כיכר השבת

'למנות משגיחים לזה'

רבי עמרם פריד מסביר: למה לעשות שיימינג למי שמדבר בבית הכנסת

"לאחר זמן רב שלא זכינו להתפלל בבית הכנסת", כותב רבי עמרם פריד, "שמור על כבוד בית השם כראוי. נקפיד על זה"; המכתב המלא שפרסם פוסק ההלכה הצעיר מבני ברק (חרדים)

54
דוד הכהן | כיכר השבת | ב' בסיון | 25.05.20
רבי עמרם פריד מסביר: למה לעשות שיימינג למי שמדבר בבית הכנסת
(באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

הגאון רבי עמרם פריד, המשמש כרב קהילת נצח ישראל בבני ברק ומוכר בקרב חוגים רבים כפוסק הלכה נמרץ למרות גילו הצעיר יחסית, פרסם לתלמידיו את דעתו על הדרוש שיפור ברמה הרוחנית, בעקבות החזרה לבתי הכנסת עם שוך משבר הקורונה.

הרב, שאת עיקר תשובותיו ההלכתיות מעביר לשואליו באמצעות מערכת טלפונית פעילה ומסועפת, בחר להעביר את המסר הנוכחי שלו באמצעות מכתב מפורט.

"לאחר זמן רב שלא זכינו להתפלל בבית הכנסת, ואין איתנו יודע על מה עשה השם ככה לנו", כתב הגר"ע פריד, "באתי לחזור בזה על דברים הידועים בענין שיחת חולין בבית הכנסת. ואף שלא מצוי המכשול בזה אצלנו, מכל מקום: אין מזרזין אלא למזורזין".

והרב ממשיך: "מבואר בשולחן ערוך (או"ח סימן קכ"ד סעיף ז'), 'לא ישיח שיחת חולין בשעה ששליח ציבור חוזר התפילה. ואם שח, הוא חוטא, וגדול עוונו מנשוא, וגוערים בו'. מבואר, שגוערים בו אף בציבור, ומותר להלבין פניו ברבים בשביל עוון חמור זה".

"והטעם שהותר הלבנת פנים בזה", מבאר ר' עמרם, "בגלל שאין לך ביזוי המלך גדול מזה, ומראים בעצמם שאין להם חלק באלוקי ישראל (כדלהלן מהזוהר), שבמקום בו עומדים ומתחננים בתפילה לפני הקב"ה שיקבל תפילתנו, תוך כדי כך מדברים דברים אחרים. וברור שתפילות במקום כזה לא מתקבלות ולא עולות למעלה".

דברי הגר"ע פריד, בשיא המגיפה (#חרדים_מקורונה בשיתוף מטה ההסברה למגזר החרדי, במשרד הבריאות)

כאן עובר הרב פריד לשני ציטוטים רלוונטיים: "ומצינו בסמ"ק (מצוה יא) שכתב: ואם כן, אוי להם למדברים דברים בטלים וכו', כי יש לנו לעשות קל וחומר בעצמינו מעובדי אלילים, אשר אינם מאמינים ועומדים כאלמים בבית חרפותם. כל שכן אנו, העומדים לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא וכו'. על כן, כל אחד יתן אל לבו להיות ירא וחרד לפני בוראו, ולא ידבר בשעה שהחזן אומר שמונה עשרה לכל הפחות. עכ"ל.

"וכתב בדרושי הצלח (דרוש ד'): ...על שיחה בטילה בבית הכנסת, ובפרט בעת חזרת הש"ץ, ומעונש המבואר על זה ליצלן רחמנא וכו', ואני מקיים בעצמי 'עוצם עיני מראות ברע והמה גורמים רעה לנפשם', אוי להם דלית להו חולקא באלקי ישראל, כמבואר בזוהר הקדוש (פרשת תרומה), ומי ביקש זאת מהם רמוס חצרות קודש. וכבר הוכחתי על זה אשתקד, שהוא דומה למנשה שהעמיד צלם בהיכל, כן המה בוראים משחית ומחבל בבית הכנסת וכו'. עד כאן".

ובפניה ישירה לקהלו, כותב הגר"ע: "מי שאינו יכול להתאפק מלדבר בזמן התפילה בבית הכנסת, שיתפלל בביתו ולא יבוא לבית הכנסת".

"וכתב המשנה ברורה (סימן קכ"ד ס"ק כז): ויש למנות אנשים ידועים להשגיח על זה. ועל ידי שנקפיד על זה ונשמור על כבוד בית השם כראוי, נזכה שיתקבלו תפילותינו לרצון, ונזכה לביאת משיח צדקנו בקרוב", מסיים רבי עמרם פריד את מכתבו.

תוכן שאסור לפספס
54 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
קטונתי מלהתחרות בפוסק הלכה צעיר או זקן, אבל בשו"ע כתוב: "גוערין בו", לא כתוב: "מלבינין את פניו ברבים". הלבנת פנים ברבים היא עבירה עצומה, לא פחות מאשר דיבור בתפילה...
יהודי ישראלי פשוט25.05.20
מקור ההלכה הוא בווי עמודים שכתב שזה מדין מחאה על כבוד שמים ולכן מותר לגעור ולהלבין פניו ברבים
יוסף26.05.20
אז מה הכוונה גוערין בו? ביחידות? גם זה לא כתוב בשו"ע
ר26.05.20
25
אפשר להביא את דבריו בלי כינויים..התרגלתם לכינויים..הרב מוצפי-פוסק בכיר..אל תעשו עניין..ובלבול..
חרד25.05.20
24
איש צדיק גדוללל א/שריו ואשרי חלקו
ראובן25.05.20

הצגת כל התגובות

23
מהיכן הבין הצעיר שגוערים בו הכוונה למלבינים את פניו ברבים? הרי גם לגבי אבל על אביו ואמו מוזכר הביטוי עד שיגערו בו חבריו. ברור שהכוונה להערה /הארה ולא להלבנת פנים
שחר25.05.20
22
״טוב לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש משילבין פני חברו ברבים״, ״כל המלבין פני חברו וכו׳״. מכאן שעניין לנו בדיני נפשות, ואכן בפתיחת מסכת סנהדין מופיעה המחלוקת אם הנדון על הנערה המאורשה נדון בבית דין של שלושה או של עשרים ושלושה, כשהאחרונים מטעימים שיש כאן הוצאת שם רע, ולכן לדידם נדון כדיני נפשות. אם כן, ע
אורי וייס25.05.20
עיין בווי עמודים לבן השל"ה שזה בעצם המקור להלכה הזאת, שכתב שאין לזה ענין לתוכחה אלא מחאה על כבוד שמים ולכן מותר גם להלבין ברבים
יוסף26.05.20
21
גם אם הרב צודק, על כל פנים לא היה צריך לפרסם את זה ברבים בגלל שיש אנשים שלא יבינו את דבריו ויפרשו את דבריו כהיתר להלבין פנים ולבזות, ועל כגון דא נאמר חכמים הזהרו בדבריכם.
פישל25.05.20
20
עכשיו כל חולה נפש יעיר בבית כנסת לשני עדיף שנחזור למרפסות
יוסף26.05.20
19
מי הוא זה ואיזה הוא? פוסק הלכה צעיר? מערכת טלפונים מסועפת? ניכר דווקא שיש לו מערכת יחצני"ם מפוארת....
משה25.05.20
הרב מצטט את השולחן ערוך שכתוב שאם מדבר בחזרת הש"ץ גדול עוונו מנשוא וגוערין בו שלשון כזה לא מצינו בכל השולחן ערוך .אני חוזר גדול עוונו מנשוא ואתם באים עם טענות של הלבנת פנים אולי לבעל תשובה או לחילונים שלא למדו אפשר ללמד זכות ולדבר איתם בדרכי נועם אבל לחרדי מבטן ומלידה אחרי כל האזהרות והתעמולה ש
יוני25.05.20
הוא בהחלט פוסק הלכה מפורסם בבני ברק ובהחלט יש לו מערכת טלפונים מסועפת. זה שאתה לא יודע על כך זה בעיה שלך! שמור את הבורות שלך לעצמך, ואל תראה אותה ברבים!!!
תלמיד25.05.20
פוסק הלכה צעיר נשמע יותר טוב מטובקיסט מבוגר לא ככה משה? תעשה משהו עם עצמך.
ש.25.05.20
הוי זהיר בגחלתן..
קובי25.05.20
זה משה... אם באמת הוא כזה ת"ח אז אני חוזר בי...
משה25.05.20
18
הנה מעשה נורא שהיה בעיר אוסטראה כמה שנים בטרם הגיע המהרש"א זצ"ל לכהן פאר כמרא דאתרא שם, ושימש אז אחד מחכמי הדור כרב העיר, בימים ההם פרצה מגיפה נוראה בעיר ומדי יום ביומו היו מתים בחורים וגם בתולות זקנים עם נערים רח"ל. לנוכח 'עת צרה היא ליעקב' גזר הרב שיתכנסו כל תושבי העיר לביהכנ"ס בצום ותענית, ויתפלל
סיפור מרגש25.05.20
כל הכבוד על הסבלנות לכתוב את כל זה (אא"כ העתקת)
שלמה26.05.20
17
הרב פריד צודק במאה אחוז,וכל הרבנים האמיתיים אומרים את זה!, וכל התגובות האחרונות נגדו, זה מאנשים שרוצים לדבר בביהכ"נ ר"ל, אין להם שום רגש יהודי ושום יראת שמים כמו שציטט מהזוהר הקדוש "אין להם חלק בא-לקי ישראל" פשוט כופרים בה'. המלך נמצא על ידך!, איך אתה יכול לדבר? אז בא לתת כבוד להקב"ה שהחזיר אותנו לב
יהודי25.05.20
16
ראיתי בימים אלו דבר יפה ונאה, התפללתי בביהמ"ד דחסידי בעלזא בבני ברק ברח' בעלזא 5 ולפני כל מנין בשחרית (יש שם 5 מניינים) עולה הגבאי על הבימה ומכריז שמבקשים מהציבור לכבות את הטלפונים הניידים ותענוג לראות עשרות אנשים מוציאים את הנייד ומכבים אותם ואמר לי מתפלל אחד שגם במנחה ובערבית מכריזים זאת
מנחם 25.05.20
יפה !
איש26.05.20
15
אשרי יולדתו אני מכירו מקרוב מגיל 11 עזב כל דבר אחר ועוסק בהתמדה נוראה ומופלאה שמעתי מאביו שבילדותו היה שובב גדול יום אחד אביו גער בו שילשב ללמוד ענה לו עמרם "אבא תן לי להשתולל כשאגדל אלמד" מצעירותו היה ער לכל עניני הלכה כשבתמונות מחופות משפחתו או בריתות הוא ניראה צמוד למוהל או למסדר קידושין ולא מפ
בני ברקי סקרן25.05.20
14
פעם החזקתי מהרב הזה. עכשיו כבר לא. להלבין פניו ברבים??? השתגענו? זה יהדות?? אפשר להעיר בעדינות. אבל להלבין פנים ברבים?? מי שיעשה כזה דבר. אני לא מקנא בגיהנום שיהיה לו. זה חמור מאוד! לשחק עם בין אדם לחבירו זה כמו לשחק עם אש!! ראו הוזהרתם!
חושף עיוותים26.05.20
אני מבים שרק רב שיגיד את מה שהמח המעוות שלך חושב. תאחז ממנו. הרי הרב הביא מקורות. מי אתה כבר שתחלוק על פוסקי הדור הקודם, ופוסקי הדור הנוכחי.
קובי26.05.20
מיצטער מאד להגיד לך, אבל זו הלכה מפורשת! לדבר בבית הכנסת (ביחוד בזמן חזרת הש"ץ) זה דבר חמור מאד! ועל זה כותב השו"ע "גדול עוונו מינשאו!-לשון שמצינו שנאמר על קין שהרג את הבל. ותיזהר מאד לזלזל בת"ח עצום כמו ר' עמרם פריד. (ועצתי אליך-תילמד טוב טוב הלכות ליפני שאתה מדבר כך אל ת"ח)
זאת ההלכה26.05.20
13
למרות היחס שהרב הזה מקבל כאן כאילו הוא גדול הדור או מתכנן להיות כזה.. עם כל הכבוד, כתוב זכה נעשית לו סם חיים. והתורה שלו זה סם מוות. במקום לחפש את היופי והטוב ביהודי, במקום ללכת עם עין טובה גם על אותו אחד שמדבר בתפלה.. ונכון שזה לא טוב. אבל אעפי"כ דווקא על ידי שנמצא ונאיר את הטוב שבכל יהודי.. כמו של
אני חולק עליו25.05.20
אני מוחה כאן על ביזוי כבוד התורה. עפ"ל של הכותב. ולגופו של ענין. מדובר באדם שבקי בד' חלקי השוע ונעים הליכות באופן חריג.
יהודי25.05.20
אדון "חולק עליו", מישישמע... אתה כסיל מההפטרות אם דחוף לך ה"טוב" וה"יופי" ושאר המילים של הטהרנים נגד הלכות פסוקות. צ'ב תלמד במקום להתעסק עם מי שיודע כל התורה כולה.
דודי26.05.20
בשביל מה לחפש את היופי והטוב... עבור לבתי הכנסת של הדלי"ם שם תדבר ככל שתרצה והכל באהבה , ביופי, ובטוב
כיפה מחוררת25.05.20
כנראה שהרגש שלך לבית הכנסת קהה מאד, הרי כתוב בשו"ע וגוערים בו בציבור האם זה לא הפרסי' והלא המדבר גם מחטיא את חבירו שמשוחח אתו וגם גורם לאחרים לזלזל בזה
מנחם 25.05.20
12
לא ראינו זקנים שנהגו כן. על כגון זה אומרים "בנין נערים סתירה".
רפאל26.05.20
חוצפן!!! אתה מכיר אותו? טיפש שכמותך? למה אתה מתעסק עם ת"ח? הזהרו בגחלתן.!! מדובר בא' הת"ח המופלגים ביותר שיש.
אבי26.05.20
תיתבייש לך!!! חצוף!!! תבדוק דברים ליפני שאתה מדבר,אחרת עונשך יהיה גדול
י26.05.20
מה?
ר26.05.20
11
שאלת תם: למה הפוסק הצעיר שליט"א צריך מערכת יח"צ?
איש יהודי25.05.20
10
ר' עמרם פריד, הרב שטינמן הבא!!
בני ברק 25.05.20
זה לא כבוד גדול
יענקי רשב"ם25.05.20
חולה נפש
מזועזע26.05.20
תתביש לך!!! חצוף מחוצף!!! אתה משחק באש!!! ויותר גרוע! היתה שכונה של פלג "מסוים" שזילזלו במרן הרב שטיינמן זצוק"ל, ולאחר פטירתו החלו למות אצלם תיניקות! עד שהלכו לקיברו וביקשו סליחה. אם לא תעשה תשובה - עונשך יהיה רע ומר!!! ראה הוזהרת!!!
י26.05.20
9
למגיב מספר 23. האדמו"ר הקודם מלעלוב (שיכון ה'. שנפטר בליל יום כיפור תש"ע.) הקפיד מאוד על זה! ומינה משגיחים מיוחדים! והוא אמר לאדמו"ר הקודם מויזניץ' שהסיבה שאין אצלהם את המחלה הנוראה. מפני שלא מדברים אצליהם בבית הכנסת!
מוטי26.05.20
8
הט"ז כותב: המדבר בעת התפלה מחלל שם שמים ואסור לצרפו למנין. והשוטים המדברים בתפלה גדול עונם מאוד, וחלילה להצטרף עם פושעים כאלו כשאין מנין זולתם (ט"ז או"ח סימן נ"ה סוסק"ד). ובס"ד נציין כמה סיפורים ומאמרים מצמררים מיוחדים בנושא כאב זה בתקוה שיהיו לתועלת וחיזוק לכלל ולפרט. חלק מהדברים לקוחים מדברי קודש
הט"ז 25.05.20
7
גם אני הצעיר מצטרף לפסק הנ''ל, בלי מערכת טלפונים מסועפת. ובלי יחצני''ם למינהם. באמת לא הבנתי מה חידש הצעיר הזה כאשר כל רבני ישראל פסקו כך במכתביהם מהחודש האחרון.
מה החידוש26.05.20
תרגע, הוא לא בא לחדש כלום, העובדה שיש רבים שהוא משפיע עליהם, אין מה לעשות. ואני מוחה על הנימה היותר ממזלזלת... מי שמכיר אותו יודע שהוא מגדולי הת"ח כיום. ברמה נדירה ביותר. חבל שאתה לא נזהר בדבריך.
אבי26.05.20
דור העדר, רצים אחרי הפרסום וההמוניות, האם חסר גאונים בדור שלא מפורסמים?
פרסומות27.05.20
תקדם תקדם יאפס אתה יודע איזה תלמיד חכם הוא פשוט יודע את כל התורה
החתיך26.05.20
6
להכלים ברבים לכתחילה?! ממש לא!!!! יעיין הרב הנכבד בשו"ת שבט הלוי ח"י ס' י"ג, שגם בזה יש לנהוג כשאר עבירות ע"פ הרמב"ם דעות פ"ו ה"ז, להוכיחו בינו לבין עצמו וידבר אליו בנחת ובלשון רכה. וכתב שם בה"ח שבדברי שמים אם לא חזר מכלימים וכו'. ולפ"ז חל הכלל דמי שבא להכלים ברבים יבדוק אם הוא מאלה שיודעים להוכיח
יצחק25.05.20
בשו"ת הנ"ל נעלם מעיניו דברי הווי עמודים שזה המקור להלכה הנ"ל שכתב שזה מדין מחאה ואינו עניין לתוכחה ולכן מותר להלבין ברבים כש"כ ר' עמרם פריד
יוסף26.05.20
5
חזק וברוך צריך באמת לשמור ולכבד את בית השם אחרי כל כך הרבה זמן שנזרקנו מבית השם לרחוב כמו הומלסים או בן סורר שאביו לא רוצה אותו בבית אבא החזיר אותנו בוא נהיה ילדים טובים
אזור ירושלים וה25.05.20
4
הרב פריד צודק במאה אחוז, וכל התגובות נגדו זה מאנשים שלא אחפד להם מכבוד ביהכ"נ, אין להם שום רגש יהודי, וכמו שציטט מהזוהר הקדוש ,"אין להם חלק בא-לקי ישראל" פשוט כופרים בה' ר"ל - המלך נמצא על ידך! איך אתה מעיז לדבר? רבותי! אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש,למה ה' זרק אותנו מביהכ"נ, וכמ"ש ברמב"ם הלכות תעניות
יהודי25.05.20
3
הכל טוב ויפה רק שצריכים לזכור שלעולם יהא אדם ... !!ירא שמים כלומר קודם כל נקפיד להיות אנושיים ולפני שבאים להוכיח מישהו אחר לבדוק את עצמנו מאיזה מקום זה מגיע אצלנו מיראת שמים או שמא ממניעים אחרים ב. נחשוב קודם שנוכיח את השני כיצד היינו שופטים את אותו אדם במקרה וזה היה אבא שלנו, אח, הבן שלי ג.נזכור שמ
חומר למחשבה לפני שרצים לבייש..25.05.20
2
כל התורה כולה'ניק פשוטו כמשמעו, רבני העיר בני ברק הותיקים נעלמים דום למשמע פסיקותיו, גדל וקיבל הוראה אצל ר' שמואל אליעזר שטרן, והוא כמדומני גדול תלמידיו. הוא עונה כל יום למאות שואלים בבקיאות מדהימה.
ר' עמרם25.05.20
1
לא שמענו עליו מעולם... מערכת טלפונים מסועפת? ניכר דווקא שיש לו מערכת יחצני"ם מפוארת....
חיים25.05.20
אתה כנראה מנותק מעולם ההלכה אם לא שמעת עליו.
רצינות!26.05.20
אם אתה רוצה המספר הוא 0733260800 ואם אתה לא מכיר זה בעיה שלך
זושא25.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24
ש

"בני חיי ומזוני"

בריאות? זיווג? זש"ק? פרנסה? זה מה שיושיע אתכם השנה

כיכר בשיתוף ברכת ישעיה | מקודם

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24