כיכר השבת

עם משפחה לא עושים עסקים

מיכאל הפסיק לקבל כסף מאבא שלו - ונאלץ לעזוב את הכולל; כך זה נגמר • סיפור מטלטל

רציתי לבכות ולשאול את אבא שלי, מה עוד אני צריך להיות בכדי שתרגיש זכות להחזיק אותי, אני צריך להיות הבן החילוני שירד מהדרך ותקרב אותו בכסף שלך? או אולי אחד החברים שלך שלהם אתה דואג יותר ממני? האם אני צריך להיות חולה לפני ניתוח בחו"ל בכדי שתיתן לי כסף? (משפחה)

53
משה רבי | כיכר השבת | כ"ז באייר | 18.05.23
מיכאל הפסיק לקבל כסף מאבא שלו - ונאלץ לעזוב את הכולל; כך זה נגמר • סיפור מטלטל
(צילום: שאטרסטוק)

שלום, אני מיכאל (41) מרעננה. אח לשלושה ולאחות. נשוי ואב לשישה.

מאז שאני זוכר את עצמי, הבית שלנו הוא בית של שפע גדול. למה? כי לאבא שלי יש שלושה סניפים של מחסני מזון. אני לא זוכר אי פעם שקניתי משהו, כי תמיד ידעתי: אם צריך משהו?! הולכים לחנות של אבא.

בגיל 22 נישאתי בשעה טובה. אבא שלי הביא לי דירה קומפלט, קנה לי רכב, וסידר אותי סידור מלא. אני ישבתי ללמוד בכולל בהתמדה עצומה.

דווקא משום שהם היו מחזיקים אותנו נון סטופ, הם היו המון בתוך החיים שלנו. לנו לא היה קל המון פעמים בסיטואציות שונות בחיינו, אבל ידענו לשתוק ולכבד.

אלא שאז קרה משהו, שעליו לא הצלחנו להתגבר. גיליתי פתאום שאני צריך 'לשלם' על כל מה שאני מקבל.

בכל שבוע אבא שלי היה מתקשר לומר לנו לאיזה סניף ללכת ולמלאות עגלות, זה היה מאוד חשוב לו שהוא יגיד להיכן ללכת, גם מבחינת המלאי של כל סניף, וגם מבחינת האושר והנחת שהוא היה חש כתוצאה מכך. היינו לוקחים ללא הגבלה. אמנם לא משלמים כסף, אבל משלמים דברים אחרים.

הנה דוגמא: יום אחד הוא התקשר וביקש מאיתנו לפנות את הדירה שלנו לשבוע ולישון אצלו, כי חבר שלו מחו"ל מגיע והוא רוצה שיתארח בדירה שלנו.

עכשיו שתבינו, זו לא בקשה, זו הוראה. כאילו מבחינת אבא שלי, הבית הזה הוא שלו, רכושו, והוא מבקש מאיתנו לעזוב את הבית 'שלו' עבור ידידו הטוב מחו"ל.

אשתי הייתה בתחילת הריון ממש. זה היה הריון בסיכון גבוה כבר מההתחלה, ודווקא בגלל המצב היא לא יכלה לעזוב את הבית. היא הייתה מקיאה, וסבלה מאוד מתחושות שונות.

ניסיתי את מזלי, ואמרתי לאבא שלי בעדינות שקשה לי לעזוב כרגע. אבא שלי נפגע מאוד מניסיון הסירוב הזה. "מה ביקשתי ממך, את הדירה לשבוע? על זה אתה מסרב אחרי כל מה שאני...".

חודש אחרי עוד בקשה: ללכת להיות מנהל הסניף בסופר של אבא לשלושה ימים כי המנהל שם יצא לחופשה. ובכן, ראיתי את עצמי, עוזב את הכולל והולך לעבוד בסופר של אבא.

למלאות את העגלה, בחינם (צילום: שאטרסטוק)

הבקשה הבאה לא איחרה לבוא: אשתי בחודש שביעי, אמא שלי מבקשת לערוך שבע ברכות לאחיין שלה, (בן דוד שלי) בבית שלנו דווקא. הייתי בהלם מאמא שלי, הלא את יודעת שאשתי בשמירת הריון, את יודעת את המצב ובכל זאת מבקשת דבר שיגרום לה לטרוח במצב שלה?! כשדיברתי עם אמא שלי על הנושא ורמזתי בעדינות שזו תקופה לא פשוטה עבור אשתי, שמעתי ממנה את המשפט הבא: "ללכת לסופר ולקחת מוצרים אתם יודעים, הא?! בכל תקופה ובכל זמן, אתם ממלאים עגלות...".

ואז קיבלתי טלפון מאחי: "אמא פגועה ממך, אבא בהלם טוטאלי, מה כבר הם ביקשו?!", ואז הפכתי לנושא שיחה בין כולם.

גם כאן, הייתי צריך ללכת, לפייס, להסביר, ולאחות את הקרע שמבחינתי לא התחיל בכלל.

חשוב לציין: ידעתי גם ידעתי מה הוא כיבוד הורים, ואני פעיל מאוד במצווה זו. על הכל אני אומר 'כן' בלב גדוש באהבה להוריי, ואת הדברים שאני עושה בשמחה לא סיפרתי. אבל זו הייתה תקופה שהייתי חייב להחליט מה אני עושה עם עצמי, זה לא נגמר, ורק מחמיר. נזכרתי במה ששלמה המלך אומר: ”טוֹב פַּת חֲרֵבָה וְשַׁלְוָה-בָהּ מִבַּיִת מָלֵא זִבְחֵי-רִיב.“ (משלי יז, פסוק א)

מה שהכי הקשה עליי, זאת השיטה בה הם פעלו.

הבנתי בעצם שבכל פעם שהוריי צריכים משהו, הם מפעילים עליי מניפולציות: סחיטה רגשית (נקראת גם מָנִיפּוּלַצְיָה רגשית), היא סוג של השפעה, בה אדם מנסה לשנות את תפיסתו או התנהגותו של אדם אחר, באמצעות טקטיקות. החלק הזה היה קשה מנשוא עבורי, כי הוא בעצם גילה לי את מערכת היחסים שלי ושל אחיי, מול הוריי.

הדבר הקשה שיצא מזה הוא שהוריי בעצם מבינים שסיבת הכבוד אליהם היא בגלל הנתינה שלהם, מה שעבורי היה עיוות עצום. כאילו ניתן היה להבין שאם הם לא היו מחזיקים אותי, הייתי חייב לכבדם פחות. הרי זה לא ייתכן, את אמא ואבא מכבדים כי הם אמא ואבא. היה לי כעס עליהם, מדוע אתם מזלזלים בעצמכם, ומשתמשים בנתינה שלכם בכדי לבצע את רצונכם? הרי זה תלוי ביכולת שלי כבן, ולא ביכולת שלכם כמי שמפרנסים אותי.

ההסלמה בשלום הבית שלי

ביני לבין רעייתי החלו ויכוחים, וההתערבות של הוריי רק הלכה וגברה. אם היינו קונים משהו, היינו צריכים לעבור את ועדת האישור שלהם, ואם לא עברנו אותה היינו מקבלים הערות שלא היו בונות לנו את הקשר אלא רק הורסות אותן. הוריי הרגישו שהם יכולים להעיר מה שבא להם, כאילו אנו רכושם הפרטי. הם היו תמיד מנפנפים בכסף שלהם, וזורעים בין כל הזוגות בלגן וחוסר אונים.

שטחתי את הדברים בפני הרב שלי, והוא פסק לי בצורה ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים.

"עם ההורים שלך אתה חייב להסתדר, ואותם אתה חייב לכבד במשנה זהירות. אבל על השאלה במי לבחור, אתה חייב לבחור באשתך בפרט שזה על חשבון שלום הבית שלך. זה לא אני אומר, זו התורה מבקשת: עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד׃ (בראשית ב' כד) יש כאן הוראה של עזיבה, כל אחד בעזיבתו שלו, והוראה של בחירה באישה. אלו שתי הוראות נפרדות".

ההחלטה נפלה. מהיום והלאה אני משנה מדיניות, אני בוחר להיבנות ולא להיהרס.

"חבל, אתה כל כך נהנה ללמוד, אל תעשה את זה..." (צילום: שאטרסטוק)

הוריי הבינו מיד את המצב, הם שמו לב כבר לכך שאני לא מבצע את כל ההוראות כמו פעם. אבא שלי אמר לי שהוא מאוד פגוע (מניפולציה) שאחרי כל הנשמה שהוא נותן לי, אני עוד מסוגל להגיד לו "לא" על מה שהוא מבקש ככל שיהיה. הסברתי לו שלא תמיד זה מסתדר ואני מבקש ממנו שיסמוך עליי כשאני אומר שזה לא מסתדר, ואני מצטער שהוא מרגיש ככה, אבל "אני חייב לשמור על הבית שלי" אמרתי.

הספקתי לקבל מידע מאח שלי, שהיינו, אני ורעייתי, נושא השיחה בשולחן השבת. "איך הם לא מתביישים? לקחת כסף הם יכולים, למלא את הבית במוצרים הם ממלאים...", ועוד שלל דרמות שאחסוך מכם. המידע הזה גרם לי להבין, שיש כאן את העניין של 'שלם וקח'. כאילו אבא שלי אומר לי: "ייתנו יקבלו, לא ייתנו לא יקבלו".

מיד, הופסקו כמה תשלומים שהיו יוצאים מחשבון הוריי. זה היה סכום כולל של 4000 שקלים שהחל לרדת מאיתנו. בנוסף, לא קיבלתי טלפון מאבא שלי לאיזה סופר משלושת הסניפים ללכת, והמצב רק הלך והחמיר. אבא שלי בעצם רצה להראות לי מי מחזיק אותי, ולמי בפעם הבאה אני יעז להגיד 'לא'.

ובבית, הארון והמקרר מתחילים להתרוקן, אני ממתין לשמוע אולי מאמא שלי אם לא מאבא, לאיזה סניף ללכת. שום טלפון, שום מסר מאף אחד. אמא שלי הסבירה שאבא מאוד כועס עליי, ואני הרגשתי כמו ילד קטן שמקבל עונש שלא שמע בקול אבא ואמא, וממתין לקבל אישור ללכת לחנות של אבא.

הייתי לפני מבחן בהלכות איסור והיתר, זה הקשה עליי מאוד, יותר מבחינה רגשית ונפשית חוץ מהבחינה הכלכלית. ואז ראיתי את עצמי בפעם הראשונה הולך לעשות קניה בסופר מוכר, ממש מוקדם, שאף אחד לא יראה ולא ישאל למה אני לא "לוקח" כמו תמיד מהסופר של אבא שלי.

כעבור תשעה חודשים של סגירת ברזים, צברתי חובות ובעיקר נפצעתי בנפש שלי, נפגעתי מהעויינות, מהיכולת של אבא שלי להשתמש בכסף שלו כנשק יום הדין. זה עורר בי חמלה גדולה על אבא שלי מחד, ומאידך פגיעה אנושה במערכת היחסים בינינו. וכן, גם על האומץ לפגוע בבן היחיד במשפחה שיושב ולומד בכולל. הכבוד שלו הוליך אותו.

הייתי לפני המבחן המיוחל ברבנות. הלכתי לשם בפחי נפש, רציתי לבכות ולשאול את אבא שלי, מה עוד אני צריך להיות בכדי שתרגיש זכות להחזיק אותי כי אני הבן שלך, גם אם לא אוכל לומר לך על הכל כן. האם אני צריך להיות הבן החילוני שירד מהדרך ותקרב אותו בכסף שלך? או אולי אחד החברים שלך שלהם אתה דואג יותר ממני? האם אני צריך להיות חולה לפני ניתוח בחו"ל בכדי שתיתן לי כסף? אתה לא חייב לי כלום אני יודע, אבל מה אני עוד צריך לעשות בכדי שאוכל להמשיך לשבת וללמוד?!

את המבחן ברבנות עברתי בהצלחה, אבל במבחן של החיים, נכשלתי.

הרגשתי צורך להוכיח לאבא שלי, שאני לא צריך אותו. זה בער בי, כי כל כך נפגעתי, שלא היה מי שיכל להבין אותי. עם סיום השנה הודעתי לראש כולל שאותו כל כך אהבתי, ומתורתו התענגתי, שלא אמשיך אצלו ואני יוצא לפסק זמן. נפרדתי מחבריי תלמידי החכמים שעימם השתעשעתי.

יצאתי לשוק העבודה.

אשתי ניסתה להניא אותי מזה. "חבל, אתה כל כך נהנה ללמוד, אל תעשה את זה...", ואני בתגובה אמרתי לה: "זה כבר לא רק הכסף שאנו צריכים כאן לבית, זה גם להוכיח לאבא שלי שאני לא צריך אותו. אני מסיים וכבר חוזר למקומי הטבעי, לכולל שלי".

הרגשתי ממש ילד שרוצה לנצח, זה היה בנפשי.

לקחתי הלוואה מכובדת, והתחלתי למכור חולצות ועניבות עם הרכב שלי. הייתי מגיע לריכוזים החרדיים ומוכר במחירי ריצפה לעומת השוק החרדי. תוך חודשים ספורים, הרווחתי עשרות אלפי שקלים. הקושי להפסיק היה גדול, הכסף היה כל כך קל, והמשכתי. ואז השקעתי יותר וטסתי לחו"ל לייבא חליפות בליין שאני עצבתי.

שנתיים וחצי לאחר סגירת הברזים של אבא שלי, ואני במעמד פיננסי גבוה במיוחד. בכל התקופה הזו, אבא שלי שומע עליי מכל מיני פינות בתחום העסקי, איך הבן שלו הסוחר, הממולח, גורף כסף בצורה מסחרחרת. חיכיתי רק לרגע שהוא יבין, שהייתה לו את הזכות להחזיק אותי, קודם כל כי יש לו אפשרות לתת לבן שלו, ושנית, השותפות שלו בתורה שלמדתי ושכל כך העסיקה אותי, שהמון בזכותו זה היה, וחבל שבגללו זה נגמר.

מעמד פיננסי גבוה במיוחד (צילום: שאטרסטוק)

5 שנים חיכיתי, עד שזה קרה

זה היה בשבע ברכות שאבא שלי עשה לברוריה, אחותי הקטנה בת הזקונים.

האולם היה מלא, זה היה ברמה של חתונה, דווקא בגלל שברוריה היא בת הזקונים. אבא שלי היה נרגש, והוא קם לדבר על הבת שלו היחידה, האחרונה.

הוא דיבר עליה ושיבח אותה ואמר את האמת על בתו המוכשרת ובעלת הקסם המיוחד. ואז הוא דיבר על החתן, על כך שהוא זכה בחתן בן תורה שיושב ולומד.

"לחתן את הבת האחרונה זה מרגש במיוחד, ואפילו קצת קשה. אבל זה קושי של שמחה, כי ברוריה היא הלב של הבית ונוכחותה תחסר לנו. אבל יחד עם זאת יש שמחה גדולה על חתן שתורתו מכרזת עליו. אין כמו לשבת וללמוד, והלוואי ואני הייתי ברמה הזו".

ואז הוא מביט בי, ואל מול כולם הוא פנה אליי:

"מיכאל יקירי, אני רוצה לבקש ממך אל מול כולם, סליחה. אני מתנצל על כך שלא הערכתי את הרגעים הללו בהם בחרת בחיים. והכי אני מבקש סליחה על כך שלקחתי ממך את האפשרות לשבת וללמוד...".

אבא עצר את שטף דיבורו, והחל בוכה בשקט. כל מילה עבור כולם שם, הייתה מיותרת.

• • • • •

משה רבי (צילום: מ. מזרחי)

לחזור ללמוד בכולל - היה קשה מאוד עבורי, אבל הכי קל היה לי ללמוד מהטעות של אבא שלי. שכרון הכוח והשליטה שלו ע"י הכסף שה' נתן לו, גרמו לו לעשות את הטעות הגדולה שעליה הוא לא חשב: לגרום לי לעזוב את הכולל האהוב שלי.

יש אנשים שהם כל כך עניים, שכל מה שיש להם זה כסף.

הורים צריכים להבין אחת ולתמיד, שעם הכסף שהם נותנים לילדים שלהם, הם לא קונים בהם זכויות, אלא רק נחת. אם יש לך כסף אתה לא חכם, אלא יותר שמים לב אליך. שהכסף ילך, סביר להניח שחלק נכבד מהאנשים שאתה מכיר, כבר לא יכירו בך. "כסף הוא רק כלי, הוא ייקח אותך לאן שתרצה אבל לא יחליף אותך כנהג".

אם אבא, ככל שיהיה, מרגיש שהבן שלו צריך לכבד אותו יותר, בגלל שהוא מביא לו כסף, הוא אבא שפוגע במושג "אבהות", הוא מזלזל במושג הקדוש הזה.

עם משפחה לא עושים עסקים, וכל שכן עם הילדים שלנו שנישאו והלכו לדרכם. יש לך את היכולת לתת? תשמח על הזכות, תודה לה', תן ותעלם מהחיים שלהם. יש אנשים שמאמצים ילדים בכדי להעניק להם, לך ה' הביא ילדים? זכית!

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
לא צריכים לנסות להסביר או להביע עמדות, כי כל הסיפור מדומיין ולא קיים במציאות
אורי19.05.23
תתפלא לשמוע שהוא קורה ולא רק אצל עשירים- גם כשילד נשוי מקבל מהוריו מידי פעם דברים כשהם מבקשים משהו 'פשוט' שקשה לאותו ילד לתת- זה לא חייב להיות דירה זה יכול להיות לבוא אליהם שבת כשהוא ואישתו סיכמו שנשארים בבית וכו' אז הם מתעצבנים ווכו וזה פוגע לו בשלום בית(זה בקצרה מה שעבר עלי שבוע שעבר)
הונגט19.05.23
מתחבר לדברים שלך וגם אצלי זה מתבטא.
בדוי 23.05.23
32
סיפור של החיים.. ישר כח חיזקת אותי אחי
תומר18.05.23
31
ואווווווו.... מטורף!
חיים ל. א.18.05.23

הצגת כל התגובות

30
צריך להבין שאין ארוחות חינם. אם תלויים כלכלית במישהו אחר - משועבדים לו. "עבד לווה לאיש מלווה".
אבי18.05.23
זה נכון... לא כשהמישהו הזה זה הורים. נתינה של הורים צריכה להיות ממקום אחר
==18.05.23
29
סיפור מהמם ויש לציין את גדלות האבא שהכיר בטעותו וביקש סליחה כולי תקווה שהבן חזר ללימוד התורה ומזכה את אביו
אני18.05.23
28
חחזזקק
מישהי18.05.23
27
סיפור יפה אבל נכתב ממקום לא ראוי. היה צריך לכתוב זאת מפיו של האבא. כאשר זה בא מפיו של הבן יש כאן גם התנצחות מיותרת. התעקשותו של הבן לפרוש כנפיים באופן שיש בו חוסר כיבוד אב. היה צריך לדבר עם רב שיפנה לאביו. או לפנות בעצמו בדרך כבוד גדולה. וכדומה. לא בצורה הילדותית שהוא פעל והפסיד את עולמו הרוחני.
נח אידלשטיין18.05.23
הורים שהכסף העביר אותם על דעתם או שהם נרקיסיסטים עם כסף, לא יעזור שום רב שידבר איתם... אם הם אולי ( בדגש על אולי)ילמדו משהו, זה יהיה רק דרך הסטירות שהחיים יתנו להם וחבל.
כואב אבל זו המציאות18.05.23
זה מה שהוא אומר בעצם, שהוא נכשל.
לוסי19.05.23
מה לעשות שהבן סיפר את זה ולא האבא?
הרגת אותי19.05.23
הערה נכונה
בהחלט נכון19.05.23
צריך לראות את זה מהנקודת של הבן כמי שיש לו כסף תמיד מרגיש עליונות אלה החיים...
שושו19.05.23
צודק! גם לי זה הפריע
מודיעין עילית19.05.23
26
הלללוואיי שבעלי ימשיך ללמוד תורה בחרוף נפש!!!כי היום הנציגים שלנו בכנסת יודעים עד כמה קשה עד בילתי אפשרי לשבת באהלה של תורה ולשלם מידי חודש תשלומים שוטפים לקנות דירה לחסוך לילדים ועוד הוצאות לא צפויות.כשהם לא מרגישים את הקושי בכיס קשה להם לייצג לא את התורה ולא את לומדיה!!
חרדית18.05.23
25
אך אךךך כמה אני מזדהה עם הסיפור.
עובדיה19.05.23
כנלללללללל
הונגט19.05.23
24
הבן למד שס והלכות אבל הוא לא באמת ירא שמים כי על פי ההלכה בן מחוייב בכבוד אביו וזה מדאורייתא מה שהוא היה צריך לעשות זה לתפוס את אביו לשיחה ב4 עיניים ולשים את הדברים על השולחן הכל כמובן בכבוד רב ואולי ללכת לרב מכובד ביחד עם האב וכך פותרים דברים כי אחרת מה שווה כל הלימוד תורה של הבן
משה19.05.23
אם היה שם חמש שנים נתק תאמין לי שזה מצב הרבה יותר מסובך מלשבת שיחה ב4 עיניים זה תפיסת חיים שרק הזמן יעשה את שלו
כריש מחמיא19.05.23
23
ואוו סיפור לחיים רק שנלמד . לא לעשות שגיאות . הרב הכותב תמיד מפתיע והכל במסר לחיים. העשירים חושבים שביזכותם הכל. אבל שכחו מאיפה הגיע להם הכסף פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה
מכורה לכתבות19.05.23
22
יפה מאוד! אבל יש פה פספוס של נקודה, הטעות הכי גדולה זה להתרגל להיות תלותי באנשים, גם בהורים שלך, בזה אתה הופך את עצמך לנכה כל החיים, ודו"ק.
אבי 19.05.23
צודק!!!
ליה10.06.23
נכון מאדדדד
הונגט19.05.23
21
אין לאב אהבת תורה ולא אהבת בן שהרי טירטרו אלא אהבת כבוד בלבד.
יצחק19.05.23
20
יישר כח. אולי הגיע הזמן להתגייס למלחמת מצווה כפי שהתורה דורשת ? אולי הגיע הזמן להפסיק להסתמך על הכסף של האחר?
אברהם 19.05.23
אולי הגיע הזמן שתפסיק לתת אוכל לילדים שלך? הא? מה השטויות שאתה מדבר מאיפה אתה מביא את היציאות הללו? אתה יודע בכלל מה התנאים של יציאה למלחמת מצווה? למדת את הרמב"ם על זה? ראית מה הוא אומר? הפוך, הגיע הזמן שהורים לא ישמרו תכסף לסעודות מצווה שיעשו לכבודם אלא יתנו לילדים שיהנו
היום אין מלחמת מצווה19.05.23
19
טיפשים ההורים האלה עד שיש לכם ילדים תתנו להם. אחותי נשואה 23 שנה בלי ילדים והיא מלאה בכסף ומתה לתת אותו לילד שלה עדיין היא בטיפולים העיקר שיהיה לה את האושר לתת. מה עובר עליכם הכבוד מעביר אתכם על דעתכם, יש לך תיתן באהבה וכמו שכתב הרב תן ותעלם מהם
עידו19.05.23
18
כואב! חבל עליו
Ari19.05.23
17
ישר כח לבן
שרית19.05.23
16
וואי באמת התרגשתי! למרות שאני לא במצב כמו שלו הצלחתי ממש להזדהות עם מיכאל, והמסר כל כך נכון ואמיתי
איש19.05.23
15
סיפור מטורף לא להאמין דזה מהחיים
שילה 19.05.23
14
הפסקתי לקרוא אחרי כמה שורות. אם הסיפור בחלקו נכון אז שילך להתפרנס כמו התנאים והאמוראים שקורא עליהם בגמרא
חפירה רצינית 19.05.23
13
סיפורי סבתא
בובע מעיישעס'20.05.23
תתפלא לשמוע אבל אחותי כלה למשפחה בדיוק כמוהם, וזה הגיע כמעט לגירושין עד שהשווער שלה המיליונר הבין שהוא מפסיד בחיים שלו, כותב מכתב בו הוא מצטער על הכל. אני מרגישה כאילו זה נכתב על אחותי
רוחלה20.05.23
12
איזה מוסר השכל מעוות, כאילו האבא חייב לו משהו
א.20.05.23
אני לא חושבת שזה מה שיוצא מהכתבה הזאתי. כי אני הבנתי שהוא מודה שאבא שלו לא חייב לו כלום אבל כואב לו שהוא מבקש על זה כבוד ושליטה. זה מה שאני לקחתי מהכתבה הזו וזה נכון בטירוף
קרן20.05.23
11
וואוו סיפור מדהים הרב משה רוט אנחנו רוצים עוד סיפורים כל השבוע מחכים לסיפור הבא האם יש לב ספר או ההרצאות ואיפה אפשר למצוא
ו. מ.20.05.23
10
סיפור יפה שמציג את האבא בפן לא חיובי אבל האברך הזה גרוע בהרבה, המשפט "מה עוד אני צריך להיות בכדי שתרגיש זכות להחזיק אותי..." ממש מקומם ומלא גאוה, אחי, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך, שונא מתנות יחיה
בונבון20.05.23
9
בס"ד לא משנה, אם הסיפור אמיתי, או לא, העיקר המסר שבו. לימדו אותנו, שכשאתה מחתן בן או בת, צריך ללמוד מה לפתוח, ומה לסגור, את הכיס אפשר ומומלץ לפתוח, אך את הפה מומלץ לסגור, אם לא נשאלת בפרוש.
מסר חשוב21.05.23
8
אני מאד מזדהה עם הסיפור החשוב הזה. חשבתי שזה רק השווער שלי . הוא מגיע אליי לבית ומזמין חברים ומשפחה בלי לבקש אומר להם קניתי לבת שלי את הבית הזה ישר שראיתי התלהבתי .. כל עוד אני משלם משכנתא .....
מזדהה21.05.23
7
ראשית ברור 'מדובר בסיפור מחוץ מהאצבע על איך בקלות הוא הסתדר לבד. יחד עם זאת, אם אתה חי על חשבון ההורים, צפה להיות מנוהל על ידיהם. החלופה היא פשוטה, ללכת לעבוד ולעמוד לבד על הרגליים.
חלש21.05.23
למה בקלות? הבן אדם עבד קשה. מה אתה מקנא בו שהלך לו מהר כל כך?!
אלי22.05.23
6
צודק
מרגלית 21.05.23
5
סיפור חסר כל טעם, המסקנות ממנו שההורים חייבים הכל לילדים ואם הם לא יתנו להם את מה שהם רוצים הילדים יתנקמו בהם, ובנוסף ההורים צריכים גם להתנצל הזוי לקרוא כזה דבר נטול טיפת מוסר, מה גם שזוג צעיר שעושה קניות בעצמו לא אמור להיקלע לחובות אחרי תשעה חודשים, מנסיון סיפור מטופש שלא צריך לתת לו פה במה
ישראל23.05.23
אתה מסיק מסקנות לא נכונות מהסיפור הזה ולדעתי יש לך משהו עם הנושא הזה או שדפקו אותך או שדפקת את אחד הילדים שלך. זה סיפור חובה דווקא בגלל אבא כמוך שמנבל ככה את האתר הזה. בקיצור דברי בלע חסרות בסיס
דוד23.05.23
בואנה אח שלי אתה פשוט לא מכיר את החיים או שאתה מכיר אותם עובדים על עצמך. צר מהסרט
ליאור23.05.23
4
בחיים האמתיים, אנשים נורמלים, מפרנסים את עצמם. זה טוב שגילית את זה בשלב זה ולא מאוחר מידי.
חיים23.05.23
מי שלוממד תורה צריך ןאפילו חייב להחזיק אותו
יששכר וזבולון24.05.23
3
לעולם לא אבין לעולם!!!! מה הבעיה ללמוד תורה וגם לעבוד!? זה כתוב בתורה אם אין לחם אין תורה!!! בזיעת אפיך תאוכל לחם!!! העבודה מחדדת את החיים מי שלא עובד ומפרנס את מי שפחתו אין לו זכות קיום!!!
יעקובובו24.05.23
2
בגיל 19 חיללתי שבת. אבא שלי אמר שהבית שומר שבת ואם אני רוצה לגור שם עליי לשמור. החלטתי ללכת ראש בראש איתו עד הסוף. עזבתי בלי שום אמצעים. עברו עליי שנים קשות. בגיל 34 התארסתי לבחור שהכרתי רק למשך שבועיים. אבא שלי אמר לי: האחים שלך התקשרו אליי בדאגה. אבל אמרתי להם שאני לא מודאג כי למדתי לסמוך עלייך."
גם אצלי25.05.23
1
כמה שיותר יש להורים כסף יותר מסוכן. משפחות התפרקו בגלל דברים כאלו.
כואבב30.05.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

ומשפע מצוות תפילין

שמחת הבר מצווה לנין ה'באבא סאלי'

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24
ש

הכשרה וניסיון במינימום זמן

בוער בך לתרום? זה המסלול היוקרתי של השירות אזרחי

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24