כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

דברי הנצי"ב: איזה צדיקים הקב"ה לא סובל?

"חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס", כותב הנצי"ב מוולוז'ין, "הקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאֵלו"; על מי היתה כוונתו בדבריו? (היסטורי)

25
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ה בתמוז | 24.07.22
הנצי"ב מוולוזין
הנצי"ב מוולוזין (מאת Unattributed - וולוז'ן, ספרה של העיר ושל ישיבת "עץ חיים", תל-אביב ,1970, נחלת הכלל)

פרק ד': המאמר אודות גאון תנועת המוסר רבי יצחק בּלָאזֶר, שהורה לאשתו לא להיכנע לקנאי ירושלים ולהחליף מפאה נכרית לשביס, וכתגובה הושלכו לעבר ביתו "צרורות", הרגיזו מעטים מגולשי האתר החרדי הגדול בעולם 'כיכר השבת'.

היו שהגיבו בחריפות על כתבה זו, הן בהוספת תגובות בסיומת הכתבה, והן בשליחת מייל אישי לכותב השורות המצורף מטה בסיומת כל כתבה.

התגובות הגיעו לשיא, כשצוטט מכתבו של ראש ישיבת טלז הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל בסירובו להתמנות כרב לעיר ירושלים, כיון שלטענתו: "דרך הלימוד בירושלים ובכל ארצינו הקדושה, עדיין לא באה למדרגת דרך הלימוד שבאה במדינתנו, וכל הגדולים אנשי השם שבירושלים ובארץ ישראל הם מהבאים ממדינתנו".

חלק מהתגובות היו ענייניות, וחלקם רדודות. יש לציין שלראשונה הכתבה מעט שונתה לאחר הפרסום, עקב תגובה של ת"ח אחד ששלח לי מייל (ולאחמ"כ שוחחנו בטלפון ונפגשנו) בנושא יסודי זה, ועל כך תודתנו נתונה לו.

ברם, היו תגובות רדודות ביותר. אחת מהם טענה שצודקים אלו שהשליכו 'צרורות' על הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל, עקב כך שאשתו לא הסירה את הפאה הנכרית לכיסוי ראש ירושלמי.

תגובה זו מוכיחה שיש ל'כיכר השבת' ובפרט למדור 'היסטוריה ואקטואליה' הדים רבים ושיא רייטינג אצל כל קצווי הקשת החרדית: משכונת 'הר נוף' עד 'מאה שערים'.

אחד מהם כתב לכותב השורות, שאין להביא ראיה מספר 'רבי איצלה' שטען שרבה של ירושלים מרן הגר"ש מסלנט הורה שכיסוי ראש הוא רק 'תקנה', ולכך הוא לא חייב את הרבנית בּלָאזֶר להסיר את הפאה הנכרית שחבשה לראשה.

שלחנו לאותו מגיב, קישור לסרטון שמצוי באתר יוטיוב, בו מספר מרן הגר"ש אלישיב זצוק"ל לג"ר חזקיהו יוסף משקובסקי את הסיפור הזה.

אותו מגיב (שכנראה נסתתמו טענותיו), כתב לי שאמת היא שלגר"ש סלנט בעצמו היו דעות זרות, וגם כנגדו נערכו מחאות. (יש לציין שאותו מגיב צודק בכך, וכבר בדורות הללו, היו רח"ל יהודים שהיו לבושים כחרדים לדבר ה', שערכו מחאות כנגד פסקי מרן הגר"ש סלנט).

נראה שבכל דור היו יהודים שאינם סרו למשמעת גדולי ישראל, ועליהם ככה"נ התכוון מרן הנצי"ב:

"דור עקש ופתלתל, מפני שנאת חנם שבלבם זה אל זה, חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס. ובאו על ידי זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה, ולכל הרעות שבעולם, עד שחרב הבית. ועל זה היה צידוק הדין, שהקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאֵלו". (הקדמתו לבראשית, העמק דבר).

הנצי"ב מוולוזין (מאת Unattributed - וולוז'ן, ספרה של העיר ושל ישיבת "עץ חיים", תל-אביב ,1970, נחלת הכלל)

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
קל מאוד להדביק על כל סיפור את צמד המילים קנאי ירושלים!! צריך לזכור שבכל קבוצה יש שוליים שמבזים רבנים וזה לא מייצג את הקבוצה שממנה הם באו! וכמו שהשוליים של ג' שזלזלו בגר"ש אויערבאך זצ"ל לא ייצגו את כל הקבוצה, וכן להיפך, ואותו הדבר בכל חסידות שהתפלגה מחסידות, וגם בפוניב'ז שיודע כל אחד שלא רבו שם כל הי
יוסי26.07.22
נכון!
ש26.07.22
9
אפילו צדיקים יכולים לטעות וכמאמר הגמרא (בבא קמא נ"ב ע"א) כד רגיז רעיא על עאנא עביד לנגדא סימותא עיין במפרשים. למעשה כל ילד מבין שבאם אז היו יוצאים בחרב ובחנית כנגד הפאות הנכריות שלא אז שממש לא היו פרוצות לא היינו היום צריכים להלחם נגד הפאות הנכריות הפרוצות של היום שהם פריצות גמורה לכל דבריה ודקדוקיה
י.24.07.22
לא יאומן עד כמה אפשר להרשיע והכל במסווה של צדקות וקנאות, ועוד בציטוט גמרות. לדבר סרה על גדולי הדור שרבים מהם קבעו שפאה עדיף והיא כיסוי מהודר, בגלל שלפי סברת הכרס של המגיב זה פריצות (נגד כל הראשונים בברכות כ"ד ששיער הרגיל להיות גלוי אינו מביא הרהור ואינו פריצות). והד"ח מצאנז שכתב שצריך לגרשה מדת יהוד
אפרים31.07.22
צדיקי אמת לא טועים ברמה שאנחנו יכולים למדוד. הם טועים בחוט השערה שבה רק בורא עולם יכול לדקדק איתם. ועוד שהם עושים תשובה מהירה ומתוקנת ויפה ומוציאים מהפגם פירות. מי אמר לך שלא היו מלחמות? מי אמר לך ששיטת "המלחמות" היא השיטה האמיתית? מי למד אותך ששיטה השוט היא השיטה? אם חשבת שמלחמות ה' עושים באלימות
מני24.07.22
תראה זו השיטה שלהם, וכך גדוליהם כהחתם סופר ודומיו הנהיגו אותם, וולנו יש את הגדולים שלנו שלמדו אותנו דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולהעלים עין לעגל פינות ולא להפוך עולמות על זוטות. יש עיקר ויש טפל
דוד24.07.22
"להעלים עין" "לעגל פינות" "לא להפוך עולמות על זוטות", רק כשנוגעים לכם בכיס או בכבוד אז תהפכו עולמות ולכן אתם נראים איך שאתם נראים, כבוד ירושלים לא חשוב לכם, גם לא כבוד השבת וגם תעלימו עינים אם חופרים בקברות הקדמונים העיקר אצלכם הוא "כבוד התורה" וכמובן תקציבי הישיבות שלכם חוץ מזה שהכל יעלה באש ועשן.
סקריק גאה25.07.22
לי. אני מבין שזו השיטה שלכם ומי אנו לומר מילה נגד החתם סופר אבל גם לנו יש גדולים, והם הבינו אחרת
משה24.07.22
אז אתה רוצה להגיד לי שהחתם סופר דגל בשיטת הסיקריקים???????
יוסי כהן24.07.22
8
מה שבטוח שהנצי"ב לא התכוין דווקא לקנאים מירושלים, כי הספר 'העמק דבר' יצא שנת תר"ם, ורבי איצ'לה עלה לא"י בשנת תרס"ד. (ויכול להיות שהנצי"ב כתב זאת כלפי החרדים מחובבי ציון שהטילו מום בגדולי ישראל שלא עולים לא"י).
דתי24.07.22
כמה רדודים יכולים להיות??? הנציב כתב עיקרון, ולא כלפי מישהו מסויים! העיקרון הוא דעתו העקרונית של הנציב
מממ24.07.22
מה שאתה לא מבין, שכל אחד יכול להשתמש עיקרון של הנצי"ב, וכל מחנה וקהילה יכול לקחת זאת לצד שלו, השאילה היא מתי נאמר העיקרון הזה? הרי כל צד אוחז שהשני לא הולך ביראת השם, וסוטה מדרך ההלכה, אז מתי קובעים לצאת למלחמה נגד ולבזות, ומתי אומרים את "העיקרון המקודש" של הנצי"ב?.. כגון המסכילים כמו משה מנדלסון
שכל24.07.22
זה ודאי לא יתכן א. הרבנים מחובבי ציון הרבו באהבה וכבוד לכל גדול ב. הנצי"ב בעצמו היה מחובבי ציון ופעל רבות לישוב הארץ.
שחר25.07.22
הנצי"ב בסוף חזר בו ויצא מארגון חובבי ציון, ואף כתב מכתב ידוע שהוא לא מסכים להדפסת ספר 'דרישת ציון' להרב קאלישר.
בוקר פיות25.07.22

הצגת כל התגובות

7
העדה החרדית והקנאים אינם חלק אינטגרלי מהעם היהודי. כשתקום הסנהדרין הם יופרדו מהעם היהודי בדיוק כמו שהפרידו את הנצרות והקראים.
מוטי 24.07.22
זה האיטלגנטי שלכם
איכס24.07.22
איך אתה מעיז לדבר ככה על קדושי עליון. וכבר אמרו חז"ל ההזהר בגחלתן וכו'
אברהם היהודי 24.07.22
6
כמה מרגש ואולי פועל לטובה אם נתניהו היה מגיע להשתתף בברית של נכדו ב'שול' במאה שערים וכמה טוב היה אם המדינה הייתה מנקה את מירון מכל סוחרי הסמים והנבלים השורצים בסביבה ואין פוצה פה ומצפצף אבל מה לעשות 'אני אמלוך' שבירת המלכים כמה מכוער ואבסורדי שבמאה שערים נתלים דגלי פלסטין של רוצחים שפלים באמתלה של א
מ.י.ו 27.07.22
5
עד מתי לעדה הרעה הזאת…
מוטי 01.08.22
4
הנצי"ב התכוון לציבור הליטאי מבני ברק שמתנשאים על כולם כולל על גדולי עולם ופוסלים את כולם..תשאלו את מחרחר הריב ומחנך דור שלום איך מבזים גדולי תורה משה גפני..הכל הכל מתוך התנשאות וזלזול במי שלא כמותם..זה בדיוק מה שאמר הגאון הנצי"ב..
מוטקע בלוך24.07.22
3
דברי הנצי"ב הם על הרדיפות שרדפו הקנאים (לדבר עצמם)את הרב שמואל סאלנט והחרם על ר' מיכל פינס
דרך ארץ25.07.22
חחח , כל אחד משתמש במילים של הנצי"ב בשביל התסכולים האישיים שלו..
רפואה שלימה25.07.22
2
כל מי שהוא קצת ידען יודע שלא לזה או לזה התכוין וכבוד השם הסתר דבר
מאה שערים24.07.22
1
ברור הדבר שמדובר בפאה צנועה, ולא בפיאות ימינו שמתפארים בזה שנראה ממש טבעי, ולצערינו רובם באורך בעייתי, ורואים בחוש שגורם לכך שהלבוש ג״כ יורד ברמת הצניעות,‏‏ והכאב גובר כשרואים שגם בני תורה ואברכים חשובים שאני עפר לרגליהם, נופלים בזה בתואנה שצריך להיות עם חשיבות, וב״ה יש התעוררות גדולה בזה, הקב״ה יחז
א24.07.22
ברור הדבר שכל מי שיפתח את ספרי הפוסקים מלפני מאות שנים ואפילו 500 שנה אחורה, יראה שדיברו על פאות שנראות כשיער ממש ולכן היו שאסרו משום מראית העין כי הרואה יחשוב שהולכת בלי כיסוי ראש. לא ברור הניסיון לשכתב את ההיסטוריה. גם צניעות הפאה היא דבר שמשתנה לפי מנהג המקום, והכלל היחיד הוא שלא תהיה חריגה ותמשו
יהודה31.07.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם