כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מחלוקת הגר"ע יוסף והבן איש חי: העיראקים בבגדד היו תחת השפעת רב אשכנזי?

בצל המחלוקת ההלכתית בין מרן הגר"ע יוסף למרן ה'בן איש חי' נטען כי "בעבר ייבאו רב אשכנזי לבגדד שהוא הביא את פסיקות הרמ"א לעיראקים ולכן הם זנחו את השולחן ערוך" | ישראל שפירא יצא בעקבות הטענה (היסטוריה)

78
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ט בתשרי | 24.10.22
מרן הגר"ע יוסף והבן איש חי
מרן הגר"ע יוסף והבן איש חי (צילום: פלאש 90, ללא קרדיט)

פרק ב': אמש כתבנו על המחלוקת ההלכתית בין מרן הגר"ע יוסף למרן ה'בן איש חי', שהובילה, לדברי בנו הראשל"צ הגר"י יוסף, לשריפת ספרי אביו בידי עיראקים קנאים.

גם ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז באחד משיעוריו (עלון בית נאמן 326) הביא נקודת מחלוקת בין ה'בן איש חי' לגר"ע יוסף בעניין שיעור חלה, והוסיף שבעקבות כך "כמעט הפכו את העולם כנגדו [הגר"ע יוסף]. הוא היה בחור צעיר בן 19 שנה, ואמר לא כמו הרב יוסף חיים [ה'בן איש חי']... וקמו עליו הבבלים, אמרו לו: אתה תחלוק על הבן איש חי? אתה לא תחלוק עליו!... ועל הדבר הזה כמעט רצו חס וחלילה לנדות את גאון הגאונים וכו'".

מתברר שלגבי דברי הגר"י יוסף בשם הגאון רבי עמרם אבורביע מחבר ספר 'נתיבי עם' שלאחר פטירתו[1] של רבי צדקה חוצין הראשון (שנפטר בשנת תקל"ג 1772) ייבאו רב אשכנזי לבגדאד שהוא הביא את פסיקות הרמ"א לעיראקים ולכן הם (וה'בן איש חי') הזניחו את פסקי השולחן ערוך, יש שחולקים.

הגאון רבי עמרם אבורביע מחבר ספר "נתיבי עם" שכתב שהיה רב אשכנזי שהטעה את יהודי בגדד (ארכיון משפחת אבורביע פתח תקוה)

מבירור שערך כותב השורות נמצא שבמחקר המקיף על חכמי בגדאד בארבע מאות שנים האחרונות שפורסם בסדרת הספרים 'ישיבות בגדאד' שנעשה על ידי חוקרים תלמידי חכמים מובהקים לא נזכר פרט זה, ואין שום מסמך המעיד על זה.

האם מדובר בהשערה בעלמא? ואם מדובר אכן במעשה שהיה, מדוע מרן הגר"ע יוסף בעצמו שהיה בן העדה הבבלית ונולד בבגדד, לא זכר מעשה זה בכל ספריו הרבים??

אחר בקשת המחילה, יש לעיין מנין לרב אבורביע בן העדה המרוקאית מסורת זו שלא נכתבה בשום מקור?

ותימה גדולה ביותר שמרן ה'בן איש חי' שהיה דור שלישי ברבנות בגדאד, לא הזכיר, ולא אמר במאומה על רב אשכנזי שכיהן לפניו כרב בבגדאד. בפרט שמאורע כזה היה אמור להותיר זכר בין דפי התקופה, אולם מאומה לא נזכר מזה.

כמו כן אם נדייק בדברי הרב אבורביע: "שבתקופה מסוימת היו תחת השפעת גאון אשכנזי", היכן כתב שרב אשכנזי שימש בפועל ממש כרב בבגדאד? אולי כוונתו "הושפעו", על השפעה רחוקה שעיינו גאוני בגדאד בספרי גאוני אשכנז, ושוכנעו מכך, והלכו כפסיקותיהם? וצע"ג.

• • •

בספר זכרון 'קדוש יעקב', "תולדותיו של הגאון רבי יעקב בנו יחידו של מרן רבי יוסף חיים ה'בן איש חי', שיצא לאור לרגל מאה שנים לפטירתו (ירושלים תשפ"א), הביא המחבר הגאון הנודע החוקר רבי משה שבת את הפולמוס לאחר שנים רבות של מחקרים שערך על יהדות בגדאד לאחר שעיין בעשרות אלפי דפים מכתבי גאוני בגדאד במאות שנים האחרונות.

את דבריו מתחיל הרב שבת, "הן אמת כי כמה ממנהגי בבל הם כדברי הרמ"א". ולגבי דברי הרב אבורביע מחבר 'נתיבי עם' שהיה רב אשכנזי שהטעה את יהודי בגדד, כותב הרב שבת: "אולם מאן ספין ארעא ומי הגיד לו רז זה כי השורש לזה הוא איזה רב אשכנזי שהיה רב העיר, שאין לו שום סימוכין בעולם, ומעולם לא אמרה אדם מעולם לבד ממנו, והשערתו אינה הופכת לעובדה מוגמרת מפאת כתיבתו אותה בספרו".

