כיכר השבת

חובה לקרוא ולהפנים!

חרדים, הולכים לנחם משפחות? יפה! זה מה שאסור לכם לומר

הציבור החרדי כולו מתגייס למען המלחמה, כל אחד בדרכו הוא, חרדים רבים מקיימים את מצוות הרבנים והולכים לנחם משפחות אבלים שיקיריהם נהרג במתקפת הפתע, אך בוודאי שלא מכוונה רעה, הם אומרים דברים הפוגעים במשפחות | אבישג וירט בטור חשוב (חרבות ברזל)

111
אבישג וירט | כיכר השבת | ב' בחשוון | 17.10.23
ניחום אבלים | ארכיון
ניחום אבלים | ארכיון (דוד כהן, פלאש 90)

השבוע לצערי ניחמתי חברה טובה מאד שאחיה הצעיר נהרג במלחמה המתנהלת כלוחם בקבע ביחידה מובחרת.

המשפחה, מופלאה וחזקה, בני ההתיישבות העובדת, חילונים וארץ ישראליים מאד.

באחד הערבים, בזמן מעגל סיפורים על הנופל, התיישבו במעגל כמה חרדים שבאו לנחם. ניכר היה שאינם בני המשפחה ולא מכירים את הנופל. ישבו דקות ארוכות, ואז ביקשו לדבר כחלק מהמעגל.

אמרו שהם הולכים לנחם משפחות רבות כדי לומר שהם חלק מהחברה הישראלית ולהשתתף בצער. הם הוסיפו איזה וורט על הנופל ו"הנקודה היהודית שבו" מתוך הסיפורים ששמעו במעגל. פירשו ודרשו את אופיו לפי תפיסת עולמם.

למרות התחושה שיש בזה חסד ואדיבות, המשפחה ראתה בזה עלבון, ובוודאי לא נחמה.

מבחינתם, בנם נהרג מתוך חובה והגנה על אזרחים, בפועל, ביישובי העוטף. חובה שהחברה החרדית לא משתתפת בה באופן פעיל ומתמשך, והמנחמים שבאים להשתתף רק בצער יש בזה חוסר הבנה של המצב.

הניסיון לעמוד ולומר משהו בשם "החברה החרדית" ואפילו דבר תורה בשם התורה ויהדות נחווה כחוסר ענווה, חדירה למרחב פרטי ולא מרגשת או מנחמת.

אפשר לעשות כמה דברים כדי להימנע מלעלוב, להרגיז ולהעציב משפחה שהולכים לנחם:

א. נסו לחשוב- עבור מי אתם באים? אם התשובה היא בשביל ההרגשה שאתם חלק מהחברה הישראלית, או כדי לומר זאת למשפחה האבלה, אל תלכו. לא הולכים לנחם כדי לצאת מנוחמים, והמשפחה מרגישה שנוצלה במסע השייכות והנכונות שלכם.

ב. אם אתם הולכים לנחם, בררו לפני כן על החלל. האם היה מבית חילוני מאד ובני המשפחה לא ישמחו לדבר תורה? אולי היה ביחידה מובחרת שדואגת לכל צרכי המשפחה, אולי תגיעו לחצר ותראו מנחמים אין ספור, ואין בכם צורך.

ג. אם אתם מגיעים, אין צורך לדבר ולומר מדוע הגעתם. אפשר לעזור בניקיון הבית, לסדר ולהגיש קפה. לקחת חלק בשבעה בלי להביא אתכם "תוכן", פשוט לעזור. את הנחמה, החיבוק והתמיכה אולי מקבלים בני המשפחה משותפי הדרך של החלל ושלהם.

ד. וזו המלצה שלי: לא בטוח שמסע ניחומים הוא הדבר שהחברה ה"ישראלית" זקוקה לו על מנת שתרגיש שהחברה החרדית לוקחת חלק. חשבו: האם יש מקלט באזור שצריך לפנות ולנקות? האם יש חקלאי שזקוק ליידים עובדות? בתי מרחקת? סופרמארקטים? אולי יש דברים רבים שהחברה האזרחית זקוקה להם עכשיו שיהיו פחות מרגשים מלהגיע ולשמוע סיפורים על לוחם שנפל בהגנה על אזרחים, אבל יהיו הרבה יותר כניסה תחת האלונקה, ואמת באמירה של לקיחת חלק.

