו על התגובה שבעד שהגבר יעבוד ודלא כנ'
ס26.12.19
קודם כל נא להזהר פה במילים, הלשונות פה מתגלגלות מידי מהר!!!!!! דבר שני אף אחד לא אשם אם זה מה שאתה חווה! מכל האנשים שאני מכירה ויש המווווווווון - אין אפילו אחד שחושב שהוא המלך ובשבילו צריך לעשות הכל שטויות והבלים!!! תיזהר!!! לא מקנא בך
מנדי25.12.19
49
הלחץ על הילדים היום כבד ביותר, כל בית ספר ותלמוד תורה, עושים תחרות מי יהיה יותר ברמה, מי יכביד יותר על התלמידים, ילדות בבית ספר לא משחקות כבר עם חברות מרוב עומס של שיעורי בית ומבחנים גוזלים להם את הילדות, זה מטורף, חייבים לעצור את זה
איזה נושא חשוב!25.12.19
אמת
יעקב25.12.19
48
לצערינו הלחץ הלימודי הזה גורם לבנות להיות שונות מאוד אחרי החתונה ודי למבין הדור הזה צריך שינוי בגישה. בפרט בנושא הלחץ והעומס הלימודי
אליהו24.12.19
47
תחילתו של שינוי..... הרב שטיינמן כבר הבין את בעיות הדור ודירבן את העסקנים וכ'ו לשנות
אחד24.12.19
46
אסור לגבר לעבוד, אין פרנסה ראויה לאשה. הרבה ילדים ,מצוקה כלכלית חודשית שוטפת ... צריך 500 אלף שח לחתן כל בת ... מאיפה ??? מי גורם למצוקות ??? מנהיגי הדור !!!
פרנס הדור24.12.19
אצלכם אין בעיות כלל כנראה ישר מתאבדים ....
ג.מ24.12.19
נא לענות לעניין !! נא להתמודד עם הטענות האמיתיות והנכונות !!
תגובה ל- ג.מ.24.12.19
אחוז בני הנוער החילוני המתאבד נוסק כל שנה ,
הלמ"ס24.12.19
45
הרבנית זועקת... לא מבינים את הבעיות האמיתיות ומתחבאים מאחורי שטויות. לקחו עשרות אלפי ילדים וילדות והחליטו שבשביל כוווולם מתאים בול אותו הדבר. הילדים ילמדו גמרא כל ימיהם והילדות ילמדו מקצוע כלשהו (חלילה לא מה שמושך אותן או מה שהם בחרו) והם יטפלו כל חייהן בילד מגודל שהסבירו לו שהוא נזר הבריאה ואם הוא
שולם עלייכם25.12.19
אני לא השתכנעתי. רק הייתי מוג לב וביטלתי את דעתי. אני מתחרט על כך מעומק הלב ומקבל על עצמי להבא לעמוד על דעתי.
רפאל26.12.19
44
לכבוד הרבנית קולדצקי, השלום והברכה אני אישה חרדית בסביבות שנות ה40 לחיי. גדלתי וחונכתי במיטב המוסדות של בית יעקב לבנות אברכים ומשפחות של בני תורה הכי "פרומרס" בירושלים, נישאתי לבן תורה בחור ממיטב המשפחות הפרומקייט, והמחמירים לפי פסיקות החזו"א מבני ברק. כ"כ רציתי להיות אשת תלמיד חכם, לפרנסו ולזכות בת
איכפתית25.12.19
הלואי שלנשים כמוך היה יותר תהודה. בינתיים לצערינו למי שמאזינים אלו אנשים שאין להם מושג בצרות האמיתיות של הציבור, הנשים ימשיכו לבכות ולגדל דורות של בורים חשובים בעיני עצמם ונערות שימשיכו להיקרע כדי שהמחמירצ׳יק שלנו ימשיך כמו גנרטור. האם את שינית משהו כדי שהילדים שלך לא ידמו לאיש הזה? כל עוד אנשים בוכ
יאנטע25.12.19
הרבה דברים שכתבת נכונים או לפחות נכונים חלקית אבל אני לא מוכן לכך שתבזי את הרבנית
פרפר 1825.12.19
אין מקומות פרפרים יכאענים באתר הקדוש הזה
ליאכנע25.12.19
הבעיה שרוב הקהילה (אם לא כולה) שטופת מוח ועושה הכל בשביל מה תגיד היאכנע ממול או מה יגידו בשטיבלאך, במקום לחיות חיים בריאים למען המשפחה והילדים. וככה מגדלים עוד ועוד שיכפולים של ראשי כוללים עצבניים מלאים חומרות מטופשות המאמללים את המשפחה שלהם ולא מוצאים שום סיפוק בחייהם.
שפכי כמים25.12.19
כאשר נציגי הסמינרים "מבררים" אצל היאכנע ממול או בשטיבל אם אנחנו "משפחה טובה" או חלילה ... , אז כדי שלא יזיקו לילדים שלנו, והיו דברים מעולם, אנו נאלצים לעשות הרבה מאד כדי לרצות אותם. .
רפאל25.12.19
יש מספיק מקומות טובים ולא אצל היאכנים בית המורה/יופיקס/המרכז החרדי.
ראובן25.12.19
קראתי את מה שכתבת מהתחלה עד הסוף ואת צודקת לגמרי חוץ ממשהו אחד: אני מצטטת אותך:"אני עוסקת בטיפול נפשי לנשים ולנערות. מעולם לא פגשתי נערה או אישה שרצתה לשים קץ לחייה בגלל עומס לימודי או לחץ בבית הספר!" אז אני לא עוסקת בטיפול נפשי לנשים ונערות, אני בסה"כ בחורת סמינר ובכל זאת כן פגשתי סיפורים על כמה נע
אפרת ג23.01.20
פעם ראשונה שאני קורא תגובה כה ארוכה. כל הכבוד, ממש! לגופם של דברים, אין מה לצפות מה׳גדוילים׳ שהרי הם חלק מאותן מנגנון שמקדש את השטויות (כן או לא שעון יד), ומכניס לאנשים לראש שהבעיה ה׳אמיתית׳ הינה בעצם עוד איזה לוקש (יותר מדי שיעורי בית) וכך נמשיך לגדל עוד דורות של לא מוצלחים, מנופחים בעיני עצמם. א פ
ניכרים דברי אמת25.12.19
כל התגובות חזקות מאוד וקולעות למטרה..... כי זה מטרת הממסד החרדי לסבן בכיות ובעיות ופתרונות והעיקר נהיה עבדיהם.....במקום לומר ולפתור בעיות אמיתיות.
חזק25.12.19
מסכימה מאד לתגובה אבל ענין ההתנצרות חריג וממש לא משקף את המורות שרובן המכריעה אכן עושות מלאכת קודש
אלה25.12.19
יפה מאוד קראתי הכול
?25.12.19
43
כאשר חיים בשקר, פוחדים לדבר כי זה יפגע בשידוכים, פוחדים אפילו לחשוב כי עלולים בלי לשים לב לומר מה שחושבים, אז הנשמה זועקת. לא את דרישות הלימודים צריך להוריד. את דרישות ה"צידקות" ואת כל ה"חיזוקים" שעברו כל גבול ומידה חייבים להוריד ומיד!
רפאל24.12.19
42
הרבנית צודקת אך בהתחשב במצב של "בין הפטיש לבין הסדן" שגם המנהלות תחת לחץ בל יתואר להספקים חינוכיים מהממונים עליהם בכדי לקבל תקציבים! מה עושים?
אסתר24.12.19
יורידו מעומס לימודי הקודש מהבנות שגם כך אינם אמורות לצאת רבניות כי אינם ממשפחת קניבסקי וכל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות (........) ואז יהיה לבנות יכולת להתמודד עם הבגרויות והחוצים הקשים.
מרדכי25.12.19
41
תודה רבה!מרגש ונכון!!!
מרגש24.12.19
40
סטיגמה מה יגידו סודות הסתרה בעיות כלכליות
ציפי24.12.19
עיקר הבעיות נהיות מהעניות זוג ישראלי ממוצע מרוויח 20 אלף שקל כך שזה אפילו לא עשירות בכלל אלא חיים נורמלים ומאיפה המציאו הגברים שאם הם ילמדו ולא יעבדו יהיה להם יותר שכר בעולם הבא ??? זה כמו הזכר התורן שבחנוכה לא הדליק נרות ולא התפלל בכלל כי למד ולא תקע בשופר כי למד ואלא דורות הראשונים למדו תורה ועב
משה25.12.19
39
סוף סוף מישהו מתעורר.. לא סתם אחוזי הנשירה גבוהים 10% לדעתי הפיתרון נמצא בספרי ברסלב! תזכרו
סוף סוף מישהו מ25.12.19
מה נשים ילמדו ברסלב ??? כאילו מלמדה תיפלות.
ספרדי ישראלי25.12.19
38
הגיע הזמן לעשות בדק בית בתוך החברה במגזר החרדי ולהפסיק לשנוא ולתעב את השונה הרבנית צודקת בכל מילה שהיא כותבת
ירושלמי25.12.19
37
הלחץ מתחיל בגב בילקוטים ששוקלים יותר מהילדות הקטנות...
ללא שם24.12.19
נ
אמת!25.12.19
36
הלוואי שכל הצוות החינוכי יקח את הכתוב לצומת ליבו
יהודית24.12.19
35
מערכת החינוך כל כך חלשה, לא לומדים כלום, הרבנית כנראה חיה בדור אחר
לא לומדים24.12.19
אולי בציבור הכללי, כי באמת הבגרויות יורדות ברמה משנה לשנה... אבל אצל החרדי, הכל תחרות, הכבדה והעמסה
מה???25.12.19
34
נו באמת.... רמת הלימודים מתחת לכל ביקורת. איזה קשקוש
תמרה24.12.19
או חינוך חילוני, לכן אין לך מושג
את כנראה בממד25.12.19
33
התרופה לכל חולאי הנפש היא לימוד חסידות ובמיוחד ספר התניא
חיים25.12.19
מה נשים ילמדו חסידות???
חכמולוג25.12.19
32
לימדו אותנו שצריך להיות פנתרים ותזזנים..ומי שלא כך הוא כבר לא בקו הבריאות..."בדיכאון& המבוגרים מביננו... סך הכל זה עוד רבד בנפש.. לא מחייב שזה שלילי .. צריך לקבל אותו כמו שהוא .. גישה שונה.
מחשבה25.12.19
31
שום דבר חדש, רק יותר פירסום, בעולם החסידי זה שונה.
יענקי24.12.19
30
זה לא יגרום לשאר הבנות לרצות לישון כל היום, או להתאבד? רמי"ם שמעדיפים בחור אחד על חבירו. או ישיבה שבה אין יחס אישי לבחור, הוא א ב ו ד אשכנזים ספרדים כל היום הבלבול שכל הזה!
יהודי24.12.19
תעזבו את הישיבות ותלכו לעבוד שמה תהיו שווים באמת לפי כישוריכם.ולפי המשכורת שתעשו.
ישראלי25.12.19
29
בית חולים מתחת לגשר. השיטה פשוט לא מתאימה ל2020. זה היה נהדר ל70 שנה שאחרי השואה, אבל ממש לא נכון גם ל70 שנה הבאות. דור מצא לאהבה! דור שין ולא שבע, כדורים לכל דורש, דור שובר את הלב של אבא, דור שובר את הלוחות. ראו מאמר הדור למרן הראי"ה קוק.
ישראל 24.12.19
אתה בחור חכם
חיים24.12.19
28
אכן האחריות היא על ההורים. הם חייבים לבחור סמינר או ישיבה שמתאימים לילד. יש ילדים מוכשרים מאד שלימודים ברמה נמוכה מתסכלים אותם וגורמים להם לחפש עניין במקומות אחרים. ויש כאלה שהפוך - לחץ לימודי לא מתאים להם והם צריכים מקום רגוע יותר. וגם בנושא הרוחני - אם המשפחה כולה נלחצת - צריך לשלוח לסמינר פתוח יו
אמא03.12.20
27
לרבנית היקרה את צודקת בדבריך כל מילה בסלע ביתי היקרה היתה פעם כל כך מקובלת ואהובה עד שהגיע לאיזה שנה שפשוט רומסים אותה מבחינה לימודית וחברתית כל היום עסוקה בלימודים בקושי לא אוכלת ולא ישנה כל היום בחרדות ופחדים וכועסת על כל בני הבית אני מנסה להרגיע אותה אבל היא מפוחדת היא אומרת לי אמא לא יקבלו א
....25.12.19
פחות עומס בלימודי קודש = הפיתרון
,,,,,,25.12.19
ממש לא! זה מה שמחזיק! שיורידו הסטוריה טבע גאוגרפיה והנדסה וכו' לא צריך בכלל את השטויות האלו מי זוכר את זה אחרי שבוע
אני25.12.19
אמת ויציב,נקרע הלב.זה נהדר למנהלות היסודי שכך משיגות משמעת וזה "כאילו" לא קשור אליהן,ובודאי למנהלי הסמינרים.בושה לדור.התירוץ הוא שכביכול כך הראש לא עסוק בשטויות ושילמדו אחריות לעתיד אבל זה הבלים שכן העומס על גבול הטירוף ובעתיד...תקמנה בלילה לתינוק ובבוקר לעבודה.
יעקב25.12.19
26
בחינוך החילוני הלחץ בלימודי חול בלבד ואילו הפרייריות החרדיות לומדות גם עומס עצום בקודש וגם בחול גם ככה הם לא יהיו רבניות כי הם לא בנות של הרב קניבסקי......,,,,
משה25.12.19
25
קשה להיות צעיר בדור הזה, הכל נוצץ, קניונים, קניות, רוצים להראות טוב, להתלבש, הראש בשטויות. ושלא נדבר על הפלאפונים, שלכולם יש גישה אם רוצים. ברמת פתיחות זו או אחרת. הכל חיצוני, חומרי, רדוד. הערצה לזמרים שהם יותר פופולארים מרבנים...השם ירחם על הדור שלנו! ומסכנים הילדים! זקוקים להמון אהבה, תמיכה וחיזוק
אמא24.12.19
קשה להיות צעיר בדור שלנו. ה"תקנונים" וה"חיזוקים" וה"נבחרות" טפחו למימדים מפלצתיים. הצעירים והצעירות מרגישים שמתערבים ומשתלטים להם על הפרטים הקטנים ביותר של החיים. חלקם מצליחים להתמודד עם תחושת החנק וחלק אינם מצליחים, אבל כולם סובלים!
רפאל25.12.19
24
להמשיך להתעלל ולעשות סלקציה בסמינרים? שום ליטאי לא מוכן לקחת את המכתב הזה ברצינות. יוצא מזה שהרבנית זועקת מדם ליבה אבל קולה לא נשמע. זו הבעיה.
ומה הפיתרון???24.12.19
לעזוב את הסמינרים וללמוד בבית המורה/במרכז החרדי/יופיקס ולהתפרנס בכבוד ולהיות מבוקשת בשידוכין.
משה25.12.19
ולהתחתן עם בעל עובד שגם לומד תורה וככה תהני משני העולמות. את לא שפחה ......
אהרן25.12.19
23
באמת עומס הלימודים בסמינרים הוא פשוט 'קטסטרופה' אין לזה הגדרה אחרת מעמיסים על התלמידות באכזריות רבה ובלי רחמים כמות אדירה של מבחנים בצירוף יחס נוראי ואין פוצה פה ומצפצף! האם זה מה שהתכוונה גברת שרה שנירר ז"ל?
שמואל24.12.19
22
מחנכים לעודף האשמה עצמית מוסר והלקאה עצמית מטורפת בנוסף חינוך עדרי נניח בחור שלא מתחבר או לא מסוגל ללמוד לא מוצא את מקומו ועוד ועוד סמינרים מחנכים בנות להסתרה ולהכחדת הנשיות עי הגזמת ערך הצניעות באופן לא פרופרציונלי
תמר24.12.19
אני מצטרף לכל דבריך. רציתי רק להוסיף את החינוך להכחדת החשיבה העצמאית.
רפאל 25.12.19
מאוד חזקים תמר ורפאל תגובותיכם מצויינות והמורות והמנהלים יושבים על הברז וצוחקים על כולם כל הדרך אל הבנק
חזקים25.12.19
21
ממש מכתב מעולה !
כל הכבוד24.12.19
20
ותגידו תודה פרייריות חרדיות שלא חונקים אותכם כמו את בנות גור אצלם יש כסף ללא עונה ואצלכן יש עונה ללא שאר וכסות חחחחחחחחחחחחחחחחחח
ספרדי גאה25.12.19
19
חשוב לקרוא הרבה מהתגובות החכמות. רק יחס משפיל וחוסר הערכה ועידוד וכמובן טיפשות מביאים להרס. ראו מה שכתבה אחת על הוצאת ילדה מהכיתה על שאמרה שהייתה בוחרת להתנצר... כמה טיפשות יכולה להיות במחנכת שמבינה את הדברים כפשוטם ומגיבה כך. המסקנה- חשוב שהמחנכים/ות יהיו אנשים עם שכל ובאמת אנשי חינוך עם נפש מבינה
רלי25.12.19
18
סלקו הפאההההההההההההההההההההה זה מגפאהההההההההההההההההההה גם פרעה במצרים עשר מכות לא הספיקו לו די לפאההההההההההההההההההההה שתתעלמו הצרות ילכו וגדלו עד שתודו בפה מלא עם הלשון בחוץ כל הצרות בראש שלכםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם
די לפאההההההההה24.12.19
אתה צודקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקק
ממש כךךךךךךךךךך25.12.19
17
הלוואי שהמכתב החשוב הזה יוביל לשינוי הנדרש בגישה לבני הנוער. אכן, ישנה מצוקה וקשיים מעל ומתחת לפני השטח.
אסתי24.12.19
16
וואו. משהו לעניין סוף סוף. חישוב מסלול מחדש , מישהו?
אחד24.12.19
מי?
רפאל25.12.19
15
הדור הצעיר שלנו באמת חולה. הנורמות העקומות שהנהיגו אצלינו בעשורים האחרונים, הביאו את התוצאות הקשות האלה.
אסתי25.12.19
14
הבת שלי לומדת באחד מבתי יעקב בירושלים, היא בכיתה ז'.... מה שהולך שם זה לא נורמאלי , היו לנו שבועות בתחילת שנה עם 3 מבחנים בשבוע, ובגלל שאסור לעשות 3 מבחנים בשבוע אז עושים למבחן שינוי השם וקוראים לו "בוחן" ויוצא שבשבת במקום שהבת שלי תנוח היא לא יודעת לאיזה "בוחן ללמוד"..
אלמונית25.12.19
עבירה על חוקי משרד החינוך : ניתן להתלונן למשרד החינוך המטפל באנונימיות חנוכה שמח.
אפרים25.12.19
אני מורה וזה עצוב!! כל מילה אמת
לאה25.12.19
13
אישה קדושה , מכתב כל כך מתוק.
נעלם24.12.19
נ
אמת!25.12.19
12
תזכרו מה שאני מגלה לכם, עד שלא יגמר הסיפור של הבדלים בין שני אחים אשכנזים והספרדים,הצרות לא יפסקו,וזה צריך להגמר מצד האשכנזים שמציקים בהנאה לספרדים כאילו אנחנו שני עמים,עכשיו רואים קרן אור מהמכתב שכתבה, והמשכיל יבין כי הכניסה את נושא הסמינרים.
אלחנן24.12.19
11
כל המשפחות החשובות בבני ברק ....מקבלות סידור מלא ... הבנות מורות בסמינרים ובבתי הספר ..... הבנים רמים בישיבות הגדולות והקטנות ...
סידור מלא24.12.19
ואילו הבנים שלנו, לא משנה כמה ישקיעו וכמה יצליחו, כמעט ואין להם סיכוי לזכות למשרה של ר"מ בישיבה. אז מדוע מחייבים אותנו לשלוח את הבנים שלנו דווקא ל"חינוך הטהור" הסוגר בפניהם כמעט כל אפשרות להתפרנס בכבוד? כי אם לא ילמדו כולם בישיבות לא יהיו משרות של רמים בשביל הבנים של... והנכדים של... והנינים של...
רפאל25.12.19
10
היא פשוט צודקת, לחץ כלכלי חברתי הציבור לא עומד בזה.
חני25.12.19
9
שמישהו יספר לרבנית שזה נובע מהלחץ על הבנות לצאת ולפרנס "אברך" בכדי שיוכלו לפרנס "אברך" הם חייבות ללמוד קשה עם לחץ להגיע להישגים בכדי שיוכלו למצוא עבודה.
אלכס25.12.19
האברך ה"צנוע" מעז לדרוש דירה כי הוא גדול הדור הבא,ת"ח, בחור "חשוב"(?) וכך יוכל ללמוד בשקט עד גיל 40 שאז צריך לממן דירות(מאיפה?מהכולל?) ועושה מה שעשה לחמיו בגיל 20.הפיכת יוצרות.
אהרון25.12.19
8
האמת היא שכשהמורות מתקבלות בפרוטקציה והכל עובד ככה אז פשוט אין סדר וכללים הגיוניים כמו רמת לימודים שכל ועוד אלא קריטריונים לא ענייניים אז זה מה שקורה !!!!!! תראו בעולם הרחב כל אחד לומד מקצוע שליבו חפץ משקיע בלימודים מקבל ציון ואז נפתח לו צוהר אצל החרדים יש 4 מקצועות ולא מתקבלים בסוף לסמינר לפי קרי
י24.12.19
יש בבית המורה המרכזי בב"ב ברבי עקיבא כמאה חמישים מקצועות לימודים לנשים ונערות
ישראלי גאה25.12.19
7
כל הכבוד לרבנית הצדיקה שאומרת סוף סוף את האמת בפרצוף. צריך ללכת עם זה למנהלות הסמינרים. אני בעצמי מתמודדת עם 4 מבחנים וטונות חומר כל שבוע ומליון עבודות וכמעט קורסת 100 אחוז נכון.
חנוש24.12.19
6
בסך הכל הילדות משקפות את דיכאון של אימותיהם שמפרנסות את הבעל במקום שהוא יפרנס אותם ומדקלמות סיסמאות על תורה ובלה בלה וגם אם האישה תעבוד בכל מצב אז כשהבעל גם עובד אז האישה מקבלת רווחה כלכלית גדולה בביתה
כולה25.12.19
5
הבעיה לדעתי היא שנהיינו אנשים חיצוניים ולא פנימיים. ולכן לא מכינים את התלמידים באמת לחיים האמיתיים, שהם התמודדות, כל הזמן הנסיון ליפות וללטף לא עומד במבחן המציאות, כשהם מגיעים לחיים הם לא יודעים איך להתמודד כי שם אף אחד לא יכול לעשות זאת עבורם. דרישות רבות זה לא הבעיה, אדם גדל מתוך לחץ, השאלה איזה
יפי 25.12.19
4
מה קרה בדור שלנו? לפני כן היו מאות או אלפים בודדים. עכשיו שולחים עשרות אלפים לישיבות ולסמינרים להתחנך בשיטה שמתאימה במקרה הטוב למיעוט. רובם הגדול היו צריכים ללמוד מקצוע וללכת לעבוד ולמצוא סיפוק בחייהם! אבל למי יהיה אומץ להגיד את הדבר הפשוט הזה?
א גרוייסע חידיש24.12.19
ככתוב שמח זבולון בצאתך ואחר כך יששכר באהליך שהשמחה של זבולון בעבודה גדולה משמחת יששכר בתורה
משה25.12.19
זה לא הנקודה בכלל, למוד תורה כן מתאים לכולם, רק בלי לחץ ורושם של ישיבות חשובות שכולם מנסים ללכת דווקא לשם, כל אחד צריך לפי רמתו לחפש מקום מתאים ולא לפי היוקרה של המוסד, וה"שם" המפוצץ שלו...
ממש לא25.12.19
ללמוד תורה מתאים לכולם - נכון , אבל כמה ? לרוב האנשים מספיק להם שעתיים ביום ובשאר יעבדו ויפרנסו , גם ככה אם הם ילמדו שמונה שעות ביום הם לא יהיה להם יותר ידיעת התורה .... חיי עניות הם עבירה כמו שכתב הרמב"ם אפס כי לא יהיה בך אביון שיש לאו מהתורה להיות עני כגון אברך קלאסי המתפרנס בדוחק עם ראש מעל המים
יהודה 25.12.19
מלבד יחידי סגולה כל האברכים אכן מדוכדכים שאינם יכולים לפרנס כפי הכת' במשנה ברורה.לכן מגיעים בערך ב9,שותים תה וקפה,קצת פוליטיקה,בין הסדרים קצת עבודה בתיווך ובערך ב12 וחצי החוצה לאסוף מהגנים.זה נורמלי? צביעות שבשתיקה.זה לא גברי ולא מכובד.האישה מפרנסת והגבר מאכיל
משה25.12.19
אשריך! מילים כדרבנות! ניכרים דברי אמת. השינוי מתחיל בקהילה, באנשים, ככל שיותר אנשים יחיו בפרופורציות נכונות כך ייטב לכולם.
בנימין25.12.19
הבעיה שאנחנו חשופים לשטף בלתי פוסק של "דברי מוסר", "דברי חזוק" ו"דברי התעוררות חוצבי להבות" שרק מעמיקים את עיוות הפרופורציות.
רפאל25.12.19
אשריכם עובדים ככתוב גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים שיותר טוב לעובד מאשר לאברך ואת זה להשריש לכולם ולחנך חזקים אתם רפאל ובנימין.
אשריכם25.12.19
3
פשוט ביותר חוסר באמונה חוסר באמונה חוסר באמונה אין מסירות נפש על האמונה באלהינו
תאמינו וראו 24.12.19
2
סוף סוף מישהו כותב דברים אמיתיים ומציאותיים, היא לא מחדשת שום דבר, היא רק מראה לנו את המציאות בעיניים ובמוחש. עכשיו רק צריך שגם הרבנים יראו אומץ ויצאו נגד כל הלחץ. שלא תבינו אותי לא נכון, לא נגד השיטה אלא נגד הלחץ וההתנהגות של הצוות.
איציק24.12.19
ואני גם נגד השיטה הקלוקלת שמחנכת נשים להיות שפחות של גברים (זכרים) הנקראים אברכים שבטוחים שבכתובה שהם נתנו לאשה שלהם כתוב ואם נפשו חשקה בתורה פטור משארה כסותה ועונתה ובכלל גם אם האישה מוחלת זה לא דרך חיים מחילה זה בדיעבד וכמו שאב שמחל שלא יכבדו אותו שאין זה ראוי לבניו שלא לכבדו.
יצחק25.12.19
1
זכינו שהאישה הצדקת הזו בדור שלנו היא נלחמת בנושא הסמינרים פתוחה לשמוע ולהבין וגם לא חוששת לצאת עם הדברים האלו 'לאליטזם החרדי'. נדירההההה
תמי24.12.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 20:00

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 17:15

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 12:36

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 12:18

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 12:05
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 10:04

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 08:03

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם