כיכר השבת

הרב בלוי על ללום: "מוסר ומשת"פ"

עם תחילת שנת הלימודים תש"ע, כינס ´שעה טובה´ לעימות סוער במיוחד, את המפקח הראשי של ´החינוך העצמאי´, הרב דוד נחמן בלוי מול יואב ללום, אימתו של החינוך החרדי, והאיש שמגיש ללא-לאות עתירות לבג"צ נגד מוסדות לימוד המפלים קבלת תלמידים ספרדים. הדבר היחיד עליו הסכימו שניהם: משהו כאן חייב להשתנות. מיוחד

91
שעה טובה | כיכר השבת | ט' באלול | 29.08.09
הרב בלוי וללום.
הרב בלוי וללום. (אלחנן דור)

כאילו לא די בצרות ומבוכות מבפנים שעוברות בשנה האחרונה על הנהלתו – וממילא גם התנהלותו של החינוך העצמאי, צרה חדשה קמה לחינוך העצמאי בחודש האחרון. אדם חרדי, בוגר ישיבות שהחליט להילחם במה שהוא מכנה "הגזענות של החינוך העצמאי", באמצעות כלי שאף-אחד לא חלם שישתמשו בו אי-פעם אנשים מתוכינו: פנייה לערכאות חילוניות במטרה לאלץ את בתי-הספר של בית-יעקב להכניס לשורותיהן כמות שווה של תלמידות אשכנזיות וספרדיות, או לפחות, שלא להתייחס למוצאן של התלמידות בשיקולי ההכנסה לבית-הספר.

בניגוד למה שאתם אולי חושבים, האיש, ששמו בישראל יואב ללום, לא הופיע ביום אחד. כבר מאז שנת תשס"ז הוא עסוק בהגשת העתירה. יתר על כך – האיש, כך לדבריו, נפגש עם גורמים שונים בחינוך העצמאי ומחוצה לו, במטרה לנסות ולמצוא פשרה בטרם יפנה לערכאות, אך זו לא ממש נמצאה. יואב ללום מתהדר בעובדה שאת האישור ההלכתי להגיש עתירה לערכאות הוא קיבל מרבו, הגאון רבי יעקב יוסף שליט"א, שלדבריו, עומד מאחוריו בכל פעילותו.

ואכן, קוראי ´שעה טובה´ בודאי זוכרים את הראיון עם הגר"י יוסף שהתפרסם מעל דפי עיתון זה, לפני כשלוש שנים (חדשות ´שעה טובה´, פרשת לך-לך, תשס"ז) ועורר סערה רבה ברחוב החרדי, ובו מכריז הרב יוסף על ההיתר לפנות לערכאות במטרה להילחם באפליה של תלמידים ותלמידות ספרדיים בכניסתם למוסדות החינוך החרדים.

אלא שעד לפני מספר שבועות, לא ממש התייחסו בחינוך העצמאי ובשלוחותיו, לפועלו של יואב ללום, האיש שהחליט לקחת את פסקו של הגר"י יוסף וליישמו בפועל באמצעות הגשת עתירה לערכאות משפטיות, כנראה בשל העובדה שאף-אחד לא חשב שאדם חרדי אכן ישתמש נגד החינוך החרדי בטנקים כבדים – ובעיקר עוינים – כמו שופטי העליון.

ההפתעה הגיעה לפני מספר שבועות, בדמות פסק-דין שהעניק שופט בית-המשפט העליון אדמונד לוי, בתשובה לעתירה שהגיש ללום, ובו קובע השופט כי על בית-הספר ´בית יעקב´ בעמנואל "להסיר כל סממן פורמלי ומהותי כאחד של תופעת האפליה אשר רווחה בבית הספר". השופטים אף צירפו להחלטה אזהרה ברורה, כי במידה ובית-הספר לא יקיים את ההחלטה, "יהיה על משרד החינוך לנקוט בכל האמצעים החוקיים לתיקון המצב, לרבות שלילת רישיונו של בית הספר ועצירת תקצובו. מדיניות של ´הפרדה שוויונית´ לא תוכל לחפות על האפליה הפסולה במקום שבו היא מתקיימת. בהתנהלות בית יעקב לא היה אלא לשרת תכלית פסולה, שהיא סגירת דלתות המגמה החסידית בפני תלמידות בנות העדה הספרדית אך משום מוצאן" – לשון החלטת בית-המשפט העליון.

ההחלטה שעוררה סערה רבה בקרב הציבור החרדי בעמנואל ומחוצה לו, העבירה את ראשי ה´חינוך העצמאי´ לכוננות, והעלתה מחדש את שאלת האפליה העדתית במוסדות החינוך החרדים – הן בדמות התקפות אישיות נגד יואב ללום, והן בראיונות שהעניק ח"כ הרב חיים אמסלם מש"ס, אחד מהם, חריף במיוחד, שהתפרסם ב´שעה טובה´ לפני שבועיים, בו הוא טוען כי דווקא ש"ס היא זו שיצרה את ה´שד העדתי´, וכי על הספרדים לשלוח את ילדיהם למוסדות חינוך ספרדיים שמתרבים והולכים בשנים האחרונות.

"מוסר ומשת"פ". הרב בלוי לצד יואב ללום

עם תחילת שנת הלימודים תש"ע, כינס ´שעה טובה´ לעימות נוקב וראשון מסוגו, את מגיש העתירה, יואב ללום, כאמור, אברך חרדי תושב ירושלים, מול המפקח הראשי של ´החינוך העצמאי´, ומוותיקי ובכירי אנשי החינוך החרדי, הרב דוד נחמן בלוי.

באופן סמלי התקיים העימות במשרדי ´החינוך העצמאי´ ברחוב אדוניהו הכהן בירושלים, במשרדו של הרב בלוי בשעת אחר-צהריים מאוחרת, בעת שהבניין – שבימים אלו שוקק חיים לקראת תחילת שנת-הלימודים – כבר ריק לחלוטין. למרות שאולי יהיו שיטענו שתוצאות העימות ידועות מראש – הופתענו גם אנחנו מן הטיעונים השונים שעלו במהלך העימות, ומן ההבנה, כי משהו בכל זאת צריך להשתנות – אולי לא בדרך הזרה בה בחר ללום – אך לפחות מן הקריאה החריפה שעולה מבין הדברים; לחשבון נפש ובדיקה עצמית של ראשי החינוך החרדי.


"האבא יצא מוועדת החינוך – וקיבל דום לב"

יואב ללום, מה אתה רוצה מהחינוך העצמאי? הלא החינוך הזה הציל רבבות ילדים מעדות המזרח. את החינוך של עדות המזרח בנו הספרדים? לא. פתאום אדם כמוך יוצא בחרב ובחנית נגד ´החינוך העצמאי´. במקום לצאת נגד הדרך החרדית, אתה יוצא נגד הארגון שהקימו אותו גדולי ישראל. מה העניין? מדובר במשהו אישי?

יואב ללום: "קודם כל אין לנו מלחמה עם החינוך העצמאי. אין לנו בכלל מלחמה, חס ושלום".

מי זה ´לנו´?

יואב ללום: "אנחנו קבוצת אברכים שנמאס לה מהתופעה הזו, בה מנהלים ומנהלות במוסדות החינוך עושים מה שהם רוצים בחיי אדם, בדיני נפשות. נמאס. אדם אחד נפטר פה בירושלים, והייתה גם ילדה אחת שנפטרה מהמחלה בביתר".

מה נוגע העניין ל´חינוך העצמאי´?

ללום: "הם הלכו לעולמם בגלל הבעיה הזו".

איך יודעים את זה?

ללום: "האבא יצא מוועדת הרבנים לענייני חינוך... הגיע הביתה, וקיבל דום לב".

והילדה שנפטרה מהמחלה...

ללום: "ילדה קטנה, שהייתה שמונה חודשים בבית, בת של חבר טוב שלי מביתר..."

הרב דוד נחמן בלוי: "על איזה בית-ספר אתה מדבר?"

ללום: "אני מדבר על בית-ספר פרטי, לא של החינוך העצמאי. לא מדבר עדיין על החינוך העצמאי. נגיע גם אליו. המנהל שם לא קיבל ילדה ששלוש אחיות שלה למדו שם. הבת הזו ישבה שמונה חודשים בבית, כי ההורים שלה עקשניים במיוחד, שמונה חודשים שלוש בנות הלכו לבית-הספר, והבת הרביעית נשארה בבית, בוכה, עד שהאחיות חוזרות. אחרי שההורים התייאשו, אחרי שמונה חודשים, רשמו אותה לבית-ספר אחר, אחרי חודש גילו את המחלה, ולפני שנתיים... הרופאים בדקו וחקרו... והם טוענים שזה בגלל עוגמת הנפש שהילדה הזו עברה".

אי-אפשר לגייס את השמים למאבק...

"אני אומר שוב, אני לא מגייס כלום. אני אומר דבר פשוט מאוד: יש מוסדות חינוך ראויים לשמם, יש מוסדות חינוך שאנחנו גאים בהם, הילדים שלי לומדים שם. אני עצמי למדתי במוסדות החינוך העצמאי. ´תורה תמימה´, ´תורת אמת´, בחיפה, קריית-אתא, ואחרי זה ב´סנהדרין´ בירושלים. אני בוגר של החינוך העצמאי. אי-אפשר לבוא ולומר שאני מישהו מבחוץ, שמחפש תקרים במערכת".

אם כן, התביעה נגדך על ההליכה לערכאות נגד ´החינוך העצמאי´ הופכת קשה בהרבה...

ללום: "תשמעו, התופעה הייתה בעבר. הרב יעקב יוסף, שעומד מאחורינו בכל המאבק שלנו, סיפר לי לא פעם ולא פעמיים על מקרים שהוא טיפל בהם. אם בעבר, לפני 30 ו-40 שנה, היה מחסור בבתי-ספר, גם בירושלים, ולא היו מקומות ללמוד, והיו מקבלים ילדים מבתים פחות טובים, היו מקבלים ילדים מבתים חילוניים. כאמור, אני למדתי ב´תורת אמת´ וב´תורה תמימה´, בחיפה ובקריית-אתא, האחים שלי למדו בחיפה, ואבא היה חילוני לגמרי, אמא הייתה חילונית לגמרי".

ר´ דוד נחמן, יושב פה יהודי ואומר לך: החינוך העצמאי סוגר את שעריו בפני בנות ספרדיות, משום שהן ספרדיות. אתה יכול להכחיש את זה?

הרב בלוי: "קודם כל, הוא גם לא אמר את זה. אבל לי יש באמת הקדמה קשה. הוא נראה בן-תורה, הוא אומר שהוא בוגר של החינוך העצמאי, וחרדי – והולך לבג"ץ, בלי חשש? אני יכול לומר לך שאני עצמי קראתי את 35 עמודי החלטת בית-המשפט. לא היה שם כל עניין של אפליה, אבל לא משנה. אני מדבר על הגישה. כל זה בלי חשש שהחינוך העצמאי יינזק, ייסגר? אני מפקח על 41 מוסדות, זה התיק שלי, ויש עוד עשרות כאלה. 41 מוסדות, ובהם יש אולי שנים או שלושה שיש איתם בעיות לספרדים. אז בגלל זה ללכת לבג"ץ, שהוא מסמל את הרצון החילוני לצמצם את החינוך העצמאי, להפריע לחינוך החרדי, ולהגיש עתירה נגד התמצית המזוקקת של התבדלותינו מן הציבור החילוני?!"

אתה בעצם רואה בו סוג של ´מוסר´?

הרב בלוי: "במאה אחוז. אני לא יודע איך לוקחים את האחריות הזו ללכת לבג"ץ... אבל בוא נעזוב את העניין הזה לרגע. מילא, זה שהרמב"ם אומר שמי שהולך לערכאות הוא כופר, אבל הנה תראה את התמונה הזו שתלויה כאן במשרדי, מעל ראשי. מרן הגר"ע יוסף יושב ומעביר שיעור, ואני אחד מאלו שיושבים מסביב לשולחן עם גמרא פתוחה. יחד עם דוד עטיה, ושלמה כהן, ויוסף אבוטבול. אז אני רוצה להבין, מילא דברי הרמב"ם, אמרתם לעצמכם ´נמחק אותו´, אבל הגר"ע יוסף... הרי רק אתמול בלילה שמענו כולנו את דעתו על המערכת המשפטית... ´הם כופרים, אין להם אלוקים בעדת קל´. הוא דיבר על בג"ץ בצורה איומה שאסור ללכת לשם. ואני עכשיו לא מדבר כפנאטי של היתר ואיסור. אני לא מתערב... אבל לסכן את כל מוסדות החינוך העצמאי, שברובו, הוא בין 70 ל-80 אחוז ספרדים בלי בעיות, אתה יודע את זה".

אבל הוא אומר בפה מלא שהרב יעקב יוסף עומד מאחוריו והתיר את ההליכה לערכאות.

הרב בלוי: "יכול להיות. אני פעם דיברתי עם אביו הגר"ע שליט"א על זה לילה שלם... ובאמת, אני גם לא מאמין שהגר"י יוסף היה בדעה שמותר ללכת לבג"ץ".

ללום: "יש מכתב מפורש בו הוא מתיר ללכת לבג"ץ".

הרב בלוי: "מכתב ללכת לבג"ץ? אני רוצה לראות".

ללום: "אני יכול להראות לך".

"אני עובד יומם ולילה כדי להכניס ילדים ספרדים"

הרב בלוי: "אני אגלה לך עכשיו סוד. אני עובד כבר 55 שנה בחינוך. בן 76 אנוכי היום, שמעת? ואני עובד כבר 55 שנים אצל ספרדים. הרב יעקב יוסף – ואם הוא יכחיש לך את זה, אתה מקבל ממני עשרת אלפים דולר – הוא תלמיד שלי. אני, לפני שנכנסתי לעבוד בחינוך העצמאי, לפני 49 שנים, בניתי כפר-נוער ספרדי בחולון, שמה גרים 55 משפחות ספרדיות, ו-25 משפחות אשכנזיות החיים ביחד. הנה כאן יש עוד תמונה בה תוכל לראות שניהלתי ´חדר´ משותף, ואני תליתי את התמונה הזו פה, איך ילד ספרדי וילד אשכנזי עומדים אחד על-יד השני... בידידות ובהרמוניה. זו השיטה שלי. אני נגד כל התופעות של האפליה בדיוק כמוך. ואם אנחנו לא יכולים להתגבר על הוועדים, אין לנו הרבה מה לעשות. הנה, אני דיברתי עם מנהל אתמול, יש פה כמה תעודות של ילדים ממוצא ספרדי, שאני טיפלתי בהכנסה שלהם לתלמודי-תורה".

ללום: "זה עדיין לא משנה את העובדה הכללית..."

הרב בלוי: "זה משנה בהחלט. וזה שאני עובד כל היום וכל הלילה... היה פה אבא, עם שלושה ילדים, מתפרח. ואני אמרתי לו: לפני שאני מדבר עם מנהלי בתי-ספר, אני רוצה לראות את התעודות, יש סיבות אובייקטיביות, של רמה לימודית, של רמה אנושית, כל מיני סיבות. דיברתי עם המנהל, והוא אומר לי ככה: אותו אדם גר בשכונה בירושלים, ושלח את הילדים לבית-ספר שאינו שייך לחינוך-העצמאי, ואז עבר דירה לעיר אחרת, והוא רוצה דווקא להכניס לחינוך העצמאי. אם הוא היה מלכתחילה בחינוך העצמאי, בכוח ובכפייה הייתי מכניס לחינוך העצמאי בעיר האחרת. אבל אם הוא לא בא מהחינוך העצמאי, אין לי סמכות לעשות את זה. אותו מנהל אמר לי עוד דבר מעניין, שהבעיה היא עם אותם הורים בעצמם..."

כדוגמת הבדיחה הידועה על אותו מנהל שאמר לאב, ´אתה רוצה מוסד אשכנזי? גם אני רוצה...

ללום: "אני לא רוצה מוסד אשכנזי. אני רוצה מוסד שכולנו לומדים בו, מוסד יהודי, חרדי – זה מספיק לי".

הרב בלוי: "דווקא לא... אותו מנהל אמר לי משהו אחר לחלוטין. המדובר היה בילדים בכיתות ז´-ח´. הוא אומר לי, אתה לא יודע כמה מחנך בכיתה ח´ נהיה חולה. כי הילדים הטובים הספרדים שסיימו את כיתה ח´ אצלי, אנחנו חייבים, ואני עובד על זה הרבה, לסדר אותם בישיבות-קטנות טובות. הבעיה מתעוררת כשהם רוצים רק ישיבות אשכנזיות, ושם לא רוצים לקבל אותם. עכשיו, מה אני צריך את הצרה הזו? יש לי כבר שלושים ילדים בכיתה ז´, ויש אצלי כבר ספרדים, להכניס עוד אחד, ספרדי, שאני אחר כך לא אוכל להכניס אותו לישיבה-קטנה ולא ירצו לקבל אותו? זה גם נימוק".

ללום: "אבל זה רק מחזק את מה שאני אומר".

הרב בלוי: "נו, אז הבעיה היא בישיבות הקטנות, בישיבות הגדולות, ורק החינוך העצמאי אשם. אגיד לך עוד דבר. אותו מנהל אומר לי שבעיר בה מדובר, יש חמישה מוסדות-לימוד ספרדים, אבל גם הם כבר סלקטיביים..."

ללום: "נכון, זה באמת לא תקין".

הרב בלוי: "אבל על זה לא תגיש בג"ץ".

ללום: "יהיה, אני מבטיח לך שיהיה".

"אלו דמעות של ילדות..."

הרב בלוי: "נו, אז הרי אתה רוצה להרוס את החינוך העצמאי. לקחת רק את החלשים, את החלשות, את הבעלי-תשובה, וכך להרוס את החינוך העצמאי. זה פשע בל יכופר. אתה רוצה לסגור את החינוך העצמאי, וזו תהיה התוצאה, יחד עם דה-הרטוך, אתה תסגור את החינוך העצמאי בגלל אפליה שלא קיימת".

ללום: "החינוך העצמאי לא ייסגר, וגם אם הוא ייסגר, יהיו מספיק עמותות שיקימו מוסדות חינוך במקומו. אני רוצה לציין עוד דבר, הרב בלוי הוא הצדיק בחינוך העצמאי. הבאתם אותי מול צדיק, ואם היו מעמידים אותי מול הרב לייזרזון, הוא לא פחות צדיק ממנו. האנשים הרעים פה בנושא הזה הם המנהלים והמנהלות מתחת. אני יכול לומר לך, שהיום, יש בנות בירושלים שבראשון לתשיעי לא יודעות איפה הן לומדות, ואני אומר לך את זה מידיעה. כל הכיתה שלהן מסודרת, ורק הן לא. אני מדבר על בנות שעולות מהגן לכיתה א´. למה סחבו אותה עד עכשיו?"

הרב בלוי: "מה לעשות, יש ועדות שמחליטות וזו עבודה קשה ומפרכת".

ללום: "מה זה מפרכת? אלו דמעות של ילדות! ועוד דבר אני אגיד לך... למה בת של אברך ספרדי כשר למהדרין, שגרה בשמואל הנביא, בגלל שבתי הספר בבית-ישראל ובגוש-שמונים נלחמים מי תקבל אותה, היא צריכה לנסוע ללמוד בהר-נוף?"

הרב בלוי: "אני אענה לך. אני גר בשכונה של 300 משפחות מכל הסוגים ומכל החוגים, ואני חבר של כולם. יש משפחות שאין להן בעיה כזו. אבל יש את ההורים, המשוגעים, אם אתה שואל אותי, שרוצים בכל הכוח את היוקרתיות, רוצים רק את בית הספר הזה או ההוא... והילדה, היא בכלל לא רוצה, היא רוצה ללמוד בשכונה, אבל שולחים אותה בכוח לשם".

ואולי, ואת זה צריך לומר, הבעיה הכי גדולה, היא שאנשים לא רוצים לשלוח את הבת שלהם ללמוד עם בת שאבא שלה הולך לבג"ץ...

ללום: "אין לי בעיה עם זה.... אני מוכן שהבת שלי תלמד ב´נועם´, אבל שהעוול הזה יתוקן סוף-סוף, ואתם תקבלו בנות ספרדיות".

העימות במלואו מתפרסם בגיליון ´שעה טובה´ השבוע.

תוכן שאסור לפספס
91 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
66
http://www.kikarhashabat
''איכא דאמרי''21.06.10
65
מישהו יכול להכיל בדעתו את גודל הגיהנום המוכן לללום ? ספרדי שלא קבלו את הבנות שלו לבית יעקב בקלות, ומתנגד בכל כוחו לללום ולר' יעקב יוסף. שיזכור שרוב האברכים הספרדים חושבים כמוני. לא כמוהו. הוא מייצג רק את השבבניקים.
אליהו16.06.10
64
לאום לא אברך ולא חרדי ולש 'משלנו' כולה צעיר נמרץ אכול שנאה שמוכן לפגוע ולהזיק לכל אחיו הספרדים העיקר להביע את ייצר השנאה (שקיבל אולי ממורו ורבו גולדסטון...) הטבוע מדמו .
גולש18.04.10
עוד אחד שגולש באינטרנט ויודע רק ללכלך
ישראל19.04.10
כל הזמן מלשין
אברהם1003.05.10

הצגת כל התגובות

63
אני ממש המומה מהיכולת המדהימה של הרב בלוי לעוות מציאות. איזה נופת צופים.. אפליה? לא במחוזותינו הא?..אני רוצה לראות עצומה של מנהלים, מנהלות מהחינוך העצמאי, חתומה בכתב ידם ומצהירים שיבואו נקיים לפני רבונו של עולם. אח...אוי לנו מיום הדין.. עו יבואו ימי שילום. לרבוינו של עוילם יש כד מיוחד לדמעות האלו..ד
ספרדיה גאה 15.12.09
62
קשה להאמין כששומעים את ההצתדקות לאחר שפונים לערכאות לעומת התשובות שמקבלים כשהולכים לרשום את הילדים.פתאום הדברים מעוררים רחמים,ומתחילים לשקול את כל המהלך שנית.אסור לוותר להם,השנאה גוברת והולכת,ההפליה בעיצומה,יש אלפי דוגמאות.חבל שבג"ץ הוא זה שגורם להם להתחנחן.נראה כי גם בשמיים לא יכולים לשתוק על דמעות
יגאל נמני01.09.09
61
ללום קיבל כסף מהקרן החדשה לישראל, זאת שמממנת כל מה שנגד היהודים והדת בישראל, זאת שעמותות מטעמה הם אלו שמגישות את כל הבגצי"ם נגד דתיים וחרדים נגד תושבי קרית ספר והתנחלויות נגד התיישבות בירושלים, בעד הרפורמים בעד קולך, נגד קווי המהדרין מטעמי רדיפת הדת, ועכשיו מצאו עוד משהו לשיטת ההפרד ומשול... "אפליה"
ללום31.08.09
60
ללום אדם שניסה להתפרסם על גבי האשכנזים. כשפנה לציבור החילוני וידע שהם יאכלו את המנה בשמחה מבלי לבדוק אותה. חרדי הוא לא. מעניין אם יש לו חבר אחד בן תורה?! ניסה להתפרסם בדרך של תגידו עלי מה שאתם רוצים העיקר שתדברו עלי. מסכנים הילדים שלו איזה בושות הוא עושה להם. אגב, כספרדי גאה, למה אתה רוצה לשלוח
משה30.08.09
59
ללום הוא אימת הגזענים ולא אימת החרדים אלא אם כן ...
''איכא דאמרי''20.06.10
58
מה שעושה לנו ללום זה כך: האשכנזים מראים לכולם משהם יותר חרדים. הם יעזבו את בתי הספר יעברו דירות ויותירו אותנו לבד. ואז הספרדים החזקים יותר יעשו כמוהם ויצא שוב שהבתי ספר הספרדיים הם פחותים מהאשכנזים . ספרדים התעוררו. זה אסון עבורינו.
אלי04.06.10
57
אני מתפלל עליך שיהיו לך כוחות להמשיך במאבק!!!
חיים28.01.10
56
לפני שבוע יגעתי לאגף החינוך של עירית אופקים ובקשתי ממר אבי ביתן שיעזור לנו ברושום ילדתנו לבית ספר איכטמן שמסרבים לקבל אותו ולמה .....אף אחד לוא יודע סיפרתי לו את התלאות שהילדה עובר כל בוקר בנסיעה מאופקים לנתיבות בשני אוטובוסים שלא נדבר על הסכנות במשך שנתיים הוצאנו סכום של12 אלף שקל רק נסיעות
איילה02.09.09
55
כמה רציתי לראות את היום שיקומו אנשים עם אומץ ויראו לעיני העולם את הרשעות שיש בציבור שלנו ,בשם התורה, והגדולים ,שבדרך כלל אין להם שליטה על מה שקורה בשטח ולפעמים הם גם מעלימים עין, או יותר מזה . ועל זה נאמר אין בין דוד בה אלא בדור שכולו זכאי או בדור שכולו חייב בב"א
אריק30.08.09
54
בנות של איש רע צר ואויב ללום הרע הזה וחביריו. איכסא! עכשיו אני מתחיל להבין את האפליה, שעד היום הייתי נגדה!
משה30.08.09
53
יפה לראות איך הוא עונה לכל שאלה שלהם בלי לפחד. גבר אמיתי .חזק ואמץ!
שלום21.06.10
52
יואב ללום אתה צדיק, בפרט שאתה הולך עם רבך, ומתיעץ איתו אני מוכן לעזור בכל מצב בהלך הרוחות הקשה בציבור החרדי וגם לתרום כסף אם צריך. אני אצור קשר . אשריך שנתפסת על דברי תורה
אסף27.05.10
51
שורש כל הבעיות בציבור החרדי אלו הספרדים שאינם בני תורה שלמדו בישיבות בגלל פוטקציות, הבני תורה הספרדים הם מעולים שבישראל, אך הללומים למינהין שהתקבלו בגלל פוטקציה אלו מחריבי קרן בית ה' בכל מקום...סליחה על הביטוי רק באתי לחזק את הספרדים בני התורה....
אברהם יהושוע29.04.10
מה זה פוטקציה ? ,יחתיכת דיסלקט לך תלמד לדבר ואחר כך תגיב , האתר הזה ירד לשפל חדש
guli27.05.10
50
כי הוא ג.ב.ר-גומל חסדים,ביישן,רחמן.
נמני יגאל01.09.09
49
אל תחת מאלו המגייסים את ההלכה למטרותיהם הנוחות ומתעלמים ממנה כשהמטרות אינן נוחות... לטענת הרב בלוי צריך ללום לשמוע לדעת הגר"ע נכון? ומה עם מנהלי המוסדות שהרב שטינמן פקד עליהם לקבל נער ספרדי והם שמו "קצוץ"? ממתי אשכנזים שומעים לגדולי דור? לא מצינו משמעת קהילתית לגדולי הדור-אדרבא אצל הספרדים יש הרבה
ללום היקר31.08.09
48
5 אתה צודק מתאים לבלוי שפעת החזירים כי הוא כל הזמן מראה את טלפיו כמה הוא כשר
אדם30.08.09
47
שיחקת אותה. איזה במה קיבלת ועוד מול הרב בלוי... כבוד. המאמץ השתלם
צנעני30.08.09
46
קניתי את העיתון השבוע לראשונה מזה כמה שנים, ולא האמנתי למראה עיניי - מעניין יותר מכל המתחרים
עדינה30.08.09
45
אנחנו הספרדים ממש דפוקים,במקום לשלוח את ילדינו לבתי"ס שלנו אנו משתחוים לאשכנזים,ומתחננים בפניהם שיכניסו את ילדינו לשם,ולא זו בלבד אלא גם מבקשים מהם שלא יקבלו יותר ספרדים,אזאנחנו דפוקים בראש או לא ???,אבל במקום לבדוק את עצמנו,אנחנו מחפשים על מי להתלונן,במקום לבא בטענות על עצמנו,עורו הספרדים.
עובדיה יעקב30.08.09
הספרדים צריכים להמשיך להתארגן למוסדות עצמאיים ולא לתת ללאום להנציח אפליה שכלל לא קיימת.
גולש18.04.10
44
הרב בלוי באמת אדם שיכול לדבר, כי הוא הראשון שרשם ילדים ספרדים לבתי ספר וישיבות אשכנזים. ובזה הוא עוסק כל חייו
משה30.08.09
43
בשם "אברהם 10" מגיב... מה לעשות מגיב 0 שכמותך, לא כולם חושבים כמו המח השטני שלך. מה לעשות... לפחות התנהגת "בהוגן" שהגבת בשמך ולא התחבת תחת שמות בדויים אחרים.
בחינה כללית04.07.10
42
מה קורה לכם? איפה האמונה בה' אחד? שכולנו נשמה אחת שהתחלקה להרבה גופים? הרמבם שהרב בלוי מדבר עליו הוא ספרדי. אני מניחה שהוא היה עבורו שידוך גרוע. מספיק עם השטויות. אני בעלת תשובה באתי מעולם חילוני שלא התעסק בעדות. זה ממש בושה. חילול ה'.
שירת הים19.06.10
41
מתועד בספרים שהאשכנזים באירופה שלפני השואה, התנהגו זה אל זה בדיוק כמו שהם מתנהגים היום לספרדים. גם שם היו להם "מעמדות" של עשירים ועניים, יהודים ממזרח אירופה וממערב אירופה, בנות "מיוחסות" יותר, ובנות "מיוחסות" פחות, חסידים, מתנגדים, ליטאים, ומה עוד. אלו לא דיברו עם אלו, ואפילו הילדים שלהם לא
.15.04.10
בית כנסת ליוצאי מרוקו ליוצאי הקווקז רק אתם טהורים אשכנזים זה כל אירופה כך שזה ציבור גדול. וחייב שיהיו פילוגים מה שאין כן אצל הספרדים.
אברהם1003.05.10
לקח יוצאי מרוקו יוצאי קווקרז וכולם מכבדים אחד את השני אהבת ישראל הקיימת בין בני עידות מזרח אין לה אח וריע בחיים לא תראה אותם מלכלכים אחד על השני כולם בכבוד ואהבה אחד לזולתו תראה לעומת זה החסידים לוחמים ומלכלכים אחד בשני כמו בגונגל כל חצר והאלוקים שלה או ליטאים אפילו באותה ישיבה ודי לחכימא כשרויות ו
אברהם 2025.10.10
40
1. פונים לביהמ"ש כשרוצים,עיין פרשת החינוך העצמאי, פונביז' ועוד. 2. בלוי חושב שכולנו טמבלים? 3. עצם האפליה המלווית בשתיקת המנהיגות הינה תעודת עניות לכל המחנה החרדי. 4. זה לא נקודתי ולא רק בבתי"ס.
מגיב מגניב23.12.09
39
א-ישר כח גדול ללום שקם ועושה מעשה ולא ממשיך להתבכיין כמו כל השאר! ב-אפלייה הייתה כל השנים והתעצמה בשנים האחרונות..ברה אמסלם צודק כשאמר שהספרדים לא צריכים בכלל ללכת למוסדות אשכנזיים.אבל זה לא מצדיק את 'המכסה' לספרדים שקיימת במוסדות האשכנזים. ג-איך את לא מתביישת לומר שהרב יוסף שלח את ילדיו למוסדות ש
אביגיל 02.09.09
להלשין שילחו למוסדות ספרדים למה שולחים לאשכנזיןם? כי הם יותר טובים וזה עובדה
אברהם1003.05.10
38
פוגעות בנו תראו מה קרה בגלל הריב הקודם כעת יש לנו ראש עיר חילוני
אני31.08.09
37
הרב בלוי אנחנו מחזקים את ידך, חילך לאורייתא, המשך לעמוד על משמר התורה והיראה ועל החינוך הטהור ללא התערבות הבגץ
מרים אבקסיס31.08.09
36
הדברים שכתבת אכן מגיעים מן הלב ומרגישים בכך. אני מקווה שהדבריםן יגיעו גם לעיני הרב ללום ואולי ישפיעו במשהו. אבל צודק הכתב שמשהו צריך להשתנות לא משנה מי צודק בוויכוח והאם הכלים שבחר הרב ללום נכונים לא ייתכן שהמצב הזה ימשיך כך
בריינדל ועקנין30.08.09
35
יש אולי פן נוסף שמעבר לללום ובלוי המהלך הזה נחת עלינו משמים שלא נהיה כפני הכלב שנושך במקל המכה אם אלוקים הביא עלינו אירועים כאלה הלקח היחיד שעלינו להפיק הוא אהבת חינם ופירגון הדדי "הימלכת את חבירך בנחת" שואלים את האדם בשעת הדין ואם אירוע עימנואל יהווה עבורינו קרש קפיצה להרבות באהבת חינם וכבוד זו
בוזגלוסקין25.10.10
34
ראיתם היום את הכרוז של גדולי ישראל. זה רק מראה איזה משקל יש לנושא הזה. בואו נפסיק לדוש בנושא כל כך נשגב. זה קל להשמיץ וקל להביע כאב. אבל ישנם ערכים שהם לא פחות חשובים.
חיים אשדודי04.06.10
33
מה שכתוב פה אני יודע ממקור ראשון שלא הכל כתוב אלא מה שנראה נגד ללום הם כתבו. ישר כוחך אנו טיתך
יוסי13.03.10
32
אני לא מחב"ד אבל את שלושת ילדי שלחתי לשם ובעז"ה גם את הבאים אחריהם. אין שום הפליה, חינוך איכותי ואמיתי בלי פשרות מתוך אהבת ישראל באשר הוא ישראל.
כל ישראל02.09.09
31
מהיכן העזות מצח והחוצפה שלך לדבר נגד הרב יעקב יוסף שליטא? נגד החנוך של חב"ד?? זה מה שלימדו אותך בבית יעקב? בושה וחרפה
אברהם31.08.09
30
על מה הרב מדבר באמת יש הפליה נוראית אני מבקשת שתגיע לאופקים ותראה מה בנות סובלות פה ממנהלות שחושבות ששלהם בית הספר הרב הדור שלנו צריך לקרב את הבנות ולא להראות להם את הפתח לרחוב
איילה31.08.09
29
הכותרת צריכה להיות בלוי נגד הרב ללום
אוחיון30.08.09
28
העם עם ללום והגיע הזמן לרענן את החינוך העצמאי עם יהודים יראי שמים אמיתים
נחמני 30.08.09
את זה ב10 אצבעותם
אברהם1003.05.10
27
פנו לבית משפט נגד לאה דרעי זה היה כשר, נכון? אה שכחתי לאשכנזים הכל מותר.
נו באמת19.06.10
26
חבל החילול השם נוראי... אבל אחת ולתמיד אולי הנושא הזה יטופל והספרדים יפסיקו להיות הסמרטוטים... כאילו שהאשכנזים לף פעם לא השתמשו בשרותי בגץ כשנח משתמשים וכשלא זה הופך לאיסור...
יהודי03.05.10
25
וחב"ד זה לא בדיוק המוסדות שאנחנו רוצים לשלוח. מכיוון שהם מאוד דומים למזרחי. רק עם כיפות שחורות וחצאיות!!!!!
יאיר08.09.09
24
אחי אברך אשכנזי ת"ח שבניו לומדים בחיידר לבני אברכים הכי מבוקש בירושלים ואת ביתו לא קיבלו לביה"ס מכיון שהוא גר בשמואל הנביא ואין ביה"ס באזור וגם היום ערב שנת הלימודים אין ה מקום לימודים כך שהדבר לא שיך לספרדים או אשכנזים
יענקל31.08.09
דיבר על זה בגלי צהל בתוכניתו ביום שישי שיש אנשים שההנהלה לא רוצה לקבל מכל מיני מניעים ולא כל הזמן השד העדתי הזה דיייייייייייייייי כב שנים על גבי שנים אתם טוחנים את זה אולי משהו יודע מה הראשי תיבות של ס"ט שבזה חתמו הרבנים הספריד לפני פחות מ100 שנה?????????????????????
אברהם1003.05.10
בור ועם הספר!!
אברהם1118.06.10
23
הבן אדם הזה הרס משפחות שלמות, הציק למשפחות ברוכות ילדים שרצו רק לחיות בשקט והיום הוא משלם על זה.... יראו צדיקים וישמחו...
רחל בלוי30.08.09
22
היה לי שכן ספרדי בעל בעמיו, ת"ח ויר"ש ומפורסם בקרב הציבור הספרדי. באחת השיחות הוא אמר לי, אתה רואה אותי ואת פלוני ואת אלמוני ואת השכן מכאן ומשם? כולנו נשארנו בני תורה רק בזכותו של הרב בלוי, אשר בקטנותנו - הוא האיש אשר יסד והקים מוסדות ופעילויות תורניות לבני הנוער הספרדי, מתנסי"ם וכל השאר. זכרה לו א
זאב בודד30.08.09
21
אני נגעלת ממעשיך, חצית את כל הקווים!!! ובמשפט האחרון שלך הסגרת הכל!!!!!!!!!!!!!!!! אין לך בעיה שביתך תלמד בנועם?????????????? אני למדתי בנועם עד כיתה ו', היתה לי שכנה שלמדה בבית יעקב, יום אחד יצאתי חוצץ נגד הורי שאני לא ממשיכה בנועם ורוצה לעבור לבית יעקב, ההורים שלי לא ידעו מאיפה נפלה עליהם הצרה
בוגרת30.08.09
20
מי יודע אולי גם רובינשטין יהיה פעם משת"פ...
נתן30.08.09
19
בושה לחינוך העצמאי שיש להם מפקח כמו בלוי. הוא שכח כמה פעמים הוא פנה לערכאות נגד יהודים חרדים במקום לפנות לדין תורה ומי שמכיר אותו יודע שהתורה לא מעניינת אותו חוץ מכבוד
דוד נחמן30.08.09
18
אנשים כמו הרב בלוי שר''י.
מוטי2321.06.10
17
הזה שאין כל קשר בין מה שהוא אומר למציאות וכל ההתחמכויות שהוא ניבה בראיון לא הלכו לו. שיחזור ל....... כי שבענו ממנו מוסר שיקים בית ספר וילמד שם את כל מי שלא רוצים ללמד.
אברהם1003.05.10
16
בתור ספרדי אמיתי וטהור, אני מתבייש ב"פרסי" הזה שנקרא ללום, ספרדי הוא לא, אני לא מבין מה הוא נדבק לדבר הזה שנקרא "אשכנזים", מה מיוחד בהם, רבש"ע, אנו הספרדים בהרבה יותר חכמים מהם, בהרבה יותר מצליחים מהם, בהרבה יותר יפים מהם, אז רבש"ע מה הוא מתעקש להדבק ביצורים הללו? שיעזוב אותם לנפשם, יש לנו מוסדות טו
יודע ומבין, 28.01.10
15
וחבל שלא כולם נלחמים כמוהו. מה בנות אשכנזיות שהם פרחיות אנחנו כן מקבלים ובנות ספרדיות שצבע עורם קצת שונה אנחנו לא מקבלים אם היא לא צדיקה במיוחד. מדוע? הרי זו כן אפליה. אם צריך לא לקבל משהי שהיא לא צדיקה במיוחד אז גם אזכנזית שאבא שלה לא אברך או ר"מ שלא תתקבל. [ גם אם אבא שלה מזכיר בישיבה
אשכנזי21.11.09
14
הרב בלוי הנכבד, פיו שופע נופת צופים, לרגע חשבתי שמדובר בחינוך העצמאי חדש, משהו שטרם שמענו אודותיו... באמת, לקחת איש צעיר, הבאת אותו למשרד שלך, לא נתת לו להשחיל מילה, ועוד קבעת בוודאות שהוא "מוסר". מתי לאחרונה פתחת ספר הלכה ועמדת על המשמעות ההלכתית של המינוח "מוסר", האם הוא ששומע לרבו עושה שלא כדין?
חיים31.08.09
13
התגובות ולא רק את התגובות נגד ללום... אם הייתם יודעים מי זה בלוי לא הייתם מגנים עליו כל כך... ודי למבין.
מירי30.08.09
12
שפעל ללא ליאות בעד החינוך הספרדי. הוא האיש שיכול לומר לללום ולחבריו שהם עשו טעות בדרך בה בחרו
איש מצליח30.08.09
11
מי אתה שתיקבע מי לגן עדן מי לגהנום מה נהיתם אלוקים ושתמשיך להתפוצץ לקנא בללום כל הכבוד הספרדים לא לעולם ירמסו על ידי האשכנזים המושחתים
כבר לא חרדית20.06.10
10
האתר של יואב ללום בו אפשר להצטרף למאבק
נחמן 31.08.09
9
על הכבוד האבוד שלו הוא בא עם טרקטור לפני 5 שנים והרס עד היסוד חיידר של סלונים במושב חזון יחזקאל שבבעלותו בגלל שלא שילמו שכירות הוא אדם שהרס מושב שלם בגלל אגו
תושב המושב 30.08.09
8
הציבור הספרדי מענין אותך כשלג דאשתקד צאי ואתה עשיתם מליונים עג הפרענקים ולגבי הרמה הרוחנית שלך עדיף שתשתוק
צאינק30.08.09
7
צריך בככר השבת לפתוח את הנושא של החינוך העצמאי ותראו כמה ביוב יש לנו החרדים
גליק30.08.09
6
נמאסתם נמאסתם שקרנים מלוכלכים אתם הולכים למות מזה שיש אחד עם אומץ כמו ללום שמוציא את הכביסה המלוכלכת שלכם החוצה מה קשור מוסר כשאתם לא מפסיקים למסור אחד על השני מתוך רוע נטו עד היכן היגע שינאת החינם שלכם לכו למשרפות אין לכם בושה להשוות בין נאצים לספרדים טובים שאתם לא מגיעים לקרסולים שלהם...
כבר לא חרדית20.06.10
5
ללום אין כמוך אתה ענק שבענקים !!!!!!!!!!!!
יואל30.08.09
4
מה שווה שלמדת בבית יעקב אם זה החינוך שקיבלת לפעור את הפה ולדבר סרה מגדולי ישראל ובמרן הג"ר יעקב יוסף שליט"א בושה וחרפה כל מילה מיותרת ואתם מערכת נכבדה, אולי תסתכלו על מה שאנשים מבזים גדולי ישראל!!!!!!
מורדכי30.08.09
3
אני לא יודע למה הוא כשל, אם הוא לא רצה מספיק, לא ניסה מספיק, או שזה באמת למעלה מכוחותיו, אבל עובדה שהאפליה נמשכת ולבג"ץ, מסתבר, יש יותר שיניים מול בתי הספר, באמצעות האיום בהפסקת הזרמת הכספים, מאשר לבלוי.
חיים30.08.09
2
אוהבים אותך יואב ללום!המשך בדרך שהרב יעקב יוסף מנחה אותך.הרבה איתך ואתה לא יודע בשמיים הכל ברור אין מה לדאוג!
דוד20.06.10
1
גם אני לא מסכימה עם דרכו של ללום,למרות שהעובדות לצערי נכונות. אך אשת אברך יקרה, שזכית לעבור מנועם לבית יעקב,האם את מודעת לכך שהיום אף בית יעקב לא היה מקבל אותך לשורותיו?
מ.פ.30.08.09
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24