תוכן שאסור לפספס
111 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
81
לפעמים פשוט צריך טקט והבנה של סיטואציה שזה דבר שלא לומדים אותו בישיבה
פשוט צריך טקט17.10.23
80
מי הכותב? מי אמר לו שכולם מרגישים כך?
דוד17.10.23
זה נשמע שהכותב מתבייש מהצל של עצמו
חרדי גאה17.10.23
לא קשור למתבייש מהצל של עצמו. רק לפעמים יש איזושהי תחושה של התנשאות, משהו בסגנון: למרות שהוא לא היה חרדי, הוא היה בסדר סה"כ, כי הוא... כמובן שאף אחד לא אומר את זה בפירוש, אבל אם אתה בא ומתלהב רק מזה שהוא הקפיד להניח תפילין ולא מתלהב מזה שהוא מסר את הנפש עבור עם ישראל, זה המסר שיוצא ממך.
יהודי גאה17.10.23
ממש לא. תבינו שהציבור החרדי רואה את העולם מפרספקטיבה צרה יחסית מבחירה להישאר בישיבות ובכוללים ולא להיחשף למידה ולא לצאת לעבודה וכדו'. בדרך כללבמקומות כאלה הראיה הרבה יותר רחבה וכשמגיע מישהו ונותן פרשנות שמבחינתו אין עוד הסבר אחר זה מעליב ופוגע במשפחה.
מי ביקש זאת מידכם ?17.10.23
לרבים מהציבור החרדי יש ראיה צרה אבל לא פחות מכך לרבים מהציבור החילוני. כמו שהרבה חרדים לא מכירים בכלל את העולם החילוני כך גם הפוך. ההבדל היחיד הוא שיש יותר חילונים מאשר חרדים, אז הם מרגישים שתפיסת עולמם היא המציאות, והחרדים צריכים להשתלב בהם. אולי להיפך?
משה17.10.23
לכן הוא כתב לבדוק קודם, לברר מה הרקע של החלל והאם זה מתאים ונצרך
שיר17.10.23
79
מאמר מתנשא ולוקה בחוסר הכרת החילונים והחרדים
חיים17.10.23
אז את מי הכותב כן מכיר לטעמך?
את מי17.10.23

