כיכר השבת

דקה אחר דקה

היום הדרמטי של 'המועצת': כל מה שקרה מאחורי הקלעים

לאחר שנים בהן לא מונו חברי 'מועצת' חדשים, 'כיכר' חשף אמש, כי לראשונה אמורים להצטרף חברים חדשים • מרגע הפרסום התחוללה דרמה של ממש לתוך הלילה • 'כיכר' עם הסיפור המלא (אקטואלי)

62
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"ח בכסלו | 04.12.20
בכינוס המועצת, היום
בכינוס המועצת, היום (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

חשיפת 'כיכר השבת', אמש על מינוי שלושה חברים חדשים למועצת גדולי התורה של דגל התורה, תפסה את כולם לא מוכנים. מאז החלה סדרת לחצים, שהציבור הליטאי לא זוכר כמותה בשנים האחרונות.

נתחיל בהתחלה, אתמול בשעות הצהרים המוקדמות, עודכנו חברי המועצת הוותיקים, כי לאור האפשרות שיתקיימו בחירות בזמן הקרוב וכן בשל חוק הגיוס המתעכב, תתקיים ישיבת מועצת מיוחדת.

לאחר הפרסום, הועלתה הטענה כי מספר חברי 'מועצת' נפטרו וכעת אפשר למלא את החלל בחברי 'מועצת' חדשים, המקובלים על שתי החצרות של גדולי ישראל, ברחוב רשב"ם וברחוב ראב"ד.

בתחילה דובר על שלושה מועמדים; השניים הבטוחים היו ראש ישיבת בית מתתיהו הגאון רבי ברוך ויסבקר והגאון רבי שרגא שטיינמן.

תיעוד: הגרי"ג אדלשטיין יוצא מביתו ונכנס לאוהל ברחוב רשב"ם • צפו

על המקום השלישי היה ספק, אם יתנו לראש ישיבה - השאלה הייתה האם יתנו לראש ישיבת תפרח הגאון רבי אביעזר פילץ (שבסבב הקודם, הצעת המינוי שלו נדחתה. ח"ב), או לראש ישיבת מאור התלמוד הגאון רבי אברהם יצחק קוק. במידה ולא ממנים ראש ישיבה, עלתה הצעה של שלושה מועמדים אחרים; הגאון רבי יוסף אפרתי, הגאון רבי צבי ובר והגאון רבי שריאל רוזנברג.

כך או כך, באותה נקודת זמן (יום חמישי בשעה 21:00), בתים של ראשי ישיבות שונים החלו להפעיל לחצים כבירים על שני הבתים של גדולי ישראל - בטענה - 'למה נגרע', מגיע לנו ועוד טענות מטענות שונות.

אחד הטענות העיקריות היו, מדוע לא ממנים את ראש ישיבת אור ישראל הגאון רבי יגאל רוזן, שמעורב בפרטי חוק הגיוס וכן את רב 'דגל התורה' בירושלים וראש ישיבת תורת זאב הגאון רבי ברוך סולובייציק.

הגאון רבי צבי דרבקין

בבתים של גדולי ישראל הסבירו לבתי ראשי הישיבות, כי התקבלה החלטה למנות רק ראשי ישיבות מעל לגיל 80, דבר שלאחר מכן הופרך, אך ככל הנראה הווטו על מינוי שני ראשי הישיבות הללו נותר בעינו.

לאחר חצות הלילה, כשהלחצים הלכו וגברו ואף לוו באיומים, ברחוב רשב"ם נפתח חפ"ק מיוחד, שהשתתפו בו מבתי שני גדולי ישראל וכן בכירי תנועת דגל התורה.

באותה ישיבה שנמשכה לאורך כל שעות הלילה, קיבלו החלטה, כי לאחר שנפתח הסכר והוחלט על מינויים חדשים, יש הרבה ראשי ישיבות שיפגעו, כאשר יוודע להם שהם לא נבחרו לכהן כחברים, לכן יש למנות יותר משלושה חברים חדשים.

השמות שהועלו הם: המשגיחים; הגאון רבי דן סגל והגאון רבי אורי וייסבלום, ראשי ישיבת גרודנא בבאר יעקב; הגאון רבי צבי דרבקין והגאון רבי יצחק הקר, ראש ישיבת מיר הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל, ראש ישיבת מאור התלמוד הגאון רבי אברהם יצחק קוק (שכבר קיבל טלפון בשעות הצהריים אך הוא לא ענה) והגאון רבי אריה לוי ראש ישיבת שכר שכיר בנתיבות.

הגאון רבי אביעזר פילץ

במקביל הוצע התפקיד גם לראשי ישיבות ספרדיות כדוגמת; ישיבת מאור התורה הגאון רבי אברהם סלים, ראש ישיבת אור ברוך הגאון רבי ברוך רפאל ברוך טולדנו וראש ישיבת ברכת אפרים הגאון רבי בצלאל פנחסי.

אך גם המינויים של אלו נפסלו בסופו של דבר, הן מחמת סירובם והן מחמת החשש בפגיעה בתנועת ש"ס ובאריה דרעי.

המשגיח הגר"ד סגל, שכבר קיבל בעבר הצעה לשמש כחבר מועצת, ענה להצעה שהתקבלה לפתחו, כי הוא מוכן בתנאי אחד, שהוא יוכל להוציא גילוי דעת לפני הבחירות שהוא לא מצביע, הבקשה לא התקבלה.

גם המשגיח הגאון רבי אורי וייסבלום שקיבל את הפנייה, סירב בהתחלה להציע, כי ככל הנראה לא הבין בדיוק מה נדרש ממנו, לאחר שהבין במה מדובר הוא דחה את ההצעה - בטענה שעליו לעבור הליך רפואי בשבועות הקרובים.

לאחר סירובו של הרב וייסבלום לקבל את התפקיד, הוחלט להעביר את ההצעה לראש ישיבת עטרת שלמה הגאון רבי חיים פיינשטיין, ההצעה הועברה לו בשעות הבוקר המוקדמות, והגר"ח השיב כי הוא יחשוב על כך.

דקות ספורות לאחר פתיחת ישיבת המועצת, ענה הרב פיינשטיין תשובה כי הוא אינו מעוניין בתפקיד, וזאת כי יש הרבה החלטות שתנועת דגל התורה מבצעת - בניגוד לדעתו של סבו - הרב מבריסק ולכן הוא לא יכול היות חתום על אותן הצעות.

ולכן, מי שנשאר בשעות הבוקר ברשימה הם אלו ראשי הישיבות שהשתתפו בכינוס, והם: רבי ברוך ויסבקר, רבי שרגא שטיינמן, רבי אביעזר פילץ. רבי אברהם יצחק קוק, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי אריה לוי, רבי צבי דרבקין ורבי יצחק הקר.

בנוסף, סוכם בישיבה הלילית ברחוב רשב"ם, כי ינסו להביא את ראש ישיבת סלבודקא הגאון רבי דב לנדו להשתתף בכינוס, אל כפי שנחשף לראשונה ב'כיכר השבת', הגר"ד סירב לבוא ולהשתתף בישיבה.

ישיבת המועצת המיוחדת נפתחה בשעה 11:00 בבוקר, מי נאם ראשון היה ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין ולאחריו הוקראו דברי מרן הגר"ח קנייבסקי, על ידי בנו כשלאחריו דיבר ראש ישיבת עטרת ישראל הגרב"מ אזרחי ואחריו חבר הכנסת משה גפני.

מזכיר 'המועצת', אברהם רובינשטיין הקריא את החלטות כינוס 'המועצת': בראש ובראשונה, יצאה קריאה להסדיר את מעמדם של בחורי הישיבות.

לקראת חנוכה - קריאה לבחורי הישיבות להתחזק בתורה ויראת שמיים, להישמר מפני פריצה בנושא הגיורים, ולשמור על טהרת החינוך ולהיזהר מפגעי האקדמיה, וכן להמשיך להתריע על קדושת השבת.

הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)
תוכן שאסור לפספס
62 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
מזעזע שככה ממנים ומחלקים תוארים איפה הענווה ? הבריחה מהכבוד? הצניעות? אויי לאותו הדור שגפני ועסקנים גחזיים ממנים את גדולי ישראל
עלמא דשיקרא04.12.20
לפי מה שכתבו בכתבה כל שלושת אלה שהציעו להם (הרבנים סגל, וייסבלום ופיינשטיין) סירבו, יש לך ענווה גדולה מזו??? זה שהמינויים נעשים ע''י עסקנים זה מובן כל זמן שכל הצדדים מעורבים ולא מתקבלת החלטה חד צדדית ואז המינויים מקצועיים. להבדיל מיליארד הבדלות מהמינויים לשופטים בשיטת חבר מביא חבר לחבורת עוכרי ומנוו
ש.05.12.20
רובם הגדול ענווים באמת, אבל בתקופתנו ידוע שחייבים לעמוד בפרץ.
סליחה טעות05.12.20
ענבים או זיתים
ג'פרי 06.12.20
25
החזרת ההגמוניה ליענקוש
נער הייתי04.12.20
24
זה תמיד צחוקים אצל הליטאים.....ענווה!ענווה!
חסיד06.12.20

הצגת כל התגובות

23
מי שמחליט שם זה הילדים של ... החברים עצמם לא יודעיםצמה שנעשה איתם ועם עצמם .....
james06.12.20
22
קשר בין בת לאבא קשה להסביר הגיוני שהבנות מחוברות לאביהן האימהות לא צריכות להעלב
חני04.12.20
21
ובקיצור, מי שמחליט מי הוא "גדול הדור" ומי הם חברי המועצת הם הנכדים והעסקנים הקטנטנים.... וכן היו "מגעים אל תוך הלילה" מי יהיה הגדול שיחליט לנו כן גיוס לא גיוס, כן שבת לא שבת כו' וכו' דהיינו מי ירקוד לנו לפי החליל שלנו, בקיצור הרי לכם הפרצוף האמיתית של "מועצת גדול התורה בע"מ" בושה וחרפה
דוד04.12.20
שוטה. עפרא לפומך!
מחאה05.12.20
למה שוטה הוא צודק בכל מילה
קובי06.12.20
20
ברכות למרן רה"י הגאון אליעזר יהודה פינקל שליטא לרגל מיניו לחבר מועצת גדולי התורה
דוד החזן04.12.20
מה עם כל מנכ"ל הישיבות האם גודול נקבע כמה אתה שנורער טוב
ג'פרי 05.12.20
אולי צריך לשנות את זה למועצת גדולי השנור
ג'פרי 05.12.20
19
האם אף אחד מראשי ישיבות אלו לא ראה את הרמב''ם שאסור לקבל תפקיד פרנס על הציבור עד שמפצירים בו מאד מאד...??????
משה04.12.20
לא הם סתומים רק אתה גאון וחבל שעם ידיעת הרמב"ם הזה לא מינו אותך
דוד05.12.20
השאלה אם הם בכלל ראו פעם רמב"ם מעבר לכריכה
ג'פרי 05.12.20
18
הגדולים באמת לא שם, ואם אינם נוחים לגפני וליענקי קנייבסקי, הם לא שם, אוי לדור ששופט את שופטיו.
יוסף05.12.20
17
בושה שלא מינו את ר' יגאל רוזן. מי שהרג את עצמו לשם שמים בענין הגיוס. ספג את כל המתקפות, ובסוף נותר בחוץ. זה דבר יותר ממוזר.
ירושלים04.12.20
כ יגאל צריך להיות חבר כנסת, הוא פוליטקאי לכל דבר
אפי05.12.20
באמת בושה הוא באמת הכי מתאים לפורימשפיל הזה של המועצת
ג'פרי 05.12.20
אני לא בטוח שכב' מבין שיעור כללי שלו
סליחה טעות06.12.20
אני בטוח שהוא לא מבין שיעור כללי שלי
ג'פרי 06.12.20
לא ידעתי עם מי אני מדבר. בכל אופן הוא בודאי מגדולי הלמדנים שבין תלמידי ר' שמואל
מחילה מכבודו08.12.20
16
העיקר שדאגו לעתידו של ר' שרגא שטיינמן. הבן של והחתן של. ומה הוא? יהודי טוב. זהו.
אני04.12.20
תבדוק קודם מה קורה אצלו בקבלת קהל בשנה האחרונה ואח"כ תעלה כאן את ההגיגים שלך
קצלנבוגן05.12.20
מה כונת כב' בביטוי "קורה בקבלת קהל"? ומדוע כב' משתלח וכותב "הגיגים"? אני חושב שהוא יותר מר"מ טוב בישיבה קטנה, ואולי הרבה יותר. אבל כב' מתבקש להתמקד בנושא הכאוב עצמו !!!!!! בבקשת סליחה ומחילה
מחילה מכבודו06.12.20
מקסימום יכול להיות ר"מ טוב מאוד בישיבה קטנה
שמעון05.12.20
15
מועצה חשובה ומכובדת של מרביצי תורה חכמים ופקחים. כבוד התורה באמת. בלי כל הציניות.
שרי04.12.20
פורימשפיל אחד גדול כל המועצת לומר עליהם גדולי תורה זה כמו לומר על הקבצן השכונתי שהוא מיליארדר
ג'פרי 05.12.20
מה כוונתכם? הרי באמת רובם המכריע למדנים עצומים !
מחילה מכבודכם06.12.20
הכל יחסי ביחס לישיבע בוחר מתחיל הם למדנים עצומים לא ביחס לאברכים עלומי שם עמלים בתורה
ג'פרי 06.12.20
כבודו מתלוצץ??????????????
סליחה מכבודו07.12.20
מרביצים לתורה
ג'פרי 05.12.20
14
בושה להיות חבר מועצת כל המועצת זה פורימשפיל אחד גדול חוץ מכת המאמנינים שלהם אין להם שום מעמד בחוץ זה בדיחה אחת גדולה רובם בכלל יודעים ללמוד כמו אברכים ממוצעים בגילם מה שמכניס אותם למועצת זה הטונות בשר שיש להם להביא לקלפי רובם בכלל בקושי יודעים עשירית ישיבישע מאסעכטעס
ג'פרי 04.12.20
רובם הגדול למדנים מופלגים באמת
סליחה טעות04.12.20
כמו הרבה מאוד אברכי כולל שאין להם בשר תחתיהם
ג'פרי 05.12.20
כמו שהקבצן בשכונתינו מיליארדר
ג'פרי 05.12.20
רפו"ש,תמשיך לגלוש ולפטפט בוויינט וחבריהם...
יוסף04.12.20
רפואה שלימה למגיב יוסף
ג'פרי 05.12.20
צודק מינויים בינוניים להחריד
יעקב05.12.20
מה הסיפור שלך?
פלוני04.12.20
תגובה מפגרת ולא מובנת
א04.12.20
שוטה עפרא לפומך! אידיוט קל דעת, הזהרו בגחלתם
מחאה05.12.20
של כל המגיבים אחרי
ג'פרי 05.12.20
13
כמה סמלי לראות אותם באים עם מסכות. הרי הם ישבו שם עם פה סתום. לעולם לא יתנו להם באמת להביע דיעה. הנכדים כבר החליטו מראש, והרבנים רק תפאורה.
אני04.12.20
12
אין לזלזל באף יהודי ובודאי לא נגד ראש ישיבה שמרביץ תורה לרבים אבל מכאן ועד לתת הוראה לכלל ישראל זה קצת מוגזם אבל עוד מעט יש בחירות והחרדים בכנסת צרכים תמיכה אחרת הם אפילו את אחוז החסימה לא יעברו לכן צריך לעשות רוח שהם שומרי ומקימי היהדות
ידידיה04.12.20
מרביץ לתורה
ג'פרי 05.12.20
11
העסקנים ממנים את הגדולים..... פני הדור כפני הכלב
ללא שם04.12.20
10
מצחיק
נתי06.12.20
9
מפחיד! שימו לב! אני מצוטט מתוך הכתבה: "לאחר חצות הלילה, כשהלחצים הלכו וגברו ואף לוו באיומים, ברחוב רשב"ם נפתח חפ"ק מיוחד, שהשתתפו בו מבתי שני גדולי ישראל וכן "בכירי תנועת דגל התורה" " שימו לב: לא הייתה שם אישיות תורנית אחת! המשך הכתבה: "במקביל הוצע התפקיד גם לראשי ישיבות ספרדיות כדוגמת;... אך גם ה
מי מושל בנו04.12.20
עם איזה אקדח הם יורים
ג'פרי 05.12.20
8
נשאו נאומים ואחר כך המזכיר הקריא את ההחלטות. את שלב ההצבעה ניתן לדלג, שהרי ברור שכולם מסכימים.
רפאל 04.12.20
7
מועצת הלול
נתי06.12.20
6
הכי טוב בש"ס..... לא צריך להוסיף חברי מועצת..... מספיק כמה בובות שאומרות אמן בעל כורחם על החלטותיו השרירותיות של הכל יכול יו"ר "התנועה הקדושה" ....
מכלוף בוזגלו04.12.20
חזק דרעי השקרן
44405.12.20
5
וואו! יש מחסור בפראקים ובעניבות!!
חסיד06.12.20
4
אם יחברו את שנות חייהם של חברי המועצת, יגיעו לאלפי שנים, שנאמר כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול
רבינו04.12.20
3
הגאון העצום רבי יהודה סילמן שליט"א הוא המועמד הראוי והטבעי. אדם גדול באמת, אשר לא חת מפני איש. חריף וחד. חד בדרא בחכמתו, בפיקחותו ובשנינותו. מי שמרנן ורבנן, זצ"ל ושיבלחט"א סמכו את ידיהם עליו. מעורב בדעת הבריות, מוסר נפשו על משמרת הקודש, החינוך, התורה והפסיקה, ואלפים נהנו ממנו עצה ותושייה. ומעל ה
יוסי06.12.20
2
פעם, לפחות למראית עין, היה נקרא שגדולי ישראל מנווטים את אוניית התורה. היום בלי בושה: דודוש, יענקוש, פלאי, מ.שפירא ועוד כמה שקצים כמותם. וכל הציבור דוהר אחרי דעת תורה
לצחוק או לבכות04.12.20
שוטה. עפרא לפומך!
מחאה05.12.20
1
יענקי קנייבסקי נכדו חביבו נאמן ביתו הבלעדי של מרן שר התורה רב חיים קנייבסקי שליט"א והוא הנכד שהכי קרוב לרב היום וגם כל מי שצריך ברכה מהרב הוא דואג לו תמיד בשמחה בחיוך ובמאור פנים הלוואי שירבו כמותו בישראל יענקי חזק ואמץ אין כמוך בעולם יענקי קנייבסקי אוהבים אותך כולם
אליהו04.12.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

"גילוי אור הנשמה"

תופעה בתל אביב: נערים מבקרים בבית כנסת ונושאים תפילה

נחמן שטרנהרץ | 30.04.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

עם תחבושות על הראש: ניצולי הפיגוע חגגו את נס ההצלה

שאול כהנא | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24