כיכר השבת

לחסוך מאות אלפים

מחותנים, תרדו מהחובות! // הרב ישראל א' גרובייס

אנחנו מצויים ברגעים היסטוריים! יש לנו הזדמנות אדירה לחולל שינוי. הזדמנות לשנות את ההיסטוריה! לחסוך לנו עצמינו, להורים שלנו ולילדים שלנו מאות אלפי שקלים! (דעות)

101
הרב ישראל א' גרובייס | כיכר השבת | י"ג באייר | 07.05.20
מחותנים, תרדו מהחובות! // הרב ישראל א' גרובייס
(צילום: שאטרסטוק)

מכירים את ההודעות האלו שנוחתות בתיבת המייל ומבטיחות: "ההודעה הזו תביא לך 10,000 דולר"? ובכן, גם אם אתם למודי אכזבות, הטור הבא באמת יכול לחסוך לכם מאות אלפי שקלים(!). לא רק לכם, אלא גם לכל האנשים שאתם באמת אוהבים. זה תלוי בכם.

סתם בשביל הרושם, בואו רגע נדבר על יגאל הורביץ. שר האוצר שנבחר להתמודד עם האינפלציה הכלכלית של ישראל בתחילת שנות ה-80. אלו היו שנים נוראות. הכלכלה התרסקה. הכסף הישראלי איבד ערך. חבילת במבה אחת עלתה אלפי שקלים.

הורביץ הגיע לתפקיד, מיד אחרי שהשר הקודם שמחה ארליך התפטר. ארליך הותיר אחריו ירושה נוראית. גרעון אדיר וכלכלה מדורדרת. הורביץ המסכן היה זה שנאלץ להתמודד עם ההשלכות. והוא התחיל לעשות את מה שכל אדם שפוי עושה כשאין לו כסף: מפסיק לבזבז.

וכך הוכתר האיש היקר הזה בתואר - "יגאל אין לי". וזאת על שם צמד המילים שהיו חביבות עליו, כתשובה לכל בקשה תקציבית: "אין לי". תשובה לא רטורית, אבל ברורה ובעיקר מתסכלת את הח"כים הרעבים. בסוף, כמו שאפשר לשער, גם הוא נאלץ להתפטר. אבל בציבוריות הישראלית, הוא השאיר מטבע לשון אחד חשוב. "מטורפים, רדו מהגגות".

עד כאן שיעור ההיסטוריה. מכאן נעבור להווה וניקח איתנו את המשפט החשוב של הורביץ: "מטורפים, רדו מהגגות!"

מי המטורפים? ובכן, כולנו! כל מי שמוציא מהארנק כסף שאין סיכוי שיהיה לו.

כותב השורות, הרב ישראל א' גרובייס (באדיבות המצלם)

בעשרות השנים האחרונות, הרגלנו את עצמנו - בכל שכבות הציבור החרדי - שיש רגע אחד בחיים שבו אנחנו זונחים את כל כללי ההיגיון הלוגי שלמדנו בכיתה א', ומתנהגים כמו עוורים. תרגיל הבסיס הראשוני גורס ש: 90(-) = 10-100. או במילים: מינוס תשעים. [לטובת מתנגדי לימודי הליב"ה, נשנה גם בלשון המשנה ב'הגוזל עצים': "אִם הַיְצִיאָה יְתֵרָה עַל הַשְּׁבָח", הרי ש'המוציא' הופך ל'בעל חוב'].

ושלא יהיו טעויות. בכל תחום אחר הציבור החרדי הוא הצרכן הכי חכם שיש. משפחות שלמות עם עשרה ילדים ויותר, מצליחות לשרוד חודש שלם באמצעות מלגה של אבא מהכולל, ובעוד תוספת של אמא מהבית ספר. איך זה עובד? דרך החיסכון וההתנהגות השפויה. המשפחות הללו ממעטות ברכישות בגדים. מסתפקות במועט. לא טסות לחופשות, וכן עורכות השוואות בין המחירים.

בקיצור מתנהלים בהיגיון. בצורה שמעוררת השתאות.

כל זה טוב ויפה, עד לרגע אחד שבו הכל נגמר. יודע את זה כל ילד במגזר: חתונות הילדים.

פתאום כשזה מגיע לשלב הזה, ההיגיון הכלכלי של "אין לנו מספיק" נגמר. יהודים של צורה מוצאים את עצמם דופקים על דלתות, אוספים כסף. יהודיות של משפחה, לוקחות על עצמן עוד ועוד עבודות. כל הכללים של 'הסתפקות במועט' נזנחים, לטובת העיקרון הקדוש של "אנחנו לא אחרת מכולם".

