כיכר השבת

התנכלות או זמני?

היישוב החרדי סוער: בית הכנסת החסידי יפונה?

סערה בהתנחלות החרדית: הנהלת היישוב קיבלה החלטה לפנות את בית הכנסת החסידי במקום, והתושבים טוענים, כי אין סיבה מוצדקת לפינוי - מלבד מאבקים ישנים (אקטואליה)

20
קובי אטינגר | כיכר השבת | ז' באדר ב' | 10.03.22
פאשקווילים ברחובות היישוב
פאשקווילים ברחובות היישוב (צילום: ללא קרדיט)

מעלה עמוס, ההתנחלות החרדית בגוש עציון, הוא יישוב שליו בימים כתיקונם, כאשר האנשים הבוחרים לגור במקום עושים זאת בשל איכות החיים והשקט במקום. בימים האחרונים, פרצה סערה אדירה במקום, בעקבות הדרישה לפנות את בית הכנסת החסידי ולראשונה נתלו פאשקווילים ברחובות היישוב.

צ' תושב וותיק ביישוב, מגולל את הסיפור בשיחה עם 'כיכר השבת', לדבריו, "הסיפור התחיל בהחלטה שהתקבלה לפנות את בית הכנסת המשמש את הקהילה החסידית, גם את חסידות ביאלה וגם את הקהילה הכלל-חסידית, הנאלצים להצטופף בבית כנסת אחד".

לטענת צ', מדובר פה בהחלטה מפלה, שכן, "דווקא בימים בהם הקהילה החסידית רוצה להרחיב ולהקים בית כנסת נוסף בשל האכלוס החסידי הצפוי, הנהלת היישוב קיבלה החלטה לפנותן".

מהי הסיבה שרוצים לפנות אתכם? האם יש איבה בין הרוב הליטאי השולט לבין התושבים החסידים במקום?

"בוועד היישוב, שנבחר ברוב דחוק אחרי מערכת בחירות רווית יצרים, הסבירו לנו כי אין ברירה וחייבים את המקום של בית הכנסת עבור גני ילדים, אך הקהילה החסידית הציגה פתרונות חליפיים ובהחלט נראה כי מדובר בהתנכלות של אותם גורמים לקהילה החסידית".

לדברי צ', "השבוע, הגיע ליישוב ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן יחד עם בכירי המועצה, לצורך קיום שיח עם התושבים על הבעיות שהצטברו ביישוב. כאשר עלה הנושא של פינוי בית הכנסת, השיח הפך לסוער במיוחד".

"לשיא הגיעו הדברים כאשר אחד מהנוכחים, כינה את בית הכנסת החסידי בכינוי מביש במיוחד. במקום פרצה מהומה כאשר רבים מוחים בו על דבריו, אך חברי ההנהלה לא מחו בידו".

"בעקבות כך", מסביר התושב, "בקהילה החסידית פנו אל רב היישוב הוותיק, הגאון רבי זאב וילהלם חרל"פ, אך הוא בחר להעניק גיבוי לנציגיו וזאת בטענה כי הוא בדק את הנושא והיו אנשים באסיפה שאמרו לו כי לא שמעו את הכינוי המביש שנאמר. בנוסף, אותו נציג ציבור נגדו נטען כי התבטא במילים בזויות במיוחד נגד בית כנסת פעיל, בו מתקיימים תפילות, שיעורי תורה וכולל אברכים, ניסה להכחיש את המיוחס לו וטען כי דבריו נאמרו בנושא אחר".

ל'כיכר השבת' נודע, כי הרוחות סוערות ביישוב, והיה מי שהספיק לתלות מודעות, מראה המוכר מריכוזים חרדיים שונים אך לא נפוץ בהתנחלות השקטה והמבודדת. במודעות נכתב כי "כל מי שיש בידו למחות ואינו מוחה – נענש עליו' וע"כ אנו מוחים בזאת בכאב על כבוד ביהמ"ד שנרמס בראש כל חוצות, ומתחלל בשנית בידי אלו שלא מוחים ואף תומכים באותו מנוול, אנו קוראים להם 'סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה'".

לדברי צ': "המודעות, בינתיים, כוסו על ידי עובדי ציבור מטעם הוועד שלא הצליחו לתלוש את המודעות וכיסו אותם בשפכטל – אך הרוחות ביישוב עדיין סוערות והתושבים עוקבים: האם בית הכנסת יפונה?".

'כיכר השבת' פנה אל הנהלת היישוב כדי לקבל את תגובתה, וזו לשון התגובה - על אף שיש שם חוסר דיוק, כפי שיובהר בסים התגובה.

"לצערנו, מדובר בכתבה מנותקת לחלוטין מהמציאות, הנחזית יותר ככתבת יח"צ בשירות צד מסוים, מאשר דיווח עיתונאי אובייקטיבי. בהינתן העובדה שכתב כיכר השבת המתגורר בישוב מעורב ונוטל צד באירוע, מקור הכתבה ברור. אולם אנו מצפים שאתר מכובד ומוביל שכזה, לא יאפשר בידי הכתב סגירת חשבונות שקרית ומגמתית ע"ג האתר".

"לגופו של עניין, אין מדובר בהחלטה על 'פינוי בית כנסת חסידי' באופן שתואר, אלא במבנה שאינו מיועד לבית כנסת, שניתן כפתרון זמני ובהסכם חתום ע״י שני הצדדים לתקופה קצובה. כעת, משתמה התקופה, והמבנה נדרש לצרכי התושבים, נדרש קיום ההסכם, כנהוג בין אנשים הגונים בכלל ויהודים שומרי תומ"צ בפרט. לא למותר לציין, שניתן פתרון למתפללים באמצעות שני מבנים יבילים המיועדים לבתי כנסת".

"נבקש לציין: הדברים שיוחסו לאותו אדם בכתבתכם שיקריים לחלוטין והוא רואה את עצמו רשאי להשתמש בכל הסעדים העומדים לו לפי ד"ת ולהבדיל ע"פ חוק. לסיום: כישוב חרדי, אנו מוחים נמרצות על הפגיעה בכבוד מורנו המרא דאתרא הרב זאב וואלף חרל"פ שליט"א, כפי שעולה מכתבתכם".

מערכת 'כיכר השבת' מבקשת להבהיר: בניגוד לתגובה השקרית, אין למערכת כתב המתגורר ביישוב וכמובן שאין המדובר בכתב יח"צ. צר לנו שהנהלת היישוב בוחרת לשקר בתגובתה ולהשמיץ.

אחרי ההבהרה בכיכר הנ"ל ב'כיכר השבת', הנהלת היישוב ביקשה לתקן את התגובה וזו התגובה החדשה: "לצערנו, מדובר בכתבה מנותקת לחלוטין מהמציאות, הנחזית יותר ככתבת יח"צ בשירות צד מסוים, מאשר דיווח עיתונאי אובייקטיבי. בהינתן העובדה שכתבכם עד לא מכבר המתגורר בישוב מעורב ונוטל צד באירוע, מקור הכתבה ברור. אולם אנו מצפים שאתר מכובד ומוביל שכזה, לא יאפשר בידי אותו אדם סגירת חשבונות שקרית ומגמתית ע"ג האתר".

"לגופו של עניין, אין מדובר בהחלטה על ״פינוי בית כנסת חסידי״ באופן שתואר, אלא במבנה שאינו מיועד לבית כנסת, שניתן כפיתרון זמני ובהסכם חתום ע״י שני הצדדים לתקופה קצובה. כעת, משתמה התקופה, והמבנה נדרש לצרכי התושבים, נדרש קיום ההסכם, כנהוג בין אנשים הגונים בכלל ויהודים שומרי תומ"צ בפרט. לא למותר לציין, שניתן פתרון למתפללים באמצעות שני מבנים יבילים המיועדים לבתי כנסת".

"נבקש לציין: הדברים שיוחסו לאותו אדם בכתבתכם שיקריים לחלוטין והוא רואה את עצמו רשאי להשתמש בכל הסעדים העומדים לו לפי ד"ת ולהבדיל ע"פ חוק. לסיום: כישוב חרדי, אנו מוחים נמרצות על הפגיעה בכבוד מורנו המרא דאתרא הגאון רבי זאב וואלף חרל"פ שליט"א, כפי שעולה מכתבתכם".

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
הבטחת הבעש"ט שיד החסידים על העליונה
חסיד כהלכה10.03.22
11
זה מצער, אני חשבתי שאלו דיבורי סרק ודעות קדומות, אבל מהמציאות שבה אני חיה לענ"ד לא מתאימה קהילה חסידית בחיים ישוביים! יש אצלם תרבות של קהילה סגורה של אנ"ש שדואגת לאינטרס הפנימי בלי תרומה לקהילה הכללית ושואפת במוצהר להיות חלק נפרד! ומטבע הדברים תושבים וותיקים מרגישים שבא גורם מפלג ומפר שלווה ואחווה
ללא שם12.03.22
10
כף לגור ביישוב חרדי. כולם נלחמים בכולם.
יגאל קובניץ10.03.22
ילדים קטנים ומרובעים לא יודעים להתפתח יש עתודי בניה של אלפי יחידות
משה קליין21.03.22

הצגת כל התגובות

9
אני יכול להעיד כאחד שברח משם. היישוב לא רוצה להתפתח בכלל קשה לו עם העובדה הזאת אז הם שמים רגליים לאנשים שרוצים להתקבל לשם, מלא בירורים מלא כספים מלא הטרדות ואחרי כל זה הם על דעת עצמם ממש מחליטים שלא לקבל. יש כמה אחראים שעושים כעולה על רוחם ואם מישהו מאיר את עיני התושבים בעניין כבר יוצאים נגדו, רודפי
מוטי15.03.22
כולם יודעים על השחיתויות, וכולם יודעים את השמות של אלו שקיבלו מליונים, ואם זה לא היה חרדים כבר היו כמה אנשים בכלא
חושף שחיתויות20.03.22
8
ככה זה בכל מקום שאפשרו לחסידים להיכנס - דורסנות ונסיון השתלטות על כל מה שאפשר. וגם הנחמדים שבינייהם עושים מה שהבריונים אומרים להם לעשות. איפה הבעש"ט ואיפה החסידים של היום, נשארו רק הפשקווילים והאלימות.
מני10.03.22
גועל נפש של תגובה איזו אלימות ואיזה בטיח סה"כ יהודים רוצים להתפלל????!!
אפרים כרמי11.03.22
אדיוט כבר חמש שנים אנו בולעים את כל הרפש של חלק מתושבי הישוב ורק עכשיו שרוצים לפנות את הבית הכנסת התחלנו מלחמה.
אילה10.03.22
7
אני כתב באתר מתחרה אבל הפעם אתר כיכר צודקת ב 100% אני מכיר את כל העניין מבפנים הצד ההנהלה הם מציגים את עצמם צדיקים אבל הם רחוקים מזה כמזרח ממערב יש עוד הרבה טענות נגדם שזה לא הזמן לפרט אותם בבוא היום כולם ידעו את האמת
אני מעדיף להישאר בעילום שם10.03.22
6
מצער לשמוע עוד ויכוח בין ליטאים לחסידים. חייבים להקים ישוב חדש ליד מעלה עמוס רק לחסידים, ויבנו מקווה וחיידר ו3 בתי כנסת חסידיים, ורק אז לאכלס את הישוב. כמובן שלא צריכים למנות רב לישוב החדש, מפני שכל חסיד ממושמע לדעת תורה בלבד (כל אחד לאדמו"ר שלו) ולא יהיה שום מריבה. ואם יהיה ויכוח של תקציבים, כל האד
אבי10.03.22
5
מה הפלא, המתווך של הפרויקט לחסידים הבטיח להם 5 בתי כנסת ו4 מקווה וכביש שש נתיבים תוך שנתיים, ועכשיו הם מגלים שעבדו עליהם. לא צריך לכעוס עליהם אלא להבין אותם. וזה בכלל לא קשור לחסידים. זה הונאה קלאסית. מכרו להם ביתר וגילו שבאו ליישוב.
מתווך ישר11.03.22
4
ההיסטוריה חוזרת! מלחמות היהודים! מזל שאין בית המקדש לריב עליו.... לא רוצה לדמיין איך זה היה נראה🥶🥶🥶
הג יוני10.03.22
3
כשעברתי ליישוב מה לא הבטיחו, מקווה בית כנסת חסידי חיידר חסידי, את השמיים הבטיחו לנו. תכלס כמעט כלום, וגם זה עושים לנו טובה. אכזבה. אנחנו נשארים אבל מאוד מאוכזבים. אם היינו יודעים היינו מחכים שתהיה קהילה חסידית ואז מגיעים. היום זה פשוט סיוט.
מאוכזבת אבל נשארת13.03.22
מה פתאום למכור, עוד מעט יהיה בחירות וכל המתנגדים יעופו מהיישוב ויהיה קהילת קודש!!!! ביאלא בלי כל ה.......
חסיד שממתין לבחירות20.03.22
חבל. תמכרו את הדירות שקניתם בזול עם רווח נאה, ולכו. תחזירו שקט ושלווה שהיו בישוב לפני שהגעתם. ותבינו כבר שמי שבישל את כל זה אלו כמה מאכערים שהרוויחו מזה מליונים ולא אכפת להם גם מכם וגם מהישוב.
שמחה14.03.22
2
ברור התנכלות הם נלחמים בחסידים הם לא רוצים שיגיעו, יו"ר הוועד צבי אולסקר אמר לאנשים כמה פעמים "החסידים לא רצויים כאן"
אחד שיודע10.03.22
1
כתושבת הישוב שנים רבות אני יכולה להגיד שאין שום אמת במה שהנהלת הישוב מסרה וכי היא מחליטה דברים באופן שפוטין יכול ללמוד בלי דיון מהצד השני
אילה10.03.22
שלום
ולצערי כל יום שומעים על עוד חסיד שרוצה ל10.03.22
למה מצער? עדיף שילכו למקום שרוצים אותם ומכבדים אותם כמו שצריך. כל 10 משפחות מקבלים שטח לבית כנסת במקום שילכו, לא כמו מעלה עמוס שמפנים בית כנסת "שמצטופפים" שם כ40 אנשים, ורוצים 2 בתי כנסת
אפי11.03.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24