כיכר השבת

העדות הדרמטית של היתום

פרץ בבכי, ועבר למתקפה: "ישנם אנשים עם דם על הידיים"

רגעים מצמיתים: "ראיתי שמניחים את התפילין שלו והבנתי שהנורא קרה" • הביקורת הצולבת: "בלתי נתפס שאף אחד לא מתייחס לאסון הזה כמו שצריך" • העדות הדרמטית של מנדי צדיק בוועדה (ארץ)

38
שימי שפר | כיכר השבת | ט"ו בטבת | 19.12.21
צדיק בעדותו, היום
צדיק בעדותו, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מול חברי הוועדה הממלכתית לחקר האסון הכבד במירון, בל"ג בעומר האחרון, בו קיפדו את חייהם ארבעים וחמישה מתפללים שהגיעו לציונו של רבי שמעון בר יוחאי, ניצב היום (ראשון) מענדי צדיק, חסיד חב"ד צעיר, בנו של הרב אוריאל צדיק ז"ל מהרוגי האסון, ותיאר את הרגעים הקשים. 'כיכר השבת' עם עדותו המלאה.

"הייתי בדרך למעלה לכיוון הגשר", סיפר צדיק, "וראיתי את אח שלי שצעק לי, מנדי מנדי תציל אותי. לקחתי אותו מהשטח, תוך שאני מנסה לתפוס את אבא שלי ואח נוסף שלי בן 17, אך ללא הצלחה. הקליטה הסלולארית בשטח קרסה, ולכן רק בסביבות השעה 2 בלילה אחי הקטן התקשר אליי ואמר שהוא בסדר.

"נפגשנו בשעה 03:00 לפנות בוקר והערכתי שהנורא מכל קרה. הרגשתי שהמצב לא בסדר, אך הבשורה הקשה הגיעה אלינו רק כשעה לפני שבת".

נאור: ספר לנו איך עבר עליך הלילה?

מנדי: "הדבר היחיד שחשבתי עליו זה למצוא את אבא, ולכן הכנסתי את שמו למוקד זק"א שפעל בשטח ההר. בינתיים המשפחה התחילה להילחץ וביקשה מאיתנו לחזור לירושלים, כאשר בכל הזמן שעבר היינו בטוחים שהכול בסדר, רק שכנראה אבד לו הטלפון.

"לקראת השעה 06:00 בבוקר כשראיתי שמניחים את התפילין שלו באוהל מיוחד במירון, תיארתי לעצמי שהנורא מכל קרה. נסעתי הביתה כדי להיות עם המשפחה, כשבדרך המשכתי לחפש היכן שרק אפשר. בשעה 11:30 הגענו לירושלים ופתחנו חפ"ק, עד שהגענו לאבו כביר.

"ביקשתי מאבו כביר שינסו אולי לזהות לפי תמונות ששלחתי להם, ואחרי שהבנתי שהמצב שם קטסטרופה, שלחתי את דוד שלי שירד לשטח כדי לסייע לנו. למעשה כשעה לפני שבת הוא צלצל ואמר שהוא זיהה את אבא באבו כביר, ומאז נכנסו לאבל כבד".

"אכלנו בשבת אצל סבתא וניסינו להבין במשך כל השבת בדיוק מה קרה, ובמוצאי שבת נערכה ההלוויה. אני חושב שאחי שהיה עם אבא במשך כל הזמן ניצל פשוט בנס בגלל שהלך לשתות משהו, וכך חייו ניצלו".

בשלב הזה, לאחר שסיים לתאר בדמעות את מה שאירע ברגעי האסון, עבר צדיק לומר מילים בסגנון שונה. "אני רוצה לומר כמה דברים שאני לא חושב שנאמרו כאן עד עכשיו: זה לא סוד שאין משילות בהר וכל אחד יכול לעשות במירון כפי ראות עיניו, אם זה מבחינת התשתיות, ואם זה מבחינת קיבולת קהל.

"יש כאן אנשים שאחראים על האסון הזה. לא מדובר בעשרה או עשרים בני אדם שנהרגו אלא ב 45 בני אדם שבאו לשם כדי לשמוח ויצאו בשקיות, כל זה בגלל אנשים מסוימים שבגללם המקום הזה נראה ככה. זו האמת. יש כאן אנשים שיש להם דם על הידיים".

הוא הוסיף: "יש שם מבנים מסוכנים שלא הייתי מכניס לשם עיזים, שמשמשים את הציבור והכול בגלל קבוצת קיצונים שכולם פוחדים מהם. הייתה בהר אנדרטת הנצחה ממש מול מקום האסון, ובאו קיצונים אחרי כמה חודשים והרסו את הכול.

מנדי צדיק (לע"מ)

"נקודת ההנצחה הפכה להיות למקום מתוייר מאד מצד אנשים שבאו והדליקו נרות והתפללו, עד שבאו אנשים כביכול בשם הרשב"י ובשם הדת, ותלשו את התמונות של ההרוגים, ולזה אני מתכוון שאין משילות".

צדיק המשיך ואמר: "לא חסרים אתרים שבהם מתיירים המוני אנשים במהלך השנה. קחו לדוגמא את הכותל שמתנהל בצורה טובה עם כמה כניסות ויציאות, וכך צריך לנהל את מירון. לצערי יש עדיין אנשים שיושבים על הכיסא שלהם מבלי שהם לקחו מינימום אחריות על מה שקרה.

"הדבר הכי אנושי זה לקחת אחריות, גם אם אתה לא אשם, ואני מתכוון גם לפוליטיקאים. תגידו סליחה, תודו שעשיתם כשל שגם לעגמת נפש לכל כך הרבה משפחות, חלקם עם ילדים. זה בלתי נתפס שאף אחד לא מתייחס לאסון הזה כמו שצריך. אתם היחידים שיכולים לעשות משהו כדי שדבר כזה לא יחזור על עצמו שוב".

צדיק: "אותם קיצונים שתלשו וביזו את זכר ההרוגים, לא נחקרו, ולא נעשה איתם שום דבר למרות שהגשתי תלונה במשטרה. כך גם לגבי הפיצויים, אף אחד לא עושה דבר לטובת המשפחות שמתמודדות יום יום עם הנורא מכל".

ינאי: מדוע אחרי שהשתתפת בהדלקה של באיאן, רצית להשתתף גם בהדלקה של תולדות אהרן?

מנדי: "היות ואין כרטיסים או הגבלה כל שהיא, ובגלל שמדובר בחוויה רוחנית גדולה, אי אפשר שלא להשתתף בהדלקות השונות".

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
היו שוטרים שמנעו יציאה של אזרחים מהצד השני גם לילדים
יהודי19.12.21
28
זה פיגוע משטרתי
מיסטר איקס20.12.21
27
במדינת ישראל יש תרבות הסמוך. מה שנראה לנו מסוכן, גם אם המדינה כאילו מאשרת, לא הופך את זה לבטוח. ואת זה צריך להפנים טוב טוב. אם יש טיול ונראה לנו מסוכן, לא ללכת, לא לשלוח את הילדים, אם הלונה פארק נראה לא בטיחותי וכד'. כל אחד לעצמו צריך לחשוב. ככה זה במדינה. זה קשה, ולא הכל יודעים, אבל צריך להשתדל.
דוד20.12.21

הצגת כל התגובות

26
צודק לגמרי הגיע הזמן שיבינו שלא מדובר סתם באדם שאומר את זה מתסכול, אלא זה שיקוף אמתי של המציאות בהר ובכל המדינה, שהמשטרה ומערכת אכיפת החוק יכולה להיות חזקה רק על חלשים ובמקומות שבאמת צריך משטרה ומערכת אכיפת חוק שמה אוזלת ידם.
חיים20.12.21
25
מנדי המופלא ליבי אתך בחור מדהים!! עשית כל שביכולתך התנהלת באומץ ועשית קידוש השם. אוי כמה בכי נשפך על ההרוגים ביניהם אביך היקר באדם.. חסיד חבד .ליבינו אתך היה חזק בשביל משפחתך ובשביל אמא ואחיך היקרים ובעזרת השם נשמח בחתונתך שיהיו לכולם רק רק רק שמחות.
רחל יקותיאל 20.12.21
מצטרפת לכל מילה. משיח נאו!
חני20.12.21
Newשיח
חבדניקית!22.12.21
24
מנדי היקר! אתה תותח!!! תמשיכו להילחם. כל משפחת חסידי חב"ד בארץ ובעולם מאחוריכם💪 שה' ישלח לכם כוחות נפשיים והעיקר ונזכה בקרוב ממש להתראות עם רבינו ועם אביך היקר♥️
חבדניק19.12.21
23
אין על מנדי הבחור הכי תותח עם הלב הכי טוב בעולם
חיה19.12.21
22
עיקר האשמה על המשטרה שנתנה לציבור כזה לצאת בבת אחת, עם שכל מינימלי יכלו למנוע את האסון
צבי19.12.21
21
ב
מן השמים תנוחמו19.12.21
20
נמדי צודק וזה פשוט נורא. נורא מה שקרה ונורא איך שמזלזלים בחקירה של זה. אין פיצויים, אין התיחסות. נשכח מעינהם ועבר
יהודיה19.12.21
19
אנחנו הבעיה קיגל אוכלים בידיים הרינג בידיים הרבה מלטף תזקן אחרי שהיד שלו התמלאה משמן של הרינג. ועדיין חברים מה שמלוכלך זה המחשבה שאפשר לסבן הקב"ה "אל נקמות ה" תרעדו יאנבלות כל מי שקשור לזה יחטוף אריה דרעי הראשון עף מהכנסת בגלל שהוא פרענק שנכנע טוטאלית לעסקנים מטורפים! אות קלון בוודאי! ולמשפח
יהודי 22.12.21
18
מדוע לא מראים את הסירטון?...
דן גרינברג19.12.21
כנ"ל. אשמח אם תעלו את העדות המלאה. תודה!
שניאור20.12.21
17
תותחחח
שמוליק19.12.21
16
עם כל הכאב הוא לא מחליט למי יש דם על הידיים גם לא ברמז
ללא שם19.12.21
הוא ממש לא החליט הוא רק שיקף מציאות וכל אדם שיש לו שכל רואה לבד שזה המצב. הגיע הזמן שהציבור החרדי יתחיל לחשוב לבד על עוולות ולא יגן אוטומטי על כל מיני עסקנים שמפוצצים בכסף בגלל ה"חסדים" הגדולים שהם עושים.
חיים20.12.21
15
צדיק אמיתי, דבריו אמת!
צדיק19.12.21
14
צודק במיליון אחוז
שמעון19.12.21
13
כדאי ר' שמעון שיבואו אליו למירון, גם אם התנאים במקום מסכני חיים, שהרי מי לא רוצה לזכות לשבת בגן עדן וללמוד דף יומי עם ר' שמעון? וזכו 45 צדיקים, ויושבים היום בישיבה של מעלה,ושמלאכי ה' נכנסים ויוצאים
נביא אמת19.12.21
והיית רוצה שהם יהיו מישהו מבני משפחתך? היהדות לא מקדשת מוות.אתה כותב כמו מוסלמי.
מ19.12.21
12
רואים שהחוקרים תלושים מהמציאות ומהלך הרוח של הבאים למירון . אחרי כל העדות המצמררת הזאת נישאלת שאלה כל כך מפגרת, מפגרת בהבנה של מגזר שלם - "מדוע אחרי שהשתתפת בהדלקה של באיאן, רצית להשתתף גם בהדלקה של תולדות אהרן?" נו באמת....
שרה19.12.21
11
כואב, דברים כדרבונות. אמת, תנחומים.
יעקב19.12.21
10
ועדת החקירה אמורה לעסוק במחדלים שגרמו לאסון, התסכול שלו כלפי אותם תמהונים שמתנגדים משום מה להנצחה בסגנון שבחר - אינו מענינה של הועדה.
לוחינקופ19.12.21
"מוחין דקטנות" כמה מטומטם צריך להיות כדי להגיד למי שאביו נהרג באסון מירון חחחח אוי אתה חמור כל כך גדול חמור אמיתי נטול מח לחלוטין אבא שלו נהרג ואתה יודע יותר טוב ממנו פחחח ישראלי מצוי בור ועם הארץ חחחחחח חמורררר מה תפקיד הוועדה אולי אתה תסביר לי ???? לך תדחוף גזר לבן במרק
לוחיצ׳נקו 22.12.21
למה מי אתה שתקבע מהם ענייני הוועדה??? לטובתך עדיף שתשתוק ולא לשפוט יתום. מנדי, אל תתרגש מכל המפגרים. העם איתך!!!
שניאור19.12.21
יהודי
הוא אמר זאת כדי להסביר את אי המשילות והה19.12.21
9
1. למירון לא הלכתי בחיים בלג בעומר כי זה מקום סכנה בלג בעומר. 2. מי שאשם שיתן את הדין. מי אשם . למי שישאינטרסים כספיים. במקום המקודש ודם של אנשים לא אכפת להם.
צ19.12.21
8
שלא יהיו לך עוד צרות ! ואתה צודק בכל מילה שאמרת!! עמ"י איתך!!
צדיק אתה צדיק!!19.12.21
7
מי שצריך לקחת אחריות זה המשטרה הציונית ששמה את הגדר לחץ הטפשי הזה
זאב19.12.21
6
"פי צדיק יהגה חכמה ולשונו תדבר משפט" חזק ואמץ!
מושקי19.12.21
5
אבא שלי תמיד לימד אותנו מאז שאני בן שלוש שמאחרי רכב לא עוברים באש לא משחקים . בחשמל לא נוגעים איפה שיש לחץ של אנשים אל תתקרב. לשם כל מה שלימד רואה הכל כמה שהוא צודק והציבור הישראלי . לא חושב לרגע מה מסוכן ומה מותר מה שחור ומה אדום תמיד הכל לבן עד שקורה משהו . וטחרי חודש חוזרים למסלול החינוך היש
פטריק19.12.21
4
הדלקת אש איננה חוויה רוחנית אלא גשמית.
משה19.12.21
3
קיצוניים בדת שווה רוצחים .
ללא שם19.12.21
2
למנדי היקר אם כבר התחלת עם האמת לדבר על האשמים הקיצונים שמשתוללים בהר מירון כבר שנים כאחוזה שלהם גודפים ובועטים צורחים ופוגעים מבזים ורומסים משמיצים ומרססים במקום הקדוש ביהודים רבים שלפי דעותיהם העלובות והנאלחות הותר דמו לרומסם וכו'. עליך גם לתאר את חומרת הדבר שהקיצונים הרסו פרצו החריבו כל גדרי הבטי
גיוואלד19.12.21
1
המשטרה פה אשמה ב ה כ ל ושלא יבלבלו תמוח ויספרו סיפורי חרטאא!!! אז אולי היה שוטר אחד או שניים שלהם באמת היה איכפת והם באמת ניסו לעזור ולהציל חיים אבל מה עם כל השאר???אני מאמינה שלא הותר לפרסום האשמה על השוטרים... התקשורת יודעת טוב מאוד לטאטא את זה מיתחת לשטיח! שוטרים מסריחיםם!!! אם רק היו פותחים תגד
בת סמינר 20.12.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

להדוף ביקורת מבית

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24