כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המכתב של ראש ישיבת מיר על 'השר היהודי' של ערפאת

אחת הדמויות השנויות במחלוקת הוא ר' משה הירש ז"ל, שמוכר כ"השר לענייני יהודים" ברשות הפלסטינית של ערפאת; כעת, אנו חושפים מעט מעברו ומה כתב עליו ראש ישיבת מיר? (היסטוריה)

72
ישראל שפירא | כיכר השבת | ג' באייר | 04.05.22
ר' משה הירש עם יאסר ערפאת; ארכיון
ר' משה הירש עם יאסר ערפאת; ארכיון (צילום מסך: מתוך יוטיוב)

אחת הדמויות השנויות במחלוקת בקרב הציבור החרדי הוא ר' משה הירש ז"ל, חתנו של הגאון רבי אהרן קצינעלינבויגן זצ"ל, שמוכר אצל ההמון "השר לענייני יהודים" ברשות הפלסטינית של ערפאת ימ"ש.

מידי יום העצמאות, ר' משה הירש וחבורתו צמים לרגל "יום אידם של הציונים", עליו טען שהוא מרחיק את היהדות מהגאולה האמיתית.

גם בימים הכי קשים של הפיגועים, ולמרות שערפאת לא גינה אותם, הירש הגיע לחצרו ברמאללה, וראה בזה שליחות ועסקנות קדושה לפעול כשלוחא דרחמנא לעצור בעד המשחית, לדבריו.

משנתו של הירש היתה סדורה וערוכה בפיו, לכל מי שרצה לשמוע ממנו, את הדרך האמיתית כפי שיהודי האמיתי צריך להתנהג בגלות בדרך התורה כפי שקיבל מרבותיו.

חשיפה ראשונה של מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' על מכתב ברכה מרשים אותו כתב ראש ישיבת מיר מרן הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל זצוק"ל לרב משה הירש הנ"ל אותו מגדיר "אדם גדול בחריפות ובקיאות בש"ס ופוסקים... וראוי והגון הוא לשאת את כתר הרבנות וגם בתור ראש ישיבה".

בתאריך ז' בשבט תשכ"ה כתב ראש ישיבת מיר הגרא"י פינקל מכתב המלצה עבור הרב משה הירש הנ"ל בהאי לישנא:

"אגידה נא בזה בשער בת רבים את תהלתו של ידידי הרב הג' מוהר"ר משה ב"ר ישראל מאיר הירש שליט"א אשר בנעוריו למד משך שבע שנים בישיבת לייקוואוד, ניו דזשרסי של הגר"א קוטלר ז"ל ואח"כ המשיך ללמוד בישיבתנו הק' תקופה של שמונה שנים משנת תשי"ז עד תשכ"ה, והנה שתקופה זו אשר למד בשקידה גדולה עלה ונתעלה בלימודיו במדרגות התורה והנו אדם גדול בחריפות ובקיאות בש"ס ופוסקים. גם עלה בידו לחדש חידושים נעימים בים התלמוד והנו אוצר גדול של תורה ויראת ה'. הוא גם משתלם בלמוד ארבעה חלקי שו"ע וראוי והגון הוא לשאת את כתר הרבנות וגם בתור ראש ישיבה. ישמח האב ביוצאי חלציו ותגל אמה בפרי בטנה ויזכה להמשיך בלימודיו ולהתעלות במעלות התורה וחפץ ה' בידו יצליח בכל אשר יפנה, ויהיה מגדולי ישראל. ראש הישיבה".

המכתב של ראש ישיבת מיר (ארכיון הרב י. י. קרישבסקי)

ר' משה הירש היה בשעת כתיבת המכתב כבן 35, וככה"נ ביקש מראש ישיבת מיר שיכתוב לו מכתב המלצה. כאמור, הגרא"י פינקל הדגיש שר' משה הירש ראוי לאיצטלא זו, לשמש כרב וראש ישיבה.

ר' משה הירש היה ידיד של הגאון רבי הלל זקס, של שלמה קרליבך, וכן היה חבר של רבי יעקב שיף, חתנו של מרן הגרי"ז מבריסק, והם למדו חברותא במשך שנים רבות, בחו"ל ובארץ.

הירש למד בסלבודקא וקודם לכן בישיבת לייקווד אצל מרן הגאון רבי אהרון קוטלר. הירש כיהן כראש ישיבה כמה שנים בישיבת "בנוי לתלפיות" בעיר אשקלון ולאחריהם מסר שיעורים בכולל המפורסם "כולל יראי השם" בהיכל ישיבת "תורה ויראה" בשכונת מאה שערים.

רק לאחר עשרות שנים שהרביץ תורה ראה עצמו "נטפל לדבר מצוה", לעשות "שליחות קודש" וליצור קשר עם הערבים ולהבהיר להם שהציונים אינם מייצגים את העם היהודי לדבריו.

אחד הדברים שדחף את הרב הירש למהלך היה הפיגוע המזעזע ברחוב צפניה בשנת תשל"ח (1978), לאחר שהסיק שהציונים במעשיהם מסכנים את הישוב היהודי כולו והדרך היחידה להציל מן הארי ומן הברדלס הוא להיות אחים לצרה להעם הערבי.

כלל ישראל זה עם מורכב. יש יהודים שאומרים הלל בה' באייר כמו חסידי רוזין הראשונים בקום המדינה, לעומת יהודים מנטורי קרתא שצמים.

אם אתם עדין לא מבולבלים, היה גם יהודי שעשה כלאים, והלך בבוקר יום העצמאות לישיבת 'מרכז הרב' לומר הלל, ואחרי צהריים הלך לישיבת 'תורה ויראה' להתפלל מנחה עם קריאת ויחל תוך כדי צום. שמו היה הגאון רבי בן ציון פריימן עליו נכתוב כתבה נפרדת אי"ה בעתו ובזמנו.

כאמור, עם ישראל הוא עם מורכב, וכך ר' משה הירש שהיה תלמיד חכם מופלג, למרות ששמו נחרט כאדם עצמאי שעושה מעשה טירוף. המכתב של הגרא"י פינקל שופך אור מזוית שונה על אישיות של הירש הנ"ל.

חזונו הפוליטי של ר' משה הירש מבחינה מדינית היה שכיון שירושלים היא עיר מקודשת לכל הדתות, האסטרטגיה שלו הייתה שצריך להוציא את העיר ירושלים מהסכסוך הפוליטי ישראלי פלסטיני, ובכך להציל את הרע במיעוטו ותימנע שפיכות דמים מיותרת בעיר זו.

ר' משה הירש היה מתמיד עצום, הוא אף פעם לא פטפט, גם במערכות הכי קשות שהוא ניהל נגד ניתוחי מתים, גיוס בנות וכו'. רק על דבר אחד הוא הקדיש את זמנו. להתראיין לעיתונים (מכל העולם) ולהדגיש את השקפתו שהציונות לא מייצגת את היהדות.

ר' משה הירש היה מהתלמידים הראשונים בלייקווד כשרבי אהרון קוטלר הקים את הישיבה. אירע שאמר לו הגר"א קוטלר שכואב לו מאוד על תלמידי הישיבה שמאחרים בכניסת שבת. ר' משה הירש ביקש מהחבר שלו שלמה קרליבך שילחין שיר על קבלת שבת ובני הישיבה בערב שבת יצאו לשדה בקרבת הישיבה, שם ישירו את קבלת שבת מוזיקלית, וכך זה יגרום לקבלת שבת מוקדמת. רבי אהרון קוטלר נהנה לאחר שיוזמתו של ר' משה הירש הצליחה, והבחורים הכניסו את השבת יותר מוקדם.

כשעזב ר' משה הירש את לייקווד לארץ הקודש ביקש ממנו ר"א קוטלר שישאר כמה חודשים על מנת לחזק את תלמידי הישיבה שראו בו כדמות רוחנית, והסכים. לאחר כמה חודשים שהישיבה עלתה על דרך המלך ר"א קוטלר מימן לו את כרטיס הנסיעה לאה"ק במטוס שעלה אז הון תועפות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
72 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
49
טעה בירבעם בן נבט
ללא שם10.05.22
48
עם יהודים כאלה מי צריך אוייבים?! אפשר להתנגד לציונות מבחינה תיאולוגית, אני יכול להבין זאת, אבל ללכת להתחנף לערבים נאצים שמהבוקר עד הערב רק רוצחים יהודים זה בושה וחרפה!!! ערפאת הוא הממשיך של היטלר ואם זה מה שבחר הרב לעשות מבחינתי הוא ואנשיו אויבים לא פחות מהמחבלים הערבים
יגאל החילוני29.06.22
47
שפירא מחוצף אם זה היה על הרבי מחבד או הרב קוק מהדתי לאומי, לא היית מעלה תגובות מחוצפות התוקפים את הרב קוק או הרבי מחבד שהם רשעים, ורק בגלל שזה הרב הירש מותר לך לעשות זאת? וכי אתה מגיע לקצה קרסוליו של הרב הירש בתורה ויר"ש? אתה חושב שזה משחק ילדים, להעלות תגובות מזעזעות שכאלו נגדו אחרי מותו? רק
הזהר בגחלתן05.05.22
ותה מפגר
יוסי05.05.22

הצגת כל התגובות

46
זו אותה כתבה משנה שעברה!
מי משלם על זה?05.05.22
45
ציוני אינו יהודי! זה שני דברים שונים!
זאת האמת!!05.05.22
בדיוק כמוך נראה חרדי אבל לא יהודי
רפאל05.05.22
44
לא ידעתי מיהו ועכשיו אני גם מבין את הדרך שלו תודה לישראל שפירא על הכתבה ומי שיעיין בתגובות יראה שהדרך שלו צודקת
יצחק ציון05.05.22
43
מצווה לפרסם שסידור וילנא יוצא לאור ע"י בנו ומומן ע"י יאסר עראפת
מוטה05.05.22
42
היה איש צדיק, גדול בתורה, שעשה את הדבר הנכון, במקום שאין איש שפועל למזער את הסכנה לחיי יהודים מצד הערבים! במקום שיש פיקוח נפש, מצוה להשתדל אצל הגויים להורוד הסכנה, כך עשו רבן יוחנן בן זכאי, ויעקב אבינו, אסתר המלכה שנפלה לרגלי אחשורוש ועוד, זה דברים פשוטים שהיה פשוט אצל כל היהודים בכל הדורות, זה שעב
איציק05.05.22
מחקת את דוד המלך, מלכא משיחא.. חבל שלשיטתך ע"י נועד להיות בזוי (תפיסה נוצרית מובהקת). התנ"ך נותן כיוון אחר, וימי שלמה הם המודל שלנו. פשוט צריך ללמוד קצת.
אור05.05.22
41
גם שהוא היה גדול בתורה, במעשיו אין הבדל כאילו בהוא חבר לצורר היהודים. עראפת שר"י רצה ופעל עבור אותו הדבר כמו הצורר, שמורו ומלמדו המופתי היה השותף שלו בהשמדת ישראל.
נחום05.05.22
אתה טיפש שלא מבין כלום בגדולי ישראל בכל הדורות שנפגשו עם הכי גרועים כדי להוריד הלהבות, זה מצות הצלת נפשות, יעקב אבינו נפגש עם עשיו הרשע והתחבק אתו והשתחוה אליו 7 פעמים, והרמב"ן ורבינו בחיי כותבים שזה הוראה לדורות איך להתנהג עם שונאי ישראל,
ג05.05.22
40
הגזמתם. אל תתנו יד לאויבינו
לא מתאים05.05.22
39
כשרואים ממשלת לפיד בנט אני מבין אותו. בנט ולפיד גם מחבקים עבאס ערפאת כולם מחבלים.
בנט יא זבל05.05.22
38
רפואה שלימה לאתר ככר השבת שבוחר לכתוב על משוגעים שאחראים לשנאת התורה ולמניעת חזרה בתשובה בעם ישראל (נראה אם תפרסמו)
יהודי פשוט05.05.22
37
יישר כוח לישראל שפירא על הכתבה, זה שופך אור מכיוון אחר על מי היה הרב הירש, לא ידעתי כלל ממכתבו של ר"י מיר רא"י פינקל זצ"ל.
תודה05.05.22
על אדם כזה אי אפשר לשפוך אור רק חושך. משוקץ ומתועב רשע מרושע
יוסי05.05.22
סלח לי אבל אתה עם הארץ טיפש, שלא למד איגרת תימן מימיך, וגם לא למדת רמב"ן ורבינו בחיי, על השתחויה של ייעקב לעשיו הרשע, "שזה הוראה לדורות" איך להתייחס בזמן גלות לשונאי ישראל.
טיפשון05.05.22
36
מימנו לו כרטיס טיסה אף שעלה הון תועפות, העיקר להתפטר ממנו, אגב כל הקיצונים הברברים המושחתים באו להתיישב בא"י אחר שקמה מדינת ישראל בניסים ונפלאות בס"ד באתחלתא דגאולה, ובזה מכריזים אנו שותפים באמונה הזאת, והמעניין הוא שאף לזיקת דתם אין שום ערך וחשיבות בא"י יותר משום ארץ אחרת בעולם, ואף שידוע להם שישי
איש אמת05.05.22
35
תקע בשופר גדול מתפללים סתם.????????????????????
אחד06.05.22
34
יימח שמו. הוא מצדיק טרור ורציחת יהודים. בגלל ציונות. מתבייש בעם שלי . ועוד שראשי ישיבות מעריכים אנשים מטורפים
חיים05.05.22
33
וגם זה שהוא שלח כסף למחבלים רוצחים אתם גם בעד? אני חושב שהרב פינקל אילו היה יודע זאת היה זורק אותו מכל המדרגות , באותה מידה היה בשואעה הולך להיטלר ימ"ש ותורם לו כספים , שהוא ידע הרבה תורה , גם פרוייקט השו"ת יודע זה עדיין לא הופך את מעשיו לראויים , הוא צריך להיות מוקע מהעם היהודי , כמי ששיתף פעולה עם
דוד05.05.22
32
מת ככלב שאף אחד לא רצה להתעסק בקבורתו ובקושי מצאו עשרה ללויה איש רע ואכזר ששמח על כל חייל שנהרג ועליו ובניו נאמר שם רשעים ירקב
קנאי אמיתי05.05.22
למה אתה מעליל שהוא שמח על כל חייל שנהרג? הרי אפילו כשהמצרים נהרגו, נאמר "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה"? להיפך כדי שלא יהרג עוד יהודי, מסר נפשו הרב הירש לקדם דרכי שלום עם שכיניו הערבים, כמו שיהודים עשו בכל המדינות שהם גרו. כי הרי עד שיבא המשיח לא היינו אמורים לשלוט ולקחת א"י בחזקה, והציונים
י05.05.22
31
ציונות אינה אהבת הארץ, אלא תנועה חברתית שניסתה ליצור "יהודי חדש" התנועה יצרה לעצמה "חגים" (יום העצמאות, יום הזכרון לשואה, יום רבין, יום הרצל וכו'), שפה משותפת (עברית מקולקלת שנוצרה על ידי כופר, בגזילת 65 אחוז מלשון הקודש), אמונה משותפת ברעיון טפשי, שיש כח לרוב של מופקרים ליצור משהו, ולמשהו הזה יהי
מסכת הציונות05.05.22
כדאי ללמוד קודם מה התורה אומרת ותתחיל בתנ"ך שכולו אומר א"י וברמב"ם בהלכות חנוכה ועוד ועוד. בנוסף גם כדאי ללמוד היסטוריה.. חבל לכתוב שטויות.
אור05.05.22
30
ימח שמו
ללא שם05.05.22
29
שם רשעים ירקב
יהודי05.05.22
28
כתיבה יפה מפעים לדעת את נבכי ההיסטוריה שנראה לנו כשחור לבן
דוד05.05.22
27
היה טיפש מטופש שר"י
היה טיפש מטופש שר"י05.05.22
26
הוא לא שנוי במחלוקת הוא מתועב לכולי עלמא שם רשעים ירקב ימח שמו וזכרו
יוסי05.05.22
מתועב לכו"ע?.. הגרא"י פינקל זצ"ל כתב שהרב הירש יגדל להיות מגדולי ישראל, חתנו של הגרי"ז מבריסק- הרב שיף למד בחברותא עם הרב הירש, רבי הילל זקס היה ידידו של הרב הירש, רבי אהרון קוטלר העריך אותו מאוד, בקיצור יהי זכרו ברוך על אפם וחמתם של יהודים רדודים!
איצי לונדון05.05.22
25
פשע עצום אתם עושים אתר ככר השבת מהללים ומשבחים אדם שהיה מנוכר ומנודה מיהדות החרדית בפטפוטי סרק ועל הדרך משבחים חברו הטוב ערפאת ימ"ש, ואין מאשרים אף להגיב בסלידה וגועל מיאוס וחלחלה לאותו דרך תועבה כוזבת ועוולת
גיוואלד05.05.22
הוא היה מנודה רק אצל הלבלרים החרדים העמי הארץ, ואצל החרדים הציונים הרדודים, ולא אצל גדולי התורה כמו חותנו הגאון רבי אהרון קצינעלבויגן זצ"ל, וכן ר"י מיר רבי א"י פינקל זצ"ל, וכן רבו רבי אהרון קוטלר זצ"ל, וכן רבי יעקב שיף זצ"ל (חתנו של הגרי"ז מבריסק זי"ע). וכן ידידו רבי הייל זקס זצ"ל.
ציוני רדוד05.05.22
24
הזויים. איך אפשר ללמד סנגוריה על מטורף שחבר לשונאי ישראל שרוצים יהודים ללא הבדל סוג הכיפה. ככה תביאו את הגאולה?????
חילול ה'05.05.22
רק כך נביא את הגאולה!! מעשי הרב הירש הם קידוש השם נורא ועצום.
ג05.05.22
23
הקדיח תבשילו
משי זהב05.05.22
22
דרך אגב גם לבנט יש קרחת
יהודי גאה05.05.22
21
בבקשה תחסמו את הפה לחז"ל וראשונים אחרונים, עיין זוהר וארא לב, שא"י נתנה בזמננו לישמעאל, והם יעכבו את ישראל מלחזור לא"י עד שיגמר זכות ישמעאל על הארץ, וברגע שיגמר זכותם הם לא יוכלו לעכב ולעשות נגדנו פיגועים. ועיין רד"ל בראשית רבה נו, שא"י לישמעאל עד שיבא המשיח על החמור, והרד"ל מציין שם הזוהר וארא לב
חסימת פיות05.05.22
20
העצניקים הולכים בדרכו...
ה' ירחם05.05.22
19
שר״י
ללא שם05.05.22
18
בושה וחרפה שאתה נותן במה לעוכר ישראל משה הירש שר"י רק לראות את הפרצוף שלו רואים רוע ורשעות נוראית יתכן שבצעירותו לא נודע רשעותו ואז קיבל הסכמה מהרב פינקל זצ"ל אפשר להיות אנטי ציוני אבל לתמוך בערפאת ימ"ש ממשיך דרכם של הנאצים זה הרבה מעבר לגבול
משה05.05.22
17
גועל נפש להתחבק עם רוצח ימש"ו
יוסף05.05.22
רבי יוחנן בן זכאי נפגש בידידות עם מנהיג הרומאים דאז, על אף שהשלטון הרומאי הרג רבבות יהודים, ועשה זוועות ביהודים, ושרף את בית מקדשנו וכו' גם יעקב אבינו התחבק עם עשיו הרשע, ולא רק התחבק אלא השתחוה אליו 7 פעמים. עיין רמב"ן ורבינו בחיי על פסוקי השתחויה של יעקב לעשיו, שזה הוראה לדורות איך לנהוג בגלות אל
דוד05.05.22
השתגעתם לגמרי. האם מדינת ישראל היא גלות?? יש לנו אוטונומיה.. הרמב"ם כותב בריש הלכות חנוכה באריכות שחזרה מלכות לישראל יתר ממאתיים שנה, ותבדוק קצת מיהם המלכים.. מבית ינאי וכו' אריסטובלוס והורקנוס ועוד.. הדוגמאות שהבאת הן מתוך חולשה של ע"י ולא חוזק. דוד המלך אומר ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם.
אור06.05.22
16
בחודש טבת תשפ"ב, משלחת של חבד בראשות הרב לאזר, נסעו לתורכיה להיפגש עם ארדואן נשיא תורכיה, על אף שאותו נשיא אמר בעבר מילים חריפות: "שאין למדינת ישראל שום זכות קיום", וכן עוד משפטים נוראיים, וכן הרצוג נשיא הציונים נפגש לאחרונה עם נשיא תורכיה, ולא ראיתי את הציונים הצבועים תוקפים אותו, הייתכן להפיגש עם
C04.05.22
15
סתם השחירו את פניו ,לא להתגרות באומות זה דבר בסיסי אצל כל מי ששכל בקודקודו
ללא שם04.05.22
14
תביא גם את הסמיכה שקיבל ר' שלמה גורן זצ"ל - בהיותו בחור בישיבת חברון: הרב שלמה גורן (במקור: גורונצ'יק; כ"א בשבט ה'תרע"ח, 3 בפברואר 1918 – כ"ד בחשוון ה'תשנ"ה, 29 באוקטובר 1994) היה הרב הצבאי הראשי מקום המדינה ועד תשל"א (1971). שימש למשך תקופה קצרה הרב הראשי של תל אביב-יפו ולאחר מכן הרב הראשי לישראל
צ04.05.22
תמיד ידעתי שהוא פרץ פרצות חמורות ביהדות אך לא ידעתי עד כמה כעת לאחר קריאת דבריך אני מבין שפגיעתו הרעה היא הרבה מעבר למה שתארתי לעצמי .
ישעיהו05.05.22
13
הוא לא היחיד בנטורי קרתא שהיה גדול וצדיק, גם הגה"ק רבי משה בער בעק זי"ע היה איש קדוש מאוד מתמיד עצום, שלמד אצל האמרי חיים מויזניץ זצ"ל, אומרים על רבי משה בער שבבחרותו הוא לא יצא מבנין הישיבה במשך 7 שנים, הוא עבר למונסי, והרה"ק מריבניץ זי"ע אמר פעם שהתבטלה גזירה בשמיים בזכות רבי משה בער בעק, רבי מש
איצי לונדון05.05.22
גם הוא וגם משה הירש היו שניהם משוגעים ומטורפים. וצוררי ישראל.
יוסי05.05.22
שני צדיקים, שסלח לי לפי בורותך והתגובה שלך, נראה שאתה לא תזכה בחיים שלך להגיע לדרגתם הגדולה בתורה ויר"ש שלהם! אתה תישאר בור ועם הארץ קללן אומלל, שרק בעולם האמת יתברר טעותך המרה!
105.05.22
אל תטיף לי. אני גרתי בשכנות עם אותו האיש. הכרתי אותו למעלה מארבעים שנה.
יוסי05.05.22
12
בושה! להזכיר אדם שהיה שותף עם רשעים וצוררי ישראל, כאילו יש לו תפיסה לגיטימית. הזוי
ללא שם04.05.22
11
מעניין וטוב לדעת. אנשים שחושבים שסאטמר הוא דומיהם הם אנשים רעים ואלו שעולים להר הבית הם צדיקים ... עוברים על אסור כרת. כן??? והכול בשם הלאומניות. הכול חרטא.
אין תחליף ולא היה ולא יהיה לתורה הקדושה 04.05.22
האנשים שעולים להר הבית טועים וחוטאים אך אין בהם אכזריות ואינם פוגעים פיזית באף אחד אבל משה הירש שר"י במיוחד ובניו הרשעים ודומיהם פוגעים פיזית במי שאינו כמוהם חיילים שיכנסו במא"ש או ח"כ חרדי כולנו יודעים מה יקרה ואין תורה בלי מידות טובות
דרך ארץ05.05.22
האנשים שעולים להר הבית אינם פוגעים באף אחד???? שקרן!! הרי עוד לפני הקמת המדינה, קרה הטבח תרפ"ט בחברון רק בגלל הצעדה של הציונות הרוויזיוניסטית (שבראשות זבוטינסקי) שהר הבית שייכת ליהודים, והערבים התחילו להשתולל שהיהודים רוצים להשתלט על אל אקצא ואז קרה הטבח הנורא, ואל תחשוב שזה המצאה שלי תבדוק במקורו
עולי הרב הבית05.05.22
10
מעשיו של הרב הירש כלל לא שנויים במחלוקת, בכל הדורות יהודים השתדלו אצל אויביהם מפני דרכי שלום, וכדי להוריד את הסכנה, שיהיה הרע במיעוטו, עיין רמב"ם איגרת תימן שמורה לנו שאסור להשיב לישמעאלים ולהתגרות בהם, ובודאי שלא לגרום לשום סכנה ליהודים כתוצאה מהתגרות בהם. 24 אלף חיילים שיכלו להיות בין החיים נהרגו
ד04.05.22
9
מי שהכיר את רבי משה הירש זצ"ל היה חייב להודות שהוא יהודי יר"ש צדיק לשם שמיים, הוא בהיפך מחלק הקנאים של היום, לא מיהר לקלל סתם, או לזרוק אבנים וכדומה, הכל היה אצלו בישוב הדעת ברוגע.
ג04.05.22
היכרתי אותו טוב איש רע צר ואויב אכזר שחיפש להתבלט ושידברו עליו גם הקנאים לא הלכו ללוייתו
דרך ארץ05.05.22
חיפש להתבלט??? חחחח איזה בלוף, הרב הירש היה ההיפך מכל האדמורים של זמננו, שרבים ולא נותנים לחסידיהם לפרוש מהם, ורודפים כבוד וכו' היה איש צדיק, גדול בתורה, שעשה את הדבר הנכון, במקום שאין איש שפועל למזער את הסכנה לחיי יהודים מצד הערבים!
ב05.05.22
8
ראש ישיבת מיר כתב על הרב הירש "ויהיה מגדולי ישראל", ואכן הרב הירש זכה להיות מגדולי ישראל, אמנם לא כמו המפורסמים עם כל הרעש שיש סביבם, גבאים דחיפות, מעמד, כסף, וכו' אלא מגדולי ישראל הנסתרים. הוא ידע כל השו"ע? כן! הוא למד כל חייו בלי לבטל סתם זמן? כן. היה בעל מידות? כן. הוא היה יר"ש יותר מהגולש הממו
רחמים בן ברכה04.05.22
7
הרמב"ם פסק באיגרת תימן, (לקראת סוף האיגרת, לגבי היהודי שהתחפש למשיח וגורם לעלייה בשנאת הגויים אלינו) שאם יש יהודי שמעורר את שנאת ישמעאלים נגדנו, וגורם לעלייה בסכנה לחיי יהודים, אז צריך להרוג אותו יהודי שגורם לסכנה מצד הערבים. אתם מוזמנים לחסום את הפה גם לרמב"ם, וגם אם זה מכעיס אותכם (כי זה האמת) זה
צ04.05.22
6
כל ראשי הישיבות האלה הם נוכלים בורים וע''ה ואיזה חוצפה לכנות את כל הדרעקעס האלה בכינוי מרן.
אברהם בטיטו 04.05.22
5
שפירא האם המטרה שלך היא כדי להעלות תגובות של הכפשה, ומילים גסות מזעזעות, נגד הרב הירש ז"ל? שהרי אתה יודע טוב טוב, שגולשי כיכר השבת הם רובם חרדים ציונים, אז בשביל מה להעלות כזה כתבה, רק כדי שיכשלו בביזוי צדיק??? אם אתה רק תגרום לקללות שהמגיבים הציונים יגיבו, אז עדיף לא להעלות כזה כתבה!!
כב04.05.22
4
הרב הירש עשה סך הכל מה שרבן יוחנן בן זכאי עשה לפני לפני 2000 שנה, עיינו גיטין נו, הבריונים (הציונים דאז) לא רצו להיכנע לרומאים, ורבן יוחנן בן זכאי התחפש למת ויצא במסירות נפש להגיד למנהיג הרומאים, שהוא לא נגדם ולא נלחם איתם, ומצידו שהרומאים ישלטו בא"י, וזאת על אף שאחרי זה הרומאים הרגו באכזריות רבבות
הסטוריה04.05.22
3
לכל הצבועים פה, רק דעו לכם שגם חבד נפגשו עם צוררי המדינה הדמיונית שלכם, רק בגלל שקוראים להם "חבד" והם מפורסמים לציונים, לכן זה מותר להם ואסור להרב הירש? בחודש טבת תשפ"ב, משלחת של חבד בראשות הרב לאזר, נסעו לתורכיה להיפגש עם ארדואן נשיא תורכיה, על אף שאותו נשיא אמר בעבר מילים חריפות: "שאין למדינת ישר
צבועים05.05.22
איזה קישקוש
אחד06.05.22
2
רשע מרושע. ניחם משפחות מחבלים.
ג'קוזי מבעבע05.05.22
1
אולי ללמוד הוא ידע .אבל כמוהו יש הרבה גויים שיודעים ללמוד .רשע מרושע נבלה.עליו נאמר אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה .
ללא שם04.05.22
בגלות צריך להוריד ראש כנגד אומות העולם ולא משנה כמה שזה קשה
מ11.05.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24