כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כשחסידים מסאטמר "איימו" לכפור בהכל

ההתחייבות שמשיח צדקינו יופיע בשנת תרס"ו, ה"קול קורא" מהגה"ק הדרכי תשובה ממונקאטש שהדבר לא ידוע והתגלית כי חסידים מסאטמר איימו לכפור בהכל אם לא יבוא משיח (טור)

24
ישראל שפירא | כיכר השבת | ב' באדר ב' | 05.03.22
חסידי סאטמר בימינו; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
חסידי סאטמר בימינו; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: שאט די דאט - מערכת בחצרות)

הרה"ח מנחם ישראלי "הצטמרר" לקרוא את מאמרי בו הבאתי ציטוטים מגדולי ישראל מפורסמים כגון הגאון רבי מנשה מאלייה, האדמו"ר רבי אליעזר מדזיקוב הגר"י קמינצקי ועוד, שסברו שאסור להבטיח על זמן מסוים להופעתו של משיח צדקינו מחשש שאם הוא לא יבוא רח"ל יהיו פשוטי עם שיתאכזבו ויכפרו בהכל ישמרנו ויצילנו. את גדולי ישראל אלו, הגדיר הרב מנחם ישראלי: "רבנים מסוימים".

נמשיך ונעסוק בפולמוס המשיחיות, ונביא מקורות חדשים ומעניינים מתוך הספר 'רבינו הקדוש משינאווה'. בשנת תרנ"ט (1898) בתאריך ו' בטבת נפטר הגה"ק רבי יחזקאל שרגא הלברשטאם משינאווה זי"ע. כמה שנים לאחר פטירתו פורסם בשמו התחייבות שמשיח צדקינו יופיע בשנת תרס"ו (1906).

לקראת שנת תרס"ו יצא "קול קורא" מהגה"ק הדרכי תשובה ממונקאטש בו נכתב שלמרות שהרבי משינאווה אמר שהמשיח יבוא בשנת תרס"ו, מכל מקום הקץ נסתם מעיני כל הצדיקים, וממילא אין לדעת בבירור אימתי יבוא משיח צדקינו.

לכאורה מדובר פה בפגיעה חמורה בכבוד התורה של הגה"ק משינאווה על ידי האדמו"ר הדרכי תשובה ממונקאטש.

ואכן, את ה"קול קורא" הזה ראה הרה"ח יצחק פרידמן מאונגוואר והביא אותו לבנו של הגה"ק משיאנאווה, הרבי מסטרופקוב לראות מה תהיה תגובתו.

הרבי מסטרופקוב קרא את הדברים שכתב הדרכי תשובה ממונקאטש שסותרים את הבטחת אביו הגה"ק משינאווה ונאנח ואמר – והרי ברור שאבי זצ"ל לא התכוון להבטיח שמשיח בוודאי יבוא בשנת תרס"ו, אלא רק רצה לומר שהשנה מסוגלת למשיח על ידי שהיהודים יחזרו בתשובה, וכך דבריו המלאים:

"היתכן שמישהו בדורנו יתערב בענייניו של אבא, הלא גבהו דרכיו מדרכינו ומחשבותיו ממחשבותינו! הלא כל מעשיו היו ברוח הקודש! וכי אבא לא ידע שזמן ביאת משיח סתום וחתום מעיני כל חי, וכי דברי חז"ל לא נעלמו מעיניו? ודאי ידע אף את דברי הגמרא ש"אין הדבר תלוי אלא בתשובה!" ואדרבה, זו היתה כוונתו – הואיל ושנת תרס"ו מסוגלת לגאולה יש לעורר את לב ישראל לשוב מן החמס אשר בכפיהם, ולהרבות בתורה ובמצוות ולסגל מעשים טובים כדי שהגאולה... תבוא... וא"כ, הן נורא הדבר שמתפרסם קול קורא לקרר את הלבבות ולדחות את הציפיות!".

נסע הרבי מסטרופקוב למונקאטש, ומיד כשפגש את הדרכי תשובה ממונקאטש שאלו, "היתכן לכתוב קול קורא כזה?!".

מיד הזמינו הרבי ממונקאטש להיכנס לביתו, ובביתו ישבו בשולחן ואמר לו: "דעו לכם, שבחג הפסח באו אלי חסידים מסאטמר ואמרו שהם חסידי הרה"ק משינאווה והם יודעים אל נכון שרוח הקודש דיבר ברבם, ואם אמר בביטחון כה רב שהמשיח יבוא בשנת תרס"ו – ודאי כן הוא. ואם לא יבוא חלילה – הם יצאו ויכפרו מכל וכל רחמנא ליצלן! כשמעי עד היכן הדברים מגיעים, חששתי שלא יהיה חלילה חילול השם נורא אם ח"ו יאחרו פעמי משיח, ולכן כתבתי להקים רפואה למכה!":

כששמע הרבי מסטרופקוב את דברים אלו נאנח ואמר: "ס'יאז דאך פארפאלען", הרי זה כבר אבוד, ונסע לביתו...

חשוב להדגיש שהכותב החב"די הרה"ח מנחם ישראלי התייחס למעשה המובא על הגר"י קמינצקי שהיה רק הוראה פרטית ליהודי בעל מפעל גדול בטורונטו שהחליט לשמור שבת בשל שאנשי חב"ד גילו לו שבקרוב מאוד הרבי שלהם יתגלה כמשיח, וענה לו הגר"י קמינצקי: "אל תאמין להם. משיח, לצערנו, עדיין אינו עומד לבוא", בהטעימו למקורביו שיש חשש שבעתיד הקרוב אותו יהודי יראה שההבטחה לא נתמלאה והמשיח לא הגיע, ואז הוא יחזור לחלל שבת, ויפסיק להאמין לחלוטין בהגעתו של המשיח.

גאוני החסידות אותם הזכרתי כהרה"ק האדמו"ר רבי אליעזר אדמו''ר מדזיקוב והדרכי תשובה ממונקאטש – נהגו באופן יותר קיצוני ממנו. הם הכריזו מול כל קהילותיהם שמשיח לא יופיע השנה! הגר"י קמינצקי לעומתם רק אמר הדברים בהוראה פרטית לאותו בעל מפעל שעליו חשש שייצא שכרו בהפסדו.

מקורות:

הקול קורא מהדרכי תשובה ממונקאטש בו נכתב שלמרות הבטחתו של הגה"ק משיאוונה לגבי הופעתו של המשיח בשנת תרס"ו, דבר זה נסתר מעיני הצדיקים וכו', הודפס ב"וילקט יוסף" כסלו תרס"ו שם הובא בנוסף שבשנת ת"ר (1840) יצא הגה"ק מבעלזא בהכרזה שאין לחשוב שהשנה ההיא לשנת גאולה: "וצדקתו עמדה לו להציל נפשות ישראל מכפירה ח"ו כשלא נזכה חלילה".

הובא בשם הגה"צ רבי חיים מאיר שפירא מנארול, הו"ד ברה"ק מצאנז ח"ג עמ' קכב שכך גם נהג הגה"ק רבי אליעזר מדזיקוב כאשר יהודים רבים האמינו שהגאולה תבוא בשנת כת"ר (1860) הוא עלה לבימה ונשבע שמשיח לא יבוא באותה שנה! כשנודע הדבר למרן הדברי חיים מצאנז זי"ע שבחו מאד, ואמר שהציל יהודים רבים מאפיקורסות.

הספה"ק דברי שלום עמ' קלז קלח

הספה"ק "רבינו הקדוש משינאווה" עמ' תקכ"ז והלאה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
בקשר למעשה שהובא לעיל על ר"י קמינצקי נשאלת השאלה: וכי מה איכפת לך שיהודי מאמין בביאת המשיח (אני מאמין בכל יום שיבוא - בכל רגע שביום) ובצורה מוחשית כל עוד זה לא סותר לכללי ההלכה, ולא זו אף זו, כאשר רואים במוחש שזה רק הוסיף אצלו (ומעשים שבכל יום אצל רבבות בישראל) בהתחזקות בקיום התומ"צ בפו"מ! אין בתגוב
חבדני"ק02.05.22
19
למצולמים אין קשר????????????????? וכך בהתחלתא דגאולה כפרו
גיוואלד06.03.22
18
ובכן, לא הלך לחבדניק להרבות שנאת חינם ולהפיל הכל על הליטאים. רק בדבר אחד הוא צדק: אצל חסידי חב"ד אף פעם לא אמרו שלא יבוא משיח, אמרו שהוא כבר בא.
אחד06.03.22
תגובה מלאה אהבת חינם ...
תסתכל במראה אחד08.03.22

הצגת כל התגובות

17
הגאולה תבוא רק עם תשובה? הרי זו גמרא מפורשת (סנהדרין צז:) שגאולה באה גם בלי תשובה- מחלו' רבי אליעזר רבי יהושוע האם גאולה באה עם תשובה או לא, ויכוח ארוך שכל אחד מביא מקור כראיה- ואז כתוב ושתק ר' אליעזר והוא בעצם הודה שגאולה באה גם בלי תשובה. ואחרי זה כתוב- ואמר רבי אבהו- אין לך קץ מגולה מזה שנא' 'ואת
ברוך 06.03.22
16
חסידי סטמר עוד לא היו קיימים בשנת תרס"ו כל מושג סאטמר בתור חסידות התחיל כמה שנים לפני השואה תחת הדברי יואל עד אז סטמר היתה עיר ואם בישראל ולא חסידות תקנו אותי אם אני טועה
ירושלים06.03.22
חסידים של השינאווער בעיר סאטמר
יקיר07.03.22
15
כוונתך רצויה במחקרי הדת, אלא שרבים עתה המחפשים בקיעים בחומות הדת ולפרש בצורה שלילית והוצאה מהקשר, והם יכולים לקחת חומר ממאמריך במחלוקות הגדולים.
משה בן אברהם06.03.22
כווונתו אינה רצויה . משכיל כמו כל המשכילים שידוע מה עלה באחריתם.
אל תהיה תמים!08.03.22
14
בחב"ד תרס"ו מאופיינת בספר חסידות עב כרס מאד-מאד עמוק - שלב חדש בגילוי של תורת החסידות שהיא הדרך לביאת המשיח כמאמר מלך המשיח לבעש"ט בעת ביקורו בהיכלו בעליית הנשמה שלו בערב ראש השנה, ואצלם אם כך מתפרש שהייתה התקדמות גדולה בעניין ביאת המשיח בתרס"ו
מי שמכיר06.03.22
נפלא! כך בדיוק אמר הרב מורגנשטרן שליט"א
יוני 08.03.22
13
חסידים מסאטמאר זה לא אומר חסידי סאטמאר אלא חסידים(ולא מתנגדים)שהיו גרים בסאטמאר(אני לא חושב שהיה אז בכלל חסידות שנקראה חסידות סאטמאר).
שלום06.03.22
12
טרללה טרללי טרלולי המטורללי
ירון06.03.22
11
חברה כולנו עם ישראל דיי לשנואאאאא אהבת ישראל לא משנה מי אתה ולא משנה כמה אתה מחמיר במצוות הכי חשוב שפשוט תהיה בן אדם ולא אומרים שמשיח יבוא רק כדי לחממם יהודים השם מחכה שכל עם ישראל יחזור בתשובה ויאמיייןן שיש משיח ואאאזזז הוא יביא אותה כל הזמן תחרווויוות דיי ואהבת לרעך כמוך גם אם הוא לא כמוךךךךךך
אפריים08.03.22
10
הכותב אינו מתכוון לחסידי סאטמר, אלא חסידים מסאטמר.
יהודי06.03.22
9
מסופר שהחיד"א שיה גם שד"ר הגיע באחד ממסעותיו לאיטליה שם ראה בתשעה באב (לאחר חצות היום) שהנשים מסיידות את בתיהם לכבוד בוא המשיח, התפלא על כך מאוד וביקש לבטל את המנהג. כששמעו על כך הנשים מאוד הצטערו ודיברו שהשנה משיח וודאי לא יגיע, עקב הוראת השד"ר, כששמע על כך החיד"א חזר בו וביקש מכולם לחזור למנהגם הט
אורח02.05.22
8
סיפורים מצוצים מהאצבע. בונה מגדלים. אגב, גם לדבריו הרבי מסטרופקוב ואביו רשכבה"ג הרב הקדוש משינווא דרך אחרת הייתה להם.
יואלי08.03.22
7
נראה לי כל הכתבות והעיסוקים השונים והמוזרים כביכול הסטוריים מידי שבוע כאן זה ’אשר קרך’ אחד גדול מקווה שלא יתגלה ברבות הימים שזה מישהו מושתל בציבור שלנו של איזה כת אטאיסטית כאבישי רביב בזמנו אצל הדתיים
ללא שם06.03.22
6
פעם רק איימו לכפור. היום כבר כפרו בהכול.
ללא שם06.03.22
5
בשבוע של מחיית עמלק קמת לקרר את ההתלהבות של המוני בית ישראל לקראת הגאולה הקרבה אינך מתקרב לשולי הצדיקים מצאנז ומדזיקוב זיע"א ואל תתלה באילן גדול הנך בז בשאר כתבותיך לצדיקים המציאות היא שהאמונה בביאת המשיח רק מחממת יהודים ומעוררת אותם לקיים תורה ומצוה ברוב הפעמים
פנחס 08.03.22
4
אגב לפי כתבי חב"ד תרס"ו אכן היתה שנת קץ, ואכן התגלו בה ענינים עמוקים בפנימיות התורה מאדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש (המפורסמים כהמשך תרס"ו), אך, כפי שהסביר זאת הרבי מלך המשיח שליט"א אנו רוצים את הקץ "למטה מעשרה טפחים" (וראה מזה בארוכה מאמר ד"ה להבין ענין נר חנוכה" תשמ"ו. מוגה)
אורח02.05.22
3
אבל ריבונו של עולם מה ההשוואה??!! כשמישהו מחשב קיצין ומבטיח תאריכים זה דבר אחד אך באותו סיפור אף אחד לא הבטיח לו תאריך רק אמרו שזה יזרז את משיח? על כזה דבר מותר להגיב באמירה שמשיח לא יבוא???!!! אין זה כי אם בדותא ולא אמר כן הרב קמינצקי כמו שכל יהודי ירא וחרד לא יאמר כאלו דברים ב*כזה הקשר*.
שפירא הקשקשן07.03.22
2
אחינו האשכנזים אוהב אתכם, אבל אתם מזה מסובכים.
יהודי פשוט 06.03.22
1
חצי מהחרדים היום לא מאמינים בביאת המשיח בכלל על מה כל הדיבורים כאן אין בכלל חינוך אמוני היום החינוך היום הוא לומדעס ותחרות מי יורת מחמיר ועוד כל מיני קשקושים תדבר עם ליטאי או ספרדי משתכנז על המשיח הוא יחשוב שאתה מטומטם
חיימקה07.03.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם