כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת בתוך ברסלב: האם רבי נחמן סבר שיש ללמוד בלי הבנה כלל?!

בעקבות סדרת המאמרים המעמיקה, אודות שיטות הלימוד השונות של גאוני ליטא, ישראל שפירא מתעמק כעת בדעתו של רבי נחמן מברסלב זי"ע בנושא (היסטוריה)

18
ישראל שפירא | כיכר השבת | ג' בטבת | 27.12.22
ציונו של רבי נחמן מברסלב, באומן
ציונו של רבי נחמן מברסלב, באומן (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

פרק א': לפני מספר חודשים פרסמנו סדרת מאמרים מעמיקה, אודות שיטות הלימוד השונות של גאוני ליטא. נתעמק כעת בדעתו של רבי נחמן מברסלב זי"ע כפי שהובא בשיחות הר"ן ע"ו.

רבי נחמן סיפר הרבה מעניין זה שטוב ללמוד במהירות, ולא לדקדק הרבה בלימודו, אלא ללמוד בפשיטות בזריזות, ובלי לבלבל דעתו הרבה בשעת לימודו מעניין לעניין, רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו.

והמשיך וביאר שאם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמוד הרבה שם ויניח אותו העניין וילמד יותר להלן. ועל פי הרוב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחילה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר.

ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמוד על כוונתו, מה בכך? כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל, כי על ידי ריבוי הלימוד שילמד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגמרם ולחזר להתחיל ולגמרם פעם אחר פעם, ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השני והשלישי כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם.

ועל ידי זה יכולים לזכות ללמוד הרבה מאוד, לגמור כמה וכמה ספרים, וגם יזכה להבין הדברים יותר מאשר היה לומד בדקדוק גדול, כי זה מבלבל מאוד מן הלימוד. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה, התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאוד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ"ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם. כי האדם צריך לגמור בכל שנה ש"ס עם הרי"ף והרא"ש, וארבעה שולחן ערוך הגדולים, וכל המדרשים כולם, וכל ספרי הזוהר ותיקונים וזהר חדש, וכל ספרי קבלה מהאר"י זכרונו לברכה, וגם צריכין ללמוד - מוסיף רבי נחמן - איזה שיעור ביום בקצת עיון.

לכאורה מעט סתירה יש בדבריו הקדושים, שכן בליקוטי מוהר"ן סימן ל"א מובא כי שלימות האדם הוא שיהיה צדיק ולמדן, כי אם אינו למדן, אמרו חכמינו, זיכרונם לברכה, ולא עם הארץ חסיד. ולמדן בלבד בוודאי אינו כלום, כי אפשר להיות למדן ורשע גמור חס ושלום, ולא זכה נעשית לו סם מוות. על כן צריך שיהיה למדן בתורה וחסיד במעשים טובים.

עוד קשה, שכן בליקוטי מוהר"ן סימן א' מובא שכדי להכניע את היצר הרע יש צורך ללמוד תורה בכח, (דהיינו ללמוד בעיון ובעמל ויגיעה).

עוד קשה שבליקוטי מוהר"ן סימן ק"א מובא שמי שלומד בעיון, דהיינו שמעיין ומבין בחכמות התורה, על ידי זה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ, דהיינו שמתבטלים ממנו התאוות והמידות הרעות שלו.

אלא נראה שיש לבאר בדברי רבי נחמן לענ"ד, שאכן יש צורך גם בלימוד בעיון, אלא שקודם יש ללמוד את כל התורה בבקיאות, ועל ידי שלומדים כמה פעמים מבינים בכל פעם יותר ויותר, עד שזוכים לעיין ולהבין היטב את כל התורה.

יש לציין שמוהר"ש שיק מיבניאל מפרש בדברי רבי נחמן בשיחות הר"ן ע"ו פירוש מחודש ומקורי כי כוונתו שיש ללמוד בגרסה בעלמא בלא הבנה כלל.

אבל רוב רבני ברסלב לא קיבלו כך: הם פירשו שהכוונה ללימוד בבקיאות, וכן הדגישו גם חשיבות על לימוד בעיון, והסבירו שהדרך להגיע ללמוד בעיון זה על ידי לימוד בקיאות תחילה וצריך אדם לעבור ולדעת את כל חלקי התורה. (עוד בעניין זה, ראה בקונטרס 'אש זרה', בו הובאו הטענות של רוב מנין ובנין רבני ברסלב כנגד פרשנותו של מוהר"ש שי"ק בדברי רבי נחמן בנושא).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
פשט גמרא "ליגמר והדר ליסבר" (ברכות סג ושבת סג, וסימנך ליג'מר ליס'בר)
דני05.01.23
11
לתשומת לב י' שפירא: בברסלב מכנים בתואר "מורנו" רק את רבי נחמן, ורבי נתן, כל שאר הצדיקים הכי גדולים שהיו בברסלב בכל הדורות, כולל שאר תלמידי רבי נחמן, מעולם לא כינו אותם בתואר "מורנו", ולכן התואר שאמורים לכנות אותו זה "הרב שיק", בדיוק כמו הרב עובדיה, הרב קנייבסקי, וכל הרבנים!
ברסלב28.12.22
הכי בעולם!
הרב שיק משיח!28.12.22
האם ר' נחמן נחשב לתלמיד חכם בעיני רבני דורו?
אברהם28.12.22
10
אשריהם תלמידי ר' יואלי ראטה, שהרבה מהם כבר סיימו ש"ס משניות, וגמרא כ101 פעם. ובכל בזכות מוהרא"ש, והרב ראטה!
יעקב28.12.22

הצגת כל התגובות

9
מי זה מוהרא"ש?? גם אתם מכנים אותו בתוארים שהוא חייב את חסידיו לקרוא לו כך, כדי להידמות בתוארים למוהר"ן, ומוהרנ"ת? חסידיו טוענים שאחר מוהרנ"ת, הרב שיק הוא הכי גדול בכל צדיקי ברסלב.. התואר שאמורים לכנות אותו זה "הרב שיק", בדיוק כמו הרב עובדיה, הרב קנייבסקי, וכל הרבנים!
הרב יואל ראטה28.12.22
8
העיקר להשליך את השכל חחח. רפורמים
משה29.12.22
7
העיקר הוא הלימוד, ומה שלא זוכה להבין, יבין בעולם הבא, כך כתוב בספר המידות. רבינו הדגיש "ובלבד שלא יפחות משני סעיפים שלחן ערוך בכל יום לכל הפחות, שזהו כלל לכלל ישראל".
נתי27.12.22
6
מצויין
מצויין27.12.22
5
גם גדולי הליטאים סברו בדיוק כך. ר חיים מבריק אמר שצריך ללמוד שנעל און לייכט כלומר מהר וקל וסיפר על עצמו שקודם למד הרבה בבקיאות. וגם הרב ש"ך כתב הרבה מכתבים בנושא וכן דעתו.
...27.12.22
4
ידוע שכל גדולי ברסלב (המאוזנים) למדו בעיון
נתן27.12.22
3
בעל פה שחס ושלום לומר שכוונת רבינו לגירסא בעלמא
הרב קרמר שליטא אמר לי28.12.22
2
הפירוש שכתבת, והבאת בשם קו' אש זרה, זה פשוט סילוף. ראה בספר המידות, שידוע שאת זה כתב רבי נחמן בעצמו, ולא כמו שאר הספרים שנכתבו על ידי תלמידו רבי נתן. [ואת זה לא הבאת משום מה]. (ערך לימוד, אות לח) כתב הרה"ק רבי נחמן מברסלב זי"ע בזה הלשון: ילמד אדם אפילו בלא הבנה. עכ"ל.
מה שנכון נכון28.12.22
עיין "מדבר קדמות" מערכת י, אות י"ב, וז"ל: ודע שכתב הרב מגן אברהם א"ח סי' נ"א, דאם לומד המשניות ואינו מבין, כמעט אינו נחשב לימוד, ולפחות צריך שיבין פשט ופירוש המילות עכ"ל.
רבי נחמן בוודאי לא חולק על החיד"א ומג"א29.12.22
כתוב כמעט. ורביה''ק מוסיף שגם הלימוד הזה יש לו ערך .. עיין ליקוטי מוהרן שכתב שם שהלימוד ללא הבנה בבחינת ערבי נחל
גם לשיטתם 03.01.23
תציין מקור בליקוטי מוהרן איזה סימן? רבינו לא יכול לחלוק על ההלכה. ואם זה כמעט לא נחשב לימוד, אז רבינו לא היה אומר שזה לימוד ממש, אלא שהרב שיק, והרב ראטה, אמרו לכם שגם בלי הבנה כלל נחשב ממש לימוד, אז אל תתלה זאת על רבינו!
צת03.01.23
רבינו לא התכוין מצד מצות ת"ת שע"ז דיברו הפוסקים רבינו התכוין שיש לזה ערך ומקדש את האדם אע"פ שאין מקיים בזה את המצוה דלכתחילה.
דוד04.01.23
1
ההבנה פשוטה בדברי רבנו הקדוש"ומימלא יבין",כלומר שאם לא הבין עקב סיבות שונות ומשונות,לא יתקיים בו וחייב ללמוד בהבנה,אפילו בסיסית ככל שניתן.והדברים כה פשוטים-למה לסבך ולהתעקם?גירסא שייך רק בתנ"ך וזוהר ואין מקור אמיתי לגירסא בלי הבנה ללימוד אחר.
אריה יהודה ארטמן08.01.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24