כיכר השבת

הצעד שנתפס כ"מרד"

אחרי התפטרות ליצמן; מתחמם הקרב בתוך 'יהדות התורה'

ליצמן התפטר מבלי לעדכן את חבריו, הבטיח שחסיד גם יתפטר - אך זה לא קורה. בנתיים, אשר קורא לו "לחזור בו" והקרב - האם ברוכי יישאר ח"כ, מתחמם. וגם, מדוע 'יתד' התעלם מההתפטרות? (ארץ)

16
אבי רבינא | כיכר השבת | כ"ה באלול | 14.09.20
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

התפטרותו של שר השיכון יעקב ליצמן מהממשלה - תוך הישארותו בקואליציה, בגלל הסגר שיחל בערב ראש השנה ויימשך עד לאחר חג הסוכות, אמנם כמעט ולא עורר דרמה, אך מסתבר כי בתוך 'יהדות התורה', הצעד מעורר מהומה ומחדש את הקרבות הפנימיים.

דוגמה לכך ניתן לראות בסיקור של היומונים המפלגתיים את הצעד הפוליטי. בעוד 'המודיע' מדווח על ההתפטרות, ב'יתד נאמן', ביטאון 'דגל התורה', אין שום אזכור למהלך.

ל'כיכר השבת' נודע כי הדממה הליטאית נובעת מכמה סיבות, הראשונה, הוראתו הישירה של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שלא לדווח על-כך בעיתון, בכדי לא לתת לגיטימציה למהלך שמתפרש כמרד נגד הסגר.

זאת ועוד, יו"ר 'דגל התורה', ח"כ משה גפני, לא עודכן כלל בצעד המתגבש, והופתע לשמוע על ההתפטרות יחד עם כל עם ישראל. למרות זאת, אמש מיהר גפני להוציא הודעה לתקשורת בה נאמר: "שוחחתי עם ידידי הרב ליצמן ואמרתי לו בשם חברי סיעת דגל התורה שאנו מצטערים על התפטרותו מהממשלה. כולנו תקוה שהנסיבות ייפתרו והוא יוכל לשוב לתפקידו במהרה".

הקריאה של יעקב אשר (צילום: דוברות הכנסת)

לצד זאת, למרות ההבטחה המפורשת של ליצמן לח"כ החמישי של 'דגל התורה', אליהו ברוכי, כי ח"כ אליהו חסיד, איש הסיעה המרכזית, יתפטר בעקבות ליצמן - כך שברוכי לא ייפלט מהכנסת עם חזרתו של ליצמן לכנסת, עד כה חסיד לא התפטר, והקרב בין הסיעות, מתחמם. "למה שאנחנו נדווח על הצעד שנעשה שלא על דעתנו ועוד עלול להוציא את אחד הח"כים שלנו מהכנסת?", תוהה באוזננו בכיר ליטאי.

כשניסינו לבדוק בסיעה המרכזית, מדוע ח"כ אליהו חסיד לא מתפטר מהכנסת, הרי ליצמן הבטיח זאת במפורש בשיחת טלפון עם ח"כ ברוכי, השיבו לנו שם בזה הלשון: "אז הבטיח, הוא כבר לא מאן דאמר".

בנתיים, ב'דגל התורה' טוענים: "ברגע שליצמן חוזר לכנסת, זה יוציא את ברוכי ושוב זה יפר את האיזון בין הסיעות ביהדות התורה, שכן יהיו חמישה ח"כים לאגודת ישראל מול ארבעה לדגל התורה, וזה נוגד את ההסכם".

ל'כיכר השבת' נודע כי מאחורי הקלעים יש מי שמנסה להוביל מהלך, לפיו, ח"כ יעקב טסלר או ח"כ ישראל אייכלר ימונו לסגן שר החינוך וסגן השר מאיר פרוש יעבור למשרד השיכון, וכך אחד מהם יתפטר מהכנסת וברוכי יישאר ח"כ.

אלא שבסביבת ליצמן מתנגדים לכך ומעדיפים לשמור את התיק בידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר הסמכויות נותרות בידיהם, באמצעות השארתו של מוטי בבצ'יק בתפקיד ראש המטה, המנהל בפועל את המשרד.

במידה וכך יישאר המצב, סגן השר אורי מקלב, שחשקה נפשו לחזור לכנסת יודיע כי במידה ואחד מח"כי אגודה לא יתפטר, הוא יחזור לכנסת וכך אליהו חסיד - יצא, והשוויון יחזור.

ישי כהן ואבי רבינא באולפן 'כיכר' על ההתפטרות

יצוין כי החוק הנורבגי מאפשר להתפטר רק פעם אחת, כך שבמידה ועד 48 שעות מרגע ההתפטרות מהממשלה, ליצמן לא יחזור בו - הוא לא יוכל לשוב ולהתפטר במסגרת החוק הנורבגי.

ב'דגל התורה' מוסיפים ואומרים כי "עד עכשיו כל אחד קיים את מה שהבטיח, עד שבא ליצמן והפר את האידיליה כשהתפטר בלי לשאול אף אחד. כעת, האיזון בין המפלגות הופר ואנחנו לא מוכנים לכך". ב'דגל' מבהירים ל'אגודה': "תחלקו ביניכם את השיכון כך שנשאר עשרה ח"כים - כולל ח"כ אליהו ברוכי. אם אתן לא מעוניינים, תביאו את התפקיד ליצחק פינדרוס או ליעקב אשר, שאחד מהם ימונה לסגן שר השיכון כדי שיוכל להתפטר מהכנסת במסגר הנורבגי, לטובת ברוכי".

לצד הסאגה מול 'דגל התורה', גם ב'שלומי אמונים' לא מתלהבים יותר מדי מההתפטרות של ליצמן, לאחר שסגן שר החינוך, מאיר פרוש, לא היה שותף למהלך, כאשר גם דעתו היא כי ההתפטרות עשויה להזיק למאבק על חוק הגיוס.

בעקבות כך, בעיתון 'המבשר', ביטאון 'שלומי אמונים', רק מיטיבי לכת הצליחו למצוא את הידיעה המדווחת על ההתפטרות של ליצמן, איש שם בעמוד הפנימי של העיתון.

בהקשר הפנים-סיעתי, הצעד מעורר לפרש כאב ראש לא קטן, שכן מלכתחילה הוא היה מעדיף להחזיק את התיק, וכעת, ספק אם ישחרר את התיק לעמיתיו לסיעה, מויז'ניץ או מבעלזא.

בנתיים, בכיר בסיעה המרכזית אומר ל'כיכר השבת' על אי ההתפטרות של ח"כ אליהו חסיד כי "לא קיימת מציאות שלא יהיה ייצוג בכנסת לחסידות הגדולה בישראל". מעבר לכך, הוא מזכיר שחסיד לא רק נציג הסיעה המרכזית, אלא הוא מונה על תקן יורשו העתידי של ליצמן, וככזה עליו להישאר ולמלא את מקומו.

בסיור שנערך לאחרונה בבית המדרש הגדול של גור לקראת הימים הנוראים עם הפרויקטור למגזר החרדי רוני נומה, ניתן היה לראות את מוטי בבצ'יק, עוזרו של ליצמן וח"כ אליהו חסיד, בעוד ליצמן עצמו נעדר מהסיור.

גורמים בחצר גור מצביעים על ההתרחשויות הללו כקץ דרכו הפוליטית של ליצמן שהבטיח בשיחות סגורות: "אני לא חוזר להיות שר".

בתוך כך, הבוקר, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, קרא לשר ליצמן לחזור בו מהתפטרותו: "אני מקווה שההתפטרות לא תצא לפועל בסוף. הייתי בכמה ישיבות סיעה בהן השר ליצמן דיבר על כך שהוא מתריע כבר שבועות על כך שהסגר ייפול על תקופת החגים כולה ולא רק על חלקה עם כל ההשלכות שהן לא רק דתיות. בתי הכנסת בחגים הם לא רק מקום לחרדים אלא של כל עם ישראל.

"אני מחזק את ידיו כי אני לא מכיר הרבה אנשים שמתפטרים על רקע ערכי ועדיין יש לו משרד שחשוב לתועלת המדינה כולה, ומצוקת הדיור מחריפה מאוד בקרב זוגות צעירים כמו גם בציבור החרדי. אני קורא לו לחזור בו מההתפטרות ולחזור לממשלה".

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
ליצמן עושה מה שנכון לעשות וקיבל ליגיטימיות של מרן אדמו"ר מגור ציס"ע ולכן מה שהליטאים לא פרסמו זו בושה וחרפה שיתביישו להם
חרדי14.09.20
12
ברוכי ישאר במקומו כי הוא חבר כנסת בפועל ובחוק אם הוא לא יתפטר מעצמו אף אחד לא יכול לפטר אותו ואם חסיד לא יתפטר אוטומטית אין לליצמן לאן לחזור כי אחרי 48 שעות הוא לא שר ולא חבר כנסת ושליצמן וחסיד יריבו בניהם ולברוכי ודגל אין מה לדאוג אשמח לתשובה ממכם?
אליהו14.09.20
זה קורה אוטומטי אם ליצמן מתפטר הוא חוזר לכנסת על חשבון האחרון שנכנס, ברוכי לא צריך להתפטר בשביל זה הוא פשוט מפוטר מהכנסת לפי החוק הנורבגי.
ישראל14.09.20
11
תר או במה הם עסוקים בימים טרופים אלה מי ישב על כסא של מי ומי יפנה את הכסא למי בושה וחרפה במקום להפנים את הדבר הזה שאלפים מבני ישראל שהיו באים בימים האלה לבית כנסת ועכשו לא יתפללו עליכם העון הזה
אברהם יצחק14.09.20

הצגת כל התגובות

10
לא עשיתם כלום תתפטרו סתם לחמם את הכיסאות
נננ14.09.20
9
תצפו שבבחירות הבאות יהיה לכם אולי 5-6
נננ14.09.20
8
אל תחזור בך ליצמן.. עד שמישהו עומד על עיקרון ומבין שמשהו פה מגמתי.. כל החכים החרדים היו צריכים להצטרף אליו ולצאת לא הכל זה תקציבים... יש חיים
צ14.09.20
7
משתפים ציונים רוצים להחריב את התפילות בחגים
נננ14.09.20
6
תכלס המפלגות החרדיות עשו רק נזק לציבור החרדי !!!
בני14.09.20
אני בצבא
אליהו14.09.20
אם לא המפלגות היית היום בצבא
ליטאי פשוט14.09.20
5
קטנוניות...
מאיר14.09.20
4
יותר קל להיות רב אמן בשחמט מאשר להבין את המאמר הנ"ל. פיתולים ותככים שזורים זה בזה כיאה לעסקנים משופשפים שמנסים לחשוב שלושה צעדים קדימה כדי להפיל את היריב...
אהרן14.09.20
3
תתבישו אפסים! גם שותקים על הריסת חגי ישראל. וגם מפריעים לאחרים שנלחמים. נבלות.
סבא14.09.20
2
גור כמו גור גם אם עושים מעשה "ערכי" הם יצליחו לעשות אותו הכי עקום שאפשר, לא יפספסו שגיאה אחת בספר,ישתדלו להרוס אותו עם פוליטיקה קטנה עלובה ויצליחו להסתכסך עם כל מה שזז, אין כבוד חברות או זולת.....
יאצק14.09.20
1
מחממים את הכיסא שיתפטרו על מה אנחנו מצביעים ?
נננ14.09.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 16:20

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24