כיכר השבת

טור מטלטל

רגע לפני תשעה באב וחורבן הבית, הסתננתי אל תוך גוש קטיף

בטור מטלטל מתאר משה מנס, מי שהיה אז בחור ישיבה צעיר, את הימים האחרונים לפני ביצוע תוכנית ההתנתקות • הבלבול, התסכול הויכוחים והכנסת האורחים בבית המשפחה החבדית • על החורבן הפרטי והציבורי, הצום והבכי והתפילה לבניין הבית (חרדים)

70
משה מנס | כיכר השבת | י' באב | 07.08.22
בסיס צבאי סמוך למורג. הלכנו להניח שם תפילין לחיילים
בסיס צבאי סמוך למורג. הלכנו להניח שם תפילין לחיילים (צילום: ללא קרדיט)
"תגיד לאמא שלך שאני מאמצת אותך, ושלא תדאג כי אנחנו לא הולכים לשום מקום" אמרה לי ציפורה.
אמרתי את זה לאמא שלי, אבל היא רק התעצבנה עוד יותר: "מי זו האישה הזו? תחזור הביתה מיד, כולם מדברים עליכם. מה, אתה נורמלי. אתה תמות, או מהערבים או מהשוטרים שיגיעו להעיף אתכם!"

"בסדר בסדר אני יבדוק איך אני יכול לצאת ומיד חוזר". אבל לא בדיוק חזרתי. נשארתי שם שבוע עד שגירשו אותי מגוש קטיף. השבוע המסעיר בחיי. שבוע שלא החלפתי בו בגדים. לא ישנתי על מיטה. ולא ידעתי עד כמה אני חלק מההיסטוריה העצובה של ארצנו.

לא נשכח ולא נסלח. 15 שנה בהם המציאות הוכיחה שלא הייתה שום תועלת ורווח מהבריחה מגוש קטיף. יהיה שיטענו שחסכנו בחיי אדם, בעיני זה זמני. אנחנו משלמים על השקט בסיבובים מדמים. מפצצות מרגימה על הגוש, לטילים על כל הארץ. אבל בואו נתחיל בסיפור.

הייתי בחור ישיבה ליטאי קלאסי שלומד בישיבה ליטאית קלאסית. כל הארץ גועשת ורועשת לקראת הפינוי שעומד להתרחש רק בגלל שכך אריאל שרון החליט שבא לו. כעס רב על חברי הכנסת החרדיים שנמנעו מלהצביע נגד. ההפגנות נגד בשיאם. החתמת חברי הליכוד. שרשרת אנושית שחצתה את הארץ. ניסוי הכלים הגדול. צעדת המיליון. ימים סוערים.

היה זה לקראת סוף זמן קיץ בישיבה. אני יודע שכולם רוצים להיכנס לגוש קטיף. בעוד שבוע אמור להתחיל הפינוי, אני לא יכול לעמוד מנגד. מחליט ללכת. אך בעוד המאות אותם פגשתי בטרמפיאדות השונות הגיעו מצוידים עם תיקי גב וציוד לשהייה ממושכת. אני הלכתי עם בגדי הרגילים. הצטיידתי רק עם עניבה ובשקית פשוטה ובה מחברת ומכשירי כתיבה. מצלמת פילים, זהו.

יוצא לדרך, טרמפ ועוד טרמפ, מתקרב ומתקרב עד שעליתי לטרמפ שיקח אותי אל צומת המובילה לכיוון הגוש.
"יורידו אתכם במחסום, שלא תגידו שלא אמרתי" אמר הנהג שלקח אותי ועוד שני בחורים מהציבור הדתי לאומי. ואכן, מגיעים אנו אל המחסום והשוטר מבקש תעודת זהות שואל להיכן פנינו מועדות.
הם מתחכמים, "אנחנו גרים פה, אנחנו גרים שם, מבקרים חבר".
"צאו, צאו מהרכב" הוא מתעצבן. אנחנו יוצאים. בצד יושבים כשלושים בני נוער שהורדו ומורדים מהרכבים בזה אחר זה. אני לא הולך לשבת אתם. עומד כמו טמבל.
"מה איתך?" שואל השוטר.
אני עונה לו באנגלית: "אם גואינג טו גוש קטיף".
"אתה הולך לגוש קטיף?" הוא מתפלא
הוא קורא לחייל. "בוא דבר אתו באנגלית תבין מה הסיפור שלו".
החייל בא. באנגלית רצוצה הוא שואל אותי מה הסיפור
אני מסביר לו שאני עיתונאי נוער של העיתון הכי גדול בארצות הברית. ושבאתי לסקר את גוש קטיף לפני הפינוי"
הוא מסביר לי שאי אפשר. שהעיתונאים נכנסים בצורה מסודרת. אבל אני עונה לו שככה אמרו לי ושזה מאושר ומסודר. שאני נכנס לכמה שעות ויוצא. הם בודקים את מספר הדרכון שלי במסופון אך אני לא מופיע.
הם קוראים לחייל נוסף מהמחסום. גם הוא לא יודע מה לעשות. ברור להם שאני לא אחד מהמסתננים, אני בלי ציוד לשהייה ארוכה. אך מצד שני לא נאמר להם לגבי.
אני רואה שהם מתלבטים. "זה עיתונאי" אומר השוטר לחייל "מה אתה רוצה עכשיו להתחיל להסתבך אתו. לך תשיג את הדוברות שתחפש את האישורים של האחראי ,שיתחיל לעשות בלגן ודוברות. עזוב אותך מכל זה".

