כיכר השבת

טור אישי

כך מבדילים בין דם לדם // מאיר ברגר

לא יכול להיות שהגורמים המקצועיים יימנעו מהטלת סגר על אילת כדי למנוע את קריסת כלכלתה ויגלו אפס רגישות כלפי כלכלת הערים החרדיות // טורו של מאיר ברגר (חרדים, דעות)

16
מאיר ברגר | כיכר השבת | כ' באלול | 09.09.20
כותב השורות
כותב השורות (צילום: ללא קרדיט)

הנה נתון שאין עליו מחלוקת בין הנהגת הציבור החרדי לפרויקטור הקורונה: סגרים אינם תועלתיים לטווח הרחוק. הם אינם פיתרון להדברת מגיפות. הם משמשים כפלסטר זמני במקרה הטוב ולכסות פוליטית במקרה הפחות טוב.

הנה נתון נוסף ששני הצדדים מסכימים עליו: רמת המשמעת להנחיות משרד הבריאות בקרב רוב הציבור החרדי גבוהה באחוזים ניכרים על פני הציבור הכללי. יותר ויותר אנשי ציבור הנמנים על המגזר הכללי, על השיטור המקומי, על אנשי מקצוע, מעידים כי מסכות וריחוק חברתי נראים בצורה בולטת יותר ברחוב החרדי על פני הרחוב החילוני.

והנה נתון שלישי שאף עליו שוררת הסכמה בקרב ההנהגה החרדית וגורמי המקצוע: שיעורי התחלואה הגבוהים במגזר החרדי הם בעיקר נגזרת ישירה של מאפיינים תרבותיים ואמוניים העוסקים בצביונו, אורח חייו, התא המשפחתי המבורך ומול כל זה ההסתגלות המתמדת למגורים הנתפסים כמגורים צפופים בעיני האדם הלא-חרדי.

בחסות הקונצנזוס סביב נתוני הבסיס הללו ניתן היה לצפות ממקבלי ההחלטות בבואם לנסות להוריד את שיעורי התחלואה ברחוב החרדי לנהל דיאלוג מתמיד מול הנהגת הציבור החרדי וכדי להבין אלו פתרונות המצויים בארסנל המקצועי רלוונטיים יותר למוקדים הנגועים ברחוב החרדי, אלו רלוונטיים פחות, אלו פשוט לא צפויים לעבוד.

שיהיה ברור. אף אחד לא בא לטאטא מתחת לשולחן את בעיית התחלואה במגזר החרדי. מצוות 'ונשמרתם' ברורה ונהירה לכל דרדק חרדי. אבל דווקא משום כך הפתרונות אודותיה אמורים לבוא בהסכמה עם הנציגות החרדית הארצית והמקומית ולא מעל לראשה.

זה לא קורה. מה שכן קורה הוא מדיניות של הנחתות. מדיניות של הבדלה בין אוכלוסיות. מדיניות המפלה בין דם לדם. רוב התחלואה בישראל מפוזרת בערים הנחשבים לירוקות, פרופ' גמזו אף הודה כי ביחס לעולם התחלואה גבוהה גם בהן. אבל שם הרמזור משום מה לא מהבהב.

אני לא נמנה על אלו שחושבים שמר גמזו מתעורר כל בוקר וחושב איך לחנוק את הציבור החרדי בעריו. אני כן חושב שחוסר הרגישות המובהק של מקבלי החלטות כלפי הציבור החרדי מקבל ביטוי בועט על גב ילדיו, נעריו, משפחותיו, כלכלתו.

לא יכול להיות ש'הגורמים המקצועיים' יחששו להטיל סגר על אילת בחשש מפני קריסת כלכלתה ויגלו אפס רגישות כלפי כלכלת הערים החרדיות. לא יכול להיות שבריכוזים חילוניים הם יסמנו מדיניות של פינצטה באמצעות צביעת שכונות בודדות ועל ערים חרדיות הם יניפו באופן גורף את יד הכורת. כן, זה נשמע נורא, אבל כך מבדילים בין דם לדם.

  • הטור הופיע הבוקר בעיתון 'המבשר'
תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
בתור חרדי נשמע שהכותב שתה למעלה מארבעה כוסות הציבור החרדי שלנו מזלזל בהנחיות לפעמיים גם בגבוי ההנהגה דיי לטאטא אנחנו החרדים הכי מופלים והכי מסכנים לא אנחנו מזלזים מדניות הסמוך שגובה חיי אדם
משה09.09.20
15
הנה נתון נוסף ששני הצדדים מסכימים עליו בהחלט: כל הנתונים שמובאים בכתבה מוטעים ומסולפים, ומאפיינים את גישת העסקונה החרדית, שבמקום לקחת אחריות, ולהודות בטעות, ולעשות חשבון נפש אמיתי- רק זועקת כל היום כמה שונאים אותנו ודורכים עלינו ומפלים אותנו לרעה. מילא לכתוב כזה מאמר בעיתון חילוני, כפרופוגנדא עלובה
גדליה09.09.20
14
שני הצדדים מסכימים שרמת המשמעת להנחיות משרד הבריאות בקרב רוב הציבור החרדי גבוהה באחוזים ניכרים על פני הציבור הכללי? איפה נאמר דבר כזה ע"י רוני גמזו?
אבי09.09.20

הצגת כל התגובות

13
איזו כלכלה בדיוק? הערים החרדיות תלויות לחלוטין במדינה ולא מנהלות כלכלה עצמאית. השאר? עובדות (בעיקר) בבוקר, ולכן הפגיעה העיקרית היא הבחורים הישיבות.
אבי09.09.20
12
סגר עובד בהחלט אבל לא כמו הסגר בישראל. בסין סגרו ערים אדומות לגמרי ,לא יוצאים מהבית כלל ואם תצא מכות הגונות במקלות.אוכל רק במישלוחים והממשלה חילקה.הוציאו החוצה את כל החולים.אחרי מספר שבועות אין קורונה והכל פתוח. ישראלים עם קשי עורף ועתה אנו מיספר 1 בעולם.
Mike09.09.20
11
ראשית, אני לא ראיתי הסכמה על כך שהציבור החרדי נשמע להנחיות, ובאם יש הסכמה זאת הסכמה שחוטאת למציאות כיון שבהרבה איזורים חרדים אין ולו איזכור לשמירה על ההנחיות (למשל חתונת בעלזא, למשל את השגרה בשכונות במרכז העיר ירושלים, ועוד ועוד), כך שאשמח לראות על מה אתה מסתמך. שנית, יש הסכמה על כך שסגר הוא מועיל ר
אהרי09.09.20
10
ואמרו לי "שאין מקום" ואני באמת חשבתי שאין גזענות נגד הספרדים ובאמת אני חושב שאין גזענות אבל באמת אין מקום לספרדים כי ככה זה האווירה וקצת חוסר רגישות.
ספרדי שפעם חיפס מוסד אשכנזי 09.09.20
9
בס"ד, חד - משמעית אין אמון, כל זמן שההפגנות בבלפור ממשיכות, אין ולא יהיה אמון, גם זו הוא מינוי מיקצועי, איך יתכן שהוא לא מתריע על ההפגנות כפי שהתריע על אומן, בשלמא בית המשפט וכו' הם מוטים פוליטית, אבל גמזו זה מינוי מיקצועי, והוא אמר שהוא נושא על גבו אחריות כבדה, אז למה הוא שותק בעניין בלפור, תשובה
bgh09.09.20
8
לצד הביקורת שלך , היית מצפה גם שהציבור שלנו יעביר ביקורת על ראשי הערים במיוחד בביתר עילית שלא עושים שום מאמץ אמיתי להוריד את התחלואה בערים שלהם , כל הבתי כנסת מפוצצים בלי מסכות עושים שמחות, קידושים, שלום זכר. בלי שום בעיה. לא תראה כמעט אנשים עם מסכות בשבתות ורק מאשימים את כולם באנטישמיות
משה09.09.20
7
חייב כל אדם בציבור להיזהר .העובדה שאדם מסתכן וחוצה את הכביש שלא במעבר חצייה אינה מהווה היתר לאיש לחקות את התנהגותו ולהסתכן גם.
משה09.09.20
6
מבדילים בין דם לדם בקבלת תלמידים ותלמידות בבי"ס, וב"ה שזכינו שנעקר טומאת הרע המשחית שקראו ועדת איכלוס בביתר ששלטו הרשעים על השאלטר להחליט את מי הם מעונינים לאשר לקבלה בעיר ומי לא, וכאילו שירושה היא להם מאביהם
ביתריסטים09.09.20
5
כל היום אנחנו צועקים "אפליה", "אפליה". אני מניח שיש מקרים שזו אכן המציאות, אבל מרוב שאנחנו צועקים, כבר לא בדיוק מאמינים לנו. זה מזכיר לי את הסיפור של הילד שהיה נהנה להקפיץ את כל הכפר עם צעקות "זאב זאב". כאשר באמת באו זאבים והוא צעק, אף אחד כבר לא האמין לו.
רפאל 09.09.20
4
החרדים בהיותם הצבור הגזען והמפלה ביותר במדינת ישראל, באופן שהוא אפילו לא מתבייש בכך, איבד ממזמן את הזכות להתבכיין ולהתקרבן על כך שמפלים אותו. מידה כנגד מידה לא בטלה, הקב"ה יודע טוב מהחרדים כולם מה הוא עושה בעולם.
אפליות?10.09.20
3
שיעורי התחלואה בציבוא החרדי והערבי מרקיעים שחקים בחיפה התחלואה בשכונת וויזניץ גבוהה פי מאה מהשכונה בה אני גר בעוד אני מקפיד על הנוהלים ונזהר לנפשי ונפשות הורי המבוגרים תקיימה אתמול חתונה המונית בווזניץ בצפיפות (כן עם מסכות) כשהציבור החילוני יקום ויתקומם...שלא תופתעו
הקוזאק הנגזל09.09.20
2
צודק ב 100% יש עוד הרבה דוגמאות כיצד מקילים בחיפה
ראובן09.09.20
1
הייתי שמח אם היית כותב טור לחבריך לשמור על הנחיות משרד הבריאות.
בעלזער09.09.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 15:37

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"הוא בעצמו קופץ"

"חיקוי של הרפורמים" | הראשון לציון נגד הרב אייל עמרמי

ישי כהן | 01.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24