כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת ההלכתית שהובילה לשריפת ספרי מרן הגר"ע יוסף

מרן הגר"ע יוסף זצ"ל הלך בדרכי פסיקותיו של מרן ה'שולחן ערוך' וחלק רבות על מרן רבי יוסף חיים ה'בן איש חי'; מתברר כי בשל פסיקותיו היו ששרפו את ספרו 'יביע אומר' (היסטוריה)

73
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ח בתשרי | 23.10.22
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)

פרק א': כידוע, מרן הגר"ע יוסף זצ"ל הלך בדרכי פסיקותיו של מרן ה'שולחן ערוך' רבי יוסף קארו, וחלק רבות על מרן רבי יוסף חיים ה'בן איש חי' גדול חכמי בגדאד - למרות היות הגר"ע בן העדה הבבלית.

דוגמאות לכך יש רבות, נציין אחת מהם: בימי "עשרת ימי תשובה" בתפילת העמידה במקום הסיומת של "מלך אוהב צדקה ומשפט" יש לסיים בברכת "המלך המשפט".

הבן איש חי זיע"א (ללא קרדיט)

מה הדין של מי שטעה ואמר בטעות "מלך אוהב צדקה ומשפט"? מחלוקת: 'השולחן ערוך' פוסק שחוזר, לעומת הרמ"א וה'בן איש חי' שנוקטים שלא צריך לחזור.

כנגד צורת פסיקה זו של ה'בן איש חי' שהלך כדעת האשכנזים, מרן הגר"ע יוסף החזיר עטרה ליושנה ופסק שחובה בארץ ישראל להקשיב בקול מרן ה'שולחן ערוך' כי הוא רבה של ארץ ישראל, ולא של ה'בן איש חי' רבה של בגדאד.

מה מצער לדעת שעל פסק זה של מרן הגר"ע יוסף שחלק על מרן ה'בן איש חי', היו ששרפו את ספרו 'יביע אומר'. את זאת אנו למדים מגיליון 'בית מרן' לראש השנה תשפ"א מס' 269 בו הגר"י יוסף ביאר היאך אירע שבבגדאד פסקו כמו אשכנזים.

עלון "בית מרן" בו נכתב על האירוע המצער של שריפת ספרי מרן הגר"ע יוסף זי"ע

הגר"י יוסף סיפר בשמו של הגאון רבי עמרם אבורביע שלפני מאתיים שנים, שלא היו הרבה חכמים בבגדאד, "אומנם היו הרבה מקובלים אבל בעלי הלכה לא היו", והלכו והביאו את הרב צדקה חוצ'ין מדמשק לכהן כרב, ולאחר שנפטר הביאו רב אשכנזי, שלימד אותם את כל ההלכות כפסק הרמ"א ושאר הפוסקים האשכנזים, "הוא [ה'בן איש חי'] לא ידע שכך תיקן להם הגאון האשכנזי", וכאן מוסיף הגר"י יוסף שמסתמך על 'נתיבי עם', שהוא לא הזכיר את שמו של הרב האשכנזי, אבל "אולי היה חבדניק"[1], (כנראה שאמר בהומור, שכן הרב חוצין נפטר בשנת תקל"ג (1772), בשעה שהגרש"ז מלאדי מייסד חסידות חב"ד היה בגיל 23 בלבד[2]...).

דבריו המלאים של הגאון רבי עמרם אבורביע מחבר 'נתיבי עם':

[יהודי בגדאד] "תפסו בכל אלה מנהגי האשכנזים על ידי שבתקופה מסויימת היו תחת השפעת גאון אשכנזי. וא"כ לא משום כך נגרר אחריהם אנחנו הספרדים בכלל, והירושלמים בפרט". ('נתיבי עם' סימן תקפ"ב סעיף ז).

ממשיך הגר"י יוסף ואמר שהרב האשכנזי עלום השם, לימד את יהודי בגדאד את הלכות הרמ"א במקום ה'שולחן ערוך', וכך נעלמו מנהגי מרן ה'שולחן ערוך' מיהודי בגדאד.

כאן העיר הגר"י יוסף ש-200 רבנים בדורו סמכו לקבל את פסקי מרן ה'שולחן ערוך' ואלה היו גדולי עולם, כגון הרמ"ק, האלשיך, מהרח"ו, המבי"ט[3], המהרי"ט והרדב"ז.[4]

הרב צדקה חוצין השני דור חמישי לרב צדקה חוצין הראשון, שאותו החליף רב אשכנזי לפי דברי הגר"י יוסף. (מתוך הספר "בן איש חי", מאת הרב יעקב משה הלל, מרכז שלום לעם)

כך הגר"ע יוסף בגיל צעיר, חלק על מרן ה'בן איש חי', ומסתבר שעל פסקו זה ספג ביקורת נוקבת מאת חכמי בבל, כפי שסיפר בנו הגר"י על חכם עיראקי נודע שכשעלה לארץ ישראל אמרו עליו "ארי עלה מבבל", ושמו חכם ניסים כדורי, שנחשב בפי רבים ממשיכו של מרן ה'בן איש חי'[5] שכששמע שהגר"ע יוסף "מקעקע את ההלכות של רבינו יוסף חיים מבגדאד", יצא נגדו בשצף קצף.

הדברים הגיעו שהוא לא מיחה בתלמידיו ששאלוהו האם ניתן לשרוף את ספרי 'יביע אומר', וענה להם "תעשה מה שאתה מבין". או אז לקחו את ספרי 'יביע אומר' והלכו לפתח בית הכנסת 'מנחת יהודה' במחנה יהודה והעלו אותם באש רַחֲמָנָא לִצְלַן כפי שעשו מתנגדיו של הנשר הגדול הרמב"ם.

ממשיך הגר"י יוסף: באחת השבתות הלך הגר"י עם אביו הגדול למסור שיעור בבית כנסת במחנה יהודה "ובדרך היו כמה עיראקים – שהיו מושפעים מכמה רבנים שהתסיסו נגד מרן – זרקו עליו עגבניות, וכך הגיע לבית הכנסת ובגדיו מלוכלכים".[6]

אחד מאלו שיצאו כנגד הגר"ע יוסף, היה הראשון לציון הגאון רבי יצחק ניסים עליו כותב הגר"י יוסף: "נלחם במרן ורדף אותו יחד עם הרב ניסים כדורי בעל ספר 'מעשה ניסים'"[7].

חכם ניסים כדורי שתלמידיו שרפו את "יביע אומר" לצידו של הראב"ד רבי סלמאן חוגי עבודי זצ"ל (באדיבות הרב משה ששון)

הגר"ע יוסף כששמע על הכעס הגדול של חכם ניסים כדורי כלפיו, הלך לחכם אפרים כהן אביו של חכם שלום כהן זצ"ל נשיא 'מועצת החכמים' שניסה לדבר עם חכם ניסים כדורי ולא הועיל, "וקידש מלחמה על מרן עד ימיו האחרונים", מסכם הגר"י יוסף את הפרשיה בצער.

מסתבר שהיה חכם עירקי אחד שקידש מלחמה על מרן זי"ע ואפילו כשנבחר בתאריך ז' חשוון תשל"ג לכהן כראשון לציון וליווה הגר"י את אביו לכותל, וכולם איחלו לו 'מזל טוב' אשכנזים חסידים ולבושי כתונת פסים - חוץ מאותו חכם עירקי[8].

מסיים הרב יצחק יוסף את הסיפור הכואב, ואמר שגם הרמב"ם שרפו לו את ספריו, וכל מי שנהיה מורה בישראל רבים קמים נגדו.

בשיחה שערכתי עם מספר חכמי בבל מירושלים תובב"א, נאמר לי שהם לא מכירים אירוע של שריפה פומבית של ספרי מרן הגר"ע יוסף, ולא שמעו זאת מאבותיהם מעולם. עוד ציינו, שגם הגאון רבי ניסים כדורי חלק על מורו ורבו ה'בן איש חי', וכדרכם של תלמידי חכמים בכל הדורות (כפי שהובא משמו של הגר"י יוסף: "אפשר לחלוק, ובלבד שיחלוק עם שכל ויביא ראיות ויסביר דבריו טוב, לא יחלוק סתם ויאמר: זכותי לחלוק". עלון 269 הערה 3).

לדבריהם, הנידון היה שחכמי בגדאד כעסו על בן עדתם מרן הגר"ע יוסף, שהיה החכם הספרדי הראשון שנגרר אחרי גאוני אשכנז, וחלק על האריז"ל, וביטל את סמכותו הבלתי מעורערת בקרב הספרדים, והיה הראשון במשך 300 שנים מזמנם של גאוני אר"ץ (עיין שו"ת דברי יוסף אירגאס, סי' ג) שחלק על סמכותו.

לסיום נזכיר את דברי מרן המשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל שהתלונן: "מדוע בעיתונים שלנו מובא כתבות של חדשות המתחדשות מידי יום, מה אמר ראש ממשלה פלוני ומה אמר שר פלוני? מדוע לא יהיה מוזכר בכותרת ראשית חידוש שחידש ראש ישיבה בסוגיית 'תקפו כהן', וחידוש שחידש ר"מ פלוני בסוגיית 'מקדש במלווה' וכו[9]'".

ואשרינו שזכינו במדור 'היסטוריה ואקטואליה' באתר החדשות הגדול ביותר בעולם החרדי 'כיכר השבת', להעלות סוגיות למדניות של 'דרכי הפסיקה' של גאוני המזרח, לטובת קהל הגולשים שליט"א שצמא לדבר ה'.

• • •

[1] הוספה זו הובאה בעלון 270 נח תשפ"א לרגל 8 שנים לפטירת מרן

[2] מסורת חב"ד שבעל התניא היה בשנה זו בגיל 27. יש לציין שפ"א הגר"י אמר שהרב האשכנזי הגיע לבגדד בשנת תק"ג, (עלון 362), ופ"א אמר שהיה זה בשנת תקל"ג (עלון 270).

[3]לאחר בקשת המחילה, יש להשיג על דבריו הקדושים, שכן המבי"ט לא קיבל באופן נחרץ את פסיקת ה'שולחן ערוך'. ובסוגיה של קדושת פירות נכרי בשמיטה חלק על ה'בית יוסף', וכך נקט לימים החזו"א והסביר זאת, שלמרות שלבית יוסף היה 'מגיד' שלמדו סתרי תורה, אותו ה'מגיד' לא היה יותר גדול מהמבי"ט עצמו.

[4] הובא בעלון 270 פרשת נח תש"פ לרגל 7 שנים לפטירת מרן.

[5] הגר"מ מאזוז כתב כן.

[6] הוספה זו הובאה בעלון 270 פרשת נח תשפ"א לרגל 7 שנים לפטירת מרן.

[7] הוספה זו הובאה בעלון 270 פרשת נח תשפ"א לרגל 7 שנים לפטירת מרן.

[8] יצוין שברור לן שלא מדובר בחכם נסים כדורי שהוא לא איחל מזל טוב להגר"ע יוסף לרגל בחירתו לראש"ל בז' חשוון תשל"ג, שכן חכם נסים כדורי נפטר כבר בכ"א אלול תשל"ב (ראה מבוא לספרו מעשה נסים, ירושלים תשל"ה).

[9] הובא במאמרו של הגאון רבי יוסף חיים סוויסה ר"י תורה ודעת מירושלים מעל דפי מוסף שבת קודש של עיתון יתד נאמן.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
73 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
בשביל מה לחרחר ריב שנשכח ואף אחד כמעט לא יודע ממנו. מה יש כאן, לה"ר, בזיון ת"ח, מחלוקת, שנאת חינם. השתגעתם????????
אביה23.10.22
31
פסקי מרן הרב עובדיה גם היו הרבה מחלוקות עים רבני העדה המרוקאית אבל רבני העדה המרוקאית לא רבו עים אף אחד והיו בשלום עים כולם אבל פוסקי העדה המרוקאית לפיסקהם יש עמוד שידרה מהגאונים הרמבם הריף והראש ויהודי מרוקו יכולים להמשיך במינהגהם בלי שום חשש יגידו ברוך וברוך שמו יעמדו בקראית עשרת הדיברות יכו
שלמה 23.10.22
30
מעולם מלא היה חכם אשכנזי בבגדד הכי מצחיק מדוע מעולםפ מרן הרב עובדיה לא השתשמש בזה כמו בנו
משה23.10.22
הרב יצחק יוסף אמר במפורש שהרב זצ"ל העלה זאת בתור השערה מאחד משיעוריו
תעיין טוב23.10.22

