כיכר השבת

לחנך - את עצמנו

להתרחק מהזירה המדומה לטובת החזית האמיתית // טור פסיכולוגי

אם ברצוננו להטמיע במחונך ערכים והרגלים מסוג כלשהו, עלינו להתחיל קודם כל מעצמנו | מנחם אליטוב ויוסי רוט בטור פסיכולוגי בצל המלחמה (משפחה)

7
מנחם אליטוב ויוסי רוט | כיכר השבת | כ"ד בכסלו | 07.12.23
אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

תעצרו רגע

כמו בחיים האישיים גם חייה של אומה יודעים עליות ומורדות, תקופות של שגרה מבורכת ותקופות שמזמנות לה אתגרים קיצוניים.

בזמנים מאתגרים - כמו זה שעוברים כיום על העם היושב בציון - כל הלך המחשבה, הקשב ותשומת הלב מופנים לכיוונים שונים ממה שהורגלנו בשגרת היום יום.

המתח והחרדה עלולים לכבול אותנו לאפליקציית החדשות והאנרגיה הנפשית, שהייתה אמורה להיות מתועלת להתפתחות האישית והשקעה בבני המשפחה, מתבזבזת על הסחות דעת ועיסוק באירועי השעה.

כחלוף כמעט חודשיים מפתיחתה של המערכה, משימת העל שלנו כהורים ומחנכים צריכה לעמוד בסימן הניסיון לשוב אל עצמנו, להצליח להתנתק מעט מצריכת החדשות ולתעל את האנרגיה היקרה לעבר הניסיון לשפר את רווחתם הנפשית שלנו ושל ילדנו.

בל נשכח כי המאבק הלאומי עם כל חשיבותו הקשה להפרזה אינו מעלים את האתגרים החינוכיים והנפשיים של ילדנו, ולעיתים אדרבה, הוא עוד עלול להביא להקצנת הבעיות והאתגרים. נדרש מאיתנו האומץ בימים אלה להתרחק מזירת הנייעס המדומה בה אין לנו כל השפעה לטובת החזית האמיתית בה אנו יכולים וחייבים לתרום ולהשפיע - חינוך ילדנו.

כפי שהתבטא פעם אחד מגדולי החסידות מאדמור"י חב"ד:

"כשם שהנחת תפילין בכל יום הוא מצווה דאורייתא על כל יהודי, ללא חילוק בין גדול שבתורה לבין איש פשוט, כך הוא חוב גמור על כל יהודי לחשוב כל יום חצי שעה אודות חינוך הילדים ולעשות הכל, מה שבכוחו לעשות ויותר מכפי כוחו, לראות לפעול אצל הילדים, שילכו בדרך בהם מדריכים אותם".

מעבר למקל והגזר

המערכת החינוכית הבסיסית והעתיקה ביותר היא המערכת של שכר ועונש - המקל והגזר. הגישה הפסיכולוגית ההתנהגותית (ביהביוריסטית) רואה במערכת זאת את חזות הכל. האדם כולו מונע לדבריהם מהדחף לשפר ככל האפשר את הגירויים הנעימים (שכר) ולהמעיט ככל הניתן את הגירויים הלא נעימים (עונש).

לפי גישה זאת אך טבעי שהמסגרת החינוכית תנסה לעצב ולחנך את האדם לפי וקטורים אלו.

אולם - גישה זאת מציגה תמונה שטחית בלבד הזהות האנושית, המגמדת את המשמעות שלה למימדים אוטומטיים - רובוטיים.

אלברט בנדורה, חוקר חשוב מתחום הפסיכולוגיה החברתית זיהה את הבעייתיות בגישה הזאת וניסה להשלים את התמונה בעזרת תיאוריית הלמידה החברתית שגיבש. תאוריה זו זכתה בפרסים וחשובים ונחשבת אבן יסוד בפסיכולוגיה המודרנית.

במחקריו זיהה בנדורה את מה שהוא מכנה: תהליך 'ההיחברות' או 'למידה באמצעות צפייה'. הטענה המרכזית שלו אומרת שההתפתחות של האדם וההתבגרות שלו לא נבנים על ידי שכר ועונש בלבד אלא ישנה משמעות קריטית לצפיה שלו בדמויות המשמעותיות בחייו כחלק מהתפתחותו התקינה.

בעצם מדובר כאן על מנגנון התפתחות חסכוני ומשוכלל, במקום להתנסות בחוויות מהם הוא עלול להיפגע וללמוד מהניסיון של עצמו, הוא בוחן את ההתנהגות של המבוגרים המשמעותיים בחייו ולומד מהניסיון שלהם, מה שמגן עליו מהסיכון להיפגע דרך הניסוי והתהיה.

הנגזרת המתבקשת מעיקרון זה היא, שאם ברצוננו להטמיע במחונך ערכים והרגלים מסוג כלשהו, עלינו להתחיל קודם כל מעצמנו.

עיקרון זה גלום בתשובתו של החפץ חיים לאברך ששאל אותו, ממתי עלי להתחיל לחנך את בני העולל? ענה לו החפץ חיים "מלפני 20 שנה". לפליאת השואל הסביר החפץ חיים שחינוך ילדינו תלוי בעיקר באישיות שלנו ומה שהיא מקרינה על סביבתנו.

או כפי שהיטיב להגדיר זאת מחנך וותיק: "אם תגער על הילד שלך כשהוא מדבר בתפילה, כשיגדל הוא גם יגער בילד שלו. אך אם אתה לא תדבר בתפילה, גם הילד לא ידבר".

יש כאן תובנה שנוגדת את האינטואיציה הטבעית. לרוב כשאנו חושבים על חינוך, המחשבות שלנו זורמות לדמותו של המחונך. אולם כעת אנו מבינים, שחינוך טוב דורש מאיתנו להפנות את אור הזרקורים קודם כל אל עצמנו. גם הצו התורני לחינוך הילדים מדגיש זאת - כדי שיתקיים "ושננתם לבניך" נדרש שיהיה קודם "ודברת בם".

להביט פנימה

אולם, גם בכך לא די. השכר והעונש כמו הצפייה של הילד עדיין אוחזים בקומה ההתנהגותית של המחונך. כמחנכים אנו שואפים להשפיע על האדם הפנימי שמעבר למסכה ההתנהגותית.

כאן אנו עלולים להיתקל בקושי נוסף -  מבלי לשים לב, במשך שנות החיים אנו משרטטים במחשבתנו תמונה אנושית אידיאלית. כל הורה מונע בבחירותיו החינוכיות מהדחף לממש את אותה דמות ולשלב אותה בדמותו של הבן יקיר שלו.

הגישה ההומניסטית בפסיכולוגיה מציעה גישה שונה ובריאה יותר. היא מבקשת לראות בבסיסו של כל אדם יסודות של טוב אמיתי ופוטנציאל למימוש עצמי שלם. לפי גישה זאת השליחות החינוכית שלנו נוגעת בהענקה של קבלה ללא תנאי לאופיו היחודי של הילד ולאפשר לו את מימוש השאיפות והרצונות האותנטיים שלו. במידה ונעשה זאת הוא כבר יצליח להגיע למקום הטוב ביותר בכוחות עצמו.

אישה שבנה יצא לתרבות רעה שחה פעם בכאב בפני הרבי מלובביץ': את כל ילדי הצלחתי לחנך ביד רמה וכולם החזיקו בדרך התורה והמצוות, מדוע אם כן, כשלתי בחינוכו של הבן הזה, על אף שנהגתי באותה דרך בדיוק? ענה לה הרבי: בדיוק בשל כך שהענקת לו את אותו חינוך של האחרים - בגלל זה נכשלת. כל אדם הוא עולם מלא ודורש רגישות ותשומת לב מיוחדת המתואמת לאופיו וצרכיו הספציפיים.

אמנם גם בגישה זאת יש רכיב בעייתי: התעלמות מן היסודות היצריים שבאדם שעלולים לפגוע בו ולמנוע את התפתחותו התקינה והבריאה.

הגישה השלמה - מבית המדרש

דומה כי התפיסה החינוכית היהודית מציעה גישה שלישית הממזגת את שתי הגישות שסקרנו ומציעה מודל חינוכי מאוזן העוטף את כל הצרכים החינוכיים:

מחד ניצב העיקרון העתיק של שלמה המלך: "חנוך לנער על פי דרכו" - שמראה את הצורך בהכלה וקבלה של אופיו ודרכו הייחודית של כל מחונך. ומאידך התובנה הריאלית שרואה באדם גם את הצד של "עיר פרא אדם יולד" ממנו יש להישמר.

בכך היא דורשת מהמחנך מצד אחד לאפשר לילד מרחב מחיה להתפתחותו האותנטית ומצד שני מציבה לו גבולות של שכר ועונש שישמרו אותו מפני עצמו ומפני יצריו הקמאיים.

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
טור מיחד במינו מחזק ומעצים את ההורות ונותן כוחות וידע להמשך תודה רבה
מיכל רוזנברג07.12.23
6
מסר חשוב, חומר איכותי!
יצחק מרינובסקי07.12.23
5
טור מרתק במיוחד ונוגע בנקודה מהחשובות בחיינו- "החינוך" מצפים לעוד טורים ברמה גבוהה שעוסקים בענייני השעה ובדברים חשובים. ממש מרתק!
מיכאל הורביץ08.12.23

הצגת כל התגובות

4
כתבה מיוחדת, המשלבת בתוכה גישות מענינות בצורה מאד ברורה. תמשיכו בסדרת כתבות אלו, מחכימות ביותר וחשובות. יישר כח
נועה10.12.23
3
המיוחדות של הכותבים לקחת נושא משעמם ולהפוך אותו למרתק
יענקלה10.12.23
2
חומר איכותי
צ א24.12.23
1
טור יפה מאד , שאפו
יהודה25.12.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

צריך לעשות קריעה; כך הגיב גפני על חוק הגיוס הקודם שעבר

חנני ברייטקופף | 14:26

מחשק את גנץ וגלנט

פיתרון או התחמקות? רה"מ הודיע: "החלטתי לקדם את חוק הגיוס שעבר בכנסת הקודמת"

חנני ברייטקופף | 13:53

מסורת למעלה מיובל שנים 

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 12:00

"ה' נתן לך חכמה"

תיעוד נדיר מחדר השינה: השיחה של מרן עם בנו הראש"ל

ישי כהן | 07:30

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

ותנו כבוד לתורה | צפו

פרס ישראל הוענק לראש"ל הגר״י יוסף על ספריו ׳ילקוט יוסף׳

ישי כהן | 14.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון שהחזיק בספרייה היהודית הגדולה ביותר

ישראל שפירא | 14.05.24

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14.05.24

'בר בי רב' המרכזי ליום העצמאות

"יום שכולו תורה" ב"תפארת רפאל" | צפו בשידור חוזר

כיכר השבת | 14.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

מכתב נוקב לדרעי

זקן ראשי הישיבות: "כדרך עמלק הם מנסים לגייס בחורים"

חנני ברייטקופף | 14.05.24

נכדו הרב, מספר על דמותו

בנו של הצדיק הירושלמי וצדיק נסתר | מי היה רבי רפאל לוין?

חנני ברייטקופף | 14.05.24

בטקס חגיגי 

חסיד חב"ד ומש"ק מילואים: החייל שיהפוך ל'מצטיין הנשיא'

יאיר טוקר | 14.05.24

"זה לא חג העצמאות"

מרן הגר"ע יוסף: "אסור להתכחש לנס שעשה לנו הקב"ה"

ישי כהן | 14.05.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שניחן בזיכרון פנומנלי, שכל עצום ומוח חריף

ישראל שפירא | 13.05.24

ראשי ישיבות ואדמו"רים זועמים

לקראת חוק הגיוס: לראשונה שוקלים יעדים ברורים ופיקוח על עולם הישיבות | חשיפה

חנני ברייטקופף | 13.05.24