כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כולהון יהון שר"י או אפיקורוס?!

הכתבה אודות המשכיל משה מנדלסון שנקט עמדה שונה מהגר"א מווילנה בסוגית מטהו של משה רבנו, עוררה תגובות רבות; זוהי תגובתו של בוגר 'חברון' הרב אלחנן זומר (חרדים)

32
ישראל שפירא | כיכר השבת | ג' בטבת | 07.12.21
הגר"א זצוק"ל מווילנה (מימין), למשה מנדלסון שר"י (משמאל)
הגר"א זצוק"ל מווילנה (מימין), למשה מנדלסון שר"י (משמאל) (צילום: מאת Winograd; מאת After אנטון גרף - Upload by James Steakley. Das Jahrhundert der Freundschaft. Johann Wilhelm Ludwig Gleim und seine Zeitgenossen, ed. Ute Pott (Göttingen: Wallstein, 2004), p. 109, ויקיפדיה)

הכתבה אודות המשכיל משה מנדלסון שצוטט בקובץ התורני 'ישורון' כמי שנקט עמדה שונה מאדונינו הגר"א מווילנה בסוגית מטהו של משה רבנו, קבלה תגובות רבות.

רובם של הקוראים שפשפו את עיניהם בהלם ותדהמה כשקראו את הציטוט שהביא כותב השורות מתוך קובץ 'ישורון' המפורסם בו כותבים חידושי תורה רבים מגדולי ישראל, בו הביא 'חכם אחד' מקורות חז"ל כראיה לטענתו של משה מנדלסון שסבר הפוך מהגר"א בנוגע לצורת הנפת מטהו של משה רבנו בקריעת ים סוף.

קובץ ישורון בסוגיה דידן (באדיבות אוצר החכמה)

אחד מהקוראים כתב לי בהאי לישנא: "עורכי ישורון עצמם לא הציגו את זה כמחלוקת, אלא בסך הכל הם העלו נדון, ולא חיללו את כבוד התורה בהציבם את הגאון להבדיל מול אותו שר"י. כותב הכתבה שגה ועליו לתקן את הסגנון".

(נמליץ לאותו מגיב, שיקרא שוב את הכתבה האמורה בה לא נאמרה המילה "מחלוקת" בין הגר"א למנדלסון, אלא נכתב שקובץ ישורון "סיקר את הנושא", ועי"ש).

תגובה נוספת קבלתי מהרב אלחנן זומר תושב בני ברק, בוגר ישיבת 'חברון גבעת מרדכי'.

הרב אלחנן זומר מעיר התורה והחסידות בני ברק, בוגר ישיבת 'חברון גבעת מרדכי' (באדיבות המצולם)

לטענתו, כותב השורות שגה כשהכתיר את משה מנדלסון כ"שר"י", שכן מנדלסון היה יהודי ירא שמים, שכל חייו הקפיד על קלה כבחמורה.

לדברי הרב זומר, היעב"ץ התכתב עמו במשא ומתן הלכתי, ואף תרגומו המפורסם השנוי במחלוקת 'הביאור' - צוטט ברבים מספרי גדולי ישראל זצוק"ל.

מצורף מכתבו המלא באדיבותו:

כולהון יהון שר"י?

לכבוד מדור "היסטוריה ואקטואליה" באתר 'כיכר השבת'

כקורא של המדור אינני יכול שלא לשים לב שלעיתים קרובות המדור נוקט בכינויי גנאי כלפי אישים שונים בהיסטוריה היהודית כגון הכופר, האפיקורוס, הרפורמי שר"י וכדומה. מכיוון שדרכם של כינויים אלו שהם מתעלמים מן ההיסטוריה המורכבת ומפשטים אותה לכדי "תיוג", מן הראוי שיעשה השימוש בהם רק באותם "מקרי קצה" בהם העובדות ההיסטוריות אכן תומכות בהפשטה שכזאת.

כך לדוגמא רווח הנוהג בקרב כותבי המדור לצרף את הכינוי שר"י למשה מנדלסון הפילוסוף היהודי, אבי תנועת ההשכלה. אולם צריך עיון רב אם הוא אכן ראוי לו.

מצד אחד, אין חולק על כך שמשה מנדלסון עצמו היה יהודי יר"ש, מקפיד על קלה כבחמורה כל חייו. בצעירותו זכה לקבל מכתב מר' יהונתן אייבשיץ שמלבד שבחים מופלגים אף מעיד עליו ש"תוכו אכל קליפתו זרק", בתקופה מאוחרת יותר עמד עם ר' יעקב עמדין במו"מ הלכתי שאף נדפס בשו"ת היעב"ץ, וציטוטים מן ה"ביאור" (תרגום התורה לגרמנית וביאור שלה) שכתב ניתן למצוא בספרי גדולי ישראל. אף בדור שלאחריו – תקופת המאבק ברפורמה - הייתה ההתייחסות אליו בקרב רבני גרמניה חיובית ומכבדת.

מוסף שב"ק יתד נאמן פרשת תצוה תשס"ה (אוצר החכמה)

לצד זאת אין להכחיש את ההתנגדות החריפה שעוררה הוצאת ה"ביאור" בקרב רבים מגדולי ישראל, את ההתנצרות של ארבעה מששת ילדיו ואת העובדה שהרפורמים הראשונים ראו עצמם כממשיכי דרכו.

ככלל ניתן לומר שהיחס למשה מנדלסון שיקף את היחס הכללי להשכלה, כאשר בגרמניה (וחלקית גם בליטא) היה היחס אליה אוהד באופן כללי בעוד שבפולין - הונגריה הייתה להשכלה התנגדות רחבה וחזקה יותר.

אמנם, בימינו אנו כבר נתקבעה בקרב רבים ההתנגדות להשכלה כתנועה הלוחמת בקודשי ישראל, ומאחר שנתקבעה, שוב אין מבדילים בין משכילים מסוגו של משה מנדלסון לרפורמים מסוגו של אברהם גייגר. אולם מה שנסלח למורה בבית יעקב/ משגיח בישיבה שלדידם ההיסטוריה אין בה חשיבות לכשעצמה ואין היא אלא בגדר אמצעי פדגוגי להטמעת מסרים חינוכיים, הופך להיות בלתי נסלח לחלוטין כאשר מדובר במי שעיסוקו הוא בכתיבה היסטורית, שם מן הראוי לכותב שינסה לשאת בכתיבתו מעט מן המורכבות שנאלצת לשאת ההיסטוריה עצמה לעיתים קרובות כל כך.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
הכותב זומר נבער, וחסר הבנה בתהליכים היסטוריים ובצבועים מעשי זמרי המבקשים שכר כפנחס, המלצה עבורו-שיבדוק מי החברים שלו כדי שלא יפול בפח בנט מנדלבליט והרפורמים
ציון כהן08.12.21
דווקא אתה הוא הנבער. כל מי שבוחן את היחס של ה'דוקסה' החרדית, בהקשר של משה מנדלסון, מתוך ניתוח היסטורי, יווכח לדעת שיחס זה נולד הרבה לאחר מותו (לא שלא היו מחלוקות בחייו, אך יש הבדל בין מחלוקת לבין יחס של גינוי קטגורי) לאחר שהמשכילים שיכתבו את ההיסטוריה וייחסו את תורתם למשה מנדלסון. בינם לבין משה מנדל
אורי החרד לאמת20.12.21
17
המושג שר"י בציבור החרדי נהיה נפוץ מידי, מה שמגחיך את הכינוי. אגב, גם כותב השורות מכונה כך אצל חלק מהחרדים...
יענקי08.12.21
16
פשוט מאוד תלמידי המשכיל מנדלסון, וממשיכי דרכו שחיים כיום (חלקם לבושים כחרדים בדיוק כמו מנדלסון), בודאי שצורם להם שכותבים את האמת על רבם. לא להתרגש! תשאלו רבנים וגדולי ישראל מה הם אומרים על מנדלסון, כולם יגנו אותו חוץ מאולי רבנים מהדתי לאומי.
עע08.12.21
בדיוק כך, אבחנה מדוייקת
לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב08.12.21

הצגת כל התגובות

15
מי שלא מעוניין שיכתבו עליו שר"י... שיתלה גם את תמונתו בסלון ביתו... ויקרא את ילדו על שמו... וזכותו הגדולה תעמוד לו...
ליצנותא דמינות08.12.21
אז בעולם יש רק רשעים מצד אחד וצדיקים גמורים מהצד השני????? הראייה הבינארית הזאת מגוכחת גם בקנה המידה של המגזר שלנו
אורי החרד לאמת20.12.21
14
זה בסדר גמור! אפשר לומר עליו שר"י! אין שום בעיה בזה!
לכתחילה!07.12.21
13
צורמת מאוד תמונתו של קה"ק הגאון זיע"א ליד אותו משכיל...
חיים07.12.21
12
גם ישו בתחילת דרכו היה יהודי חסיד שהקםיד כל תפילה בבית כנסת כדוגמת בית הכנסת בנצרת ובכפר נחום .
רון 08.12.21
11
יישר כוח לכותב על האומץ לומר דברי אמת
יעקב07.12.21
10
בכל אופן במלחמה נגד ההשכלה, הוכח שהחסידים צדקו במלחמתם העיקשת והבלתי מתפשרת, הרי מיהודי גרמניה לא נשאר כמעט חרדים, מלבד קצת ייקעס, רוב החרדים כיום זה מפולין והונגריה.
גאולה אמיתית07.12.21
שטויות. לך תלמד היסטוריה.
ה' ירחם07.12.21
9
נכון מאוד אגב, גם הרש"ש, בהערותיו על הש"ס מצטט את מנדלסון, ופעמיים.
יוסי08.12.21
איפה?
רוצה לדעת08.12.21
8
אז מה קרה עם גדולי ישראל ענו לו תשובה? לכן הוא לא רשע מרושע? לכן לא מגיע לו שר"י?! מגיע לו עוד ועוד כהנה וכהנה!!!
מגיע לו08.12.21
החת"ס, בתשובותיו (יו"ד סי' של"ח), מביא את דברי מנדלסון, (ומשתמש בתואר החכם רמ"ד) בנוגע לנידון הלכתי על הלנת המת. זאת לא תשובה למשה מנדלסון! אלא לרב אחר שהסתמך על מנדלסון. בכל אותה תשובה החת"ס טורח לפרוך את שיטת מנדלסון בנושא זה ממקורות תורניים, כיאה לדרכה של תורה, ולא הזכיר ולו פעם אחת שמשה מנדלסון
אורי החרד לאמת20.12.21
7
לא תעבור שום עבירה אם תכתוב עליו שר"י. רק מצווה יהיה לך תאמין לי.
זה בסדר גמור08.12.21
מכנה שם לחברו הוא דבר חמור עד למאוד. כמו כן מה אם מדבר שקר תרחק?
אורי החרד לאמת20.12.21
6
נראה שרוב המכנים בשמות את משה מנדלסון לא טרחו מעולם לקרוא את דבריו ואין להם מושג מי הוא היה. חבל, להתנגד זה לא להיות בור.
יואב07.12.21
5
ר' אלימלך מליעזנסק אמר ש"בעת שגברה הסטרא אחרא ורמ"ד (משה מנדלסון) בא לעולם, זה לעומת זה שלחו לעולם את מרן הגה"ק מרחיד"א'". ואמר פעם: "שם באיטליא יש צדיק אחד גדול אשר ע"י חיבוריו הטהורים מבטל כל ספרי מינות ומי יתן והי' לבבם של ישראל לשקוד על דלתי ספרי החיד"א לא יזיזו אותם כלום מאמונתם".
שמוליק מנוף07.12.21
יחס החסידות למשה מנדלסון מובן לחלוטין. הלא הוא זה שהצביע על הרבה מדברי ההבל שלהם והאמונות הטפלות שלהם, אשר הם מאמינים כאילו ניתנו למשה מסיני. על החסידים בנושא זה אין להלין
אורי החרד לאמת20.12.21
4
ראה מה כותב בספר חסידים לגבי פטרוס הנוצרי, שישנה מסורת שהיה שליח חז"ח לנתק בין הנוצרים ליהדות: "יהודי שהמיר מכנין לו שם שנ' כמוהם יהיו עושיהם כמוהם יש לכנות לו כגון אם שמו אברהם יקרא אפרם וכן כיוצא בזה ואפי' לצדיק והם תועים אחריו כגון שמעון כיפה שאומרים פטר חמור" (ספר חסידים אות קצ"ב). כך לגבי מנדלס
עוד אחד09.12.21
יש הבדל רב בין העניינים. שמעון כיפא (קרי פטרוס) אף שהיה צדיק (לפי האגדה) עדיין הוא הטיף לנצרות. מה שאנשים תעו אחריו לא נבע מזה שהם טעו בדבריו. לעומתו משה מנדלסון מעולם לא הטיף לעזיבת הדת וכל כיו"ב ואחרים טעו בדבריו. אם נטען שיש לגנות כל מי שאחרים טעו בדבריו וייחסו את עצמם אליו, תמהני מה יגיד כבודו ע
אורי החרד לאמת22.12.21
3
אולי יש צדק בדבריו של הרב זומר .ספרו של מנדלסון *ירושלים* .תורגם מגרמנית לעברית ונדפס בזיטומיר תרכ"ז. בין התוארים ."הירא את דבר ה' ... כבוד מרנא ורבנא .משה בן מנחם מדעסויא, וכן ראיתי פעם חומש עם הביאור שהיה בגנזיו של אחד הרבנים הקנאים שמוצאו מגרמניא .
א.א.08.12.21
2
הכתב זומר מבני ברק טועה בגדול. משה מנדלסטן קיבל גינוים כבר בחייו מכל גדולי ישראל. אמירתו האומללה של תהא יהודי בבעתך ואדם בצאתך" וכו' כבר אז עורר התנגדות עצומה וכל גדולי ישראל שבעבר נתנו הסכמה לספרו משכו חזרה את הסכמתם! הוא היה משכיל נאלח וסופו מעיד עליו. היה כבר כהן גדול שנהפך לצדוקי בגיל 80. כך גם
ללא שם07.12.21
שוב אותו שקר. משה מנדלסון מעולם לא הוציא מפיו את אותו משפט, היה זה המשורר יל"ג.
אורי החרד לאמת20.12.21
עצם זה שהוא משכיל הופך אותו בעיניך לנאלח, זה לא סתם טיפש, אלא טיפש ששונא בתכלית את בעלי החכמה, אבל חיי בעלי החכמה ומבקשיה כמשה מנדלסון בלא חכמה כמיתה חשובה, ועליך אפשר לומר חיי בעלי הבורות בלא בורות כמיתה חשובה.
חיים 08.12.21
האם יכול כבודו לצטט מי מגדולי דורו קראו רשע או כופר.מלבד בעל הפלאה ז'ל שהגיב שבפר' ואתחנן תרגם נגדד חז'ל.
מרדכי08.12.21
1
הכותב בא לשנות את היחס למשה מנדלסון שר"י. כראיה הוא מביא שרבי יהונתן אייבשיץ והיעב"ץ (שני אישים גדולי הדורות שחלקו זה על זה) התכתבו עמו. איזו ראיה היא זו ? וכי לא תירצו בגמרא בכהאי גוונא, הא קודם שהחמיץ והא לאחר שהחמיץ ? יודע הכותב המלומד לאיזה יחס זכה שבתי צבי שר"י קודם שנתגלה כרשע מ
דורש אמת07.12.21
להטיל ספק בכנותו של אדם שבגאווה עמד על יהדותו ולא התנצר ( ראו את הפולמוס עם הכומר לאוטר), למרות שיכול היה רק להרויח מזה, ( משה מנדלסון לא התקבל לאקדמיה המלכותית, מחמת היותו יהודי הדבק בדתות אבותיו) אינה אלא איוולת במקרה הטוב. האשמה שמטילים על האב בעקבות התנהגות ילדיו, מעוררת חלחלה, ומעידה על מעט מאו
אורי החרד לאמת20.12.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24