כיכר השבת

"לב שומע"

האסון הנורא: מכתב ההדרכה של ראש הישיבה

חבר ועדת הרבנים של "לב שומע", הגאון רבי חיים פרץ ברמן, מראשי ישיבת פוניבז', שלח לפעילים מכתב מיוחד בו הוא מדריך אותם איך להסתכל על האסון הנורא שהתרחש במבט של תורה (חרדים)

17
כיכר השבת | י"ח באייר | 30.04.21
זירת האסון, הובקר
זירת האסון, הובקר (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

חבר ועדת הרבנים של "לב שומע", הגאון רבי חיים פרץ ברמן, מראשי ישיבת פוניבז', שלח לפעילי 'לב שומע', טור מיוחד בו הוא מדריך אותם איך להסתכל על האסון הנורא שהתרחש במבט של תורה - גם לגבי הנפגעים רח"ל וגם לגבי בני משפחותיהם שיבלחט"א.

הארגון שעובד כל השנה ביעוץ והכוונה לבני ישיבות ובנות הסמינרים, הורים, מחנכים ומחנכות - מפעיל בימים אלו קו חירום בשל האסון הנוראי.

"כיכר השבת" מגיש את המכתב המלא:

בס"ד יום ו' ל"ג בעומר תשפ"א

לכב' רבני לב שומע.

בזמן זה אשר הלב מלא כאב, וכל עין תדמע, רציתי לכתוב את חובת בן הישראל לחשוב בשעה כזו, [כמובן מעבר לחיוב להיות נושא בעול עם חבירו ולכאוב את מכאובו אשר כל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ד'].

בראש ובראשונה איך עלינו להסתכל על אותם שפגע בהם מדת הדין:

איתא במס' שבת דף קי"ח עמוד ב ואמר רבי יוסי: "יהא חלקי ממתי בדרך מצוה, והנפטרים מתו בדרך מצוה, וזכותם על ידי זה כל כך גדולה שהתנא רבי יוסי שואף להגיע לחלקם בעולם הבא" כך שהם רק הרוויחו, ומשפט שמים זה הוא מתנה גדולה להם.

עוד איתא בגמ' חולין דף ז: "א"ר אלעזר: דם ניקוף מרצה כדם עולה, והוא דקאזיל לדבר מצוה". כלומר גם מי שקיבל רק מכה עם מעט דם מתרצה להקב"ה כעולה, אם מכה זו התקבלה בדרך מצוה כ"ש מי שכל נפשו נמסרה באופן כזה הם קרבנות ולא קרבן יחיד אלא קרבן ציבור אשריהם ואשרי חלקם, אשרי מי שיעמוד במחיצתם.

לסיוע למשפחות הנפגעים באסון מירון לחצו כאן

ובודאי שהיה להנפטרים מדריגה גדולה שזכו לזה, ואולי בזכות המצוה וטהרת הלב וההכנה לזכות בציון הקדוש הרים את מדריגתם שיהיו אלו אשר בחר בהם הקב"ה לזה. ואין מה לרחם עליהם כלל, כי הגיעו לשיא השלימות שאפשר להגיע, ובימיהם הקצרים כבר השלימו הכל אשריהם ואשרי חלקם.

כל זה באשר לנפטרים עצמם, אך במה שנוגע לנו:

הכתוב אומר ירמיהו פ"ב ל' "לשוא הכיתי את בניכם מוסר לא לקחו". כלומר כאשר הבנים מוכים יש לזה תכלית כדי שהחי ייתן אל לבו. ומדת הדין שפגעה בהם תעורר את החיים לחזור בתשובה. והיה אם מטרה זו תושג אין המכה לשוא, זה רווח גדול מאד לנפטרים שזכו לזכות את הרבים, שכל זכויות הרבים ירשמו להם, ובכך יהיה להם הרבה יותר זכויות מאשר אם היו נשארים בחיים. אך אם לא ניקח מוסר מן המשפט הרי הקרבן של הבנים הי' לשוא, כלומר ביחס לריווח העצום שיוכל להיות להם. ונעשה בזה לנפטרים עוול עצום, נגזול מהם את הריווח הגדול שאמור להיות להם בהיותם קרבן ציבור.

מהו הלימוד שעלינו ללמוד ומהי התשובה שעלינו לעשות: לב יודע מרת נפשו וכל א' במה הוא צריך בראשונה להתחזק ובזה אי אפשר לומר כללים.

אך דבר אחד קשור לכל הכלל ולכל יחיד: נאמר בקהלת "והאלקים עשה שיראו מלפניו". ובברכות דנ"ט א' אי' "לא נבראו רעמים אלא לפשוט עקמומיות שבלב שנאמר והאלקים עשה שיראו מלפניו", ואם ברעמים של ענני גשם כך, קל וחומר ברעם נורא כזה של צדיקי ישראל שנעשה כדי לחזק את יראת ‏ד' שבלבנו. ולפשט עקמומיות שבלב, כלומר שכחת הקב"ה.

ובאשר לשאלה למה לא נתעורר על ידי מיתת רשעים למה צריך מיתת צדיקים לזה, שמעתי בזה ממו"ר הגרא"מ שך ז"ל, שהרשעים אין להם זכות להיות מזכי הרבים ולכן העונש שבא לא יעורר. וסיבה נוספת יש בזה כמו שאמר יוסי בן יועזר כשהוציאוהו להורג ליקום איש צרורות אם לעושי רצונו כך לעוברי רצונו על אחת כמה וכמה. כלומר כאשר רואים מדת הדין פוקדת את הצדיקים, היא מעוררת הרבה יותר ומלמדת הרבה יותר כמה לא כדאי להיות מעוברי רצונו.

ובאשר למחשבה המציקה איך מתמודדים עם זה שדוקא הצדיקים נענשים: ידוע דברי הגמ' במס' עבודה זרה דף ד' ששאלו המינים על הפסוק רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקוד עליכם את כל עוונותיכם. וכי בגלל שהוא אוהב את עם ישראל לכן הוא מעניש אותם יותר על כל חטאתם.

השיב להם רבי אבהו אמשול לכם משל, למה"ד? לאדם שנושה משני בנ"א, אחד אוהבו ואחד שונאו, אוהבו - נפרע ממנו מעט מעט, שונאו - נפרע ממנו בבת אחת. כלומר על דבר יש דין, הדין והעונש יכול להיעשות בצורה חמורה ובצורה קלה, לרשעים הקב"ה ממתין בעוה"ז עד שיתמלא סאתם ויהיו לנצח בגיהינום, ואילו לצדיקים הקב"ה פורע בצורה ששכרם יישאר שלם לנצח וגם עונשם יהיה רק בעוה"ז. שכל הייסורים בעוה"ז כידוע אינם כמו רגע אחת של גיהינום.

ולסיום עלינו לזכור את המצוה פרשת ראה פרק י"ד בנים אתם לד' אלוקיכם לא תקרחו קרחה. וגו' וברמב"ן שם שעל האדם לזכור שלנפטר הרבה יותר טוב בעוה"ב בקרבת אלוקים מאשר בעוה"ז. וכן מה שכתב באבן עזרא שם זה לשונו: "אחר שתדעו שאתם בנים לשם והוא אוהב אתכם יותר מהאב לבן, אל תתגודדו על כל מה שיעשה, כי כל אשר יעשה לטוב הוא. ואם לא תבינוהו כאשר לא יבינו הבנים הקטנים מעשה אביהם רק יסמכו עליו, כן תעשו גם אתם, כי עם קדוש אתה, ואינך כשאר כל הכנענים, על כן לא תעשה כמעשיהם.

החותם בדמע ובאהבת ד' ויראתו
חיים פרץ ברמן

לסיוע למשפחות הנפגעים באסון מירון לחצו כאן

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
אבל מדברי הרב השתכנעתי שעדיף למות: "הרבה יותר טוב בעוה"ב בקרבת אלוקים מאשר בעוה"ז" התלמוד הנכון הוא שאסור להצטופף: לא בקורונה ולא בהר מירון. ואני שואל: מדוע לא היה אבל לאומי על הנספים בשריפה? בכרמל? מספרם היה גדול יותר, והם יצאו להציל נפשות ...
אסון נורא!01.05.21
14
מנטליות חרדית של אפס הפקת לקחים רצינית, דברים בעלמא שלא מביאים לשום שינוי אמיתי.
מנטליות חרדית30.04.21
13
מחזק מאד תביאו עוד
אפרת30.04.21

הצגת כל התגובות

12
נכון. זה קל להאשים. את המשטרה. את החכים. וכו. אבל אל תשכחו שהשם החליט שזה מה שיקרה.... מה שאנחנו צריכים לעשות זה להרבות באהבת חינם. הדבר הזה כל כך נרמס בתקופה הזו.... 😥 ההפגנות. המהומות בפוניבז..... ועוד... 24 אלף תלמידי רבי עקיבה מתו כיון שלא נהגו כבוד זה בזה! אנו רמסנו. ודרכנו על חברינו וא
אנו רמסנו30.04.21
11
אבל מדברי הרב השתכנעתי שעדיף למות: "הרבה יותר טוב בעוה"ב בקרבת אלוקים מאשר בעוה"ז" --- התלמוד הנכון הוא שאסור להצטופף: לא בקורונה ולא בהר מירון. ואני שואל: מדוע לא היה אבל לאומי על הנספים בשריפה בכרמל? מספרם היה גדול יותר, והם יצאו להציל נפשות ...
הצופה Observer02.05.21
10
הכלל היהודי הוא "ונשמרתם לנפשותיכם" אבל מדברי הרב השתכנעתי שעדיף למות: "הרבה יותר טוב בעוה"ב בקרבת אלוקים מאשר בעוה"ז" --- התלמוד הנכון הוא שאסור להצטופף: לא בקורונה ולא בהר מירון. ואני שואל: מדוע לא היה אבל לאומי על הנספים בשריפה בכרמל? מספרם היה גדול יותר, והם יצאו להציל נפשות ...
יהודי תוהה02.05.21
9
האדמורים עם האגו שלהם. בילוי המונים: הילולות, חתונות, טישים עם מאות אלפים. אוהל לאלפים בחתונת נכד, ממש חיוני. אין שום דבר קדוש בעחיה לקבר. הרבה צדיקים גדולים לא פחות אמרו זאת מאות פעמים. הליטאים לא פחוצ חרדים ולא מתנהגיםכל גם הלוויוצ ההמוניות הן פשוט בילוי, לא חסד של אמת. כבר נרמס צעיר למוות בבני
ציפי01.05.21
8
תודה, מחזק מאוד
בשורות טובות30.04.21
7
מחילה מכבוד תורתו, אבל איזו מצווה דאורייתא או דרבנן יש בעלייה למירון בל"ג בעומר?
רפאל 01.05.21
6
כבוד אבני חשיבת פונוביץ עשו חשבון נפש בתוככם על זלזול תלמידי חכמים מחלוקות ביניכם שפיכות דמים ושנטת חינם!!!!!!!! זאת הסיבה לאסונות
ללא שם02.05.21
5
איזה גיבוב של התפלפלויות. אנשים מתים בגלל אנשים, לא בגלל שמישהו בחר בהם או רצה ללמד לקח. לאסון הזה יש אשמים שמסתובבים ביננו כאן ועכשיו ועליהם לשלם מחיר כאן ועכשיו.
היגיון01.05.21
אפיקורס , וכי אינך מאמין שהכל בהכוונה מלמעלה?
איש אמת02.05.21
4
אם בישיבת הדגל הולכים מכות ומזים תלמידי חכמים התשובה פשוטה מאוד לפעמים מכתב של שרת הישיבה מאיר יותר את האמת
ישיבה של מכות30.04.21
חשבתי לעצמי שלא יקח זמן רב עד שיהיה מישהו שיאמר זה בגלל פוניב'ז הבעיה בזה היא שהקב"ה שלח פה מסר לכל היהודים בכל מקום שהוא ועכשיו תאמר לי נראה לך שאתה יכול לפטור את הבלגן בפוניב'ז -ודאי שלא אז למה הקב"ה טלטל אותך זאת אומרת שבך יש משהו שאתה צריך לתקן ברגע שאתה אומר זה בגלל משהו מסוים אתה חוטא למטרה וח
פלוני02.05.21
3
ועתה ישראל מ"ה=45 השם א-לוהיך שואל מעמך - כי אם ליראה, וכדברי הרב ברמן.
למה 45?02.05.21
2
שטויות בכמויות סיטונאיות
קישקושים30.04.21
1
פונוביץ כדאי שתסתכלו מה גרמתם בגלל המכות שאתם רבים כול היום
א02.05.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24