כיכר השבת

"נהנה מדגים? למעט בהנאה"

הגר"ד יוסף: "לעשות 'סיום מסכת' - בשביל בשר? זו בושה"

חבר מועצת חכמי התורה, הגאון רבי דוד יוסף, יוצא נגד אלו שעושים סיום מסכת ב'תשעת הימים' כדי לאכול בשר, ואומר כי 'זה בושה וחרפה'; ומה דינו של מי שמתענג ממש מאכילת דגים? • צפו (חרדים)

56
כיכר השבת | ד' באב | 01.08.22
(צילום: ללא קרדיט; תמונה ראשית: שאטרסטוק)

מי שמתענג במיוחד באכילת דגים - השבוע, ב'תשעת הימים', צריך לצמצם את אכילתם, למרות שאין איסור לאכול דגים, כך פסק חבר מועצת חכמי התורה וראש בית המדרש 'יחווה דעת' הגאון רבי דוד יוסף.

"ראיתי ברחובות מישהו שיש לו מסעדה שעשה מודעה - 'תשעה סוגי דגים', לא פחות ולא יותר", אמר חבר המועצת בשיעורו, "צריך לחשוב על זה שמי שמתענג מזה מאד, אז השבוע צריך לצמצם, למרות שמותר לאכול דגים, אין איסור לאכול דגים, אבל לכל הפחות להראות קצת שאנחנו ממעטים בהנאה שלנו.

"כל הסיבה שלא אוכלים בשר זה להמעיט בהנאה, אז אם אנחנו 'מפצים את עצמינו' ומחפשים כל מיני דרכים, זה בוודאי לא בסדר".

הגר"ד המשיך ואמר כי "ראיתי פעם שיש כאלו שרוצים לאכול בשר בתשעת הימים, ולצורך כך הם שוכרים בחור ישיבה במאה דולר שילמד מסכת כדי לעשות סיום, ואוכלים בשר, סעודת מצווה, סיום מסכת. שאלתי האם הבחור שעשה את הסיום וקיבל מאה דולר, האם הוא אוכל איתם? ונאמר לי שהוא עשה את הסיום והלך מייד לאחר מכן הביתה יש היום מסעדות שהגדילו לעשות ומודיעים שיש להם סיום כל שעה עגולה כדי שהסועדים יוכלו לאכול בשר".

"אני לא אומר שזה אסור, שזה לא נקרא סיום", הדגיש חבר המועצת, "אבל על כל אחד לחשוב האם הוא היה עושה אותו דבר אם לא היינו נמצאים בתשעת הימים... הפוסקים כותבים למי מותר להשתתף בסעודת מצווה, של ברית מילה או סיום מסכת? כל מי שגם אם זה לא היה תשעת הימים הוא היה בא לאכול שמה - אז כן, אבל אם כל הסיבה היא בגלל שהוא מחפש את סעודת המצווה בשביל שיוכל למלא את בטנו לאכול בשר, זה לא בסדר, זה בושה וחרפה".

הגר"ד המשיך ואמר כי "חרב בית המקדש, אנחנו בגלות, אנחנו בצער של הגלות, והקב"ה כל פעם שאנחנו מנסים קצת להראות כאילו יצאנו מהגלות, 'יש לנו מדינה', אז הקב"ה מכה עלינו עוד הפעם ועוד הפעם כדי שנרגיש את האמת - אנחנו עדיין בגלות, עקבתא דמשיחא כן אבל זה לא אתחלתא דגאולה, אנחנו עדיין בגלות - אז איך אפשר? עד סוף סוף שיש מנהג, לא אוכלים בשר, נו, אז כבר לשבת ולחשוב איך לעשות סיום מסכת?

"לכן שומר נפשו ירחק מזה, מכיוון שאנחנו צריכים להראות - 'ריבונו של עולם, כן, אנחנו מתאבלים על חורבן בית המקדש', זה לגבי כל השבוע הזה, כמעט כל עם ישראל חוץ מעדות מסוימות, כמעט כולם נוהגים לא לאכול בשר מראש חודש, ואז ממילא השבוע הזה אנחנו צריכים להקפיד על זה לא לאכול בשר".

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
מילים כדורבנות!
ליטאי02.08.22
29
מאמר חשוב!! כל כך נכון מה יקרה אם קצת נצטער על חורבן בית המקדש המצב של מי כל כך טוב שזה לא מעניין אותי
עצוב01.08.22
28
הרמב"ם כותב שמנהג הזה לא פשט במקומותינו.. רבי משה בן מימון הספרדי! הספרדי... מה נסגר פתאום עם הבשר? בחירות?
נאור09.08.22

הצגת כל התגובות

27
מזל טוב לראשון לציון! סוף סוף התחיל לנצל את מומחיותו הרבה בש"ס ופוסקים, ולדון בענייני ש"ס ופוסקים. כנראה שמאז שנפלה הממשלה התחיל לשעמם לו, אז נאלץ להפסיק את שיחותיו הפוליטיות.
חנן. ב.02.08.22
26
בגלות??? אין בין גלות לגאולה אלא שיעבוד מלכויות... הרב יודע זאת...לא?
שי01.08.22
זה משפט שהמצאת ואין כזה דבר. כתוב אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות, אז קודם שיבוא המשיח ויבנה בית המקדש ואז זו תהיה גאולה.
אחד02.08.22
25
עד כמה שהבנתי נכון אני מקווה הסיום מסכת זה מנהג חב''ד כבר עשרות שנים ויותר בישיבות שלהם כל יום עושים סיום אבל לא אוכלים בשר כאילו הסיום זה רק ''להקל קצת" את האבלות אבל לא בשביל לאכול בשר
מרדכי 01.08.22
בחב"ד לומדים הרבה תורה ויותר מהלטאים ולא אוכלים בשר בסיומים
בחב"ד לומדים המ02.08.22
כלל וכלל לא להקל באבילות ח"ו, אלא להוסיף בשמחה של מצוה. תבדוק קודם שתאמר!
שמרל01.08.22
24
הוא צודק!!!!! לא יכולים לשרוד 7 ימים (לא כולל שבת) בלי בשר?
אני01.08.22
23
צריך להודות על מה שיש ולהתפלל על מה שחסר
ללא שם02.08.22
22
כל מי שׁאוכל בשר מקצר את חייו .כי כל מחלות הלב שבץ ועוד זה מאכילת בשר.
David01.08.22
לפי דרכך 90 אחוז היו צריכים למות בגיל 30
נונו01.08.22
21
בחב"ד זב המקום היחיד שמסיימים מסכת ללא בשר ויין כהוראת הרבי. מתענגים על לימוד התורה.
שימי ויינר01.08.22
עושים לכתחילה סיום מסכת כדי להוסיף בשמחה של מצוה, ולא כדי לאכול בשר, ולכן לא אוכלים בשר. אבל בסעודת ברית, פדיון הבן וסיום מסכת אמיתי, גם בחב"ד אפשרי לאכול בשר כמפורש בשו"ע.
שמרל01.08.22
הפלג המשיחיסטי או הפלג הגאוליסטי או הגועליסטי או הביזיוניסטי?
אחד02.08.22
20
הכותרת לא משקפת נכון את מה שהרב אמר וחבל....
משה02.08.22
19
לפי דעת הרב יוסף זו בושה ולפי דעת גדולים אחרים זו מצווה ולכן כל אחד ינהג כמנהג רבו גם אם זה לא מוצא חן למישהו.
יוסי01.08.22
18
מי שבשר אצלו זה בשיגרה לא יבין את מי שבשר משבילו זה אקסטרה
מי שיש לו 01.08.22
17
חלאס כל מי שלא בדיוק כמוהו הוא גוי חילוני ואפיקורס אז כדאי שהרב ידע שיש מנהגים לאנשים ויש עוד רבנים חוץ ממכם ו"איש איש באמונתו יחיה" ואחרי זה בוכים על גזענות ספרדים צבועים
בחור ישיבה02.08.22
אם אתה לא בוט... אז אתה משובש לגמרי
יוסי02.08.22
עאלק בחור ישיבה
ראשון לציון02.08.22
אפילו צורה של פסוק אינך יודע " וצדיק באמונתו יחיה"...וסייג לחכמה שתיקה
חחחח02.08.22
16
מחילה, אבל התנאים והאמוראים אכלו בשר עד סעודה מפסקת. כך מובא במשנה ובגמרא. ולכן, יאכלו ענווים וישבעו
יהודה01.08.22
15
וכן.. מי שנהנה מלנשום אויר , יש להמנע מלנשום עמוק. מי שנהנה משינה טובה ובריאה שלא ילך לישון בימים אלו. וכו'.
יהודי01.08.22
מתגובתך ניכר שלא תפסת את הנקודה , והיא שתרגיש את החורבן , ואם שכחת אז תזכיר לעצמך שכל הסבל שעש בעולם היום זה מאותה הסתרת פנים שהתחילה מהחורבן. שתצא מאזור הנוחות שלך כדי להיות חלק מהקולקטיב שנקרא עם ישראל , עם הנצח. עם שיש לו עבר.. ועתיד ולא רק הווה של תאוות קטנות מאוד כמו השינה והבשר שלי או שלך ..
יהודי חושב 01.08.22
זו תשובה של חילוני. תבדוק את עצמך.
ע01.08.22
14
אני אוהב פורל טעים
התפרן02.08.22
13
בעיני בדורינו צריך לעודד לסיים מסכת בכל צורה ואם זה העידוד זה עדיף מאשר להתבטל.
אברך01.08.22
12
אז זה אומר שמי שאוכל בשר כי זה מחזק אותו ולא קשור לעינוג יכול לאכול ..... לא רואה בעיה באכילת בשר..... כשמדובר בשגרה ..... אני אוכל שווארמה בהפסקה אוכל אז מה? אני נהנה מזה ? אני רגיל כך וזו שגרת עבודתי אחרת לא יהיה לי כח לעבוד . הסיפור של אכילת בשר של פעם והיום זה שני דברים שונים ובכלל כל הענין התר
james01.08.22
חילוני חביב גם שבת אתה לא שומר
נו נו01.08.22
עמלק מקרר את עם ישראל, אתה עושה את תפקידך - אשר קרך בדרך
אחד02.08.22
צודק, גם הרפורמים טוענים כמוך
אדי01.08.22
11
לא חושב שיש בעיה לאכול דגים, גם אין בזה שמחה לאור המחירים שלהם. דרך אגב, 9 סוגי דגים זה בכלל לא הרבה. אבל זה בדיוק בשביל תשעה ימים כל יום דג אחר.
פלוני02.08.22
יום שבת שבאמצע ותשעה באב עצמו גם בתוך התשעה ימים, לכן מספיק 7.
איציק02.08.22
10
"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" תמיד זה גם בתשעה באב
יהודי01.08.22
איפוא זה כתוב במקורות?
שפוי02.08.22
במשנה כתוב משנכנס אב ממעטין בשמחה !!!להיות בשמחה תמיד הכוונה לא בדיכאון ..
אפרים02.08.22
9
ההלכה מתירה כן או לא?! אם כן, אז מה הבעיה?! בחב"ד נוהגים כל יום לעשות סיומי מסכת בלי סעודה, אתה רוצה להשוות את הערך והאינטנסיביות שבחב"ד עוסקים בנושא המקדש ובביאת המשיח לעומתכם?!! בחב"ד חיים את הנושא הזה של בנייין המקדש וביאת המשיח, לא כמו רבים אחרים שמנסים להצטער כי כתוב שצריך להצטער....
לא מבין01.08.22
בחב״ד לומדים רק תשעה ימים בשנה גמרא כדי לאכול בשר .
מנחם03.08.22
בחב"ד לא עושים כל השנה סיומי מסכת. נקודה.
אחד02.08.22
8
הקב"ה רוצה את הלב שלנו
אשרינו01.08.22
7
במחילה מכת"ר כל מה שאסור לאכול בשר זה לא משום עונג. משום שאין שמחה אלא בבשר ויין. ואין איסור להתענג בתשעת הימים. ולכן מי שמתענג מדגים.גלידה .שוקולד.פירות.חטיפים.ביר ועודמותר לו לאכול לכתחילה ולהתענג. מכיוון שחזל לא גזרו למעט בשמחה אלא בבשר ויין.
הרב אסף01.08.22
יש לך עוד 40 שמה להגיע לקרסוליו של הרב דוד יוסף ( ואני לא מחסידיו ) ולכן אין פלא שלא הבנת את דבריו , גש ושאל אותו ואל תבוא להיתפלפל איתו פה מעל גבי האתר כשווה בין שווים. קצת צניעות. טיפה של נימוס ומינימום של יושרה לא תזיק לאף אחד מאיתנו !!
אדם נבון. 01.08.22
אסור בשר משום שבטלו קורבנות ואסור יין משום שבטלו נסכים, אבל הב"י הביא גם טעם של צער. וכתבו משנכנס אב ממעטין בשמחה וכתב כה"ח בשם להקת פוסקים שהכוונה לא שמחים כלל. ולזה התכוון הרב שאף על פי שמהדין מותר כל שמכוון להנאה לא ראוי.
חצי נכון01.08.22
בוודאי שיש ענין לא להתענג בתשעת הימים. ואומר לך הרב במפורש. אז מה יש לצאת נגד דבריו?
ר01.08.22
משנכנס אב ממעטים בשמחה..
כבודו01.08.22
מה זה מחילה מכבוד תורתו לחלוק על תלמיד חכם כבוד הטווס שחותם את שמו הרב זה גאוותנות
יהודי פשוט01.08.22
6
צודק !! מדובר ב 9 ימים בלבד... לא יקרה כלום
ניסים01.08.22
יש שבת באמצע
אפילו לא01.08.22
5
אני קצת במצב רוח קרבי במובן החיובי של הקרבי.(מדבר גם עלי) אבל למישהו באמת כואב על בית המקדש?? או שהראש בביזנס. מישהו מאמין שבית המקדש יבנה עד יום ראשון?? לא ניראה לי.ואם כן אז מעט מאוד. כמה מאיתנו כבר סגרו חופשות לבין הזמנים??? נהינו רובוטים ששומרים מצוות כולל אני. ומי שיגידו אחרת הוא שקרן גדול.
Ovi01.08.22
4
אכן מכוער ביותר, החומריות שהגענו אליה מזעזעת עד שאיננו מסוגלים שבוע אחד לשים את התאוותנות בצד וקצת לעשות חושבים. שמעתי פעם על אחד שהתחכם עם הגאון ר' אשר וייס בענייני הקלות לתשעת הימים. ענה לו הרב שמאז שהוא פוסק לא הגיע אליו אדם היושב שבעה על בן משפחתו עם שאלות איך להקל מעליו ולהתחכם כך עם ההלכות. ו
שרון01.08.22
כך אמר הרב שך
משה01.08.22
3
בעידן שלנו של מכוניות, אינטרנט, מסעדות, מטעמים ושפע - הייתי מציע לרב לנסות להסביר ולשכנע מה כל כך חסר אם אין בית מקדש ולמה באמת צריך להצטער על חורבנו. ההלכה היא חשובה אבל אם אין הכנה הנפשית מאחריה אז קיום ההלכה זה סתם מעשה קוף בעלמא. נכון שקל יותר להתרכז בהלכה ולהתעלם מהעולם הפנימי-רוחני, ומי ששואל
אולי כדאי01.08.22
2
חרדים מומחים בתחמנות מערוב למכירת חמץ ועוד .....
יוסף01.08.22
1
כבוד הרב, נא לראות בהלכה, האיסור לאכול בשר ולשתות יין אינו משום הנאה ותענוג, שהרי גם לאבל רח"ל ע אביו ואמו מותר בבשר ודגים, ואדרבה, בגמ' מבואר שהיין נברא כדי לנחם אבלים, והפסוק אומר: 'תנו יין לאובד ושכר למרי נפש', אלא הטעם הוא משום שבטלו הקרבנות_(בשר) והנסכים (יין), ואין לדגים שום קשר לנושא י
ירושלים01.08.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24