הצגת כל התגובות

78
כל מילה אמת !!!!
ישר כח 17.10.23
כל כך נכון. כתוב בצורה מאורגנת וברורה. תפיצו
אחת17.10.23
77
חשוב מאוד
שני17.10.23
76
משובח!
ג'ינג'ית 17.10.23
75
רק דברי תורה!!! העם צמא לדברי תורה העם רוצה דברי תורה
דוד17.10.23
דיברת עם כללללללל העם? איך אתה יודע?
אחת17.10.23
לומר לאדם למה הוא צמא זו התנשאות וחוסר רגישות.
משה 17.10.23
אל תאמר דבר שאינו נשמע. דיבורי אמונה וחיזוק כן, דברי תורה? לא כולם בשלים לשמוע
לא בטוח17.10.23
74
חובת קריאה והפנמה
רות17.10.23
73
צודק
יהודה17.10.23
72
דעת תורה אין במאמר הזה.....זה בטוח מחפשת סידור עבודה לאברכים ובחורי ישיבות ללכת לנקות מקלטים? אלף למטה אלף למטה זה בודאי דבר שהכותבת כאן לא מאמינה בו, אם היא שולחת אברכים להגיש קפה. מי שלומד תורה הוא נושא בעול ואין לו שום מצפון לנקות. זה נכון, שכל אחד חייב טקט ומי שאין לו טקט שלא ידבר.
משה 17.10.23
מקסים כל הכבוד
חיים17.10.23
אתה צודק. אם הוא יושב ולומד שישב וילמד. אבל אם הוא הולך לנחם שינחם בטקט ולא יחפש את זה שיום אחד הוא הניח תפילין או את השבת שהוא שמר בתאילנד.
יהודי17.10.23
אנחנו נושאים בעול ואי אפשר לצפות מאנשים עם השקפות עולם שונות להתנהג באותה צורה החרדי יתרום בדרכו והחילוני בדרכו כל אחד מרגיש חלק בלי כפיה של אורחות חייו של האחר
מדוייק 17.10.23
נכון מאד
נכון מאד17.10.23
אלף למטה אלף למטה, מי שלא מבין שלימדו תורה מעצים ומצליח את נושאי הנשק הלוחמים לא יודע מה הערך של תורה ותפילה, ולכל חשוב שגם אלף למטה הלומדים יעשו את זה עד המקסימום שיכולים. לא להסתפק ח"ו בלימוד רגיל של יום רגיל אלא להתאמץ ולקרוע שערי שמים עבור עם ישראל העומדים בחזית ובעורף.
אליעזר17.10.23
71
יראי חטא יימאסו ממש עצוב! "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי" עם ישראל תתעוררו!!!
יהודית17.10.23
70
הנס של העם היהודי: ויצמן יהודי משכיל שבזכות הנס שלו ושלנו והפיתוחים שהביא בעולם הכימיה, הבריטים תמכו בהקמת הבית היהודי. אחד ממוריו, רבי אברהם מטלנסקי, היה משכיל וחובב ציון, והוא האחראי גם על פגישתו הראשונה של ויצמן עם מדע הכימיה, כאשר הביא לכיתה ספר לימוד בנושא בשפה העברית. נס גדול עשה לנו השם.
הרג"א עופר המשיח17.10.23
69
כל מילה בסלע!!! אם הולכים כדי "לכפר" על זה שאנחנו לא קוברים בנים.... הם שם מרגישים את זה תחשבו פעמיים. תודה שוב לכותב
איציק17.10.23
נחיתי. נחיתי. נחיתי. לך תלמד השקפה
חיים17.10.23
68
יותר מדי חישובים, לכו לנחם וזהו
קרן17.10.23
67
ברור שצריך תושיה ומחשבה רבה מה לומר ובעיקר מה לא לומר, אבל אסור בשום אופן לפחד מלהשמיע דברי תורה או חיזוק. כמובן מתוך מקום של עילוי נשמה ואהבה ולא חלילה הטפה. כולנו יהודים. בשורות טובות.
שלמה17.10.23
66
אתמול ניחמתי משפחה חילונית, אמרתי דברי תורה מחזקים באמונה, שכל מה שאנחנו עוברים זה הכנה לגאולה, שהגאולה כזריחת השמש קודם חושך אחרי זה אור, וכמו צירי לידה שמתגברים לפני הלידה. על כך שזכו למעלה של הרוגי מלכות ומכפרים על כל העם. על חשיבות האחדות בעם כדי להרבות זכויות לעם ישראל וכו'
מה כן אפשר להגיד...17.10.23
65
בושה לאינטלגנציה המאמר הזה. כישורי חיים כיתות יסודי כל הנכתב לעיל. אולי גם תדריכו אותנו מה לומר בכללי כשפוגשים אדם חילוני. ממליץ להוריד את השטויות הללו כדי להשאיר מינימום רמה באתר.
בזיונות17.10.23
צודק ממש!
חיותה17.10.23
תגובה מדויקת
חרדי מושפל17.10.23
64
הכותבת תלושה מהעם. העם רוצה ברגעים אלו להרגיש מאוחד. המשפחות צמאות לניחומים מכל האוכלוסייה. זה מכבד לשבת ולהשתתף גם בלי לומר דבר תורה. כמובן צריך טקט מה לא להגיד.