והכל בשביל מה? הכל בשביל שלוש וחצי שעות של ריקודים באולם שמחות, עם אוכל לא-משהו, עם תזמורת של ארמון אצולה אירופי מהמאות הקדומות ובעיקר עם לבוש יקר שגם בפורים הוא מכביד מדי. שלוש שעות של ריקודים בלי-קצב, של בחורים צעירים שרים את אותם ניגונים ששרו אתמול ושישירו מחר.

בשביל הכיף הזה, שאחרי שלוש שעות מתפוגג, הורים חרדים יצטרכו לשנות את חייהם: יהיו אבות שיאלצו לעזוב את הכולל, אמהות שישטפו חדרי מדרגות, ילדים שיאבדו את החום המשפחתי - והכל למה?! לשם מה?!

ולא, המילים הללו לא באות להטיף מוסר, או להוסיף ביקורת על הציבור הכי טוב וקדוש בעולם. להפך, הן באות להציע מבט. אנחנו מצויים ברגעים היסטוריים! יש לנו הזדמנות אדירה לחולל שינוי. הזדמנות של כמה שבועות לשנות את ההיסטוריה! יש לנו הזדמנות לחסוך לנו עצמינו, להורים שלנו ולילדים שלנו מאות אלפי שקלים!!

עכשיו, במוצאי קורונה, נגמר התירוץ של "אף אחד לא מסכים להיות ראשון". החתונות הראשונות כבר התרחשו. עשרות זוגות מאושרים ומחותנים משוחררים – צועדים ברחובותינו. הם חיתנו בחצרות, בבתי כנסת, בחניונים ובכל מקום שבו נכנסים עשרים משתתפים, ותתפלאו, שום דבר לא קרה. הקידושין חלו. התמונות צולמו והריקודים נרקדו.

אדרבה, בכל חתונה שכזו בולט החותם האישי, השמחה המיוחדת של המשתפים הקרובים, ומרחוק מלוות אותם ברכותיהם של כל אלו שלא נאלצו לטרוח מרחוק רק כדי "לומר מזל טוב" ולברוח בחזרה הבייתה ולהתלונן שנמאס להם מהמחויבות. אלו שהגיעו לשמוח איתם, היו אלו שבאמת חשובים להם. בלי ילדים ובלי קשקושים מיותרים.

ריבונו של עולם, למה שלא נמשיך את הטוב הזה?!

דווקא עכשיו, כשאלפים מאיתנו יצאו לחל"ת ועוד אלפים ספגו נזקים אדירים, הגיע הזמן לעצור את הטירוף.

אל תצפו שהעסקנים יעשו זאת בשבילכם. רובם הגדול טרוד עכשיו בפתיחת עוד ועדת קבלה לסמינר, או בדאגה לגיוס חתימות נגד עוד מישהו. ואגב, הם האחרונים שיוותרו על האירועים הללו, שהפכו לנשף מביך של יח"ץ, שבו אין חתן ואין כלה, רק אבא מחותן שמצטלם מחובק עם חבריו ה'ידוענים' ומפרסם 'גלריה' בכל במה אפשרית.

אז מהם לא תבוא הישועה. רק מאיתנו.

זאת ההזדמנות שלנו. החתונות הראשונות שיתקיימו בשבועות הקרובים שאחרי הקורונה, הן שיקבעו את ההיסטוריה.

זוהי קריאה אחרונה למתחתנים ולמחתנים בשבועות הקרובים. להורים ובעיקר לחתן ולכלה הטריים. אתם אוהבים את ההורים שלכם? את דואגים לרווחה שלהם? או שבשביל ארבע שעות, אתם חושבים שהחיים שלהם חייבים להשתנות?

זה הרגע לבוא הבייתה. לעמוד מול אבא ולומר: נכון, את האחים והאחיות שלנו חיתנתם בצורה אחרת. אבל אנחנו מבינים, העולם השתנה. אנחנו נשמח הרבה יותר אם לא נצטרך בעוד כמה שנים לכנס את כל המשפחה בשקט-בשקט מאחורי גבכם ולנסות לחשוב איך מצילים אתכם מעיקול דירה ומקריסה טוטאלית.

נערוך את השמחה שלנו בצורה הרבה יותר משפחתית, הרבה יותר שמחה והרבה יותר זולה.

תחשבו על זה. עוד חמש שנים, ביום הנישואים שלכם, כשאף אחד סביבכם כבר לא יזכור את התאריך, אתם תהיו גאים. הצלתם מאות משפחות. תרמתכם 'הכנסת כלה' לאלפי זוגות. שיניתם את ההיסטוריה.

מזל טוב! דורות ישרים מבורכים ומאושרים!

  • הכותב הינו היסטוריון ועורך המשנה במגזין 'משפחה'
תוכן שאסור לפספס
101 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
82
כל מילה בסלע !
שוקי11.05.20
81
מי ישמע איזה חתונות עושים בציבור החרדי , רוב רובם של הציבור עושה את המינימום , תראו איך אולמות כמו ארמונות חן וכדומה מפוצצות כל יום בעשרות חתונות ולהגיד לזוג תתחתנו בבית כנסת , זה ממש לא יפה , אני רוצה לשמוע פה על כאלו שאומרים ,הייתי מוכן לוותר על חתונה יפה ומכובדת שהיתה לי ולהתחתן באולם ,זה יום מר
אני08.05.20
80
מה שחוזר אצלי בראש אחרי אירועים זה המשפט של הבוס של אבא שלי ''תגיד הרי מה אתה חושב שמישו באמת יזכור את האירוע שלך'' בכוונתו הוא אומר מישהו יזכור את האירוע שלך דווקה עם הטירוף שקיים היום במהלכים של החיים. ושוב פעם ישראל אתה צודק הלוואי שהדברים יגיעו ליידי ישומן ולא דיבורן.
אנונומי08.05.20

הצגת כל התגובות

79
''משפחות שלמות עם עשרה ילדים ויותר, מצליחות לשרוד חודש שלם באמצעות מלגה של אבא מהכולל, ובעוד תוספת של אמא מהבית ספר.'' זה כבר מזמן לא ככה- משפחות כאלה הן נוף נדיר.
יאיר08.05.20
וצריך להוסיף עם שנור מקופות הצדקה השכונתיות וקופת העיר ועוד תעשיית שנור שמפוצצת כבר את כל הארצות העשירות שכבר אנשים לא יכולים בחו"ל לראות משולחים מול העינים את הסיפור המפוצץ הזה משפחות עם עשר ילדים זה סיפור ללא כיסוי וכשהיו משפחות כאלו רוב הילדים בזמנו פנו לאצ"ל וללח"י
ג'פרי08.05.20
78
יש פה צד שני לא פחות חשוב ואולי אפילו יותר חשוב הנורמה המטומטמת הזאת שמפציצים לי את תיבת הדואר בהזמנות בין שבועות לי"ז בתמוז ובין י' אב לר"ח אלול ועוד ועוד חייב להיפסק לבן אדם אין זמן מיותר לרוץ לכל חתונה של בן דוד חמישי של בן דוד שלישי של השכן של השכן ממול זה טירוף הרבה יותר מהבזבוז בחתונות נכון יש
ג'פרי07.05.20
77
נכתבו כאן בהחלט דברים עם הרבה טעם וחוכמה. לא צריכים מאמץ גדול בשביל מעט פירגון. תאורו של כותב השורות הוא עניין זניח. תתרכזו בעיקר. וכבר נאמר: לא עליך המלאכה לגמור. . . המסר העיקרי הוא לצמצם ואתן דוגמאות: עיצובי מתנות, מתנות לבני המשפחה ולא רק לחתן /כלה , עיצוב אולם בהגזמה, תסרוקות ואיפור בעלויות גב
מגיבה לכולם07.05.20
76
אני בעד והייתי בעד זה גם לפני עידן הקורונה. זה יותר צנוע, יותר שמח והאמת פחות עין הרע.... עדיף את הכסף המיותר לתת לבניין הבית מאשר לארוע של 3 שעות שאחרי הארוע הבא כבר ישכח....
אמא07.05.20
75
הלוואי שנצליח. כל מילה בסלע.
יהודיה07.05.20
74
מצויין. כל מילה אמת. ולא לשכוח שהחתונות הקטנות היו יותר שמחות בלב. בידקו וראו. וחתן וכלה שעדיין מתעקשים, אפשר לומר להם שהמאה אלף הללו ילכו עבורם לאוטו קטן.. זה כבר ישכנע אותם..
שרה07.05.20
73
החתונות זה הכסף הקטן ,הבעיה המרכזית זה הדרישות של בחורים לדירות את התופעה הזאת צריך למגר
אני 07.05.20
זה לא דרישה של בחורים בדרך כלל, כי אם דרישה של הורים אינטרסנטים ואגואיסטים, בעידודם הנמרץ של משגיחי הישיבות הקדושות שמנסים להמשיך בכל הכח את דור האברכים, ולכן הם מתעקשים שהחתנים יקבלו דירות כדי שיישארו בכולל, למרות שהם מבינים שזה סתירה מיניה וביה - אם תכריח אברך לתת דירה לחתניו אין מצב שהוא יישאר ב
תיקון טעות08.05.20
72
עיקר החובות הם לא מהאירוע עצמו, הם מהסכום של רכישת דירה שכירות דירה וכו'
דולרים07.05.20
71
לידיעתך! חתונה זה פעם בחיים ובשביל לרומם את הטקס שבאמת יהיה פעם בחיים חובתינו להכניס את היד לכיס ולהשקיע את המקסימום בכדי שהילד ידע שזה באמת פעם בחיים ובכדי שלא נאלץ לחתן את אותם ילדים בפעם השניה והשלישית כי הרי מה זה לארגן חתונה בבית ולהחליף כלה... סתם עלה לי
קובי07.05.20
בדיוק הפוך כשילד יראה את הפאר וההדר בחתונה הוא ירצה שוב
ג'פרי08.05.20
70
זה לא ממש נכון. קודם כל אירועים של אשכנזים עולים שקל וחצי אז תעשו לי טובה הייתי פעם אחת באירוע של חבר ומאז לא מתקרב לאולמות האלה בבני ברק. ובנוגע לכתבה תראה לי זוג מזרחי אחד שמוכן לעשות את זה כי למה לי להיות שונה מאחרים???
#אליה#112.05.20
69
למי יש פתרון שיבוצע באופן מעשי ממש. בציבור??
שירי08.05.20
68
קל לדבר שעת מעשה קובעת.
רות08.05.20
67
חתונות ביום שישי הן מהממות לדעתי. לא קשור כ'כ לנאמר בכתבה אבל סתם
ד08.05.20
66
יש לי כסף, ואני אעשה חתונה אינטימית של 50 איש מקסימום מכל צד, בגן אירועים קטן, עם אוכל טוב ואלכוהול משובח, ועדיין יעלה פחות מחתונה חרדית סטנדרטית. תפתחו ת'ראש.
יוסי08.05.20
yes!
cc08.05.20
65
לא קראתי את כל הכתבה,אבל הבנתי את המסר ואני מוכרח לומר שהוא צודק לחלוטין.אנשים משקיעים המון אפילו בו״וארט״ שלפני האירוסין,באירוסין וכמובן בחתונה על חשבון הבריאות וזה צריך להפסק. הקורונה הוכיחה לצערנו שבשעת הדחק זה אפשרי ולדעת רבים,גם בימי שגרה ללא קורונה,זו שעת הדחק וצריך לקיים״והצנע לכת״.האמת שגם
צביקה07.05.20
64
הבעיה היא לא החתונות שעוד אפשר לצמצם בכמות האורחים ובתפריט הבעיה היא ההתחייבויות לחצאי דירות וכדומה שמטילות עול בלתי אפשרי על כתפי ההורים השפופים
יהודה07.05.20
63
כל מילה בסלע. אכן תקופה היסטורית שתשליך על הכיס של כולנו. לטוב ולמוטב.
יוני07.05.20
62
כל מלה אמת! אבל שכחתם להזכיר שהתוצאה הענקית היא הכסף שצריכים לתת לקניה לזוג. זה הרבה, הרבה יותר למסיבה. וקשה לשדך בלי זה...אז מה המחבר חושב???
סופיה07.05.20
61
החיצוניות והפומפוזייה חזל״ש. פספסו את חלון ההזדמנות.
אבי07.05.20
60
יישר כח על הכתבה! כל מילה נכונה. תודה רבה!!
חנה11.05.20
59
חיתנו בשבט בהיכלי מלכות 350 מנות ו 300 בר הכל חצי חצי יש לנו אקסלים על 80,000 ש"ח לכל צד! כולל מתנות, תכשיטים שעונים צלם מסריט תזמורת זמר שמלות פאות תסרוקות איפור ביגוד לכל הילדים טירוף!!! אולי אם יפסיקו עם זה אז יהיו יותר שפויים עם הדירות.
איש פשוט09.05.20
58
הבעיה מתחילה במחותנים שמוכנים לשלם על יותר משכירות לשנה, אם חתנך באמת מוכן למסור נפשו על התורה, ובתך באמת מסוגלת להקריב, תן להם לגור האופקים או עפולה, תאמין לי שיעשו שם שטייגען
יודה08.05.20
57
ישראל אתה צודק לי נראה שבאמת צריך להחזיר עטרה ליושנה חתונה ביום שישי וזהו לא איזה ''שבת חתן'' והרבה בלאגן....נמאס מזה צודק!!!
אנונומי08.05.20
56
כתבת יפה. אך הפניה אינה צריכה להיות כלפי האירועים שעורכים, הם עולים להם לא יותר מ50,000. הפניה צריכה להיות לבקשות המטורפות של הבחורים ועוד יותר לכניעה של המחותנים להם- בחור מצויין מישיבה טובה- במיוחד האשכנזים שבניהם יכול להגיע לדרישות של דירה+כל מיני הטבות שמגיעות לעשרות אם לא מאות אלפי שקלים.
יאיר08.05.20
"לבחור מגיע אחרי כל השנים שבהן עמל"? סליחה? אם הבחור עמל בשביל זה, אז תראה לו את הדלת...
אלכסנדר ינאי08.05.20
תגובה חריפה אבל לא מספיק כשבתי הייתה בשידוכים אמרתי בפירוש לסובבים אותי שאצלי עצם הדבר שבחור עומד על דירה זה פגם בבחור לא משנה אם יהיה לי כסף לדירה או לא אמרתי אז לסובבים אותי בחור שבאמת רוצה לגדול בתורה מתמקד יותר באיכות של הבחורה ובחור שלומד בשביל דירה ובשביל הטפשות האוילית שהכותב הטיפש הראשון כתב
ג'פרי08.05.20
בדיוק כך!!!
סופיה09.05.20
55
לא צריכים ללכת מקיצוניות אחת לשניה. תמיד ערכו חתונות גדולות בקרב עם ישראל, רואים את זה עוד בגמרא וחז"ל בהרבה מקומות, ושמחת חתן וכלה היה דבר מאד חשוב בישראל. נכון, שלא צריכים לצאת מפרופורציה, כל אחד צריך לדעת את המגבלות שלו ולערוך חתונה לפי האמצעים שיש לו, אבל למה להגזים, אף פעם לא עשו חתונה על גזוזט
צבי07.05.20
הרמב'ם אומר שכדי להגיע ל'שביל הזהב' כלומר דרך האמצע- צריך להקצין לכיוון השני- ואז יעלה לדרך הנכונה.
ד08.05.20
שביל הזהב לא נאמר על חתונות יוקרתיות כשגביר עושה חתונה יוקרתית אין לו ברירה הוא מתעסק עם שועי ארץ שחייבים לראות שהוא עשיר ואין לו חדלות פרעון ייזכר לטובה מליארדר כבד מארצות הברית לא אחשוף את שמו כי הוא חבר שלי ונוכחתי בחתונה, החתונה הייתה ברמה פחותה מהחתונות של יד אליעזר וחסדי נעמי אבל כל משולח שהגי
ג'פרי08.05.20
שביל האמצע שהרמב"ם מתייחס אליו זה אך ורק במידות!!! ולא בהנהגות. רק דייקתי.
טועה ומטעה09.05.20
זו תגובה חכמה.
יאיר08.05.20
נכוןןן
רונוששש07.05.20
54
הזדמנות לחסוך מאות אלפי שקלים? באמת עפת על עצמך במקרה הכי טוב אולי יחסך 10,000 ש"ח לכל צד (וזה לא מעט) מאות אלפי שקלים????
מוישי07.05.20
53
מוצרי החתונה לא אמורים לעלות כל כך יקר!!! פאה רגילה- לא אמורה לעלות 6000-8000 אלף שקל!! במקרה הטוב. צלם וזמר לא אמורים לקבל -8000-120000 לערב 1 רף מחיר הוגן דחוף לכל מוצר! על קוטג ב7 יצאו אנשים להפגנות
שירי07.05.20
52
כל הכבוד! תמשיכו לעודד את הנושא. זה חשוב מאד
איש יהודי07.05.20
51
אמן ואמן! מסכים מכל הלב! הלואי שהדברים יתקבלו על הציבור! רק שצריך למצוא פתרון איך לא לפגוע בקרובים הרחוקים שלא יקבלו הזמנה. צריך שבאמת הרבה יעברו למנהג הזה, וכך זה יהיה מקובל ולא מקומם. כמו כן חשוב לפרסם מספר טלפון לאיחולים, כי לפעמים באמת יש חשיבות לאיחולים חמים גם של אלו שאינם קרובים מדרגה ראשונה,
יהודי07.05.20
50
כמה שאתה צודק, תחשבו, חתן וכלה שמתחתנים עכשיו ועושים את זה דווקא בצורה החדשה של החתונות, יכלו לספר לנכדים שהם שינו עולם...
צחי07.05.20
49
כל מילה סוכר אהבתי כל מילה התמוגגתי מעונג כמה אתה צודק
וואלה07.05.20
48
מילים כדורבנות
ירון11.05.20
47
אני חושבת שדווקא זו הזדמנות לשנות החתונות ההמוניות באמת יקרות המשפחות גדלו ודי לחגוג עם קרוביו אהובים כן, אפילו בבית הכנסת אם הוא יפה ומטופח, זה יותר יפה מאולם שחוק ומוזנח. אל תהרגו אבל את השמחה לחלוטין. אפשר בבית הכנסת עם תזמורת שמחה ניתן להתלבש יפה ותסרוקת. גם ככה תחסכו הרבה הרבה כסף אל תהיו שחו
אישה טובה10.05.20
46
קל לדבר.
רות08.05.20
45
אויש נו באמת. מספיק להתייפייף. הכול טוב ויפה עד שזה מגיע לחתונה של הבן שלך ואז אתה לעולם לא היית מוכן לערוך אותה במרפסת. חלאס עם כל הדיבורים האלו.
מה זה משנה08.05.20
אני דוקא כן הייתי מוכן וכשהייתי חתן ארוסתי והוריה רצו לעשות על חשבונם את החתונה באולם יוקרתי ואני טענתי שאולם יוקרתי ובית של תורה זה תרתי דסתרי
ג'פרי08.05.20
44
חברה, בואו נתקדם צעד, מי שיש לו חתונה בקרוב ומוכן להצהיר על חתונה יהודית אוטנטית מוזמן לבשר לנו.
איש07.05.20
43
לכל אלה שמתלוננים על הדירות אתם צריכים להבין שאם האשה מרויחה 5500 נטו והבעל 2500 אם הם יצטרכו לשלם שכר דירה 3500 ישאר 4500תורידו הוצאות הכרחיות מים חשמל וכו' בקושי נשאר ואחרי שנתים שלוש ישלהם שני ילדים צריך לשלם עליהם ביגוד אוכל וכו' וגם ביביסיטר בסופו של דבר אחרי 4 שנים גג הבעל יוצא לעבוד אבל כיון
שוער פראיר07.05.20
למה בחורה צריכה לוותר על אברך? אם הוא באמת בן תורה יסתפק בלגור בקרוון או בדירה בשכירות במקום זול.
סופיה09.05.20
42
אנחנו כבר קבענו חתונה לקיץ, במתכונת המצומצמת... ואם כבר מדברים על חוסר פרופורציות, אפשר לחזור למקור גם בתארים המנופחים. מילא איש חינוך בכיר או מג''ש ותיק וידוע או יתר אישים שעוסקים בתחום התורני, המכנים את עצמם "רב" גם ללא התר הוראה. זה מכבד את התחום. אבל עיתונאי - זה פשוט לא לעניין. ישראל גרובייס,
ר' ברוורמן07.05.20
רב היום הוא כינוי לזכר שהתחתן
הרב הגאון07.05.20
חחחחחח הרב הגאון אתה באמת גאון..
מוטי07.05.20
מה חלמת להיות כשהיית קטן? רב או הסטוריון?
קנאי08.05.20
41
עם כל הכבוד לכותב השורות הנכבד, ממש לא זה מה שמביא את אבות המשפחות לקרוס תחת עול כבד של חובות שמלכתחילה לא היה שום סיכוי שיוכלו לשלם אותם! חתונה עם שלש מאות משתתפים, עם מוזיקה טובה וצלמים ומסריט וכו' וכו' עולה בערך 60000₪ שזה יוצא 30000₪ לכל צד. [כמובן שיש כאלו חתונות פאר ויוקרה שעולה הרבה יותר מז
רחוק מלהיות אמת07.05.20
כמובן צודק בכל מילה על הלבקש דירה. אבל גם מוצרי החתונה עולים הון בעלי העסקים לוקחים סכומים לא ראלים.
שירי07.05.20
40
הלוואי וישפיע
כל מילה פנינה07.05.20
39
לא יודע מי אתה ברור שאתה צודק אבל עם כל הכבוד השינוי צריך להגיע מלמעלה מאנשים חשובים כך אולי יועיל יותר. הצעקה היא מוצדקת ולא מיותרת בכלל!!
ללא שם07.05.20
38
כתבה נפלאה אבל שיגיע לכדי מעשה, אסור להרפות מהנושא וצריך לדבר עם ארגוני החסד הגדולים בציבור החרדי ובחסידויות הגדולות ולארגן משלחת לגדולי ישראל שהם יתקנו תקנות חזקות ולתת תמריצים כלכליים למחותנים שיסכימו לחתן בדרך זו זכות הצלת נפשות של כל כך הרבה יהודים תעמוד לכם עדי עד
דוד11.05.20
37
אתם גוזאים כליה על כל נשות האברכים שמתפרנסות מזה שיש מאורסים ב"ה, כמה נשים מפרנסות מהשכרת שמלות? כמה נשים מפרנסות מתסרוקות ואפור? כמה בתים מתפרנסים מזה שאבא שלהם מנגן על קלרינט? חשבתם על זה? אוקיי, הורים לא יתמוטטו ,בתים אחרים כן, וחתונה זה שזמן ששפע יורד משמיים צריךרק להאמין בזה ולקבל על עצמנו להיו
מישהי10.05.20
36
צודק בכל מילה פעם רק העשירים היו עושים חתונות בממדים כאלה. מיותר להטריח אנשים לבוא מרחוק וגם קרוב רק כדי להשתתף מתוך נימוס... חתונה יפה ושמחה לא חייבת להיות משהו מידי ציבורי וראותני..
אלמוני08.05.20
35
בעצם חתונה בשישי היא גם חוסכת המון המון כסף.
ד08.05.20
34