הצגת כל התגובות

29
החריידיםצהאשכנזים זלזלו ברב עובדיה לא ספרו אותו יותר מכל נלחמו בו כמעט בכח הזרוע היום הוא פוסק הדור מה אנחנו מסיקים מזה ? שדורות אחכ הענינים משתנים ואולי שווה לא להתעסק בחרטא
james24.10.22
28
כל סיפורי ואגדות רבי יצחק יוסף נר"ו מעובדים לנוער... דברי חלומות ואגדות, וסיפורי אלף לילה ולילה.
יהודי פשוט23.10.22
27
הוא עצמו גם דיבר וכתב "לשונות חריפים" נגד אחרים, אז מה לו להלין נגד חכם ניסים כדורי זצ"ל?
1123.10.22
26
[3]לאחר בקשת המחילה, יש להשיג על דבריו הקדושים, שכן המבי"ט לא קיבל באופן נחרץ את פסיקת ה'שולחן ערוך'. ובסוגיה של קדושת פירות נכרי בשמיטה חלק על ה'בית יוסף'. לק"מ משום שודאי הסכים המבי"ט עם השו"ע על פסיקותיו בשו"ע שהוא ספר ההלכה העיקרי של השו"ע, אבל על מה שכתב בב"י לא הסכים איתו ודין זה של פירות נכר
לכאורה24.10.22
לא מדובר על הסכמה על הפסקים אלא סמיכה להיות רבה של ארץ ישראל. המחלוקת על קדושת פירות שביעית היתה כנראה לאחמ''כ.
ש.24.10.22
25
מרן הבית יוסף פוסק שצריכים חדר יחוד בשביל חופה ולא נזכר אצלו חופה על עמודים , והרב עובדיה כותב שלא נהגו כך הספרדים כמרן הבית יוסף. הרי שסומך על המנהג בפועל שלא כמרן !
אליהו23.10.22
ואתה באמת חושב שזה נעלם ממנו?
יאיר23.10.22
הוא אמר שנעלם ממנו? הוא אמר שגם הרב עובדיה למעשה כשיש מנהג קבוע לא פסק כשולחן ערוך.
מאור24.10.22
ביבי"א הוא מסביר את הכל.... כרגע לא זוכר איפה נמצא...
יוסי23.10.22
24
מי שמגיע לכדי שריפת ספרים (אם חלילה אין בהם כפירה) מוכיח על עצמו שהוא חסר דעת.
*****23.10.22
23
הוא החריב והרס את כל המנהגים הקדומים של יהדות תימן ששמרה על המסורת הכי נכונה
יוסי24.10.22
מי זה הוא?
רם24.10.22
תבין לבד!
וני24.10.22
דע לך שהכי קל להאשים אחרים. כל עדה שאבדה את מנהגיה יכולה להאשים רק את עצמה.
רם24.10.22
22
בשביל מה הכתבות האלה? לחרחר מלחמות? מי שהולך לפי הרב עובדיה שילך ומי שהולך לפי הבן איש חי שילך.
שמעון23.10.22
תשובה לשאלתך. 1 הסטוריה. 2. תקרא היטב כל הכתבה מילה במילה, פ"א הגר"י יוסף אמר: שהרב האשכנזי הגיע לבגדד בשנת תק"ג, (כך אמר בעלון 362), ופ"א אחרת הוא שינה ואמר: שזה היה בשנת תקל"ג (עלון 270). בקיצור וד"ל כדי לדעת על מי אפשר לסמוך, ולהתדבק רק לרבני אמת וענווים!
דוד23.10.22
21
שפירא עובר ממריבה למריבה, ועד שיגיע לקרח ועדתו, הוא לא יירגע
משה23.10.22
מילא הכתבות על החסידות, הכל היה שטויות עלילות שקר, (דהיינו בעיקר בתגובות שם, כשכותב המאמרים שמח בסתר לבו לזה), אבל פה מדובר בוויכוח הלכתי, האם עדת עיראק צריכים לבגוד במרן הבן איש חי זי"ע, ואסור להם לנהוג כפי פסקיו? ועל זה יצא ההתנגדות של רבני עיראק, ואפשר להבין אותם לגמרי, זה כמו שיכפו על האשכנזי
געצל23.10.22
חסר הבנה בסיסי שכמוך, הרב עטבדיה ראה שעלו ספרדים ממדינות רבות וכל אחד מתקוטט וצועק אני צודק, עירקי, פרסי, מרוקאי, חלבי, סורי, אפגני, תימני שאמי, בלדי, מזרחי, אלגיראי, ועוד ועוד, על כן אמר יעזבו מנהגי הגלות ויחזרו לשולחן ערוך, כי בעודם רבים מי צודק כל בניהם נהיו חילוניים, ומרן זצ"ל החזיר העטרה ליושנ
געצל שמעצל23.10.22
למה להם לריב? תראה אצל האשכנזים יש מאות קהילות וסגנונות, כל אחד עם מנהגים אחרים, וכן חסידים, ליטאים, ואצל החסידים עצמם יש עשרות מנהגים, ואף אחד לא רב בגלל זה, (אמנם הם רבים על דברים אחרים, אבל לא על הבדלי הלכות או מנהגים), ולגבי הבלוף שלך שכאילו עדות המזרח נהיו חילונים, בגלל איזה מריבה על מנהגים, ח
געצל23.10.22
האליאנס כבר התפשט בכל מקום בארצות ערב אולי חוץ מתימן, וגם אם היו נשארים שם היו מתקלקלים כמו שהיה כבר אז שבאו לכאן ממצרים ועיראק חילונים ואולי אפילו היו מתבוללים כמו באירופה, מה שאין כן בארץ ההתבוללות לא יכולה להיות גדולה כמו בחו"ל
גם בעיראק מצרים כבר נהיו חילונים24.10.22
מזה נוצרו הדרדעים רח"ל
גם לתימן הגיעה ההשכלה רח"ל 26.10.22
עם כל הקלקול של האלינס, לא היה מזרחי אחד שלא מאמין באלוקים, אפי' שהם אולי ירדו מהדרך, אבל היו מסורתיים בחו"ל עד שבאו ונפלו לידיים של הציונים, וכיום יש כבר לצערנו הרבה מזרחים שלא רק כופרים, אלא הם בעד וכו', שדבר כזה מעולם אל היה קורה תחת שלטון מוסלמי בעיראק או מצרים וכו'!
אתה יכול להתכחש לאמת!24.10.22
בבלי אמיתי לא זז מהבן איש חי זיע"א.
דניאל24.10.22
20
ומה עם הכף החיים, והלוואי שעמי הארץ יבינו שהם עמי הארץ
עם הארץ24.10.22
19
תילמד כללי הפסיקה ואז תדע איך לומדים השו"ע וכו
יהודה23.10.22
18
סבי ע"ה מותיקי בית הכנסת היזדים, היה עד לשריפת הספרים רח"ל. זו לא המצאה, זו אמת לאמיתה (לצערי....!)
אבי23.10.22
יכול להיות שהיה אחד שניים, וזה לא מלמד על הכלל העיראקים שרק חלקו על הרב עובדיה, אבל לא עשו פעולות פיזיות, וידוע שתמיד יש קיצונים, בחורים או נערים וכו'.
צצ23.10.22
היה אסיפה והיו שם רבנים, אני עוד זוכר את התיאור שלו...
אבי23.10.22
נו ואז מה? סך הכל הוא אשם, היה צעיר ויצא נגד הבן איש חי, אז זה מאוד טבעי שהעיראקים יצאו נגד ספריו וכו'
דד23.10.22
תעשה טובה לשרוף ספרים!!!! שאשכנזים חלקו על רבותם אמרו על זה משהו לא ופה שורפים תעשה טובה גם הרב עובדיה פסק כן כי ישל לו על מי להסתמך ולאשכנזים לו אז אל תדבר עליו חוצפן
יאיר שרקי24.10.22
ידוע שלרב עובדיה היה צער כבד מזה.
מאור24.10.22
17
ישר כח יפה. מאוד
גבריאל23.10.22
16
כל צעד שיעשו הספרדים להיבדל מהקבלה בפסיקת ההלכה, הוא צעד בכיוון הנכון!!!
חפץ למען צדקו23.10.22
חס ושלום. הקבלה היא תורת ישראל קודש. וכל עדות ישראל יודעים זאת חוץ מקהילות שמעזות להטיל ספק בקדושה של הזוהר והקבלה והם יתנו דין על זה.
רם24.10.22
שחכת לסיים נאום: העמלקי מכת קאפח!
מרן השו"ע מביא הרבה פעמים בב"י מהזוהר הק23.10.22
15
יש פה הרבה מתיימרים להיות מבינים בפוסקים : " מחילה מכבוד תורתו..." וכו', צריך להסתכל בפשטות : שורפים ספרים משתי סיבות או שלא מבינים או פוחדים (מקנאים) מהעוצמה. שרפו ספריו של הרמב"ם כי לא הבינו ,אחרי שהבינו - איך הם נראים? לא הבינו עוצמה כמו הרמב"ם?
יעקב24.10.22
מי ששרף את הספרים (במקרה שהיה כזה דבר), לא היו אשכנזים, אלא עיראקים שלא רצו לבגוד בבן איש חי. וממה יש להם "לפחד מהעוצמה"? "העוצמה" של מה? ואולי דווקא האחרים פחדו מ"העוצמה", של איש האלוקים בעל הבן איש חי? ואולי זה הסיבה שאותם גורמים הצטרכו לחלוק ולכפות על עדת הבבלים, לשנות מפסקי הבא"ח? אה? לא חשבת
יעקב24.10.22
ההבדל הוא שהרב עובדיה שחלק על הבן איש חי הוא לא אדם שאפשר לומר עליו שפסק מתוך אינטרסים, ואילו האנשים ששרפו את ספרי הרב עובדיה על פי האמור בכתבה היו סתם אנשים ולא קבלו על כך הוראה ברורה מרבותיהם על אף שרבותיהם באמת חלקו על הקב עובדיה, ולכן ניתן לומר שפעלו מתוך אינטרסים. ודו"ק, אחרי הכל יעקב מידתו אמת
יעקב25.10.22
שוב כמו שאמרתי - כל אחד מנסה להיות מבין(וגם אתה) , אמרתי דבר פשוט ככלל לא יותר מזה- מעוצמה(ידע-לדעת... אם לא הבנת עד עכשיו) מפחדים. ומהפחד עושים כל מיני דברים בלי לחשוב. השאר אין לי מושג מה אתה מדבר. נראה שאתה עסוק יותר במי יותר גדול ממי ולמי יש יותר כבוד, אולי תתעסק מי פוסק נכון ואם חולק אז לפי הכל
יעקב25.10.22
14
תאמינו לי- רק חב"ד כל עניינו האדמו"ר הזקן כפי שמכונה ע"י מרן הבן איש חי הגאון רבינו זלמן זה לכתוב שולחן ערוך לפי כל השיטות בכללות וע"פ הכרעת המקובלים לרוב
יהודי מחובד24.10.22
13
הוא חלק גם על השולחן ערוך לפי השולחן ערוך אם טעה החזן בהמלך הקדוש צריך לחזור לראש התפלה והרב עובדיה חלק על כל הפוסקים וסבר שחוזר רק לתחילת הברכה
חכם אחד23.10.22
הוא לומד כדבריו בפשט השו"ע
יוס23.10.22
12
הבן איש חי הפוסק מהשפיע ביותר ב150 שנה האחרונות. תמיד הטעות החוזרת של משפחת יוסף שכל פסיקה עתיקה שאינה לפי השולחן ערוך היא "אשכנזית" וזה רחוק מכך. פשוט מאוד יוצאי ספרד הלכו גם לארצות המזרח וגם לארצות אשכנז ומכאן השוויון במנהגים ולא בגלל שאלו פסקו כמו אשכנזים. מה גם שגם בארץ נוהגים קהילת הגר"ע בדברים
דניאל23.10.22
ומה עם פסק היתר בדיקת ריאה בנפיחה, אוי סליחה, כאן כותבים רק עמי הארץ
עסין23.10.22
פוק חזי מאי עמא דבר, כמו הבן איש או הרב עובדיה?
אבי23.10.22
רוב העם נוהג כמו הבן איש חי. זה שאתה חי בקן של שס ולא רואה מה קורה מסביב זאת בעיה שלך. לפעמים שחיים בבועה חושבים שכולם נוהגים כמוכם אבל רחוק מכם.
דניאל24.10.22
11
זה לא נכון. וכן טעה בכך שהרב קארו נסמך ע״י 200 רבנים זה כנראה המצאה.
הרב עובדיה טעה בכך שבארץ ישראל צריך לבטל23.10.22
החיד"א בשם הגדולים ערך רבי יוסף קארו כותב זאת. ורק אתה הטוקביקסט יודע יותר טוב ממנו......
עלוב....23.10.22
10
הפרסום הזה מכוון לפני הבחירות. נכון?! אוי לו לזה שמייצר מחלוקות בעמ'י
נועה24.10.22
9
אין לכם במה להתעסק ? למה לעורר שנאת חינם למה
שחר23.10.22
8
כל דבריו טעות, טועה ומטעה כהרגלו, נבן איש חי לא פסק ואפילו לא פעם אחת כאשכנזים (ולא שזה איסור חלילה...) אלא גם אנחנו הספרדים לכ תמיד נוהגים כדעת השו"ע, וכגון בספק ברכות וכן בתפילה ששם הכל אנו עושים כדעת האריז"ל ונוסחאותיו, וכן במקום מנהג לא פוסקים כהשו"ע, וזה מוסכם לכו"ע גם להגרע"י זצוק"ל (שאגב, מעו
הלמדן24.10.22
דיביל שלא מבים כלום מחייו מי אתה שתדבר על גדולי הדור . מבין ריסי עינך ניכר שאתה בנברקי שאר שם עשה טובה. וההיסטוריה מספרת שכן שרפו ספרים. וכך היא דרכה של תורה להביא פסק של השני ואם יש לך הבנה אחרת ומבוססת תוכל לומר .למרן יש שמונה ספרים שכתב דעת הבן איש חי ואז את דעתו שביסס על השוע ועוד ועוד. ולא כמו
אלי24.10.22
7
עצוב שאתם מביאים כזה כתבה... האמת, נגעלתי. להזכיר בכותרת פעולה של שוטים ומטורפים לשרוף ספרי קודש.... בזמן שבעצמכם אתם כותבים שזה היה בודדים. איך לא התביישתם.... ועוד על רב חשוב וגדול בישראל. כנראה הרגשתם בעיוות שבדבר. וכתבתם בסוף, אשרינו שזכינו להעלות סוגיות למדניות של דרכי הפסיקה וכו'.... ואני בטוח
יהודי פשוט23.10.22
צע"ג
אז למה הרב יצחק יוסף מביא את סיפור זה שו24.10.22
6
אני מוחה על כל הזיזול חכמים
אמת24.10.22
5
מה הרב יצחק מרוויח מלספר את זה?
יאיר23.10.22
4
כתבה חשובה, חשוב להביא את הצד של העיראקים המושמצים ע"י ר"י יוסף, והנה מתברר שלפי גירסתם לא דובים ולא יער, הם לא שרפו בשריפות את ספרי הרב עובדיה, ורק חלקו והיה להם ביקורת, שהרב עובדיה שינה ממה שהיה מקובל אצל כל גדולי ספרד להסתמך על פסקי האריז"ל (מחותנו של מרן השו"ע).
יעקב23.10.22
תקרא טוב את כל התשובות של הרב עובדיה ותראה שרוב הספרדים לא פסקו כמו הקבלה
אבי23.10.22
3
מניין הבדיה הזאת שביום שמתמנים להיות רב ראשי, נמחלים העוונות???????????? פשוט לא להאמין איזה שטויות!!!!!! בדיוק ההיפך כל גדו"י אמרו על הרבנות שזה גרוע, הרב זוננפלד וכל גדולי ירושלים קבעו צום מיוחד, ביום שהקימו את הרבנות הראשית.
לא יאומן איזה לוקשים מוכרים לעם ישראל!23.10.22
צודק. רבנות הראשית היא תפקיד ממשלתי.
רם24.10.22
מה מה יהיה איתך תגיד?? גם בור וגם מיתקשר על כולם בעזות מצח. גמרא מפורשת שכמו חתן שמוחלים לו ביום חופתו כך גם ״מי שעולה לגדולה ״ מקבל תפקיד משמעותי עם אחריות. ואין ספק שגם מי שמיתנגד לרבנות עדיין יסכים שזה תפקיד חשוב מאוד כדי שיחול עליו דברי הגמרא. כ״כ פשוט !!!
המלמד תורה23.10.22
זה נקרא "להעלות לגדולה"?? להיות כמו בובה ביד המדינה החילונית, שיחליטו כל פעם מה מותר לרב הראשי לומר ומה לא? ולשיטתך הכפרנית, אז גם יהודי שעולה לגדולה, ומקבל תפקיד בכניסה הנוצרית, והוא נשלט ע"י הנוצרים נותני לחמו, אז זה גם נקרא "עולה לגדולה", כי הוא מקבל מהם משכורת של מליונים, ומימלא מוחלים עוונותי
נו נו אני שומע 23.10.22
להבדיל יהודי שמקבל משרה ועולה לגדולה אצל דת אחרת, גם נמחלים עוונותיו? מה הגדולה להיות רב ראשי שתלוי בחסדי ובכספי החילונים נותני לחמו? ברצינות, שמענו הרבה פעמים את ר"י יוסף מתלונן שהמדינה סוגרת לו את הפה, והוא לא יכול להורות כמו שרב בישראל צריך להורות. כגון לפני שנה כשדיבר ר"י יוסף, שיש מאות אלפי
המלמד בינה לתמים23.10.22
מה עם גדו"י כמו רצ"פ פראנק שכן תמכו בהקמת הרה"ר? והגרי"ש אלישיב ובעל ה'ציץ אליעזר' ששימשו בה? אלא לאותם שרואים ברה"ר דבר חיובי, איתא בגמ' שהמתמנה לרבנות בכעין זה, נמחלים עוונותיו.
תברר עובדות לפני שאתה מעיר... פשוט הוכחת23.10.22
אין ב"ד יכול לבטל דברי ב"ד שלפניו, אלא אם גדול בחכמה. אתה רוצה דווקא שאני יוכיח לך סילוף, שהציץ אליעזר פסק בשו"ת שלו, נגד פסק הרמב"ם והשו"ע, ואז תראה מי בדיוק ?..
הם לא תמכו בזה לכתחילה, אלא אחרי שזה כבר23.10.22
2
דברים דוחים. תביא משהו שהתחדש ומחלוקת בלי שריפה ורכילות. אתה רוצה להתסיס ולהגעיל אל תעשה באיצטלה של היסטוריה ותורה
אבי23.10.22
1
עכשיו אני מבין למה יצאו נגד ר"י יוסף ואביו, הנה הוא אומר בפה מלא בלי בושה, שרבינו הגה"ק איש האלוקים הבן איש חי זי"ע, כביכול לא ידע ההבדלים בין הרמ"א והבית יוסף, והוא פסק לפי הרמ"א, בגלל "שהושפע" מאיזה רב אשכנזי, אתם מבינים עם מי יש לנו עסק? הם מזלזלים באיש האלקים הבן איש חי, ועושים אותו כאילו חלי
ר"י יוסף, והאגדות שלו23.10.22
אדוני יש לך טעות הוא לא אמר שהבן איש חי לא מבין בהבדלים ח"ו, אלא אמר שהבן איש חי סבר שיש מנהג כהרמ"א ואילו ספר נתיבי עם מסביר שמנהג הזה התחיל ע"פ גאון אשכנזי שלימד את הבגדדים את ההלכות האשכנזיות אל לך להתערב בין ת"חים
tkh23.10.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פיתרון או התחמקות? רה"מ הודיע: "החלטתי לקדם את חוק הגיוס שעבר בכנסת הקודמת"

חנני ברייטקופף | 13:53

מסורת למעלה מיובל שנים 

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 12:00

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14.05.24

'בר בי רב' המרכזי ליום העצמאות

"יום שכולו תורה" ב"תפארת רפאל" | צפו בשידור חוזר

כיכר השבת | 14.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מכתב נוקב לדרעי

זקן ראשי הישיבות: "כדרך עמלק הם מנסים לגייס בחורים"

חנני ברייטקופף | 14.05.24

נכדו הרב, מספר על דמותו

בנו של הצדיק הירושלמי וצדיק נסתר | מי היה רבי רפאל לוין?

חנני ברייטקופף | 14.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שניחן בזיכרון פנומנלי, שכל עצום ומוח חריף

ישראל שפירא | 13.05.24

ראשי ישיבות ואדמו"רים זועמים

לקראת חוק הגיוס: לראשונה שוקלים יעדים ברורים ופיקוח על עולם הישיבות | חשיפה

חנני ברייטקופף | 13.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

כָּל קָהָל וְעֵדָה

התחליף למירון: המדינה תממן הדלקות ל"ג בעומר בכל הארץ

ישי כהן | 13.05.24