"פתאום מגיע רכב צבאי. כנראה רכב פיקודי. החייל במחסום אומר לנהג: "יש כאן עיתונאי עם אישורים והכל, אתה יכול להכניס אותו?"
"כן בטח למה לא"
אני מצטלם עם השוטר והחייל מהמחסום ועולה לרכב.
כל הדרך הוא שואל אותי לגבי העיתון שלי. ואני ממציא המצאות על גבי המצאות.
אנחנו עוברים בדרך על פני כמה וכמה מחסומים שבכולם כרכב צבאי הוא עובר ללא בדיקה.
השוטרים במחסום הראשון. אלו שהעלו אותי לג'יפ שהוביל אותי פנימה.
"הנה זה נווה דקלים" הוא אומר ואני אומר לו: "טנקיו וורי מאץ" ויורד מהרכב.

המולה גדולה. מאות בני נוער יושבים ברחבות שבכניסה לנווה דקלים. היה זה ליל רביעי. ואני, מוצא את עצמי אבוד בעניבה בתוך כל ההמולה. מסתובב לפה ולשם. אבוד אבוד אבל חופשי לגמרי. מרחק שנות אור מהבית והישיבה. ואולי פעם ראשונה בחיי. לא זוכר את הלילה. בכנות, לא זוכר איך העברתי אותו. אני גם לא זוכר מה עשיתי כל יום יום חמישי.
הזכרונות מאותם ימים שלפני חמש עשרה שנה באים בניצנוצים. אך את ההלם והתנגשות התרבויות אני זוכר בעוצמה. מהיכל התורה (הישיבה והמציאות) אל עולם של מאבק ואנרכיה. הייתי נורא מאופק. לא הייתי מחובר לכל מה שקורה. מסביב. והסתובבתי הרבה. הייתי כמשקיף.

דוב שורין
רוב הנוער, השוהים הבלתי חוקיים או כפי שנקראו שם 'המשובחים' היו טובים בני טובים. אבל היו גם את הקבוצות המופרעות והאלימות. אני הסתובבתי בין כולם. עוזר לקבוצה שנקראה קייטנת מעשיהו למלא נורות זכוכית בצבע בשביל לזרוק על רכבי צבא, ודוקרנים בשביל גלגלי הגיפים. מצד שני הסתובבתי בהיכלי בתי הכנסת. בשירה, בתפילה ואפילו לימדתי שתי נערות גמרא. כי מי להם בחור ישיבה בשביל שילמד אותם.

השעה היא שעת לילה מאוחרת. אחרי הופעות של אהרון רזאל ודוב שורין. אני יושב במעגל סביב המדורה. החברה מעשנים ג'וינטים. אני לא נוגע. צדיק תמים שכמוני.
"תגיד אתה בחור ישיבה חרדי" שואלת אותי נערת ראסטות. זאת שרגע לפני לימדה את כולם על ההנחיות של בן גביר בנוגע להתנגדות מעצר ואיך להתנהל בחקירה. "כן אני בן ישיבה"
"איך קוראים לך?"
"משה"
"תקשיב משה, כאן זה לא בשבילך, אתה צריך ללכת לקירשנזפט. לך דבר עם יסכה או שמחה תגיד שאני שלחתי. אתה צריך מקום להיות שם. לך" אז הלכתי.
נווה דקלים מקום קסום. הכל צומח פורח. מטופח. בתים חד קומתיים."איפה זה קירשנזפט" שאלתי
"שם שם" נשמע שכולם מכירים. והנה אני מגיע. דלת פתוחה. אין ספור מדבקות של 'יחי אדונינו' ודגל צהוב גדול של משיח. "אפשר את יסכה או שרה?" אני שואל נער ג'ינג'י קופצני ששאל אותי למבוקשי "לא אי אפשר את יסכה או שמחה!" הוא הגיב בנחרצות. "מה יש לך מהם? הנה אמא שלי. אמאאאא יש כאן מישהו בשבילך". אישה בלבוסטע נחרצת ודרמטית ניגשה אלי "שלום, איך אפשר לעזור?"
"אמרו לי לבוא לכאן."
"אההה יופי ברוך הבא בוא תיכנס". היא אומרת בלי לשאול ולחקור. נכנסתי. ומיד נהייתי בן בית.
הריקשה המפורסמת בכניסה לבית משפחת קירשנזפט
טוב לא רק אני, היו עוד כמה עשרות בני נוער ששרצו בבית. בעיקר חבדניקים. אף פעם לא יכלת לדעת אם זה בן או סתם אורח. טוב אולי אפשר היה לדעת כי הקירשנזפטים היו ג'ינג'ים. היו שם לדעתי איזה מליון שכאלו, או שלפחות ככה זה הרגיש. כולם ג'ינג'ים נמרצים ושובבים. בית על גלגלים.


