כיכר השבת

חירותם של בחורי הישיבה לעסוק בתורה קדמה למדינה - דעה

המשפטן אורי וייס קובע בטור מיוחד ל'כיכר השבת' כי למרות פקיעתו של 'חוק טל' החרדים עדיין פטורים משירות צבאי. "כאן אין ניגוד בין חוק למוסר. שניהם מורים זכות וחובה לא להתגייס לצבא. גם לפי המשפט, חוק שנוגד את חוק יסוד חופש העיסוק הוא בטל ומבוטל. לית מאן דפליג, שגיוס חובה נוגד את חופש העיסוק. אם החוק נוגד את חופש העיסוק, הרי שהשאלה היא: האם הוא עומד בכל מבחני פסקת ההגבלה? אם הוא אינו עומד באחד מהם – הוא בטל".

24
אורי וייס | כיכר השבת | י"ז באב | 05.08.12
כותב השורות
כותב השורות (צילום: באדיבות אורי וייס)

עם פקיעתו של חוק טל, הקמים על החרדים לחוטפם נפש אל צבאם - יעלוזו. הנה כל היושבים באוהל יעקב יהיו, כביכול, מחויבים לפי חוק לאחוז בחרב עשיו.

הצבא, כביכול, מוסמך לכפות עליהם גיוס. אך לא מיניה ולא מקצתיה. חוק טל הוא פשרה עם שודד במטרה להגן על בחורי ישיבות מפני ביריוני הפריץ; חוק טל לא פטר את בחורי הישיבות משום חובת התגייסות לצבא הציוני, שכן חובה כזו לא התקיימה מעולם. חוק טל היה שקול לתעודת חסות המקבלים מכנופיית ליסטים.

חירותו של בחור הישיבה לעסוק בתורה ולא באמנות החרב קדמה למדינה. לא המדינה העניקה לבחור הישיבה את החירות הזו. חוק המדינה כפוף לעקרונות גבוהים ממנו, כמו חירות האדם. מקור החובה לציית לחוק אינו יכול להיות החוק, בבחינת "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים".

כשם שאדם אינו יכול להרים עצמו בציצית ראשו, כך החוק אינו יכול להיות המקור המחייב לציית לחוק. הטוענים לחובה לציית לחוק צריכים לתלות זאת במקורות גבוהים יותר, כמו המוסר. אבל, המוסר אינו מורה לציית לחוק, שבא לשלול את חירות האדם הגרעינית ביותר, ולבטח לא כדי להיהפך לחלק משרשרת הדיכוי – הקרב את חירותך כדי שנוכל בצוותא לדכא אחרים.

גם אם נכיר בערך המוסרי של חובת הציות לחוק המדינה הציונית, הרי שניצבים מולו ערכים אחרים, שבשאלת כפיית הגיוס לצבאם מסיגים אותו.

לפי הנראטיב הליברלי, השלטון צריך להישען על הסכמת הנשלטים. נדרש "חוזה חברתי". בחורי הישיבות מעולם לא נתנו את הסכמתם לשלטון, שיכפה עליהם להצטרף לעבודת האלילים הצבאית. יתר על כן, היחסים בין המדינה לציבור החרדי הושתתו על תוואי הסטטוס קוו, שכל צד ניסה למשוך אותו לכיוון אחר.

מדוע בן גוריון כתב לאגו"י את מכתב הסטטוס קוו, שבו בין היתר הצהיר על חופש מצפון? זאת כיוון שאנשי אגו"י איימו עליו, שאחרת הם יביעו התנגדותם להקמת המדינה בפני וועדת האו"ם שדנה בעניין.

הציבור החרדי מעולם לא הסכים לקבל את עולו של שלטון, שינסה לחטוף בחורי ישיבות לצבא. יתר על כן, ההסתייגות החרדית מהלגיטימיות של המדינה מצאה ביטויים שונים: אגו"י מתנגדת במשך שנים לקבלת משרות שרים, והחזון איש אמר על מגעם של החרדים עם השלטונות הציונים, שזה שאדם נושא ונותן עם שודד, אינו אומר שהוא מכיר בו.

יבואו גייסי הפריץ ויטענו: אבל החוק מחייב אתכם להתגייס. צאו וראו את כוחו המאגי של החוק: פרימו לוי מספר, שהיו יהודים באיטליה, שהסגירו עצמם לידי הפשיסטים, פשוט כדי להיות בסדר עם החוק.

חוק המדינה הנתפש כאליל עלול לעשות שמות במוסר ולסנוור המונים שינהו אל החושך. נזכיר להם, שהמעשים הנפשעים ביותר בהיסטוריה היו במסגרת החוק, והנאצלים ביותר היו בניגוד לחוק. אותם דיפלומטים חסידי אומות עולם, שזייפו ויזות ליהודים כדי להצילם מציפורני הנאצים, מפריכים את החובה המוחלטת לציית לחוק.

אבל, חשוב לציין, שכאן אין ניגוד בין חוק למוסר. שניהם מורים זכות וחובה לא להתגייס לצבא שלהם. גם לפי המשפט הציוני, חוק שנוגד את חוק יסוד חופש העיסוק הוא בטל ומבוטל. לית מאן דפליג, שגיוס חובה נוגד את חופש העיסוק. אם החוק נוגד את חופש העיסוק, הרי שהשאלה היא: האם הוא עומד בכל מבחני פסקת ההגבלה? אם הוא אינו עומד באחד מהם – הוא בטל.

אחד המבחנים הינו המידתיות. אם ניתן להשיג את תכלית החוק הפוגע בחופש העיסוק, בדרך שפגיעתה בזכויות האדם פחותה יותר – הרי שהחוק הפוגע מאבד את תוקפו. והרי את אותה תכלית של הקמת צבא ניתן להשיג בדרך פוגעת פחות בזכויות האדם – צבא שכירים! הנה כי כן, מבחינה משפטית, חוק שירות ביטחון הוא חרס שבור. כל שמנסה לכפות גיוס, עובר על החוק.

יתר על כן, לא זאת בלבד שמותר לפי החוק לא להתגייס, אלא שבגלל פשעי הצבא הציוני אסור, לפי החוק והמוסר, להתגייס לשורותיו. האיסור החוקי להתגייס לצבא הישראלי התחזק, מאז שנחקק בידי הכנסת החוק האוסר על חברות בארגון פשיעה, ומאז התגבשות נורמות בינ"ל נגד כל סיוע וחבירה לטרוריסטים בעקבות פיגועי האחד עשר בספטמבר.

יש לזכור כאן את אזהרת משלי למי שאומרים לו חטאים: "לכה איתנו... נצפנה לנקי חינם... כיס אחד יהיה לכולנו".

הכותב הוא מרצה למשפטים

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
אחיי החרדים! אולי זה נעים בשניה הראשונה לקרוא אדם חילוני שתומך בפטור לבני ישיבות, אולם אח"כ מבינים שמדובר בהשקפה של פצפיסטים, שהגאון הרב ש"ך העדיף,למרות דעת תורתו היונית, לא לשתף עימם פעולה מבחינה פוליטית, שכן חלקם מלשינים על אחב"י לפני הגויים, וחלקם לא סולדים ממעשים אלו, ואז אומרים-לא צריך ביסוס לה
עמיחי07.08.12
14
חירותם של בחורי ישיבה בישראל כמו בחו"ל הוא להתגייס לצבא או שירות אזרחי, ללמוד, ולעבוד בכבוד.
יעקב08.08.12
13
חבל שמשה רבנו חשב שאפליה בין אחים היא לא מוסרית, ומוזר שלא התייעץ עם משפטן חילוני כזה. הרי ברור שהשתמטות היא מעשה מוסרי כמו בכותרת כאן.
משה רבינוביץ07.08.12