אני אתך לגמרי בנושא החתונות, ועוד אספקט, כמי שנאלץ כמחויבות סבתות להואיל להשתתף בחתונות בני דודים, אני גם מוותר על קרטון בורקס כפי שהיטבת להגדיר, על העוף אני כבר לא מביט אפילו. לפעמים ובקושי, שותה מיץ אשכוליות, זה שנמצא שם על הבר בצד במתקן לא מזוהה שמסווה את מקורו האמיתי של המיץ, סופר דרינק במקרה הפ
שמחה כהן08.05.20
33
כל הכבוד! צודק ב100 אחוז! הלוואי ובאמת החתונות ישתנו ויהיו קטנות משפחתיות ושמחות.
יוסף07.05.20
32
מה הקטע עם תואר הרב? ממתי כתב משפחה זה רב???
משה לב07.05.20
אף אחד לא אמר לך לקרוא לו רב. גם דרעי וגפני נקראים רבנים...
יאיר08.05.20
31
mr groweis u are amazing!!! the world needs lots of ppl like u!
chagit 07.05.20
30
סוף סוף מישהו שכותב דברים של טעם. אירועים גדולים זה השטות הגדולה ביותר את רוב האורחים הזוג לא מכיר ומימלא הם גם לרוב לא משמחים. חתונה אמיתית זה משפחה עם קצת מקורבים והרבה חברים. בערך 200 איש זה די ויותר
Dj אבי סויסה07.05.20
29
נכון מאוד! אבל מה עם הכסף שדורשים לדירה? זה הרבה יותר ממסיבה ובלי זה קשה מאוד לשדך....אולי שיכתבו משהו על זה!!!!
סופיה07.05.20
28
הקטע שאין לכל אלו אינטרנאט כדי שיקראו את הדברים המאלפים
מוכני07.05.20
27
צודק ב 100 אחוז
ללא שם07.05.20
26
חזק!!!! הגיע הזמן לעשות שינוי!!!
גל11.05.20
25
צודק בכל מילה. חתונה שמחה ויפה לא מוכרחה להיות משהו ראותני וציבורי.
אלמוני08.05.20
24
מי שמשלם על החתן החשוב מאות אלפים - חתונה מפוארת קטנה עליו, לא?
שיר08.05.20
23
הגזמתם מילא לבטל את הדרישות ההזיות של הבחורים על דירה
בני07.05.20
22
החתונות ראותניות, מבזבזות כספי הורים. התזמורות עולים כיתה עם 12000 ש החתונות זה משהו סביבתי חברתי, תשאל כל כלה אחרי החתונה, היא תאמר שאם הייתה יודעת לפני. הייתה מעדיפה חתונה קטנה יותר. כל החתונות האלה ראוותניות ויקרות. עדיף לשמור את הכסף לדיור, וגפ המוזמנים משלמים מתנות מאוד יקרות, ולפעמים בתקופו
תמי07.05.20
21
אין חדש תחת השמש! כבר עשרות שנים כולם צועקים ובוכים. יש בעיה אחת: אף אחד לא מוכן להיות ראשון, שונה מכולם. ולכן, כלום לא ישתנה, עד שיבוא אליהו
חיים07.05.20
20
ממש נכון! חתונה הפכה לאירוע מוגזם ובזבזני. הגיע הזמן לשינוי
יעל07.05.20
19
יישר כח. כל מילה
הלואי07.05.20
18
דברי טעם
ללא שם07.05.20
17
כנראה שכבודו טרם חיתן ילדים, החתונה בוולף או ביד עזרה , זה הכסף הקטן,הדירות בציבור הליטאי וגם פחות בציבור החסידי, זה הכסף שמביא למנוחה נכונה בעולם שכולו טוב, או במקרה הפחות גרוע להתקף לב בסגירת הווארט, מה דעתכם ?
חיים07.05.20
16
חזק חזק נתחזק לא נוותר על ההזדמנות לא עוד אירועים שאין לנו מהיכן לממן!
יהודה07.05.20
15
לי יש אפשרות ב"ה לחתן בכבוד רב ושנים שאני מציע לזוגות שאני מחתן חתונה פשוטה מאד ותוספת נדוניה ודירה יותר גדולה. עד היום לכולם היה שכל ולא חשבו פעמיים והעדיפו רווח לכל החיים ולא בזבוז ריק מתוכן ל4שעות של הצגה. מציע לכולם באמת לעצור בכוח את הטירוף ולסיים את הקרנבל הבזבזני הכל כך מיותר!!
ציקי07.05.20
14
הלוואי!!!
יונתן07.05.20
13
חד משמעית
כל מילה בסלע!!!10.05.20
12
אדיר!!! צודק לגמרי
אבריימי07.05.20
11
זה ממש שטויות כי אף חתן וכלה לא ירצו להתחתן בדירה של מישהו זה לא שייך ולא מציאותי זה כמו שתציע לאנשים מהדרום לעבור לגור במקלטים לתמיד כי בתקופות מלחמה הם נכנסים שם יופי. מה שהיה היה מכורח המציאות וממש לא דבר שיש להמשיכו. חוץ מזה שהוצאות החתונה עצמה במגזר היא כלום יחסית לעומת ההוצאה הגדולה באמת שזה ק
מאיר07.05.20
10
לא ילך והוא יודע את זה למרות שיש משהו בדבריו אבל זה גם לא מדויק שאחרי כמה שבועות זה נגמר כל זוג זוכר כל החיים את החתונה
אחד07.05.20
9
השאלה שלך מניחה שיש כאילו מישהו אי שם שיציע פתרון אז קודם כל תקראי שוב את המאמר הוא כותב שםשעכשיו שנגמרו התירוצים למה אני ראשון ,כי זה הרי כבר התחיל ,עכשיו צריך פשוט להמשיך עם זה וממש לא לחזור לשגרת החתונות העושקות והעיקר מה שאני אומר ,המישהו הזה שיביא את הפתרון זה לא איזה קוסם אלא זה כל אחד ואחד מ
לשואלת אם יש פתרון מעשי 10.05.20
8
חזק חיכיתי שמישהו ירים את. הכפפה כאב שצריך לחתן את ילדי לחתן בחצרות עם עיצוב נחמד זה מספיק יישר כוח
יעקב07.05.20
7
וואו סוף סוף מי שאומר את האמת כלכך נכון איזה יופי אין סיבה לבזבז כל כך הרבה. מושלם אשריך ר'ב ייד.הלוואי שזה היתה אקסיומה חברתית חרדית כמה טוב זה היה עושה לכולם
יהודי07.05.20
6
חכמים מאוד כאשר רוצים לחסוף ובעל האולם לא מוכן לעזור ולבטל ומחייב לשלם על שום שרות אז גם אם רוציםצלחסוך יבוא משהו אחר ויקח
רבקה10.05.20
5
אז מה אתה מציע קונקרטי לא כתבת לעשות את החתונות בחניונים ולהגיע עם פיג'מות ולאכול פיתה עם סלט וחביתה..
חיים מאיר07.05.20
4
כל מילה נכונה אולי שהרבנים יתערבו בנושא חזק
TCU‬‎07.05.20
3
הכי צודק בעולם. הדברים נכונים והלוואי שנפנים את זה
צודק ממש!!!!!!!07.05.20
2
תודה רבה !! כתבה מצוינת!! הלוואי שזה יקרה. אבל כדי לדאוג שזה באמת יתממש, תועיל מאוד הכוונה של גדולי הדור. כמו שהאדמו"ר מגור נתן תקנות ברורות על צורת וגודל השמחות, לכל המגזר - כולל עשירים ועניים כאחד, אם לא תהיה הוראה מלמעלה לציבור הליטאי, לציבור הספרדי, ולכל מגזר ומגזר, זה יהיה קשה מאוד לביצוע. אפיל
בטי10.05.20
1
הלוואי והלוואי שזה יתפוס צריך לפרסם ולתלות בכל הריכוזים ובעיקר- לצרף חתימות רבנים מובילים!!
טובי07.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

כמאה רבני ערים ברוסיה שבתו בעיר קלינינגרד | תיעוד מרהיב

חזקי שטרן | 20.05.24

"מורדים בגדולי ישראל"

מאות תלמידי ישיבות הפגינו בבני ברק: "חוק הגיוס מסוכן; מסכנים את עתידנו הרוחני"

חזקי שטרן | 20.05.24

"עליה במקרי הכוויות"

פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה באלעד | מצבה בינוני

קובי רוזן | 20.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שכבר בתור ילד התגלתה גאונותו וזכה לכינויים

ישראל שפירא | 20.05.24
ש

השטח מתעורר

השינוי כבר מורגש: מאות מצטרפים לרייזאפ מדווחים על שינוי לטובה

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם
ש

אוירה תורנית וביתית

מענקים ומלגות ייחודיות לתואר שני בחינוך לנשים

כיכר בשיתוף מכללת הרצוג | מקודם
ש

אודות מותג הבשרים 'בשורה'

הפוסק הגר"ע פריד: "מהודר יותר מכל הכשרויות, אברכים יכולים להיות בטוחים"

כיכר בשיתוף בשורה | מקודם
ש

למי שחפץ לשרת מיוזמתו

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם