כיכר השבת

ראיון מיוחד

אריה דרעי: "אם לא נתעורר בזמן, לפיד יהיה קטן עלינו"

הרב אריה דרעי, יו"ר ש"ס לשעבר, בראיון מיוחד ל"שעה טובה" מדבר על הכל: על גזית ("ביטא תחושות חילונים"), חולדאי ("ראש-עיר אפור"), הציבור ("מפחד") ותמונות שורפי הדגלים ("נבל מי ששיגר את הצלמים". הפתרון: מכון מחקר שיציג את התמונה האמיתית של הציבור החרדי. "כיכר השבת" מגיש קטעים (חרדים)

39
א. ארצי, שעה טובה | כיכר השבת | כ"א באייר | 05.05.10
מדבר על הכל. דרעי
מדבר על הכל. דרעי (פלאש 90)

טומי לפיד כבר איננו מזה כמה שנים אבל רוחו חזרה לרחף, והמתקפות הפרועות נגד החרדים חזרו לאופנה הישראלית, אתה רואה בזה סכנה?

"אני חושב שחוסר אחדות בעם ישראל הוא סכנה, מול האויבים מבחוץ, שגם הולכים ומתרבים, וכאשר גם מי שמוגדרים ידידים, מתגלים כידידים במירכאות. הכוח היחיד שלנו הוא באחדות".

זאת קריאה כללית לציבור הישראלי, השאלה היתה על המתיחות המתפתחת ביחסי חרדים – חילוניים, שמתחילה להזכיר את אגן ההתהוות של 'שינוי' ותופעת לפיד.

"כמי שעובר את הארץ ועסוק בקירוב לבבות, אני יודע שתופעות כמו שורפי דגלים, העובדה שאנשים לא עומדים בצפירות ולא עובדים, יוצרות בעיות. בעיקר כאשר יש דו"חות וסטטיסטיקות. כאן אני רואה את הסכנה.

"הפוליטיקה לא מעניינת כי מהפוליטיקה שני הצדדים – החילוניים והחרדיים- נהנים, בצד ההוא דגים במים עכורים על מנת להפיק רווחים פוליטיים, ולצערי גם בצד הזה. כולם צועקים "אנטישמים", ו"גזענים", ומקבלים על כך תשלום פוליטי, זה מפרנס את כולם. הציבור הפשוט שצופה מנגד במלחמות הפוליטיקאים לא מבין את הצעקות.

"הוא מפחד, רואה נתונים ולא יודע לפרש את מה שמתרחש. התוצאה הקשה, שיש פחד לא מוצדק מפני החרדים ואין קירבה שתשכך את הפחדים"

דרעי עם הגר"ע יוסף, בימיו כיו"ר תנועת ש"ס

אתה רואה את מה שמתרחש עתה, דברי גבי גזית ואחר כך דברי רון חולדאי, כגל שעשוי להתרומם כמו אז, בימי לפיד?

"ברור שהגל הזה יכול להתרומם. יש התפתחויות בלתי צפויות. מי למשל חלם שחולדאי ירים כזה דבר. הרי מדובר בראש עיר אפור. אני לא יודע, אולי הוא ראש עיר מצוין אישית, אבל ראש עיר עוסק בבעיות עירוניות, הוא איש חיל האוויר לשעבר שלא עסק בנושאים כאלה.

"אף אחד לא חלם שהוא יקח את המובילות. בעיקר לא כאשר בעיר שלו, תל אביב, אין חרדים כמעט ואין מי שיושב לו על הצוואר. כאשר אדם כזה יוצא בסגנון כל כך בוטה, זה אומר משהו. עובדה, שכבר עכשיו הרבה מצטרפים אליו ויש נתונים ודו"חות שמופרחים לאוויר. ואני חוזר אל הדו"חות ואל הנתונים הללו, כי זה לב הבעיה. זאת הבעיה האמיתית שלנו".

דווקא הדו"חות?

"כן, הדו"חות. כל המסבירנים - הטובים והפחות טובים (הערת ביניים לסדר היום, "הטובים והפחות טובים". א.א.) - צריכים לדעת כי מול נתונים ומול מספרים לא תעזור דמגוגיה ולא יעזרו להטוטי הסברה. אנשים רואים את הנתונים ומושכים כתפיים מול דברי המסבירים שמתקשים להתמודד".

מה אם כן אפשר לעשות?

"יש תשובה אחת, שכרגיל לא עושים אותה, ואני יכול להגיד כבר עכשיו, שנצטער כאשר נראה את התוצאות ואז נעשה, אבל זה כבר יהיה מאוחר".

והיא?

"חייבים מכון מחקר, (בלעג) לא 'מכון הסברה' ולא 'מרכז הסברה', אלא מכון מחקר אקדמאי, שיעשה עבודות מחקר מאוזנות ויציג את הנתונים האמיתיים".

מי יעשה את העבודה, שכירי חרב?

"יש ברוך השם בעלי מקצוע אקדמאיים חרדים. צריך להוציא דו"ח ועוד דו"ח על החברה החרדית, שיציג אותה חברתית, כלכלית, מבחינת מערכת החינוך, מספרי ילדים וכו'".

אתה חושב שמכון מחקר חרדי יציג נתונים אחרים?

"אני מטיל ספק גדול בנתונים שמתפרסמים היום. כאשר אני רואה שמי שעומד מאחורי הנתונים זה אילן שחר, עיתונאי שהפך לחוקר הגדול, והרבאיי הרפורמי רגב, אני מבין שיש כאן מגמה לעשות שימוש בנתונים ולהציגם בדרך מסוימת שתעורר פחד מפני החרדים.

"ממתי השניים מומחים בסטטיסטיקה? ולא צריך לטעות, הארגון שאילן שחר עבר אליו לאחר שעזב למענו את העיתונות, הוא ארגון שממומן על ידי הרפורמים. זה גוף שמצליח כל שנה להוציא דו"ח ולמכור אותו יפה לתקשורת. לאילן שחר יש כנראה דלת פתוחה בתקשורת, וכך זה תופס.

"אנחנו לא עובדים בצורה מקצועית ולא מתייחסים לזה, אבל התוצאה עשויה להיות חמורה, ואחר כך אנחנו בנערינו ובזקנינו ניאלץ להתמודד מול כל עיתונאי שמציג לנו שאלות שמתבססות על הדו"ח שמעורר שאלות. ומה נגיד לו, שהנתונים שקריים? הרי איש לא יקבל זאת. לעומת זאת, כאשר יהיו לנו נתונים משלנו, ומול התקשורת יעמוד דוקטור עם כיפה, שיציג נתונים אחרים, ויאיר נקודות אחרות בדרך סדורה ובדוקה, תהיה לכך השלכה ציבורית".

יגידו: "דרעי דמגוג"

למשל?

"מכון כזה יוכל להציג לציבור נתונים על כמה מקומות עבודה, אנחנו, החרדים, מחזיקים, ב'טרה', 'תנובה', ב'שטראוס', ב'אוסם'. האם מישהו בדק כמה פרנסה אנחנו נותנים לכל בעלי הצימרים ובתי המלון? בעוד החילונים הולכים לטורקיה, פני החרדים הם לתיירות פנים, שמפרנסת רבבות אנשים ברחבי הארץ.

"מכון מחקר הוגן יוכל למשל להציג נתונים על השאלה המתבקשת, כמה פרנסה אנחנו נותנים לקבלנים, לעובדי מפעלים ברחבי הארץ שמתפרנסים מקניות החרדים, למשל במוצרי מזון, מוצרי תינוקות, כמו ריהוט לילדים, טיטולים. זה יכול להאיר את עיני הציבור ולגלות לו שהמציאות שונה ממה שחשב וממה שהוצג לו בנתונים המגמתיים שמתפרסמים היום בתקשורת. מי למשל בדק כמה יהודים חרדים מחו"ל, מארצות הברית, מצרפת, מאנגליה, קונים דירות בארץ ומפרנסים את תושבי הארץ?".

את זה אפשר להגיד גם היום.

"כשאני אגיד את זה, יגידו: "דרעי דמגוג". אבל כאשר יוצגו לציבור רפליקות יפות, עם נתונים שנבדקו ברמה אקדמאית ומוצגים בידי דוקטורים שמפענחים את הנתונים ומסבירים אותם, ייווצר מצב חדש והמסבירנים החרדיים יידעו מה לענות. אבל לצערי הרב כל זה לא נעשה. מתנגדי החרדים משתמשים נגדנו בשיטות לחימה יעילות, ואנחנו משיבים להם באמצעי לחימה שלפני דור או שניים. גם אנחנו לא יודעים שבאמת יש לנו תשובות לביקורת הבוטה.

"האם מישהו יודע כמה סטודנטים חרדיים לומדים באוניברסיטאות ובמכללות החרדיות המיוחדות, האם מישהו יודע שמדובר ב- 5000 סטודנטים? והאם מישהו יודע שבחיל האוויר וחיל הים יש כאלף אברכים שעובדים במקצועות חשובים, והחילות האלה מחפשים עוד חרדים שיסכימו לעבוד, וכל זה בגלל הכישורים המעולים של החרדים.

"את כל זה איש לא יודע, ועל זה מתקיפים אותנו. אני לא בא חס ושלום לומר שזה היעד, שצריכים ללמוד באוניברסיטה. להיפך, הלוואי שכולנו נלמד תורה.

"הרי אנחנו יודעים ומאמינים כי כל הברכה בארץ, השפע והגשמים, ההצלחה, הבטחון, הכל בא מלימוד תורה, ובאמת הלוואי ויהיו כל העם נביאים. אבל לצערנו לא זכינו לזה שכל יהודי יושב ולומד. גם אני לצערי לא זכיתי ללמוד כל היום. אני שמח שהחתנים שלי לומדים כל היום, אני לא זכיתי. אבל מי שלא מסוגל ללמוד תורה כל היום צריך להתפרנס.

"נאמר 'ששת ימים תעבוד', אדם שלא לומד תורה צריך לעבוד למחייתו. זה כתוב בתורה ובהלכה".

עימות בן כספית ועמנואל רוזן

אתה בעצם אומר שגבי גזית אמר משהו שמבעבע בתוך הציבור.

"הוא אמר את הדברים בצורה קיצונית ולא יפה, אבל אין ספק שהוא ביטא תחושות שכפי שאמרת מבעבעות בציבור החילוני המודאג באמת. היה לי ראיון ברדיו - בו משדר גבי גזית - עם בן כספית ועמנואל רוזן.

"הבנתי מראש שיתקפו אותי בנתונים, אז כבר בהתחלה אמרתי להם: 'אתם באכסניה של גזית, האם אתם מזדהים עם הדברים האלה?' כך כבר בהתחלה הם הפכו למאוימים, ובתגובה אמרו כל אחד בסגנון שלו על גזית: 'הוא עשה הכללה, אבל בעקרון הוא צודק - מה זה שורפי דגלים?' ראית שהם מזדהים איתו.

"התנפלתי עליהם: 'אתם לא מתביישים. הרי מדובר בציבור שולי. הנבל האמיתי הוא מי ששולח צוות תקשורת לכיכר השבת, כאשר לכל ברור שמדובר בחמישה נערים משוגעים.

"באמונה מוחלטת, חרדים רציניים לא יעשו דבר כזה. הרי יש הלכה מפורשת שאסור לפגוע ברגשות של אף אחד. חרדים אולי לא יעמדו בצפירה, כי לא זו הדרך שלהם לכבד את זכרון הנופלים, אבל במקום זאת הם קוראים תהילים ביום הזכרון וביום השואה.