רבקה17.10.23
63
אין שום צורך ללכת ולומר ולהראות שאנחנו חלק מהם כי אנחנו לא!!!!!!!!!! מי שמרגיש שהוא כן שיסווג עצמו כחילוני שומר מצוות או כמסורתי ולא יותר. אתם לא מייצגים את החרדים באמת לא את ולא אלו שהולכים לנחם ולהצטדק!
שולמן17.10.23
זהו
אתה רשע 17.10.23
62
אני בא ממשפחה מאוד מצליחה אנשי צבא כולם אצלנו חילוניים מי שכתב את הכתבה הזו הוא אדם חכם וטפשים שלא יודעים מה זה חילוניים והאידיאלים שלהם אפילו לא יבינו את הכתבה לכו לנחם בלי לעשות רעש כאילו הרב הראשי הגיע לא אתם לא הרב הראשי. לך תנחם מילה טובה בשתי מילים ותעזור במשו תעשה חסד
ישראל17.10.23
61
סתם פוסט דביל בלי שום קשר
בני17.10.23
התכוונת לתגובה שלך?
משה17.10.23
60
זה נשמע מכותבת הכתבה שמרגישה מאד נחיתית למול החילונים שהולכים לצבא ולא באמת מאמינה שמה שמחזיק את החיילים באמת זה התפילות שלנו והלימוד תורה של האברכים...
שפ17.10.23
נחיתות . אנחנו מגינים באמת על החיילים בלימוד התורה. כך כתוב בחז"ל וזאת האמת.
חיים17.10.23
אני מאוד מאמינה שהתורה והתפילות מגינים ושה' שומר אבל עדיין אי אפשר בחיים להשוות את זה למסירות נפש ממש של סכנת חיים!! שחיילים מסכנים את עצמם! ומה זה הדאגה של המשפחות שלהם, מי שלא עושה את זה לא יבין
אא17.10.23
59
מה שלא נעשה זה לא טוב..
שלום17.10.23
58
נראה שהכותבת פספסה את העיקר. לביקור ניחומים, צריך להגיע בהופעה נקייה ומסודרת, לא חגיגית. ופשוט לשבת, ולרצות לשמוע על ההרוג. לגלות אמפטיה לכאב המשפחה. אם לא באת להטיף, אלא לדמוע יחד איתם, עשית את הכל בכל מכל כל. וכבר קדמוני חז"ל - ששכר מנחמי האבלים הוא השתיקה.
יהודי17.10.23
באמת? מה המקור לחז''ל הזה? עשה לי צמרמורת בגוף. כי פעם קראתי שזה לא בסדר לבוא לנחם ולשתוק מול האבל ואחכ קראתי שצריך לשתוק מול האבל.
ירושלים17.10.23
אגרא דבי טמיא - שתיקותא (מסכת ברכות)
יהודי18.10.23
כל מילה!! כל הדברים האחרים שהכותב כתב- מעיד על פחד ושאנחנו צריכים להתבייש בהיותנו חרדים. המאמר משדר מסר רע מאוד
שמעיה17.10.23
57
כתבת יפה ונכון
פלוני17.10.23
56
אם התכוונת לכתוב מאמר רק בשביל שרצית? אז אין צורך ואם כבר כתבת אז תבדוק למה התכוונו גדולי הדור? ונקודה למחשבה אם גדולי הדור המליצו אז הם לא חשבו על כל מה שכתבת ? ועוד דבר אצלנו ידוע הפסוק ״אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי״
לא הבנתי17.10.23
55
כמה שטויות בכתבה אחת, ומה ההכללה הזו? זה שמשפחה אחת מסוימת הרגישה כך ממש לא מחייב ששאר המשפחות חשו כך, יש משפחות שממש העריכו שבאו לנחם אותם והרגישו תמיכה והשתתפות גם אם הם מנחמים כל אחד בדרכו שלו.
אא17.10.23
54
בהמשך לתגובתי- כמו כן, יש הבדל בין האנשים השונים שמגיעים וכל אחד אומר את דבריו בצורה שונה או דברים שונים, אז גם אם קרה והיה מישהו אחד קצת פחות רגיש/רהוט או שלא ידע בדיוק מה לומר, מכאן להכליל ציבור שלם ככאלו?
אא17.10.23
53
למה לחנך אנשים? נכון צריך טקט אבל אתה אומר לחרדים שמה שהם זה לא בסדר. יש מצווה מהתורה לנחם אבלים ולא סייגו אותה. כמבון אההת ישראל ורגישות זה נצרך. אבל קצת צורם
מאמר מתנשא17.10.23
52
גם בניחום אבלים יש הלכה ברורה: המנחם מגיע, מתיישב ושותק! רק כאשר האבל פונה אליו הוא רשאי להשיב. וגם זה עניני. ומכאן לחידוד הנאמר בכתבה: לא לשפוך ״חומר הסברה״ תורני או אחר. יש לפתח רגישות מה רוצים לשמוע. ואם אין לך מה לאמר אז אל תאמר.י כלום! לפני שהולכים אומרים ״תנוחמו מן השמים״. ״שלא תדעו צער״
קוראת17.10.23
זה לא מדויק. ישבתי שבעה על הוריי ולמדתי הלכות אבלות. כתוב לא לפתוח בשיחה עד שהאבל פונה, זה נכון, אבל אם האבל בוכה או לא מסוגל לדבר - המנחם יכול לדבר. ואומרים ''מן השמים תנוחמו'' ולא להיפך. כי העיקר זה שזה ''מן השמים''. כמו שאומרים בנוסח האשכנזי ''המקום ינחם....''.
בעלת תשובה17.10.23
נכון מאוד! וצריך הרבה טקט ומחשבה לפני שמדברים התורה והתפילות מגינות אבל אי אפשר בחיים להשוות את זה למסירות נפש וסכנת חיים שהחיילים עושים!!
אא17.10.23
51
מי שרוצה לדעת מה עושים בשבעה שיפתח שולחן ערוך.
רם17.10.23
50
זה לא שחור או לבן. ואפשר גם לבוא לנחם ולשתוק. וכן-אפשר גם לומר דברי תורה. ואפשר גם לתת כסף בצנעה לקרוב משפחה של האבל. אתמול באחד המקרים הקשים, מישהי באה לנחם ונתנה בצד לאחות של האמא (האמא ישבה שבעה על הבנים שלה הי''ד) 500 שח ואמרה לה תני אח''כ לאחותך בלי שאף אחד אחר יראה.
בעלת תשובה17.10.23
49
ישנם מספר סוגים של משפחות ישנן משפחות שמעוניינות לשמוע משהו מכל רב שמגיע ישנן משפחות שרוצות שהרב שמגיע יעשה תיקון לנפטר ישנן משפחות שרוצות רק שקט ושאף אחד לא יפר אותו הכלל בניחום אבלים אבל תמיד זה לכבד את רצון האבלים צריך להתנהג בחכמה לכל עניין בפני עצמו שעם ישראל לא ידע עוד צער
חושב17.10.23
48
אבישי וירט-שים לב: בלי חנפנות ובלי נחיתות. אם חרדי אחד הולך לנחם ואומר למשפחה מילה מיותרת-למה זה נופל על כל החברה החרדית כולה? נכון, צריך להתעניין ולא לחפור להם, לחזק ולעזור. אבל אם אחד החליט שבא לו על דבר תורה מי אתה שתתבייש מזה? לפי דעתו זה מה שנראה לו לנכון. סבבה?
נועה17.10.23
47
מי שכתב את המאמר זה צודק מאה אחוז ..... בני החברה החרדית : א. כל הכבוד ב. לכו לעשות דברים למען הכלל לא למען הפרט
james17.10.23
46
היה אפשר להקשיב לכותבת אם היא הייתה מפנימה את מה שכתבה בעצמה. אין כאן עצה טובה איך לנחם משפחות אלא מישהי כנראה לא חרדית שבאה להטיח בחרדים "לכו לנקות מקלטים יותר חשוב"
שירה17.10.23
45
פחות אהבתי....... כדאי ללכת לנחם.... במיוחד אם הם רואים בחרדים אויבים... חייב שיראו שאכפת לנו ואנחנו כואבים את כאבם
שפרה17.10.23
אבל היא אומרת שזה מפריע להם
חני18.10.23
44
תמיד טוב לברר לפני כן, במיוחד עבור מי שהמנטליות שלהם שונה מאתנו. זה לא קשור דווקא לעכשיו. אלא לכל מי שבאים לנחם תמיד. האם הנקודה שלך היא החרדה שחרדים יגידו דברים שיעליבו? וזה יבייש אותך? כי אתה לחוץ מהמפגש הזה?
בררו לפני כן17.10.23
43
עולם התורה תורם הכי הרבה לקיום עם ישראל בלי תורה אין כלום הכתבה ממש לא לעניין
מלי17.10.23
42
בושה שיש כאלו מאמרים....... עושים מהחרדים פועלי עבודה שחורה העיקר שיצאו מהבית ויפסיקו ללמוד.... ועוד כתבת מעלה את זה....... אולי גם תתני דרשה בלדרמן???? מקומם של הנשים לפחות בציבור החרדי הוא בעיסוקיהם ולא בעיסקי גברים!!!
אבי17.10.23
41
כתיבה מדהימה! מה שנקרא להכניס בשיניים אבל בעדינות ובחכמה כך או כך: ניכרים דברי אמת, ומי ש"אין לו שפה" עם חילונים, עדיף שלא יגיע למקום (מה לעשות לא כל החילונים נהגי מוניות מסורתיים שמתרגשים מזקן ופיאות...)
מוישה17.10.23
40
אהבתי. אני ממליץ לכולם לבחון את הדברים בעצמם ולהחליט אם להסכים או לא. חבל לבזבז את הזמן על תגובות שנוגעות ל-'כותב'....
כהן17.10.23
39
שבו ללמוד תורה. זה התפקיד שלנו כעת. כל רעיון אחר חוטא למטרה האמיתית
שומרי העולם17.10.23
38
כל אחד נהיה חכם
כל אחד נהיה חכם17.10.23
37
גדולי הדור לא הורו ללכת לנחם
יוסי17.10.23
36
במה יש להם להתנחם מי שלא מאמין אין לו נחמה ומי שכן מצווה לחזק .
דוד17.10.23
35
לא ללכת לנחם. חרדים עומדים להם כמו קוץ בעינים, וזה מאד מתסכל אותם למה הבן שלהם הקריב את עצמו והחרדים הנה זה שהגיע לנחם "מתבטל משמירה על המדינה". לכן תתרמו אחרת. או ללמוד ולהתפלל כל היום, או להקדיש זמן לשינוע, וכל סיוע אחר, לא ללכת לבתיהם של החילונים!!!! זה מציק להם לראות את זה!!!!
חי17.10.23
34
חז"ל אומרים שהשכר של הניחום זה ללכת לשם ופשוט לשתוק
אבי17.10.23
33
פעם ראשונה שאני קורא דעה מטופשת כזאת מה הוא חושב לעצמו שהחרדים הם פועלי ניקיון או איזה סוג ז בילבולי מוח
יוסי17.10.23
כמו שאתה חושב אולי שהחילונים הם פועלי ניקיון או בשר תותחים ולכן עדיף לא ללכת לנחם הם יודעים שזה מה שאתה חושב עליהם
בושה18.10.23
32
אגרא דבי טמיא שתיקותא (ברכות ו:) השכר של הניחום אבלים הוא השתיקה, כך מבטאים השתתפות בצער
אבי17.10.23
31
נכון בזמן קצת מוטב שילמדו או יעזרו בדברים אחרים, ניחום אבלים זה דבר שלא הם צריכים לעשות, בפרט כשלא יודעים איך
צבי17.10.23
30
כל כך נכון! וכל כך כואב שזה לא מובן מאליו... אבל מחלק מהתגובות כאן אפשר להבין מה הפשט בפסוק אל תען כסיל כאוולתו.
חנניה17.10.23
29
היה פה כשלון של המערכת והתנשאות של כחי ועוצם ידי, ההנהגת של הצבא והמדינה אשמים, אין לנו שום סיבה להרגיש אשמים, כל התפיסה להתמקד בהגנה במקום להכנס ולהשמיד את כאמאס עם הטילים היתה גישה מוטעית ושילמנו על זה מחיר איום, אסור להשאיר שם טיל אחד ומחבל אחד
חיים17.10.23
28
כ"כ חשוב ואני לוקחת על עצמי גם כן כמייצגת הציבור החרדי לשים לב לדברים. אגב רק היום שמעתי שממש מבקשים עזרה בענפי החקלאות (בקטיף) לידיים עובדות. אז חרדים - בואו נתגייס לטובת עם ישראל כולו גם בזה
חנה17.10.23
27
"אני יודע איך אתה מרגיש", "החיים נמשכים", "עוד תתאושש", "תודֶה על מה שיש לך", "יש לך עוד ילדים", "הצער יעבור", ו"כל החיים לפניך". ועוד קלישאות,מטרת הניחום נוכחות בשתיקה... חבריו של איוב שבאו לנחמו ישבו ושתקו עד שאיוב פתח את פיו להזדהות, ולשקול מילים,
מה לא לומר...17.10.23
26
שתלמד קצת מהו ניחום אבלים. שתלמד קצת על הצמא בעם ישראל אחר כך תבלבל לנו במוח. עלבון לאתר טור מטופש כזה מלא נחיתות. חסר טקט. לכו לנחם בהמוניכם. אתם משרתים פי מיליון מכל אחד אחר בתורתכם. ראינו וראינו טוב מה שווה ההסתמכות רק על בשר ודם. התיעצו עם רבנים העוסקים בקירוב
שגיא17.10.23
25
גם על פי הלכה והמוסר אסור לדבר בלי רשות האבלים
אסור17.10.23
24
לא בטוח שכל מה שנאמר כאן נכון, מה שוודאי נכון שזה צריך זהירות וחכמה מה לעשות ומה לומר, וכאשר יש ספק עדיף לשתוק, להראות השתתפות בצער וזהו. ואם שואלים אותך מי אתה? איך הגעת? למה באת? מספיק לומר באתי להשתתף בצער כי כולנו יהודים!
יאיר17.10.23
יפה
אא17.10.23
23
לא ראיתי שום רב חשוב שאומר ללכת לנחם... להיפך אומרים להיות נושא בעול עם כלל ישראל על ידי התחזקות בכל הכח בלימוד התורה הקדושה שמגינה על העולם ובעבודת התפילה. בבין אדם לחברו, שמירת שבת ועוד ובטח ובטח אין מקום לבני תורה להכין קפה במקומות כאלו...
אבי17.10.23
22
אני חושב שדי ברור שהציבור החרדי שנושא על דגלו שמירת תורה ומצוות ומשוכנע בכך מאז ומעולם שלומדי התורה ומתפללי בית הכנסת אינם משתמטים!!!. . הדרך שלנו להשתתף במאמצי הלחימה אינה יידים לחקלאים ולנקות מקלטים יש לנו תורה שזה המקסימום הגנה של עם ישראל. אז תפסיקו עם ההתנצלות והנחיתות הזאת.
שלמה17.10.23
21
עד כמה שהדברים כואבים,המציאות היא עדיף לחרדי לא ללכת ,מכיון שעצם זה שהם רואים חולצה לבנה וציציות,זה כמו סדין אדום בעיניהם,
מתי מבני ברק17.10.23
20
בושה שצריכים לומר דברים פשוטים כאלו
מדריך טאקט לחרדי המתחיל17.10.23
19
שאדם מצטדק מדי הוא נראה מוזר ולא אמיתי עם עצמו, התורה בליבנו והיא באמת יכולה לנחם, אבל זה נכון כשם שיש מצווה לומר.. בכל אופן הכל בטוב טעם ודעת
יהודי17.10.23
18
ניחום אבלים זה בעיקר להקשיב. לא לומר ולא לדבר. על פי ההלכה האבל פותח תחילה בדיבור. אז פשוט תקשיבו להם, תצטערו איתם יחד, תבכו על הנופל, ואל תאמרו כלום. זה תמיד מצליח
אינשטיין17.10.23
17
מאיזה גדול הדור שמעתם שצריך ללכת לנחם וכי כל אחד שאומר שתפקידנו לתרום דם ולנחם אז סוגרים גמרא והולכים??? שבו תלמדו ברצינות וכך נגן על עם ישראל לא צריכים להתנצל שאנחנו חרדים ולא עושים צבא וד’’ל...
טוב17.10.23
16
מסכימה עם מה שנכתב כאן. אך אולי הטעות התחילה מכך שכיכר השבת פירסמו מודעה ,הקוראת לציבור ללכת ולנחם את משפחות הנופלים
טובה17.10.23
15
נכון מאוד אני חוזר בתשובה וכך חשבתי הרגשתי בתור חילוני. נכון מאוד מאוד מאוד! יישר כח על הרעיון.
אליהו 17.10.23
14
נכון שיש משפחות שלא רוצים שיבואו לנחם אותם . כל המפרסמים ומבקשים לבוא ולנחם, תבררו בדיוק מה המשפחה רוצה ותעדכנו את הציבור. להאשים את החרדים ,לא מתאים ולא נכון, הם מתנדבים בכל מקום. תכנסי גם את מתחת לאלונקה, בטוח שתופתעי לראות כמה חרדים יש שם!!!!
p/פלונית17.10.23
13
נ"ל, בחורי ישיבות, שתורתם אומנותם, כציווי רבותינו, לא ילכו כלל לנחם משפחות אבלות, משום שמחשבה ראשונה שעוברת בראש של המתנחם: הנה, לזה יש להם זמן וכדומה. אני זוכר היטב , במלחמת ששת הימים, ומלחמת יום כיפור, המשגיח הרב וולבה אמר לנו, ל מ ע ט כ כ ל ה א פ ש ר ל ה י ר א ו ת ב ר ח ו ב ו ת !
יואל17.10.23
12
תודה על הכתיבה הרגישה הציבור החילוני באמת אינו מתרגש מדבר תורה של זר מה עוד שהתכנים זרים לו אם אתם רוצים לעזור- תעזרו אם אתם רוצים להשמיע את קולכם - עשו זאת אצל אנשיכם. שם תנוחמו
אפרת3317.10.23
11
קצת חיפוש ברשת על הכותבת מבהיר מיהי, מה סט הערכים שלה ובמה היא מאמינה. אחרי שמבינים מי הכותבת, אפשר לקרוא את המאמר הזה בביקורתיות הראויה, לקבל את מה שאפשר לקבל ולזרוק את השאר.
נתי17.10.23
10
צודקת בכל מילה.רק חבל שחרדים מרגישים רע בכל הסיפור הזה בלי גאוות יחידה על היותם לומדי תורה. לא ביגלל הצבא שקיים רק75 שנה שרדנו יותר מ2000 שנה
יוני17.10.23
9
ואוו נוקב
אלי17.10.23
8
איזה נחיתות שהשם ישמור, שלחי את הילדים שלך!! לטאטאות סופרמרקטים
...17.10.23
7
אני לא מסכים עם כל מה שנאמר אבל דבר אחד בטוח צריך לחשוב לפני שעושים משהו ולא לקפוץ לכל דבר בהתלהבות ילדותית.
השומר17.10.23
6
כתבה מאוד חשובה האמת היא שכל בחור ישיבה תורם להגנת המדינה פי אלף יותר מכל "גיבור מלחמה" יקר, אבל בשום פנים אי אפשר לנסות להעביר מסר כזה או מסרים "דתיים" אחרים למשפחות חילוניות \ מסורתיות, סה"כ יש פה עצות מעולות
אדיר17.10.23
5
ממש מגעיל מה שכתוב, אנשים באים מרצונם הטוב להקל על יהודי ומוצאים בזה פגמים
גועל נפש של כתבה17.10.23
4
כתבתי מקודם על הכתבת, אז סליחה. לא מכירה אותך. ברפרוף היה נראה לי אבישי. בדיקה חוזרת שמתי לב לשם: אבישג.
נועה17.10.23
3
זה נכון לגבי כל שבעה! רוב רובם של המנחמים מדברים שטויות והיה עדיף אילו היו שותקים! לא כתוב בשום מקום שצריכים לנחם בדיבורים, עצם הנוכחות מראה על השתתפות בצער ועל נשיאה בעול.
שפוי17.10.23
2
בקיצור ההמלצה היא אל תבואו ואל תבלבלו את המוח אם אתם לא קרובי משפחה או מכרים. באמת לפי היכרותי עם רוב תלמידי הישיבות בדור הזה, הם מסוגלים בעיקר לדבר שטויות בסיטואציות מעין אלה...
א. אהרון17.10.23
1
בדיוק כך אל תנחמו .... לא זה מה שיחזק אותם...אם יש ביניכם קרבה כל שהיא אז כן אבל אם אין אז פשוט לא ... אתם לא רצויים ואתם לא יודעים לנחם ורק תעוררו עוד קיטוב ועוד שנאה
בני ברקי17.10.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24

פרסום ראשון

אחרי סאגה ממושכת: יש קואליציה באלעד, פרוש - בחוץ

ישי כהן | 15.05.24
ש

בכל רגע נתון

נסו את זה בבית: כמה כסף צברנו בתכניות החיסכון הפנסיוניות?

כיכר בשיתוף מנורה | מקודם

טור דעה

הוועדה למינוי דיינים עדתיים // עו"ד יוסף ויצמן

יוסף ויצמן, עו"ד | 15.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

דרמה: חיבר קונטרס נגד ברסלב - חטף ייסורים קשים ומתנצל

ישראל שפירא | 15.05.24

העברת החוק הקודם | התגובות

גנץ מגיב לתרגיל: "חוק הגיוס שעבר, היה בשביל גישור זמני"

קובי אטינגר | 15.05.24

"אתם תעופו לכל הרוחות" | צפו

צריך לעשות קריעה; כך הגיב גפני על חוק הגיוס הקודם שעבר

חנני ברייטקופף | 15.05.24

מחשק את גנץ וגלנט

פיתרון או התחמקות? רה"מ הודיע: "החלטתי לקדם את חוק הגיוס שעבר בכנסת הקודמת"

חנני ברייטקופף | 15.05.24
ש

הכשרה וניסיון במינימום זמן

בוער בך לתרום? זה המסלול היוקרתי של השירות אזרחי

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

מסורת למעלה מיובל שנים 

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 15.05.24

"ה' נתן לך חכמה"

תיעוד נדיר מחדר השינה: השיחה של מרן עם בנו הראש"ל

ישי כהן | 15.05.24

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

ותנו כבוד לתורה | צפו

פרס ישראל הוענק לראש"ל הגר״י יוסף על ספריו ׳ילקוט יוסף׳

ישי כהן | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

הגאון שהחזיק בספרייה היהודית הגדולה ביותר

ישראל שפירא | 14.05.24

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14.05.24

'בר בי רב' המרכזי ליום העצמאות

"יום שכולו תורה" ב"תפארת רפאל" | צפו בשידור חוזר

כיכר השבת | 14.05.24