הצגת כל התגובות

12
אחרי יציאת מצרים וקבלת התורה, עשו המרגלים מה שעשו וקבעו את ט' באב כיום בכיה לדורות. ממה פחדו המרגלים? במדבר ירד מהשמים מן בלי שום טרחה, לא היו צריכים לעבוד לפרנסתם, ולא עסקו יותר במלחמות. כל היום היה פנוי ללמוד התורה. לקראת הכניסה לארץ ישראל הבינו המרגלים שיצטרכו לכבוש את ארץ ישראל במלחמה ואחרי הכנ
יהושע וכלב06.08.12
11
תפסיקו לתת לו במה מדובר בשונא ישראל, שמאלן, אנרכיסט, תומך בערבים מה זה לא מובן ???????????
אני05.08.12
10
כדי להגן עלינו? אם לא היה גיוס חובה לחילונים, נו. אבל כשכל יהודי במזרח התיכון נמצא בסכנה מפני הערבים ששונאים גם אותנו, וצה"ל מגן מפניהם- אז חובת כל היהודים לנילחם, מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא. מוסר זה עניין יחסי שנקבע עי בני אדם ולא דבר מוחלט, לעומת זאת התורה שהיא צווי אלוקי קובעת את המוסר האמית
חרדית10.08.12
9
חרדים שברובם משרתים בצבא ועובדים, לא תלויים בעצמות שהממשל החילונים זורק להם מתחת לשולחן אלא להפך - חזקים ומשפיעים (בזכות ולא בחסד) על סדר היום הציבורי (הן בצבא והן באזרחות)... ברור שזה חלום בלהות של הציבור אותו מייצג כבוד המשפטן אורי ווייס.
סענדר06.08.12
8
אולי תביאו טור מנסראללה שחושב שאין זכות מוסרית לגייס בחורי ישיבה, עברתם כל גבול.
אשר06.08.12
7
אני כבא מתחיל להתגעגע לרב בלומנטל...
חיים05.08.12
6
מתקבצים יחד. חלקם כביכול דתיים - חרדים (אין לי מושג למה הם חרדים ) חלקם שמאלנים שצריכים גם הרגעות לחרדות שלהם, העיקר שהם ביחד, והביחד הזה נותן לחבורת הליצים הזו, תחושה של כח . אני לא יודעת איפה מצאו אותך , שומרים עליך פה באתר כמו אתרוג סוג של חותמת חילונית לעיוותים עם חרדות ... תורת ישראל לעם ישראל
אמת מארץ תמצח07.08.12
5
סליחה אבל הכותב נראה לי שניסה להתמקד מדאי בלשון מעניינת כזו דו משמעותית בכפל לשון אבל שכח לחשוב על התוכן קצת הזוי!
ישראל06.08.12
4
כל משפטן, שופט, בית משפט, מחוקק, משתמש בלשון החוק כפלסטלינה המעוצבת לפי השקפת עולמו הפרטית. פרשנות אישית בחסות החוק. כאן כנראה מדובר בבעל דיעות שמאלניות, פציפיסטיות, נגד ה"כיבוש" וכד', ופירשון החוק - בהתאם. קחו מצד אחד את חיים משגב או יורם שפטל, ואת משה הנגבי מצד שני - ותקבלו שתי פרשנויות סותרות ל
חרדי מאז ולתמיד05.08.12
3
נו באמת. רשימת בלה בלה שכזו. האם העובדה שהאיש מרצה באוניברסיטה מקנה לדבריו ערך או משקל? הצעתי לכיכר השבת - שימרו על חזות מכובדת יותר. תשקלו פעמיים בטרם אתם מפרסמים מאמרים הזויים, גם אם נכתבים על ידי לובש חולצה שחורה ולא לבנה.
עו"ד יגאל שילון06.08.12
2
אין בעיה אל תשרתו בצבא הציוני .ומנגד אל תקחו כסף מהמדינה חשמל מים ..אוכל שרותי בריאות תחבורה ועוד
גדי12.08.12
1
בג"צ לא יכול לבטל חוק שהכנסת מחוקקת, זה לא חוקי ואסור ולא דמוקרטיה, יש פה דיקטטורה זוחלת. ואם בג"צ ביטל את החוק לפי דעתו, עד שאין חוק והסדר חדשים, החוק הישן נמשך ואין פה הפקרות. מִי שֶׁסּוֹעֵד אֶת בַּעַל הַתּוֹרָה, נוֹטֵל בְּרָכוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה, וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁזּוֹכֶה לִשְׁנֵי שֻׁ
א. לוי05.08.12
ראשית- עיקרון העל של הדמוקרטיה היא הפרדת רשויות. רשות מחוקקת, מבצעת ושופטת. הרעיון הוא שכל אחד מהם הוא "איזונים ובלמים" ניתן לבטל חוק של הכנסת אם הוא פוגע בעקרונות העל של הדמוקרטיה או אם הוא סותר חוק ברמה של חוקה (ע"ע הפירמידה של קלזן) חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו קיבל מעמד נורמטיבי של חוקה. ועל כן י
קולזון11.08.12
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי עם יוסי אליטוב: לדעת את המידות | צפו

יוסי אליטוב | 14:07

ושמרתם את המצות 

תיעוד | מתוך שמחה של מצווה קצר הפוסק את החיטים 

חיים רוזנבוים | 30.05.24
ש

חלום הדירה מתרחק?

בהזדמנות בפרדס חנה: אחיזה בקרקע בייעוד למגורים ב-₪99,000 בלבד

כיכר בשיתוף המרכז הישראלי לקרקעות | מקודם
ש

חובת קריאה!

סמנכ"ל 'פאוור גרופ' על שוק הנדל"ן החרדי: זו כנראה ה'בית שמש הבאה'

כיכר בשיתוף פאוור גרופ | מקודם

המדריך לנוכל | פרק 3

עלו עליך שאתה גנב ונוכל? אל דאגה! | העצות שיעזרו לך להינצל

בן חנניה | 30.05.24
ש

הכשרה וניסיון במינימום זמן

בוער בך לתרום? זה המסלול היוקרתי של השירות אזרחי

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

היו על סף גירושין

לבעל נמאס מאשתו, היא אומרת לו משפטים ששורטים אותו; אלא שאז התברר ש... הוא הבעיה

מרדכי רוט | 30.05.24

צפו בגלריה

רבבות בהילולת הרשב"י ב'חצר ההילולא' בשמעון הצדיק

שאול כהנא | 30.05.24

במצוות שבת גרוסה 

גדולי ישראל בקריאה נרגשת לכלל הציבור | צפו

חיים רוזנבוים | 30.05.24

נועד בשביל בג"צ

בש"ס מבהירים: חוג הגיוס שמקדם נתניהו לא מקובל עלינו

יוני גבאי | 30.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

צעירים חרדים בהייטק

תוכנית "אלפא" – מחזון למציאות: השקת תוכנית מצוינות לצעירים חרדים בהייטק

כיכר בשיתוף אלפא | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

"שר וגדול נפל בישראל" | כך ספדו העיתונים לפטירת הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 30.05.24
ש

ימים אחרונים בהחלט!

הגרלת ביניים על 120,000 ₪ - לנרשמים להגרלת ס"ת של יד לאחים

כיכר בשיתוף יד לאחים | מקודם

ושוב זה קורה

המשטרה VS הציבור החרדי: הילולת שמואל הנביא לא תאושר

חיים רוזנבוים | 30.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: מה הפנטזיה של כל אדם בעולם? | צפו

כיכר השבת | 30.05.24

הטור השבועי

השם קובע! // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 30.05.24

המשבר עם גפני • פרסום ראשון

מסמך מהאוצר חושף: העיקול לחינוך העצמאי - תקלה | בכיר חרדי: "שנאת חרדים טהורה"

חנני ברייטקופף | 30.05.24

פרשת השבוע

מה פירוש הפסוק בפרשה: "והשבתי חיה רעה מן הארץ"? צפו

כיכר השבת | 30.05.24
ש

השקעה במתחם העתיד של רחובות והשפלה:

קרקע פרטית בטאבו בשכונה החדשה של רחובות, ׳גן הנשיא׳, ב- ₪199,000 בלבד!

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם