כיכר השבת

מחלוקת המנהגים

בשר בתשעת הימים? "יש קבוצות של תימנים חסרי דעת"

מרבית הגולשים אוכלים ב'תשעת הימים' דגים או סויה, אך התימנים אוכלים בשר; הגאון רבי אברהם יוסף יצא נגדם בחריפות רבה, ואילו הרב אורן צדוק טוען ש'הספרדים מפחדים מהאשכנזים' (חרדים)

261
ישראל שפירא | כיכר השבת | ד' באב | 01.08.22
הגאון רבי אברהם יוסף ונתח בשר
הגאון רבי אברהם יוסף ונתח בשר (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90; שאטרסטוק)

בתפריט אצל מרבית גולשי 'כיכר השבת' האשכנזים והספרדים לארוחת צהריים היום 'תשעת הימים' - היה דגי סלומון ומושט (במקרה הטוב), ושניצל תירס ונקניקיות סויה (במקרה פחות טוב). לעומתם, גולשי 'כיכר השבת' שנמנים על קהילת יוצאי תימן, אכלו ארוחת צהרים שכללה עוף ובשר כמנהג יהדות תימן מזה מאות שנים.

כנגד מנהגם של יהדות תימן, התבטא במילים חריפות הגאון רבי אברהם יוסף[1] בפינתו ברדיו 'קול חי'. בדבריו הרב יוסף הסביר וביאר את המקור למנהג שלא לאכול בשר ועוף בתשעת הימים, ומסקנתו: "אין מי שיפרוץ גדר, אין מי שיזוז מהמנהג, ויאמר אנחנו לא נהגנו". וכנגד מנהגם של יהודי תימן לאכול בשר בתשעת הימים התבטא הרב יוסף: "לצערי יש בארץ קבוצות של תימנים חסרי דעת".

"חסרי דעת" | דבריו החריפים של הגאון רבי אברהם יוסף על התימנים (ההקלטה באדיבות 'קול חי'; צילום תמונה: יונתן זינדל - פלאש 90)

הרב אברהם יוסף הדגיש כי הוא קורא לחלק מהתימנים 'חסרי דעת' כי "הם לא מוכנים לקבל את דעת הכלל, הם מוכנים לעשות הכל לשמר את מנהגי אבותיהם", והמשיך: "ובאמת אם היה בדעתם לחזור לתימן. בבקשה שיאכלו בשר. אני לא מכיר תימני אחד שרוצה לחזור לתימן. הם באו לארץ במטרה להישאר בארץ. אם כך איזה סיבה יש להקל ראש בעניין אבלות על תשעה באב. וכי תשעה באב שייך לכל העדות חוץ מהתימנים? מה הם לא בכלל ישראל?. חלילה. לכן צריך ללמד אותם מוסר השכל להיות חלק מעם ישראל להיות מהמתאבלים על ירושלים ולא לאכול בשר בתשעת הימים כמו כלל ישראל" סיים הרב אברהם יוסף את דבריו החריפים.

כאן במדור 'היסטוריה ואקטואליה' סיקרנו בארוכה את הפולמוס על המנהגים ודרכי הפסיקה השונות בין העדות השונות שהתקבצו לארץ ישראל לאחר 2000 שנות גלות, ובעקבות הפירוד בין רבותינו הפוסקים בכל הדורות, התוצאה היא של מנהגים שונים האחד מהשני.

הגאון רבי אורן צדוק, מגאוני תימן ראש בית ההוראה נזר ההוראה, ומרבני בית ההוראה 'המאורות' אותו הכירו גולשי 'כיכר השבת' כשפורסם הוראתו של הגאון רבי יצחק רצאבי לתלות ביצי יענים בבתי הכנסיות, פרסם תגובה הלכתית לדברי הרב אברהם יוסף.

בשיעורו השבועי הקבוע בבית הכנסת 'מורשת אבות' ברעננה, ביאר הרב צדוק ועשה סדר בפולמוס. להלן תקציר דבריו שם:

ראשית, המנהג שלא לאכול בשר בתשעת הימים הוא מנהג ככל המנהגים, ואינו הלכה כלל ועיקר, והעיסוק בו אינו חדש כלל ועיקר וכבר היה לעולמים, שכבר נתון הוא במחלוקת מזמן הגאונים. ויתירה מזו הרמב"ם עצמו שמעיד על מנהג זה, מעיר עליו במקום הרב המגיד 'נושא כליו' החשוב ביותר, וכותב 'שהמנהג הזה לא פשט בארצות אלו', וכן מעידים מגידים ראשונים ואחרונים על מנהגם לאכול בתשעת הימים, לעומת אלו שכותבים שמנהג מקומם להימנע.

שיעורו של הגאון רבי אורן צדוק - תשובות לאלו שכופים את התימנים שלא לאכול בשר בתשעת הימים - כ"ז תמוז התשפ"ב מורשת אבות רעננה

אולם ההבדל בין אז להיום, שכל אחד כיבד את מנהג השני, ובוודאי שלא השמיץ אותו לקראו 'חסר דעת', השם ירחם. ויש לשאול מאידך, האם אנו נעז לקרוא לציבור הספרדים בפרט שומעי לקחו של מרן הראשל"צ זצ"ל 'חסרי דעת', בהיותם עושים נגד רוב ככל קהילות ישראל להתיר נישואין עד ראש חדש אב, בשעה שכל ציבור בני אשכנז ותימן נמנעים, ואף רבים רבים מבני קהילות הספרדים עמם במנהגם להימנע?!, ומדוע יראו להפריש עצמם מן הכלל להתיר זאת, וכי אינם בכלל שאר ישראל? האם אינם צריכים להתאבל על חרבן הבית כמו כולם, [מידה כנגד מידה]? אלא פשוט הדבר שכל אחד יעשה כדעת רבותיו ואבותיו, ואיש על דגלו באותות לבית אבותיו. ולא זו הדרך לפסול את השני גם אם אינו סובר כמוהו, ועוד לכנות אותו בשמות נלוזים בפרהסיה בפני הרבים, ומה גם לבזות עדה קדושה שלימה מישראל, ועוד לומר זאת בימי בין המצרים, בשעה שאנו אבלים על חרבן הבית שנחרב בעוון שנאת חנם?!.

עוד הוסיף הרב צדוק, שאין קשר ליסוד הידוע 'אתריה דמרן', היינו לעשות כמותו, היות שאין כאן כל הוראה אלא שוב רק מנהג, ומה הקשר ל'אתריה' בדבר הנעוץ במנהג. וגם זה הדבר לכשלעצמו איננו סוברים כן בהיות הקהילה התימנים הגיעה כולה עם רבניהם בתי דין שלהם, והדברים ידועים. ועוד אף הם שמטיפים לנו מוסר, אינם נוהגים כדעת מרן בתשעה באב לגמרי, לדוגמא שמניחין בבית כנסת בתשעה באב שחרית, טלית ותפילין בברכה, היפך הוראת מרן בשלחן ערוך סימן תקנ"ט, וכבר השיג עליהם בזאת הגר"ש משאש זצ"ל רבה של ירושלים, יעוין שו"ת שמש מגן חלק ב' סימן ו'.

עוד העלה הרב אורן צדוק נקודה חשובה בעניין זה, 'ויתירה מזו מדוע הנכם נטפלים בכל העניינים דווקא לתימנים ולא לאשכנזים, אם זה אתריה דמרן כולם צריכים לעשות כמותו כולל האשכנזים, והתשובה ברורה שאינכם יכולים להתמודד עמם, אתם מפחדים מהם, שיכול להיות שהם עצמם יאמרו לכם שהם בעלי הבית כאן ואתם הנכם אורחים, לכן אתם נטפלים רק לעדה קטנה, להם אתם נותנים במה, 'מנהג אשכנז', ואילו שאר עדות קטנות אתם מבטלים, ואם תשובתכם בזאת הינה שכל עדות המזרח אחד הם, שאל הרב צדוק 'כיצד הגעתם לכך שהם אחד, בזה שמדברים ערבית?!'.

עוד תמה הרב אורן צדוק בשם איזה 'מנהג המקום' אתם רוצים לבטל את מנהגינו, כמה היו ספרדים בירושלים קודם שהגיעו התימנים, מה גם שבירושלים עצמה היו הרבה עדות כידוע, ואל מי בדיוק הנכם רוצים לבטלנו, אם רק לספרדים של היום, הרי מדובר על אוסף של עדות, מרוקאים, עירקים, חלאבים, כורדים, בוכרים, אלג'ירים, תוניסאים, טריפוליטאים ועוד, שרק לאחר שביטלתם אותם והעלמתם את זהותם, נוצר לכללות הספרדים מושג של 'רוב', ובשמו משתמשים לבטל שאר עדות קטנות, שעדיין מסרבים לבטל מנהג אבותיהם.

על כרחך אין בדברים אלו ממש וכל עדה תחזיק במנהגה, [יעויין חזון עובדיה הלכות 'ארבע תעניות' עמוד רל"ח וצרף לכאן], טוען הרב אורן צדוק.

לסיום הוסיף הרב צדוק נקודה חשובה, שרק תימני שמקפיד לשמור מסורת אבותיו כל השנה, שחולט את הבשר ומקפיד על חוזר וניעור וכדומה, רק הוא רשאי להמשיך במנהגו שלא להימנע מלאכול בשר בתשעת הימים אולם מי שמתנהג כמו ספרדי בכל השנה שימשיך לנהוג כן גם כעת, כפי הוראת רבותיו הספרדים.

ובעניין מה שרמז הרב אברהם יוסף שאין להם לפרוץ גדר, ורמז בכך למה שכתב מרן בשלחן ערוך סימן תקנ"א סעיף י"א, הנה כבר הוכיח בפשיטות הרב צדוק בתשובה בשו"ת אורן של חכמים ח"ד (שהופיע באתר המאורות), שאין הדברים אמורים אלא רק מי שאינו נוהג כפי מנהג אבותיו, ואוכל בשר, ולא מי שלא נהגו אבותיו בזאת.

'כיכר השבת' פנה אל הגאון רבי אברהם יוסף בכדי לקבל את תגובתו לדברי הרב צדוק, וכשזו תתקבל - נפרסמה מיד.

[1] פורסם ברדיו 'קול חי' בפינת 'אורחות חיים', יום רביעי כ"ח אב בשעה 9.45 בבוקר.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
261 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
166
אם אתה לא מכיר את העדה הקדושה הזאת עד הסוף אל תוציא סתם דברים תכבד את עצמך אתה ברדיו כל עמ''י שומע את מה שאתה אומר אז בבקשה שמור מילים ותחקור את הדברים עד הסוף לפני שאתה מדבר ככה על עדה שלמה לא מתאים לבן של הרב הכי מוערך בעני לדב ככה (לא שכול הרבנים הגדולים לא.....) על שנאת חינם חרבה ירושלים
תימניה גאהההההה20.08.22
ברוך ה' יש כאלה המגנים על עדתנו
אנונימי22.08.22
165
אציין עובדה אחת בלבד בשנות ה50 ועוד הרבה לפני זה בשנות ה30 הגיעו עולים מתימן עם סממנים יהודים ברורים פאות כיפה מיוחדת גדולה , והנשים צנועות מכוסות מכף רגל ועד ראש כולם מקטן ועד גדול ידעו העל פה את חמשת חומשי תורה וכל התפילות אשר נשתמרו בגלות דורות שלמים מחורבן הבית ועד שעלו לארץ הקודש . לעומת ז
בני אהרוני07.08.22
טעות בידך להגיד שהם הגיעו ללא סממנים, אבותי עלו ממרוקו ומתוניס ושמרו על מצוות ה' ככל היהודים, זה שיתרחקו זה בגלל קבלת הפנים החמה שעשו להם הציונים וד"ל
רבקה 08.08.22
לרבקה, עם כל הכבוד ליהודי מרוקו ותוניס, רבים מהם היו חילונים עוד במרוקו ותוניס. רבים מהם שיחקו שש בש וקלפים. אין מה להשוות אותם ליהודי תימן שכולם ללא יוצא מן הכלל היו בני תורה. מי שלא ראה מה זה יהדות תימן בתימן, לא ראה יהדות מימיו
משה09.08.22
משפחת אבוחצירא עם פיאות. כן לא ארוכות כי הלכו אחרי דעת האר"י שהפאות צריכות להיות קצרות ולא ארוכות.
רם07.07.23
על מה אתה מדבר?
לאף אחד מהמגרב לא היו פאות10.12.22
164
אברהם יוסףאתה לא מעניין אותי מצידי תאכל דגים כל השנהואל תתערב במינהגי יהדות תימן הנפלאה. לצערי חלקם נטשו את מסורת אבותיהם ואישכנזו את עצמם לדעת לצערי וגם אתה וחברך לא שומרים על מסורת אבותיכם ומאשכנזים את עצמם מפחד הבקורת שלהם אז תניח לעדה התימנית כי היא היחידה שעדיין שומרת על היהדות האמיתית... תתבי
ללא שם04.09.22

הצגת כל התגובות

163
קודם כל אני כלום ואדם פשוט,בדיוק בפרשת זו פרשת דברים משה רבינו מוכיח את העם רק ברמז בתחילת הפרשה,וזה משה רבינו שמוכיח ומלמד כיצד יש להוכיח,ואם מישהו שמוכיח גורם להתרעמות נגדו, מובן מיכך שלא רק שלא הוכיח אלא פגע בבני אדם יצירי כפיו של הקב"ה,וחוץ מזה בית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם ולא בגלל אם מן דהוא א
ללא שם05.08.22
162
דברי הרב מפלגים ולא מאחדים. יש לתימנים שאוכלים בשר בתשעת הימים על מה לסמוך. הגזענות מתחילה מלמעלה, ולכן מתאים הביטוי "אם בארזים נפלה שלהבת..." , וזו דוגמה אישית של רב בישראל?! מן הראוי שיתנצל בפני קהילת בני תימן , אך קודם שיקרא את תשובתו המלומדת של הרב צדוק.
ללא שם05.08.22
161
דברי הרב מפלגים ולא מאחדים. יש לתימנים שאוכלים בשר בתשעת הימים על מה לסמוך. הגזענות מתחילה מלמעלה, ולכן מתאים הביטוי "אם בארזים נפלה שלהבת..." , וזו דוגמה אישית של רב בישראל?! מן הראוי שיתנצל בפני קהילת בני תימן , אך קודם שיקרא את תשובתו המלומדת של הרב צדוק.
ללא שם05.08.22
160
דברי הרב מפלגים ולא מאחדים. יש לתימנים שאוכלים בשר בתשעת הימים על מה לסמוך. הגזענות מתחילה מלמעלה, ולכן מתאים הביטוי "אם בארזים נפלה שלהבת..." , וזו דוגמה אישית של רב בישראל?! מן הראוי שיתנצל בפני קהילת בני תימן , אך קודם שיקרא את תשובתו המלומדת של הרב צדוק.
ללא שם05.08.22
159
רק תימנים ואשכנזים קוראים בתורה באופן מיוחד לעומת זאת הספרדים רוצים רק ירושלמי. למה לא כל אחד ממשיך את מנהג אבותיו!!!!
ללא שם05.08.22
158
מה לכם ולראשונים ,בני תערובת של אירופה
ללא שם05.08.22
157
מה זה התגובות האלה מי אתם בכלל שבבניקים במקלדת בגלל שנפגעתם אתם פותחים את הלוע שלכם ואל תשכחו ..ונידון בצואה רותחת....
ללא שם05.08.22
156
במקום להתמקד בדברים הבאמת חשובים לקראת חורבן הבית מתעסק בהכפשה וזלזול בעדה ומנהגיה. לא לעניין. בטח לא בימים אלו שנדרש להוסיך אהבת חינם. חבל.
ללא שם04.08.22
155
כבוד הרב יהדות תימן לא שינתה ממנהגיה מבית ראשון והספרדים שינו כמה וכמה פעמים
עודד מחבוש04.08.22
154
"הרב" אברהם יוסף גם עז פנים, גם קריזיונר , וגם מושחת , שהורשע בעבירה פלילית כאשר קיבל החלטה כרב עיר בניגוד עניינים מובנה והעשיר את בד"ץ בית יוסף ששייכת לאחיו במליוני ש"ח , מאדם כזה אין להתרגש כלל.
אורי04.08.22
153
אני מתנצל על מה שאמרתי
ספרדי בנשמה03.08.22
152
זה רק מנהג ירושלים לא לאכול בשר.. האם הם (הספרדים) עושים עוד מנהג ירושלים בכל הארץ?? כמו מעמד ומושב למת או 7 הקפות למת הם עושים רק בירושלים ויש עוד מנהגי ירושלים שהם לא עושים אז מה רק על בשר הם מתעוררים בימים האלו......
יורם02.08.22
בראש העין ממשיכים עם כל המנהגים הללו
מיקי03.08.22
151
ניחא התימנים רק 9 ימים, מה נגיד על האשכנזים שמרשים לעצמם כל השנה לאכול דג עם חלב?
ללא שם02.08.22
גם לגבי דג עם חלב נהגו יהודי תימן היתר, כך אמר הגר''ע בסיס זצ''ל בשם אביו מארי יחיא בסיס זצוק''ל
תימני שאכפת לו04.08.22
מה נגיד על ספרדים שמרשים לעצמם קטניות להתקלח במים חמים בתשעת הימים???
בחור ישיבה02.08.22
150
אין על התימנים בעולם😍
ללא שם01.08.22
149
"עולם הפוך איתי" - מקפיד באדיקות על אי אכילת בשר בתשעת הימים שיסודו ממנהג, ומאידך נותן כשרות למצה עשירה [פפושדו] שרבים אמרו [ביניהם: הרב אליהו, הרב רצאבי ועוד רבים], שהיא כרת גמור...
אורן01.08.22
148
זה באמת מצחיק לכפות מנהג מסוים, כי מנהג כל משמעותו כי כך נהגו, מי שלא נהג אין שום ענין לנהוג כעת, אך מה שמוזר זה שהתימנים שתמיד נתלים ברמב"ם פתאום עוזבים אותו והולכים עם המגיד משנה.
חזונישניק01.08.22
תגובה למספר 69 תעיין טוב שהרמבם כתב בהלכה ו שיש נוהגים פרושו שזה מנהג ווהרב המגיד הוסיף שלא כל המקומות כך נוהגים ושוב תעין בהלכה ז והרמבם כותב שלא אוכלים בסעודת מפסקת בשר משמע שלפני כו כו היו אוכלים וכן תראה לרב קורח זכר צדיק לברכה כתב כן בספרו על הרמבם
י צ02.08.22
147
ידוע שזה ענין של מנהג ותו לא על זה נאמר מילים פורחות באויר
יוני שטרו01.08.22
146
על פי ההלכה אין שום בעיה לאכול בשר בתשעת הימים עד סעודה מפסקת! זהו דין התלמוד. ולכן, כל המחמיר שלא לאכול אינו הולך על פי ההלכה אלא על פי מנהג מאוחר. ואלו דברים פשוטים וידועים ודברי הר' אברהם הזויים ואסור לשמוע אותם. אני מציע לו שילך לבקש סליחה מכל הגדולים שאכלו בשר במשך כל הדורות. התנאים והאמוראים ו
שלום01.08.22
יש מנהג של ציבור ...אל תפרוש מן הציבור
לא מדוייק01.08.22
בילבול מח.. איזה ציבור? זה קהילה שהגיעה בשלמותה. ולכן ממשיכים לנהוג כמו המנהגים שלהם.
יודי02.08.22
דבר יפה
יייי01.08.22
145
חזק! התגובה של הרב אורן חזקה, מפריך עד היסוד את ההתערבות השסניקית במנהגי עדות אחרות.
קד01.08.22
144
בעבר בחרתי בהם. עד שהבנתי שאין מצווה לתת את כבוד עדתנו המפוארה למכים.
תימני לא בוחר ש"ס01.08.22
143
לפי המון שנים נוכחתי בתלמוד תורה שתילי זיתים בבני ברק , לשיעור מפי הרב יצחק אבא שאול זכר צדיק וקדוש בסימן ש"יח בישול בשבת. הרב פתח , שלושה בתי דינין הם : אשכנזים . ספרדים . ותימנים . והסביר את כל הדעות לגבי כל השיטות , לגבי תבשיל שהתבשל כל צורכו , אפילו מלא רוטב { כגון מרק} . חבל לדבר בצורה כזו ,
תימני ,חן01.08.22
142
הרב צדוק אומר להתיר לאכול אבל מי אמר שהם אוכלים בשר בימים אלו . כאחד שגר עשרות שנים בסמיכות לתימנים לא ראינו שהם אוכלים בשר באמצע השבוע .
חזי01.08.22
אז הם לא תימנים אמיתיים
יאיר01.08.22
לא קשור. גם בתימן היו דעות וסברות. וכן במדינות אחרות. זה לא מקשה אחת.
מני01.08.22
141
לא מבין את הרב אברהם יוסף בעניין זה
איתי01.08.22
ובענינים אחרים כן?????????????????????? אחיו הרב יצחק אתה כן מבין בכל הענינים????
ג01.08.22
140
חסרי דעת? גם המשנה חסרת דעת? אי אכילת בשר הוא מנהג מאוחר יותר שאני נוהג בו כי כך אבותי נהגו אבל אין לי הזכות וגם לרב גדול ככל שיהיה להתערב לקהילה שנסמכת על גדוליה. הם ינהגו כדעת רבותיהם ואתה תנהג כדעת רבותיך. מי שחלק את התורה כאילו יש רק אשכנזים וספרדים טועה יש הרבה יותר מזה וזה הרבה יותר עמוק. גם ב
מני01.08.22
139
דברי הרב מפלגים ולא מאחדים. יש לתימנים שאוכלים בשר בתשעת הימים על מה לסמוך. הגזענות מתחילה מלמעלה, ולכן מתאים הביטוי "אם בארזים נפלה שלהבת..." , וזו דוגמה אישית של רב בישראל?! מן הראוי שיתנצל בפני קהילת בני תימן , אך קודם שיקרא את תשובתו המלומדת של הרב צדוק.
ללא שם05.08.22
138
בית המקדש נחרב בעוון שנאת חינם.הרב אברהם יוסף מיותר לגמרי מה שאמרת על העדה התימנית הקדושה .כל עדה ומנהגיה בבקשה ממך שתגיד שטעית ויבוא שלום על ישראל.שבת שלום ומבורך.
ללא שם05.08.22
137
הרב המגנה שכח בכלל על מה אנו צמים ומתאבלים. להבנתי לא על אבנים...אנו מתאבלים, אין לבורא בעיה להרים בשנייה את אבני המקדש במהירות של כהרף עין. ורצוי שהרב הזה יתעשט ויזכור למה חרב בית המקדש אם לא על הלעזת איש על רעהו על. התנשאות שגררה שנאת חינם...וחבל שהוא ממשיך זאת בימינו ומלעיז על קהילה שלימה. רצוי ש
ללא שם05.08.22
136
אם אסור לאכול בשר ב 9 הימים. למה מסעדות כשרות שמוכרות בשר עדיין כשרות ב 9 הימים הללו? לא כדאי שיהיו סגורות או לפחות לא ימכרו מנות בשריות בימים אלו? משום הכשלת הציבור, ואף מבחינת קבלת הכשרות לימים אלו, זה תמוה?!?! הרי גם לגבי כשרות, הכשרות הינה מא תשרי ועד יג ניסן, ולאחר הפסח ועד א תשרי לא כולל.
אשר05.08.22
135
תשובתו של הגאון הרב אורן צדוק מבריקה, מנומקת, מכבדת , מכילה , מחנכת, כוללת, מבוססת, ג'נטלמנית, מרשימה, גאה להיות שייך לעם שזה המודל של תלמידי החכמים שלו. לא מאמין שהרב השני אמר את מה שאמר נראה לי שתוכן דבריו וצורת הגשתם מתאים לתלמיד שאינו הגון ובור ועם הארץ שלו שהמציא "דברים בשם אומרם" , או שמד
אילן05.08.22
134
הרב רק רצה לעורר את העדה התימנית, להחזיק ביתר תוקף במנהגיה, להתאמץ בלימוד ההלכה ממקורה ולדעת מה נכון ומה לא. עובדה. זה בדיוק מה שדברי הרב עשו. אז וודאי שכוונתו היתה לטובה (והקב"ה צירפה למעשה, ישתבח שמו לא מביא מכשול ע"י ת"ח)
ללא שם05.08.22
133
זה מה שקורה שמקפידים על מה להכניס לפה אבל לא מקפידים על מה שיוצא מהפה
ללא שם05.08.22
132
הרב רק רצה לעורר את העדה התימנית, להחזיק ביתר תוקף במנהגיה, להתאמץ בלימוד ההלכה ממקורה ולדעת מה נכון ומה לא. עובדה. זה בדיוק מה שדברי הרב עשו. אז וודאי שכוונתו היתה לטובה (והקב"ה צירפה למעשה, ישתבח שמו לא מביא מכשול ע"י ת"ח)
ללא שם04.08.22
131
בושה וחרפה, ערב ט' באב ושנאת חינם מופצת בשפע. או שזה חוסר הבנה ודעת כולל.
אסף ריעני04.08.22
130
דבר ראשון אסור להתבטא בכזו צורה על שום רב כל אחד ילך לפי רבו והנהגותיו כך ניהיה מאוחדים ולתומי הכתבה יתייחסה לספרדים ותימנים אז מה הקשר שגם האשכנזים מתערבים פה
ללא שם04.08.22
אפשר בהחלט להתבטא על רב שמבזה עדה בישראל בוודאי שנסמכת על גדולי עולם. ואף אחד כאן לא ביזה אותו אלא אמרו שלא חייבים ללכת בדרכו זה הכל. האשכנזים מתערבים פה כי נמאס כבר לעדות ישראל מההתנהגות של הרבנים של שס שחושבים שהם ראשי הסנהדרין ואף אחד מעולם לא הסמיך אותם לזה. שהם יהיו רבנים לצאת מרעיתם והרבנים של
מני05.08.22
129
לא שמעתי את הרב מדבר בענייני גמילות חסדים ומנהגים טובים שיש להרבות בהם. להוסיף בהם. מאידך לעסוק בדבר האחרון שמנהיגות צריכה לעסוק בו. אנא כבוד הרב. דרג את אכילת בשר בסקלת הבעיתיות שבגינה לא נבנה בית המקדש? זה מה שמעסיק אותכם? פלגנות? אגב למה שלא תקרא ליהודי תימן להפסיק לתרגם? כלשבת קוראים בתורה וגם
יצחק04.08.22
128
הרב יוסף אתה תנהג כמנהג אבותיך ואנחנו כמנהג אבותינו שדרך התורה היתה מנהגם מגלות בית ראשון.לא סטו לא ימינה ולא שמאלה עדת תימן המפוארת שכולם אבל כולם הלכו עם פאות וזקן וידעו את כל התורה על בוריה הלכה למעשה.אין עוד עדה אחרת ששמרה על היהדות יותר מעדת תימן.אל תלמד אותנו מה לעשות ואיך לנהוג.
יוסי04.08.22
127
"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" (בבלי, תענית ל, ע"ב) ומי שבוחר לאכול בשר בתשעת הימים כדי לא להתאבל, בחירה שלו. מסתבר שלא כל אחד זוכה להתאבל על ירושלים. זו זכות גדולה שלא כל אחד זוכה לה.
בר04.08.22
פשוט בדיחה.... כשתתאבלו באמת כמו האשכנזים, נשמע עליכם...
מינן04.08.22
למדת משנה? כי שם הפסק הוא לא אוכלים בשר רק בסעודה המפסקת ואני ספרדי. כמו בני עדות תימן גם בני עדתי מרוקו אכלו מרורים ממשפחת יוסף. הם חושבים שיש להם בעלות על התורה.
מני04.08.22
אבל גם רבי עקיבא ורבי שמעון בר יוחאי וכל התנאים והאמוראים אכלו בשר בתשעת הימים עד סעודה מפסקת. האם גם הם לא זכו להיות ספרדים מתאבלים? לך תלמד משנה וגמרא ואחר כך תגיב מר בר הברבר. אתה בכלל לא מבין על מה אתה מגיב
משה05.08.22
רק חבל שלפי דין התלמוד במסכת תענית מותר לאכול בשר אפילו בערב תשעה באב ומה שאסור זה רק בסעודה המפסקת וגם זה רק כשהיא לאחר חצות. בור ועם הארץ שכמוך אפילו לא למד מסכת תענית האם התנאים והאמוראים לא התאבלו מספיק על ירושלים?
עידן04.08.22
מה זה בוחר שלא להתאבל ?! האם אדם שאינו נמנע אכילת בשר כי כך נהגו אבותיו וכן הוא הוראת התלמוד והרבה מהראשונים והאחרונים, הוא בכלל אלו שאינם רוצים להתאבל, וכי הנישואין אצל תלמידי הגר"ע יוסף זצ"ל שנוהגים היתר עד ראש חדש אב, הם בחירה שלא להתאבל, וכן הרחיצה בחמין ועוד ועוד שמתירין, היכן 'הדעת' נעלמה, כנר
תימני פגוע04.08.22
126
זה ממש מסביר לי למה כתמני אני לא מרגיש בנוח בסביבת חלק מהספרדים... למה אני מצביע ג וכן שולח את ילדי למוסדות אשכנזים...
איציק02.08.22
125
יישר כוח גדול לרב אורן!!!! תשובתך היפה , המכבדת והמכובדת . שירבו כמותך בישראל.
שרה02.08.22
124
יש דרך לומר דברים כאלה
ללא שם02.08.22
123
בין האשכנזים יש המבטאים ת' בלתי דגושה כ- ס' או שין שמאלית ולכן הם קוראים,"הצפור לא בשר" ! (בראשית - טו: י') ולכן יש התר לאכילת בשר-עוף בתשעת הימים.
יצחק רפל הכהן01.08.22
122
אם לא בשר שיאכלו פתות
ללא שם01.08.22
121
סליחה..... אבל אני מתבייש שיש כאלו שפוערים פיהם נגד מנהג של עדה כזו או אחרת....
יודי01.08.22
120
דבר כזה ירחיק את אלה שרוצים להתחזק מה גם שכל אחד ינהג כבית אבותם ועם ישראל כולם קדושים מספיק עם השנאת חינם עם לא הבנתם כמעט אף אחד היום לא בדרגות שהיו הדורות הקודמים ולא קרובים לזה לצערי.
איחך01.08.22
119
השם ירחם עלינו
ללא שם16.08.22
118
הרב הזה תמבל לעומת חכמי תימן
אני ולא אחר,03.08.22
יש לך שגיאות כתיב ןדבר יפה
לא משנה18.08.22
117
על כל פנים יש לנו קצת דעת להבין ממי למדת את הסגנון הזה
דניאל03.08.22
116
אני לא מכיר אפילו מזרחי אחד שרוצה לחזור לספרד, או מרוקו או תוניס או אלג'יר. הרי הם באו לארץ במטרה להישאר כאן. אם כך, איזה סיבה יש לכפות את מנהגיהם על עדות אחרות? וכי ת"ב שייך רק למזרחים? וכי אין עדות אחרות בכלל ישראל?
חנן. ב.02.08.22
115
מה זה קשור?! רוב ישראל בארץ ישראל אשכנזים אז הספרדים ינהגו כאשכנזים?! יש משהו לספרדים שיכולים לדבר איך שרוצים על מי שרוצה ולאפלות את האתיופים וכדו" אבל שזה אצלם ומישהו מדבר עליהם או מפלה אותם כולם צועקים "גזענות" "אפליה" יאללה כל הפוסל במומו הוא פוסל
בחור ישיבה02.08.22
מה פתאום הרוב הוא עדות ספרד והמזרח.
מני02.08.22
114
שלא נדבר על האשכנזים חסרי הדעת האלו שלא אוכלים קטניות בפסח
ללא שם02.08.22
113
יש משפחה שחרטה על דגלה להרוס את כל מנהגי אבא של כל העדות פה בארץ הקודש,וזאת ככל הנראה ממניעים משיחיים בטענה הכוזבת שצריך לאחד את כולם להלכה ומנהג אחיד,רק חסרי הדעת שכחו שאין אפשרות לעשות זאת עד ביאת גואל צדק.
ללא שם01.08.22
112
האם ניתן לעשות הייתר מכירה
הייתר מכירה01.08.22
111
..נו..שיתחילו להבעיר אש בשבת לחדד סכין למילה..כך מנהג עירו של רבי אליעזר בן הורקנוס..יש גדול ממנו ? ולאכול בשר עוף בחלב כשיטת רבי יוסי הגלילי ? בלי קשר לסגנון הלשון של הרב יוסף..כל אחד יעשה מה שבא לו..נו תורה תהיה עדרים עדרים..לטענה של הליצן למה הוא לא תוקף את האשכנזים..נכון רבי שמואל סלנט אמר שכל ה
ללא שם01.08.22
תגובה של עם הארץ סברות של בור
ח05.08.22
110
מרן היה לו כח של מנהיג אמיתי וקנה את מקומו בזכות עמלו ובצדק. להנהיג את עם ישראל והוא ידע את ההלכה הזאת והוא בחר שלא להגיד כלום לא יכול לבוא כל אדם שנושא את שם משפחתו ולהגיד כל מה שעומד לו בפה
יהודי01.08.22
109
לא מבין מה יש להתכווח, והרי כתב מרן השו"ע בסימן תקנ"ב הלכה א': ערב תשעה באב, לא יאכל אדם בסעודה המפסקת, שאוכלה אחר חצות, בשר, ולא ישתה יין. ולא יאכל שני תבשילין. עכ"ל נמצא שהתימנים הם אלו שמקיימים דברי השו"ע ולא האחרים, אז אם זה "אתריה דמרן" מדוע לא מקשיבים לו?!
שו"ע01.08.22
בסעודה מפסקת גם התימנים לא אוכלים בשר. הנידון דידן הינו על תשעת הימים.
שחר01.08.22
אתה לא מבין השו"ע פוסק זאת רק לגבי סעודה המפסקת, משמע ש... אם היה אסור כל 9 הימים, אז זה לא היה דין מיוחד לסעודה המפסקת, הבנת?
ח01.08.22
108
ממש תודה אפשר לומר את זה גם בעדינות
עדין 01.08.22
107
אין על התימנים הם אנשים טובים מאודד
מיכל01.08.22
106
התימנים הרבה יותר מחמירים בעניין של חורבן הבית והם אלה שהכי מרגישים את החורבן ואני אומר את זה בתור אשכנזי. התימנים לא היו שומעים שירים בכללי פרט לחתונות זכר לחורבן.
פלוני01.08.22
105
בינ"ו צר לי על התבטאותו של הרב אברהם יוסף. זה לא מוסיף כבוד. לקרוא "חסרי דעת" מעניין מה היה אומר הרב עובדיה על דברים אלו. אבל ידוע כב' הרב בהתבטאותו גם ברדיו בלשון חריפה . זו לא דרך חכמינו...בלי לעשות הבדלה שמעו את דברי הרב אבוטבול בשו"ת נעם דבריו ועוד. שכחנו מחלוקות של הרב בקשר למצה עשירה בדקו שם
מיכאל התימני01.08.22
104
אוטוטו משיח ולא ישאר מהוויכוח הזה אוויר ריק של חסרי דעת באמת......! גם ככה מי שיש לו מוח ולב יודע שכל הישיבשערס עושים כל יום בשלשת השבועות עושים סיום מסכת ומותר לאכול בשר בדיעבד מלכתחילה. אם היה שכל שם היו עושים כתבה מאחדת על שמחה ואחדות וסוף הגלות. רבי נחמן כובש את העולם!! כל הלומדים יתבטלו ויתביי
נתי17.08.22
103
הרבנים התימנים יותר צדיקים, קדושים, וטהורים מהרבנים האשכנזים והספרדים ביחד
אני ולא אחר,03.08.22
102
לדעת הרמב"ם, באגרת לגבי נסיעה בנהרות בשבת, הוא כותב כי יש להתיחס למנהגים בזהירות רבה. חכמים יכולים להחמיר ולנהוג בחומרה, גם נגד בפסיקת חז"ל, בתנאי שיציינו שאין איסור בדבר, אלא החמרה בלבד. ואם לא עושים זאת, יש למחות כנגד המנהג הזה, ולהודיע שהוא מותר, ומי שרוצה להחמיר, שיחמיר על עצמו. והוא מוסיף, כי
ללא שם02.08.22
101
רק תחשבו שרב אשכנזי היה מדבר על ספרדים שהם חסרי דעת בגלל שאוכלים קטניות בפסח....
בחור ישיבה02.08.22
100
ועל דברי הנאשם בפלילים(עניני כספים) נאמר בגמרא תלמיד חכם שאין בו דעת נבלה טובה הימנו. יש שירשו מהרב עובדיה את הבקיאות את האצילות את הקדושה ומאור הפנים ויש שירשו רק את ההתקפות שאצל מרן על פי רוב היה מכאב לב או מלווה בחיוך.
השומר02.08.22
99
מאות של שנים בתימן אכלו בשר והיום כל רב חכם שרוצה למצוא חן בעיני האשכנזים יש לו מה לומר .יהדות ספרד הולכת ונעלמת היום אנחנו מחכים את האשכנזים
בועז אלפי מנשה02.08.22
98
בדיוק נזכרתי שאחיו הצדיק אמר שפפושדו זה ספק יין נסך וחמץ בפסח. עד עכשיו הוא לא הצליח להשיג כשרות נורמאלית. והוא מדבר על עדת קודש נפלאה שהכל נשמר אצלה בדקדוק שאין כמוהו? פחחחח
אודי01.08.22
97
אתם יודעים אלו רבני ש"ס הם הולכים אחרי הליכוד, כמו חברי ליכוד מי שאינו הולך איתם הם שמאלנים, כך גם חברי ש"ס מי שאינו נשמע להם הם חסרי דעת.
ציון01.08.22
96
אם בזה עסקינן!יואיל הגאון ויאמר הלא בפסח הספרדים לא נוגעים בקניות והשאר כן האם חשבתה עמוק שמתנהגים כשמם כן הוא. אין צורך לפלג תמצא דברי חוכמה ותעביר אותנו
ללא שם01.08.22
95
יש כלל בהלכות אבילות שהולכים לפי המיקל , שזה מנהג יהדות תימן .
תימני בלדי01.08.22
94
לדעתי כולם כולל האשכנסים צריכים לשמור את הפסקים והמנהגים של הרב עובדיה כי הוא הר הראשי ופוסק אחרון.
שמעון01.08.22
93
כל יהודי ינהג כמנהג קהילתו וכהוראת רבניו ולא כהוראת רבני קהילה אחרת.
ט01.08.22
92
אני אגיד לכם מה יותר חמור מלאכול בשר בתשעת הימים? לעורר שנאת חינם. באו לא ניפול לזה.
תמנייה01.08.22
91
מי שישמע כמה התמנים אוכלים בשר בתשעת הימים גם אם הם אוכלים אין לו טעם
אביב01.08.22
מוזמן לבוא לתימני אמיתי לטעום
יאיר01.08.22
90
גדולי הפוסקים בכל הדורות כתבו שגם בארץ ישראל, קהל (כמו תימנים ) יכולים (ואולי חייבים) להמשיך בכל מנהגיהם. ויש כאלה שמדברים בלי שלמדו את הסוגיא (או מדמיינים שכן),ולא מבינים כלום. ויש כאלה שלא מעניין אותם האמת. העיקר לשלוט על כולם,לא לשם שמים,והם חולקים על מרן יותר מכולם, בתירוצים שונים ומשונים.
יעקב01.08.22
89
היכן מנהג המקום?
אלון 01.08.22
אין היום "מנהג המקום". תמיד בארץ ישראל היו מנהגים שונים, מי שאומר אחרת לא דובר אמת. תמיד היו בירושלים העדה המוגרבית והעדה התימנית, והאשכנזים והחסידים ועדות המזרח והמקובלים.
דניאל01.08.22
88
שאם לא כן היה תגרן בשוק. דרכיו אינם נעם ונתיבותיו אינם שלום.
זכה ה״רב״ ונולד למשפחה מיוחסת 17.08.22
87
אני תמני ואוכל בשר בתשעת הימים חבל מאוד שהרב אברהם יוסף מתבטא בצורה כזאת זה לא נכון ורק מוסיף שנאת חינם ויותר מציק לי זה שבעיצומם של ימים אלו שאנו צריכים לעשות חשבון נפש בעניני בן אדם לחברו אנו נגררים לשיחות וויכוחים כאלה שרק מפלגים אותנו ומרבים לשון הרע והתוצאה היא כל התגובות פה הלוואי ונזכ
ללא שם04.08.22
86
איך יהודי עיראקי שבא מארץ שבמשך 600 שנה לא היה בה לימוד תורה (מאחרי תקופת הרמבם ועד רבי עבדאלה סומך לא היו רבנים בעיראק, עד שבא הרב צדקה חוציין מחאלב והציל אותם) בא ומטיף לעדה שבה היה רצף של לימוד תורה מימי בית ראשון????
ללא שם03.08.22
מרוב שכלתנותך אתה חושב שאתה יודע הסטוריה אז אתה רחוק ואין לך מושג
עיראקי גאה04.08.22
זו עובדה היסטורית. במשך מאות שנים כמעט ולא הייתה תורה בעיראק עד שבא הרב חוציין מחאלב שבסוריה ולימד אותם תורה. ומתלמידי תלמידיו יצא הבן איש חי. זה לא נעים לעיראקי גאה לשמוע זאת, אבל זו עובדה היסטורית ידועה
משה05.08.22
85
נדרשת התנצלות פומבית!!!
חוצפה02.08.22
אכן
עמוס 04.08.22
לא צריך התנצלות כיוון שזה לא יהיה ממקום אמיתי. עד שהם לא יבינו שאם כל הכבוד לאבא שלהם שהיה פוסק מכובד בדורו הוא לא מלך המשיח והוא לא ראש הסנהדרין אלא הוא פוסק חכם מכובד בקיא לצאן מרעיתו ולאחרים יש את הפוסקים המכובדים והחכמים שלהם שהולכים אחריהם. זה כל מה שהם צריכים להבין ולכבד.
מני02.08.22
84
מותר לאכול בשר בתשעת הימים, ככתוב בשו"ע סי' תקנ"א סעי' ט', ויש נוהגים שלא לאכול בשבוע שחל בו תשעה באב, והשנה שחל ת"ב ביום ראשון, אין דין שבוע שחל בו ככתוב בשו"ע שם ס"ד, ויש נוהגים שלא לאכול בשר מראש חודש שו"ע שם. אז לא מובן כלל כל ההתעסקות בדבר זה.
יוסף02.08.22
83
אני לא נכנסת בין שני רבנים רק מעלה תהיה. כל השנה אתם מתנזרים מבשרי "כי בא לי חלב" "כי אני לא רוצה להיות כבד" ופתאום דווקא בתשעת הימים שאלו ימי אבלות על בית המקדש ונכון שזו לא הלכה אלא מנהג אבל דווקא עכשיו לאכול בשרי כל יום??? זו ה שאלה
שרית02.08.22
כל עדה והמנהגים שלה.
מני02.08.22
82
הבנים של הרב עובדיה זצ"ל יותר אשכנזים מאשכנזים....דיי לתקוף תרגעו
שי01.08.22
81
יש עניין לעשות סיום בתשעת הימים ולאכול ב-ש-ר-!!! עניין מאוד מאוד גדול מובא בשם הבעש"ט ותלמידו
אלימלא אמלא01.08.22
80
התימנים גם ביום חול רגיל לא אוכלים בשר...או שאין כסף לזה ... או שלא יבזבזו כסף על זה ... למה לאכול בשר אם אפשר להתמלא ממלוואח ג'חנון ועוד ... כך שהרב אברהם יוסף יכול להיות רגוע ... אצל התימנים כל השנה אוכלים כמו בין המצרים
חיים01.08.22
התימני0 שיש כסף הם יותר מנדיבים לא כמו העירקים העשירים ,שאפילו מזגן לא ידליקו ברכב אם הם עשירים
לא מצחיק05.08.22
79
לק"י מכבד גם את הרב אברהם יוסף וגם את הרב אורן צדוק חלילה לי להכניס ראשי בין שני הרים גדולים הללו. אבל רק רציתי להעיר מדבריו של הרב מרדכי אליהו זיע"א שהיה מכבד כל אדם באשר הוא, והיה ממש כמלאך ה', אבל בכל אופן אמר שכל אחד צריך למנהיג אבותיו, שהרי מי קירב אותנו תחת כנפי השכינה ואמר לנו שאנחנו יהודים ו
תימני01.08.22
78
למה הוא לא מדבר אך שכול התמינים משתכנזים. אם ציציות בחוץ וכו"
משה01.08.22
למה משתכנזים? הרב רצאבי אומר להוציא את הציציות החוצה..
חיים01.08.22
א.אין ענין לשים את הציצית בתוך המכנסים לספרדים אין בעיה! לא שצריך ב. יש מי שאמרו שזה משום פחד מהגויים
בחור ישיבה02.08.22
מה אתה מבלבל במח כסיל בתימן הלכו עם טלית מעל הבגדים כל היום אז מה אתה. מקשקש על ציצית בחוץ או לא בחוץ תשאיר את מלחמות הלבוש המיותרות שלכם מחוץ לעדה התימנית
תימני אמיתי 02.08.22
למה אתה לא הולך אם טלית והבגדים של התמנים אתם שומרים מסורת🤣
משה02.08.22
כשהספרדים ילכו עם ג'לביות וקיפטאנים תדבר על לבוש. אין טמבל כזה בנמצא בקלות
טיפש05.08.22
77
חזק וברוך הרב צדוק!!! ה ישמרהו ויחיהו !!! תגובה מעולה!!!!! מדוייקת ונכונה!!! כל מילה בסלע!!!!
אלמונית01.08.22
מצטרפת
שרה02.08.22
76
מנהגים על גבי מנהגים ואיסורים על גבי איסורים פלא שהכל מתפרק בפרצוף כל המוסיף גורע. תנו לחיות לחיות.
יהודיה תימניה ואשכנזחה וספרדיה 01.08.22
75
מנהג אבלות כגון אי שתיית יין ואכילת בשר נובעים מהכלל: אין שמחה אלא בבשר ויין ולכן כשאדם אוכל בשר ושותה יין זה נראה שהוא לא אבל לכן לא אוכלים. אבל נשים לב פה לכמה נקודות : 1. זה רק נראה , הרי בימינו אוכלים כל השנה בשר ושותים יין (גם בימי חול) וזה לא תמיד ממן שמחה אלא משהו נורמלי (לכל הפחות אדם עוב
james01.08.22
אין כאן שום קשר לאבלות אלא לפורענות. קודם כל אין שום איסור באבלות לאכול בשר רק ביום הראשון לאבלות. תפתח את המשנה שהיא המקור להכל ושם הדין הוא רק בסעודה המפסקת לא לאכול בשר. אל תדאג רבני תימן יש להם שורש גבוה מאוד, תורה מסורה מירמיהו הנביא ע"ה, הם לא צריכים את האישור שלכם.
מני01.08.22
74
""הם לא מוכנים לקבל את דעת הכלל, הם מוכנים לעשות הכל כדי לשמר את מנהגי אבותיהם" משפט שהרב אמר והוא נכון כמו שהאשכנזים והספרדים יעשו הכל בשביל לשמור על מנהגי אבותיהם כך גם התימנים
אני01.08.22
73
הירא שמיים היחידי מבניו של הרב עובדיה היה הרב יעקב יוסף זצ"ל... ניתן לשאר בניו לעשות תשובה ולהפנים את גודל חשיבות קירוב ישראל ואחדות ישראל במקום למצוא עוד מקומות לפלג...
משה07.08.22
אמת דבריך!
יצחק14.08.22
72
המרגיש נשלט רוצה לשלוט, הספרדים החרדים מרגישים נחותים ומושפלים ע''י האשכנזים, לכן מחפשים הם במי להשליט עצמם....מחמת זה בישיבות הליטאיות מעדיפים תימנים, משום שהם לא מסכנים בפני עצמם. בחור ספרדי בישיבה אשכנזית יגידו לו יא פראנק נהרס לו השבוע, מנגד תימני לא מתבייש כי אין במה תפסיקו להתמסכן!
דוד04.08.22
71
הרב אברהים יוסף ערב תשעת הימים ואבלות על חורבן בית המקדש ,מדקדק מאוד ,במה שנכנס לפה שוכח לדקדק במה שיוצא מהפה ,אני מגדירה את אמירת דעתך כשנאת חינם בהסוואה
תמניה גאה04.08.22
70
למה האמירה הזאת "חסרי דעת" למה הזלזול הזה למה? אי אפשר לדבר בצורה מכובדת?
למה לזלזל ככה02.08.22
69
גם לנו המרוקאים יש מנהגים יחודיים ורוצים לבטל לנו אותם....כמו למשל לא לאכול קטניות יבשות בפסח רק לחות וירוקות....די תעזבו אותנו במנהגינו....לא רוצים לבטל את מנהג אבותינו הקדושים....די כבר חידלו להכתיב לנו דברים חדשים....כל עדה תאחוז במנהגיה ....אסור לבטל לעדה מסוימת את מנהג אבותיה הקדושים ......אפיל
אל תיטוש02.08.22
ימות משיח, וגר זאב עם כבש, מרוקאי עם תימני
אדי04.08.22
יהודי תימן ויהודי מרוקו הם שנים מהעדות שיש להם בית דין הכי ארוך והכי רציף.
מני04.08.22
68
הגישה של רבני ש"ס הגיונית מאוד: התימנים אוכלים בשר וכך לא שותפים בצער על החורבן, אז אנחנו נקרא להם חסרי דעת ונראה שלא למדנו כלום על מה שגרם לחורבן.
יוחאי02.08.22
רבני ש"ס חושבים שהם מרא דהתרא של כל ישראל אבל ממש לא. ברוך ה' לכל קהילה יש גדולי ישראל ולא פחות גדולים מרבני שס ומעולם הגדולים של הקהילות שלהם לא חיפשו לשלוט ולבטל מנהגים של אחרים משום מה רק אצל רבני שס זה קיים, אבל ככה זה שמקבלים ג'ובים בזכות הקשרים של אבא.
מני02.08.22
67
למה נתפס כבודו על דין אחד של אכילת בשר (שמדין התלמוד לא ברור שכולל עוף)? ומה עם 'חסרי הדעת' ששותים יין על פי היתר הילקוט יוסף? ומה עם 'חסרי הדעת' שאוכלים אפילו בשר בהמה שנשאר משבת על פי היתר הילקוט יוסף? ומה עם 'חסרי הדעת' שאוכלים שתי תבשילים בימים אלו אעג שזה אסור בערב תשעה באב? ומה עם 'חסרי הדעת'
חסר דעת שנמנע מאכילת דג בורי ב9 הימים01.08.22
חזק ביותר
תימן02.08.22
66
אין אף אחד בעולם שיכול לגיד לעדת התימנית מה כן לעשות ומה לא לא עשות כל אחד שינהג כמו אבותיו !
ד,צ01.08.22
65
לא מבין מה רוצים מהרב אברהם יוסף, הוא עוד היה עדין וטען שיש רק קבוצות בזמן שכולם יודעים שכל התימנים חסרי דעת ללא יוצא מן הכלל!
מירו01.08.22
64
לא הבנתי מה רוצה הרב יוסף זה המנהג שלהם? מה זה הזילזול הזה?
יאיר01.08.22
63
זו כפיה ספרדית כדי שנצביע ש"ס אנחנו נצביע ג העיקר לא לחסרי הדעת האלה
אבנר01.08.22
מה כבר שכנאזי שם עליך שאתה מצביע לו
משה 01.08.22
62
לא זוכר שראיתי בעבר רב בכיר קורה למנהג עידה אחרת "חסרי דעת". השלב הבא הוא להכריז שאכילת קטניות בפסח זה מעשה של חסרי דעת.
יהושע01.08.22
אין מצב, כל שנה משגעים את המרוקאים שיאכלו קטניות ולא להיפך...
קרול01.08.22
61
כל הכבוד על הדברים רבי אורן הצדיק. אנחנו התימנים מנהג אבותינו בידינו כמו כן חשוב לציין הדברים אמורים גם לגבי אכילת חגבים שידוע שלנו יש אתר ע"פ רבותינו לאוכלם ויש נמנעים.אשמח שיעלו גם את הנושא הזה וידונו בו
זכריה חג'בי01.08.22
60
ללא קשר לנידון בתחילת הכתבה כתב הכותב כך : בתפריט אצל מרבית גולשי 'כיכר השבת' האשכנזים והספרדים לארוחת צהריים היום 'תשעת הימים' - היה דגי סלומון ומושט (במקרה הטוב), ושניצל תירס ונקניקיות סויה (במקרה פחות טוב). מדוע זה העניין אם אכלו מושט זה טוב ומשמע שעיקר העניין הוא שלא אוכלים בשר אבל לדבר על אבילו
ש01.08.22
59
אני כבן העדה התמנית, פגוע מאוד מדברי הר' הנזכר ולפי דבריו כל מי שנוהג אחרת, בכל ענין, הוא חסר דעת, ועוד א"כ גם גדולי ישראל התמנים חסרי דעת, ועל זה אני מוחה חכמים הזהרו בדבריכם, מוחים על מנהג, ומכשילים בשנאת חינם ועל זה בודאי חרב הבית, לא על אכילת בשר
בית שמש01.08.22
מה אתה לוקח ללב. כך הם תמיד מתייחסים למי שלא הולך לפי דרכם. כאילו שיצאה בת קול ואמר שהלכה כמותם.
דניאל01.08.22
58
אני שומע פה רק פוליטיקה...רחוק מיהדות.
נאור09.08.22
57
בושה וחרפה להכפיש עדה שלמה להצביע ג או לבן גביר שהוא משלנו ולהעניש את פוסלנו הגיע הזמן שהעדה תקים מיפלגה עורו עורו עדה קדושה
שמשון מ04.08.22
56
האשכנזים נוהגים שלא לכבס שתשעת הימים וממילא אין להם איך לאכול עוף או בשר...
פשוט מאוד04.08.22
55
עכשיו אני בתור תימני דוקא יאכל בשר כדי להיבדל מחסרי הדעת השסניקים
תימני03.08.22
54
אנחנו נאכל בשר בתשעת הימים ומוכרי האבטיחים בצלים ושומים שיאכלו את הלב
דניאל03.08.22
53
נקווה שיעשה במהרה תשובה. מדוע לרמוס את מנהג התימנים ולכנות אותם בשמות גנאי ועוד בתקופה זו ... מספיק הרב ומשפחתו רמסו את מנהגי שאר העדות וכפו עליהם את דעתם עכשיו התפנו לדבר על קהילת תימן ?
ללא שם02.08.22
52
⚜לסיכום: איסור על אכילת בשר ושתיית יין מופיע במשנה ובתלמוד רק לגבי הסעודה המפסקת בערב תשעה באב. ולא על הימים הקודמים לט' באב. אולם יש קהילות שאסרו על עצמם לאכול בשר ויין עוד לפני הסעודה המפסקת והחמירו יותר "מעיקר הדין". *וכל המנהגים כשרים.* *כל אחד ילך לפי מנהג אבותיו וכפי שרבותיו הורו לו. יהי רצו
איש יהודי 02.08.22
51
הזלזול של הרב יוסף בעדת התימנים רק מוכיחה שהגזענות קיימת, ומפלגת שס לא זכאית לקבל קולות של תימנים. חפשו מפלגה אחרת שמכבדת אותכם.
אחת מהעדה01.08.22
בשביל להיות גזען צריך שיהיה לך יתרון כל שהוא לכאורה על אחר אבל בנידון דידן יש לו את כל המגרעות שקיים בבן אנוש
תימני גאה02.08.22
אנטישמיות, לא גזענות. "הרב" קל להסתה ופועלים עליו המסרים מהתקשורת בקלות. ערב רב שמתנשא על יהודים... בחזות "רב" בישראל, זה החלום של כל אנטישמי קנאי מימי הביניים.
רועי16.08.22
50
יש שרוצים להשליט את דעתם, ודרכם בהלכה, ושיטתם בפסיקה, על כלל עדות עם ישראל, והכל ותמיד בשם אשכנזים וספרדים, ואם אתה ספרדי חייב לקבל את דעתם, ככה תוקפים את המרוקאים למה נוהגים איסור קטניות בפסח, למה לא מניחים תפילין בשחרית בתשעה באב אף שכן היא דעת מר"ן השו"ע, ועוד ועוד, כאילו האמת נמצאת רק אצלם, ור
מרדכי01.08.22
49
אני נשוי לתמניה. שהגעתי לאבא שלה הוא שחט לי....... אבטיח ( גם אוכל גם שתיה גם פיצוחים) אחר כך אמר לי חצי חתונה האבא שלך ישלם וחצי...האמא שלך תשלם. שאלתי אותו מה בכל זאת הוא נותן אז אמר אני נותן לך את ברכותיי ואת איחוליי ...
קצת להעלות חיוך בכל הדיון פה01.08.22
קישטא שונא ישראל, אתה בדיחה עצובה מאד!
רועי16.08.22
קשקשן, לא מעלה חיוך ולא חצי.. ממשיך לפלג ולזלזל במסווה של הומור
אנונימי04.08.22
48
הוא מטיף לתימנים? וכי כל השנה מותר לצרוך בשר המגיע רובו המכריע מהתעללות בבע"ח מדאורייתא..
יודע ספר מוסרי01.08.22
47
אני אשכנזי ומאוד מעריך את מה שאמר הרב צדוק, איש איש במנהגיו, אייפה חברי הספרדים שהיו נוהגים בנערותם איש איש כמנהגיו מתוך כבוד הדדי, היום כולם נהיו שס וכל המנהגים נעלמו, לא חבל על המורשת היפה שלהם, תלמדו מאיתנו אשכנזים, קנאים למנהגים שלנו, רב שמתבטא בצורה מזלזלת על כזו עדה או אפילו על כל יהודי באשר ה
ישרא01.08.22
46
מנהג התימנים הוא האמיתי כי זהו דין הגמרא . האם לפי הרב יוסף האמוראים היו חסרי דעת רח"ל? ובכלל ידוע שיהדות תימן היא היהדות הכי נאמנה לגמרא
משה01.08.22
45
כל אחד ינהג על פי מנהג אבותיו . אין סיבה לשנות מנהג אבותיהם שהוא קדום ונסמך על דעת הרמב"ם אם אני לא טועה ויש להם על מי לסמוך.
מאיר01.08.22
מה זה יש להם על מי לסמוך? זה דין הגמרא! ועזוב שזה גם השו''ע תקנ״ב א - דין ערב ט' באב: ערב תשעה באב לא יאכל אדם בסעודה המפסקת שאוכלה אחר חצות בשר ולא ישתה יין ולא יאכל שני תבשילין: השאלה אם לשאר ''הספרדים'' יש על מי לסמוך? שהם כמו ספוג לגבי מנהגים ולא משנה ממי..
י.ש01.08.22
44
התימנים יודעים לשמור מסורת הכי טוב, ולא כמו אנשים אחרים שמוצאים כל מיני סברות והיתרים לעשות מה שחפץ ליבם... חזק וברוך הרב צדוק שליט"א!
שמילץ01.08.22
43
ה"רב" הזה הורשע בפלילים. ה"רב" הזה מתפרנס מארגון כשרות. ספק אם הוא יודע לוח הכפל והוא מדבר על חוסר דעת. זה כמו ששימפנזה תלעג לאדם. עוד "זכינו" לראות את הבורות והברבריות של רוב עדתו. בסה"כ ערבי דובר עברית.
ללא שם12.08.22
42
אמר המושחת אברהם יוסף
ללא שם04.08.22
תרגיע עם הדיבור שלך גם אם אתה חושב שהוא טועה.
אני04.08.22
אפאפאפ תרגיעע מהזזהה זה רב צדיק וקדוש מהזה ככה לחשוב ועוד לדברר ה ישמור
ט באב04.08.22
41
הרב אברהם יוסף הורשע ונענש ב 5 חודשי מאסר על תנאי וכן פוטר מרבנות העיר חולון ונאסר עליו לשוב לחיים הציבוריים למשך 7 שנים כאשר ניצל את מעמדו כרב עיר והתנה תעודת כשרות בכך שירכשו מוצרים של אחיו - בד"ץ בית יוסף
ירון04.08.22
40
חז"ל אומרים: 'כל תלמיד חכם שאין בו דעת, נבלה טובה הימנו' (ויקרא רבה א)". ... והיא נחשבת טובה יותר מתלמיד חכם שאינו מתנהג בדרך ארץ.
יחיא 02.08.22
39
איך כולם נסחפים לדבר לשון הרע על רב בישראל בגלל שעשו עליו כתבה ואמר שהם חסרי דעת . מי שנהג שימשיך במנהגו . הרב דיבר על אותם אנשים שבדיוק בתשעת הימים פתאום מתחילים לאכול בשר בטענה שככה נהגו התימנים . ולא לשכוח שזה תשעת הימים ימים שנהגו בהם אבל בכל ישראל והתימנים לא שונים מאף אחד .וכידוע מי שפורש מאבי
רפאל02.08.22
אל תקשקש הבנו טוב מאוד. אין כאן שום לשון הרע. הוא זה שעבר על לשון הרע. חכמי תימן לא פחות גדולים ממנו ומרבותיו והם ידעו מה הם מורים מעבר לזה שזה דין המשנה! שמותר לאכול בשר ורק בסעודה מפסקת אסור. משום מה משפחת יוסף חושבים שהם בעלים על התורה ועם ישראל. הם רבנים רק על הקהילה שלהם ולא על קהילות שלא קבלו
מני02.08.22
סליחה חכמי תימן היו הגאונים הכי גדולים
רחמים 04.08.22
לא. הם היו חכמים. מי הכי גדול זה רק בורא עולם יודע. ואסור לעשות השוואת חלילה בין צדיקים. כולם אהובים וכולם ברורים.
מני07.07.23
הרב דיבר על מי שלא חושב כמוהו….
חוצפה02.08.22
38
כל עניין החורבן היה בגלל שנאת חינם
ה01.08.22
37
אם לך יש בעיה על זה נחרב בית המקדש. התימנים לא היו לא בחורבן הבית הראשון ולא בחורבן בית השני הם עוד גלו לפני בית ראשון ככה שהם לא החריבו את הבית. ואתם ממשיכים עם החורבן עד היום
פלוני 01.08.22
לשיטתך: מעניין למה התימנים אומרים תיקון חצות, ונהגו לא להתחתן ולא לשמוע שירים בימים אלו, הרי הם גלו לפני כן, והם לא החריבו את הבית? אלא שהחסר של הבית הוא של כולם, וכולם מתאבלים ומצטערים, כל אחד כמנהג אבותיו.
יוני04.08.22
36
וכבר כתב החתם סופר שהמערער אחר המנהגים צריך בדיקה אחריו...............
חיים01.08.22
הוא התכוון למנהגי האשכנזים כמובן....
א02.08.22
35
אם ההלכה אוסרת עליי לאכול עוף מכובס ומתירה לי מנת סלמון צרובה באש ,אני אסתדר עם הסלמון הצרוב..... ודי למבין
ללא שם01.08.22
34
לא מצליח להבין את המטרה בלכנות בשמות גנאי. זה יגרום אהבת ישראל? יגרום למישהו לשמוע יותר? לא זכיתי להבין
מטרה קדושה?01.08.22
33
חזק וברוך הרב צדוק אנשי ש"ס מנסים לבטל את המנהגים של התמנים של המרוקאים של הכורדים ושל כל העדות וכל זה אנשי ש"ס עושים בשביל לשלוט על כל עדות המזרח
דוד01.08.22
32
ישר כח לרב אורן צדוק הי"ו. מרים את קרנה של יהדות תימן.
משה01.08.22
31
אני כלל לא אוהב בשר, אוהב מאוד רביולי ופלאפל, יאמי.
התפרן01.08.22
כן רביולי זה משהו אני ארגנטינאי אכלנו את זה לפני 45 שנה בארגנטינה משהו משהו לבריאות חביבי . דרך אגב אתה תפרן ואסור לתפור בתשעת הימים אז מה אתה עושה? או שיש לכם מנהג לתפור?
ללא תפירה 01.08.22
30
כל הכבוד לתימנים ששומרים מסורת אבותיהם , חבל שאני לא תימני ...
כל הכבוד01.08.22
איך אשפר לומר צודק כשלומדים את הדברים במקור
דוד01.08.22
הרב יוסף צודק במאת האחוזים כל התימנים סתם עושים את זה בשביל להיות יוצאי דופן אז תימנים למה לעשות בכוונה אף אחד לא באמת זוכר מה מנהגי אבותיו
ספרדי בנשמה01.08.22
הרב יוסף לא צודק כלל! דין המשנה שמותר לאכול בשר בתשעת הימים ורק בסעודה המפסקת אסור! יהודי תימן וחכמי תימן לא צריכים את האישור של רבני בית יוסף אם כל הכבוד להם. הם חכמים לצאת מרעיתם וחכמי תימן חכמים לצאן מרעיתם.
דניאל01.08.22
תתבייש לך! למה אתה אוכל קטניות בפסח כדי להיות יוצא דופן...... אל תתערב במנהגי אבות קדושים...... התמנים אלו האחרונים שאפשר להטיף להם מוסר!!!!!
יודי01.08.22
מו"ר הרה"ג יצחק רצאבי שליט"א פסק לפני כמה שנים "שאין לתימני להחמיר בנושא אי אכילת בשר בתשעת הימים, מכיוון שהם נאבקים בנו כל הזמן בדבר הזה, ועלינו לעמוד כחומה בצורה שאפילו סדק לא יהיה בה, משום שמגמתם לפרוץ לנו את גדרות מנהגינו", ואכן אנו רואים כמה הוא צדק!! והוסיף הרה"ג רצאבי שליט"א "אנו מתירים זאת
אבישי 03.08.22
אתה רציני? בטח אתה מתבדח.
יובל02.08.22
שלום לספרדי בנשמה אני תמנייה והולכת על פי פסקי הרב עובדיה לעומת זאת התמניים שהולכים על פי דרך אבותיהם לא עושים את זה בכוונה כדי להיות יוצאי דופן זה פשוט מנהגי אבותיהם אף אחד לא יפסוק לאף אחד כי כל אחד הולך עלפי דרכי אבותיו אז בבקשה תתעסק בענייני עצמך ונגיד שאתה צודק למה לא מוכיחים את האשכנזים למה?
s01.08.22
יש גם מיהודי אלג'יריה שאוכלים בשר מיוחד בתשעת הימים,שעבר תהליך מיוחד של ייבוש, במרוקו ובאלג'יריה היו גאוני עולם וכל המנהגים יסודתם בהררי קודש,אז אי אפשר לבא ולפסול כל דבר שלא מוצא חן בעיניהם,ועם כל הכבוד לרב יוסף אי אפשר לבא ולכפות את דעתם על כל עם ישראל,כדוגמה קטנה שלא לענות ברוך הוא וברוך שמו על
אשר בן יחיאל01.08.22
29
ה"רב" הזה הורשע בפלילים. ה"רב" הזה מתפרנס מארגון כשרות. ספק אם הוא יודע לוח הכפל והוא מדבר על חוסר דעת. זה כמו ששימפנזה תלעג לאדם. עוד "זכינו" לראות את הבורות והברבריות של רוב עדתו. בסה"כ ערבי דובר עברית.
ללא שם12.08.22
28
זה רק מה שמצאת לצחוק על התימנים שהם חסרי דעת אם לא נקבת בשם זה אומר שכל התימנים גם שליטה גם זצוקל וגם עמך ישראל בקיצור כל התימנים חסרי דעת .. תראו לי בית כנסת ספרדי שקורה תקינות בבכי כמו התימנים תראו לי בית כנסת ספרדי שמונה בית ראשון כמו התימנים ויש בעיה יותר גדולה יש הרבה שסוגרים צימרים ובתי מלון
ללא שם03.08.22
לך לבתי כנסת ספרדים ותראה כירושלמית מזמינה אותך לראות איך הרב אלבז ממרר בבכי על חורבן הבית בעת אמירת הקינות והכרזת שנות החורן כנ"ל מרן הרב עובדיה יוסף.... זה לא תחרות מי יותר מתאבל כולנו אחים ומזה משנה שכל אחד ילך כמנהג רבותיו
רבקה 08.08.22
27
לא די לו שאינו נוהג לפי מנהגי תימן התלמודיים, הוא עוד רוצה לקלקל אותנו במנהגים מאוחרים?
ללא שם02.08.22
26
אגב תמנים אוכלים אפילו בשבעה עוף זה לא קשור לתשעת הימים אני תמני שממשיך את תורת אבותי ולא מתבייש ולא מתחנף לרוב כל מנהגי תימן הם המשך ישיר לבית ראשון אז ללמוד קצת לפני שמגיבים
אחד02.08.22
אתה לא מונח בהלכה, מה זה אפילו בשבעה, אבל מותר בבשר ויין, אלו שנמנעים כמו מרוקאים זה לא מן הדין זה מנהג שהחמירו על עצמם, הרי כתוב תנו יין למרי נפש
אדי04.08.22
25
כל אחד מחלקים אחרים של התיקון שלו בעולם היד לא יכולה להיות רגל סה"כ מנהגים שהשם ישמור את משפחת יוסף היקרים משפחה קדושה
ללא שם02.08.22
24
התמנים הם האחרונים שאפשר להטיף להם מוסר!!!!!!!!! לא מתביישים במנהגים שלהם. ולא מנסים להתחנף לאחרים. והמבין יבין...
יודי01.08.22
23
כל בני אשכנז למינהם אל תתערבו בין גדולי הלכה שלנו ושל התימנים היקרים. תדאגו לארגן לכם גדול דור חדש שמעתי שיש תחרות גדולה בין הרב אזרחי לבין הרב ישראל דרוק .. ביקצור תדאגו למחלוקות שלכם הירחם.
משנ01.08.22
22
כשהרב יעקב יוסף זצ"ל ביקר ללא הודעה במפעל פפושדו, למצה עשירה, לא היה שום משגיח, אלא פועלים גויים, ויצא בהכרזה שהמצות האלה גם חמץ,וגם עם יין נסך ! וזה לא מנע מהרב הזה לפרסם מיד אחר כך, שהכל מהדרין מן המהדרין ! (ויש עוד טענות קשות בכמה נושאים) לכן,יפה השתיקה, וכדאי מאוד...
יעקב01.08.22
21
מנהגם הוא האמיתי כי הוא על פי הגמרא. אז האמוראים חסרי דעת?
ללא שם01.08.22
20
מחכה בנרות לתגובה של הרב אברהם יוסף על הדברים הנפלאים של הרב צדוק
אהוד01.08.22
19
יופי, הלואי שיקום רב מרוקאי שירים את המנהגים שיתר הספרדים זלזלו בהם עד שהופסקו.
קרול01.08.22
היה כזה קראו הרב שלום משאש זיע"א. מוזמן לקנות את ספרו ואת שאר ספרי רבני מרוקו. דע לך שהדור הצעיר בוחר בדרך אבותינו. רק מה אצלנו אין רעש וטררם עושים בשקט.
מאור01.08.22
יש הרבה מרוקאים היום שמתקנים את הנזקים שנעשו לעדה שלהם. ברוך ה'.
יש04.08.22
18
לכאורה הטענה של הרב צדוק שליט"א אינה טענה, יש הרבה גדול בין נישואים בין יז' בתמוז עד ראש חודש אב שמרן זצ"ל התיר לבין אכילת בשר בתשעת הימים. שהרי זוג שאינו מתחתן בימים אלה לעתים עובר על איסורי תורה, ולכן זה חומרא שמביאה לידי כולה. וגם מה שאמר על הנחת תפילין בשחרית ולא במנחה, מרן זצ"ל הביא בספריו גאונ
גילי07.08.22
עיין בחזון עובדיה 'ארבע תעניות' מעמוד ק"מ ואילך אין איזכור לטיעון שציינת רק לבסוף בעמוד קמ"ו לקראת הסוף, העלה טיעון זה, לאמור לך שהעיקר הוא מה שהובא קודם והוא הסותר את מנהג רוב העולם, כמו שציין הרב צדוק. ולגבי התפילין כנראה אינך יודע את שיטת הרב עובדיה לסתור מנהגים שהם במקום שמרן דעתו אחרת, וכך לא י
אריק07.08.22
הצליח לבטל לבני קהילתו. אבל מי שלא לא הצליח. עובדה שיש כאלו שהמשיכו והלכו בדרך הרב מרדכי אליהו זצ"ל. לא תצליחו להכתיב את השיטה העקומה שלכם. כל קהילה תנהג כמנהגה וכרבותיה שהם לא פחות גדולים מהרב שלכם שהוא מכובד וחכם בעצמו.
מני09.08.22
17
ישר כח לרב צדוק למרות שאני לא נוהג כמנהגו.
ישר כח לרב צדוק03.08.22
16
אין חידוש בדבריו של הרב יוסף שליט"א. בסך הכל חזר על שיטתו הידועה של אביו זצ"ל שבארץ ישראל צריכים כולם לנהוג כמרן הבית יוסף זי"ע. וכבר ראינו גדולים וטובים שלא קיבלו דעתו זו, מכל העדות, ולפיכך אין סיבה שדווקא בנושא איסורי תשעת הימים יחויבו התימנים, או אחרים, לקבל דעת מרן שהיא היפך מנהג אבותיהם.
דבש, ירושלים02.08.22
עיי' בשו"ת אבקת רוכל למרן תשובה ל"ו ששם מונה את ארץ הצבי (א"י),בין שאר ארצות האיזור כאתריה דהרמב"ם. לפי דבריך כולנו צריכים לנהוג כהרמב"ם
דבש מצאת אכול דייך03.08.22
15
מה שאני כאשכנזי הבנתי מכל הבלגן זה שהספרדים שכל היום מטיפים לאשכנזים שהם לא מאוחדים רבים כל הזמן בינם לבין עצמם
אשכנזי טהור02.08.22
התימנים לא חלק מהעדה הספרדית, הם עדה בפני עצמה, הם הגזע הנבחר, לכן לא מבין מה כל התימנים נפגעים, זה נובע מהערכה עצמית נמוכה,
אדי04.08.22
14
גם לנו המרוקאים יש מנהגים יחודיים ורוצים לבטל לנו אותם....כמו למשל לא לאכול קטניות יבשות בפסח רק לחות וירוקות....די תעזבו אותנו במנהגינו....לא רוצים לבטל את מנהג אבותינו הקדושים....די כבר חידלו להכתיב לנו דברים חדשים....כל עדה תאחוז במנהגיה ....אסור לבטל לעדה מסוימת את מנהג אבותיה הקדושים ......אפיל
מנהג אבותינו01.08.22
13
לפני השואה תשעים אחוז מעם ישראל היו אשכנזים, אז קצת מצחיק להגיד שהאשכנזים יטפלו למנהג עדות המזרח.
מאור01.08.22
לא שאני בא לומר שהאשכנזים יטפלו למנהג עדות המזרח, אבל לטענתך: כתוב במשנה בברכות "ושמונה עשר דברים גזרו בו ביום", ידוע שההלכה כבית הלל כי הם היו הרוב, ויום אחד חלו חלק מתלמידי בית הלל ונמצאו בבית מדרש רוב לבית שמאי, ובאותו יום נפסקו 18 הלכות כבית שמאי... כך שהנה לך משנה שמה שהיה היה מסתכלים על ההווה
יוני04.08.22
12
אני לא חושבת שממקומנו להתערב במחלוקת של גדולי הדור אני תמניה ואני אוכלת בשר כי זה מנהג אבותי ואלו ההלכות שלי
שני01.08.22
11
אני תמני שלמד בישיבות אשכנזיות. בחיים הם לא דברו בפטרונות כזאת. למה הרב החליט שהוא הפוסק של התימנים ולקבוע לתמנים את ההלכה. התמנים הגיעו לארץ עם מסורת ברורה מאד ולא זזו ממנה מאות שנים.
אבי01.08.22
10
בעוון שנאת חינם חרב בית המקדש. וכל הפולמוסים האלו נועדו רק כדי לסכסך, וחבל.
חוה01.08.22
9
יש רבנים "גדולים" ויש רבנים "קטנים" הגדולים, עושים מה בראש שלהם ובסוף גם מכריחים אותך להצביע למפלגות שלהם הקטנים, לעומת זאת, תלמידי חכמים שמה שמעניין אותם זה ללמוד תורה כדוגמת המשל שאמרה הסבתא אני מחליטה בבית על הדברים הקטנים וסבא על הגדולים. סבא מחליט מי יהיה ראש הממשלה שר החוץ נשיא ארצות הברית
ללא שם01.08.22
8
אני תמניה ולא אוכלת בשר. ומסכימה עים כל מילה של הרב אורן צדוק. והגאון רבי אברהם יוסף העלבת אותי וחברי לעדה בפרהסיה פגועה ממש
ללא שם01.08.22
מה את מבינה בהלכה ? מה הקשר להעלב ?
ש01.08.22
תגובתך מעליבה.
נתח03.08.22
7
הוא איש נהדר הרב אורן
james01.08.22
6
הרב אורן ממש מדבר יפה !!! חבל שאני לא תימני הייתי רוצה להיות תלמיד שלו , איפה הוא דורש איפה הוא מלמד ??
כבוד01.08.22
אתה לא צריך להיות תימני, ההלכות צמודות לדין הגמרא כך שתדע קודם כל את הדין ואחרכך את המנהגים והתוספות מתוספות שונות ומשונות ולך תצא לכל הדעות... כדאי ללכת לשמוע אותו. יש ביוטיוב ערוץ ושם רשום היכן הוא מעביר את השיעורים וגם מספר טלפון לבירורים.
י.ש01.08.22
יש לו שיעורים בקרית ספר
יצחק01.08.22
שיעורי הרב מתקיימים במוקדים הבאים: יום ראשון - קרית אונו - בשעה 17:30 טלפון לבירורים 0506519838 יום שלישי - הרצליה - רחוב פורצי הדרך 77 בית כנסת ברית שלום בשעה 18:45 יום שלישי - רעננה - רחוב שברץ 10 בית מורשת אבות בשעה 21:00 יום רביעי - מושב חדיד - בית כנסת המרכזי לאחר תפילת ערבית יום חמישי - אשקלו
תימני01.08.22
תיקון לשיעורים של הרב יום ראשון - קרית אונו - בשעה 16:30 טלפון לבירורים 0506519838 יום שלישי - הרצליה - רחוב פורצי הדרך 77 בית כנסת ברית שלום בשעה 18:30 יום שלישי - רעננה - רחוב שברץ 10 בית מורשת אבות בשעה 20:30 יום רביעי - מושב חדיד - בית כנסת המרכזי - 18:30 ומיד מנחה יום חמישי - אשקלון - רחוב חג
תלמיד הרב01.08.22
מתגובתך ניכר שאתה תימני
ח01.08.22
הוא הרב שלנו פה אבל הוא מקרית ספר
לא משנה 01.08.22
5
האם בתימן אכלו כל יום עוף ובשר? האם התימנים שעלו לירושלים אכלו כל יום עוף ובשר?? שקר וכזב!! הם היו עניים מרודים. רק כאן התחילו בחסד ה' לחיות טוב. הודו לה' כי טוב.
אשכנזי01.08.22
כן, אכלו כל יום. בור וחסר השכלה
ספרדי בשקל05.08.22
4
הרב אורן צדוק מרים את הכפפה ומדבר בשם כל תימני ותימניה. לא יתכן שרבנים כ''כ גדולים כמו משפ' יוסף יזלזלו במנהגים עתיקים שכתובים בגמרא ואחרי זה בעת בחירות הם מודים לנו על קבלת ההוראה שלהם להצביע להם. יישר כוח לרב אורן וירבו כמותך
ישי01.08.22
3
מה לבבלי בצלחתו של צנעני?
איש קרית ספר01.08.22
2
אין על התימנים.
התפרן מגבעת זאב01.08.22
1
נכון הרב אברהם יוסף צודק
מנדי 01.08.22
במה הוא צודק ! כל אחד ישמור על מנהג אבותיו . אין פה הלכה שחור ולבן אלו מנהגי אבותיהם והם חייבים לשמור עליהם
מאיר01.08.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24