כיכר השבת

טור דעה

הורדת גיל הפטור לחרדים לגיל 21? רשעות וטיפשות בערבוביה

בידה הימנית מחליטה הממשלה על יעדי גיוס חדשים וגבוהים, ובידה השמאלית מחלקת לחרדים פטור מגיוס, ומוודאת שלא יהיה שום סיכוי בעולם שיעמדו ביעדים // טורו של משה גלסנר (דעות)

67
משה גלסנר | כיכר השבת | י"ח בתמוז | 28.06.21
כותב השורות
כותב השורות (צילום: ללא קרדיט)

מעשיה ידועה ונאה, מספרת על ההוא שכמעט הצליח להרגיל את חמורו שלא לאכול, ורק רגע לפני סיום התהליך החדשני פורץ הדרך, וממש במקרה, הפתיע החמור ומת.

ולפעמים חלומות מתגשמים, וגם בדיחות הופכות להחלטת ממשלה. אחת כזו לדוגמה, הייתה השבוע בהחלטה על הורדת גיל הפטור לחרדים משירות צבאי לגיל 21, במקום גיל 26 עד כה.

לכאורה, החלטה הגיונית שיש רבים המצדדים בה. הרציונל: עדיף למדינה לשחרר את החרדים מחובת הצבא לטובת שוק העבודה, דבר שיביא תועלת כלכלית למדינת ישראל.

אלא שבמקרה יד ימין עושה בדיוק ההיפך מיד שמאל. שימו לב לנתון הבא: ההחלטה על הורדת גיל הפטור, תגיע כחלק מחוק הגיוס החדש לתלמידי ישיבה. חוק שמגדיר יעדים גבוהים לגיוס חרדים, עד ל-6,844 מתגייסים חרדים לשנה(!) בשנת 2027 - כמעט פי שלושה ממספר המתגייסים החרדים כיום.

חשוב להבין קצת את נתוני גיוס החרדים: חלק משמעותי מהמתגייסים החרדים - למעט אלו שאינם נוער שנשר ממסגרות החינוך - מתגייס בטווחי הגילאים 21-26. עד גיל 21, אין כמעט תסריט בעולם החרדי שנוער נורמטיבי יעזוב את הישיבה, ולכן לא רק שאין שמץ סיכוי להגיע ליעדי הגיוס הגבוהים בקרב החרדים בגילאי 18-21, אלא גרוע מכך - הורדת גיל הפטור תביא לצניחה גם במספר המתגייסים הנוכחי. שהרי גם אלו שכיום מתגייסים בגילאים 21-26, יפסיקו עם קבלת הפטור.

וכל הסתירה התמוהה הזו מגיעה בחבילה אחת. בידה הימנית מחליטה הממשלה על יעדי גיוס חדשים וגבוהים, ובידה השמאלית מחלקת לחרדים פטור מגיוס, ומוודאת שלא יהיה שום סיכוי בעולם שהחרדים יעמדו ביעדים הללו. כמה מוודאת? עד כדי שהיא דואגת שיעדי הגיוס הללו יעוגנו בחקיקה ולא רק בהחלטת ממשלה, כדי שגם הממשלה עצמה לא תוכל לשנות בהמשך את היעדים, ולהוציא מהבאר את האבן שהיא משליכה עמוק עמוק לתוכה.

אגב, ההחלטה הזו גם משקפת בורות מביכה לגבי העולם החרדי. מי שסבור כי עשרות אלפי חרדים נמצאים בישיבות רק כעיר מקלט מאימת הבקו"ם, יגלה במהרה כי אינו מכיר את הציבור החרדי. לימוד התורה הוא דרך חיים, הישיבה אינה "מטרו" תת קרקעי להסתתרות מפני שירות צבאי. לא צריך להיות חוקר מומחה כדי לעלעל בנתוני שנות הפטור הנוכחיות מצה"ל, ולבדוק שאין בשנתון הפטור נטישה המונית של ספסלי הישיבה.

ההחלטה הזו, מזכירה החלטה אחרת, מוזרה לא פחות. בממשלה הראשונה בה כיהן לפיד בשנת 2013, במסגרת חוק הגיוס שדרש אז, הביא לפיד מושג חדש ועמד על ביצועו: "ריקון הבריכה", היינו פטור גורף מצבא לכל תלמיד ישיבה חרדי שהגיע לגיל 22. "דף חדש" כלשונם. גם אז זה הגיע יחד עם יומרות (מילוליות, כמובן) על יעדי גיוס גבוהים. איך ניתן למלא יעדי גיוס גבוהים יחד עם הענקת פטור לרוב המלש"בים? אל נא תעיבו על חזון גדול בקושיות מציאותיות.

זו רק מחצית הצרה של הסיפור הזה. חוקי הגיוס כידוע, נפלו בבג"צ פעם אחר פעם. כעת, הייתה תקווה שהחוק הזה ישרוד, בשל העובדה שהוא יציר כפיה של ועדה במשרד הביטחון, ללא התערבות ("לכאורה") של פוליטיקאים. היינו, חוק שצורכי המערכת הצבאית הכתיבו, ומשכך אין לפסלו.

אלא שמהרגע שהפוליטיקאים התערבו בחוק, בדבר מהותי כמו הורדת גיל הפטור ל-21 (ולא בעניין שולי יחסית כמו בקשת החרדים שיעדי הגיוס בחוק יקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה בכנסת), ברור כי פסילת החוק ע"י בג"צ הינה עניין של זמן בלבד.

אם הממשלה הייתה מחליטה על מדיניות חדשה, במסגרתה מחליטה לוותר בסוגיית השוויון למען שגשוג כלכלי, זו הייתה החלטה תקדימית אמיצה, שהייתה נבחנת בבג"צ באור אחר, בפרט כאשר היא מגיעה ע"י ממשלת השינוי/איחוי/ריפוי/עיסוי שהחרדים אינם חלק ממנה. אבל האמירה הנוכחית היא סתירה מיניה וביה – גם הצבת יעדי גיוס גבוהים, וגם חלוקת פטורים סיטונאית מגיוס. רשעות וטיפשות משמשים בערבוביה.

ההיגיון היחיד בכל הסיפור הקפקאי הזה, הוא ההיגיון הפוליטי. סאגת גיוס החרדים הוא "פרה פוליטית חולבת" עבור כמה מפלגות מזה שנים. מסתבר שהחלבנים אינם מעוניינים לשמוט את הפרה החולבת הזו מתחת ידיהם. והם מוודאים כי פרת "גיוס תלמידי הישיבות" תפרנס את כולנו עוד שנים רבות קדימה.

  • הכותב הוא איש תקשורת חרדי. מגיש 'המהדורה המרכזית' ברדיו קול ברמה, ומגיש בערוץ 'כנסת'
תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
54
כנראה שכבר שנים לא היית בישיבה... האחוז של המתחבאים מאימת הבקו"ם הרבה יותר גבוה ממה שאתה חושב, אבל בהרבה
מזמשנה29.06.21
53
כמה בלבולי מח במאמר אחד, והכל כדי להרגיש חלק מהמיינסטרים החרדי... אתה לעולם לא תהיה "בן תורה" גם אם תכתוב עוד 5 מאמרים נגד בנט ושותפיו.. ועכשיו תגובה לדבריך : לתת פטור מעל גיל 21 זה דבר מבורך, גם לחרדים, וגם כמובן לכלכלה הישראלית.. ואין לזה שום קשר לשום יעד גיוס שהם קבעו, שבזה ספציפית אפשר לטעון שז
יוסף29.06.21
אתה כותב מילים בלי משמעות
השומר29.06.21
52
כל אחד יקבל על עצמו לא להשתתף בבחירות הטמאות, וירבה בתפילה לביטול הכיבוש הציוני של ארץ ישראל, ונזכה לקדש שם שמים ולביאת גואל צדק.
זה הזמן להתנתק מהם ולהתבדל מהם לגמרי29.06.21

הצגת כל התגובות

51
ממש לא מדוייק יש הרבה חרדים שמעוניינים לצאת לאקדמיה ולא יכולים, והחוק הזה מאד יעזור להם.
ללא שם28.06.21
50
עושה רושם שהחשש של גלסנר הוא בעיקר מזה שיתברר שהחברה בגיל 21 יוצאים פשוט לעבוד . ברגע שזה יקרה יתברר שהכויללים הם אכן מקלט ..... אבל אז גם החרדי יממש את עצמו יצא לעבודה ובמקביל ישב ללמוד (לא סותר אחד את השני)
james29.06.21
49
נראה לי שאת עצמך היית מגדיר כנורמאטיבי צבא בטוח שלא עשית שהפראיירים יעשו ואני אעשה לביתי לצערי הציבור החרדי חי עדיין בגלות ומדינת ישראל משמשת להם כאמצעי למלא בו את חפצם במישור הכלכלי ותו לא משל הייתה הפריץ אותו צריך לגנוב ולנצל
א.ל.29.06.21
אנו מאמינים בפסוק "אם ד' לא ישמור עיר שווא שקד שומר" אנחנו לא הולכים לצבא מחד אבל מאמינים שמה שאנחנו עושים מגן כמו צה"ל ואף יותר בין אם אכן צריך להתייחס למדינה כמו שהזכרת ובין אם לאו אנחנו לא הולכים לביתנו בעוד שהפרייארים עובדים אלא עובדים בעצמנו
חרדי29.06.21
אתם שקרנים, אתם לא באמת מאמינים בזה, נראה אתכם פותחים ישיבה ברמאללה או בעזה. אזה ליצנים שפלים אתם...
שקרן29.06.21
חרדי יקר - אם ככה, אז למה לא מתפללים לזכות מדינת ישראל? למה לא לומדים לזכות חיילי צה"ל? אפילו את הדבר המינימלי - להוקיר טובה לחיילים - אתם לא עושים. תתחילו בתפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל, ואז נוכל להאמין לכם.
חנן. ב.30.06.21
נכון מאד. אנחנו החרדים מאמינים בפסוק 'שווא שקד שומר' אלא התורה שלנו היא המצילה. לכן לא חשוב לנו בכלל אם המדינה תממן ישיבות כי יש לנו בטחון מלא בבורא עולם שהוא הזן ומפרנס. הליצנים בכנסת שצועקים על גזילת כסף מבני ישיבות כנראה לא מאמינים במידת הבטחון אלא חושבים שצריך גם השתדלות (אבל רק השתדלות לקבל כספ
דני29.06.21
48
אצל דוד המלך, לא היה פטור מגיוס, ולא היה פטור לבעל מלפרנס המשפחה, וכל כבודה בת מלך פנימה. הודו לה' כי טוב, כי אנחנו חיים תחת שלטון ציוני, ולא שלטון דוד המלך.
נביא אמת29.06.21
47
אתה תותח איזה איש פיקח
Meir28.06.21
46
על מה אתה בדיוק דואג, לא ישיגו את היעדים אז לא ישיגו
צבי29.06.21
45
מה אתה בוכה?, תבין מהשמים סדרו את הכל כדי שאנו החרדים נשבור את הכלים בינינו לבין השלטונות במדינה, אם עד עכשיו היו איזה עסקנים משתפי"ם שהחליטו לעשות פשרות ולעמוד ביעדים כרגע הכל ברור אין יעדים ואין כלום, כעת כולנו נהפוך לאנשי הפלג.... זוהי שעת השמד וההתנהגות תהיה בהתאם, וזה דבר טוב, טוב מאוד כך נחזור
בני ברקי29.06.21
44
זה שמורידים את הגיל ל21 הוא מבורך ביותר. לגבי יעדי הגיוס שיקפצו לי.
dsg28.06.21
43
טענות פסאודו מלומדות... בג''צ יפסול את החוק רק בגלל הסעיף של הפטור בגיל 21?? ניכר שהכותב התאמץ לחפש פגמים בחוק במקום פשוט להתבייש על עידוד ההשתמטות במגזרו
חרדי משתמט28.06.21
42
.
אז מה עושים?28.06.21
41
חיים במדינה, חייבים לכבד את חוקיה. אנחנו מדינה ציונית, חבל שעדיין בכוח צריך להסביר את זה.
מסר פשוט29.06.21
40
תודה על הכתבה.
ללא שם29.06.21
39
משום מה הממשלה הזו מתחילה להצטייר כממשלה טובה ונוחה עבור הציבור החרדי. לא לא משנה אם החכים החרדים בתוכו או לא. העיקר שהאינטרסים שלנו מתגשמים
רק אני? 29.06.21
38
מה איכפת לך העיקר שיש לנו פטור
אי"ש28.06.21
37
הכותב ביביסט מושבע כמו אריה דרעי, שמשך שנים לא עשו דבר עם חוק הגיוס ורק ביקורת על כאלה שעושים. מתי תתחילו לחשוב לעשות טוב למצביעים החרדים במקום להדבק בכסאות.
אלי28.06.21
36
מגייסים, לא טוב.משחררים, גם לא טוב. מה אתם רוצים ?
ישקרוב28.06.21
35
לפי דעתי הוא מבלבל שני דברים ומחסיר מלא פרטים ..... המטרה שלו היא לא להוריד את גיל הפטור כי אם גיל הפטור ירד ירדו בערך 60 אחוז מהכויללים אם לא יותר מכך
james29.06.21
34
מנסה להבין מה מפריע לך או מה אמור להפריע לציבור החרדי בעניין?
שורה תחתונה29.06.21
אסביר.הורידו את גיל הפטור,וכדברי הכותב זה עיקר גיל הגיוס וממילא לא יחשב במכסות,ולכן אין סיכוי שיעמדו במכסות הגיוס בגילאים 18 - 21 ואז "הם חושבים" שיוכלו לגייס על פי חוק ולצמצם ח"ו את כמות בני הישיבות,כמובן שאין להם סיכוי.
חיים29.06.21
33
מה בדיוק אתם מציעים במקום? אני כל הזמן שומע מהחרדים שלא מבינים אותם ואת דרך חייהם, אבל כשאתם הייתם בקואליציה לא קידמתם שום דבר שיגביר את הגיוס החרדי, להפך, אתם התנגדתם לכך נחרצות. עכשיו החליטו על דרך להגביר את גיוס החרדים, ואתם לא זוכים להגיד מילה בעניין ולא זוכים להשתתף במתווה. מגיע לכם על זה של
ללא שם29.06.21
לא דבר, רק להשאר בישיבות, כל השאר זה רק איך.
אני רק תשובה29.06.21
32
בנושא גיוס חרדים לצבא, המדינה מתנהלת כמו במשל הרוח והשמש - אם לא הולך ברע, ילך בטוב - העיקר להוציא את בני הבחורים מהלימוד...
ט29.06.21
31
גלסנר, אתה טועה ומטעה רוב אלו שמתגייסים היום ימשיכו להתגייס גם כשיוכלו לקבל פטור. לגבי הגידול עצמו מדובר בהכפלה של כ250%, ז.א. גידול של כ12% בממוצע. זהו יעד ריאלי, אם התמריצים והאפשרויות לשרת בצבא כחרדי יגדלו וישתפרו. ז"א הצבא יתאים ויכשיר יותר חלקים שלו לשרות צבאי חרדי, כמו"כ ההטבות למשרתים בצבא (
ללא שם29.06.21
30
לא נעים להודות, אבל אילולי הפחד שלא ימצאו שידוך, אילולי הפחד להזיק לאחים גדולים בשידוכים ולאחים קטנים בקבלה למוסדות החינוך ואילולי הפחד לגרום לפיטורי ההורים ממשרות חינוכייות, היו לא מעט תלמידי ישובות בוחרים להתגייס.
רפאל29.06.21
אתה חי בסרט
השומר29.06.21
29
ממש לא נכון
הכותב משדר לחץ כי כולם יודעים שיש הרבה 29.06.21
28
הבעיה שהציבור החרדי היה מצב או שהבחור לומד תורה או שהוא נוער שוליים וצריך לשנות את זה מי שלא יכול ללמוד כל היום צריך לעבוד וללמוד מקצוע ולשרת בצבא ולהיות יהודי טוב שמועיל לעצמו ולחברה וצריך לכבד כל אחד בדרכו וכך ימשיכו להיות יהודים ירא שמים שלומדים תורה לעובדים ולא יהיו מתוסכלים שעוזבים את הכל
יוסי28.06.21
27
אבל לדעתי זו קשקשת מוחלטת ואסביר אתה מסביר כמה הם טועים בחוק החדש והם סותרים בו את עצמם, ואתה צודק, אבל ממתי לנו אכפת מהטמטום שלהם הרי בסופו של דבר מי שיהיה מזה אלו הבחורים שבפועל מתרוצצים מדיחוי לדיחוי ובפרט האברכים שרוצים משכנתא אז מנסים לעשות הכנסה קטנה מהצד ואינם יכולים אלא מה? סבורני כי לחלק מ
בני28.06.21
26
הכותב החכם שכח שמי שמעוניין אפשרי להתגייס גם לאחר הפטור.. ובכל מקרה מה כל כך מלחיץ אותו שמורידים את הגיל אם בכל מקרה לא יתגייסו ? איפה הנפקא מינה בעניין
ללא שם28.06.21
25
הגיע הזמן לבטל לגמרי את חוק הגיוס חובה, זה לא עוזר כלום למדינה, זה רק עולה הון תועפות והופך את הצבא לצבא מסורבל שלא מסוגל לתפקד, עובדא שלא מנצחים לאחרונה במלחמות אפילו נגד כאמאס, ובודאי לא נגד חיזבולה, בזמן שאצלם אין גיוס נשים אין גיוס חובה, ולמרות זאת אי אפשר לנצח אותם, אילו היה לנו צבא קומנדו, של
צבי28.06.21
אתה פשוט לא מתמצא בתחום. הרעיון הזה עולה כל שנה מחדש ונדחה. מסיבה טובה: לא יהיו מספיק חיילים. אפילו במלחמה קטנה בלבנון מגייסים חטיבות מילואים. במלחמה בכל החזיתות, כל גבר יהודי כשיר בישראל, מגוייס לקרב (מלבד החרדים, כמובן). אי אפשר לעשות צבא מקצועי בישראל. אפשר אולי לעשות משהו באמצע.
לצבי29.06.21
24
כל הטיפול בסוגית הגיוס לא רציני במשך שנים כל מומחה גם מהתחום הכלכלי וגם הביטחוני יגיד שלתמרך חרדים להיכנס לשוק העבודה אם מקצוע ראוי תורם הרבה יותר למדינה ולרווחת הציבור החרדי.
השומר29.06.21
23
עדיף שתשתוק אתה לא מבין כלום ....
חרדי29.06.21
22
תגיד לי גלסנר אני חרדי בן 24 שמתחנן לצאת לעבוד יש לי ילדים וחובות אין לי זמן לעשות צבא למה זה כואב לך שאני רוצה לצאת לעבוד בעבודה לבנה ולא להיות מלווה הסעות אני מנסה להבין מה כואב לך?? מה גורם לך לכתוב את דברי הבורות שלמעלה חברי הכנסת החרדים מחזיקים אלפים!!! בגרון. כמוני וכן מר גלסנר גם המון ב
חילי29.06.21
21
אתה טועה זאת החלטה מצוינת לאברכים.
מנחם פינקלשטיין28.06.21
20
קודם כל לא יהיו יעדי גיוס אלא ימסמסו אותם וימרחו אותם לתוך השירות האזרחי. הכוונה פה לשחרר את האברכים שכביכול במלכוד לצאת לעבודה וזה לא יקרה כמו שהם חושבים. אם להיות כנים האמירה הזו שמוותרים על החרדים לשירות צבאי אומרת משהו שלא בטוח שאנחנו רוצים עד הסוף . המצב הנוכחי נוח לכולם כי יש בו לכאורה הכרה בש
תרגיע 28.06.21
19
מי שרוצה, יתגייס. מי שלא,לא. חילוניים דתיים חרדם. בחירה חפשית.
הפתרון הטוב ביותר28.06.21
18
הורדת גיל הפטור מאפשרת בירור אמיתי לכל אחד ואחד, ללא תירוצים. מי שראה את מעללי "הקנאים" וה"מחבלים" בישיבת פוניביז' מבין שמחוייב בירור וניקוי. מי שרואה בעיניים כלות, את כמות הנושרים, מבין.
בירור בישיבות29.06.21
17
מחמם את הלב שמשה גלסנר דואג לעמידה ביעדי הגיוס. על מי אתה עובד?
קניידל מצוי29.06.21
16
וואלה צודק. אני בעד הורדת גיל הפטור אבל לא שמתי לב לסתירה המובנית שהם עשו... חייבים להוריד את המכסה ביחד עם זה
גלעד28.06.21
15
מתחבר לכל מילה
שוקי28.06.21
14
אתה מאשים אותנו בטיפשות ורשעות, הכל כי מנסים לגרום לחוק הגיוס להיות אפקטיבי במשהו. בינתיים החרדים הם שנותנים לכולנו לטחון שנים בצבא ולסכן את חיינו ואילו הם עושים הכל כדי להשתמט מהגיוס. וכשמנסים טיפה לאזן את האפליה וחוסר השוויון, הם מאשימים אותנו בטיפשות וברשעות. ממש קוזק נגזל.
שלמה29.06.21
13
מה לא מובן כאן, השמאל צריך להראות הישגים ולכן מעלה את הדרישה של "מספר המתגייסים בשנה". לפועל כמובן שזה לא אפשרי, והם לא יגיעו לשם, מאידך הפטורים יינתנו מגיל 21 למי זה לא טוב???
טוב לציבור טוב לפוליטקאים29.06.21
12
לפי מה שהסברת הכל בסדר, החרדים יכולים להירגע.
לא מבין מה הבעיה28.06.21
11
יש תחושה שהקואליציה הזאת לא כל כך רעה לחרדים כמו שהחכים החרדים היו רוצים שיקרה. אולי יש להם אינטרס שנושא של הגיוס יישאר במערכת הפוליטית בשביל לקושש עלובים מהציבור
עזובאותך28.06.21
10
אפשר לבוא בטענות רק לחברי הכנסת החרדים שהתפשרו והתפשרו והתפשרו וחשבו שזה יעצור בדיוק איפה שהם מוכנים להתפשר ואמרו או שהפריץ ימות או שהכלב וכל מיני הגיגים מה שקרה שהפריץ נהיה הכלב והוא לוקח את החוק מאיפה שהם התפשרו עוד קדימה ועוד ואת כל זה חזה מורנו ר' משה שמואל שפירא וכל גדולי הדור שהיו באותו הדור
ינס28.06.21
9
ייתכן שאתה צודק שיעדי הגיוס לא ריאליים, אבל למה אתה כותב בחמת זעם כזאת? אתה חושש אולי ממשהו? למשל, שאולי אתה טועה וצעירים חרדים יעזבו בהמוניהם את הישיבות?
חנן. ב.28.06.21
8
כיון שאתה מתקשה אז אני אסביר לך את הרציונל בנט ולפיד מבינים שהיעדי גיוס הם סתם בדיחה ואין ולא יהיה גיוס חרדים בקרוב, ולכן אין עניין להשקיע בזה. עדיף להשקיע בזה שהחרדים יעבדו ויהיו יותר ישראלים, את הילדים שלהם הם כבר ישלחו לצבא מרצון
נועם28.06.21
7
הרעיון הוא פשוט מאוד! לגייס בחורים רווקים שהסבירות היא שבין 21 ל 26 יש יותר נשואים ועד גיל 21 יש פחות נשואים.. ואז לקחת בחורים רווקים ולהכניס אותם לתוך הסירחון של מצעדי הגאווה, קידום נשים ועלילות דם כנגד חרדים.. כולל פינוי ישובים, שירת נשים, כשרות רבנות / טבח גוי וד"ל, עירוב בין נשים לגברים, חילול
יוסי28.06.21
6
לידעתך מר גלנסר, אני לומד בכולל אך ורק בגלל חוק הגיוס ואני מתכוון לכל מילה. האופציה השנייה שיש לי, היא לעבוד בעבודות דחק ולהרוויח בשחור. מעדיף לקבל פטור ולהתחיל ללמוד מקצוע נורמלי ומכובד שיפרנס את משפחתי. אז כן בהחלט שהחוק הזה טוב, ואך ורק בשביל זה כדאי היה שהממשלה תקום. העצוב הוא שלא החכים החרדים
אברך בכפיית המדינה29.06.21
אתה יכול לעבוד כמעט בכל עבודה שאתה רוצה אא"כ אתה עדיין לא בן 23 אז לא כ"כ אברך יותר בחור. ואם כן כדאי לך ללכת על שחר למה לא תלמד מקצוע על חשבון המדינה תעבוד תתפרנס תשרת וגם תקבל קצבת קיום מצה"ל או לחילופין שירות לאומי חינוכי זכרון מנחם וכדו אל תקשקש
אברך אהבל29.06.21
מותר לאברך לעבוד אצל ימינה בתור טוקבקיסט בתשלום?
אברך29.06.21
חברי הכנסת החרדים לא עוסקים ב"זוטות" כאלה,הם עסוקים בענינים ברומו של עולם שחשובים מאוד לכל עם ישראל כגון:עריכת הסכמים מי יהיה במקום שלישי ברשימה או במקום שמיני וכו',צריך לקחת את הדברים בפרופורציות הנכונות!!!
יוסף29.06.21
5
ממש לא היה לי כוח להיכנס לפלפול הטרחני ולמספרים. מישהו יכול להסהיר בקצרה למה זה לא טוב? כול הכבוד להם וזה מצויין
אלי29.06.21
4
מה כבר קרה ? מה הלחץ ? מה הצווחות ? נבהלתם שצעירים חרדים יאזרו אומץ ויעזבו את הישיבות לטובת חיים יצרניים לפני שהם נכנסים לעול חיי משפחה ותלות תמידית בקצבאות ? אם באמת "לימוד תורה זה דרך חיים" אפשר רק להניח שאין לך מה לדאוג ומה שהיה הוא שיהיה. רק שנראה שזה לא המצב אחרת המאמר הזה לא היה בא
לוני28.06.21
3
למה לכנות כל דבר רשעות. מצד אחד ישחררו המון בטלנים מהישיבות(נכון זה פחות תקציבים לפונקציונרים למיניהם)לגבי היעדים אז עד 2027 או שהכלב ימות או שהפריץ ימות או שהיהודי ימות. אז מספיק כבר עם הבכיינות זה יצא מכל החורים
רפול28.06.21
2
גלסנר. אתה קובע שאין שום סיכוי שבחור ישיבה נורמטיבי יעזוב את הישיבה לפני גיל 21. כאן הטעות שלך ומכאן שכל המאמר שווה לפח. לידיעתך; בחורי ישיבה משתוקקים לצאת ללימודי השכלה.
יעקב28.06.21
1
לא הבנת!!!! הם לא רוצים אותך חייל!!! הם לא רוצים שתעבוד!!!! הם רוצים אותך חילוני!!!!!!!!!!!!!!!!!!
לא הבנת28.06.21
לדעתך אי אפשר לעבוד ולהיות דתי?
מר בחור29.06.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24