הרב שבת מסביר ומבאר שיהודי בגדאד נהגו ע"פ הרמ"א מפאת חומרות שנהגו, ומעיד שחקר את יהדות בגדאד, ולא נמצא אפילו רמזים לרב אשכנזי שהטעה את יהודי בגדאד בהליכות אשכנזים: "ואני העני בחקרי את יהדות בבל בספר ישיבות בגדאד, עברו תחת ידי עשרות אלפי דפים ומסמכים ותשובות ומנהגים ממאות מגדולי בבל לאורך 450 שנה, ואין להשערת הרב נתיבי עם לא שורש ולא ענף ולא אתחלתא פורתא אחר המחילה מכבודו".

בהמשך דבריו טוען הרב שבת להיפך, שהעדה הספרדית היחידה שלא היה עליה השפעה אשכנזית הם יהדות בבל: "ואדרבה העדה הספרדית-מזרחית היחידה שלא היתה עליה כמעט השפעה אשכנזית בלתי תלויה, היא יהדות בבל, בפרט מפאת ריחוקה מציר הנסיעה לארץ ישראל בזמנם".

הרב שבת ת"ח שמשמש כמגיד שיעור וכר"מ, מביא לראייתו את אחד מגאוני הדור: "וכן סבור הרב הגדול הגרי"ח סופר שליט"א שאין להשערה זו מקום" (ראה אמרי יעקב חיים, גליון ו, סוכות תשפ"א, עמ' ה).

בהמשך דבריו מבקש מחילה הרב משה שבת, ומשיג על דברי הראשון לציון הגר"י יוסף (ובכבוד רב כדרכם של תלמידי חכמים), שמזכיר את דברי ה'נתיבי עם' למרות שאין להם שחר: "ועל כן מה שמרבה לאחרונה הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א להזכיר את דברי הרב נתיבי עם, אחר בקשת המחילה לא היה לו להיתלות בדבריו כלל, ואביו הגדול שבבקיאים מעולם לא זכרה לא בכתב ולא בע"פ ובוודאי לא שמיעא ליה, כלומר לא סבירא ליה, ודי בכך".

• • •

תגובה לדברי הרב משה שבת, הביא הראשל"צ בשיעורו השבועי בחודש אלול תשפ"ב (עלון 362 פרשת כי תבוא כ"א אלול תשפ"ב) והגיב בחריפות על דבריו בספרו 'קדוש יעקב' (ללא הזכרת שמו) כדלהלן:

השיעור חל בתאריך פטירתו של מרן ה'בן איש חי', ואין יותר מתאים מתאריך זה כדי לבאר את שיטות הפסיקה השונות בין מרן הגר"ע יוסף למרן ה'בן איש חי'.

בראשית דבריו הבהיר הגר"י יוסף שה'בן איש חי' היה גדול הדור וגאון עצום, חיבר עשרות ספרים ואם חולקים עליו אין זה מוריד מגדלותו.

סיפר הגר"י יוסף מעשה בשם אביו מרן מלכא זצוק"ל שהגאון רא"י ולדינברג שהיה חבר בית הדין הרבני הגדול ביחד עם אביו ודיבר עמו לפני שישים שנים על עניין הלכתי מסוים, ואמר לו שכך מנהג יהודי הונגריה. שאלו הגר"ע יוסף מנין לך? וענה לו שהוא ראה בשו"ת רב פעלים ל'בן איש חי'. הגיב הגר"ע יוסף ואמר שה'בן איש חי' לא היה בהונגריה אלא בבגדד שבעירק, ומנין לו לכתוב את מנהגי הונגריה? והתפלא ביותר הגרא"י ולנדינברג לאחר ששנים רבות חשב שה'בן איש חי' הונגרי כיון שהוא מפלפל כמו רבני הונגריה, החתם סופר, מהר"ם שי"ק ועוד, והוא לא האמין שהוא ספרדי.

ממעשה זה הבהיר הגר"י יוסף לשומעי לקחו, על דרך הפסיקה האשכנזית שהייתה למרן הבן איש חי, שבשל כך איננו (=הספרדים), הולכים בדרכיו.

הגר"י יוסף סיפר שהמחלוקת בין אביו מרן הגר"ע למרן 'בן איש חי', היא מה עושים כשיש מחלוקת בין המקובלים לפשטנים. ה'בן איש חי' סבר שהולכים לפי דברי האריז"ל, ודבריו הם הלכה למשה מסיני, לעומת הגאון מוילנה שסבר שלא כל תורת האר"י היא מאליהו הנביא, אלא היו לו חידושים משלו, ולכן מותר לחלוק עליו, וכפי שתלמידו המובהק רבי חיים ויטאל חלק על מורו ורבו האר"י.

בשיעור הביא הגר"י יוסף מספר דוגמאות למחלוקת הלכתית בין אביו מרן הגר"ע יוסף, למרן ה'בן איש חי', ולאחר מכן סיפר על השפעת רב אשכנזי שהיה על ה'בן איש חי', וכאן לראשונה אמר הגר"י שאביו מרן הגר"ע אמר זאת בהקלטה בשיעור בהלכות נדה, ואמנם אמר זאת כהשערה ולא מידיעה, וזכה לכוון לדעתו של הגאון 'נתיבי עם' שכתב במפורש שרב אשכנזי הגיע עם מנהגי הרמ"א לבגדד.

בהמשך דבריו הביא הגר"י כדרכו של אביו ראיות "וכן כתב" לדבריו שמינו רב אשכנזי בבגדאד: וכך הובא בהקדמה לשו"ת צדקה ומשפט, וכן בספר וזאת ליהודה שהיה זה לאחר המגיפה בשנת תק"ג[2] (1743) שכולם ברחו מחוץ לעיר, ולאחר שהביאו את רבי צדקה חוצין מחוץ לעיר, והוא גם נפטר הביאו גאון אשכנזי שלימדם מנהגי אשכנז. וכן סיפר הגאון רבי משה מאיה ששמע זאת מפי חכם מנצור בן שמעון וחכם משה הכהן טוויל, וכך מובן לדברי הגר"י יוסף מדוע הב'ן איש חי' חלק על מרן הבית יוסף כי חשב שכך היה המנהג הקדום כבר בדורו של השולחן ערוך, ובאמת הוא מנהג אשכנזי, ולכן צריך לבטלו.

יש להעיר, כי בעיון במקורות שצויינו ע"י הגר"י, אין זכר לרב אשכנזי שכיהן ברבנות העיר, אלא לזה שהיתה מגיפה בבגדאד. כמו כן גם חכם מנצור בן שמעון וגם חכם משה טוויל הינם חכמים בני הדור האחרון בלבד, וגם הם אינם נמנים על עדת יוצאי בבל.

ממשיך הגר"י יוסף בדבריו ומבאר שאי אפשר לומר שהגאון רבי עמרם אבורביע מחבר 'נתיבי עם' היה איש תמים ומישהו הצליח לעבוד עליו, אלא הוא היה גברא רבה, ר"מ בפורת יוסף, ולימים התמנה לרב פתח תקוה.

וכאן הגיעה התקפה:

הגר"י יוסף: "יש אברך ספרדי אחד שהוציא חוברת וציין למה שאמרתי בשם הנתיבי עם שלמדו את ההלכות מגאון אשכנזי, וכותב שדבריו הם דמיון, לא היו ולא נבראו. זו חוצפה לומר כך כלפי הרב אבורביע, שהיה חסידא קדישא מחכמי ורבני פורת יוסף, והיה בקיא מאד במנהגים".

"אחר המחילה מכבודו", "ואני העני". דברי "האברך הספרדי" בחוברת 'קדוש יעקב' (ירושלים תשפ"ב)

בשיעור השבועי במוצ"ש לא הזכיר הגר"י את שמו של הרב שבת, אולם בהקדמה לספר 'ילקוט טהרה' עמ' י"ב והלאה הביא את שם ספרו, וכך דבריו המלאים: "יש שערערו על הדברים וטענו שדברי הרב נתיבי עם אינם נכונים, ומעולם תושב בגדאד לא הושפעו מהוראות של גאון אשכנזי ואברך אחד הפריז לזמר בחוצפה שדברי הרב נתיבי עם הם דמיון ולא היה ולא נברא וכו' [חוב' קדוש יעקב]. אולם כפי הנראה מרוב אדיקותם בדברי רבנו הגרי"ח זיע"א, עד שאינם יכולים לקבל האמת".

לסיום נזכיר את דברי מרן המשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל שהתלונן: "מדוע בעיתונים שלנו מובא כתבות של חדשות המתחדשות מידי יום, מה אמר ראש ממשלה פלוני ומה אמר שר פלוני? מדוע לא יהיה מוזכר בכותרת ראשית חידוש שחידש ראש ישיבה בסוגיית 'תקפו כהן', וחידוש שחידש ר"מ פלוני בסוגיית 'מקדש במלווה' וכו[3]'".

ואשרינו שזכינו במדור 'היסטוריה ואקטואליה' באתר החדשות הגדול ביותר בעולם החרדי 'כיכר השבת', להעלות סוגיות למדניות של 'דרכי הפסיקה' של גאוני המזרח, לטובת קהל הגולשים שליט"א שצמא לדבר ה'.

[1] יש לציין שפ"א הגר"י אמר שהרב האשכנזי הגיע לבגדד בשנת תק"ג, (עלון 362), ופ"א אמר שהיה זה בשנת תקל"ג (עלון 270).

[2] יש לציין שפ"א הגר"י אמר שהרב האשכנזי הגיע לבגדד בשנת תק"ג, (עלון 362), ופ"א אמר שהיה זה בשנת תקל"ג (עלון 270).

[3] הובא במאמרו של הגאון רבי יוסף חיים סוויסה ר"י תורה ודעת מירושלים מעל דפי מוסף שבת קודש של עיתון יתד נאמן.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
78 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
די כבר ללאומנות הספרדית שמשפחת יוסף מפיצה כבר שנים לא מוכנים לשמוע ממי שהוא אשכנזי ואם קרה וקיבלו עליהם רב אשכנזי הרי כך נקבעה הנהגתם וכי רק מי שהוא ספרדי יכול להביע דעה והרי כל נידון ומחלוקת היא ביחס לאמת אי אפשר לחשוש אי אפשר להחמיר אי אפשר לדון לגוף הנושא ולא רק לתלות ולהכריע ע"פ קיבלנו הוראות מר
מאיר25.10.22
המבזה ת"ח אין רפואה למכתו ואגב לדבריך אין שום שחר להפך אילולי מרן והמשפחה המפוארה ספק אם מהציבור הספרדי היה נשאר משהו.
בר 26.10.22
חבל שלא שמעת על המושג "סימני פיסוק" היה עוזר לקרוא את שכתבת.
דניאל25.10.22
תזהר במה שאתה כותב ידידי. רואים בספרים איזה כבוד נותנים לרבני אשכנז, אז למה להוציא מילים שלא נכונות?קראת חזון עובדיה פעם אחת? ניכר מדברך שזה אולי רכילות זולה, מכווה שאני טועה. ועובדה, הקב"ה הגדיל את המשפחה והרבנים הגאונים. ברכה והצלחה וכבוד לכולם.
ד'25.10.22
אכן משפחת יוסף, משליטה טרור הלכתי, בושה.
יהודי פשוט25.10.22
22
אכן נהגנו אנחנו הספרדים בכל פזורותינו לפסוק כהארי הרשש ובן איש חי בכל לא צריך לכתוב באלימות כרגיל וסוף האמת לצאת לאור ויעשו כולם אגודה אחת וכן נהג סידנא בבא סאלי,הגרבצ אבא שאול,מרנן כל ראשי הישיבה בפורת יוסף ובכל הישיבות לפסוק בכל כגאון עוזינו בעל הבן איש חי האם כולם אברכים צעירים?! ידוע שמרן הגרבצ
יעקב קדוש24.10.22
21
הציץ אליעזר דמיין שהבן איש חי היה הונגרי??? חאלאס עם הדמיונות של משפחת יוסף וסיפורי אלף הלילה ולילה שלהם...
יהודי פשוט25.10.22
כל המבזה תלמידי חכמים אין רפואה למכתו ואגב אתה לא כזה גדולשאתה צריך להקטין את עצמך ולומר יהודי פשוט. והבן ודבר ידוע שזלזול בתלמידי חכמים נובע מגאווה.
יהודי אמיתי 26.10.22

הצגת כל התגובות

20
אחר פסקיו של הרב עובדיה אסור להרהר, בגלל המאפיה של ש"ס, אבל אחר פסקיו של הבן איש חי כן מותר להרהר, ולא רק זה מי שמתעקש שלא לבגוד בבן איש חי ולהמשיך בפסקיו, אז השסניקים תוקפים אותו (מילולית).
יעקב24.10.22
מותר לחלוק על כל חכם כל עוד יש לו סימוכין והוא בר הוראה.
דניאל24.10.22
19
תודה רבה על הכתבה, מעניינת ומרתקת באשר לאופן פסיקת ההלכה בקרב בני עדות המזרח ואני הקטן בכללם
עו"ד אפי דראי 24.10.22
18
לא נראה לי שאדם גדול כבא"ח היה צריך עיצה ממישהוא. היה גדול וענק שבענקים . וכך אנו רואים לכל אורך הדורות - הולך ופוחת. אי אפשר להשוות רב של היום לאלו לפני 150 שנה ואף לפני 50 שנה. וגם אם חלק הגאון רבי עובדיה זצ"ל על הבא"ח , זה מנקודת ראותו כחכם מלומד ואין לזלזל חלילה בפסיקותיו. כל אחד יבחר דרכו , יש
אלי25.10.22
17
מאד מוזר מה שכותב הרב שבת שהעדה היחידה שלא הושפעה מהאשכנזים היא עדת בבל, איך אפשר לומר דבר כזה כאשר הרבה מפסקי בן איש חי הם כחכמי האשכגזים ו7בפרט הרמ"א, החיי אדם והגר"ז, ולא רק בחומרות כגון האם בחג השבועות מברכים שהחיינו בהדלקת הנרות או"ל, ובזה אין חומרא וקולא
מאיר24.10.22
הוא מדבר לכל אורך מאות השנים האחרונות בבגדאד, ולגבי הבן איש חי הוא פסק כרמ"א, בגלל שכך נראה "לדעתו", וא"כ זה נהיה דיעה של חכם בבלי, ולא בגלל שתורת בבל "הושפע" מאיזה רב או גאון אשכנזי שהיה רב בבגדאד, אני מקווה שהבנת את ההבדל. זה כמו שהרב עובדיה פסק שמותר להחזיר שטחים (תשובתו הידועה "החזרת שטחים במקו
יענקלה24.10.22
16
רבנים ציונים .
נחמן24.10.22
15
אם היה רב אשכנזי בבבל. מי הוא מה שמו
צוריאל 26.10.22
לכותב הכתבה כל הזלזול בגדולי ישראל שנכתב פה בכתבה כולל הזבל הנורא שבתגובות על ראשך המתועב על הכתבה הזאת לבד אפשר כבר לומר עליך את הפתגם גהינום כלה ואתה אינך כלה חצוף מחוצף שכמוך אין רפואה למכתך.
בר 26.10.22
14
הבן אי שחי מביא כתובה אשכנזית, וכותב שהיא היתה להם בבבל, ומקלס אותה. והיא כתובת הלבוש. (והרבה מאוד מהלכותיו הם הלכות הלבוש). ובספר משפט הכתובה כבר העיר על זה. אז איך ניתן להיתמם שלא היה שם חכמי אשכנז שהשכינו הלכות? ממש דברי בלע לא נכונים.
טעות !!25.10.22
שמעתי שהרב האשכנזי מבגדאד, זה הרב יעקב ציקוטאי...
יהודי פשוט25.10.22
13
לאחר בקשת מחילה ממרן הרשל"צ שליט"א לאביו מרן הגר"ע יוסף זצ"ל היה מחלוקת לגבי הדלקת נרות שבת האם מדליקים ומברכים כמנהג הרמ"א או מברכים ומדליקים ומרן הבא"ח זצ"ל כתב כמנהג הרמ"א ובכל פעם שמזכיר עניין זה מרן הרשל"צ הוא טוען טענה זו של רב אשכנזי בבגדד כיוון שמרן השו"ע לא פסק במקום מנהג כפי שכתב בהקדמה ל
אא24.10.22
12
"בהמשך דבריו הביא הגר"י כדרכו של אביו ראיות "וכן כתב" לדבריו שמינו רב אשכנזי בבגדאד" אם העורך היה מעוניין לשמור על כבוד ת"ח ברור שהיה צריך להתנסח פה בצורה יותר מכובדת מהצורה המזלזלת הזו, ה"י. וגם מהמשך דבריו: "וכאן הגיעה התקפה:" כאילו מדובר פה באיזה ויכוח פוליטי, כנראה שהעורך האשכנזי מרוב גזענותו וב
יוסי26.10.22
מסכים עם כל מילה
בר 27.10.22
תגובה מהממת
תענוג30.10.22
11
על דאפת אטפוך,כך טוען הגרי יוסף שבמרוקו היה רב אשכנזי שהביא פסקי רמ"א לא היה ולא נברא! מרוקו היא מקור ההלכה: הריף הרמבם רשי רבינו תם כל עמודי ההוראה ממרוקו
דוד24.10.22
אכן מדוייק . כל פסיקת ההלכה היא ממרוקו . אכן הגיעו אשכנזים למרוקו . כדי להפוך למרוקאים . ללמוד תורה הם באו .
שלמה שניור24.10.22
דווקא במרוקו היו תלמידי הרא"ש שהם אשכנזים. מצד שני בתקופת תור הזהב של ממלכת פס באו מצרפת וספרד ללמוד בממלכת המערב העתיקה בתקופת הרי"ף. השפעות יש לכאן ולכאן.
דניאל24.10.22
אתה חייב להסביר איך רשי ורת נהיו מרוקאים? אולי התכוונת להבבא סאלי?
אשר מרוקאי טהור24.10.22
מרוקו איננה מקור ההלכה אלא התלמוד הבבלי שמקורו בבבל. ומי שהפיץ את התלמוד ולימד את פסקיו היו הגאונים, כלומר גאוני בבל. העדה היחידה המשמרת היום את הפסיקה התלמודית כפי שנכתבה בספרי הגאונים ובהרמבם שסיכם את תורת הגאונים, זוהי עדת יהודי תימן ועל צבאם הגאון האדיר רבי יוסף קאפח זצוק"ל. אגב, הרמבם לא נולד ב
אברהם24.10.22
כל כך לא מדוייק... א. חכמי אשכנז וצרפת היו תחת השפעת א"י (פסיקה ופיוטים) וגם מעט השפעה מבבל. ב. יהדות תימן היתה מנותקת לחלוטין עד שהרמב"ם שלח להם ספרים ואגרות. לראיה, מנה בבקשה את שמות רבני תימן מלפני תקופת הרמב״ם?
אחד העם 24.10.22
אם היית לומד לימודי ליבה היית יודע שאירופה הייתה מנותקת מהגאונים, וברוב תקופת הגאונים לא הייתה שם גמרא. בזמן רש"י רוב היהודים באירופה לא הניחו תפילין כמו שכתב בשו"ת מהרי"ק סימן קצ"ה בשם ר"י מפריז. תימן הייתה בקשר אמיץ ורציף עם גאוני בבל ומכאן מנהגיהם העתיקים והתלמודיים. ב. ישנם חכמים קדמונים רבים בת
אברהם25.10.22
גם התלמוד הבבלי לא כולו נכתב בבל.
רם25.10.22
אבל התימנים קיבלו מהרמב"ם שהוא ספרדי.
רם24.10.22
ועוד דבר ספרד זה לא בתימן או במזרח, אלא זה באירופה, זה מדינה שנמצאת ליד צרפת, היכן שהיו גאוני אשכנז.
הגיחוך של כופר בקבלה24.10.22
ממש לא. ספרד הייתה מדינה מוסלמית ולכן יוצאי שבט יהודה נדדו לשם ויוצאי בית יוסף נדדו לארצות אדום. ויש לזה סיבה.
רם25.10.22
האיסלאם נוצר כ500 שנה אחר הנצרות, ויהודים הגיעו לאירופה עוד בבית ראשון, ולמערב אירופה הם הגיעו לפני כ2000 שנה ויותר. כך שהם התפזרו בכל אירופה, וזה שתקופה שלט הדת האיסלאם בספרד, זה לא הופך את הספרדים (הגויים) למזרחים, או ערבים, ספרד זה מדינה אירופאית, הן לפני האיסלאם והן אחרי, ושם נולדו רוב הראשונים.
כולנו (הן אשכנזים והן ספרדים) משבטי יהוד25.10.22
שטויות. גם הספרדים וגם האשכנזים הם צאצאי יהודי בית שני שלא היו מיוחסים כלל. אדרבא, הם התחתנו עם יוונים ועמים נוספים. בכלל, כל מי שהיה בבית שני, לא היה מיוחס, שכן עזרא הסופר עלה עם דלת העם
אברהם26.10.22
שוטה אף אחד לא מיוחס, ולא מדברים על מיוחסים 100 אחוז, כי אין דבר כזה, גם לא התימנים, דהיינו מבחינה הלכתית כהן תימני שאומר שהוא כהן זה לא מספיק בשביל לבנות המקדש, ושהוא יכול לעשות העבודה, הפוסקים כבר כתבו זאת, וזה אחת מהמניעות להקרבת קרבנות בזה"ז, וכנראה שלא למדת כל הראשונים והמקורות, ששבט יהודה וב
געצל27.10.22
חחחח הכוזרים הראשונים אמרו שהם משבט יהודה?? הרי אבותיהם לא הניחו תפילין ולא התעטפו בציצית ולא קבעו מזוזה ולא ידעו לשון הקודש ולא ידעו להבחין בין חמץ למצה. הם פתאום בעלי ייחוס?? חחחחחחחחחחח
אברהם28.10.22
שוטה בור, אילו היית לומד ליב"ה, היית יודע שלפי כל החוקרים, "הכוזרים" היו מסביבות קווקז, אזרבייג'אן, תורכיה, שכל אלו מדינות מוסלמיות, שדרו שם בין היתר גם יהודים מזרחים בזמנים שונים, כך שמצחיק שאתה מדבר על "כוזרים", שאם יש חשש על מישהו שהוא מהכוזרים, הרי שזה על היהודים מהמדינות הנ"ל. אין שום חוקר בכל
געצל28.10.22
לשוטה הכוזרי. לך תילמד ליבה ותשכיל. קדמוני אירופה היו מנותקים מגאוני בבל. וזו הסיבה שלא היה להם תלמוד במשך מאות שנים. ולא הייתה להם מסורת ראויה במשך מאות שנים. הם היו די דומים לאתיופים בידיעות שלהם
אברהם30.10.22
גאוני אשכנז? ניסחפת. רבני אשכנז היו מנותקים ממסורת ישראל שהועברה על ידי גאוני בבל. כמעט כמו האתיופים. עובדה שהם לא ידעו כיצד קובעים מזוזה, האם במאונך או במאוזן. הנכד (ר"ת) חלק על סבא שלו!! (רש"י) כי הוא ידע שלסבא אין מסורת. הנכד חלק על סבא שלו כיצד מניחים את פרשיות התפילין, כי לסבא אין מסורת. כל הדו
אלעזר26.10.22
(מתוך ויקיפדיה): בתגובה לביקורת, פירט הרב דוד צבי הילמן, מראשי המערכת, מקרים שבהם ביזה הרב קאפח תלמידי חכמים כלאחר יד, או טעויות חמורות הנמצאות בכתביו, וסיכם: "מכל הנ"ל יובן שהטעם שלא הזכרנו את י"ק ואת תרגומו, כי חששנו פן נהיה לבוז". עיין במכתבו הארוכה של הרב הילמן, שמראה מיהו קאפח!
הבלוף של קאפח24.10.22
דוד צבי הילמן ל
אברהם25.10.22
מותר לדבר נגד גדולי הדור מכל הדורות, אפי' מלפי מאות שנים, אבל אסור לכתוב מילה אחת נגד קאפח, שהיה מזלזל בראשונים, ובכל הגאונים, ובהרבה גדולי ישראל מכל הדורות, וכן בכל נושאי הכלים על הרמב"ם, לשיטתו של אותו קאפח, אביו (שאף אחד מחוץ לתימן לא שמע עליו), הוא רבן של כל בני הגולה, והוא גדול הדור של כל עם
הבלוף של הכת שיצאה מתימן24.10.22
אתה כותב שטויות. כל העולם הכיר את גאון ישראל רבי יחיא קאפח זתע"א. ולכן רבנים מארץ ישראל שלא הגיעו לקרסוליו חששו מפניו ויצאו נגדו. אבל לא עזר להם שום דבר. להיפך, הם נענשו והוא זכה להפיץ תורה. עד היום כתבי נכדו המבוססים עליו נלמדים בהתלהבות
אברהם25.10.22
חחח איזה סרט אתה חי, אם זה נותן לך הרגשה טובה, אז תמשיך לחיות בסרט... גם היום וגם בעבר רוב שומרי המצוות לא ידעו להגיד מי זה אותו רב שאתה מציין, לא ידוע לי שרבני אשכנז או ספרד יצאו נגדו בזמנו, אף אחד לא חשש ממנו, (מלבד בתימן שרצו להציל יהודים מכופרים בתורה שבע"פ, שזה משהו אחר, ולגיטימי להילחם נ
חחח 26.10.22
"לא ידוע לי..." חחחחח וכי אם לא ידוע לך, אז לא ידוע לעולם?? חחחח למה מי אתה??? בור ועם הארץ, נטול השכלה בכלל. שומר פתאים ה'. מעזריאל תצא תורה חחחח
אברהם26.10.22
לא ידוע לאף אחד על רבני אשכנז או ספרד שיצאו נגדו בזמנו, (כפי שהמצאת, עיין בכמה תגובות לפני הנוכחית), לא יצאו נגדו כי אף אחד מחוץ לתימן לא שמע עליו, (מלבד בתימן שרצו להציל יהודים מכופרים בתורה שבע"פ, שזה משהו אחר, ולגיטימי להילחם נגד כופרים).
הסרט שאתה חי בו... חחחח27.10.22
אתה רק מוכיח יותר את בורותך. יצאו ועוד איך בשנת התרעד 1914. והוא החזיר להם מנה אחת אפיים ורבים מהם גורשו מהארץ ומתו מרעב. סיפור מדהים. עדיף שתשתוק כשאינך יודע דבר וחצי דבר
אברהם28.10.22
רש"י נולד וחי בצרפת ולמד מרבותיו באשכנז (גרמניא). ר"ת חי כל חייו בצרפת. חכמי אשכנז וצרפת (ואנגליה, בוהמיה, ריינוס, אוסטריך (אוסטריה) ואיטליה) מכונים רבותינו האשכנזים. הרמב"ם נולד ולמד בספרד, ברח עקב רדיפות המוחווידון למרקו, ומשם ברח לא"י ואח"כ ירד למצרים.
איינער24.10.22
10
מרן הבן איש חי קודש הקודשים וכל החולק עליו כחולק על השכינה, איך אדם בן דורינו חולק עליו מסברות כרסיות?. אם הראשונים כמלאכים אנו כבני אדם ואם תחשוב דהראשונים בני אדםם אז אתה חמור.
משה שהרבאני25.10.22
9
האם לשיטת הרב יצחק מותר לחלוק על הבא''ח וזהו כבודו אך אסור לערער על סברת כרס של אביו הגרע''י והנתיבי עם זצ''ל?? תמוה מאוד...
תמים תהיה24.10.22
חוצפן. כמה תורה למדת? אתה מתקרב לאלפית ממה שלמד הגרע"י? שומשום אתה לא לידו
ד'25.10.22
אפילו הגרע''י זצ''ל שאל שאלות על תנאים. האם אסור לשאול שאלות על אמירות לא מבוססות של הבן שלו? אם אתה כל כך מזלזל ברב עובדיה זצ''ל שאינך מסוגל לשמוע שאלה אתה ממש מסכן. אבל זה בודאי לא גורע מגדולתו של הרב עובדיה או של הרב אבורביע. זה רק גורע מחוכמתך.
חוצפית המתורגמן26.10.22
האם נתיבי עם לא מספיק חשוב בעיניך שתמחה על כבודו?
איש צדיק היה 26.10.22
וכמה אתה למדת ביחס לבן איש חי??? די לטרור של משפחת יוסף
יהודי פשוט25.10.22
8
אולי תפסיק עם המאמרים האלה שחוץ ממחלוקות לא מביאות שום דבר
די25.10.22
7
מי שמכיר את עדות המזרח, יודע שאדרבא הם היו מתקוממים נגד רב אשכנזי שבא לשנות אצלם את ההלכה ומדעת הב"י, ועוד יותר מזה אפי' אם היה קורה כזה דבר, אז בוודאי הרב האשכנזי לא היה פוסק למזרחים דווקא נגד רבותיהם, ובוודאי היה אומר להם לשמוע לדעת השו"ע, בקיצור נראה שלא היה ולא נברא מה שר"י יוסף טוען. וכל הסיבה
דוד24.10.22
המרוקאים שלא אוכלים אורז בפסח ,הושפעו מרב אשכנזי שהיה במרוקו בזמן ההוא, והרבה מרוקאים לא אוכלים אורז בפסח. השפעה ....
רחל25.10.22
אולי תגלי לנו מיהו אותו רב אשכנזי שלא היה ולא נברא....
רב אשכנזי שהיה במרוקו25.10.22
6
מי שמדבר לא יפה כנגד הרבנים שליט"א, אני מוחה נגדו בקצף שצף. ואני לא אגיד את דעתי כי לא עסקתי בסוגיה, אומנם לדעתי אפשר היה לכתוב יותר "עדין" את הכתבה. ולא צריך לפסם ככה בריש גלי. תמיד אפשר לכתוב מכתב לרב הג' הרשל"צ והוא יענה. איסתרא בלגינא קיש קיש קריא גם לחלוק יש דרך.(וא"ת הרשל"צ יצא כנגד? ודאי שהו
ד'25.10.22
אתה לא מכיר את הרשל"צ, אתה מדומיין שאפשר לכתוב לו והוא יענה "יפה" וכו', תראה למשל פה בענין הזה, איך שהרשל"צ יצא בקצף במילות וכו', נגד זה שהוציא הספר על בנו של הבן איש חי, וטוען שהוא בדק את זה גם מחקרי, ושום רב אשכנזי לא היה רב בבגדאד, ותראה איך שהרשל"ץ מגיב לו, על העזה להטיל ספק בהמצאה שרב אשכנזי הי
ג'25.10.22
אם הינך חושב שלאברך צעיר שחולק בצורה שחלק על גדול מישראל צריך לענות בצורה יפה תתעורר כי אתה בבעיה
בר26.10.22
אתה הבעיה היחידה פה, 1. זה לא דעתו האישית של אברך צעיר, זוהי דעתם של החוקרים בנושא, 2. להיפך ר"י יוסף חולק על גדו"י הרב מוצפי, הרב יעקב חיים סופר, ועוד, שהביעו דעתם שלא היה ולא נברא, ושום רב אשכנזי לא היה רב בבגדאד. 3. אפי' לשיטתך, עכ"פ זה לא "דעת אברך צעיר", אלא זה מחלו' בין כמה רבנים, וזכותו לכתו
ג'26.10.22
מסכים לכל מילה
בר 26.10.22
5
נו באמת איזה רב אשכנזי היה רב בבגדאד? מתי, ואיך, ומי זה? והיכן הוא קבור, ומה עם צאצאיו של אותו רב, האם הם נהיו בגדאדים?
שכתוב הסטוריה24.10.22
כך הם עשו גם למרוקאים, עכשיו הם מנסים את העיראקים שלא זזים מהבן איש חי.
דניאל24.10.22
כנראה הרב האשכנזי העלום הוא ממש רשכבה"ג....
יהודי פשוט25.10.22
4
איבדנו את הצפון במחילה מכותב המאמר, כאשר לוקחים אברך אשר אפילו לא מוסמך להוראה ומעמידים אותו כנגד גדולי ישראל מרן הגר"ע הרב אבורביע הראשל ועוד. כל בר דעת יהא אשר יהא ידע ע"פ מי נפסקת ההלכה.
דוד מור25.10.22
באמת איבדת את הצפון, הדיון פה הוא היסטורי, וחוקר היסטורי ירא שמים שחקר ובדק יודע יותר טוב מהרב עובדיה והרב אבורביע, ורבי יצחק יוסף. זה לא תחום שלהם, ועם כל גדלותם התורנית, שלא ישכתבו את ההסטוריה...
מור דרור25.10.22
ההשקפה שלך מעוותת אם כל הכבוד למדע ולחוקרים המהוללים (ואין הרבה כבוד)אצלנו לימדו אותנו שתלמידי חכמים הם מעל הכל. אבל מה שודאי זה שהמבזה ת"ח אין רפואה למכתו
בר 26.10.22
הרב אבורביע, גם אם היה גאון בתורה, לא יותר טוב מאברך פשוט בעניינים של עובדות רגילות. לא צריך להיות פוסק הלכה כדי לדעת אם היה או לא היה רב אשכנזי.
בטח שיכול. לא מדובר בשאלה הלכתית25.10.22
3
תישמע ישראל שפירא כבר שנה בערך, שאני קורא את הכתבות שלך, ופעם ראשונה שאתה צודק (דהיינו בדעותיך האישיות שהעלית), אתה מעלה שאלות פשוטות לוגיות, ואמיתיות, כלפי ההמצאה שרב אשכנזי שימש כרב בבגדאד, זה לא נזכר בשום ספר הסטוריה על בגדאד, ואם היה כזה דבר, אז בוודאי היינו יודעים מי היה הרב, בדיוק כמו שיודעים
יעקב24.10.22
2
רב אשכנזי ר"ל ,איזו מן סברה זו?!
רונן25.10.22
1
הנה עוד הוכחה שהמלמדים האשכנזים לא מגלים לצאן מרעיתם את האמת על גדולי ישראל . רב גדול שלהם חשב שהבן איש חי הונגרי . חחח זה עוד כלום . הם לא יודעים שהבעשט נולד תחת שלטון התורכים ברומניה והוא ספרדי . וכן שושלת בעלז הם אבולעפיה . רוקח זה אבולעפיה . וכן שושלת חב״ד זה בן שניור
שי 24.10.22
מה הקשר "מלמדים אשכנזים", בגלל טעות אחד של בעל שו"ץ ציץ אליעזר? מי שיעיין בציץ אליעזר ובעוד ספריו, לא יתפלא שהוא חשב שהבן איש חי הונגרי.
תצ24.10.22
אם הבעש"ט נולד תחת שלטון התורכים ברומניה זה הופך אותו לספרדי? איזה טיעון מוזר.
קורא נדהם24.10.22
אדמו"רי בעלז, משפחת רוקח, הם צאצאי רבי אלעזר רוקח. מסורת של אדמורי"ם וביניהם אדמור"י בעלז, מייחסת את רבי אלעזר מרגליות לרב יואל פייביש שטנגן ובהמשך למשפחת באב"ד, לרב יהושע העשיל מחבר הספר מגיני שלמה (ומאבותיו של הרב פאלק, הפני יהושע שקרא לספרו על שם הרב העשיל), ולרב נפתלי כ"ץ מחבר הספר סמיכת חכמים.
אחד העם24.10.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 20:48

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 20:11

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 18:56
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16:07
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 14:37

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 14:37

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 14:36

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 12:11
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 11:27

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 09:39

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 07:15
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

להדוף ביקורת מבית

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24
ש

בכל רגע נתון

נסו את זה בבית: כמה כסף צברנו בתכניות החיסכון הפנסיוניות?

כיכר בשיתוף מנורה | מקודם

טור דעה

הוועדה למינוי דיינים עדתיים // עו"ד יוסף ויצמן

יוסף ויצמן, עו"ד | 15.05.24
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם