כיכר השבת

אברכים וטכנולוגיה

אתם יכולים להתנתק מהאינטרנט, אתם לא יכולים להתנתק מהמציאות / דעה

אני מצדיע לכל מי שנמנע לחלוטין משימוש בכלים טכנולוגיים - אך מה הדרך להתייחס למי שכן צריך אותם? • מהי דעת תורה וכיצד צריך להתמודד עם המציאות הקיימת? • על הגיס הצדיק ואתגרי התקופה • דעה (חרדים)

50
משה מנס | כיכר השבת | י"ח באלול | 04.09.23
הרב משה הלל הירש בדבריו בכנס בעניין המייל
הרב משה הלל הירש בדבריו בכנס בעניין המייל (צילום: צילומסך מתוך הסרטון שצולם בקול הלשון)

יש לי גיס צדיק אמיתי. אברך השקוע באוהלה של תורה. חי חיי פשטות וצניעות ועובד בכל כוחו בשביל להיות מנותק מהעולם. בעיני זה לגיטימי כשזה מגיע ממקום של בחירה, כשהוא עושה את זה מתוך רצון לחיות חיים קדושים ומחוברים יותר לרוחניות, כשהוא מקבל את ההחלטות שלו יחד עם אשתו וחי חיים שלווים ומאושרים.

עכשיו, אני יודע שקשה לאנשים לקבל את זה. ישר ששומעים את המילה אברך, נכנסות כל הדעות הקדומות וחשיבה על הבעיות המהותיות מהם אנחנו סובלים כאן במדינה. אבל תדמו אותו לנזיר טיבטי מתבודד שחי לו על איזה הר מנותק מכל הציליזציה, זה נשמע הרבה יותר קסום ושמימי.

גיסי נמצא גם בין מתנדבים באירגון בשם 'אשרינו' הפועלים להתנתקות מכל מכשיר טכנולוגי. אין לי מושג אם הם בין הלוחמים במיילים, אבל קראתי עלון שלהם ולא הייתה לי בעיה עם מה שנכתב בו. על כך שזה שאפשרי להצליח ואפשר להיות איש עסקים ובעלי עסקים בלי טלפונים חכמים. על הזכות והגאווה להיות עם מכשיר לשיחות בלבד. תכלס, כל אחד מאתנו היה שמח להתנתק קצת מהטכנולוגיה, להתחבר יותר לחיים ולמשפחה. מכיר אישית איש עסקים שבעשרת ימי תשובה הוא סוגר את הסמרטפון לחלוטין ויושב ולומד בהתמדה, מקנא בו.

כל עוד הם יודעים את מקומם בעולם, כל עוד שזה מגיע מתוך בחירה ולא מתוך פחד פנימי או חיצוני וכל עוד הוא מעורב עם הבריות וחי בסך הכל חיים שפויים ועוד דבר אחד קריטי: כשהם לא נלחמים בכל מי שלא חי כמוהם.

בפועל הם מצליחים להסתדר בלי "פגעי הטכנולוגיה" או שהם נעזרים בה בצורה עקיפה. למשל, גיסי סיפר לי שיש לו מנוי לוייז קולי - דהיינו מוקד טלפוני בו יושב אדם שנותן הוראות איך בדיוק לנסוע.

איפה מתחילה הבעיה. כשזה הופך לקיצוני מידי ביחס לאנשים אחרים, כשכל מי שכן מחזיק סמארטפון או חלילה מייל - הופך למוקצה ולבעל עבירה.

לאחרונה הייתה לנו שבת משפחתית עם כל המשפחה המורחבת ובמוצ"ש כשרצינו להצטלם, גיסי לא הסכים לקחת חלק בתמונה שתילקח בסמארטפון. אישית זה הציק לי. אתה לא יכול להתעלם מקיומה של מציאות בה אנשים אחרים מחזיקים סמארטפונים ומשתמשים בהם בשביל לצלם, בטח אם המכשיר המצלם יש סינון כשרותי מקובל (הדרן, עסקן, סייפטק וכו). בכל מקרה, הבלגתי. הצטלמנו במצלמה אלקטרונית של אחת האחיות. ולמרות שהיה לי על קצה הלשון להגיד לו שיש במצלמה הזו אפשרות להתחבר לוויפי ושבעיקרון גם מצלמת פילם הייתה פלא טכנולוגי ובעבר לא היו בכלל מצלמות, לא אמרתי מילה. זו עדיין זכותו שלא להצטלם. אף אחד לא יכול להכריח אותו להצטלם במכשיר שהוא מנסה לשמור ממנו מרחק. זה עדיין בגדר חיה ותן לחיות.