לא לקח הרבה זמן עד שבעלת הבית - ציפורה - צירפה אותי אל מטלות הבית. "משה, קח את הריקשה ולך למכולת. תקנה 3 חלב, תרשום בחשבון של קירשנזפט" אז לקחתי את הריקשה, האופנים עם 3 גלגלים ודגל גדול של משיח ונסעתי למכולת.

ארוחת הערב התחלקה לקבוצות. המקום בבית פשוט לא הכיל את כולם בבת אחת.
בנות הבית, נערות נמרצות ופעלתניות מתקתקות את האוכל והכביסה. האמא מקבלת ומחבקת נשים שבאות לדבר ולההתייעץ. זה הרי בית חב"ד גוש קטיף.
אבל היו גם וויכוחים. אני הרי ליטאי שרוף. סבי תלמיד מובהק של הרב שך ואחד מגדולי הלוחמים בחב"ד ובדרכם.
"ימח שמו וזכרו" צעק בקולי קולות לוי יצחק אותו נער ג'ינג'י וקופצני - כשהזכרתי את הרב שח במהלך הויכוח. והאבא. הרב יגאל הסה אותו: "לוי יצחק לא מדברים ככה!"

יגאל, איש סמכותי ושקט. לא מרים קול אך דעתני מאוד. ובצדק. אדם שעשה דברים גדולים ברוחניות ובגשמיות. לב שומע לצרות עם ישראל. ופועל נמרץ במלחמה על הארץ. היה לוחם בחטיבת הצנחנים. סיפר לי על מחבלים שחיסל. המעניין היה שדווקא הוא לא חבדניק במקורו. אישתו ציפורה היא שהפכה אותו לחבדניק והילדים כולם נשרפו לצהוב הזה של חבד. "מה אתה רוצה שאני יעשה" אמר לי ברגע אחד שאמרתי לו שהוא מגזים.

התווכחנו על כל דבר אפשרי. על אכילה לפני התפילה. על שינה בסוכה. על חסידים וליטאים ועל אמת אחת. ובסופה של אחת שעלתה לטונים גבוהים הביא לי יגאל מתנה לפיוס. ספר התניא. האחרון שהודפס בגוש קטיף וששמור אצלי עד היום במקום של כבוד בארון הספרים!

"המבצע" של חבד, תפילין לחיילים שירים וריקודים
מפה לשם החליטו שאני צריך ללכת אתם למבצעים. אולי זה מה שיחמם את נשמתי הליטאית. כך מצאתי את עצמי בטנק המצות מסתובב בין ובתוך בסיסי הצבא ברחבי גוש קטיף, מניח תפילין לחיילים ושר שירי משיח.



יום שישי לקראת שבת אני עדיין עם אותם בגדים אתם הגעתי. כולם הולכים למקווה "קח מגבת מהארון ובוא" צעק לוי יצחק. הלכתי לחפש מגבת ואז אחת מבנות הבית קראה לי בשקט. "ארגנתי לך כמה בגדים, קח" שמה לי כמה פריטי לבוש הכרחיים. "אה והנה עוד משהו שאתה חייב" נתנה לי חולצה כתומה של "מי מעז להילחם במלך". תבורך הג'ינג'ית לעולמי עד.

שבת. שקט שורר. כאילו אנחנו לא עומדים לפני אסון. הכל רגוע. שירה עוצמתית בבית הכנסת המרכזי של נווה דקלים. זוכר שהופתעתי לראות אתיופים ומלוכסני עיניים מתפללים אתנו יחד בבית הכנסת המרכזי. דבר שלא רואים בציבור החרדי האלטיסטי.

שבת בבוקר. קידוש מרכזי שנעשה אחרי ברית מילה שנערכה במקום.
אלפי אנשים. עומד הרב הראשי הרב ישראל מאיר לאו ואומר את הדברים הבאים: "מדוע אליהו הנביא מגיע לברית מילה? מכיוון שבזמן אחאב אליהו אמר לקדוש ברוך הו: 'בני ישראל הפרו בריתך'
ענה לו לו הקדוש ברוך הוא: בכל מקום שהם יעשו ברית מילה אתה תהייה שם.
ישנם שלושה בריתות. ברית מילה ברית התורה וברית הארץ".
הרעים הרב לאו בקולו וזעק: "הקדוש ברוך הוא, תראה את כל אלפי היהודים כאן. כולנו ראינו איך הם שומרים על ברית המילה. אנחנו יודעים שהם מקפידים ושומרים על ברית התורה. לא תעזור להם לשמור על ברית הארץ?!"
יגאל. האיש והלב. עם הפצמר שכמעט והרג אותו (הוא נפצע תקופה לפני הגירוש)
וכל הציבור פרץ בבכי גדול. גם אני פתאום בכיתי כמו ילד קטן. הבנתי שרוצים להעיף אותנו מהבית. את יגאל, ציפורה. ואת כל הג'ינג'ים.



מאידך, ככל שעבר הזמן הבנתי יותר ויותר שלא הולכים לגרש אותנו. עם כל התפילות האלו. עם כל האמונה הזו. קרענו הרי שערי שמים. הרב אליהו הרי אמר 'היו לא תהיה'. כך גם כל הרבנים והדרשנים והמחזקים שצעקו והחדירו לנו ולכל מאות הצעירים "הם מנסים לבלבל אתכם. הם מנסים לטשטש אתכם. זה הכל אחיזת עיניים". בשלב מסויים לוי יצחק והחברה התחילו להתארגן למקרה שיהיה מצור. ארגנו מיכלי מים גדולים ואוכל. וכמובן שהתארגנו לצום תשעה באב.
צום תשעה באב. הלכתי להתפלל בישיבה של הרב טל, תורת החיים. המקום המה בחורים יושבים ובוכים. קוראים על חורבן הבית וליבם בגוש קטיף. לא יודע מי בחר את הסמליות הנוראה הזו של פינוי בימים האלו.

תשעה באב - ישיבת תורת החיים
התנחלות עטרת ישראל
יום תשעה באב בישיבה, הוא אחד הימים המטלטלים. המון בכי וכאב. "אולי אתחלתה דגאולה, אבל עדיין גלות" צעק הרב. כולם יושבים ובוכים יחד על החורבן. על חורבן בית המקדש של כלל ישראל ועל חורבן הבית הפרטי. "אם היה אכפת לנו באמת מבית המקדש, לא היינו מגיעים למצב הזה" הסביר לי בנחרצות אחד התלמידים. "משמים רוצים שנתעורר". אני מנסה לבכות עוד יותר על חורבן הבית, אבל נשמתי כבר כואבת עד הסוף, גם מהאשמה שאולי יש לי חלק רוחני בכל זה, אם רק היה אכפת לי יותר.

בישיבה אני גם נקלע לוויכוחים על שיטות הפעולה. האם באלימות? האם באלימות פסיבית? האם להתפנות מרצון. "אם לא אתם שמתפנים מרצון והולכים לקבל דירות בירושלים, הם לא היו חושבים שזה בכלל אפשרי" מאשים מישהו את מישהו. וההוא עונה לו: ומה אתה קשור? אתה עוד אחד שבא לעשות הון פוליטי על גבינו". הוויכוחים נמצאים בכל מקום, גם באסיפת תושבים גדולה שעשו במוצאי הצום. "הרב שפירא אמר לעצור את הצעדה, כי הוא ידע שהשוטרים הם רוצחים ויפתחו באש. "האם דירה בגוש קטיף שווה חיי אדם?" ומנגד: "פינוי ישובים הוא סכנה לכל עם ישראל". יש גם ביקורת קשה כלפי הנהגת ישע. כלפי רבנים ופוליטיקאים שבאו לקחת טרמפ על חשבון התושבים.



אני לא יכול עם כל הוויכוחים האלה, אני מוצא מפלט בעבודה במכולת, לוי יצחק גרר אותי לשם, אמרו לו שצריכים עזרה, אז הוא הביא את משה שסחב וסידר ארגזי חלב. אני זוכר את עצמי עובד בצום כמו חמור, כי מישהו צריך לעשות את זה.
זה היה מפליא ומוזר, העולם מתמוטט אבל המכולת עובדת ובעלת המכולת ממשיכה לרשום את החובות של הלקוחות שבעוד יומיים יסתובבו בתור הומלסים.

בשלב מסוים יצאתי מהישוב אל תוך התנחלות קטנה שכולה בית כנסת. 'תפארת ישראל' היא נקראת. היה שם נער אחד. שהסביר לי שבהם אי אפשר לגעת. "פינו אותנו עשר פעמים וחזרנו. יפנו את כל הגוש ואנחנו נישאר" הוא נחרץ. תוך כדי דיבור צליל שריקה מתגבר. הוא נשכב על הרצפה וצעק לי: "שכב שכב" לפי שאני זז. פיצוץ עמום כמה מטרים מאתנו. פצצת מרגימה. ענן חול התרומם ואני שומע צלצולים באוזן. אחרי כמה דקות הגיע הרבצ"ץ. יש התרעות על ירי, תחזרו לישוב. וכך פונתה התנחלות תפארת ישראל.

אני מסתובב בנווה דקלים, אווירה לא ברורה באוויר. המתח בשיאו. פתאום מישהו התחיל לזעוק "המפנים באים המפנים באים" ומאות בני נוער התחילו לרוץ לכל עבר. פאניקה נוראית. בסוף התברר שזה רק המשאיות של הקונטיינרים שהצבא הביא עבור אחסנת החפצים. התחיל מאבק על ההכנסה שלהם, כן או לא. יש כאלו שרוצים לעזוב מרצון, אבל הם מורידים את המוטיבציה של כל השאר. "הם מכניסים קונטינרים להראות כאילו שזה גמור, אבל תזכרו מה שאמר הרב היה לא תהיה!"

יום שני י' אב . בתוך כל הבלגן. הפחד. החיילים שהגיעו לחלק צווי פינוי וסאגת הקונטיינרים - יש חגיגות. טקס חנוכת המקווה החדש של חב"ד. בשעה 5 אחרי הצהריים חנוכת הבית למקווה בשיטת חבד, בור על בור. הגיע לשם הרב אבינר. הוא היה, ממנמיכי הראש. נתן סטירה לנער שדחף שוטר. ובכל אופן כבדו אותו לדבר. לא זוכר בדיוק מה אמר, אבל קשור לקשיים שבבנית מקווה בור על בור, ויש מצבים בחיים שהם בור, וכשאתה מגיע לתחתית - אתה מגלה שזה כניסה לעוד בור. נו נו. הצלמים שהגיעו לצלם נעמדו מעל הקונטיינרים שהיו שם. והרב יגאל אמר: "עכשיו אתם רואים למה הביאו את הקונטיינרים. בשביל שיוכלו לצלם!"

הצלם שאמו יהודיה... ומשה הניח לו תפילין.
ואם כבר מדברים על צלמים. זכור לי צוות צילום אוסטרלי שהגיע לראיון בבית. לציפורה היה חשוב לדעת האם מישהו מהם יהודי וכשאחד מהם סיפר שאמא שלו יהודיה. היא קפצה בשמחה ואמרה לאברהם משה יונתן - תניח לו. הוא קרקפתא!
אז משה הניח לו.



את אברהם משה הכרתי כבר לפני, למדנו יחד בישיבה קטנה. נפגשנו פתאום בגוש. הוא נכנס עם רכב של משפחת אורחים שהגיעו לגוש. וגם הוא התאכסן כמובן בבית משפחת קרשנזפט. היה להם מקום ולב בשביל כולם.

יום שלישי בבוקר.
מוקדם בבוקר הם הגיעו. כמות אדירה של שוטרים לבושי מדים עם ווסטים כחולים ודגל ישראל. זה היה רגע שבו קלטתי שעובדים עלי. שאולי אני עובד על עצמי. שיש רע. ושהוא הולך לנצח. שעומדים לפנות את כולם. לא העזתי לחזור לבית ליגאל וציפורה, לא ידעתי איך אני אומר להם שזהו שזה קורה.

רציתי ללכת לישיבת תורת החיים אך לא נתנו לעבור. הלכתי לפינה שקטה. הכל מסביב היה רעש והמולה גדולה. מצאתי את עצמי יושב בגינה של בית קטן. חייל שעבר וראה אותי יושב שם שאל אותי: הכל בסדר? עניתי תוך כדי בכי שלא.
השלב שחשבנו שאם רק נצטייד עם מספיק מים ושימורים, נצליח למנוע את החורבן
הוא אמר: "מצטער אחי. בוא". הלכתי אתו. עליתי על אוטובוס. אוטובוס עמוס באנשים שישבו בשקט. כל אחד בוכה במקומו. כולם בהרהורים. לקחו אותנו לשדרות, שם ירדנו בנקודת איסוף. פתאום שמתי לב שאני בלי העניבה. אמרתי לחייל שאני חייב לחזור ששכחתי משהו חשוב. והוא בתגובה: לא חוזרים. אין לחזור. אין יותר גוש קטיף.



עליתי לעוד אוטובוס לירושלים. אני זוכר את עצמי מביט מבעד לחלונות האוטובוס. אנשים עסוקים בשגרת יומם. ואני זועק מבפנים: אתם לא יודעים שמחריבים עכשיו לאנשים את הבית? איך אתם לא יושבים ובוכים? איך כל העולם כולו לא מזדעזע.

כמה ימים הסתובבתי בטראומה. אף אחד לא הבין מה עובר עלי. בבית שלי כולם אוכלים ארוחת בוקר גבינה עם ירקות ומה משפחת קרשנזפט אמורים לעשות? כולם כאן נהנים על הספה ולהם אין בית לישון בו! אחים שלי משחקים במשחקים, אבל נחמיה, לאה, ברוך שמואל ומנחם מנדל ושאר ילדי קירשנזפט תלושים ומאוחסנים בחדרון של בית מלון.

והעולם לא הזדעזע. הציבור החרדי אמר: 'אי כמה חבל' והמשיך לדרכו. אני באותם הימים הייתי מלא בהאשמה עצמית. למה עזבתי ככה בשקט בלי להגיד שלום. אולי אם הייתי מתפלל יותר, אם הייתי צדיק יותר, אם הייתי נאבק יותר, זה לא היה קורה. לי זה עבר. אבל הצלקות של אלו משם לא יעברו לעולם.

את הקשר עם משפחת קרשנזפט לא ניתקתי. או יותר נכון, הם לא נתקו. עברו חמש עשרה שנה ועדיין - בכל פורים אני
עדיין מקבל מהם משלוח מנות. ובכל ערב פסח מכתב עם איחול חג שמח ופרוספקט הלכות החג. ובכל פעם אני יודע
שזה מכתב מהם רק בגלל הלוגו הגדול שעל המעטפה שאומר: משיח עכשיו! ואני אומר לעצמי בשקט: אמן. שתגיע כבר הגאולה, שיבנה בית המקדש במהירה בימינו אמן.

בית הכנסת המרכזי - נווה דקלים.
בסיס צבאי סמוך למורג. הלכנו להניח שם תפילין לחיילים (תמונה: ממצלמת הפילים שהיתה לי...)
אני ואברהם משה יחד עם הרב דוד נחשון, מנהל ניידות חב"ד
תוכן שאסור לפספס
70 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
53
התורה הקדושה יותר חשובה מכל ארץ ישראל!! לידיעת המיזרוחיניקים ושאר הנסחפים אחריהם... חשוב לדעת.
חשוב לזכור08.08.22
זה כמו להגיד "התורה הקדושה יות חשובה מהשבת!!" - כל המשמעות של השבת נובע מהתורה כך שהשבת היא חלק בילתי נפרד מ"התורה". כך גם ארץ ישראל, ארץ ישראל קדושה מכוח התורה ואינה נפרדת ממנה. אגב, לגבי שמירת תורה ומצוות, הרמב"ן כבר כתב במפורש שכל המשמעות של התורה הוא דווקא בארץ ישראל ובחו"ל בבחינת "הציבי לך ציונ
שם08.08.22
מעניין אם היית אומר את זה אם היו מפנים את מודיעין עילית...
יהודי10.08.22
זה בדיוק היתה הטענה של המרגלים. למה להכנס לארץ אם אשפר להשאר במדבר וללמוד תורה ישר ממשה רבינו
פנחס בן זקן08.08.22
52
חזקו ומרגיש!! אמיתי ואוטנתי
פעם ראשונה שקורא כתבה בכיכר עד סופה ..07.08.22
51
עכשיו ברצינות!!! חייבים ואפשר לתקן את הטעות ופשוט לחזור לשם.... לפחות מבחינה בטחונית
לא ביביסט07.08.22

הצגת כל התגובות

50
לכן רק בן גביר וסמוטריץ....עצוב... חבל שחלק מתושבי יו''ש לא לומדים לקח ומצביעים ליכוד שרבים מהם תמכו גם בגירוש.
ח 07.08.22
נכון מאוד!!!
הצדיק ממדינת סדום09.08.22
49
טור יפה ואישי
יהודי07.08.22
48
בושה לרב אבינר על הסטירה שהוא נתן לילד ההוא שדחף את השוטר, יענו התחנפות לממסד, על חשבון ילד יהודי.
יודה08.08.22
באמת בושה ההתחנפות של הרב אבינר
הצדיק ממדינת סדום09.08.22
זה לא עניין של התחנפות חלילה, ואני מוחה בשניכם על הדיבור כלפיו, ההגיון במעשהו מובן, השוטר לא אשם בפינוי, ולהרביץ ליהודי שלא אשם אסור אפילו במצבים מסעירים כגון זה.
ינון15.08.22
47
תראו כמה אלוקים גדול: יהודי לא אומר אמת בשביל להיכנס למקום מסויים ובסופו של דבר ה' פשוט דואג שמה שהוא אמר יהפוך לאמת! מושה מנס ספר שהוא נכנס ע"מ לעשות כתבה, וה' פשוט לא נתן לו לומר שקר, גם לאחר 17 שנה השטות כביכול שאמר הפכה לאמת והינה הכתבה ואגב ממש נהנתי ממנה.
חני08.08.22
46
חזק מאוד חבל על דאבדין ולא משתכחין
מנחם07.08.22
45
לא נשכח ולא נסלח! ביום הזה צריך להזכיר את צורר היהודים אריק שרון שיזם את הגירוש הנורא רק כדי לחמוק ממשפט! נשוב לכל ישוב!
יוני כהן07.08.22
44
וואו הזדהיתי עם כל מילה והכי חשוב כולנו אחים
חזקי 07.08.22
43
ואו משה כתבת מרתק ומרגש. אנחנו ירדנו עם ארבעה ילדים!!! לכפר דרום. היינו שבחי"ם משובחים באמת. לעולם לא אשכח את הקיץ הזה. היו שם תחושות מטורפות לכל הכיוונים. כמה חשבנו שכל עם ישראל ישתתף וירד לגוש וילחם וזה לא קרה... איך הזדהיתי עם מה שכתבת..כשגורשנו מכפר דרום עולם כמנהגו נהג..כל העולם התנהג כרגיל כאי
ברסלב קוק07.08.22
42
וואי, מרתק ומרגש... אני בוכה עכשיו. איזו נשמה מיוחדת יש לך.
rivky07.08.22
41
עוד נשוב לכל ישוב
משפחה מדהימה! מלאה בעשיה ונתינה! עוד נשו07.08.22
40
לא יודע להסביר את זה, אבל הרגשתי כמו שאני איתך בתוך הגוש. אתה כותב מדהים ובכיתי כל כך למרות שאני לא רגשן ואין לי שום קשר לגוש ותושביו. אבל מאוד התחברתי. תודה לך על זה ואשמח מאוד לפגוש אותך משה.
יעקב דוד07.08.22
39
החרדים קוראים ליהודים אחרים עמלקים נאצים ורשעים. מהבחינה הזו אין ספק מי זוו הקבוצה בעם ישראל ששורפת את אסמי התבואה ומרעילה את הבארות. זאת התודה של החרדים להכלה שלהם על ידי המדינה למרות שהתנגדו להקמתה, ולעזרה חסרת התקדים של מדינת ישראל לחרדים בכל המישורים האפשריים. הקנאות יוצרת אישיות מטומטמת בעלת רא
החרדים07.08.22
הכל נכון חוץ מהמהשפט המתנשא "הקנאות יוצרת אישיות מטומטמת בעלת ראייה דיכוטומית של המציאות"....שו האדא? מה תה רוצה?
ל07.08.22
38
גרמת לי לבכות ממש עם התיאור החי ושובר הלב הזה שלך. לא נשכח ולא נסלח, לעולם
תמר 07.08.22
37
בשביל שוחד ושלמונים בסך 180 מליון דולר למוסדות החרדים, החרדים נתנו יד להחרבת בתי כנסת ובתי מדרש בגוש קטיף. אסור לשגוח את זה. זה מראה מה באמת שווה התורה החרדית ואיזה ערך יש לדמעות התנין המזויפות שלהם על שנאת החינם שהחריבה את מקדשנו. 2000 שנה של גלות פוגרומים ורדיפות לא הפילו אצלם שום אסימון שאולי צרי
אבי07.08.22
חרדי ומסכים איתך עם כל מילה
חרדי08.08.22
בס"ד הזהרו בלשונכם!!! לפני שאתם מוציאים שם רע על החרדים בכנסת אתם צריכים לבדוק טוב טוב אם הם באמת תמכו בגירוש. אל תשכחו שהם בכלל לא היו בממשלה שעשתה את הגירוש. אריק שרון הדיר אותם כשהקים את מכשלתו השניה ולקח את טומי לפיד. אל תשכחו שבאותם שנים החרדים אכלו מרורים ממנו והרב עובדיה זצ"ל קילל את אריאל שר
הצדיק ממדינת סדום09.08.22
36
טור מרתק. תודה לך על זה
יפית14.08.22
35
חייבים משיח עכשיו!!! ככ כואב! הייתי שם כנערה עם עוד הרבה יהודים, שום דבר לא עזר.. חייבים משיח עכשיו! משפחת קרישנזפט, משפחה של זהב! משפחה לדוגמא! איזו הכנסת אורחים! כתבת יפה!
עצובבבב! לקרוא ולא להאמין! 08.08.22
34
וואו. כתבה מצמררת. איזו תעוזה
ינוי07.08.22
33
תודה רבה על הכתבה, ממש רציתי משו שמדבר על הגוש שנזכה במהרה לגאולה ושד' יאמר די לצרותינו
אני07.08.22
32
כתבת מדהים.
ואווו07.08.22
31
בכיתי מאוד
ניסים בן זכאים07.08.22
30
חמוד ומרתק. תודה על השיתוף.
משה14.08.22
29
אוי מיוחד!!!! כמה כואב בלב.......
ט07.08.22
28
יפה מאוד. ריגשת
יהודה15.08.22
27
איזה סיפור מטורף. ואתה אמן כתיבה להעביר את החוויות שלך. אני באמת חושב שכדאי לעשות מזה סרט. נוגע ללב ממש!
מטורף07.08.22
26
וואוו משה כתיבה מדהימה. אחלה ניסוח וסגנון. ריגשת ממש. כאחד שכתיבה וקריאה הם תחביב בשבילו, תן יותר מאמרים וטורים שלך. תודה
חיים08.08.22
נכון!! מרגש ממש, תודה רבה!
רבקה12.08.22
25
התרגשתי מאוד מהכתיבה שלך. ממש התחברתי. הערה קטנה: הגירוש החל ביום ד, למיטב זכרוני
גם אני הייתי שב"ח בנווה דקלים08.08.22
24
כתבה יפה, אבל מחאה על ביזוי הרב אבינר בתואר 'ממנמיכי הראש'. מה הוא חבר שלך?
מד07.08.22
בס"ד אם הוא נתן סטירה לילד אז בשבילי הוא לא רב.
רק לא ביבי!!!09.08.22
23
מאוד אוהבים להאשים את החכים החרדים, אבל צריך לדעת שהאשמה היא כפולה. היה ניתוק מוחלט מצד הדתיים לאומיים לחרדים כאילו שכל אחד רק דואג לצרכים ולדברים שלו והאשמה בעניין היא לא פחות של הציבור הדתלי. דבר נוסף, זכרו מי עוד היה בממשלה... המפדל דאז וכל הדתיים והימניים בממשלה שלא עשו כלום כאשר מהם היה מצופה.
יהודי מאמין07.08.22
אפשר להאשים את כולם אבל אנחנו כחרדים וכדתים מצפים מהחכים החרדים והדתים! כי ברור שמי שאין לו יראת שמים חושב רק על הכיסה שלו ועל עצמו אבל בנדאם חרדי ברור שמצפים ממנו ליותר!!!
פלוני07.08.22
למה להאשים אותם???? אין צורך לחזור לימים השחורים דאז. תקשיב למה שאדון גפני מזמר בימים אלה... לא מעניין אותו שלמות הארץ לא היום ולא אז. אדון ליצמן ברח לים המלח ואיתו עוד כמה מנכבדי ה"עדה"... היחיד שמדבר ברור זה מאיר פרוש
שלמה07.08.22
חברי אגודה התנהגו בצורה מחפירה כלפינו. הם תמכו בשרון תמורת שלמונים ושטח חשוב בי"ם.
מגורש08.08.22
22
מרתק ביותר
חיים07.08.22
21
וואווו. איזה טור מרגש וסוחף. בוז לחרדים שנתנו יד לחורבן הזה. לא נשכח ולא נסלח
חרדית 07.08.22
20
מילה אחת תורה שווה יותר מהכל
פשוט וברור.08.08.22
כשיפנו אותך מהבית נזכיר לך שהתורה חשובה יותר מהכל
יהודי10.08.22
19
כתבה מרגשת. כתושבי גוש קטיף לשעבר.. משפחת קירשנזפט האהובה והמיוחדת כמו כל תושבי הגוש שהיו ממש משפחה אחת גדולה בת כ8000 נפשות. כל כך הרבה גוונים היו ועם זאת אהבה גדולה לכל אחד. הארץ מחכה לנו שנחזור. צריך לומר זאת וצריך לדרוש לחזור!!! זוהי אדמת קודש. גרעין "הביתה"
הביתה08.08.22
18
ואו משה מרגש ומרתק!! אנחנו ירדנו עם ארבעה!! ילדים קטנים לאוהל בכפר דרום. היינו שבחי"ם משובחים שם.. לעולם לא אשכח את הקיץ הזה של הגרוש...כמה כאב היה שם ואהבת ישראל ושותפות. מאוד הזדהיתי שכשיצאנו משם..עולם כמנהגו נהג..איך לא כולם בוכים ובדרך לגוש?? העולם המשיך לחיות כאילו לא קרה דבר...ואו זה כאב מאוד.
ברסלב וקוק07.08.22
17
משפחת קירשנזפט המדהימה וילדיה ממשיכים לפעול ולהאיר. משיח עכשיו
אילת07.08.22
16
הרב מנס , הייתי תלמיד שלך בכיתה ה' בת"ת אוהל התורה , מוכשר , כתבה מעולה , ממש נותן מבט אחר ומיוחד על הגירוש .....
אביתר07.08.22
15
החכי"ם החרדים לא ישתנו בגללם חרב גוש קטיף והם עדין שמאולנים רק בן גביר!!!!!!!!!
אני08.08.22
14
"עוד נשוב לשם" מצמרר.....
שש07.08.22
13
סוף סוף מ/שהו חדש ומענין. תביאו עוד דברים כאלו.
ו07.08.22
12
מרגששששש משיח עכשיו!
מחוזק07.08.22
11
מדהים מרגש.זוכר את התקופה
אלי18.08.22
10
ככה זה הערבים!!! נותנים להם והם תוקפים!! התורה אומרת לנו רק בכוח!!! אם נראה להם חוזק הם פשוט יפחדו ויכבדו!!!! הם צריכים לומר להו תודה שהם בכלל פה בארץ הרי לא טוב לשום ערבי בעולם רק פה בארץ הם כמו מלכים!!
רק כוח משפיע על הערבים07.08.22
9
היום כולם יודעים ומבינים שהטרור ירדוף אחרינו. אני זוכר שהיו קיבוצים שתמכו בהרחבת הגוש - חשבו שככה הם יקבלו שקט. והנה הביאו לנו את הטילים לכל הארץ. רק שהאמת שדם יהודי נשפך שם כמים. כך שבמבט היסטורי אין תשובה חד משמעית
נטע ר.07.08.22
8
17 שנה ולא 15
יעל07.08.22
7
מאמר נפלא ומעורר השראה. אך היה מיותר המשפט שלימדת גמרא 2 נערות....
משה07.08.22
לגמרי
שרה07.08.22
גם אני נהניתי מאוד מהכתיבה,ממש תיאור חי מהמתרחש שם לפני 17 שנה, נראה בחור נחמד ותמים,אבל התיאור של הבנות קצת צרם לי... זה פיקנטי,אבל מיותר.
גיטי08.08.22
6
הדבר הכי ארוך שקראתי בחיים שלי והכי עצוב ומרתק. אתה כותב מדהים ועם התמונות זה לא נתפס.
ישראל חיים15.08.22
5
חובת קריאה
שילה בן חמו07.08.22
4
עד עכשיו לא ברור למה עשו את זה
תמיהה גדולה07.08.22
3
מהסיפור שלך ניתן ללמוד על נשמה טובה שיש לך ועל אהבת ישראל שיש בה בך. מקסים
תהילה 07.08.22
2
חחחח כבר אז באלאגניסט,
זונדל07.08.22
1
יישר כח משה, החזרת אותי לזכרונות עצובים מהגוש ומהגירוש, הלוואי שנזכה כבר לראות אור חדש על ציון באהבת ישראל ובבניין ירושלים.
עמיאל27.07.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם