כיכר השבת

בהייטק החרדי כבר לא מחפשים את ה'רול מודל'

דו"ח 'המקפצה להייטק' שהוכן באגף הכלכלן הראשי באוצר מגלה שרק 0.3% מהעובדים בתעשיית ההייטק הם גברים חרדים ורק 0.4% הן נשים חרדיות • מדוע? / טור דעה (הייטק)

11
איציק קרומבי | כיכר השבת | כ"ז בכסלו | 25.12.19
בהייטק החרדי כבר לא מחפשים את ה'רול מודל'
(צילום: שלומי יוסף)

לקראת ועידת ההייטק החרדי הראשונה שנערכה בשנת 2013, חיפשנו יזמים או עובדי הייטק חרדים שיוצגו בועידה כ'סיפורי הצלחה'. אני ושותפתי להפקת הועידה היזמית רחלי גנות יחד עם ועדת ההיגוי של הועידה, הפכנו כל אבן כדי להגיע להייטקיסטים חרדים מעוררי השראה, ללא הצלחה רבה. בסופו של תהליך, ועדת ההיגוי נותרה עם שני מועמדים רלוונטים, אחד היה חרדי אבל לא כל כך הייטקיסטי, השני היה אמנם איש הייטק אבל לא מאוד חרדי.

שבע שנים אחר כך, מצבו של עולם ההייטק החרדי במקום אחר לחלוטין. השיח הציבורי על הצורך בשילוב חרדים בשוק העבודה בכלל ובתעשיית ההייטק בפרט לצד סיפורי הצלחה שמתפרסמים לעיתים בתקשורת החרדית, יוצרים לעיתים את התחושה שהגענו אל המנוחה ואל הנחלה ותעשיית ההייטק החרדי היא סיפור הצלחה.

אך המספרים מגלים שהבעיה עדיין קיימת. אם לפני כעשור עמדנו על 500 מועסקים חרדים בתעשיית ההייטק, כיום המספרים עומדים על 5000-7000 מועסקים בסך הכל. דו"ח 'המקפצה להייטק' שהוכן באגף הכלכלן הראשי באוצר מגלה שרק 0.3% מהעובדים בתעשיית ההייטק הם גברים חרדים ורק 0.4% הן נשים חרדיות.

הסיבה המרכזית שבגללה הציבור החרדי לא משתתף בכוח העבודה באופן זהה לכלל האוכלוסייה, היא מכיוון שמדובר בציבור שמקדש את השמירה על הזהות והקהילתיות. בציבור החרדי קיים חשש מתמיד מהתוצאות של השתלבות בתעסוקה בחברה הכללית ובעיקר בעולמות ההייטק והיזמות, שמא הדבר ישפיע ויפגע באורח החיים החרדי.

ולכן הפעילות העיקרית של הגופים שפועלים לעידוד תעסוקה בציבור החרדי, היא לאפשר לצעירים חרדים להשתלב בעולם העבודה בלי לפגוע באורח החיים שלהם. יש צורך למנוע מאנשים את ההכרח בבחירה בין שמירה על רמת החיים הדתית לבין השמירה על רמת החיים הכלכלית. כך גם הפעילות שלנו, נועדה לספק לאנשים מקום עבודה ופעילויות תוכן שונות ברמה המקצועית והטכנולוגית הגבוהה ביותר ויחד עם זה בהתאמה ותוך שמירה יתירה על אורח החיים והערכים החרדיים.

את המענה לחשש מהשפעות זרות על אורח החיים כתוצאה מהשתלבות בעבודה בחברות מעורבות, סיפקו ה'רול-מודלים' הראשונים. דור הנחשונים של עובדי ההייטק החרדים. חשיבותם של אותם מודלים לחיקוי בחברה החרדית, היא כפולה. הצעיר החרדי בוחר ללכת להשקיע 4 שנות לימודים קשים, לא רק כי הוא יודע שהשכן שלו הוא ראש צוות בגוגל ומרוויח שכר יפה שמאפשר לו לתמוך באברכי הכולל של הקהילה, אלא בעיקר כי הוא יודע שהשכן שלו נשאר יהודי ירא שמים ששומר על קלה כבחמורה. הוא מודל לחיקוי לא בגלל שיש לו רכב של גוגל, אלא בגלל שהוא חוזר עם הרכב של גוגל לשכונה שבה גדל והתחנך.

דמויות כמו ליבי אפין סמנכ"לית מטריקס גלובל, רחלי גנות מנכ"לית רייצ'יפ והיזם שלמה גולדברג מייסד ויו"ר חברת הפיתוח 'הרב דוטנט', נמנים על קבוצה מצומצמת של חלוצים חרדים שאיפשרו את צמיחת הדור הנוכחי של מנהלים חרדים בכירים, יזמים פורצי דרך וחוקרים מצטיינים בתחומי האלגוריתמים ומדעי המחשב.

השלב הנוכחי, הוא השלב הפחות זוהר אבל קריטי של התהליך. כעת אין את אור הזרקורים שממנו נהנים החלוצים, כעת אנחנו בשלב "המצטרף הראשון". זה השלב שבו רעיון של "משוגע לדבר" הופך להיות טרנד אופנתי או מהפכה חברתית. המצטרף הראשון הוא זה שקובע האם מה שהתחיל דור המייסדים יהפוך להיות משהו שימשוך אחריו את ההמונים.

כעת, כשאנחנו עוסקים בגיבוש אנשי השנה לקראת 'ועידת ההייטק החרדי 2020' ואנחנו נחשפים לסיפוריהם של "המצטרפים הראשונים" - חרדיות חרדים שהגיעו להישגים מרשימים בהייטק בזכות עבודה קשה וקהילה תומכת, אנחנו תוהים מה מקומה של המדינה בתהליך הזה, מה מקומם של המשקיעים והמעסיקים הגדולים ומה עוד צריך לעשות כדי לפתור את אתגר שילוב החרדים בתעשיית ההייטק הישראלי?

איציק קרומבי, מנכ"ל 'ביזמקס' - מתחם העסקים והחדשנות לחרדים

בואו לבחור את אנשי ההייטק שלכם לשנת 2020! לחצו כאן>>>

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
זה להקים פלטפורמות שיעסיקו חרדיות בתנאים נוחים גם מבחינה רוחנית וגם מבחינת שעות וכו וגם יקבלו לעבודה בנות שסיימו לימודים גם אם הן עדיין ללא ניסיון. וכנ"ל פלטפורמות שיעסיקו חרדים שסיימו לימודים עם כל התנאים הרוחניים והפיזיים הנדרשים. בסך הכל עד כמה שידוע לי כרגע בשוק יש הרבה בוגרות שסיימו תואר ומחפשו
מה שאפשר לעשות 28.12.19
5
בתור חרדית הייטקיסטית כבר שנים . אני רוצה לציין שבחברות ההייטק הגדולות לא קל בכלל להשאר חרדית ולשמור על הצביון גם כאישה וקל וחומר, לא מוצאת דרך בה גבר חרדי ירא שמים המקפיד על שמירת העיניים יכול לעבוד בחברת הייטק
שרית25.12.19
כמה חברות שלי התגרשו בגלל עבודה בהיי טק
נעומי26.12.19
חרדיות בהייטק = הרס המשפחה היהודית. ושי לחכימא ברמיזא
Dude26.12.19
חרדיות בהיי טק בחברה חילונית = הרס המשפחה היהודית ( והמבין יבין למה הכוונה)
Dude26.12.19
4
אני עובדת בחברת היי טק בתל אביב עם הרבה חרדיות ואצל רבים ראיתי ירידה רוחנית גדולה
יעל וייס26.12.19

הצגת כל התגובות

3
שמעתי מרב שהוא גם יועץ נישואין שאנשים נפלו עמוק מאוד מאוד בין מאינטרנט פרוץ ובין מעבודה עם נשים.............. אלוקי של אלו שונא זימה.
אפרים25.12.19
גם אני שמעתי שבגלל עבודת נשים בחברות היי טק חילוניות יש הרבה גירושין
דוד26.12.19
בגלל עבודת נשים בהייטק הרבה משפחות התפרקו. חרדיות שהן מטבען נשים תמימות יכולות מאד ליפול מבחינה רוחנית בחברת הייטק חילונית
Dude26.12.19
2
אותם אנשים מרשימים ומובילים מראים שאכן ניתן להצליח בסביבה כזו. יחד עם זאת, רובם לא באמת מגיעים מהליבה של העולם החרדי הישראלי. חלקם בעלי תשובה, אחרים עולים. ככאלה, מחסומי הידע והתרבות נמוכים יותר. מעבר לכך, מי שמחפש שינוי ימצא אותו דווקא במתכנתים הגברים בדרגי הכניסה והביניים. אצל הנשים יש כבר מסה
נא לדייק25.12.19
1
ההייטק הוא זוועת עולם. ולו רק מבחינת שעות העבודה הבלתי נגמרות ובלי לדבר על שלל בעיות נוספות. גבר חרדי נורמלי שרוצה גם להתפלל במניין שלוש פעמים ביום (ואני כבר לא מדבר על ללמוד משהוא) וקצת לעזור לאשתו הקורסת עם הילדים כי אישה גם אם היא לא עובדת קשה בחוץ היא לא חמור וגם לשמור על הבריאות הפיזית והנפשית
חנטריש26.12.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

עם תחבושות על הראש: ניצולי הפיגוע חגגו את נס ההצלה

שאול כהנא | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24