כיכר השבת

החינוך החרדי • דו"ח המבקר

אפס ביקורות במוסדות; ספרים מיושנים ומורים לא מוסמכים

דו"ח מבקר המדינה על החינוך החרדי: רוב המורים למתמטיקה במגזר החרדי כלל לא למדו מתמטיקה • ישנה 'אפס' ביקורת על המוסדות • המורים לא מוסמכים והספרים מאוד מיושנים • הדו"ח (חדשות)

40
ישי כהן ואבי רבינא | כיכר השבת | י' באייר | 04.05.20
ילדים חרדים. אילוסטרציה
ילדים חרדים. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

החינוך החרדי: מדו"ח מבקר המדינה על החינוך החרדי שפורסם היום (שני) עולה שורת כשלים חמורים בחינוך החרדי, החל מכך שרוב המורים למתמטיקה במגזר החרדי כלל לא למדו מתמטיקה - ועד לעובדה שאין כלל ביקורת על מוסדות החינוך במגזר החרדי.

בראשית דבריו בפרק העוסק בחינוך החרדי, מותח המבקר ביקורת על מוסדות המתוקצבים על ידי משרד החינוך, אך בפעול דורשים לימודי חול באופן מזערי ביחס לכל הזרמים האחרים. הדו"ח חושף כי המוסדות "מרמים" וכותבים על שיעור עברית כשעות של לימודי אנגלית, היסטוריה וגיאוגרפיה בניסיון לאכוף את חובת לימודי הליבה.

לפי המבקר, 84% מן הבנים למדו לפני שנתיים במוסדות על-יסודיים (ישיבות) בהם אין לימודי ליבה; 56% מהבנים בבתי הספר היסודיים למדו לימודי ליבה חלקיים בלבד. רק 13% מהבנים ו-21% מהבנות במוסדות המגישים לבגרות, היו זכאים לתעודה זו בשנת תשע"ז.

מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית), שמטרתם לספק מידע פדגוגי אובייקטיבי לצורך זיהוי בעיות וכשלים ולשיפור ההוראה בבתי הספר, מתקיימים רק בחלק קטן מבתי הספר החרדים, וגם זאת - במתכונת חלקית. עוד עולה מדו"ח המבקר כי משרד החינוך לא קבע יעדים במבחני המיצ"ב למגזר החרדי והיעדים שהוא קבע למגזר החרדי בנוגע לזכאות לבגרות הם נמוכים לעומת יעדי הזכאות הכלל-ארציים.

הישגי התלמידים במוסדות החרדיים, המשתתפים במבחני המיצ"ב במקצועות המתמטיקה והעברית, נופלים מההישגים הארציים. קיים מחסור חמור במורים גברים למקצועות הליבה (מורות אינן מלמדות בנים חרדים), ובמוסדות החינוך לבנים מלמדים גם מי שאין להם תעודת הוראה.

בביקורת נכתב כי המלמדים את מקצועות הליבה בחינוך החרדי אלו מורים שידיעותיהם בתחומים אלה מועטות, ושלא הוכשרו ללמד את תחומי הליבה. כך נוצרים בקרב התלמידים החרדים הבנים פערי ידע עמוקים שיקשו עליהם בעתיד ואף ישפיעו על פריון המשק כולו.

מהדו"ח עולה כי כ-95% מהמורים המלמדים את הבנים החרדים מתמטיקה - לא למדו לבגרות במתמטיקה בעצמם, ולמדו בגילאי התיכון מקצועות קודש בלבד.

לפי המפקח על החינוך הגופני במחוז החרדי, מורים חרדים גברים שהוכשרו לחינוך גופני הם רק מורים שחזרו בתשובה, ורובם המוחלט של התלמידים לא לומדים את המקצוע כלל או לומדים את המקצוע ממורים שלא הוכשרו ללמדו.

עוד עולה מהדו"ח כי המחסור במורים חרדים גברים שהוכשרו להוראת האנגלית מקיף וגורף, והוא הקושי העיקרי והרב ביותר בהוראת התחום. לפי המפקחת הממונה על הוראת האנגלית במחוז החרדי, רובם המוחלט של התלמידים הבנים לומדים אנגלית ממורים שלא הוכשרו ללמד זאת, כי פערי הידע של המורים הגברים בשפה האנגלית גדולים מאוד עקב הרקע הלימודי שלהם ואינם ניתנים לגישור בהשתלמויות.

המבקר ציין כי "כדי להכשיר מורים חרדים לתחום, יש להכשיר להוראה חרדים ששפת אמם אנגלית".

עוד עולה מהדו"ח כי משרד החינוך לא מבצע ביקורת על מוסדות החינוך החרדיים. לפי הדו"ח, 6,600 מוסדות החינוך החרדיים מצויים בבעלות של לא פחות מ-1,000 גופים. הפיקוח, הבקרה והאכיפה של משרד החינוך על גופים אלו ועל הדרך שבה הם מנצלים את התקציב הניתן להם, מצומצמים ביותר. נמצאו מקרים שבהם גופים כאלה פגעו בשכר עובדיהם.

"מהביקורת עלה כי בכל אחת מהשנים תשע"ז-תשע"ט ביצע אגף הבקרה מעל 340 בקרות בבתי ספר יסודיים בחינוך הממלכתי, בחינוך הממלכתי-דתי ובחינוך הממלכתי-ערבי, אולם הוא לא ביצע ולו בקרה אחת בבתי ספר חרדיים של הממ"ח ולא באלו של שתי רשתות החינוך הגדולות - החינוך העצמאי והמעיין", נכתב בדו"ח.

בדו"ח נכתב עוד כי 40% מהספרים שאישר משרד החינוך לשימוש בבתי הספר החרדיים הם מיושנים והתאמתם לתוכנית הלימודים היא חלקית בלבד. למשרד החינוך אין נתונים מלאים על עובדי ההוראה המטפלים ב-76% מהתלמידים החרדיים, שכן רוב המוסדות החרדיים אינם מדווחים למשרד על מצבת עובדיהם. כל זאת - למרות שבמוסדות החרדיים למדו לפני שנתיים 30% מכלל תלמידי ישראל והשיעור הולך ועולה.

המבקר אנגלמן מסכם: "בצד הרצון לשמור על הייחוד התרבותי של החינוך במגזר החרדי, שלווה במתן עצמאות לזרם זה אך גם במתן תקציבי מדינה, חשוב לקיים מערכת של דרישות פיקוח ואכיפה. באמצעותה יש להבטיח שמערכות החינוך החרדיות ישמרו על הכללים שקבע משרד החינוך ויספקו לתלמידים מיומנויות וידע שיאפשרו להם להתפרנס בעתיד באופן ההולם את כישוריהם. הדבר חשוב שבעתיים לנוכח תחזית הגידול במגזר החרדי והצורך בשילובו הראוי במשק הלאומי.

"חשוב לקיים מערכת של פיקוח ואכיפה כדי להבטיח שמערכות החינוך החרדיות יספקו לתלמידים מיומנויות וידע שיאפשרו להם להתפרנס בעתיד באופן ההולם את כישוריהם. הדבר חשוב שבעתיים לנוכח תחזית הגידול במגזר החרדי והצורך בשילובו הרצוי במשק".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד פועל בשיתוף עם ראשי מערכת החינוך החרדית, ולאורך השנים האחרונות הצליח להוביל שורה של שינויים ולרשום הישגים. מבקר המדינה אף מציין זאת בדו"ח שלו. בין ההישגים ניתן להזכיר את הכשרתם של מאות מורים חרדים גברים למקצועות היסוד במכללות אקדמיות, פרסום של מתווה עם מוסדות ההכשרה החרדיים, צמצום עודף הלומדות להוראה, והפנייתן למקצועות ראיית חשבון, הנדסת תוכנה, אדריכלות, עיצוב פנים וייעוץ מס.

"כמו כן, פתח המשרד שישה מרכזי פסגה חרדיים לפיתוח מקצועי, בהתאמה לסטנדרטים ארציים. בתוך כך, במהלך שנה זו מבצע המשרד כ-950 תהליכים של פיתוח מקצועי לעובדי הוראה חרדים. לצד זה, הוא משלב כ-8,000 תלמידים בכיתות ג'-ו' בתוכנית לקידום הישגים במקצועות שפה, מדעים, אנגלית ומתמטיקה. בכוונת המשרד להגדיל היקף זה.

"עוד שילב המשרד כ-8,000 תלמידים בחוגי העשרה אחר הצהרים במקצועות היסוד יחד עם המרכזים הקהילתיים. במהלך השנים האחרונות אף נרשמה עלייה בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מ-16% ל-21%. במקביל לזה, מדי שנה ניגשות כ-6,500 תלמידות למבחני סאלד, השקולים לשאלוני בגרות מקבילים. לצד זה המשרד מעודד תלמידות ותלמידים ללמוד במגמות טכנולוגיות, תוך מתן אפשרות שימשיכו למסלול י"ג ו-י"ד כדי לאפשר להם להשתלב בשוק ההייטק. עם זאת, ולמרות האמור, מתייחס המשרד ברצינות להערות המבקר ובכוונתו ללמוד אותן ולפעול לתיקונן.

"לעניין ספרי הלימוד, המשרד החל לפעול לכתיבת ספרי לימוד מאושרים, לצד פיתוח יחידות הוראה מאושרות. בכוונת המשרד להמשיך במגמה חשובה זו".

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
אף אחד לא חושב שצריך מתמטיקה ואנגלית זה משוואה נורא פשוטה רוצה תקציב תעמוד בקריטריונים רוצה לא לעמוד בהם מסיבותיך שלך- בכיף! אל תיקח תקציב! עניין תשלום המיסים לא קשור ולא אומר שמגיע תקציב, למי שמעוניין להתחכם. ככה זה עובד, מה לעשות אגב תגובה 12, אף אחד לא מוציא לעז, יש נתונים וההישגים (לא נכנס פה ל
ללא שם04.05.20
27
שטויות במיץ עגבניות. כבוגרת בתי ספר חילוניים הכי טובים הם לא מגיעים לרמה של בית יעקב פשוט בעיר רגילה שבו למדו בנותי. יכול להיות שזה בית חרושת להישגים אבל ריק מערכים ואני לא רוצה לספר כאן דברים מזיזעים שהיו עוד בתקופתי בבתי ספר חילוניים עם כל המורים בעלי התארים. אין מה להשוות ואני לא מאמינה שההשיגים
אמא04.05.20
שטפו לך את המוח חזק. רמת הלימודים של בית יעקב נמוכה משמעותית מבית ספר חילוני או דתי פושטי. ערכים? באף בית ספר, כולל חרדי, הילדים לא מאמצים אותם.
אבא04.05.20
לצערי ההישגים הלימודיים של הבנות שלנו נמוכים מאד, אבל מה שחמור עוד יותר זה העדר הערכים. הערך העליון במערכת החינוך שלנו זה הפחד. הפחד שלא להזיק בשידוכים לאחיות הגדולות והפחד שלא להזיק בקבלה למוסדות החינוך לאחיות הקטנות.
רפאל 04.05.20
שטויות תראה את האלימות של הילדים החילונים תראה את החוסר כבוד להורים לא יודע ספציפית עליך רפאל אם ההשקפה הטהורה שלך מה יצא
אחד05.05.20
26
הבעיה שכל כך שכנענו את עצמינו בכל מיני קלישאות מטופשות על כך שאנחנו פך השמן הטהור (לא פחות!) ושאנחנו שבט לוי וכן כן אנחנו ה...עגלה המלאה, שמרום גאוותנו מאד קשה לנו להכיר בזה שאולי, אולי קטנטן אנחנו לא בכיוון הנכון ואולי לא כולם טועים ורק אנחנו מושלמים.
שמחה בונים05.05.20

הצגת כל התגובות

25
לא הבנתי 7, אני לא בטוח שהבנתי עד הסוף איך מגיעים הכספים למוסדות החינוך זה שאתה משלם מיסים לא נותן לך זכאות מלאה לכל הדברים שקיימים יש קריטריונים מסויימים מי שרוצה לעמוד בהם ולקבל כסף- יאללה שילך על זה מי שלא מסוגל לעמוד בהם שיממן לעצמו ככה עובד העולם אתה מקבל לפי מה שאתה נותן זה שהקריטריונים כרג
תגובה ל704.05.20
24
אתם החילונים לא מבינים בכלל אידיש אז מה אתם שווים
זאג אשרי04.05.20
23
דו"ח המבקר חושב שאנגלית ומתמטיקה זה מה שאנחנו צריכים, גם בלי זה אחרי החתונה יש קורסים דו"ח המבקר לא מתייחס לחסד הרב שילדים נחשפים אליו משאר בתי הספר דו"ח המבקר לא מתייחס לרמת הגמרא,הלכה,חומש וחסידות שיתחיל להיות לו מדד בעניין
מנחם04.05.20
מרבית החרדים שהולכים לקורסים נושרים. לימודי בסיס הם דבר שדורש זמן. להורים אין את הזמן הזה.
אסף04.05.20
22
ההנלה רק מבקשים כסף מההורים והילדים מקבלים הכל סוג ב.....והמנהלים קונים דירות לילדים בחתונות.
טליה04.05.20
כל היום הטענה הנדושה הזו דירות לילדים בחתונות חלאס תמצאי משהו חדש
בני04.05.20
21
האמת צריכה וחייבת להאמר. אין, לא יהיה לעולם, הסכמה מדעת, של אף גורם הנהגה תורני חרדי, לפיקוח מכל סוג, כולל טכני, על מוסדות החינוך. הגינה הזאת, היא גינת המקדש היהודי, ושלט וירטואלי מנצנץ הנראה למרחקים מרחף מעליו: הכניסה לבעלי השקפה ואורח חיים חרדי תורני בלבד. מדינת ישראל, חייבת להסכין ולהבין, ש
ישראל04.05.20
נראה שיצאת ישר ממחנה קומוניסטי לייצור משפטים מוכנים. אין לאף אחד ׳זכות׳ למנוע מילדיו פרנסה בכבוד וליפול לעול לעול ולמעמסה על הציבור. לעניין המיסים, הלוואי וזה היה נכון, הרי הערים החרדיות הן הכי עניות, ובלי הכסף החילוני אפילו בית חולים מודרני לא היה לנו, שלא לדבר על רופאים. אבל עם החינוך שקיבלת אני ל
משולם05.05.20
לצערי "גינת המקדש היהודי" הפכה ל"גן עדן" למנהלים המקדמים את קרוביהם ואת מקורביהם, לעושקי שכר שכיר לצוותי הוראה שחסרים להם אפילו כישורי הוראה בסיסיים.
רפאל04.05.20
20
אני לא קשור למערכת ואני עובד באבטחה מוסדוצת חינוך והמוסד החרדי שאני מאבטח בוא רמה גבוהה מאוד מורות ברמה גבוהה בית ספר אשכנזי מורות אשכנזיות וספרדיות ברמה טובה תלמידות טובות וחכמות מה שהם לומדות בתורה אני קורא להן אברכיות
אחד שבפנים 04.05.20
19
עצוב ממש
אורה04.05.20
18
חבל שכדי לעבוד במוסד חינוך חרדי צריך פרוטקציה/"המלצה" ממישהו בכיר....אם היו פועלים כהוגן, הרי ישנם המוני עולים דוברי אנגלית בציבור החרדי וכמובן גם אלה שלמדו הוראה באוניברסיטאות. ממש כדאי להנהלות לפקוח עיניים ולממש את המקצועיים שבקהל ולא רק מי שאביו היה ראש ישיבה וכו....
שרה04.05.20
יש בציבור החרדי שתי מעמדות נבדלים. יש כ 200 משפחות "מיוחסות" השולטות ברוב מוסדות החינוך ומעבירות את שטליטה בירושה, משל היו המוסדות נחלת אבות. כל השאר מצייתים לרבותיהם ומשלמים מחיר יקר על חינוך גרוע כדי שיהיה לבני ה"משפחות המיוחסות" מקור פרנסה.
רפאל04.05.20
17
אולי נצליח לעורר משהו סוף סוף
משה04.05.20
בקטע של הכסף אני מסכימה איתו זה המציאות. ולכן אין לנו כלום ולא תנאים! הילד שלי בלי חצר כבר שנה בגיל בגן גיל 3 כי המנהל מוסד חייב לעשות את זה ומתקמצן
hh04.05.20
16
היה להם מנהל מחוז ויש כמה שאלות לשאול ? איך נעלם ? האם נסחט על ידי הבעלויות ? למה יש צו איסור פרסום על הארוע ?
לאן נעלם איציק 04.05.20
15
הבעיה היא שאצל החרדים לא נותנים לילדים שום אופק כלכלי....מתעלמים מזה לגמרי....כאילו אין צורך בכסף בעולם.....וכבר כתב על זה הרמב"ם בחריפות...שמי שמפיל עצמו על הציבור שיפרנסו אותו כדי שהוא ישב וילמד...הרי זה חילל את ה' וכיבה מאור הדת..וכו'....בסוף גם את הלימוד עוזבים ופונים לדרך השנורר....
יצחק04.05.20
14
במוסדות שהפכו לרישמיים הלימודים ברמה גבוהה תחת פיקוח הדוק חוגים והעשרות לימודיות...ואת הטענות המבקר צריך להפנות לעצימת העיניים של הממסד ולהזנחה של המדינה
נועה04.05.20
13
בואו נשים את הדברים על השולחן החיידרים לא נועדו להצמיח היטקיסטים ולא רופאים או עו''ד ושאר מקצועות אקדמאים הם נועדו שיצאו מהם ראשי ישיבות רמי''ם מגשי''ם רבנים דיינים רב'ס משגיחים וכו' בד''כ יוצאים משם גם רוב המוהלים סופרי סתיים שוחטים מנקרים מסדרי קידושין שהתועלת משם מרובה ממקצעות חול שמקבלים שכר גן
אחד05.05.20
12
הדברים ידועים לכל ילד בחיידר בכיתה ז אני בתור תלמיד בדקתי את המבחנים בחשבון
בחור04.05.20
11
החינוך החרדי הם מחלבות כסף בעיקר...ורמת חינוך הכי ירודה בעולם....לצערינו ובושתינו....גנים עם אביזרים ברמה ירודה...ועוד מיליון בעיות....
קובי04.05.20
10
אמת אנחנו לא לומדים כלום ומה שחשוב למורים זה הכסף וכאילו שהמורים למדו הכשרה לחינוך ומטמטיקה ומה שחשוב להם זה הכסף בסוף החודש ליקנות דירות לילדים בושה וחרפה
דניאל מאיר04.05.20
9
אנחנו 'שמורת טבע' בתוך ה'גן החיות' של החינוך החילוני... כי עם כל מה שאנחנו צריכים לתקן ולשפר בגלל ה'גן החיות' שמסביבנו אנחנו יכולים להצהיר: 'אשרנו מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו'
מוחה04.05.20
8
התוצאות הם בדמות 50% נשישרה באקדמיה לעומת 15% במגזר הערבי ו8% במגזר היהודי לא חרדי
הן עם נבער ונבו04.05.20
7
כדי לדעת את זה. הפשע של העסקנים זועק לשמים רק שהם אטומים לכל ביקורת. רעבעס שמכים ילדים. שלא מסינים מה זו הוראה מתקנת. שמתייחסים לילדים כמו מכונות. שערוריה איומה ונוראה.
לצערי לא היינו צריכים את המבקר 04.05.20
הפשע זועק לשמים ואנחנו מוגי לב ושותקים.
רפאל04.05.20
6
אז הגיע הזמן לשלווח את הילדים לבתי ספר ממלכתיים חילונים
ג04.05.20
5
כאשר ה' רוצה להעניש נשמה שחטאה חטאים חמורים מגלגל את הנשמה בילדה חרדית או בעגל. בעגל טוב יותר לנשמה, כי היא משתחררת בשחיטה לאחר מספר שנים מועט. אבל בילדה חרדית תחיה ותסבול הרבה שנים. ועוד יתרון לעגלה שאביה השור איננו מתעלל בה.
רבינו04.05.20
אבל בסוף היא זוכה לגן עדן מה שאי אפשר לומר על החילונים ועל רבים מאוד בציונות הדתית ולפני שמישהו מגיב שיקרא את הרבינו יונה ואת הרמב''ם פרק ג מהלכות תשובה וגם תינוקות שנשבו אמנם לא יקבלו גהנום אבל גם לא גן עדן עיין בקובץ מאמרים
ר'אלחנן וסרמן05.05.20
4
המבקר צודק
מה לעשות04.05.20
3
עבודות רק למשפחה ומקורבים. פשע גדול
איציק04.05.20
2
החידרים לא נועדו בשביל להוציא אנשי מקצוע מי שרוצה שהבן שלו יצא היטקיסט שישלח לממ''ח
אחד04.05.20
אז איך יסתדרו בחיים? למה צריך לחכות לטוב ליבם של הממשלה ונדבנים מאמריקה?
י04.05.20
1
לימוד הליבה - לימוד תורה. אצל החילונים לא לומדים את הליבה כלל וכלל.
נפתלי04.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24