כיכר השבת

'יום זיכרון' שונה

הקורונה תעזור להבין: החיילים למענכם, חרדים

האם חומת האיבה הסמויה, ששררה במשך שנים בין חלקים בציבור החרדי לבין צה"ל, התמוססה בשבועות האחרונים, בזכות הנגיף? הרב נחמיה היילברון מקווה מאוד שכן (טור דעה)

26
הרב נחמיה היילברון | כיכר השבת | ג' באייר | 27.04.20
'הכרת הטוב' לחיילי צה"ל (ללא קרדיט)

יותר משבעים שנה אנחנו, כחרדים, מנהלים יחסים מורכבים עם צה"ל; ייתכן שבסיומה של השנה ה-72 להקמתו, ניתן להצביע על שינוי מהותי ביחסים אלו; שינוי חיובי.

בניגוד למקובל לחשוב, יחסו של הדור החרדי הנוכחי, וזה שלפניו, למדינת ישראל ולצבאה, לא מתבסס על סט ערכים ואידיאולוגיות, שחודדו בעקבות ההתנגשויות הקבועות בין רשויות השלטון לציבור יראי השם.

גם שיחות ה'השקפה' בתלמודי התורה, בתי הספר, הישיבות והסמינרים, אותן משמיעים אנשי החינוך לתלמידיהם - היושבים פעורי פה, ומחויכים ממעט 'אקשן' וגיוון בסדר היום התובעני - הן לא הגורם שהוביל למבט שלילי שלהם על צה"ל.

מי שכן מהוות תמיד מוטיב מרכזי בגיבוש יחסי האהבה-שנאה המוכרים, הן המחוות הכאילו קטנות, שהחרדי קולט כבר בקטנותו, כלפי הצבא של מדינת היהודים.

כך זה הרי בכל נושא, לא רק מתחום ה'דת-ומדינה': אם לאדם נראה שדעותיו הוסדרו אחרי סבב של "סיעור מוחות" שכלל שמיעת צדדים מנוגדים ונימוקים מעמיקים, הרי שהאמת שונה לחלוטין. דעתו קיבלה את ה'פוש' העיקרי מסך של חוויות שעבר, שהשפיעו עליו רגשית בתת-מודע.

ובחוויות שספגו חרדים רבים, עוד בצעירותם, מהסביבה בה גדלו, ניתן למנות לדוגמה גרפיטי 'חרד"ק' שרוסס נגד תושב השכונה שבחר להתגייס לצה"ל, עקיצה משכן לספסל בבית הכנסת על תחפושת החייל בפורים, מפגש ראשוני מתוח בעת קבלת הדיחוי בלשכת הגיוס ועוד.

רגעים קטנים אלו, ואחרים הדומים להם, לא תורמים למבט חיובי ומעריך כלפי חיילי צבא הגנה לישראל. בלשון המעטה. ואליהם מצטרף כמובן העימות, האלים לעתים, על רקע מאבק הקיצונים היצרי נגד גיוס חרדים לצה"ל.

אל מול כל זה עמד עד כה משפט רפה משהו, שנאמר לעתים מזומנות על ידי ההורים או המחנכים, בסגנון "זה שאנחנו לא מתגייסים, לא אומר שחלילה שוכחים שהחיילים הם אחים שלנו" - משפט שמושמע בעיקר בעיתות של מתיחות ביטחונית ונפילת חיילים בקרב מול אויב טרוריסטי משותף.

אך לאחרונה נצפו כידוע מראות בל ייאמנו בריכוזי הערים החרדיות. רחובות בני ברק והשכונות החרדיות בירושלים מלאו בחיילים, שסבבו בין בתי המגורים כשמשא כבד על כתפיהם, ובתוכו מזון ומצרכים בסיסיים עבור התושבים, חרדים ברובם, שהיו נצורים בבתיהם מאימת נגיף הקורונה.

מעשה זה, שבוצע בלב רחב וחיוך על הפנים, גרר אחריו תגובות נלהבות ומתבקשות של תושבי המקום, ולא רק ה'פתוחים' שביניהם. רבים ניגשו לחיילים, הודו להם במילים חמות והוקירו להם תודה.

רחלי ולדר בת ה-10 מצדיעה לחייל (מצלמת אבטחה)

"עם ישראל", נקלט אחד מהם זועק בהתרגשות מול המצלמה, "תראו רבותי את החיילים שלנו, שעוזרים לאברכים ולבני התורה ואפילו שורפים להם את החמץ. בזכות החסד שלכם תבוא הגאולה. אשריכם חיילים. ירבו כמותכם בישראל. בזכות זה נינצל כולנו". והחייל השיב, איך לא, ב"חזק וברוך!".

וזוהי רק דוגמה, אחת מני רבות, ליחס הלבבי, ההדדי, ששרר בשבועות האחרונים בקרב אנ"ש, לעבר החיילים. כמו האברך העבדקן ההוא, היו עוד רבים וטובים, כמעט מכל החוגים ותתי-המגזרים בציבור החרדי.

גדולתם של הרגעים הללו אינה רק בעצם קיומם, המבורך לכשעצמו, אלא בגלי ההדף שהם עשויים ליצור בקרב בני הדור הצעיר. במוחם ובלבם של אלו ייקלט, כי מצוות ה"ואהבת לרעך כמוך" והכרת הטוב חלות באופן טבעי גם על לובשי המדים שסמל צה"ל תפור עליהם.

הדור הבא אולי יצליח להכיל את העובדה כי אין סתירה בין אי-ההכרה המקוממת בתרומתם המכרעת של לומדי התורה לבין הבנת המציאות הפשוטה בה חיילי צה"ל עושים את שירותם גם למעננו.

יתכן, כי למרות המשך הבעייתיות בגיוס חרדים לצבא, שנת תש"פ תהווה נקודת מפנה ביחס האמיתי של הזרם החרדי המרכזי אל החיילים, אודותם זעק מרן הגר"ח שמואלביץ זצ"ל - לאחר 'מלחמת יום הכיפורים' בה נהרגו 2,656 מהם: "נכיר בכך שהם קדושים; הם נהרגים למען עם ישראל!".

  • הסרטון שבראש הטור הופץ ברשתות החברתיות וניסיונותינו לאתר את בעל זכויות היוצרים לא צלחו. אם זהות הצלם ידועה לכם הודיעו לנו בדוא''ל desk@kikar.co.il. השימוש בצילום נעשה בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים, התשס''ח-2007.
תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
לא היתה אף פעם איבה בין החרדים לחיילים רוב האיבה היתה בתקשורת, רק מה, כחרדים חונכנו שחילונים כולל החיילים בתוכם הם אנשים טובים שצריכים להתרחק מהם בגלל שהם חונכו בדרך לא טובה וצריך להתרחק מכך זה הכל, ולכן כולם מתפלאים מההתנהגות הטובה של תושבי ב"ב ואין בכך שום פלא ושום חדש.
יוסי28.04.20
22
יהיו כמו חיים ולדר והאיש בסרטון הראשון אמן!!!!!!!
הלוואי שכל הבני ברקים27.04.20
21
מאמר מכונן וכל כך אמיתי. שנזכה לחזור בתשובה ולהכיר תודה לאחינו החילים.
נכרים דברי אמת27.04.20

הצגת כל התגובות

20
חבל שהיה צריך נגיף בשביל ליישר את השכל ולהגיע להכרת הטוב לחיילים המקיימים מסירות-נפש ממש כפשוטה (כפשוטה - לא "מסירות-נפש" של השכמה לתפילת-הנץ, לא "מסירות-נפש" של כניסה למקווה קר, לא "מסירות-נפש" של השתתפות בטיש בחצות ליל-שבת).
יהודי ישראלי פשוט28.04.20
19
אתם לא מבינים שאם לא נחזיר את החומה בינינו לבן הצבא בסוף הילדים שלנו יגיעו לשם ושם כבר לא צריך להסביר שאי אפשר להישאר יהודי אז מהר מאוד להחזיר את החומה ולהסביר לילדים שלנו שהם לא כל כך טובים כדי שהם ישארו בישיבות ןלא יגידו אני רוצה להיות חיל טוב שמחלק אוכל לנזקקים
אחד שכואב לו27.04.20
18
החיילים בלב כולנו תמיד. רק קומץ מתפלגים כפוי טובה משטה בכולם. אין יהודי חרדי שמרגיש איבה כלפי חייל צה"ל שמגן על ארץ ישראל ועל עם ישראל בדרך שהוא יודע, מסוגל ורוצה. זו הסתה תקשורתית שמחפשת את המטורפים היחידים שיעצבו לה את הפייק ניוז המסית ומדיח לסכסוכים ופילוגים בין היהודים לסוגיהם.
פייק תקשורת28.04.20
אין לי ולא הייתה לי שום בעיה אישית נגד החיילים שיהיה ברור הם בני אדם כמוני אם הייתי מתחנך כמוהם הייתי חושב כמוהם בפרט עכשיו הם הוכיחו שנשאר בהם המדה של אברהם אבינו גומלי חסדים ההתקפה שלי היא על השיטה החינוכית הזאת ועל ובעיקר על הארורים הגרועים שבאוייבי ישראל שופטי בג"ץ שכל קללות התוכחה יחולו עליהם ש
ג'פרי28.04.20
17
אני גם ראיתי במדינת ישראל החילים צמאי דם, במאה שערים, אז אל תגיד לי "החיילים".
חיילים? פרועים!27.04.20
16
צה"ל הוא כור היתוך ואפילו הציונים יודעים זאת צה"ל אולי משרתים את העם באופן יפה מאוד אך אינו מותאם לחברה החרדית כל עוד יש חוק גיוס כל עוד שלא נותנים לחרדים לעשות בצבא מה שעולה על רוחם המקום לא מתאים להם.מפקד חילוני מפקד על עשרות חיילים חרדים זה לא הגיוני הוא לא מבין את דרישותיהם.אם המדינה היתה רוצה ב
עעע27.04.20
15
הם בצבא העם שהוא צבא ה', ה' יברך אותם. הם ממלאים פקודות בלב שלם בעיקר בתקופה קשה זו. אליהם מצטרפים כמובן המשטרה ומג"ב שיהיו ברוכים. ואליהם נוספים עוד מספר לא מבוטל של עמותות חרדיים שנותנים שעות רבות כל יום כל השנה בלי קשר למגיפה בגמילות חסדים בסיוע לנזקקים בלי קשר לדת כמו "ידידים" "זקא" ועוד רבים. כ
חיילי העם27.04.20
14
אין על הצבא שלנו בעולם!!!!!!!!!!!!!🥰🥰🥰
סתם אחת...28.04.20
13
ניכר שהרב לייברון מנסה להאהיב עלינו את צבא השמד. לא יילך לך רבינו
ריקי 27.04.20
12
אשרינו שיש לנו צבא ששומר עלינו ואיזה זכות יש לנו שאנו זוכים לשרת בו, ולכל המלעיגים לא רק שמי שמתגייס מסכן את הרוחניות שלו אלא ממש מסכן את עצמו!
אורי28.04.20
11
לחיילים
כל הכבוד27.04.20
10
וחרפה
בושה27.04.20
9
החיילים בסך הכל עשו את העבודה שלהם , קודם שצהל יתנהל לפי התורה ורק אחר-כך נכיר בהם .
ישראל28.04.20
8
הכרת הטוב לרומם ולהלל לשבח ולרומם חיילי צה"ל, ולהודות לד' על שזכינו בממלכת מדינת היהודים שחופפת עליו עמוד הענן במליוני ניסים ונפלאות גלויים ונסתרים, והחיילים הצדיקים השלוחים העומדים במסי"נ ביום ובלילה בים וביבשה באויר ובמארבים בקור וחום להגן על עמ"י היושב בציון
אמת ונכון27.04.20
7
לתגובה 11, אחד שכואב לו: אני מבין את הזעזוע שלך ברגע שנתגלו לפניך הפנים האמיתייות של הצבא, פנים יפות ולא כפי שהטעו אותנו בעלי "השקפה טהורה". אם בנך חשקה נפשו לעסוק בתורה, אשריך ואשרי חלקך. אבל מי שנמשך יותר לעסוק בחסד ובישובו של עולם, מדוע יכריחו אותו לעסוק בתורה נגד טבעו וסופו לצאת קרח מכאן ומכאן.
רפאל28.04.20
זה לא קשור לצה"ל החיילים באופן אישי הם בני אברהם יצחק ויעקב כמונו שנשאר להן הגן התורשתי של גומלי חסדים ההתקפה היא בעיקר על השיטה ועל העומדים בראשה שופטי בג"ץ שפסקו את עקרון השוויון לפי השקפת עולמים האפיקורסית
ג'פרי28.04.20
6
🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱
מוריאל 28.04.20
5
אין לנו כלום נגד החיילים, הסיבה שבחורי הישיבות לא הולכים לצבא הוא פשוט כי נפשם חשקה בתורה, ושירות בצבא עם לימוד התורה לא הולך ביחד. זה אלף ושנית, אפילו אם לא רוצים לשבת באהלה של תורה, הצבא לא מותאם לחיי בחור חרדי. הם בעצמם אומרים שהצבא משמש ככור היתוך, ממילא אין לבחור חרדי מה לחפש שם. הוא לא מעוניין
דוד28.04.20
4
האדמו"ר מבאר שבע!
עולם הישיבות27.04.20
ככככככככככככככןןןןןןןןןן חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
ט28.04.20
3
זה חרדים שתמיד היו מכוריים לצהל ולא רק לצהל לכל התועבה מי שעד היום לא הכיר בהם בשביל חפיסת סיגריות לא ימכור את היהדות שלו
דודי 10028.04.20
2
חזק
לקרא תגובה 127.04.20
1
חומה סמויה ומי שיש לו חומה יש לו בעיה
אין שום27.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 15:35

תיעוד נדיר ומרגש | צפו

אשת המנהיג הליטאי לחטופים: "הייתי בשואה, הערבים האלו גרועים הרבה יותר מהנאצים"

חנני ברייטקופף | 13:52

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24