"מה, בשואה לא נהרגו יהודים שלנו?' 'מה שאתם עושים', אמרתי להם, 'שאתם מכלילים את כל החרדים, ואומרים כי מכיוון שיש חמישה נערים ריקים ששורפים דגל, כל החרדים ''עלוקות''.

"אמרתי להם: 'הרי התחלתם את החדשות בדיווח על שלל מיני מעשי אלימות שהתרחשו ביום האחרון. תארו לכם שיגידו שצריך לעשות מרד נגד החילונים שעוסקים באלימות, מה הייתם אומרים? לא תתקוממו על סגנון כזה?' בתגובה אמרו שניהם: 'שכנעת אותנו, באמת מדובר בקבוצה שולית ואסור לתת להם במה'.

"אמרתי: 'הלוואי שלא תתנו במה, כי על ידי הבמה אתם מחזקים אותם'. אבל המציאות היא שבשנה הבאה שוב תחזור ההצגה ושוב ירוצו צוותי התקשורת לכיכר השבת''.

(הראיון המלא מתפרסם ב"שעה טובה")

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
הגאוה של הציבור הספרדי
יוסי06.07.10
22
ומקום הנכון ושלא נשכח!
רחל06.05.10
21
הפתרון ללמוד מקצוע מכובד ולצאת לעבוד.
ינון 06.05.10
כל יהודי שיעזוב את לימוד התורה וילך לעבוד, מסכן את כל העם היהודי ומחזק את אויבנו לקום עלינו. תמיד היה שבט אחד בישראל שלמד תורה וכל ישראל תמכו בו כלכלית ובכך היו זכויות בתורה והגנה לכל העם היהודי. מה השתבש היום בשכל ליהודים רבים וערב-רב לתת ליצר הרע לדבר מגרונם ולהפילם לגיהנום? כנראה לפני
א. לוי06.05.10

הצגת כל התגובות

20
במקום להודות בבעיה ולנסות לפתור אותה, בוא נשחק עם הנתונים ונראה כמה אנחנו יצרנים וכמה אנחנו עובדים ותורמים. הציבור ימשיך להידפק אבל נוכל להילחם על העובדות, כמה נעים ונחמד. בטח האדון דרעי יעמוד בראש המכון, ימשוך משכורת יפה ויום אחד גם יתמודד שוב. מספיק עם השקרים, אנחנו מרמים את עצמנו. יש פחות מ2000 ס
דידרעי06.05.10
19
לא צריך לפחד מהכנסת לימודי ליבה. חשוב גם לנתק את הקשר הגורדי בין השירות הצבאי להתפרנסות, וכן לסייע לאברכים ללמוד ימודים אקדמאיים ולימודי מקצועות עממיים. אין זה סוד שהחינוך שלנו הוא חינוך למופת. החברה החרדית אינה לוקה בחוליים האיומים של החברה החילונית. אם נצעד בדרכו של רבי שמשון רפאל הירש זצ"ל,
מנחם06.05.10
18
איזה תשובה יש מול נתון (נכון) ששבעים אחוז מהגברים החרדיים לא עובדים?
משה06.05.10
17
אתה דמגוג לא קטן...הבעייה היא לא הצלמים שנשלחו, הבעייה האמיתית (לא שלי אגב,אני חושב שזה סתם אדיוטי)היא עדיין של מי ששורף את הדגלים ולא של מי שמצלם ..שמעתי אותך רבות לאחרונה ומבין שכולם אדיוטים ואנשים קטנים ואפורים...שלא כמוך שהיית כמו שהעדת על עצמך מנ'כל בגיל 25 , ומה עשית עם זה ? שום דבר טוב ..גנבת
עמי06.05.10
אריה דרעי עשה למען ציבור בוחריו מה ש100 איש ביחד לא עושים ואתה קורה לו גנב??? בושה !!! כל כולך מלה בשנאת חינם. ואתה לא מתביש לטקבק.
דרור06.05.10
יכול להיות שאתה אפילו צודק, אין לי מושג, זה לא משנה את העובדה שהוא גנב...גם אם אתה חושב שהוא סוג של רובין הוד חרדי..
עמי06.05.10
דן מרגלית אמנון דנקנר אלי מגד ועוד רבים וטובים שלא ידועים בתור אוהדי דת בלשון המעטה קראו את פסק הדין ואמרו שאין בו שום ראיה שהאיש גנב. פשוט סימנו אותו כי פחדו ממנו.
דרור07.05.10
16
למה לא לעודד צעירים לצאת ללמוד מקצוע? למה זה כמעט איסור דאוריתא ללמוד ואו לעבוד לפרנסה, למה לא משלבים בישיבות הטובות גם מספר שעות של לימודי חול נחוצים? האמת אני לא מבין,
לביא06.05.10
האם אתה באמת חושב שבזה זה יגמר? גם אם החרדים יעבדו ישרתו בצבא ימצאו משהו אחר כמו אצל הערבים כמה שנותנים הם ממציאים משהו אחר (לא שאני מדמה אותם לערבים ח"ו)
חסיד06.05.10
15
אין עליך יאללה תחזור כבר....
אמסלם07.05.10
14
הזוג הזה מכיר את המצב בארץ היטב, מדבר בגובה בעינים על פתרונות מעשיים, ולא זורק פתגמים נבובים באויר.
סטלא דקדושא09.05.10
13
ולעמוד דום כמו פוץ לזכר נרצחים ללא אמירת פרקי תהילים וקדיש לעילוי נשמתם? זה גרוע מדגל ריק שהוא סמרטוט ללא תורה מאחוריו. כמה בורים יכולים עוד להיות יהודים שלא לומדים תורה והגוים ותרבותם אור להם. הם כועסים שלא עומדים דום? זו בדיחה ממש. תגיד פרק תהילים בעמידה אז יהיה ערך לעמידה. ודגל ישראל ה
א. לוי06.05.10
12
זה שקוף. כבר זמן רב שהיצר הרע נבהל לפני סופו ומשתמש בתמימים שלא יודעים להתפלל ולא אוכלים כשר, לדבר מגרונם והם לא יודעים שהם נופלים ויפלו איתו לבסוף. שינוי החדשה ברור שיהיה סופה כמו שינוי הראשונה. השאלה כמה נזק הם יעשו בדרך וכמה עוד צרות יעברו עם ישראל בגלל אלה שהגויים ותרבותם אור להם וכולנו משל
א. לוי06.05.10
11
היית יכול להיות אחלה ראש ממשלה. הייתי מצביע לך אבל ארץ ישראל חשובה לי
יהודי פשוט 06.05.10
10
אל תדאגו בקרוב מאוד אנו נגאלים זה הטילטול האחרון לפני הגאולה
פלוני06.05.10
9
דרעי וחיים רמון שני עבריינים מורשעים הראה לי את חבריך ואגיד לך מי אתה ושניהם שמאלנים ולא נשכח את הבגידה של דרעי בארץ ישראל השלמה
מורה לתורה משה דין06.05.10
הרב עובדיה אמר לו כיצד להצביע באוסלו ואולי אתה יותר חכם מגדול הדור, אבל חבל שאתה תוקף את השליח
דוד07.05.10
8
תתפללו שתהיה ברחמים.
א. לוי06.05.10
מי זאת הגאולה? יש לי שכנה בשם כזה והיא לא מתכונת ללכת לשום מקום. אף אחד לא יודע מה זה הגאולה וכותבים שטויות כל הרבנים.
אברם25.10.10
7
למה אתה מחכה? שאלי ישי יתקשר ויתן לך כסא? הרי אתה יודע שלא תקבל מאף אחד את השרביט, אז תקום מכסא המנהלים שקנית באופיס דיפו, ותעשה את מה שאתה יודע וזה פוליטיקה ודיבורים, בעסקים לא כל כך הלך לך, ותפסיק להכות על חטא, תקום ותפעל רבים יבואו אחריך,
יוס07.05.10
6
אנחנו חיים בבועה. אתם לא שומעים מה קורה בחוץ.תקראו את העיתונים ברוסית, תקשיבו לתחנות הרדיו הרוסיות, תצפו בשידורי הטלויזיה שלהם - ואז תבינו איך היטלר הצליח. יש הסתה בלתי פוסקת, ברמה הברוטלית ביותר, וגם ככה הם פונים לקהל שבו רבים אינם יהודים וששים אלי קרב. תוסיפו לזה את מה שאומרים נציגינו הנכבדים בכנס
אכפת06.05.10
5
כל היום מבלבלים במוח במקום לקחת את כל הבעלי תשובה שיש בחוץ שיקימו מערך מדיה כמו ערוץ טלויזיה לחילונים שישטוף להם את המוח מכל הזבל'ה שיש להם שם היום. מכון מחקר??? מה יואילו עובדות הם מנצחים אותנו בארץ נהדרת.
יוסי09.05.10
4
והלוואי וישמעו בקולו !
ישראלי מפוכח06.05.10
3
כבר מזמן הגיע הזמן לחזית דתית מאוחדת, אולי בעניין ההסברה לפחות תקום כזו חזית ומאוחר יותר גם בפוליטקה, דרעי לך על זה כולם יתרמו לך בעד זה, זה קירוב לבבות הכי גדול שיש.
יוסל'ה06.05.10
2
של החילונים, כך הם ירדפו וישנאו אותנו, אלה דברי הגמרא שעמי הארצות שונאים את התלמידי חכמים. ולאריה חלק גדול בליבוי המדורה בהתנשאות מצד אחד ובהתרפסות מצד שני. הם רואים שהם חשובים אז ממשיכים בהסתה.
יהודי נרדף.06.05.10
1
מה לעשות? יש צדק בהתקפות, מה לך רץ להגן על האשכנזים. הגיע הזמן לחזור לדרך הספרדית האמיתית כפי שביטא הרב אמסלם במאמרו http://www.kikarhashabat ואז נרבה כבוד שמים.
ס"ט05.05.10
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

כמאה רבני ערים ברוסיה שבתו בעיר קלינינגרד | תיעוד מרהיב

חזקי שטרן | 20.05.24

"מורדים בגדולי ישראל"

מאות תלמידי ישיבות הפגינו בבני ברק: "חוק הגיוס מסוכן; מסכנים את עתידנו הרוחני"

חזקי שטרן | 20.05.24

"עליה במקרי הכוויות"

פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה באלעד | מצבה בינוני

קובי רוזן | 20.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שכבר בתור ילד התגלתה גאונותו וזכה לכינויים

ישראל שפירא | 20.05.24
ש

השטח מתעורר

השינוי כבר מורגש: מאות מצטרפים לרייזאפ מדווחים על שינוי לטובה

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

אוירה תורנית וביתית

מענקים ומלגות ייחודיות לתואר שני בחינוך לנשים

כיכר בשיתוף מכללת הרצוג | מקודם

בשיא מלחמת הקרדיטים

כאב ראש לעסקנים: אין אישור ל'פארנצעס' בהדלקת ר' מיילך 

שאול כהנא | 20.05.24
ש

אודות מותג הבשרים 'בשורה'

הפוסק הגר"ע פריד: "מהודר יותר מכל הכשרויות, אברכים יכולים להיות בטוחים"

כיכר בשיתוף בשורה | מקודם
ש

למי שחפץ לשרת מיוזמתו

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם