כיכר השבת

הרב אריה מונק באולפן

"ישיבות נמצאות בקריסה, הרבנים בלחץ והבחורים ב'מרד'"

"זה מתחיל בראש הישיבה שלא יודע אם לפתוח או לא, עובר לשאר הצוות שמקרינים את זה לבחורים, והם לא עומדים בזה. הישיבות לא יודעות איך להתמודד עם זה" • הרב אריה מונק באולפן (אקטואליה)

54
ישי כהן | כיכר השבת | י"ג בחשוון | 31.10.20
מפיק: איציק אוחנה (ניהול אולפן: זאב רוזנברג)

מגפת הקורונה הביאה לקורבנות רבים אך נראה כי לצד הבעיות הבריאותיות, הקורונה הביאה למשבר נפשי וחינוכי גדול שעולם הישיבות לא היה מוכן אליו. הרב אריה מונק, יו"ר 'בית חם', בראיון מיוחד באולפן 'כיכר השבת', מסביר כיצד להתמודד עם המצוקות.

עד כמה יש עלייה דרמתית בנוער הנושר, בבעיות הנפשיות לאחרונה?

"העלייה במספר הפניות היא בעשרים אחוז, בעיקר בנושא החרדות. בתקופת הגל הראשון קיבלנו עשרים ושתיים אלף פניות כשהקמנו קו חירום בשיתוף משרד הבריאות, וזה בלי לדבר על הפוסט טראומה.

"עלייה (בנוער נושר. י-כ) ברור שיש. כל נער בתקופת הלימודים צריך להיות במסגרת. וכשאין מסגרת ואין פתרונות אמיתיים, ובוודאי שלא לציבור החרדי, כי אין משחקי מחשב, אינטרנט, טלוויזיה וכו', אז הנערים מחפשים מה לעשות, ואז מתחילים לשוטט ברחוב, ואז לומדים אחד מהשני כל מיני דברים, ואז גם העיניים נפקחות, 'מי אמר שאני בנוי ללימוד'? ו'אולי הלימוד זה לא מה שאני צריך'".

"אני רוצה להסביר משהו קצר", מוסיף הרב מונק: "כשחייל נמצא בתוך מלחמה הוא צריך ללחום כדי לשמור על גופו, שלא יפגע חלילה. ברגע שנגמרת המלחמה הכל מתחיל לעלות לו מחדש. קוראים לזה 'פלאשבק'.

"אנחנו כבר היום רואים את מה שהולך לקרות. התקשר אליי היום משגיח מישיבה חשובה בירושלים ואמר "הרב מונק, אנחנו לא יכולים יותר, תן לנו פתרון'.

"שאלתי אותו מה קורה?" מספר הרב מונק: "הוא אומר לי 'תראה, כל הצוות שלנו בקריסה', זה מתחיל בראש ישיבה שלא יודע אם לפתוח או לא, עובר לשאר הצוות שמקרינים את זה לבחורים, והם לא עומדים בזה.

"ואז מתחיל מעין 'מרד', מין אווירת סוף זמן בתחילת זמן שמתמשכת, ומתקבע שכך יכולה ישיבות להיראות, והישיבות לא יודעות איך להתמודד עם זה".

מה שהרב בעצם אומר שעל צוות הישיבה לנהוג בסלחנות כלפיי דברים שבמהלך השגרה לא עוברים עליהם בשתיקה?

"לגמרי! להוציא היום בחור מהישיבה פירושו להוציא אותו לרחוב!".

מה עושים עם רוב ככל הבחורים שאמנם לא עברו התקף חרדה חמור אבל עוברים תקופה קשה ולא מבינים מה עובר עליהם?

"אנחנו כבר היום מכינים תכנית יציאה מהקורונה מהבחינה הנפשית, אנחנו מאמינים שבחורי הישיבות צריכים לדבר. ממש כמו אחרי פיגוע, לתת בישיבות מעגלים של שיח קורונה, אי אפשר לכלוא את זה יותר. נזקי הקורונה הנפשיים גדולים מהנזקים הפיזיים".

אלפי בחורי ישיבות נכנסו למצור בתוך הישיבה למשך חמישים יום, איך שורדים דבר כזה?

"מה שמעודד אותנו זה שכבר היינו בסיטואציה דומה וראינו שהבחורים יכולים לה, אבל תהיה חייבת להמשיך להיות התייחסות למצב הנפשי של הבחורים בתוך הישיבות".

הבחורים נעולים למשך חמישים יום, עד כמה ישפיע המצב בישיבות על עולם השידוכים?

"הדבר כבר משפיע. זה אתגר לא פשוט. אני מדבר עם שדכנים ואני שומע שהמצב יבש, הבחורים בקפסולות לא יכולים לצאת ולחזור, וגם באים ההורים ואומרים הילדים יתארסו, איזה מין חתונה תהיה להם? של עשרים איש ואז תבוא המשטרה ותפרק הכל?".

מה אתה אומר לאותם הורים?

"אנחנו לא יודעים כמה זמן הקורונה תישאר איתנו, היה גל ראשון שני, ואולי יהיה גם שלישי, ולכן צריכים להקים בתים בישראל. לוותר על הפנטזיה של החתונה הגדולה חברים צלמים וכו', תקיימו אותה עם עשרים אנשים - העיקר תקימו בית.

"הקושי היותר גדול הוא להיכנס לבידוד מיד אחרי החתונה בדירה של עשרים וחמישה מטרים.. אני חששתי למצבם הנפשי של בני וכלתי ביקשתי מהם שבאחד שתיים בלילה יצאו לסיבוב, תראו עולם!

"הדבר החשוב ביותר שרציתי להגיד לך ולצופים - אם יש בעיות אל תדחו אותם! תטפלו בהם, הדברים האלה לא עוברים אם לא מטפלים בהם, והיום כל הטיפולים חינם דרך קופות החולים".

הרב מונק, קיים בציבור החרדי מין פחד לקום ולהגיד "יש לי בעיה נפשית ואני צריך טיפול"..

"היה. תם העידן הזה, לפני עשרים ושתיים שנה התחלנו להניע את הסיפור הזה של מרפאות לבריאות הנפש, כל נושא השיקום, אנחנו נמצאים היום עם 7,500 מטופלים חרדים במרפאות. צריך להבין שהדור הזה - דור הקורונה הוא לא דור רגיל".

תוכן שאסור לפספס
54 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
38
מי שגרם להרס של חינוך היהודי, בגלל אינטרסים של עסקנים מי שביטל חינוך רחב לב ודעת למען חינוך סקטריאלי שיבין שהוא אחראי למשבר של היום
הרואה את המולד01.11.20
37
מנהיגות ליטאית שנשלטת על ידי כנופיית אינטרסנטים ומאבקי שליטה על הממסד הליטאי הביאו הרס וחורבן רוחני שלא היה כמותו מאז השנים של מלחמת העולם והקמת המדינה הציונית , אך בניגוד לאז הפעם זה מגיע מתוכנו עסקנים ורבנים שמוכנים למכור ולהרוס הכל העיקר שהם ישלטו על הציבור, יכתירו כמנהיג מי שבתכונותיו הוא בדיוק
דוד01.11.20
36
2 בחורים חשובים מבכירי ישיבת אור ישראל נזקקו לטיפול נפשי לאחר הקפסולות של אלול ומשטרו של הרודן רוזן, הם עזבו את הישיבה בעצת מטפלי בית חם. איך אתה אומר שבחורים עברו את זה בסדר? זה היה כישלון!!!!! מי כמוך מעודכן בעוד סיפורים כאלה...
הרב מונק01.11.20

הצגת כל התגובות

35
עצוב שהחינוך כל כך חלש ששובר את התלמידי חכמים זה לא מה שהיה אברהם אבינו
RAFI01.11.20
34
מי שבישל דייסה - שיאכל אותה. מי שרצה או עודד חיסון עדר, קיבל עדר ששועט החוצה. באתר הזה (ובעוד מקומות), פורסמו שוב ושוב אזהרות שיש לשמור על ההנחיות וציבור גדול (במיוחד בישיבות) זילזל. היו רבנים/אדמו"רים שנתנו הוראות מנוגדות לחלוטין להנחיות משרד הבריאות. בסופו של דבר, החוכמולוגים והתומכים בהם, חייבים
ונשמרתם מאד ..01.11.20
33
הבעיה שהכל בנוי על מסגרות שמחזיקות את הציבור. כשאין מסגרת יש התפוררות. במקום שלאדם יהיה עמוד שדרה פנימי חזק שיהיה מסוגל להתמיד בדרך הנכונה בשעת משבר גם בלי המסגרת.
#שיקה31.10.20
32
מצחיק לראות איך הבחורים נופלים מי כמה חודשים בבית זה אומר דרשני בעניין אחינוך להסתיר מי בחור את כל מה שהולך בחוץ ולאגיד הנה הוא חרדי זה לא עובד כי הנה הוא נחסף טיפה ומיד מתחיל לפתוח את העניים
יניב 31.10.20
הנחתום מעיד על עיסתו אנחטום מאיד אל היסטו
מגיב01.11.20
31
הקומוניזם הליטאי החזיק מעמד שבעים שנה בדיוק עד שמגיפה אחת קטנה ריסקה את הגאוותנים האלו לנצח נצחים אמן סלה ועד
מי זוכר31.10.20
30
הנה עוד סיבה טובה פשוט לשים מסכות ולשמור מרחק ולא להגיד הקורונה זה רק לזקנים ולי לא אכפת מכלום. אחרי הכול יעשה טוב לכל אחד מאיתנו שהקורונה תיעלם מהנוף.
ר01.11.20
29
חסרים דמויות בעלי שעור קומה גדול, כדי שלא כל שינוי קטן בסדר הרגיל מנתק חלק לא מבוטל מהבחורים מעולם התורה. ישנם הרבה טכנאי שיעורים טובים ומעולים, אך לא מעבר לזה.
בני ברק31.10.20
28
ראשי ישיבות מעיפים בחורים על כלום! על חיצוניות! על מה יגידו! גועל נפש!
ישיבשער מודאג01.11.20
27
המצב הנפשי של הנוער אכן נורא!!! קורונה ריגשית ורוחנית מסוכנת פי כמה מהקורונה בגיל הזה... וקצרה ידי מלהושיע😢. ואני לא סתם דרמטית... אם לפני הקורונה נוער מתמודד היה מטופל והיה במסגרת. בגלל הסגרים והעדר המסגרת מצב נוער מתמודד נוראי... ואני מתכוונת לילדים עם קשיים ריגשיים או חברתיים, ליקויי למידה, הפרע
אמא למתבגרים31.10.20
26
זהו תם עידן בחור הישיבה שיושב 24/7 בישיבה. בחורים צריכים לעשות עוד דברים חוץ מלללמוד וללמוד.
אני31.10.20
זהו תם עידן שהמסכן שנדרס בכביש הילך על שתים ברחוב, הנדרס צריך לשבת בכסא גלגלים חוץ מללכת וללכת
מגיב01.11.20
25
זה שלאף אחד אין תשובה ופתרון זו סיבה להתאחד. ובמקום זה אנחנו משמיצים אחד את השני ואת הרבנים. השם ירחם
יוני31.10.20
24
כל המלשינים והחבר'ה שעושים עלינו פאניקה. ובינתיים הדור מושמד השם ישמור ויציל
בגלל כל הקורונאים זה נהיה ממש גזירת שמד31.10.20
אם הדור "מושמד" זה בגלל שיש אנשים רפי שכל שחושבים שלהם מותר הכל כולל לרמוס את התורה הקדושה ובתוכה הציווי ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, גזירת שמד קיימת בוודאי, בליבותיהם של המאמינים שזה כך. תתחילו להתבגר חברים יקרים חבל עליכם, לא העיקר ההלשנה אלא הזלזול בכל מה שלא נראה לעצניקים כחשוב, וההקפדה רק על מה שנרא
משה01.11.20
גם בימי השואה כעסו על החבר'ה שעשו עליהם פאניקה וגרמו ריפיון.
רפאל01.11.20
23
הקורונה היא לא רק מחלה קשה בגוף ובנפש היא גם מסננת את הפירות היפים מהרקובים זו היזדמנות לנקות את הישיבות מכלמיני אנשים שמנצלים את הישיבות לטובות עצמם כמו שידוך טוב לסחוב עד אחרי שלשה ילדים וכו
נתנאל01.11.20
22
סופסוף המושתנים קיבלו כגמולם אין ישיבות שמלאות ברעל נגד ספרדים אין גם תורמים ואין תלמידים שגם מורדים ברבותיהם הכל מתפורר ומתפרק והרשעה כולה כעשן תכלה
כתבה מעודדת31.10.20
21
עוד אחד שזקוק מיידית לבית חם
נתי31.10.20
20
צריך לעבוד את ה' ולא את מה יגידו, מי שאמיתי לומד עם חברותא או קו טלפון או שיעורי קול הלשון, מי שלא אמיתי כשאין ראש ישיבה וחברים על הראש הכל מתפרק.
משה בן אברהם01.11.20
19
לתגובה מספר 1, בעלזער: וכי מצילי חיים צריכים לבקש מחילה ממי שמסכן חיים? עולם הפוך ראיתי.
רפאל31.10.20
18
סנובים ושחצנים איך התנשאתם עלי בישיבות שלכם, לעגתם לי, לא רציתם להציע לי שידוכים -כלום ,הייתי סוג ב' בשבילכם ...לא מאחל לכם רע, אבל...
קירש01.11.20
17
סיפר לי חבר "כשהיה סגר הכנסתי אינטרנט אתרוג, בבוקר שיעור הילכתי, אחר כך בתור הפסקה מוזיקה חסידית, שיעור באגדות חז"ל, שיעור משניות, הרב רוזנבלום, וכו' כדברי המשנה כל מה שברא הקב"ה בעולמו (- כולל הטכנולוגיה -) לא בראו אלא לכבודו".
משה בן אברהם01.11.20
16
עוד אחד שמשגע את הציבור בשנור בלי סוף הגרלות . מודעות ביתד . כעת גם בחוצות הערים. יחצ בלי סוף . כולה פסיכולוג . עשה מיזה מערכת משומנת לשנור בלי סוף למה אצל החילונים יש תימכה נפשית ועובדים סוציאלים בלי התרמות?
אלי31.10.20
כמה שאתה צודק אלי.
אני01.11.20
15
אכן חשוב מאד להתייחס לקשיים שבחורי הישיבות חווים בתקופת הקורונה שמן הסתם תלווה אותנו עוד מי יודע כמה זמן. חשוב לתת דגש על שיחות עם הבחורים על כך. וכמה שיותר כן ייטב.
אשת ר״מ31.10.20
14
קוטף קרדיט לא לו. "לפני עשרים ושתיים שנה התחלנו להניע את הסיפור הזה של מרפאות לבריאות הנפש". בשנת 2000 יהודי בשם שרשבסקי הקים לובי בכנסת לשם הקמת מערך שיקום לנכי נפש. מונק, כרדי מלידה, בסך הכל ידע להשתלט על התחום ולמנוע תחרותיות ושוק פתוח בתחום כפי שיש בציבור הכללי.
מני01.11.20
13
לא משבר, לא קריסה, ולא מרד! מי שמתמצא קצת יודע שעולם הישיבות פורח דווקא מתוך אתגר הקורונה, נכון, שבקיץ היו ישיבות שהתקשו להתארגן ובחורים טיילו בטבריה. כל זה היסטוריה! מאז תחילת אלול עולם הישבות ידע להתארגן יפה וכמעט אין בחור שלא מסודר במסגרת מיטבית (ואלו שלא, זה לאו דווקא קשור לקורונה) ועלם הישיבות
שלמה זלמן01.11.20
12
בחב"ד הכל רגיל. לומדים מתוועדים שמחים.... אנחנו דור הגאולה!!!!!!! וצריך לשמוח בקורונה כי רואים שזה חלק מה גאולה הקרבה
מנדי01.11.20
בגלל זה בכפר חב"ד יש עתה יחסית לגודל האוכלוסיה, הכי הרבה חולים מבין הישובים היהודיים.
צודק01.11.20
11
השיטה החרדית לא מסוגלת להתמודד עם שום שינוי...הקורונה ריסקה את החברה החרדית משום שהיו צריכים לעשות שינויים ולא עמדו בזה. אישתי קיבלה תואר דרך הלימודים במחשב.... אז למה במקום לצעוק גאוולד על המחשב לא ניצלו אותו ללמד תורה... לא עדיף מאלפי נערים שמסתובבים ברחובות.
Mike01.11.20
10
כולם בנויים ללימוד, אבל לא כולם בנויים ללימוד בישיבה. מי שנושר מישיבה לא חייב למצוא את עצמו ברחוב, הוא יכול ללכת ללמוד במכינה לאוניברסיטה ולעלות על דרך המלך.
בוקשפן01.11.20
דווקא אוניברסיטה מיועדת לכולם?
אריק101.11.20
9
אין מנהיגות אמיתית אצל תלמידי הליטאיות הראש ישיבה הוא לא מנהיג אלא סוג של מפקד טכני שבשעת משבר מתחילה הקריסה ואי הבהירות, ה"השקפה" מסתיימת ואין איש מבין לליבם של הבחורים בניגוד גמור לציבור החסידי ואפי' הספרדי ששם האדמו"ר והחכם הם מנהיגים ומוצא פיהם נשמר במסירות נפש
מנחם 01.11.20
"מוצא פיהם נשמר במסירות נפש"? זאת הבעיה. הקב"ה נתן מוח לכל אחד ואחד (הנותן לאדם דעת) וצריך לדעת לחשוב לבד. לפעמים אותם מנהיגים טועים בענק וכולם משלמים מחיר כבד.
101.11.20
8
שמעתי בשם רב שהוכח שהוא מבין לעומק שתקופתנו - טרום משיח - היא "נסתיימה ממשלת בשר ודם" ואם השמועה נכונה אז ההסבר הוא כך; גם ראש ממשלה לא שולט כי הוא תלוי במצב הקורונה שהיא יד ה', שהוא מכוון דרך הנגיף את כל העולם גם את ראשי הממשלות.
משה בן אברהם31.10.20
7
גם ראשי הישיבות צריכים לקחת אחריות ולתת דוגמא אישית גם לא בתקופת הקורונה כגון פונוביז' ועוד...
קצת אחריות למובילים.31.10.20
6
למגיב הראשון. על מה צריך לבקש מחילה ממנו? מה הוא יודע שמדינות אירופה שמכריזות עכשיו על סגר שני, לא יודעות?
צביקה31.10.20
5
הגיע הזמן לבדק בית כללי. אם התיאור הנ"ל נכון, זה מעורר מחשבות על מבנה הישיבות, על התאמת ראשי המערכת לתפקידם. אולי הגיע הזמן ליצור מערכת בקרה ותכנון. מקור הקושי אינו במערך הנפשי/בריאותי.... די לגזירת קופונים. הבעיה האמיתית היא מערכתית, מנהלית, ארגונית ועוד.
דובי31.10.20
4
תנו למי שצריך את המשוכות... צריך בהנהגה אנשים כמו הרב מונק למען דור העתיד
דוד31.10.20
3
הגיע סופה של הליטאיות המסתגרת שרדפה וביזתה את הספרדים מאז קום המדינה משבר אחד קטן ועולם השקר קורס וכמו שנאמר בחז"ל על בעלי הגאווה שאין אני והם יכולים לדור באותו עולם...
יש מנהיג לבירה31.10.20
למה? הבחורים הספרדים נופלים פחות? אני ר"מ בישיבה ספרדית. רוב הנושרים הם, לדאבון לב, בחורים ספרדים. אולי פי עשרים יותר מהאשכנזים. לא נעים, אבל זה המצב.
ר"מ ספרדי בישיב01.11.20
כשתגדל אולי תבין את טעותך
משה01.11.20
כמה אתה צודק
שמואל01.11.20
מי שבונה את עולם הישיבות על חשבון אחרים ומתנשא וחושב שהישיבות שלו הכי הכי- אוכל אותה
יהודי01.11.20
חופר גומץ בה יפול. רצו להתנשא על הספרדים, היום הם אלה שסובלים מבעיות נפשיות חחח... נראה, מי יעשה עכשיו עלק שטייגען... אולי בשלוותה...
אכן כן.01.11.20
2
כל המלשינים והרשעים תבקשו סליחה מהאדמור מבלז, שקצת מבין יותר מכם
בעלזר31.10.20
חבל שאנחנו רק עכשיו קולטים מה שאדמו"ר מבעלזא ראה ברגע הראשון
מקווה איד31.10.20
לענ"ד השאלה אם נכון בכלל לפתוח את הישיבות במצב הזה שחלק מהבחורים לא יכול לעמוד בכך נפשית? או שמא לשנות קצת את הסגנון והאווירה. ושמא למצוא מסגרות יותר קלות לבחורים שלא מתאים להם וכו'. אולי משהו יותר כפרי כמו לפתוח ישיבה עם מרחב די גדול איפשהוא בצפון במקום פתוח עם דשא ונעים שם? לבחורים שקשה להם להיות
משה31.10.20
היינו כבר יוצאים מזה ומתעלמים נפשות
רפול31.10.20
1
קו חינוך ריקני , מכוון לבטלה ולחוסר רצון לחיות . שב ואל תעשה עדיף ככה חינכתם בשנות ה 80/90/2000 והנה התוצאות לא אחרו לבוא !!! אמר הרב שטיימן זצוק"ל .. מה שמניע אותכם זו גאווה גאווה ולכן אתם תתרסקו בצורה קשה .. נכון יש עדיין רדיפה של כמה חסרי עמוד שידרה עמ' להיכנס למוסדות שלכם רק כי יש שם חממה לבטל
אלי01.11.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם