כיכר השבת

תאמינו שיכולים לתקן

אלפים רבים מתחילים להבין שבמשך שנים הלעיטו אותם בשקרים והטעו אותם, והאסכולה הליטאית-אשכנזית, מעולם לא התאימה להם. מהלך התיקון יתחיל רק כאשר יבינו הספרדים שאין להם שום צורך להיות סמוכים על שולחנם של אחרים. רק כאשר הם יבקשו להם גם הנהגה היודעת לעמוד על שלה ומכירה ופועלת ברוח המסורת הספרדית המפוארת (דעה)

112
הרב חיים אמסלם | כיכר השבת | ג' באדר ב' | 09.03.11
הרב חיים אמסלם
הרב חיים אמסלם (פלאש 90)

לאחרונה אנו נחשפים בעוצמה לתופעות המלוות את הציבור החרדי הספרדי במשך שנים, אך כעת הן מקבלות ביטוי חריף, כואב ומעליב. עניין חדר היחוד, וכשרות המאכלים שעלו בעוצמה בפרשות "הרב המגרש" 1 ו-2 וכפיית מנהגי האשכנזים על בחורי ישיבה ספרדים, הפילו את האסימון לאלו שבמשך שנים כל מגמתם היתה להידמות לאשכנזים הליטאים.

עכשיו אולי סוף סוף גם הם יבינו, את שאני זועק כבר זמן רב, אותה זעקה שקוממה עלי את עסקני ש"ס בדברי בלע והסתה, בעידוד הפטרונים הליטאים שלהם.

כולם תמהים כיצד מפלגה של 10 מנדטים, משתדלת תמיד ליישר קו עם מפלגה בת 5 מנדטים, וליתר דיוק, בעיקר עם 2 המנדטים הדומיננטיים של הפלג הליטאי. מה יש בהם שהם מצליחים לקפל מפלגה עם ציבור בוחרים כ"כ גדול, שמנהיגה הרוחני הוא מענקי התורה של הדורות האחרונים.

קשה להבין את שורשיה של התופעה המבישה, שבאה לידי ביטוי פעם אחר פעם. הדברים מגיעים לידי כך, שגם כשהציבור הספרדי, יוצא מבוזה ופגוע מאפליה בוטה וגזענית במוסדות האשכנזים, ולמרות שיש לאל ידה של ש"ס לעמוד לימין הצד הנפגע – קהל בוחריה, היא אינה נוקפת אצבע במקרה הטוב, ולפעמים גם מכשילה מהלך לתיקון העוול, כאילו פחד אימים מהלך עליה ומנחה אותה.

מספר גורמים חברו להם יחדיו וגרמו למצב בו אנחנו נמצאים, שהוא מלכוד שכמעט בלתי ניתן להבקיעו.

מחד קיימת התנשאות אליטיסטית רבת שנים, במסווה של "עולם תורה" אותנטי ומקורי, שלא חלו בו השפעות זרות. עולם ישיבתי חזק ורחב, חדור "גאוות יחידה", המשולב בתעשיה משומנת מאוד, ותחושת "צדק אבסולוטי" בדרך ובהשקפה. מאידך אצל הספרדים, ישנה התבטלות ורגש נחיתות, שהם תוצאה של שטיפת מוח ארוכת שנים, המציגה תמיד את הצד האחד כ"מעתיקי השמועה", כשמנגד הציבור הספרדי הפשרן והתמים. להם יש את "ההשקפה" ולספרדים מה? להם יש את "גדולי ישראל" ולספרדים מה? להם יש את "היהדות הנאמנה ושופרה" ולספרדים מה? ולולי מרנן ורבנן שלהם, שמסרו את נפשם "והצילו" את יהדות ספרד מה היה נשאר ממנה?! והתמימים, לצערנו, מאמינים באיוולת הזו.

גם תופעת ראשי הישיבות הספרדים "המשתכנזים" אינה חדשה. שורשיה נטועים מאז קום המדינה כמעט. חלקם אף באו לארץ עם אוריינטציה כזו, מאחר שהם עצמם נשלחו מגיל צעיר מארצות מוצאם (מרוקו בדרך כלל) ללמוד בישיבות אשכנזיות באנגליה ובצרפת. הם הביאו את הרוח המתנשאת, הבטוחה בעצמה ותמיד יודעת-כל. הם מרגישים כי הם טובים יותר מהוריהם ומרבניהם. בארץ התופעה שוכללה, ומרבית הישיבות הספרדיות שהוקמו בארץ חפצו להידמות לישיבות הקיימות, והיום רוב ככל הישיבות הספרדיות הם "משתכנזות".

הביטוי "ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם", איננו עוד דרשה יפה על הפרשה, אלא תחושה אמיתית כואבת וממושכת. רבים מהספרדים כבר משוכנעים בהבלים האלה, וחושבים לתומם שלאשכנזים יש עליונות דתית ואינטלקטואלית על הספרדים. מרן הרב עובדיה יוסף, שפעל במשך שנים רבות והרים את האגו הספרדי, מול "האליטה האשכנזית" ובמיוחד מול "המשתכנזים", לא הגיע אל הנחלה, ודוקא לאחרונה כשהנושא עולה במלוא חריפותו, נדמה כי הקול נחלש [עיין ערך: היתר מכירה, פיאה נכרית, חדר יחוד, כרטיסי פיס, לימוד ההלכה בישיבות, גיור חיילי צה"ל]. למול הנחשול השוטף, נראה לעיתים שכולם כבר נפלו שדודים אל תוך הקונספט הליטאי-ספרדי.

המצב קשה ומתסכל שבעתיים כאשר רואים שהמסורת הספרדית המתונה והסובלנית, זו שאינה רגילה בקיצוניות ובאלימות מילולית ולעתים גם פיזית, הלכה ונשכחה אצל הספרדים ובמקומה הם אימצו להם את המסורת האשכנזית הקיצונית, המתעברת על כל ריב.

אלא שלאחרונה החגיגה משתבשת מעט. צמחו רבנים-מנהיגים המעיזים למרוד במוסכמות הללו, וחושבים שהמצב הזה רע לספרדים ובשקר יסודו. אלפים רבים מתחילים להבין שבמשך שנים הלעיטו אותם בשקרים והטעו אותם, והאסכולה הליטאית-אשכנזית, מעולם לא התאימה להם. מצב זה מערער ומקעקע את ההגמוניה ששלטה כמעט ללא עוררין, והוא מהווה מגמה מסוכנת מאוד מבחינת הצבור הליטאי, שהספרדים שמשו עבורו בשר תותחים לביסוס אחיזתו ב"הנהגת הדור".

אם כן, מה יהיה הלאה? אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן.

מהלך התיקון יתחיל רק כאשר יבינו הספרדים שאין להם שום צורך להיות סמוכים על שולחנם של אחרים, וששולחנם, בכמה וכמה מובנים, אף גדול משלהם. רק כשיכירו ויעריכו את שיטת הלימוד המיוחדת להם, את דרך הפסיקה ואת לקיחת האחריות לכלל ישראל, בהתערות בחברה ובשרות למדינה ובהתנהלות שמקרבת ואינה מרחקת. רק כאשר הם יבקשו להם גם הנהגה היודעת לעמוד על שלה ומכירה ופועלת ברוח המסורת הספרדית המפוארת. כשכל זה יקרה, אור חדש יזרח עליהם ועל ציון יאיר.

תוכן שאסור לפספס
112 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
אל קעידא באפגניסטן
מלאכי10.03.11
34
יללא סעו
חזקיה10.03.11
33
הרב אמסלם אני מאוד אוהב אותך אתה צודק והרבה מהציבור בוחל בהנהגה הקיימת אבל אני חושב שתמיד תלך עם הרב מאזוז ושיהיה לך גב בכל צעד אוהב אותך
גואל07.12.11

הצגת כל התגובות

32
הרב אמסלם אני מאוד אוהב אותך אתה צודק והרבה מהציבור בוחל בהנהגה הקיימת אבל אני חושב שתמיד תלך עם הרב מאזוז ושיהיה לך גב בכל צעד אוהב אותך
גואל07.12.11
31
כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא השאלה איזה חלק כל אחד אוחז מבא השמש המקום הגאוגרפי יוצאי ספרד הורי עלו ממרוקו היא המקום מבא השמש שהשמש שם שוקעת שם בדיוק החלו המנהגים ופסקו לפני 500 שנה שערך השולחן רבנו ועטרת ראשנו רבי יוסף קארו בית יוסף נכסי צאן כאן באמת גאות
מאיר אוחיון08.04.11
30
הגר"ח אמסלם לשלטון
מלאכי10.03.11
29
כשהספרדים יהיו עצמאים במינהגים ובמסורת הפסיקה
חזקיה10.03.11
28
יש דין ויש דיין
מלאכי10.03.11
27
לך לחפש עדיין בעולם החרדי. אתה בעצם מציג תורה דתית-לאומית או כלל ישראלית נקרא לזה. בקיצור אתה צריך לפעול לאיחוד כוחות, אין לספרדים באמת מה לחפש בעולם ה"חרדי".
ליאור10.03.11
26
תאמינו לי הוא צריך לעמוד בראש ש״ס ולשנות אותה מהיסוד. אבל הם בטיפשותם הרחיקו אותו ויאכלו אותה בגלל זה.
אבי קראדי09.03.11
25
הלוואי כל החרדים היו כמוהו.
מתחזק בעז״ה09.03.11
24
נו נו אתם לא מבינים ת'רמז
מלאכי09.03.11
23
אני חושב שהמאמר צודק מבחינת התעוררות למצב חדש והצורך לשנות את המצב אבל נראה לי שצריך לחתור למצב שונה לגמרי. מה שאני חושב זה שבכלל צריך לאחד את כל העדות השונות,ספרדים אשכנזים וכו' ולהחליט בהנהגת רבנים-שאינם מנותקים מהעם ומנווטים ע"י אחרים- על איחוד וביטול ההבדל בין אשכנזים וספרדים להחליט על נוסח תפי
מאיר עינים09.03.11
האשכנזים לא מעוניינים. המשתכנז הכי מחמיר לא בא בקהלם.
יצחק09.03.11
22
למה כולם חייבים ללכת לפי מרן הרב עובדיה שליט"א? מה אין לנו עוד רבנים? אין לנו עוד פוסקי הלכה?? במילים אחרות אתם אומרים שכל הספרדים דפוקים וחוץ מהרב עובדיה שצמח להיות גאון התורה אף ספרדי לא הגיע למדרגות גבוהות בתורה! אני אמנם בחרתי ש"ס אך נמאס לי שכל גדולי העולם מארצות צפון אפריקה... אינם נחשב
ארי זהבי09.03.11
21
אני מתפעם איך אתה מצליח להיות הדובר האמיתי והמכובד של היהדות הספרדית, כשיש אנשים כמוך בעולם גם אני כבר מאמין שיש סיכוי לשינוי.
המגיבן09.03.11
20
מצפה לראות רבנים רבים כמוך שישחררו את הציבור הספרדי מהנחיתות שהתרגל אליה במהלך השנים בארץ!
אורי09.03.11
19
תגיד... משעמם לך בחיים?? מה אתה עושה חוץ מלפרסם מאמרי שיטנה יומיים נגד הציבור הליטאי?? אתה לא חושב שאתה מבזה את עצמך?? אני אגיד לך את האמת חיים, אפילו שאני לא מסכים לא עם דעותיך ולא עם מעשיך... תמיד היתה לי הערכה לאדם שבך.. בכולופן תלמיד חכם, רב, איש ספר, אינטלקטואל, בעל הופעה מרשימה, בעל
אוריאל09.03.11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תרביצאי09.03.11
כמה שמות יש לך פה?
הקומקום09.03.11
עם הגליונות
מלאכי10.03.11
100000000000000000 טון למה לא עזרת לה' לכתוב את הספר תורה
מלאכי10.03.11
בכל דבריך אין שום התייחסות לדברי האמת שבמאמר עצמו. הרב אמסלם לא בא לזלול אשכנזים ח"ו, הוא בא לעורר את אחיו הספרדים שיפסיקו ללכת שולל כמו עדר אחרי השקרים של האשכנזים.
שקד09.03.11
18
חזק וברוך כבוד הרב. תשובה ניצחת למגרשים.
מגרב09.03.11
17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעריץ09.03.11
16
מה אתה מתכנן שתף קצת את החברה, כיכר תכינו לנו קפה עוגות אנחנו חורשים את האתר שלכם חמש שעות ביום בשעות הערב. יש פיצוחים משו?
Sמסניק09.03.11
15
בבקשה, שחרר אותנו מכל הפרענקיאדא שהתנחלה לנו בישיבות, באמת, אפשר לתקן, אז אנא!!!
אשכנטוזי10.03.11
14
אבל הולך להיות כאן הפגנה גדולה עם טקס קריעה וכל השטיות האלה
מלאכי09.03.11
כל מחלוקת בהלכה זה לא שחור לבן הבית יוסף כתב מפורש שצריך להחמיר בחדר יחוד אז מה כל ההתלהמות של אברהם יוסף וחיים המסלם די לעשות כל דבר מחלוקת אשכנזים ספרדים הם רק מבאים לידי כך שאנשים לא לוקחים את ההלכה בכובד ראש אלא הכל בקלות דעת ולגבי ההכשר בגלל שאנו ספרדים צרכים לאכול בית יוסף מה זה פה לוב קדפי
יוסי09.03.11
איפה בדיוק כתוב זה בב"י? שצריך לעשות יחוד כן, אבל חדר יחוד סמוך לחופה בשום מקום
אברהם10.03.11
13
בס"ד הרי אתה לא שומע לא לרב עובדיה ולא לרב מזוז. רבנים גדולים כמו הגר"י מאיר זצ"ל, מסרו נפש ממש ונסעו למרוקו כדי להוציא תלמידים מהאליאנס ולשולחם לישיבות קדושות ואמסלם קורא לרבנים אלה מתנשאים אין מחילה על ביזוי תלמידי חכמים !!!
אחד העם09.03.11
עם מרן-לא נתנו לא לדבר עם הנאמ''ן ס''ט שליט''א - דיברו כשהוא היה בחו''ל וק''ל הרי, הוא לא קרא לצאת מהכוללים אלא הוא קרא שכל אלה שיעודם לא להיות ת''ח מחברי ספרים או פסקים לצאת אבל כל מי שיעודו להיות ת''ח וכי יצא???
המעורר09.03.11
12
מאת חיים אמסלם: לאחרונה אנו נחשפים בעוצמה לתופעות המלוות את הציבור החרדי הספרדי במשך שנים, אך כעת הן מקבלות ביטוי חריף, כואב ומעליב. עניין חדר היחוד, וכשרות המאכלים שעלו בעוצמה בפרשות "הרב המגרש" 1 ו-2 וכפיית מנהגי האשכנזים על בחורי ישיבה ספרדים, הפילו את האסימון לאלו שבמשך שנים כל מגמתם היתה להידמ
אובייקטיבי09.03.11
קשה לך לשמוע את האמת אהה?
רון 09.03.11
11
אני חושב שהמאמר צודק מבחינת התעוררות למצב חדש והצורך לשנות את המצב אבל נראה לי שצריך לחתור למצב שונה לגמרי. מה שאני חושב זה שבכלל צריך לאחד את כל העדות השונות,ספרדים אשכנזים וכו' ולהחליט בהנהגת רבנים-שאינם מנותקים מהעם ומנווטים ע"י אחרים- על איחוד וביטול ההבדל בין אשכנזים וספרדים להחליט על נוסח תפי
מאיר עינים09.03.11
10
אחרי שהספרדים יהיו עמאיים במינהגים ובמסורת הפסיקה
מלאכי10.03.11
9
בתגובות שיש על הכתבות, יש שמות שמופיעים בירוק, יש באדום ורוב השמות כתובים סתם כך באפור. אשמח אם מישו יוכל להאיר את עיני בהבדלים..
אוריאל09.03.11
ירוק - רשום באתר ומחובר כעת. אדום - רשום באתר ולא מחובר. אפור - גולש מזדמן. אגב, יש כאן אחד מתומכי אמסלם שכותב תחת כמה שמות, כך שיש לו אפשרות ללחוץ שוב ושוב על "לייק", אך תקנו את זה ואל תאמינו. הכל רוח...
איש אחד09.03.11
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישי09.03.11
7
לך בכוחך זה והושע אותנו מאריה, מאלי ומשאר נביאי השקר.
נמאס מש"ס09.03.11
6
לא קראתי את המאמר.. אני גם לא אקרא. גדולי עולם כבר אמרו שמה שקוראים נכנס ומשפיע על הנפש, לכן גדולי עולם ממליצים לא לקרוא ספרים שמשפיעים לרעה, כך גם מאמרים של אנשים כופרים.
שמי09.03.11
גם לא מה שעבדו עליך בסרט.
יודע09.03.11
איך כיכר לא מסננים תגובות גועלית כגון אלה??? בעז''ה אני לא נכנס ל"כיכר" יותר!
גיוועלד09.03.11
5
הוא מעוניין בהאדרת המחלוקות לשם מחלוקת, מילא היה אומר שכולם צריכים לשבת יחד, ולייסד בית דין משותף לאשכנזים ולספרדים מבלי לרמוס אחד את השני, ממש בשורת הגאולה... לא! אמסלם שהוא בעצמו משתאכנז ונראה כזה מעוניין בהחרפת המאבק בין היהודים משל היו שני עמים שונים, ולא מהסס להשתמש ברב עובדיה ובסיסמאות נבוב
emanon09.03.11
האשכנזים לא מקבלים ספרדי, גם (אולי בעיקר) לא ספרדי משתכנז למהדרין. לכן הפתרון הטוב ביותר הוא, מה לעשות: ה-ת-נ-ת-ק-ו-ת!!!
יהודי09.03.11
האשכנזים הם אלו שכופים דעותיהם והשקפותיהם על ספרדים. האשכנים לא אוהבים ספרדים, אבל הם מאוד מפחדים שהספרדים יהיו בעלי סמכות בעולם החרדי ולכן הם משפילים ספרדים והספרדים (המשתכנזים) נגררים כצאן לטבח אחרי השגעון הזה ובעצם עוזרים להם להילחם בהם. והם חושבים שבזה ימצאו חן בעיניהם, אבל המציאות הוכיחה שעוד ל
יצחק09.03.11
4
בעיניי,אמסלם+יואב ללום הם שני האנשים האמיצים והאמיתיים ביותר של העת האחרונה. אף אחד לא ענה להם לעניין-רק גידופים! סוף האמת לנצח.כי רק היא מעוגנת בקרקע המציאות.ולשקר אין רגליים.
שחור כתום09.03.11
3
"בהתערות בחברה ובשרות למדינה" . זה יכול להתפרש לכמה כיוונים שליליים וחיוביים, למה אתה מקלקל ?? אני ועוד הרבה אברכים היינו איתך כשדיברת על "אשכנזים ספרדים", ופרשנו ברגע שהתחלת להגיד שבני תורה יעבדו, ועוד קשקשת שגם רבותיך הכי ספרדים לא מאמינים בזה. כולי תקווה שאחרי הבחירות תפסיק לומר את זה, אני
תלמיד מרן09.03.11
2
שפתיים יישק!
מושיקו09.03.11
1
אמסלם, הרב עובדיה אמר עליך שאתה כופר.
דני09.03.11
ישי עשה לו בי''ד שדה!! מה עם "צדק צדק תרדוף?"
הקומקום09.03.11
כדעתו של הרב שטרנבוך על הרב עובדיה...
ארי זהבי09.03.11
על הגר"מ שטרנבוך ולא להפך
חסיד09.03.11
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24