כיכר השבת

שנתון החברה החרדית

התעסוקה החרדית, הכלכלה הביתית והשלכות ה'קורונה'

החרדים, נפגעו בקורונה - יותר מכולם; שיעור התעסוקה מטפס רק בקרב נשים חרדיות; בית חרדי מכניס 58% פחות מבית לא חרדי - ועל מה הולכות ההוצאות של הבית החרדי? • הנתונים (בארץ)

8
כיכר השבת | ט"ז בטבת | 31.12.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

שנתון החברה החרדית של המכון הישראלי לדמוקרטיה לשנת 2020 היוצא לאור היום (חמישי) זו השנה החמישית, סוקר את השינויים שחלו בעשורים האחרונים בחברה החרדית בתחומים מגוונים, בהם רמת החיים, החינוך, התעסוקה, מוביליות חברתית, פנאי ואורחות חיים.

"כיכר השבת" מגיש את עיקרי הממצאים בנושאי התעסוקה החרדית, הכלכלה הביתית והשלכות הקורונה:

תעסוקה - הנשים מתקדמות, הגברים עומדים במקום

שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים, שעלה באופן מרשים בין השנים 2003-2015, עומד במקום מזה חמש שנים, ובשנת 2019 עמד על 52.5% (לעומת 52% בשנת 2015). לפי מחברי הדו"ח, סיבה עיקרית לכך עשויה להיות ירידת התמריצים לכניסה לשוק העבודה והגדלת התמיכות והזכאויות לאברכים. מנגד, שיעור התעסוקה בקרב נשים חרדיות ממשיך לטפס, ועלה מ-71% בשנת 2015 ל-77% בשנת 2019.

בכל הנוגע למקצועות, בעשור האחרון (2009-2018) נרשמה ירידה בשיעור הגברים החרדים העובדים בתחום החינוך (מ-31% ל-27%), במקביל לעלייה בשיעורם בתחום המסחר (מ-11% ב-2009 ל-14% ב-2018). בקרב הנשים החרדיות חלה ירידה דרסטית יותר בתחום החינוך - 57% בשנת 2009, לעומת 39.5% בשנת 2018.

"התחזקות מגמות אלו ומעבר יותר ויותר חרדים למקצועות רווחיים יותר, עשויים להניב פירות בטווח הארוך בהכנסה לנפש וכתוצאה מכך, ברמת החיים של משק הבית החרדי", מציינים מחברי הדו"ח.

פגיעה כלכלית קשה בעקבות הקורונה

מבחינה תעסוקתית, הקורונה פגעה באוכלוסייה החרדית קשה יותר משפגעה באוכלוסייה היהודית הלא-חרדית. פגיעה זו בלטה במיוחד בקרב נשים חרדיות בגל הראשון, ובקרב גברים חרדים בגל השני.

כך, הירידה בשיעור התעסוקה של האוכלוסייה החרדית בחודשים מרץ-מאי השנה, לעומת אותם החודשים אשתקד, עמדה על 35% בממוצע (34% לגברים ו-37% לנשים). בקרב יהודים לא-חרדים, הייתה הירידה בשיעורי התעסוקה חדה פחות, והפערים בין גברים לנשים היו גדולים יותר (19% מהגברים ו-27% מהנשים).

בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2020, שיאו של הגל השני, התהפכה המגמה במגזר החרדי והירידה בתעסוקה הייתה בעיקר בקרב גברים. כך, בהשוואה לשנת 2019, חלה ירידה של 20.5% בשיעורי התעסוקה בקרב גברים חרדים לעומת 15% בקרב נשים. בקרב יהודים לא חרדים, נרשמה ירידה קטנה יותר בקרב הגברים (10%), וירידה של 16% בקרב נשים, בדומה לזה של הנשים החרדיות. ניכר שהנשים החרדיות מפגינות חוסן תעסוקתי גבוה יותר מאשר הגברים החרדיים.

הכנסות

ההכנסה החודשית ברוטו למשק בית חרדי בשנת 2018 עמדה על 14,745 ש"ח, נמוכה ב-58% מההכנסה ברוטו למשק בית יהודי לא-חרדי (23,235 ש"ח).

מקורות ההכנסה העיקריים של משק בית חרדי הינם עבודה (66%, לעומת 78% במשק בית יהודי לא־חרדי), יחד עם קצבאות ותמיכות (24%, לעומת 9% במשק בית יהודי לא-חרדי).

מבט מעמיק על חלוקת ההכנסה למספר הנפשות החיות בבית, מעלה כי ההכנסה נטו לנפש במשפחה חרדית עומדת על 3,917 ש"ח, ונמוכה ב-92% מההכנסה לנפש תקנית במשפחה יהודית לא-חרדית (7,531 ש"ח). הפער הגדול מוסבר במספר נפשות גבוה במשק הבית החרדי (5.2) לעומת משק הבית היהודי הלא־חרדי (2.9); במספר המפרנסים הממוצע (1.3 במשק בית חרדי, לעומת 1.5 במשק בית יהודי לא-חרדי); ובהכנסה נמוכה מעבודה (9,767 ש"ח במשק בית חרדי, לעומת 18,191 ש"ח במשק בית יהודי לא-חרדי). ייתכן כי בפועל, הפערים בהכנסות קטנים יותר הודות להכנסות מעבודה לא מדווחת באוכלוסייה החרדית.

הוצאות

ההוצאה החודשית של משק בית חרדי נכון לשנת 2018 נמוכה ב-16% מזו של משק בית יהודי לא־חרדי (14,651 ש"ח לעומת 16,936 ש"ח), אף שמספר הנפשות הממוצע במשק בית חרדי גדול יותר. ההוצאה של משקי בית חרדיים על תשלומי חובה - מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות - עומדת בממוצע על כשליש בלבד (34%)מההוצאה של משקי הבית הלא-חרדיים (1,524 ש"ח לעומת 4,461 ש"ח).

למרות ההבדלים בגודל משק הבית ובהכנסות בין משק בית חרדי למשק בית יהודי לא-חרדי, לא ניכרים הבדלים מהותיים בחלוקת ההוצאות לתחומים השונים כמו מזון, דיור, בריאות או חינוך.

פער משמעותי נמצא בהוצאות התחבורה והתקשורת (11% מההוצאות במשקי הבית החרדיים, לעומת 21% במשקי הבית היהודיים הלא-חרדיים). הסבר אפשרי הוא שבתחום התחבורה החרדים מסתמכים יותר על תחבורה ציבורית, ובתחום התקשורת – עושים פחות שימוש באינטרנט, טלוויזיה ומכשירי סלולר חכמים.

עורכי השנתון החרדי, ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר, מציינים כי "האוכלוסייה החרדית מהווה כשמינית מתושבי המדינה וממשיכה לגדול בקצב מהיר, אם כי נמוך מבעבר. בעוד מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה לנשים חרדיות מותאמת יחסית לשוק העבודה, זו של הגברים נותרה מאחור והתוצאות ניכרות בשוק העבודה, כאשר שיעור התעסוקה של הנשים החרדיות ממשיך לעלות בהשוואה לזה של הגברים.

"גם ההכנסה של נשים חרדיות קרובה יותר להכנסתן של נשים יהודיות שאינן חרדיות, לעומת הכנסה נמוכה של גברים חרדים בהשוואה לגברים יהודים שאינם חרדים. הרמה הגבוהה יחסית של הפגיעה בשיעור התעסוקה בקרב הגברים החרדים לעומת הנשים החרדיות בתקופת הקורונה הדגישה עד כמה החוסן התעסוקתי של הגברים החרדים נמוך".

  • נתוני השנתון החרדי מתבססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרדי ורשויות ממשלה והביטוח הלאומי
תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
מעניין אותי לדעת למה בדיוק התכוונו החוקריםשהם כותבים על הגדלת התמיכות באברכים??? כי בשנה האחרונה התמיכה ירדה מ800שח בחודש ל350שח!!!
אברכית31.12.20
4
הכל משמים והכל לטובה, הקורונה באה לעשות רצון ה',להחזיר הבעל החרדי שיצא לעבוד, אל בית המדרש שם מקומו, לכן משמים נסגרו מקומות העבודה, רק בתי המדרש המשיכו ללמוד. וממשיכים לקבל התמיכות הקצבאות והמשכורות. עתה כשהבעלים החרדים בבית, והרפואה למגיפה עלולה לקחת שנה לפחות, יוכלו כל הבעלים החרדים לחזור למקור מי
רבינו31.12.20
3
מכון שתומך בהרס העם היהודי ובכלל הכניעה לליברליזם הקיצוני והשמדת כל ערך ערכי כגון חיי משפחה וכו'.
מדוע אתם נותנים במה למכון הידוע לשמצה?31.12.20

הצגת כל התגובות

2
צריך לשנות את הכתובה שכבר מעמידה את החברה החרדית בגיחוך.פשוט לכתוב שהאשה אחראית ללבושו וכסותו של הבעל,ועליה לשלם 200 זוזים אם תגרש אותו....גברים עלובים
ליטל31.12.20
נשים לא מקיימות כמעט מצוות לעומת הגבר שלובש ציצית ותפילין ומקיים מצוה בכל שניה מתפלל במנין קריאת התורה וכו' האשה ביום יום בקושי מקימת מצוות וגם מה שכן רובם מדרבנן לעומת אלפי עבירות כמו לשון הרע שעוברים כמה עבירות בכל לשון הרע וזה מכפיל את עצמו בכל שומע נוסף ועוד מלא עבירות שלא כ''כ שמים לב עליהם הדר
אחד31.12.20
תגובה זו מראה על בורות נוראה ביהדות. כל אמא עסוקה מרבית יומה במצוות חסד של טיפול בילדיה ועזרה לבעלה, והעבירות שלה פחותות בהרבה משל הגברים - אין לה עבירה של ביטול תורה ושל עניני קדושה המצויים מאד אצל גברים, עד כדי שכתב הבן איש חי שאבל שצריך לומר קדיש על אביו קודם לאבל שצריך לומר קדיש על אמו בגלל שמן
אוי ואבוי31.12.20
אדיוט הגמרא של גדולה הבטחה נאמרה על נשים שגורמות לבעלם ללמוד תורה ואולי יש לגברים יותר עבירות אבל יש הרבה יותר מצוות למרות שאם הצניעות של הנשים היום אני לא בטוח הנשים האלה לא עסוקות כל היום בחסד אלה בניסיון לקבל קרירה טובה יותר ומה זה בכלל אומר חסד כל היום ובענין ביטול תורה כולם סומכים על האבו האזל
מטומטם03.01.21
1
איפה כתוב שאני חרדית שיוכלו לעשות עלי סטטיסטיקות???
חרדית31.12.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24