כיכר השבת

מאמר מיוחד

והמשכיל בעת ההיא יידום // מנוחה פוקס

האם אנו מחפשי נקמה, או שאנו מחפשים תיקון? בניגוד לאלו שמצד שני, אנחנו, איננו אמונים על נקמה באחר. אנו אמונים על רצון לעולם טוב יותר, חיובי יותר, אמיתי וקדוש (טור אישי)

21
מנוחה פוקס | כיכר השבת | ב' בחשוון | 20.10.20
מנוחה פוקס
מנוחה פוקס (צילום: ללא קרדיט)

גילוי נאות: כתבתי את הטור הזה לפני ש"זכיתי" לחזות בהפגנה הראויה לכל שבח של חסידי גור בערד. ההפגנה שמוכיחה במעשים את מה שאני טוענת כאן במילים,

ובכל זאת, גם מילים חשובות הן, ואני שמחה להיות נציגת הדרך החדשה, שהחלה להיסלל בקול רם אתמול.

בתקופה האחרונה, אנחנו מרגישים שכואב לנו, שלא מבינים אותנו, שמכים אותנו ללא רחם וששונאים אותנו לשווא. אנחנו מנסים לצעוק את צעקתנו, להסביר את דרכנו, להוכיח את חפותנו ולגרום לצרינו להבין את מהלכינו. אבל צריך לקרוא את התגובות לכתבות שבאתרים החילוניים, כדי לראות כמה כל מה שאנו מנסים ועושים לגמרי לא נופל על אזנים קשובות. כדי להבין כמה מלחמת ה"מי צודק" לא תביא אותנו לשום מקום.

החרדים קוראים: מתנכלים לנו כי אנחנו חרדים!. עונים החילוניים: כל היום רק נותנים ומרצים את החרדים האלו!. החרדים קוראים: השוטרים רודפים אותנו עד חורמה!. החילוניים עונים: הכו בהם יותר ויותר, כל מה שעושים להם רק מצמיח אותם. הם לא פוחדים משום דבר. קוראים החרדים: אבל אנחנו נתעשת כי כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ. החילוניים צועקים: הכו אותם בכסף, הם לא מבינים שפה אחרת.

כולנו יודעים את הכלל המוכיח את עצמו תמיד: כפי שראוי לומר דבר שיישמע, כך לא ראוי לומר משפט שלא יישמע. ראו מה אנו עושים? משחקים לידי מקטרגנו ומגנינו. אלו רוצים לראות אותנו מתרגזים, מתעצבנים, מחפשים בכוח מה עוד לעשות, מנסים להתנקם, כוססים את הציפורניים.

הם עומדים מהצד, מביטים בשוטרים מכים בנו ושוחטים אותנו ללא רחם, מצביעים עלינו וצוחקים: "הכו בהם עוד! מגיע להם! מגיע להם!"

ישנו כלל בחינוך האומר: אם לא הצלחת לחנך בדרך מסוימת, אל תמשיך לדפוק כל היום על אותה דלת, חפש דרך אחרת ופתאום ייפקחו עיניך לראות...

גם כאן, דרך ההוכחה לא מצליחה. אנו מנסים להוכיח להם, להסביר להם, לבקש על נפשותינו, להתחנן ולהתרפס, ואלו אינם מבינים. זה לא שהם לא מסוגלים להבין, אבל הם לא רוצים. הם לא נמצאים עכשיו במקום הזה שבו יש ביכולתנו להשפיע עליהם.

האם אנו מחפשי נקמה, או שאנו מחפשים תיקון? בניגוד לאלו שמצד שני, אנחנו, איננו אמונים על נקמה באחר.
אנו אמונים על רצון לעולם טוב יותר, חיובי יותר, אמיתי וקדוש. מה נותר לנו לעשות בימים טרופים אלו? והמשכיל בעת ההיא יידום!

לא לדבר, לא להסביר, לא להתחנחן ולספר שלא כל החרדים כך, לא לבטל את עצמנו מולם. לא להילחם, לא להיאבק, לא להיכנס למלכודות שקשה לצאת מהן, לא לעשות דווקא ולעצבן, לא להתחכם ולא להתלונן.

רוצים לשמוע בקול ר' חיים? מצוין! אבל למה בקול רם? אני רואה סביבי חיידרים ותלמודי תורה שמחפשים ללמוד תורה בכל דרך שהיא, רק לא בתוך חצרות תלמודי התורה כי התבקשנו על ידי השלטונות שלא לעשות זאת. מקום שטוב לבית כנסת עראי, מצוין לילדי חיידרים תמימים. ובצורה הראויה, כי גם אנו איננו רוצים בכוונה תחילה להידבק במחלה האיומה.

רוצים לפרום את הסגר? אל תהיו צודקים. הפסיקו לצרוח בקול רם: "מגיע לי! למה אני לא? שתו לי! אכלו לי! רק לי!" הפסיקו להסתכל בצלחת האחר ולטעון: "למה להם מותר ולנו לא"?.

בואו נעשה את מה שאנו רוצים בשקט וברוגע, באופן אישי ופרטי, בצנעה ובהצטנעות, למה להכריז בקול רם על מה שהולכים לעשות? למה לעורר את הדובים? כשאנחנו מתכוונים להילחם בשני - אנחנו מתקיפים אותו ורוצים להוכיח לו את צדקתנו.

אבל אם אנו רוצים באמת לשמור על נפש ילדינו ועל עצמנו, כדאי וחכם יותר לעשות זאת בשקט, תוך שמירה על מגבלות וללא התלהמות יתר.

אני חושבת שהתלהמות היתר שנעשית בתקופה האחרונה, היא בגדר רצון ליצור צדק, ולא נעשית בחמלה ובחכמה. רוצים שנצליח לצאת מהסגר, ומהחיכוכים התמידיים? רוצים ללכת בראש מורם בארצנו הקדושה? בואו נוכיח לשונאינו ולעמיתינו שאנו יהודים אמתיים. לא רבים עם כוחות משטרה, גם כשאנחנו צודקים. לא פונים לאדם שרוצה לקטר עלינו במילים קשות ומבזות. לא דואגים להודיע קהל עם ועדה כשאנו עושים משהו שלדעתנו או לדעת רבותינו רצוי לנהוג לפיו.

ומה כן? משפיעים שפע של טוב על הרחוב כולו. משמיעים קול של תפילה, קול של תורה, קול של עדינות וברכה ברחובות העיר. דואגים להאיר את האזור בו אנו נמצאים באור של טוב.

אני אומרת את זה תמיד בחינוך ילדים: אל תחנכו כשאתם עצבנים! השתדלו לשתוק ברגע זה, כי זה הרגע הכי לא מתאים לחינוך. ומצאו את הזמן ואת הדרך לחנך!

כששני זאבים עומדים אחד מול השני וזועקים, אף אחד מהם לא צודק יותר מהאחר, אף אחד מהם לא ישתכנע מהאחר, אולי רק יגמור אותו.

כששני ציבורים עומדים זה כנגד זה, הם לעולם לא ילמדו מי צודק ממי. אף אחד לא לומד ממישהו טעון ומלא ביצריות ובכוח מלחמה.

לעומת זאת, אם האחד ירפה, השני ירפה אף הוא, ירגיש לא נוח להמשיך להילחם ולגדף, וכך שני הניצים יתחילו לחיות את חייהם בשקט.

מי יצליח לשפוך את אורו על השני? מי שיצליח להישאר צלול, שפוי, לא מתלהם ולא מתקוטט. הוא זה שיביא אתו את הענווה שלו, את התורה שלו, את ה"אני מאמין" שלו אל לב השני. מי שיצליח לשמור על קור רוח, על שקט נפשי, יצליח לשמור גם על סבלנות שתביא אותו בסופו של דבר גם להשפעת הטוב.

אלו ברכב ואלו בסוסים ואנחנו בשם ה'! בואו נחדל לנסות לנצח, להוסיף להתנצח, להמשיך להתנגח. בואו ננהג לפי חוקי הקורונה למעננו, ויחד עם זאת, בצורה חכמה, נבין איך להצליח גם לא להפסיד את רוחנו.

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
מרוב שהיא כל-כך מרגישה וכל כך רוצה. לעזור היא חשבה מה הכי יועיל יש לך משהו יותר טוב בבקשה ,(אולי הבכינות והמסכנות יעזרו לך)
תשובה ליהודי 20.10.20
17
לא יודע אם כל מה שעובד בחינוך ילדים יכול לעבוד גם בנסיבות כאלו..... אבל ודאי כגישה לחייים הדברים נכונים מאד
אדיר20.10.20
16
ניסיון חיים של מנוחה משתקף בכל מילה ושורה חזק ביותר
מילכה20.10.20

הצגת כל התגובות

15
מאמר מיוחד מאד תודה לכבוד הסופרת
עזרא20.10.20
14
כל הכבוד!! דיברת את הגיגי ליבי. יישר כח על דברים נכוחים! דברי טעם ולב. דברים עם בינה יתרה. (ובסוגריים: כל כך חבל שאין נשים שם באיזורי קבלת ההחלטות, אפילו מאחורי הקלעים. הכל היה נראה ונשמע אחרת)
תודה20.10.20
13
כל כך נכון, זו הדרך, למה צריך כל הזמן לריב
פנינה20.10.20
12
מנוחה היקרה, הביטוי "שוחטים אותנו" לא מתאים לנסיבות, ולא תורם לדיון. בבקשה ממך תקני את הדרוש תיקון
קורא זהיר, המילה שוחטים מיותרת20.10.20
ראית את התמונות מהחתונה בגבעת זאב?ראית את הנער שנדרס וכנראה בכוונה בביתר?ראית את המראות אתמול של הבחורה במחנה יהודה? ועוד ועוד לפעמים קשה לשמוע את האמת .וזה בדיוק המקום של להיות חכם כל מילה בכתבה נכונה
דניאל20.10.20
11
צודקת בכל מילה הניסיון בחינוך מראה שבדוגמה אישית חיובית אפשר להשפיע הרבה יותר מאשר בדיבורים. אין ספק שאם נוריד את ההתלהמות ואת הנסיון לשכנע את הצד השני בצדקת דרכנו וננהג בענווה ובתבונה תהיה לכך השפעה רבה לטובה על המצב הנפיץ שאנו נמצאים בו.
אבי20.10.20
10
אתן חכמות בבית, בסלון, עם הבובה מהספוג והבד... תלכנה ברחוב, יקפצו עליכן צוות משטרתי מורחב, גם משמר הגבול או גם יס"מ, ותגידנה להם את כל הנאום היפה הזה... בסיטואציה הזאת, לא מתווכחים, שם צריכים סיוע איך לצאת מה"בוץ" הזה, והחכמים הרי אמרו
שושנה20.10.20
במקרה הזה היא מתכוונת לא להתחכם אלא לשים מסכה
יהודיה20.10.20
9
ביקורת ואפילו ביקורת נוקבת ניתן לקבל ולשמוע.שנאה והסתה תהומית בתשקורת נגד הציבור החרדי לרבות במיוחד ע"י העיתונאים בן כספית ובן דרור ימיני,בשום פנים ואופן לא. רוב העם ניתן לקרב אותו ליהדות,אך הוא חשוף לגלי המשטמה של אותה תשקורת ופוליטיקאים נגד הציבור החרדי,וחייבים לפעול לעצירת הגל העכור.
חיים20.10.20
8
Anachnu einenu amunim al nekama ba'acher.... A'OMNAM??? Im yesh mashehu bilti nisbal be'ofen kitzoni etzel CHARAdi matzui, ze' dachaf obssesivi le'nekama miyadit meluvve' be'klalot ayumot (ravvodia ke'mashal....), ka'me'afyen baal rigshei nechitut amukim, me'hem sovlim rov muchlat shel a'CHARAdim.
..EINENU AMUNIM20.10.20
7
ברור שזה ממש לא מצדיק תקיעה לא מיניה ולא מקצתיה, סתם נפיחה יגעה
ברור20.10.20
6
אני קורא את הביקורות על הכתבה הזאת ולא מבין מה אתם רוצים סוף סוף מישהי שכותבת מילים שאני מסכים עם כל אחת מהם, ישר כח מנוחה!!
נכון מאוד20.10.20
5
מאמר מאד יפה ונכון
צבי20.10.20
4
עבודה על המידות זה חלק מעבודתו ה'. יש מקום גם למחות אך כמו בן של מלך. מצפה באנשים יראי שמים שמתאים בתורה להתנהג שונה מהמשטרה וכל המריעין בישין. למרות שגם המגזר שלנו לא היה טלית שכולה תכלת.
צודקת לגמריי20.10.20
3
זה הקול הנכון שצריך להשמע בתוך מבול השנאה הזה...
הקול הנשי20.10.20
2
יש לי שתי שאלות לשאול אותך א. האם חיתנת ילד במהלך ימי הקורונה. ב. האם יש לך ילדים בגילאי בתי ספר. אני יודע את התשובה לשאלות האלה. השאלה אם גם את.
יהדי20.10.20
א.האם היית בלוויה לאחרונה ב.האם ביקרת במחלקת קורונה? עכשיו בטוח שיהיה לך תשובות לשאלות שלך
יוסי20.10.20
1
לחיים, תגובה מספר 15: זה החורבן שמביאה עלינו ההסתה של התקשורת החרדית: כל פירסום של נתון אמיתי שאינו מחניף לנו מיד מתוייג כ"שנאה והסתה תהומית בתקשורת נגד הציבור החרדי" המצדיקה ואף דורשת "תגובה הולמת".
רפאל 20.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24