כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מחלוקת: האם מותר לאישה ללכת לקלפי - ולבחור?

כאן, בארץ הקודש, בתחילת המנדט הבריטי (1920), התחולל פולמוס שלם בין גדולי ישראל בשאלה האם מותר לנשים ללכת אל הקלפי ולהשתתף בבחירות. מי אסר ומי התיר? (היסטוריה)

25
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ג בשבט | 18.02.20
הראי"ה קוק והחזון איש זצ"ל
הראי"ה קוק והחזון איש זצ"ל (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני, מתוך ויקיפדיה)

היום, כ"ג בשבט, לפני 141 שנים (1879), לראשונה בהיסטוריה, נכנסה בשערי בית המשפט האמריקאי עורכת הדין הגברת בלווה אן בנט לוקווד, לאחר שעתרה לבית המשפט בדרישה שיאפשרו לה לטעון בפני בית המשפט העליון בארצות הברית.

רק לאחר יותר מ-40 שנים התירו לאשה 'זכות בחירה' לנשיאות, מה שלא מנע מלוקווד כבר בשנת 1884 מלהתמודד בעצמה על נשיאות ארצות הברית, לוקווד הייתה האישה הראשונה אי פעם בארצות הברית ששמה הונח לפני הבוחר ביום הבחירה.

מרתק לדעת שבארץ הקודש, בתחילת המנדט הבריטי (1920), התחולל פולמוס שלם בין גדולי ישראל בסוגיית בחירת נשים וניתן לסכמו בשלוש דעות.

האוסרים על נשים לבחור ולהיבחר בבחירות - הראי"ה קוק, הרי"ח זוננפלד, הגאון רבי יצחק ירוחם דיסקין.

(באדיבות הרב יחיאל גולדהבר)
(באדיבות הרב יחיאל גולדהבר)

'העדה החרדית' פרסמה כרוז בו נכתב בין היתר "הרי זה איסור חמור ופרצה גדולה בקדושת התורה ובטהרת המשפחה הישראלית המצוינת מאז ומעולם במדיות הצניעות והמוסר", בראש החותמים: רבי יצחק ירוחם דיסקין ורעו רבי יוסף חיים זוננפלד.

בפשקוויל נוסף המתנגד לבחירות נשים נטען שאשת הבית משולה לגנן שמטרתו היא לנכש ולעדר את הגינה כדי לוודא שלא יגדלו בה קוצים ודרדרים, ומקומו של הגבר הוא במרחב. בהמשך נטען שקירוב הדעות בין המינים תגרום להרס הבית, לקנאה בין הנשים, כגברים מלובשים בשיא היופי ומבושמים 'במור וקטורת', תפקחנה עיניהן "וימאסו בבעליהן".

המתירים: הראשל"צ הרב מאיר עוזיאל שהתיר לבחור ולהיבחר.

החזון איש זצ"ל בברית (צילום: מתוך ויקיפידיה)

שיטת האמצע: רבי צבי פסח פרנק, שהתירו לבחור ואסרו להיבחר וטענו שאם לא תוענק זכות הבחירה לנשים דתיות, לא תהיה לקהילה הדתית שום השפעה על עתיד המדינה.

כאמור, הרב קוק הצטרף לרבני ירושלים ואסר מכל וכל השתתפות של נשים בבחירות. הוא הסביר את דעתו שהנימוק לאסור זכות בחירה לנשים, היא מחמת העיקרון התלמודי "כָּל כְּבוּדָּה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה" וכדי שהקמת המדינה (לעתיד) תהיה בקדושה וע"פ תורת ישראל - משום שההכרה של אומות העולם מתבססת על התנ"ך וזכות עם ישראל על ארצו מהתורה, על היישוב היהודי לנהוג לפי התורה ולא לאפשר לנשים השתתפות פוליטית.

עוד כתב הראי"ה: "מעורבות פוליטית ע"י נשים עלולה לקלקל את שלום הבית. ייתכן שלאשה תהיה דעה שונה מבעלה והמחלוקת תשרור ביניהם". (מאמרי הראי"ה, תשמ"ד, עמ' 191).

הראי"ה קוק זצ"ל (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני)

["ניבא ולא ידע מה ניבא", ידיד שלי הנמנה על הציבור הדתי לאומי, שח לי אתמול שאשתו אינה מוכנה להצביע לבית היהודי לאחר שביזו את איתמר בן גביר, ומתכוונת להצביע ליכוד. והוא אינו מוכן בך, והלהבות מגיעות עד לשמים...].

באותם ימים התפרסם בחוצות ירושלים השמועה שהרב פישמן מיימון ,יו"ר המזרחי בא"י התיר, ועל כך 'אגודת ישראל' עקצו אותו, טענו לו ""מי שמך לרב?!!" וסנטו בו שכל מטרתו היא למצוא חן בעיני הציונים (הובא בעיתון הדרך, שנה ג גיליון ח-ט (ניסן-אייר תרפ"א), עמ' 43).

פלייר נוסף התפרסם באותם ימים מאת "ברוריה ירושלמית", בו מתואר ההרס כאשר האשה יוצאת מעבודת הבית: "נחרב הבית והמשפחה, האטמוספירה הפוליטיקאית המלאה אדי רעל מטמאה את האשה... הבעל באין אלו אשה אהובה המחכה לו בפנה שלו אשר לפניה יוכל לתנות את צרותיו ביגונו – פונה הצדה... כל הבנין המשפחתי הולך ונהרס... ה"כותבת" מסיימת את דבריה: "במטותא מכם גברים נכבדים אל תוציאו את האשה העבריה בעל כרחה מבית מקדשה, ואל תסחבו אותה אל תוך הקלחת המכוערת של הפוליטיקה".

(באדיבות הרב יחיאל גולדהבר)
(באדיבות הרב יחיאל גולדהבר)

בהמשך נטען על "שני סוגים הם הדורשים "זכות" בחירה לנשים... א) רווקים-זקנים שלא זכו לישא נשים, ובהיותם רחוקים מחיי משפחה נעימים וטהורים הם שואפים לפחות להימצא זמן מה בחברתן, וכמו כן בנות ישראל שישבו עד שהלבינו שערותיהן וחיי בדידות ושעמון נמאסו עליהם. ב) פרות הבשן... הגבירות מוסרות את הנהלת הבית בידי שפחות, והן להוטות אחר תפנוקים זוללים במה לבלות את זמנן ולמלאות את הריקנות שבחייהן, הן העומדות בראש התנועה של "זכות" בחירה לנשים.

רבי בן-ציון מאיר חי עוּזיאל שהתיר לבחור ולהיבחר הסביר את טעמו: "לא מצאנו שום יסוד ברור לאסור ואין הדעת מקבלת לשלול מהנשים זכות אישית זאת... אחרי שלא מצאנו שום רמז לאיסור זה, אין אני מוצא שום צד של זכות להתנגד או אפילו לסרב... בוודאי שכגון זה צריכים אנו לתת להן זכותן".

מן הצורך לציין להשגתו של רבי אברהם דובער שפירא רבה של העיר קובנא, מח"ס 'דבר אברהם' על חומרת האיסור. במכתבו הוא כותב: "האומנם חושבים הם את השתתפות הנשים לאיסור גמור המפורש בתורה, שאין אומרים בו מוטב שיהיו שוגגים וכו'? לדעתי הסכילו עשה". (אגרות לראי"ה, ירושלים תשמ"ו, עמ' רסג).

שנים רבות אח"כ החזון איש נימק את היתרו, בהתייחס לנימוקו של הראי"ה קוק שסבר שחובה לשמור את הנפסק בהלכה ולא להביא זכות הצבעה לנשים, על כך הבהיר החזו"א שאין במדינת ישראל כל תוקף הלכתי בהלכותיה ובהקמתה, ולכן מותר לנשים להצביע.

החזון איש זצ"ל (צילום: מתוך ויקיפדיה)

מרתק לדעת שבשיא הפולמוס הציע זאב זַ'בּוֹטִינסקי שנשים יוכלו להצביע בקלפיות נפרדות, או שהגבר יצביע פעמיים, כך שכל קול של מצביע חרדי יחשב גם עבורו וגם עבור אשתו שתעדר מהקלפי, להצעה זו, הסכים הראי"ה קוק, ורבני הישוב הישן התנגדו גם אליה.

דעה ייחודית ביותר הייתה לגרי"י וינברג, שסבר שהזמן יבוא ויכריע (ומסתבר שרצה להתחמק מהשאלה).

בימינו אין כל דיון בקרב הציבור החרדי המצביע בבחירות, היהדות החרדית נוהגת כשיטתו של החזו"א והגרצ"פ פרנק, והציונות הדתית נוהגת כרבי מאיר עוזיאל שהשיא היה בבחירות האחרונות שהעמידו אשה חילונית בראש רשימת 'ימינה' (בעבר התעורר פולמוס תורני בין רבני הציונות הדתית שהשתדלו לבאר לציבור התורני הסר למרותם מדוע פסקו של הראי"ה קוק זי"ע לא רלוונטי כיום בעבורם).

ראוי לציין שכמו שהציונות הדתית מתעלמת מפסקו של הראי"ה קוק שאסר שנשים יכהנו ברשימה, גם הציבור החרדי מתעלם מפסק רבני ירושלים (הרי"ח זוננפלד ומהרי"י דיסקין) על איסור זכות ההצבעה לנשים ומסתמכים על רבנים אחרים.

לסיום, נביא ציטוט שהבאנו בעבר על הגאון רבי משה אלפרט, ר"מ בישיבת 'עץ חיים', שהלך להצביע עם אשתו בהתרגשות גדולה ביום הבחירות הראשון במדינת ישראל, וכך תיאורו: "בבוקר השכם קמנו אני ואשתי ואחי... אחרי ששתינו קפה, לבשנו בגדי שבת לכבוד היום הגדול והקדוש הזה, כי 'זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו', אחרי אלפיים שנות גלות או יותר, אפשר להגיד מששת ימי בראשית ועד היום הזה, לא זכינו ליום כזה, שנלך לבחירות למדינה יהודית ו'ברוך שהחיינו וקיימנו לזמן הזה.. אני ואשתי וגיסי הלכנו לקלפי...".

  • לקריאה נוספת, מאמרו של הרב יחיאל גולדהבר על פולמוס בחירת נשים בראשית תקופת המנדט (בהכנה לדפוס), התמונות צולמו מתוך ארכיונים חסויים ובאדיבותו
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
פחחחחחחחחחח למה לא???
נאוה19.02.20
17
הרב קוק הקדוש שכל גדולי ישראל העריכו אותו
אברהם יצחק19.02.20
16
הרב קוק הצטרף לרבני ירושלים? האמת הפשוטה מה שהרב קוק הוא היה רבה של ירושלים (מי שהביא אותו והיה ליד ימינו הוא הרב צ"פ פראנק) והרב זוננפלד והרב דיסקין היו ראש כולל לראש בית יתומים ובשום אופן לא רבני ירושלים. זו אמת היסטורית פשוטה כשמש בצהריים.
..18.02.20
מי שהביא את רב קוק לירושלים היה בעיקר חיים וייצמן וחביריו הציונים החילונים ועליהם הוא היה רב ראשי, ליהדות החרדית היה את הרב סלנט הרב דיסקין הרב זוננפלד ומהרי"ץ דושינסקי מהם נשאר זכר תורני יהודי וחרדי ומעדת תלמידי הרב קוק נשארו בנט ושקד
ירושלמי19.02.20

הצגת כל התגובות

15
לא החרדים ולא ימינה הולכים אחרי הרבנים רק לצורך תעמולה משתמשים ברבנים או להוריד את העול מעליהם ולטיל את זה עליהם
דניאל18.02.20
14
זה פיקוח נפש
א19.02.20
13
מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו, ועכשיו קרבנו הבעל הציוני לעבודתו. אשרינו וטוב חלקינו שזכינו לעבוד את הדמוקרטיה בקדושה ובטהרה. רק שחלילה לא יבוא המשיח וישחית לנו את החגיגה.
ליטאי מומר18.02.20
לא לרמה
לא לרמה18.02.20
12
המחלוקת היתה לפני הקמת המדינה שלא חלמו שתקום מדינה אולפ אח"כ אחרי שהוקמה פסקו רובם ובראשם החז"א ללכת להצביע וההבדל מובן
חברונר18.02.20
החזו"א לא התיר להשתתף בבחירות
נגל19.02.20
11
שמעתי פעם דהצדיק הירושלמי הרב אריה לוין הלך עם אשתו להצביע בבחירות הראשונות כאשר שניהם לובשים בגדי שבת. מישהו יודע אם זה נכון?
רון18.02.20
זה לא נכון
סבבה19.02.20
10
לבחור אסור לה לצאת לעבודה מותר לה?
משה לוי18.02.20
מי אמר שמותר? מעולם לא היה שום פוסק שהתיר עבודה בסביבה מעורבת או חילונית
בורשט18.02.20
9
"ניבא ולא ידע מה ניבא"- ניבא בהחלט ידע!!!
מרדכי18.02.20
8
וכמו בכל פעם מתברר. שהקצוניים, מקצינים וטועים!!!!!!
חיים יודלביץ18.02.20
7
באמת הערה לא מובנת (או יותר מדוייק מגוחכת) של ניבא ולא ידע מה ניבא , זה לא נבואה.. זה חשבון פשוט. וזה קרה בוודאי הרבה לפני החברים הדתיים לאומיים שלך.
ללא שם18.02.20
6
מה שנכתב במאמר, אודות הרב פישמן- מיימון הלא הוא הרב יהודה ליב הכהן מיימון שנאמר לו ע"י 'אגו"י' "מי שמך לרב".. ראוי לחדש כי מי ששמו לרב והסמיכו הלא הוא רבו המובהק ר' יחיאל מיכל הלוי אפשטיין בעל 'ערוך השולחן', הנ"ל כתב חיבורים רבים במקצועות התורה השונים, ואף החיבור הקל שלו "שרי המאה' (ו"כ) העוסק במאות
שלמה19.02.20
5
נראה שהדיון היה יותר תיאורטי האם המדינה צריכה לבקש מנשים להצביע או שלא. כאשר עדיין חשבו שיוכלו להשפיע על הממשלה שלא יתנו זכות הצבעה לנשים בכלל, או שגברים יצביעו בשביל הנשים גם כן וכדומה. אבל היום כאשר לנשים יש זכות להצביע, ואין אפשרות להצביע בשבילן ברור שחובה גם על הנשים ללכת ולהצביע. שהרי כאשר יש א
יהודי טוב19.02.20
4
עוד 50 שנה הנכדים שלנו יסתכלו בתימהון על החומרות ההזויות של הדור הזה...
אין חדש תחת השמש18.02.20
3
השגה על הקטע דלהלן: ראוי לציין שכמו שהציונות הדתית מתעלמת מפסקו של הראי"ה קוק שאסר שנשים יכהנו ברשימה, גם הציבור החרדי מתעלם מפסק רבני ירושלים (הרי"ח זוננפלד ומהרי"י דיסקין) על איסור זכות ההצבעה לנשים ומסתמכים על רבנים אחרים. לציונות הדתית היה ראוי לנהוג כהכרעת רבם המובהק אך באמת מי שמורה את דרכנו ז
אפרים19.02.20
2
כי אם לא יצביעו , הם יאכלו אותנ בענק ויהיה למין פי 2 פחות מנדטים
ללא שם19.02.20
כי אם לא יצביעו , הם יאכלו אותנ בענק ויהיה למין פי 2 פחות מנדטים לתקן לימין פי פחות
ישראל19.02.20
1
גנזי ראי"ה – השגות על חוברת אור לישרים (שיצאה לאור בערך בשנת תר"ס) עמ' 81: "ומה שלקחו חלק בו [באסיפת הקונגרס הציוני השלישי בשנת תרנ"ט] גם כן נשים, זוהי שאלה שראוי לדון עליה, ואם אחרי ישוב הדעת יוחלט שאין הדבר ראוי מפני חוקי הצניעות, אע"פ שעל פי דין תורה אין בזה שום איסור, מ"מ אפשר שישמעו ויקבלו, בכל
אח"כ הרב קוק אמ18.02.20
תגובה ראויה למזרחיסט מצוי. הראי"ה כתב בפירוש שלכתחילה מדובר באיסור גמור, רק שכשמדובר בקונגרס הציוני שרוב רובו חילוני אין (בדיעבד) לעשות מזה עיקר. ואתם הופכים את הדיעבד למצווה ואת האיסור לחובה. ותולים את זה בראי"ה עצמו. פשוט גועל נפש.
דני19.02.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14:19

'בר בי רב' המרכזי ליום העצמאות

"יום שכולו תורה" ב"תפארת רפאל" | צפו בשידור חי

כיכר השבת | 13:00

מכתב נוקב לדרעי

זקן ראשי הישיבות: "כדרך עמלק הם מנסים לגייס בחורים"

חנני ברייטקופף | 12:03

נכדו הרב, מספר על דמותו

בנו של הצדיק הירושלמי וצדיק נסתר | מי היה רבי רפאל לוין?

חנני ברייטקופף | 09:27

"זה לא חג העצמאות"

מרן הגר"ע יוסף: "אסור להתכחש לנס שעשה לנו הקב"ה"

ישי כהן | 07:33
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

ראשי ישיבות ואדמו"רים זועמים

לקראת חוק הגיוס: לראשונה שוקלים יעדים ברורים ופיקוח על עולם הישיבות | חשיפה

חנני ברייטקופף | 13.05.24

כָּל קָהָל וְעֵדָה

התחליף למירון: המדינה תממן הדלקות ל"ג בעומר בכל הארץ

ישי כהן | 13.05.24

באולפן 'חדשות 12' | צפו

בין הגר"י אזרחי לדני קושמרו | ישי כהן על יום הזיכרון תשפ"ד

יאיר טוקר | 13.05.24

"הנס היה בצומת יד מרדכי" | צפו

רב משמר הגבול ותושב שדרות בריאיון מטלטל: משחזר את רגע פריצת המחבלים בשמחת תורה

כיכר השבת | 13.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם
ש

השותפות שנכרתה בדם

במעמד מאות משתתפים: אירוע זכרון חרדי מרגש בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

אירוע קהילתי ייחודי

בית שמש: הציבור החרדי מתכנס לערב זיכרון מיוחד | שידור חי

כיכר השבת | 12.05.24

מיד לאחר הצפירה | תיעוד

כיכר השבת: בלשים עצרו בגיר שגרם לילדים להצית דגל ישראל

קובי רוזן | 12.05.24

"יש לנו מכנה משותף"

הרב הראשי בטקס יום הזיכרון: 'היום הזה מיועד בעיקר עבורנו'

שאול כהנא | 12.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

קחו רגע

מתפללים וזוכרים: בואו לקרוא תהלים לזכר הנופלים

כיכר השבת | 12.05.24