כיכר השבת

טור דעה

מָה מְסַפְּרִים הַמִּסְפָּרִים? // אלי דן

תוצאות סקר 'כיכר' על התמודדות הציבור החרדי עם הטלטלות האחרונות מעלה שאלות נוקבות, האם הציבור החרדי יתאושש מהטראומה? ניתוח עומק, מגלה תובנות מרתקות (טור דעה)

27
אלי דן | כיכר השבת | ד' בשבט | 06.01.22
אלי דן
אלי דן (צילום: באדיבות המצלם)

השנה האחרונה הייתה לא פשוטה עבור החברה החרדית. הררי מילים נשפכו בדפוס וברשת על המקרה האומלל האחרון, אך בשורות הללו לא נעסוק במקרה ספציפי, אלא בתמונה הרחבה והרלוונטית יותר לכל אחד מאיתנו - שאלת הדרך הנכונה להתמודדות עם בשורות מטלטלות.

עם היוודע האירוע הקשה לכל דרדק בישראל ובתפוצות, ערכתי סקר מהיר בין מכריי, שאלתי אותם האם קיימת בשורה מסוג זה או אסון נורא העלולים לערער את החוסן הנפשי שלכם בצורה חסרת תקנה?

תשובתם הייתה חד משמעית: האמונה והחוסן הנפשי אינם תלויים באישיות זו או אחרת, מכובדת ורוחנית ככל שתהיה, או באירוע טראגי כלשהו. יתכן מאוד ובקרב הדור הצעיר המצב שונה ולכך צריך לתת את תשומת הלב המלאה.

הַמִּסְפָּרִים מְסַפְּרִים

שאלות מסוג זה שאלנו את גולשי כיכר השבת בשבוע האחרון, את התשובות המרתקות תוכלו לקרוא בכתבה המופיעה כאן > לחצו <

מעיון בנתוני הסקר עולה סתירה, כיצד קיים רוב מוחלט (65%) המאמין בצדקת דרכה של החברה החרדית, ולצד זאת רק מיעוט (32%) איננו מפקפק ביכולתה להתמודד עם המשברים?

אולי הניסיון ליישב את הסתירה מעלה הבנה עמוקה לגבי החברה החרדית.

חומות של תקווה

הציבור החרדי הוא שכלתן וצמא דעת, אך חלק מרכזי בהגדרה המקובלת של החרדיות, הוא אמון מוחלט במערכת הערכים שלנו, הטלת ספק בערכים החרדים מתקבלת בשלילה מוחלטת.

כתוצאה מכך נוצרת תמונת מצב מעניינת, ניתן להמשיל את הגישה החרדית לעיר מבצר, כל מה שמחוץ לחומות העיר הינו סכנה נוראה לשוכני העיר, וכל מה שבתוך העיר, בטוח לחלוטין.

במגזרים דתיים אחרים התמונה שונה לגמרי, ישנה פתיחות מסוימת כלפי ערכים אוניברסליים. לעומתם, החרדיות קידשה את ההתבדלות המוחלטת מעיסוק בעניינים שאינם תורניים במובהק.

בתוך שיחה שמסר השבוע הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבה בכיר מהציונות הדתית, הוא אמר את הדברים הבאים: (ציטוט חופשי)

"החינוך החרדי מצומצם יותר, איננו פתוח לעולם, ההתנהגות וההשקפה של החרדים היא אלוקית כלומר משמים ואיננה טעות ח"ו, לכן יש אצל החרדים הרבה פחות מקרים של ירידה מדרך התורה. אנחנו בציונות הדתית בהנהגה אלוקית אחרת בה יש יותר בחירה לאדם, ואנחנו משלמים על כך מחירים כבדים מבחינה חינוכית, אך זו דרכנו. מי שאיננו רוצה לקחת את הסיכון עבור ילדיו, שילך לחינוך חרדי, שם יש פחות תקלות".

אם להסביר את דבריו במשל בו השתמשנו, החרדים בחרו לגור בעיר מוקפת חומות גבוהות ולהיות מוגנים באופן מירבי, אך הציונות הדתית בגישה לפיה יש לגור דווקא בערים ללא חומה, או עם גדר פשוטה. זו השקפת עולמם, או מתוך מיעוט בערכו של הסיכון המצוי מעבר לגדר, או למרות הסיכון הגבוה.

ופרצו חומות מגדלי

אך אותה חומה המגנה עלינו טומנת בחובה סיכון, מה קורה כאשר המרחב הבטוח שלנו מתערער? כאשר סוס טרויאני חודר לתוך העיר, כשמתערער החינוך שלנו למושלמות, לאפס תקלות, לטהרה מוחלטת מרוחות זרות, קשה לנו יותר כחברה להתמודד עם "תקלות", עם מצבים בהם הדברים לא עובדים כמו שצריך, אנחנו פחות מורגלים בכך. אם לומר זאת באווירת הימים האלו, אנחנו לא ממש מחוסנים.

אין בדברים הללו ביקורת על החברה החרדית, להפך, במהלך דבריו "הודה" הרב ויצמן כי עיני הציונות הדתית נשואות פעמים רבות אל הציבור החרדי כמצפן רוחני לעניינים מסוימים. בשורות אלו יש ניסיון לנתח את המצב הגורם לציבור לחוש בו זמנית גם כי עיר המבצר שלו היא המקום הטוב בעולם, וגם חרדה לעתידו לאור המכות הנוחתות עליו חדשות לבקרים.

כשהילד המחונן חוזר עם ציון גרוע

כחברה הרואה בעצמה את תכלית הבריאה, אנו חותרים למצוינות ושלמות, החתירה לשלמות קיימת בכל תחום בחיים החרדיים, החל מקיום מצוות בדקדוק מירבי, ועד לשידוכים העלולים להיפגע, אם קיים פרט קטן שאיננו מושלם במשפחת המיועדת. כמו גם במוסדות חינוך, הבוררים בקפידה יתירה את המתקבלים אליהם, ולעיתים אף באופן שרירותי.

החתירה לשלמות, לאפס טעויות, גורמת לנו לתת בשגרה אמון רב במערכות החיים שעוטפות אותנו בקהילה, אך כאשר מגיע השבר, קשה לנו יותר להאמין שאנחנו מסוגלים להתמודד אתו, שהרי התרגלנו למושלמות ומצוינות ללא רבב.

הטענה היא, כי לאור הטלטלות שעברנו, החברה החרדית חוששת ומאוכזבת מעצמה. לא בגלל חסרונותיה, אלא כי הציפיות שלנו מעצמנו גבוהות במיוחד. כמו ילד מצטיין המוציא בכל מבחן ציון 90 ומעלה, ופתאום מקבל 75 בלבד.

איש חכם הגדיר זאת פעם, אנחנו סובלים מהחסרונות של היתרונות שלנו, קחו דקה תחשבו על זה.

ויזנב בך כל הנחשלים אחריך

מחיר נוסף שאנו משלמים בחתירתנו לשלמות הוא בתחום החינוכי, נער חרדי שאיבד את דרכו הרוחנית, יזכה פעמים רבות לפחות הבנה והכלה מאשר נער דתי הנוטש את דרך הוריו. חוסר ההכלה של הנער החרדי-לשעבר עלול לגרום לו לניכור ושנאה כלפי התורה שעזב. לעומת זאת, העוזבים את העולם הדתי, בדרך כלל חשים פחות מנוכרים לדת, ופעמים רבות מקפידים על קיום חלק מהמסורת.

הנה לכם דילמה חינוכית קלאסית, האם עדיף להעניק חינוך סגור, מצומצם, ללא סלחנות לטעויות, ולהתמודד עם אחוזי נטישה נמוכים (יחסית) אך קשים וכואבים.

או להעניק חינוך פתוח, מכיל, ויש שיאמרו פשרני וסלחני, ולהתמודד עם אחוזי נטישה גבוהים מאוד, אבל הנטישה איננה מוחלטת, ולא מלווה בזעם רב.

האם הפתרון לדילמה הזאת הוא לנטוש את חומות העיר הבטוחות? לא לחתור לשלמות? חלילה!

אנחנו מאמינים בני מאמינים

אם תתבוננו בעצמכם תגלו דבר מדהים. אנו נותנים את אמוננו במערכות רבות כל כך הנראות לנו מובנות מאליהן. מלבד האמונה הבסיסית בבורא עולם המפעמת ברוחו של כל אדם בישראל.

אנחנו מאמינים במשפחתנו, בזוגיות שלנו, בילדינו, בהורינו.

אנחנו נותנים אמון במנהיגים הרוחניים שלנו, ולהבדיל אמון (מסויג) בנבחרי הציבור.

אנו נותנים אמון במדינה שתדע לספק ביטחון, בבנקים ובמערכות הכלכליות שכספנו מופקד בהם.

במערכות החינוך של ילדינו, בכלי הרכב שאנו נוסעים בהם.

ביצרני המזון, בחברת החשמל והמים, ביצרני הרהיטים ומכשירי החשמל שלנו, בקבלנים שבנו את הבתים בהם אנחנו גרים. בכשרויות המקובלות עלינו.

כל חיינו סובבים את היכולת לתת אמון ברמות משתנות באינספור גורמים.

לא מאמינים לי? (הומור פנימי) קחו תרגיל מחשבתי: נסו לרגע לחשוד בכל אחד מהגורמים הנ"ל, משפחה, מערכת חינוך, או יצרנים שונים של מוצרים שסביבכם, נסו לחשוד בהם שכוונתם להרע לכם, הצלחתם? אם כן, חוויתם חוויה מפחידה ובלתי נתפסת.

ובכן אנחנו כולנו מאמינים בני מאמינים, אפילו המחזיקים את עצמם כחסרי אמונה, מוכרחים בעל כרחם להאמין ולסמוך על אינספור מערכות חיים שונות.

בלי אמון אין אמונה

היכולת לתת אמון קריטית לצורך קיומה של אמונה, היכולת והצורך נפשי להישען ולסמוך על הקב''ה או על הסביבה המשפחתית תלויה ביכולת הבסיסית לתת אמון.

לא נופתע אם נגלה כי מי שבילדותו נפגע מסמכות בה נתן את אמונו, עלול להתקשות בחייו הבוגרים לנהל אורח חיים תקין המבוסס בדרך כלל על אמון במעגלים השונים הסובבים אותנו. פעמים רבות פגיעה שכזו בילדות, עלולה להוביל לאובדן אמונה.

על הקשר בין אמון לאמונה למדתי מפיו של הרב דביר טל, לדבריו, פעמים רבות שאנו רואים נער המאבד את אמונתו ודרכו הרוחנית, כדאי לבדוק האם נפגע מדמות משפחתית או סמכות אחרת בילדותו ובכך היכולת שלו לתת אמון נפגעה.

איך מתמודדים עם המשבר?

אכן החברה החרדית עברה מספר טלטלות שעוררו משבר אמון, ועדיין היא המקום הבטוח והטוב ביותר בעולם עבורנו, כך אומר הציבור החרדי בצורה ברורה בסקר.

אך גם בהיותנו בתוך החומות המגנות עלינו, אל לנו להיות שאננים, עלינו להכין את עצמנו למקרה שחלילה החומה תיסדק שוב. או בקיצור, עלינו להתחסן מפני סכנה רוחנית אפשרית.

זו השעה להזכיר לעצמנו ולילדנו: גם כאשר מישהו מפר את אמוננו, אסור שהדבר יגרום לנו לאבד אמון באופן כללי. כאמור, אמון הוא המצרך הבסיסי ביותר לאמונה ולחיים תקינים.

עלינו להיות ערניים יותר, זהירים יותר, מחוסנים יותר, לא להעריץ אף אדם.

אבל, לא לוותר על האמון. לא לוותר על האמונה.

בנוסף, גם אם אנו כציבור חותרים ומעפילים לשלמות רוחנית עליונה, עלינו להכין רשת ביטחון, עבור אותם הנחשלים במעלה הדרך, שלא יתרסקו אל התהום.

לסיום

בסקר נשאלו המשיבים "איך אתם מתמודדים עם בשורות קשות?" באופן אישי, אני פורק התמודדות עם טלטלות בעזרת אמונה ואחר כך כתיבה, ממש כמו שאני עושה כרגע בטור הזה, הכתיבה מארגנת לי את המחשבות בראש.

שתפו אותנו בתגובות אם גם לכם יש הרגל כזה או אחר.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
וואו. אדם מבריק אהבתי את הגישה והניתוח. נקודה אחת שכחת לציין, והיא שמה שמנטרל את האמון בחברה החרדית היא הרשת. אם פעם רב היה אומר על מישהו "צדיק"- היינו מאמינים בלב שלם וממשיכים בחיינו. היום אנחנו בודקים כל דבר. החרדים הפסיקו להיות עדר חסר מחשבה עצמית. וזאת נקודה שעלולה לשים סוף לעניין האמון. מצב ג
ללא שם07.01.22
עכשיו אתה מבין מדוע כל כך נלחמים נגד האינטרנט?
רפאל08.01.22
17
"אני פורק התמודדות עם טלטלות בעזרת אמונה ואחר כך כתיבה" עצה נפלאה מניסיון טור מדויק ועוצמתי מאוד התחברתי
פתח תקווה06.01.22
16
הכל בגדר לשון הרע בנתיים אף אחד לא בירר בדין תורה בפני הנידונים כולם מה היה ואם היה הכל תקשורת מיד מאמינים לכל לשון הרע והורסים אנשים לנצחשמעון
שמעון09.01.22

הצגת כל התגובות

15
מי שפוגע באישה שידע שהכל מתגלה גם בעולם הזה יסבול גהנום וגם בעולם הבא ואנשים חושבים שנגמר הסבל בהתאבדות טיפשים הסבל רק מתחיל שכל מעשיו מוצגים בשמים על מסכי ענק ליד הדיינים והצעירים אוי לאותה בושה מי שיש לו חשד קל שיהפוך את העולם לדעת את האמת ולהתלונן ובזה יתחילו נפשות מרשת שחת אמן
מהמעוררות10.01.22
14
הציבור החרדי איננו שכלתן ואיננו צמא דעת הוא מובל והוא מאולף לדרך חיים מסויימת. חרדים אינם עושים את מה שבתוך תוכם באמת רוצים. הם עושים דברים כי כך החברה ציוותה אותם לעשות.
חיים07.01.22
תגובתך שופעת חכמה ותבונה נדירה!
חיים השכלתן!!!09.01.22
13
אי אפשר לחיות בלי לתת אמון באנשים, אבל גם אמון בלי סייגים אסור לתת, כי עלולים לפול בפח.
רפאל07.01.22
12
הסיפור הזה לא נגמר הוא רק מתחיל הטרגדיה הרבה יותר עמוק ממה שתופסים ברגע הראשון ועדיין יש כאלו שחושבים שאפשר לטאטות את כל הסיפור מתחת לשטיח אם יהיה ועדת חקירה - נדע כמה אנשים ידעו מכל העברות שנעשו והמשיכו לתת לו במת כבוד זה טרגדיה בלתי נתפסת --- עצם הדבר שלא יהיה ועדת חקירה זה סוג של השתקה יש ה
ימים יגידו 07.01.22
בדרך כלל אני אופאימי, במקרה פחות. בעקבות פרשיה זו, הבאה אחרי לא מעט פרשיות מכוערות, אבדתי לגמרי את האמון בהנהגה שלנו. אני מביע כאן את עמדתי בעילום שם. בפומבי אני ממשיך להעמיד פנים. אני פוחד שלא יסלקו את ילדי ממוסדות החינוך, אני פוחד שגמ"חים יפסיקו להלוות לי ועוד כהנה וכהנה פחדים. אני לא הפחדן היחי
רפאל08.01.22
יאללה תפסיק להסתיר את פניך, תחשוף אותם וצא ממחנינו מהר, שלא תטמא אותנו בהבליך.
גבי09.01.22
11
ההנהגה החרדית נחשפה במלוא מערומיה- כל אזרח בישראל מכיר את המציאות טוב יותר מההנהגה.ההנהגה היא בעצם חבורת עסקנים שמתמרנים את ת"ח, העסקנים משתמשים בשמות הרבנים כדי לשלוט בציבור.הציבור החרדי הטיפש מתיישר..אני התפקחתי
רחמים09.01.22
אתה נשמע סתם מתוסכל נכון שהם לא מושלמים אבל לכולם יש מטרה ודרך או שאתה סתם חילוני מתחזה...
מישהי10.01.22
10
יש ללמוד מהפרשה ,להודות להרב אליהו
יצחק07.01.22
יצחק החמוד
חחחחחח09.01.22
9
כן כן.... כשעובדים עבודה זרה כנראה שהחורבן בלתי נמנע ... מדובר בחברה מכורה לעסקניה
james07.01.22
8
בעיני המעלה של הציבור החרדי היא שהוא לא הולך על אידיאולוגיה אלא ניסיון חיים כלומר אין יומרה לתת תאוריה מקיפה וחובקת כל, הוא מאמין שהתורה היא כזו, אבל מי באמת מבין את התורה לגמרי. אלא הוא סומך על המסורת והניסיון. והם עוזרים גם להתמודד עם משברים. החרדים יודעים שבן אדם איננו מושלם ולכן צריך הרבה שמירה
יהודה07.01.22
7
לכל מי שרוצה דרך חיים אמיתית שורשית עם כל התשובות לכל השאלות עם מענה לכל המצוקות הנפשיות הכי הכי נוראות יילך לתורתו של רבי נחמן מי שנחשף לתורת ועצותיו ודרכו המושלמת לדור עיקבתא דמשיחא יודע ששם האמת נמצאת ואני לא ברסלב שאף אחד לא יחשוב שאני אומר זאת מכיוון שאני ברסלבאי אני גדלתי בישיבות כמו כולם עם ה
חיים08.01.22
6
תמיד היו אנשים שלא יכלו לשלוט ביצרם, לעומת זאת יש מספיק גדולי ישראל טהורים וקדושים אפילו בזמנינו כמו החפץ חיים החזון איש הטשובינער רב ולאורם אנו הולכים
יואל07.01.22
5
וואו איזה ניסיון נואש לצייר בכוח כמה כאילו הציבור החרדי מושלם ושעיני כולם נשואות אליו.. הציבור החרדי מושלם רק בעיני עצמו,הציבור הרחב רואה שלציבור החרדי יש הרבה יותר מגרעות מיתרונות,גרמתם יותר מדי חילול ה' במיוחד בשנים האחרונות ע"ע קורונה,ולדר,משיזהב,. אתם מתנשאים ,תומכים בתתי אדם ולפוגעים במסכנים א
יוסף08.01.22
רואים שאתה ניזון יותר מידיי מהתקשורת חולנית מתאים לך להיות מתומכי ליברמן שמתנגד ללומדים התורה אף אחד לא אמר שהחרדים מושלמים אבל גם לציבור החרדי יש הרבה מה לתקן לדוגמה אמונת חכמים תערובת בנים בנות החזקת מכשירים טמאים כדרך חיים וכו..אומנם לא כולם ושכולם יזכו לחזור בתשובה
די עם הקיטלוג לי אין פאה רק מטפחת10.01.22
4
אלי. העלית נקודות חשובות ורלוונטיות מאוד. מעורר מחשבה. ישר כח
יהודה10.01.22
3
ואחרי שראיתי את הסקר ותוצאותיו .... אז כרגיל הרמה נמוכה והיגולת לתחקר לא קיימת זו תקווה בעיני לאולי שינוי שיבוא מלמטה ולא דרך העסקנות הנגועה כולה (כולל רבניה ) בע"ז
james07.01.22
2
הכלל הוא, אם אחד מנגן את מוצרט בזיוף, זה לא מוריד מהערך והכשרון של מוצרט, יש לנו תורת חיים, תורה אלקית מהשמים, יש לנו גדולי ישראל מלאכים, טהורים, ולאורם אנו הולכים. אם מישהו משחית את דרכו, או נפל מהדרך הישרה, הוא לא מוריד מערך הדרך הנכונה, הוא פשוט לא היה מסוגל להלחם נגד יצרו, והדברים פשוטים, את האד
צבי07.01.22
בין אם לא ידעו, בין אם ידעו והשתיקו, ה"הליכה לאורם" חשפה את ילדינו ל"איש חינוך" אשר "לא היה מסוגל להלחם נגד יצרו".
רפאל08.01.22
יפה. אהבתי ממש
תודה08.01.22
1
אני ממרום שנות השישים יכול להצביע על הפצע החרדי שלא מטופל,פשוט לא מסוגלים לטפל בבעיות ,מגלגלים הלאה,מסתירים,מטאטאים..הע לא לטפל בבעיה לא נעימה. כילד מלמד בת`ת ניסה לפגוע בי ובחברי.ניגשנו למנהל בתמימות סיפרנו מה הוא עשה.התגובה שלו היתה צעקות עלינו ...המלמד המשיך בתפקידו וכנקמה היה מחפש תירוצים להכ
מ09.01.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24