הבעיה מתחילה עם אלו שבאים לתקן את שאר העולם. ראש הישיבה שלי אמר כי יש כאלו עם בעיות אישיות המשליכים אותם על הסביבה. במקרים רבים מתגלה שהם סובלים מהתמכרויות ובעיות קדושה בעצמם. במקום להתמודד באופן אישי או בכדי לכפר על העבירות שלהם, הם נלחמים עם שאר הציבור. בכוח ובאלימות. לדוגמה: משחיתי מודעות בהם יש תמונות נשים, מפגינים אגרסיביים נגד חנויות הסלולר, או פועלים נגד הקדמה.

בעבר היה לי ויכוח עם אדם שהוכיח לי באותות ומופתים שכל הנשירה והחילון נובע מהאינטרנט. הוא רק לא ידע לענות על תקופת ההשכלה, על ההיסטוריה בה יהודים עזבו את הדת כולל ביציאת מצרים בה רק 20 אחוז מהעם היהודי יצא ממצרים, כל השאר לא רצו נקברו שם (ע"פ רש"י וחמושים עלו בני ישראל) ולמיטב ידיעתי, כשיצאו ממצרים לא היה אינטרנט.

אז הוא טען שכל דור והנסיון שלו ואני עונה שכל דור וההתמודדות שלו. אבל האינטרנט היא לא חזות הכל וודאי שלנסות ולהתנתק מהמציאות, לא עובד ולא יעיל.

על דבר אחד אין חולק, הזמינות והקלות בו אפשר להחשף לכל מידע ולכל תוכן - טוב או רע, הוא פשוט וקל בצורה מפחידה. סרטונים וסרטים, תוכניות טלויזיה וריאלטי דברים שבעבר החשיפה אליהם בעולם הישיבות הייתה בגילאים גבוהים יותר ובכמויות קטנות יותר. כיום כל ילד בישיבה קטנה עם נגן (גם נגן "כשר ומאושר") מקבל אין סוף תוכן ראוי או מפוקפק וזה רע מאוד. אלו שנים קריטיות ולילדים בני 14 אין שום יכולת להתמודד ולהבחין בין רע לטוב ולהתמודד עם מידע כזה או אחר שמגיע אליהם בצורה לא מפוקחת.

הוויכוח הוא על דרך ההתמודדות. יש שיכריזו מלחמו על המציאות, ינסו להתנתק מהחיים ולהסתגר. בעוד שבעיני רבים אחרים המלחמה הכוללת והטוטלית לא יעילה וגורמת לנזק כך שהם עמלים על פתרונות, על חינוך נכון, על שיח, על הגבלות יעילות ועל כללים וכלים להתמודדות.

ראינו את הבדלי הגישות בתקופה בה הרשת חדרה לחיינו. אם בארץ הכריזו בסדרת כנסים גדולה על מאבק טוטלי נגד האינטרנט, הרי שבארה"ב היו כנסים על החובה בסינון ראוי עם ההנחיה שמי שיכול ודאי שראוי להימנע.

אגב, טעות נוספת היא לנסות ולגרום לאנשים להשתנות ולהתחזק באמצעות פחד ואימה. יש אין סוף מחקרים שלטווח הארוך זה פשוט לא יעיל, כך שחבל על בזבוז דפי הכרומו עליהם מודפסים כל אותם עלונים וחוברות המוצאים את דרכם אל תא הדואר שלי ומסבירים למה כל מחזיק פלפון ללא חותמת כשרות או בעלי מחשב נייד ומייל, הוא חוטא ומחטיא ומקומו במדור החם ביותר בגיהינום.

בשבוע האחרון אולי קיבלנו הצצה לצורה בריאה בה צריך לראות את המציאות. בדבריו של מרן רב משה הילל הירש בכנס בכנס במודיעין עילית שאורגן על ידי אברכים המקבלים על עצמם שלא להשתמש במייל, אמר הרב את הדברים הבאים: "כתוב ברבינו יונה שתקנת חכמים זה חשוב מאוד, כי זה יסוד של יראת שמים. זה עניין של ועשו משמרת על משמרתי. לעשות ולדאוג אולי יהיה. על פי זה עשו תקנות ולכן המעלה של התקנה - טובים דודיך - כי זה יראת שמים. מה שעושים פה הקבוצה של אברכים השייכים לעניין הזה זה יראת שמים מאוד גדולה.

ובוודאי שיש אנשים שמוכרחים לזה (למייל מ.מ). אין עוולה ולא מדברים על עוולה במי שלא חלק מזה, יש אברכים שזה קשה להם בלי זה. אבל אלו שכן יכולים לעשות גדר על גדר על גדר על גדר שלא תהיה היכא תמצא בכלל להיגרר לעוד דבר זה יראת שמים ותבוא עליו ברכה. ורציתי לברך כל אחד שמנסה לעשות את היראת שמים שלו שיצליח בזה והקדוש ברוך הוא יתן לו כוח. וכל אחד ואחד ילמד לעשות את מה שצריך".

אין לי אלה לסיים בתפילה: "וִיהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ שֶׁתַּרְגִּילֵנוּ בְּתורָתֶךָ. וְדַבְּקֵנוּ בְּמִצְותֶיךָ. וְאַל תְּבִיאֵנוּ לא לִידֵי חֵטְא. וְלא לִידֵי עֲבֵרָה וְעָון. וְלא לִידֵי נִסָּיון. וְלא לִידֵי בִזָּיון. וְאַל תַּשְׁלֶט בָּנוּ יֵצֶר הָרָע. וְהַרְחִיקֵנוּ מֵאָדָם רָע וּמֵחָבֵר רָע. וְדַבְּקֵנוּ בְּיֵצֶר הַטוב וּבְמַעֲשים טובִים. וְכף אֶת יִצְרֵנוּ לְהִשְׁתַּעְבֶּד לָךְ. וּתְנֵנוּ הַיּום וּבְכָל יום לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רואֵינוּ".

תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
סורי אבל גיסך אידיוט
פלוני04.09.23
גיסו צודק לחלוטין. זה לא עניין של צולים מול אנשים רגילים כמו שהכותב מנסה להציג. חרדי זה קודם כל מי שנשמע לגדולי הדור. אם כל גדולי הדור (אשכנזים וספרדים כאחד) אוסרים סמארטפון "(כולל "כשר") בתכלית האיסור, אז כל מי שיש לו אחד, אינו חרדי, נקודה.
דוד05.09.23
ועוד, באו פעם לרב עובדיה יוסף זצ"ל כשנולדו הסמארטפונים וביקשו שיאסור. הוא סרב. אמר להם ללכת למצוא פתרון שיאפשר שימוש בזה. אחר כך הוציאו בשמו שאסר, דבר שלא היה ולא נברא. מי שמשקר בשביל המטרה שלו, מעיד בעצם על המטרה שהיא יסודה בשקר.
ציפי06.09.23
לא הבנתי אז אתה לא חרדי? אז איך אתה עוד מגדיר מיהו חרדי
אלי08.09.23
29
מסכן הגיס שלך שככה הוא מפורסם בריש גלי או שהוא מומצא?
אני04.09.23
28
זו גזירה, וזוהי הצורה בה העולם מתנהל. ברגע שאין לאנשים עול פרנסה, ליבם נפנה לשטויות ולבטלה. ומחפשים תעסוקה כדי לתרץ את שיטתם המעוותת. לא לחינם אמרה המשנה יפה תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון
בזיעת אפיך תוכל לחם04.09.23

הצגת כל התגובות

27
יישר כח
לס04.09.23
26
סלח לי מנס אני כחרדי המחזיק סמארטפון אני מאוד מעריך את אלו שמחליטים להתנזר מזה גל על צילום תמונה משפחתית כל הכבוד להם אני בטוח שהיית רוצה שילדיך גם ישמרו כך, אין פה שום כוונה לפגוע ברגישות הזולת ובטח לא להפוך אותך לבעל עבירה אלא זה סיג וגדר שבטח אתה כחרדי צריך להבין זאת,
יוסי04.09.23
הרעש תוך ההפגנתיות מכוונת מפריע. זה מה שהתכוון לומר על הגיס שלא הצטלם כאילו זה היה משנה משהו אצל מישהו וכך לעורר תשומת לב על עצמו.
יוסי גם04.09.23
25
האם הפרה כשרה? הרי יש בה חלב (בסגול) ויש בה דם האסורים באכילה? אלא את החלב מנקרים ואת הדם מולחים כך באינטרנט עושים סינון גבוה המפריד את הרע מהטוב. 2) מכונית היא דבר מסוכן מאוד אלא שמלמדים את האנשים נהיגה ותמרורים וכבישים ומהירות מסוימת ואז המכונית נהפכת לכלי מועיל ומציל חיים.
משה בן אברהם04.09.23
ביננו, גם אחרי הסינון הטוב שיש לך נכשלת בראיות אסורות?
אתה לא צריך לענות לי04.09.23
בכל תנועה באינטרנט צריך זהירות וסינון מקסימליים, (רק אתרים חרדיים ונקיים וכו') ואם כוונתך באינטרנט להפיץ תורה וחסד בלבד מי התיר לך לצאת לרחוב לכיוון בית הכנסת ולצאת לחנות לקנות חלות ויין לקידוש וכו' שמא תיכשל ברחוב במראות אסורות עליך להשאר בבית ולהתקיים מלחם ומים
משה בן אברהם04.09.23
אל תשווה יש אחוזים גבוהים שחרדים שהתחילו עם "סינון" וסיימו ב...
ליטאי גאה04.09.23
רואים שאתה ליטאי… מתוחכם לאללה :o
ליאור06.09.23
רוב הנושרים התחילו בטלפון כשר ועברו למוגן וכן הלאה, אז אולי פשוט נאסור טלפון כשר
נו08.09.23
בנינו, אתה הולך בבני ברק ונכשל במראות אסורות קניות באינטרנט מסונן סיכוי יותר טוב לשמור על העיניים מאשר לעשות קניות בחוץ
בסדר08.09.23
24
מכל המלל של הכותב דברי הראש ישיבה שליט"א היום מדוייקים
חושב04.09.23
23
ראשי ישיבות משתמשים בצ'רדי לצורכי הישיבה. 2) אתר השבת אבידה באינטרנט יכול להפגיש בשניות את המאבד והמוצא. 3) אפשר להפיץ שיעור של 10 דקות למיליון איש בשניה ולהציל המוני יהודים מכפירה.
משה בן אברהם04.09.23
22
הגיס לא צריך את התודה שלך זה עיקר הדין להישמר מכל דבר רע אלא מה לעשות שלא מספיק חזקים להתמודד, בואו נודה על האמת
אליהו04.09.23
אז בחרת ביאוש כמה קל או הכל או כלום לפחות אלה שמחפשים פתרונות מתמודדים
יוסי 04.09.23
21
גם לי יש פלאפון מסונן ואני יודע שזה לא טוב ואני ממש רוצה להתחזק בזה וקשה לי, הפלאפון הזה אומנם כשר והתוכן כשר למעט לשון הרע ונייס אבל הוא גזלן גדוח, הוא גוזל מהזמן המשפחתי עם אישה והילדים הוא גוזל מהתורה וגוזל גם מהעבודה במובן מסויים אני לא אברך אני בן אדם עובד ואני צריך את הפלאפון לעבודה
לא מסכים04.09.23
זה הבעיה האמתית בעיניי. לא קשורה לתוכן. הכל מתנהל היום דרך הטלפון, אתה מוצא את עצמך רוכן על המסך שלך בלי הפסקה, באוטו, בשירותים, במיטה, באוכל.. אבל זה גם לא קשור לדתיים. זה רע חולה בכל העולם. הביטול זמן הזה מציק הרבה יותר
יוסי04.09.23
20
אל תשווה בין אימייל לסמארטפון. על סמארטפון יש איסור גורף של כל גדולי ישראל. אין דבר כזה סמארטפון "כשר"- זה היה פעם. לעומת זאת, אימייל זה אכן הידור- לכן אין פה השוואה בכלל. כל מי שיש לו סמארטפון "כשר" עובר על כל ג' עבירות ובנוסף על "ככל אשר יורוך".
דוד04.09.23
יש לאנשים במחשב בבית את כל מה שיש להם בסמארטפון, וגם יש סמארטפונים שהם באמת חסומים, רק עם וואטסאפ, וויז, מייל
קצת שכל04.09.23
מה יש לך ?
חיים04.09.23
אז איך נכנסת לפה דוד, לאתר שפתוח רק בחסימות המקילות? אולי גם אתה עובר על ג' עבירות? (כמובן, שכל מי שיש לו מוגן עובר כל יום על ג"ע וע"ז ורציחה, ורק השאלה היכן הנרצחים הרבים ואיך לא תופסים אותו)
דוד מ.05.09.23
19
אתה בעצם מטיף לכך שמי שלא רוצה להחזיק טלפון חכם זה טוב מאוד ואפילו מצוין אבל שאותו צדיק לא ימנע את השימוש מאחרים שרוצים או זקוקים למכשיר כזה, ואפילו לא ימתח עליהם ביקורת. גישה מצוינת, אני בהחלט מסכים איתה. אך מדוע לא ליישם אותה גם על תחבורה ציבורית בשבת לחילונים?
החילוני האחרון04.09.23
זה איסור דאורייתא וזה מכספי מיסים של שומרי שבת גם כן.
רם04.09.23
ההבדל הוא, שכאן מדובר בשיח חרדי פנימי, בין אנשים שמקבלים אותם כללים, ומנהלים אותו אורח חיים. רק יש ניואנסים ביניהם. החילוני מערער בכלל על אורח החיים הזה, והשיח איתו שונה. אין פשרה על ערכי (חוקי) יסוד. שבת היא ערך בסיסי הנוגע לעצם היהדות, לעצם האמונה, וקודמת בעשרת הדיברות ללא תרצח!
חנניה04.09.23
הבדל "קטן" בין תחבורה "ציבורית" שהיא ענין הצהרתי כציבור לבין מה שאדם פרטי מחזיק בכיסו. עם ישראל חייב לשמור על מסגרת יהודית ואם ימכרו חזיר בחנויות בארץותהיה תח"צ בשבת אז מדינת ישראל אינה מדינת "ישראל" אלא במקרה הטוב מדינה שיש בה יהודים ללא זיקה יהודית.
יהודי05.09.23
18
סוף סוף מישהו כותב מאמר בעל טעם ממוצע בנושא, לא לרע ולא לטוב. הלוואי כולם היו חושבים ככה.
גלעד אושרי04.09.23
17
טור מאוד נכון. ישר כוח!
נתנאל04.09.23
16
דברי טעם. אבל יש קו דק בין נורמלי לבין קיצוני. ורק גדולי תורה יכולים להכריע.
נחמה טובולסקי 04.09.23
15
סליחה שאני מוריד אבל לאותו גיס שלך שלא מצטלם בתמונה משפחתית בגלל עניין שלו. מה עם החשיבה על כל השאר? על המשפחה שלו? בן אדם לחברו קודם לבין אדם למקום. רק אומר.
שילה04.09.23
אם אכפת לו מבין אדם לחברו אז דבר ראשון שידון עם גיסו בפרטיות ולא ינתח את התנהגותו בכיכר העיר
חנה05.09.23
14
היצר בפנים כל אחד יודע צרת נפשו העיקר לא לשקר וליהיות אמיתי על ידי זה יוכל לקיים התורה יש יהודים שנפלו ונופלים ויש שלא אז אל תגזים בכל דבר
כולם מגזימים04.09.23
13
ההשוואה בין סמארטפון למייל מטופשת ביותר אם ר משה הלל היה יודע שיקום חכמולוג ויסלף את דבריו ככה- אולי היה מוותר על המשפטים הנ"ל נוח להצדיק את עצמך ואת התאוות שלך, במיוחד באלול, תכלס- בעולם האמת אתה תתן את הדין על כך
ירושלים04.09.23
12
הכי צודק שיש
שימי04.09.23
11
זו הזעקה של 'האברכים' אתם המודרנים אם הסמארטפון זה דיעבד ולצורך פרנסה, לפחות תחביאו אותו, תשתמשו בו רק לדברים חיוניים. כל הסלפי והצילומים הולכים בסופו של דבר לקבוצות וואצאפ ולבילוי. ראו כמה מכם שקועים עמוק בטומאה.
א מ ת 05.09.23
10
הגישה פה קצת נוטה לחשוב שאין בעיה עם סמרטפון גם אם הוא מסונן וזה אתה הוצאת מדיברי קודשו של מרן אבל וודאי שזה לא הייתה כוונתו והמרחק בין מייל למכשיר קטן שכל היום בכיס הוא עצום אז אם זו דעתך היא לא קשורה למה שהרב אמר!!! נא לא לסלף
טוב05.09.23
9
חלק א': כל הכבוד לרה"י ר' משה הלל שזכה שדבריו ימצאו חן בעיניך. מטעם בית ר' משה הלל הנני שולח אליך זר פרחים על שעמדת לימינו במערכה חשובה זו והמלצת על דבריו.
סלבודקער05.09.23
8
חלק ב': ועכשיו ברצינות: אתה באמת חושב שהוא צריך את עזרתך? שדבריך בענין האינטרנט חשובים למישהו? אתה הוגה דעות או בעל השקפה או שאתה בס"ה כתב באתר אינטרנט? בלי לדבר ע"כ שכאחד שמפרסם את הגיגיו באינטרנט אתה בכלל נוגע בדבר?
סלבודקער05.09.23
7
חלק ג': ובכלל, מכל דברי ר' משה הלל בחרת לצטט את זה ש"יש כאלו שאינם יכולים"? בשביל זה ר' משה הלל בגילו ובמעמדו ובמצבו הבריאותי טרח ובא לעירך ונשא את משאו בענין האינטרנט? כדי שיבוא לבלר ויגיד "הנה גם ר' משה הלל לא קיצוני נגד האינטרנט?" אולי תצטט את דבריו שאפשר לאבד את כל היהדות ע"י האינטרנט?
סלבודקער05.09.23
6
חלק ג': ובכלל, מכל דברי ר' משה הלל בחרת לצטט את זה ש"יש כאלו שאינם יכולים"? בשביל זה ר' משה הלל בגילו ובמעמדו ובמצבו הבריאותי טרח ובא לעירך ונשא את משאו בענין האינטרנט? כדי שיבוא לבלר ויגיד "הנה גם ר' משה הלל לא קיצוני נגד האינטרנט?" אולי תצטט את דבריו שאפשר לאבד את כל היהדות ע"י האינטרנט?
סלבודקער05.09.23
5
חלק ד': יש לך אולי המחשה יותר ברורה ל"אשר קרך"? עוד דבר, ר' משה הלל דיבר על אימייל, שזה יש היום לכל אחד ולכל רב, ולא ע"ז נלחמים גדו"י, ואתה מתיר בגלל זה סמארטפון, שע"ז בדיוק פסקו מרנן ורבנן יהרג ואל יעבור? אם אתה לא מבין שיש טיפ טיפה הבדל בין הדברים, איבדת את זה. צר לי עליך, אחי.
סלבודקער05.09.23
וואו, כמה כח רצון, חפרתתתתתתתתת
אף אחד לא קורא את זה חבל על המאמץ 05.09.23
4
איזה סילוף, הם לא מתנגדים ל"פלא טכנולוגי" אלא לזוהמה שנמצאת באינטרנט אז מה הקשר למצלמת פילם? אם אתהלא מבין את הנושא אז אל תכתוב...
יהודי05.09.23
3
אוקי בלי אינטרנט גם לילמוד תורה כל הזמן זה גם מנתק מציאות.
יוסף05.09.23
2
כל מילה בסלע.. ממש נכון מסכים איתך בכל מילה יישר כח
אשר11.09.23
1
תקשיב, אני לא מכיר אותך ואין לי מושג מי אתה, אבל אם אתה מוכן להתחייב לי שאדם יכול להשתמש במחשב או בסמארטפון ללא סינון ולהשאר בן תיירה או לפחות ירא שמיים, אתה תמים.
אני מכור מודע18.03.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24
ש

נכנסים למצב טיסה

מחיר הטיסה לניו יורק יורד? אל על במחירים מפתיעים

כיכר בשיתוף אל על | מקודם

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24