כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"אפיקורוס"; הגאון מווילנה, המשכיל וקריעת ים סוף

בשנת תשנ"ט הובא סיפור מפעים בקובץ ישורון שאירע בימי הגר"א מווילנה, עם אבן קטנה שנמצאה ברוסיה, עליה נטען שהיו לה סגולות נדירות; ומה הקשר לקריעת ים סוף? (היסטורי)

28
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ט בכסלו | 23.11.21
"אפיקורס שכמותך" כתב קדוש ישראל אדונינו הגר"א זצוק"ל מווילנה (מימין), למשה מנדלסון שר"י (משמאל)
"אפיקורס שכמותך" כתב קדוש ישראל אדונינו הגר"א זצוק"ל מווילנה (מימין), למשה מנדלסון שר"י (משמאל) (צילום: מאת Winograd; מאת After אנטון גרף - Upload by James Steakley. Das Jahrhundert der Freundschaft. Johann Wilhelm Ludwig Gleim und seine Zeitgenossen, ed. Ute Pott (Göttingen: Wallstein, 2004), p. 109, ויקיפדיה)

קובץ 'ישורון' חוקר את פירושיהם של קדוש ישראל אדונינו הגר"א זי"ע, ומשה מנדלסון שר"י (שהתנועה הרפורמית ראתה בו את מייסדה או לפחות אחד מחלוציה) בדבר מטהו של משה רבנו.

סיפור מפעים הובא בקובץ ישורון ד' עמ' 705 שי"ל בשנת תשנ"ט: אירע בימי הגר"א מווילנה, מעשה באבן קטנה שנמצאה ברוסיה, עליה נטען שהיו לה סגולות יוצאות מן הכלל.

החוקרים לא הצליחו להסיק מה מקורה, ופנו למשכיל המפורסם משה מנדלסון שגם הוא לא הצליח למצוא לגלות מהי סגולתה הנפלאה של האבן. כשהחוקרים התייאשו מלמצוא פתרון, יעץ להם משה מנדלסון המשכיל, לשלוח אותה לרבן של ישראל קדוש ישראל אדונינו הגר"א זצוק"ל מווילנה: "ששמו נודע כבקי בכל שבע החכמות" (כך לשונו של קובץ ישורון).

אכן קדוש ישראל הגר"א מווילנה בגאונותו (ע"פ חז"ל בירושלמי) גילה באוזני החוקרים שהאבן הנ"ל היא אבן סנפירינון שהטבע שלה לחלק מין למרכיביו השונים מבחינה כימית, והחוקרים נוכחו לדעת בגדלותו של הגר"א גם בחוכמת הטבע.

בעלון 'דרשו' נטען שאירע באותו מעמד ממש כעין קריעת ים סוף: "ובאמצע הלימוד נכנס איזה ילד קטן לחדרו ושיחק עם האבן שעל השלחן, וזרקה לתוך כוס מים שעמדה שם. אך פתאום ראה את האבן בתוך כוס המים – והנה המים שבתוך הכוס נבקעו וניצבו כמו נד, חלק אחד זקוף לימין וחלק שני לשמאל…!".

המשך הסיפור כפי שהובא בקובץ ישורון שמשה מנדלסון: "הפגין את דעותיו הכוזבות להכחיש את נס ים סוף" בטענה שמטהו של משה רבנו היה עשוי מסנפירינון כפי עדות חז"ל, ומשכך הוא בקע את הים באופן טבעי, ולא שהיה נס (עפ"ל).

כששמע קדוש ישראל הגר"א מווילנה את טענתו שלח לו: "אפיקורס שכמותך, בתורה הקדושה נאמר הרם ידך את מטך, הרם - כלומר סלקהו מהצד – כמו הרימו מתוך העדה וכו'"[1].

לאחר שקובץ ישורון סיקר את הנושא, הוא מצטט "חכם אחד", בכתב קטן ובראשי תיבות (ח"א), וכתב שיש פה "בנותן טעם" להעתיק את דבריו אודות שמועה זו מהגר"א.

אותו "חכם אחד" חקר את מקורות חז"ל, מי צודק בנקודת המחלוקת בנוגע להנפתו של מטה משה רבנו; האם קדוש ישראל אדונינו הגר"א מווילנה שסבר שהמטה הונף ללמעלה או מנדלסון שסבר שהמטה הונף ללמטה. ודברי ה'חכם אחד' פורסמו בעילום שם, בהמשך המאמר בקובץ ישורון.

המאמר ממשיך בדיון בפרשנותם של הגר"א מווילנה ומנדלסון. הגר"א מווילנה הבין שמשה רבנו הרים את המטה לכיוון מעלה, וכך נוצר נס בקיעת המים. לעומתו, משה מנדלסון הבין שמשה רבנו חבט במים, ולאחר שהמטה שעשוי מאבן סנפירינון נגע במים, נעשה הנס ונבקעו המים. לטענתו של מנדלסון זה לא נס גלוי, כיון שדרך הטבע של מים להתחלק כאשר אבן סנפירינון נוגעת בו (וכעדות חז"ל שמטהו של משה רבנו היה עשוי סנפירינון כמובא במדרשים רבים).

ה"חכם אחד" שצוטט בקובץ ישורון פתח את ספרי רבותינו ראשונים ואחרונים, ומצא מקורות חז"ל רבים לפרשנותו של מנדלסון. כך טען ה"חכם אחד" שרבותינו הראשונים רבנו בחיי, הרא"ש, הכלי יקר והאבן עזרא כותבים כשיטת הגר"א.

לעומתם, מדרשי חז"ל מדרש רבה, מכילתא תנחומא, אבות דרבי נתן, תרגום יונתן, והטור סברו כפי פירושו של מנדלסון. לאחר מכן מתפלפל אותו "חכם אחד" על דברי רש"י (פי"ז פ"ה) האם הוא מסייע לטובת פירושו של הגר"א או של מנדלסון, ונשאר בצ"ע.

כל זה הובא במאמר שנושא את הכותרת "ילקוט שמועות מרבנו הגר"א".

יש לציין שלדעתו הכוזבת והכופרת של משה מנדלסון שר"י שנס קריעת ים סוף היה טבעי, מפני שהמטה היה עשוי מאבן סנפירינון שטיבעה לחלק בין מרכיבי המים השונים, לא נמצא מקור במדרשי חז"ל כלל וכלל. המאמר בקובץ ישורון עסק רק בנידון בין אדונינו קדוש ישראל הגר"א מווילנה למנדלסון שר"י בנודע לצורת הנפת מטהו של משה רבנו.

קובץ תורני ישורון מודפס פעם בחצי שנה, כבר עשרות שנים, ונכנס לבתי מדרשיות רבים בריכוזים החרדים בארה"ק ובחו"ל.

עורכיו מגדירים את הקובץ: "משא ומתן בהלכה, חידושי תורה, מחשבה מגדולי דורנו וחובשי בית המדרש ומאוצרות חכמי ישראל לדורותיהם".

הקובץ מדפיס תורתם של גדולי ישראל ראשונים ואחרונים שלא הודפסו קודם לכן, כגון: הגאון מווילנה, רבי דוד לוריא - הרד"ל, רבי יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, רבי אלעזר מנחם שך, רבי יחיאל מיכל פיינשטיין, רבי שלמה זלמן אוירבך, רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן ועוד רבים.

כותבי המאמרים בקובץ הינם תלמידי חכמים, חוקרים תורניים, ראשי ישיבות ופוסקים, ואף אנשי מחקר ואקדמיה מהציבור הדתי לאומי.

העורך הינו הרב שלמה גוֹטֶסמן מניו-יורק ולצדו הרבנים; ר' מאיר שמחה סוקולובסקי, ר' יחיאל שטרנברג, ר' יהושע ענבל, ר' דוד קמנצקי, ור' צבי גרטנר כיהנו בתקופה זו שפורסם מאמר זה כחברי מערכת.

קובץ ישורון בסוגיה דידן (באדיבות אוצר החכמה)

[1] (הסיפור במקורו הובא בתהילים ע"פ פרנסה טובה – ירושלים תשכ"ה – בקונטרס צפה בים להרצ"פ מושקוביץ). ישנם מהחוקרים שפקפקו מבחינה היסטורית באמינות מעשה זה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
וכן כתוב במדרש רבה כא ט "אמר הקדוש ברוך הוא למשה השלך את מטך, שלא יאמרו אילולי המטה לא היה יכול לקרוע את הים, שנאמר הרם את מטך. וכן כתב באלשיך שמות פרק ח-יב "שעל נטיית ידו של משה בלי מטה האלהים נבקע הים כמאמרם ז"ל (שם כא ו), הרם את מטך, והפרישהו ממך, ונטה את ידך",
אריה24.11.21
16
סיפורי בדים
פייק23.11.21
15
לכל המגיבים נגד משה מנדלסון, ראו מה שהרב הירש כתב עליו באגרות צפון (איגרת יח) ובאיזה כבוד הוא יתייחס אליו, עם כל הביקורת כלפיו. (באותה איגרת הוא מבקר נוראות גם את הרמב"ם) לכנותו שר"י זוהי בושה וחרפה. וברור איך שלא יהיה שאדם חכם שכמותו לא היה טוען דברים כאלו,והכל סיפורי בדים בעלמא.
אורי24.11.21
החת"ס בשו"ת יו"ד חלק ב' סימן של"ח
אורי21.12.21
אפשר מקורות? כי לי נראה שאתה מערבב בין משכילים לרפורמים. כמו כן החת"ס ביו"ד סי' של"ח התייחס לדברי מנדלסון וכינה אותו שם "החכם רמ"ד", ולא הוסיף שום תואר שר"י לאחריו, ואם אני לא טועה היה החת"ס מגדולי רבני הונגריה. הכיצד זה מסתדר עם קבלתו של מר?
אורי21.12.21
יש קבלה מכל רבני הונגריה לקרוא לכל אותם משכילים שר"י והיה כוונתם להסית ולהדיח ממש
שלום 26.11.21

הצגת כל התגובות

14
טעיתם שהצגתם כביכול ויכוח פרשני בתורה בין הגאון לבין להבדיל אותו מנלדסון שר"י. צרם לי מאד גם לראות את התמונה המיוחסת להגאון ע"י התמונה של אותו מנדלסון שר"י עורכי ישורון עצמם גם לא מציגים את זה כמחלוקת כזו שהם מביאים מקורות לכאן ולכאן. אלא מעלים נדון בעקבות הדברים ולא מחללים את כבוד התורה בהציבם את
ירושלמי24.11.21
13
ראוי לדון בהגדרתו של נס מהו. רבים מהמפרשים הבינו שנס זה תזמון של הטבע, דבר שאינו רגיל וקורה בדיוק ברגע המתאים. לגבי קריעת הים התורה הרי כותבת שהים הפך לחרבה על ידי רוח קדים עזה כל הלילה. הרשב״ם מפרש במקום שהים הפך לקרח כדרך ארץ שהרוח מייבשת את הנהרות. אף הרמב״ן בפירושו על התורה כותב שחלק מנס קריעת ה
זוהר08.07.22
12
הדבר ברור שלא היה ולא נברא וכל הסיפור מזוייף מתוכו מכל כיוון שרק נסתכל, וכל הדיון בו מבזה את התורה ואת חז"ל ואת אדוננו הגר"א זצ"ל. אין שום סיכוי שמטה אחד יצליח לבקוע ים שלם ולכן ברור בתוה"ק שזה היה נס גדול. ואם היה שייך בדרך הטבע הרי שעם ישראל וכן משה לא היו מצטערים כ"כ לפני הנס. והרי כבר נשתמשו במט
ישראל מאיר קהאן23.11.21
11
מחלוקת??? אפילו לא מצחיק להציג כאילו מחלוקת בין קדוש ישראל רבנו הגאון מווילנא לבין להבדיל אלף אלפי הבדלות הרשע ההוא....
ללא שם24.11.21
צודק מאה אחוז. עורכי ישורון עצמם לא מציגים את זה כמחלוקת כזו שהם מביאים מקורות לכאן ולכאן. אלא מעלים נדון בעקבות הדברים ולא מחללים את כבוד התורה בהציבם את הגאון להבדיל מול אותו שר"י, כותב הכתבה שגה ועליו לתקן את הסגנון.
ירושלמי24.11.21
10
נשמע קישקוש מקושקש. משה מנדלסון לא היה מוציא מפיו שטות כזו. ובכלל אין בעולם אבן כזו, שהרי אילו היתה היינו מכירים אותה גם בזמנינו.
סוסו23.11.21
אנחנו כן מכירים. הוא נקרא lapis lazuli
אליהו24.11.21
אה, והאבן הזאת יכולה להבקיע מים... הראית זאת בעצמך?
מבקש אמת22.04.24
לא מנדלסון טבע את המשפט הזה אלא יל"ג. לא לשכתב את ההיסטוריה
אורי24.11.21
מנדלסון טבע את המשפט האנטישמי, היה יהודי בביתך ואדם בצאתך, כוונתו כלב תהיה בבית ואדם בחוץ,עפ"ל נחיתי שכמותו
מאמין בן מאמין24.11.21
לא לחינם לא נשארו צאצאים יהודים ממנו,מן המתבולל המפורסם.זאת הוכחה שהתורה שלו הייתה תורת שקר
צצ24.11.21
9
בובה מעייסעס. ועוד הערה, מנדלסון לא היה אפיקורס. אבל תלמידיו ובניו היו רשעים גמורים. משהו בשיטה שלו היה הרסני
נפתלי24.11.21
ככה מתחילים אפיקורסים, משנים רק משהו מהתורה ואחרי כמה דורות יש לו כבר צאצאים מתבוללים, הידעת שישו הנוצרי האמין בתורה שבכתב ובעל פה? אחרי זה הוא זלזל מעט בדברי חכמים, אבל בלבו ואף בפיו הוא האמין בתורה שבעל פה, הבעיה היה שתקיף ליה יצריה והוא נכשל בע"ז, ואחרי זה ניסה לרמוז שהוא אלוקים, (לא ברור אם זה
אילה שלוחה24.11.21
8
אמונות טפלות
חזקלה23.11.21
7
לא הבנתי את הסיפור המוזר הזה . והפירוש ? כל התארים של רבני קהילות שליט"א הגאון , וכל החסידיות שלא זכר מהם מעלים כתבים ופירושים כדי למכור תורה ומצוות . יפה מה דעתכם יהיה סופכם ? ועל זה נאמר : המדקדק ברבים מדקדקין בו ונשמתו !!
ללא שם24.11.21
6
מי שקורא את חידושי הגאון מוילנה מבין מה זה גאון אמיתי. ולא סתם קוראים לו גאון כמו היום שקוראים לכולם הגאון
שלום ניסים24.11.21
5
לא הבנתי מה המקור המוסמך לסיפור המוזר הזה.
יענקלה24.11.21
4
מרתק!
אביחי23.11.21
3
הגר"א זצ"ל זי"ע לחיי העולם הבא,כתב שהמילה -גאון בגימטריה זה 60 אז מי שסיים את הש"ס נקרא גאון כי ש"ס זה 60 מסכתות.
משה24.11.21
שנים מנסה להשיג תמונה שו של הגאון מוילנה, משהו יודע היכן לרכוש תמונה זו?
שירה24.11.21
2
איך מטה אבן אחד (גם אם הוא היה עשר אמות) יכול לקרוע את ים סוף בשביל ס"ר יוצאי מצרים? לא סביר שמנדלסון שר"י יסביר ככה את קריי"ס.
ל.מ.17.03.23
1
אבל זה ברור שאצל המכות הכו את היאור עם המטה, ואם כן למה לא נבקע היאור בשעת המכות? ואם קרה זה וזה היה לעיני פרעה אזי כבר ידע שהים יבקע? ומה היה הנס כשעברו הירדן? הלוא הלוחות היו מסנפרינון והארון עם הכוהנים נכנסו בראשונה אל הירדן?...
מבקש אמת22.04.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם