כיכר השבת

צפו בנאום של הגר"ד לנדו באלעד

נאום חסר תקדים של מנהיג ליטאי זה שנים; "להאשים אותי בגזענות? זה ממש חילול השם"

ראש הישיבה הישיש מגבעת רוקח, נשא הערב נאום פוליטי חסר תקדים, שהציבור הליטאי לא זוכר נאום כזה שנים ארוכות | במהלך הנאום התייחס הגר"ד לטענות בנודע להסכם: "בוודאי שאין תוקף להסכם שמסכן את היהדות בעיר" | על הטענות לגזענות אמר: "להאשים אותי בגזענות? האם אנו שרבים מבני הישיבות אצלנו הם בני עדות המזרח, האם ניתן להאשים אותנו בטענה נלוזה זו? איזו חילול השם לומר זאת" | הנאום המלא (חרדים)

150
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ט"ז באדר א' | 25.02.24
הגר"ד לנדו הערב באלעד
הגר"ד לנדו הערב באלעד

הבחירות הסוערות בעיר אלעד, לא מפסיקות לנפק כותרות שלא זכורות שנים רבות: מנהיג הציבור הליטאי הגאון רבי דב לנדו הגיע הערב (ראשון) לעיר, ונשא נאום פוליטי חריף וחריג, שכמוהו לא זכור זה שנים ארוכות בקרב מנהיגי הציבור הליטאי.

כזכור, מוקדם יותר היום נחשף תיעוד מיוחד של הגר"ד לנדו, בו הוא מסביר למנהל חיידר ירושלמי, מדוע הוא סבור ששרוליק פרוש צריך להיות ראש העיר הבא, הערב, הוא הסביר זאת בחדות.

בעצרת שהתקיימה כאמור הערב באלעד בראשות הגר"ד לנדו, השתתפו גם, ראש הישיבה הגרמ"ה הירש, הגר"י זילברשטיין וראש הישיבה הגר"ד כהן, רבני העיר וראשי קהילות באלעד.

הגר"ד לנדו נשא את המשא המרכזי ודיבר בנחרצות על החובה להצביע דווקא למועמד ישראל פרוש לראשות העיר: "הסיבה היחידה בגינה אנו בני התורה יוצאים להצביע היא בעקבות פסק החזון איש הרבה גופי תורה תלויים זה".

הנאום הדרמטי של הגר"ד לנדו

הנאום המלא והחריג

ברשות גדולי התורה ראשי ישיבות ורבנים.

הסיבה היחידה בגינה כולנו בני התורה יוצאים מבתי המדרשות ומשתתפים בבחירות העירוניות, היא אך ורק בגלל פסקו הידוע של רבינו החזון איש באגרותיו, כי הבחירות לעיריות הרבה גופי תורה וקיום היהדות תלוי בזה. עד כאן דברי החזון איש וכך הורו כל גדולי ישראל אחריו, ומכאן חובתנו להצביע בבחירות.

המושג גופי תורה, הוא ההיפך הגמור ממושגים זרים שחדרו לשיח בין בני התורה, כגון: כבוד המפלגה, כבוד הנציגים, תפקידים ותקציבים, וכל כיוצא בזה.

המושג גופי תורה הוא בראש ובראשונה עניני קיום היהדות, משמרת היהדות וצביון הדת, וכל עניני הדת הכלליים שבעיר, מקוואות, ערובין, הקמת ישיבות, ובתי חינוך המגדלים עדרים בדרך המסורה, והאופי הרוחני של האוירה הכללית בעיר, כמובן שלצורך זה יש להעמיד מסגרת מפלגתית שבה נציגים הנשמעת לדעת תורה ולמנותם לתפקידים בעלי משמעות בכדי שיוכלו לפעול.

אך העיקר הוא, ואסור לשכחו - כי כל הסיבה שאנו משתתפים בבחירות העירוניות, היא אך ורק לצורך קיום היהדות, וזה מה שמוטל עלינו לשקול בעת שהננו באים להשתתף בבחירות אלו, אחרת אין שום טעם להשתתף בבחירות, כל פסקו של החזו"א הוא רק בכדי לקיים את היהדות, ולא עניני כבוד המפלגות וכבוד הנציגים.

הדאגה של מרן הרב שטיינמן

את העיר אלעד אני מכיר באופן אישי כמעט מיום היווסדה, ואין זה סוד שבשנותיה הראשונות הקשיים שהעיר הזו חוותה היו קשים מנשוא, ובמיוחד בכל הצביון היהדותי של העיר, מפני כבוד הציבור לא ראוי להזכיר את כל מה שהתרחש כאן בעיר בעבר, אבל כל עתידה הרוחני של העיר עמד בסכנה קיומית מוחשית.

זכתה העיר, ומרן הרב שטינמן זכר צדיק לברכה, שדאגתו על עתידה הרוחני של העיר עמד בראשי מעייניו, התאמץ מאד למען בחירתו של הרב ישראל פרוש שיחי', כאשר בעיני רוחו ראה מרן הרב שטינמן, כי בסיעתא דשמיא הוא האיש שיוכל להוביל את העיר להתעלות בכל עניני היהדות שבה, ואכן חפץ ד' בידו הצליח, והרב ישראל פרוש נבחר, והפך את כל התנהלותה וצביונה של העיר אלעד להיות עיר תורנית, אשר קול התורה נשמע בה, ובני ישיבות רבים מכל החוגים הוגים בה בתורה יומם ולילה.

מדוע דווקא פרוש, מה רע בבוטבול?

וכאן נשאלת השאלה, איך אפשר לבוא ולומר כי החלפתו של הרב ישראל פרוש תועיל לאידישקייט? הרי המצב שהיה קודם בעיר הזאת ידוע לכולם, וידוע שאנשים יראי ד' שהיו בעבר פרנסי העיר ובאו עם רצון כן, ניסו לפעול להצלחת העיר ולא עלתה מבוקשם בידם רק בגלל מורכבותה של העיר, ואכן הם התחלפו כמה פעמים, והרב ישראל פרוש איתמחי גברא, ובקידומה הרוחני של העיר הרי הוא גברא דמרא סייעא, ובאיזה טצדקי אפשר לומר שספק יוציא מידי ודאי?

אין כאן נדון איזה נציג יותר ירא שמים! זה כלל לא הנושא, זה מילי דשמיא ולא לנו לעסוק בזה. הנושא הוא שהעיר אלעד מורכבת בריבוי קהילותיה וצרכיהם רבים, ופעמים רבות הצרכים מנוגדים, והקושי לנהלה תוך כדי דאגה מתמדת לרוחניותה בכל המובנים, הוא תפקיד קשה עד בלתי אפשרי, והרב ישראל פרוש שהצליח בזאת אסור להעבירו מתפקידו, וחובה לתת לעיר את האפשרות להמשיך להתנהל על ידו, ובפרט שהיה לו קשר מצוין עם כל החוגים, ורבים מהם, גם הציבור הספרדי, אוהדים אותו ורואים בו בסתר ליבם כראוי לנהל את העיר.

ההסכם הופר?

ולכן לכל הטוענים שהיה הסכם, מלבד מה שאומרים רבנים שההסכם עצמו נעשה שלא כהוגן, ויש בו הרבה פגמים, ויש דיינים שבחנו את ההסכם ואמרו שאין לו תוקף הלכתי גם אילו היה צורך לקיימו, אך התשובה האמיתית היא, כי אין תוקף להסכם כזה כאשר בצורה ברורה ההסכם מסכן את התפתחותה הרוחנית, ועתידה התורני של העיר, אין מי שמוסמך לחתום על מסמך שענינו הוא סיכון העיר מבחינה רוחנית ויהדותית.

ובזאת אני פונה לאלה שהאשימוני בגזענות ובחילול ד'. האם אנו הציבור הישיבתי שהוא הציבור השרשי שבמוסדותיו ובישיבותיו נמנים רבים מבני עדות המזרח ועולים ומתעלים בתורה ויראת שמים, ושומרים קשר רציף עם רבותיהם גם שנים רבות לאחר נישואיהם.

אפשר להאשים את הבחירה בגזענות?

האם אפשר להאשימנו בטענה הנלוזה הזו ? האם בכך שכל תקוותנו בעיר הזאת, שהיא תתנהל באופן הטוב ביותר למען כבוד שמים ודאגה לגופי תורה ולקיום היהדות, וכי זה חילול ד'?!

כל מי שטוען שאנו פועלים בגזענות, או מאשימנו בחילול ד', אוי לו ואוי לנפשו!

חובה על כל אחד ואחד הוא ובני ביתו להצביע עבור הרב ישראל פרוש לראשות העיר אלעד, כי הוא פועל לכבוד שמים ולאידישקייט של העיר אלעד, וכל מי שאומר אחרת טועה ומטעה, וכן צריך לזרז ולשכנע אחרים להצביע עבור הרב ישראל פרוש.

אסור להשתמט או להימנע או לפעול אחרת, כי גופי תורה וקיום היהדות כפשוטו תלוי בזה.

בנוסף, חובה על כל אחד ואחד מבני התורה להצביע ולזרז אחרים עבור רשימת יראי ד' 'דגל', אשר נציגיה נשמעים לדעת תורה ופועלים במסירות למען צרכי הכלל והפרט ברוחניות ובגשמיות, וצריך להגדיל את מספר המצביעים לרשימה זו כי גם בזה תלוי צביון העיר לשעה ולדורות.

אני רוצה לברך בשער בת רבים את הרב ישראל פרוש שיחי' שימשיך הלאה בראשות העיר ויפעל למען כבוד שמים והמשך שיגשוגה הרוחני של העיר, ושלא יהיו לו שום מפריעים ומזיקים, ואמרו אמן.

וברכתי ואיחולי לכל מי שיצביע להרב ישראל פרוש לראשות העיר, ויפעל לזרז אחרים להצביע עבורו, יזכו לבריות גופא ונהורא מעליא, נחת מכל אשר להם, מתוך שלות-השקט, וימלא ד' כל משאלות ליבם לטובה, ומי שיש לו איזה קושי, ירבה שכרו בהתגברו עליו וינהג כפי הראוי.

נייחל לקדוש ברוך הוא, שיערה על כולנו רוח טהרה ממרומים, ונדאג כולנו אך ורק למען כבוד שמו יתברך.

ועכשיו נאמר פרק תהילים פסוק בפסוק למען כבוד שמים, שתי האותיות הראשונות בפרק דתמניא אפי (קי"ט).

תוכן שאסור לפספס
150 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
112
גאון ישראל
רבקה27.02.24
111
האם אנו שרבים מבני הישיבות אצלנו הם בני עדות המזרח, האם ניתן להאשים אותנו בטענה נלוזה זו? איזו חילול ה'" כידוע ישיבת פוניבז' גדושה ספרדים עד אפס מקום, גם בסלבודקא ישנה כמות גדולה כל כך של ספרדים עד שהיה צד לשנות את נוסח התפילות לספרד.
יהודה25.02.24
מה אתה רציני או עושה את עצמך, אם בפוניבז' וסלבודקה היו יותר ספרדים משליש כמו שיש היום, הרי הספרדים לא היו באים לשם
ישיבישער26.02.24
אתה סתם מסית, אחרת היית יודע שספרדים לא מתפללים נוסח ספרד. אבל נו, לא נהרוס לך את ההשתלחות בגאון הדור.
בושה26.02.24
חס ושלום להשתלח בגאון הדור. רק שאלה : איפה היה גאון הדור הזה לפני 3 שנים בלבד ??? למה רק היום בשנת תשפ"ד הוא - גאון הדור ???
טיפש26.02.24
לא נורא. מי שלא ירצה להבין, לא יבין.
אורי26.02.24
חזק !!!
יצחק26.02.24
אין עניין להפוך ישיבה ליטאית לספרדיה, ראוי לא לסרב בחור טוב תרומת בחור מהמגזר ליטאי. מה שעושה ישיבת סלבודקה
יאיר 26.02.24
עדיין יש שם לא מעט ספרדים... ולצערינו בישיבות הספרדיות כמעט ולא קיים שיש בחור אשכנזי. אז היכן הגזענות?!
תכלס25.02.24
110
חבל שלא סיפרו לר' דוב לנדא שבאחד מהאירועי תרבות בעיר שהיא בהפרדה פורוש נתן למירי רגב שרת התרבות דאז לדבר מילי ברכה היא אומנם עמדה בעזרת נשים ודיברה אבל אם זה היידישקייט של היער מה יאמרו אזובי הקיר
נתיי25.02.24
לאשכנזים לא ידעת כבר 76 שנה מותר הכככככלללל......
יענקי פרוש26.02.24
הרב מספיק חכם. יודע יותר מזה. ולמרות זאת הוא החליט ופסק.
שלמה26.02.24

הצגת כל התגובות

109
וואוו!!!! איזו עוצמות!!!!!! אשרינו ומה טוב חלקינו שאלו מנהיגנו!!!! למען כבודו של רב דוב - שרוליק פרוש יבחר לראשות העיר אלעד לעוד שנים ארוכות של עשיה בעז"ה!!!
יוני25.02.24
למען כבודו של הרב מאיר צבי ברגמן יבחר בוטבול בעה....
יענקי פרוש26.02.24
כבר היה לעולמים בימי קרח. ויהיו המתים במגפה על דבר קרח...
בעילום שם26.02.24
בעזה
התכוונת26.02.24
108
באיזה ישיבה למד ישראל פורוש?
חיים25.02.24
סלבודקא
יוסי26.02.24
פרוש לא פתח ספר בבחרותו. ליידיגייער אמיתי עישן סיגריות כל היום, זוכר אותו בישיבת לוצרן בשוויץ. הועף לאחר זמן אחד ! הוחזר בפרוטקציה, ולאחר הזמן השני הועף סופית! בידי ראש הישיבה הרב קופלמן זצ"ל. זה האיש שידאג "היידישקייט" חחחחח
נזרק מלוצרן26.02.24
אתה לא יודע? סלבודקא ומי היה ראש הישבה? מי שנשא את הנאום.. אז מה אתה שואל.... נכון.. צודק...
קובי26.02.24
ישיבת ברזילי ומכון לגזענות..
וועד הישיבות26.02.24
סלבודקה
ליטאי26.02.24
איפה לא: חיי משה סלבודקה רחמסטריווקא כאן ידי מגעת...
האיש שבקיר26.02.24
ישיבת שאגת אריה
יענקי פרוש26.02.24
את הילד המגודל שלא הסתדר באף ישיבה שלחו אחר כבוד לגייטסהד באנגליה כדי שלא יעשה בושות למשפחה.
איציק26.02.24
בסלבודקה
בני26.02.24
107
ששון ושמחה אצל היהודים
לא ברור25.02.24
106
באיזה ישיבה למד שרוליק פורוש, וד''ל.
חיים25.02.24
105
ישראל פרוש אחלה ראש עיר ה’ יעזור שתזכה להמשיך את המהפכה שהתחלת לעוד הרבה שנים כראש העיר.
יוסף25.02.24
104
גדול בקרבך
אנונימי25.02.24
103
הצעה לסקר: למי אתם מאמינים יותר שאכפת לו מה ביום של אלעד? 1 ר' דב לנדו 2 הרבי מויזניץ
סקר25.02.24
102
רון חולדאי סגור עם כמה קבוצות הצבעה חרדיות אבל הוא מבקש מהן לא לציין זאת בפומבי, לא לומר שהם תומכים בו
מני25.02.24
101
אדם שסכסך בציבור הספרדי קרע אותו לשניים והכל בשביל לחלק לציבור שלו קרקעות כפי שיראה כל מי שמסתובב בעיר איך אפשר לומר עליו שהוא האיידשקיט של העיר ???? אולי האיידשקיט של האשכנזים בלבד !!! כבר אמר הגאון הרב ברגמן את דבריו שהסכם צריך לקיים. טבעת ה יהודה בוטבול ראש העיר הבא !!!
דוד25.02.24
100
כשיש הצלחה לא מחפשים לזוז לשום מקום, לכן העיר שלנו שנמצאת בהצלחה גדולה, באחדות גדולה בין כל העדות, ספרדים אשכנזים ודתיים, אין מחלוקות. יש לעיר תקופה נפלאה ויש לה מנהיג נפלא, הרב ישראל פרוש, שהוא אדם שעובד, רואים את זה בעיר בכל תחום. יש פה עולם חסד עצום, העזרה לאברכים ותושבים
ניסים25.02.24
99
לא נהיה מטומטמים ספרדים רק שס
יהודי25.02.24
98
אבוטבול בבית שמש אפשר לנו בתוך ההסכם סעיף קואליציוני חסר תקדים. הסעיף אומר כך: כדי לשמר את האיזון, העירייה לא תקצה מוסדות או מבנים לחרדים בוותיקה. לצערי, באו לפה הרבה תושבים חרדים
הסכם בבית שמש25.02.24
97
הרבנים הספרדים לא מבינים את הסכנה לעיר ??? יהודה בוטבול הוא סכנה לאלעד ??? גדולי הרבנים הספרדים לא יכולים להוביל את הציבור שלהם ולהיות צודקים ???
כאילו לספרדים אין גדולי ישראל25.02.24
96
אוי לאותה בושה להשתמש ברב גדול עבור פוליטיקה זולה איזה זילזול בכבוד התורה לא מתפלא שאח״כ הדור הצעיר לא שומע לרבנים בשביל בחירות מוכנים לקחת רב לתת לו מכתב לקרוא בושה
יואל26.02.24
95
מי שכיבה למרן רה"י חכם שלום כהן את המיקרופון בנאומו בבחירות הקודמות הוא האידשקייט של העיר ללא שמץ של גזענות ח"ו הוא דוגמה ומופת לאייך מכבדים את גדולי ישראל אולי כדי שישפרו לר' דב לנדא אייך האיש מתנהג ואז נבדוק האם שרוליק גזען או לא
אא26.02.24
94
כל אחד צריך להישמע חורבותיו שלו ולכן ספרדי צריך להצביע ליהודה בוטבול
משה26.02.24
93
כל גזענות מגיעה עם לשם שמים ח"ו אחרת
ארי26.02.24
92
בוטבול יהרוס את כל הטוב ואת כל הכח של העיר אלעד והיא תדרדר ותתרסק ח"ו
איש קרית ספר26.02.24
91
משעממים
גבי26.02.24
90
הוא חושב שבגלל שאנחנו ספרדים אנחנו מטומטמים בחיים לא ראיתי דיבורים כאלו קטנוניים מאיש כל כך מבוגר
ספרדי26.02.24
89
במילה אחת. טשולנטחמיןג'חנוןשינאתחי
שרה 26.02.24
88
אין על יהודה בוטבול בעולם!!!! הוא בנאדם פשוט מושלם!!!!! בעזרת ה' הוא יעלה לראשות העיר! הוא הכי טוב בשביל אלעד!!!!
שסניקית בנשמה!!!!!!26.02.24
קודם שיפסיק להיות דחליל אח"כ שיהיה ראש עיר
יהודה החסיד 26.02.24
87
דברים חוצבי להבות של מרן הגרד"ל צודקים ונכונים והיזהרו בגחלתן, אך תדעו שהעסקנים שמאשימים את מרנן גדולי הדור מועצת חכמי התורה בנקמה בכל הארץ זה גם חילול השם בבית שמש המועצת העמידה ועדת רבנים.... ברכסים רבני העיר הגיעו למעונם של חברי מועצחה"ת והציגו את הנתונים...
יעקב26.02.24
אתה צודק שאסור בשום צורה לדבר על גדולי י,ראל
בעילום שם26.02.24
86
סקופ מטורף!!!!! אני לא נכנס לכל הנייס. ובפרט שמדובר בת"ח ענק שבענקים. אבל בקשר לגזענות קשה להגיד כזה דבר על הגאון הרב לנדו. כי בעבר הוא ביטא בכמה הזדמנויות הכרת הטוב לספרדים. זה פרט ביוגרפי לא ידוע. אבל כנער צעיר הוא למד. תחזיקו חזק.... בישיבת פורת יוסף סניף רחובות. וגדל עם התימנים בשערייה.
שסניק ותיק 26.02.24
תגובה מדהימה ומכבדת. כך צריך
דוד26.02.24
פורת יוסף ברחובות היא ישיבה אשכנזית למהדרין
יהודה 26.02.24
85
כל הספרדים כאיש אחד מצביעים לבוטבול לקדש שם שמים
יוסי 26.02.24
84
יש מנהיג לדור
נחשון26.02.24
83
חבל שלא הראו לרב איך נראים הרחובות בליל שבת ואיזה חוברת של הישגים לציבור הדל"י הוא שלח להם בשקיות סגורות שאף חרדי לא יראה מה הוא נתן להם בנושא אידשקייט כמו מרתון נשים וכדומה
יוני26.02.24
82
את האמת אני לא קונה את זה. מכיר אישית את יהודה אבוטבול הוא בן תורה אמיתי וירא שמיים. וכי הרבי מוישניץ פחותמאכפת לו מהיהדות
ליטאי26.02.24
אתה כנראה לא ליטאי אם אתה לא יודע לכתוב ויז’ניץ בלי שגיאות. יותר נשמע פרענקל’ה
בעילום שם26.02.24
81
לא זוכר כזה נאום נקי וטהור של אדם גדול גם מי שחושב אחרת או שרבותיו מורים אחרת לא יכול שלא להתפעל מנאום עוצמתי מלב טהור של קודש הקודשים
ישי 26.02.24
80
איזה עוצמת אבל רק שאלה קטנה בשביל פינדרוס זה כן היה בסדר להחליף?
אאא26.02.24
כידוע ר' דוב לנדו התנגד נחרצות בזמנו למהלך של יענקי קנייבסקי להחלפת פרוש
אלעדי26.02.24
כידוע הרב לנדו לא היה מרוצה מהצבת מעמדותו של פינדרוס בבחירות הקודמות. (וגם בבחירות הנוכחיות הנציגים הפוליטיים של דגל התורה לא היו תומכים בישראל פרוש אלמלא הוראתו של הרב לנדו)
משה בוזגלו26.02.24
79
כי גדול בקרבך . מדהים, אמיתי נוגע בלב ובגובה העיניים. פרוש יבחר על אפו וחמתו של האריה העייף מהר נוף שהחליט להרוס את העיר
יוסף26.02.24
78
עוד לא נולדה בעם ישראל גזענות כמו שהנחילו כאן האשכנזים שחמישים שנה האחרונות משהו שלא קיים בחול בכלל כל כך עמוק שזה כבר יונק התינוק מאמא שלו
חיים 26.02.24
77
במקרה אני הייתי שם ושמתי לב תשעים אחוז מהציבור שם אין לו זכות הצבעה באלעד תפארתה,אטינגר זכות הצבעה תבדקו אותי!!!שכל הבחורים לא גרים באלעד בכלל ועוד ישיבות קטנות שאין להם ם
יוסף 26.02.24
76
במקרה אני הייתי שם ושמתי לב שתשעים אחוז מהציבור שם אין לו זכות הצבעה באלעד, תפארתה, אטינגר שהם בכלל לא גרים באלעד ועוד ישיבות קטנות שאין להם זכות הצבעה בכלל ותבדקו אותי
יוסף 26.02.24
75
נפשי בשאלתי פינדרוס, לא היה "ספק המוציא מידי וודאי"???? אלא שכל מקום ונציג לגופו והכל לפי ראות הדיין בהתייחס לנידון. משכך, הקביעה שפרוש הוא ה"וודאי" ובוטבול הוא ה"ספק" פתוחה לדיון לגיטימי והיא עצמה מוטלת בספק.
יאיר26.02.24
כידוע דעתו של הרב לנדו בבחירות הקודמות היתה נגד מועמדותו של פינדרוס.
משה בוזגלו26.02.24
מי אתה שתתוכח עם גדול הדור לך הרבנים שלך מורים אחרת אז תצביע אחרת אבל לא לזלזל בגדוי
11126.02.24
74
מישהו יכול להסביר מה ההבדל בין ש״ס לציונות הדתית? שואל באמת מחכה לתשובות
David 26.02.24
73
הגר"ד לנדו מנהיג הציבור החזונישניקי-גריינימני.
האמת היא ש...26.02.24
72
רק לא נשכח את עמדתו הברורה מאד של הגאון הגדול רבי מאיר צבי ברגמן שהאמת היא שהוא מייצג את דגל התורה שחילול ה' זה לא לעמוד בהסכם
מוטי שושינסקי26.02.24
צודק
טוויטו26.02.24
71
לא מכירו אישית אבל לפי המכתב הידוע מהרב גרשון איידלשטיין שכותב שהגאון הרב דוב שליט"א הוה בבחינת החרש והמסגר לגבי שאר גדולים אני לא מקנא במי שנכנס בגדר ה"או לו ואו לנפשו" שאמר הגאון הגדול הרב דוב שליט"א " הוי זהיר בגחלתן וכו'.
כהן 26.02.24
70
מעניין שלמרן הגרמצ ברגמן שליטא אין מושג ביידישקייט.....
יענקי פרוש26.02.24
69
עצם האמירה שאם האידישקיט יהיה אצל בוטבול העיר לא תיהיה אידשקיט זה הגזענות הגדולה ביותר ואכן אם אכן זו האמת שפרענק לא יכול להנהיג עיר לא בהני ברק ולא באלעד אז איך פרענק מנהל את בית שמש בעבר ואיך פםרענק ינהל בירושלים אם אכן זה נכון זה לא אידישקיט ולא זה לא גזענות
יהודי26.02.24
ואנחנו זוכרים מצוין איך הייתה נראית בית שמש אז...
בעילום שם26.02.24
68
זה ממש גזענות להאשים את הליטאים בגזענות הכל אישיקיט ודעת תורה רק מענין מדוע הגדולים אשר סיכמו את ההסכם לא חשבו על האידשקיט של העיר מה קרה ומה השתנה ..יתכן שנחלקו מהי אידשקיט ..אפשר תלוי בהבדל שיטות הלימוד בין סלבודקה לפונב יץ אפשר נשגב מבינתינו על ימין שהוא שמואל ושמואל שהוא ימין
יהודי26.02.24
כןלם יודעים שההסכם היה של יענקלה קנייבסקי ור' דוב לנדו התנגד לזה נחרצות
אלעדי26.02.24
67
לא הבנתי ראש עיר ספרדי זה לא גופי תורה תלויין בה......הסבר??????רוב העיר ספרדית...אמרו שבהסכם היו חתומים גדולי הדור..איייי איפוא הרב עובדיה?????
דויד26.02.24
66
לא נתפס להם שיהיה ספרדי מעליהם .... ספרדים בוחרים רק יהודה בוטבול לראשות העיר אלעד!!!!!
שימי26.02.24
65
אני בוחר במשיח בן דוד, די לנו עם הפוליטיקה, די. שהרי מאן יימר שאתה צודק והשני טועה? והרי כמעט בכל הלכה בשו"ע יש מחלוקת, ומה נגיד שהראשון הזה טעה והשני צדק? אלה מה, יחיד ורבים ה"כ. וגם הכא, הרוב ייקבע, וכל אחד יעשה כהוראות רבותיו.
בן דוד מגיע26.02.24
64
מצטער לומר אבל לבינתיים אני שומע רק התקפות מצד רבנים ופוליטיקאים של דגל לא שמעתי עדיין הכפשות כאלה קשות מצד ש"ס מה שמוכיח לכאורה שהצד הרודף והשתלטן זה דגל אע"פ שמנסים לשחק אותה נרדף משחק ידוע לצערי לכן אדרבה הנאום הזה מדרבן אותי להצביע רק ש"ס
רפי26.02.24
63
בכלל אין גזענות. הישיבות האשכנזיות מלאות בבחורים ספרדים . חחחחחחחחחחחחחחחח..... בדיחה טובה לפורים.
ספרדי 26.02.24
62
אם תוכלו לבאר לי מה הפשט "אנו הציבור השורשי "?????...
נקודה.26.02.24
אנחנו הציבור עם השורשים החזקים נטועים עמוק באדמה
לטיפש פה למעלה 26.02.24
זה גזענות שעליה מדובר
רפי27.02.24
הציבור שהקים את עולם הישיבות
קובי26.02.24
איפה ראית אותו?
אני27.02.24
61
חיילינו נלחמים בעזה, החרדים נלחמים לבחירות.
משה 26.02.24
60
מי שלא גר בעיר לא יודע מה קורה...לכל אחד יש את רבותיו וספרדים על כל החוגים (וחבל שמתפצלים ונותנים לאשכנזים לנצל אותם..ולזרוק..כי זה מה שיהיה בסוף..נראה את "בוזגלו" שיבחר פורוש וירצה אח"כ להכניס את הבת שלו לסמינר אשכנזי..)ספרדים צריכים להצביע ש"ס לכבוד מרן וכבוד התורה והחכמים.
אלעדית26.02.24
59
wow wow wow
tzvi26.02.24
58
לא יאומן אתר פח זבל וכנוע שמצנזר תגובות נגד אריה דרעי הפטרון שלכם תתבישו
עיתונאיים עלק…26.02.24
57
אני לא מדבר נגד גדולי ישראל והרב לנדו לא חשוד כגזען חס ושלום זה שיש ספרדים בישיבות אשכנזיות לא אומר כלום כל עוד יש אחוזים ולי אמר ראש ישיבה שאם אתה רוצה להתקבל אצלנו אתה צריך להביא איתך אשכנזי אני צריך לשמור על מסגרת מסוימת
פלוני26.02.24
56
הרב חיים קנייבסקי לא ידע מה זה יידישקייט?? מה זה לקיים הסכם ?? עד שהגיעו אנשי סלבודקה , "שהותרו" לבוא בקהל דגל בשנים האחרונות?? ככה נראה כשעולים חדשים מנהיגים . איזה פארסה.
עולה חדש הגיע. 26.02.24
55
ואני אומר תיזהרו בגחלתן הרב דב לנדאו הוא מלאך ה וירא שמיים עצום ואוהב ישראל גדול לא לדבר עליו לא לזלזל אפילו במחשבה גם אם לא מוהם לך אל תצביע למועמד שלו אבל בשום אופן לא לזלזל חלילה ע"ז נאמר אין רפואה למכתו ח"ו
אני מצביע ש"ס 27.02.24
54
צריך לתמוך למועמד לראשות העיר הרב הגאון שבגאונים, הרה״צ ישראל פרוש!!
יצחק 27.02.24
53
הנאום מוקרא ע"י ראש הישיבה ע"י מאן דהוא שהכתיב לו את הנאום. אבל......כל ישיבוח'ר ספרדי יודע היטב את האמת המרה !!!!
לצערי ולצער הציבור הספרדי כולו26.02.24
52
אני רק רוצה להזכיר - שהגר"ח קנייבסקי תמך בהחלפת מאיר פרוש יוצא שלפי דברי דגל התורה היום, והרב לנדו, הרי שלגר"ח קנייבסקי לא אכפת מהאידישקייט של אלעד. על מי אתם עובדים ציבור חזונישניקי גריינמני קטן, ואליטיסטי, שבטוח שכולם מחללי שבת חוץ ממנו, השתלט על כל הציבור הליטאי, והעדר פוסע אחריו פועה ומגעגע.
חיים26.02.24
51
פעם היה נאום ה"צכצכים" היום יש נאום ה'גזענות'
נתיי26.02.24
50
אל תגזימו, פרוש לא הוא זה שידאג לתורה, הכל בסדר. ובקשר לאדם עצמו, הנה יוצא כל הגאוה הליטאית ובגדול - כך זה נראה כאשר הם עומדים להפסיד.
שפוי26.02.24
49
אם זה לא גזענות לומר ששרוליק פרוש ישמור על האידשקייט ויהודה בוטבול לא, אז מהי גזענות????? זה אבי אבות הגזענות גם אם לומדים הרבה בחורים ספרדים בסלבודקה אין שם שום קשר
אברי26.02.24
48
העיקר שלא יהיה מישהו ספרדי מעל האשכנזים חס וחלילה....
זר26.02.24
47
זעקה פנימית ואמיתית!!! אשרינו שזכינו לגדול הדור אמיתי!
ינון26.02.24
46
ממש בושה זה מראה שפשוט לא מגלים לו את האמת
חיים26.02.24
45
לא אין גזענות . רק אין אפילו רב אחד שמלמד בכל הישיבות הלטאיות . כאילו התורה נתנה רק ללטאים. במקרה הטוב אתם אוהבים את החומר של עבד ספרדי. לא את היוצר. ולא עוד לוקחים מוסדות ציבור וממלאים אותם רק במורות מצבע מסויים . שלא לדבר על הנהלה. מרוב גזענות אתם לא מבינים מה רוצים ממכם.
פרענק26.02.24
44
גזענות גרידא שהפרענק ישלוט בעיר זו סכנה ליהדות? בוטבול הרבה יותר חרדי במראו ובהתנהגותו מפורוש אבל הוא סכנה ליהדות כי הוא אוכל מופלטה ולכן מותר להפר הסכם אם זה לא גזענות אני נעל
יהודי26.02.24
43
בעבר נשלח מכתב לר' שמואל דויטש עם הכותרת 'גדול השלום' אתמהה!!!
נתי26.02.24
42
....
אוי טאטע26.02.24
41
כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים
שקוף ש...26.02.24
40
אין מקום לפתק אשכנזי בקלפי, אם אין מקום לבת ספרדיה בסמינר.
אלי26.02.24
39
הוא בעצם אומר שהם עם רמה רוחנית ירודה ואינם יכולים להנהיג, ויכולים לצמוח מהם אנשים רק את ה 30% שהם מקבלים בישיבות שלהם. כלומר, אלו הטענות של האדמור של סלונים בעמנואל, שלספרדים רמה רוחנית ירודה.... הבעייה, שעולם התורה הספרדי התקדם מאז, ואינו מצפה לקבל "אישורי יהדות" מהאשכנזים ומרבותיהם.
שלמוני אמונים26.02.24
38
ברור לגמרי שזה נאום שנכתב על ידי פרוש או אנשיו וממש לא על ידי הגאון הרב לנדו שליטא. ולכן בשונה מהמקובל הוא גם מקריא מפתק ולא בעל פה
משה שטיינר26.02.24
תתבייש!
ינקל29.02.24
37
פשוט בושה וחרפה שזה מה שיש לחרדים להתעסק בזמן שלוחמינו מוסרים נפש בקרב פשוט הזויים ומנותקים
אבי26.02.24
36
ידישקייט של העיר זה לצעוק על נשים באוטובוס ולהכלים את פניהם?
ישראל26.02.24
35
בזמנו של עידן קריספל או כהן נתנו יותר לאשכנזים
ספרדי26.02.24
34
תפסיקו כבר עם הגזענות... ידוע שכל העסק של גזענות מתחיל אצל עדות מזרח ולא אצל אשכנזים... מצחיק, אבל בכל העדות מזרח אף אחד לא מסתדר עם השני...
רחל26.02.24
33
האשכנזים ככ מסתכלים על הספרדחם מלמעלה זה בדם שלהם יביאו לך ראיות מכל השס למה הם לא יכולים לעשות ננהיג מזל שיש שס ..אם לא כןלם היו מוכרי פלאפל היום
תשבי26.02.24
32
רגע לא הבנתי לפני ההסכם הרבנים לא ידעו שהעיר מורכבת מאוד ובכל זאת עשו הסכם . הספרדים לא מטומטמים הנאום הזה שיכנס אולי את גפני שיש לו עכשיו פחות בושה להיסתכל לדרעי בעיניים . האשכנזים אלופים בלהיות צבועים ושקרנים והכל בשם "התיירה"
מוטי26.02.24
31
בעזרהי"ת ישראל פורוש ראש העיר גם בקדנציה הבאה. כה לחי !!!!!!!!!!
חרדי חרד26.02.24
30
הוא צודק אבל למה להקריא
יומ26.02.24
29
חבל שרק על" גופי תורה" מקימים עצרת .על מלחמה וסכנה לעם ישראל זה נשאיר לרבנות הראשית.
אבי26.02.24
28
משה אבוטבול התחייב לחילונים כי לא יאפשר כניסת חרדים לבית שמש הותיקה
דניאל26.02.24
27
להביא סטנדאפ חילוני לעיר זה אידישקייט??? הרחובות בליל שבת יעידו כמה הנוער באלעד מופקרר בעזרת ה' הרב יהודה בוטבול יחזיר את הגאווה לעירנו.
יאיר26.02.24
26
מי כתב לו את הנאום ?
בערלה26.02.24
25
הגר"ח קנייבסקי תמך בהחלפת מאיר פרוש אז הרב לנדו בעצם אומר שלגר"ח קנייבסקי לא היה איכפת מהאידישקייט של אלעד ורק לרב לנדו איכפת מהאידישקייט של העיר?
אידישקייט25.02.24
24
פורש בוטבול כולם אהובים כולם בני ה' מספיק לערב את הקבה ואת היהדות באינטרסים פולטים
אליה25.02.24
23
ראש עיר מצויין. כל הכבוד על הגישה האצילית. מצפים לך לעוד חמש שנים לפחות.
ראובן25.02.24
22
ראש עיר מצויין מאחל לכל עיר ראש עיר כזה ובכלל למה זה מתנהל לפי מפלגות ראש עיר אמור להיבדק לפי עבודה בשטח לא מענין לנו שום דילים
אריאל25.02.24
21
לפעמים האמת היא חילול ה' לתשומת לבך וחילול ה' הכי גדול זה שרק אתה יודע מה זה עיקרי הדת
יעקב25.02.24
20
אצביע לישראל פרוש לראשות העיר כהוראתו של מרן ראש הישיבה הרב מאיר מאזוז
אלעדי ספרדי25.02.24
19
ספרדים בוחרים רק יהודה בוטבול. כל היריקות עלינו זה לא גשם זה ממש רוק!!!
שימי25.02.24
18
בקיצור, הוא אומר לנו שמה שהיה 'ככל אשר יורוך' של הגר"ח קניבסקי לפני 5 שנים, הוא עכשיו בטל ומבוטל כעפרא דארעא. כל מה שהוא אומר עכשיו, לא היה בכוחו של ר' חיים להבין לפני 5 שנים?
יהודי25.02.24
17
אכפת לכם מהאידישקייט של בית שמש? אל תתנו לליכוד לשלוט על הבובה של דרעי בלשכת ראש העיר! לא מצביעים אבוטבול!
תושב בית שמש26.02.24
16
אני רק תוהה אם ישראל פרוש כזה טוב ו"אסור להעבירו מתפקידו" מה קרה בבחירות שעברו שדגל הריצו את פינדרוס (עד שנפסל) אני לא בא חלילה לזלזל בדברי מרן שליט"א אלא באמת מנסה להבין, אולי משהו השתנה ב5 שנים האחרונו?
יהודי26.02.24
15
תינוק היה ותינוק נשאר
חזונישניק26.02.24
14
לא נותר אלא לאחל בהצלחה
אלעדיספרדי26.02.24
13
אני הצבעתי שס כל חיי אבל אחרי שאני שומע גדול דור בצורה כזו מפורשת וברורה אין לי ברירה ואני אצביע לפרוש.!!! למען כבוד החכמים!!! (במחילה אבל אין שום גדול דור שאומר אחרת!!!
יגאל26.02.24
12
איזו כתבה מגמתית. עושה רושם שהכתב ישב וראיין את הרב לנדא. מילא שימו את המלל המלא ברצף. מה הקטע של השאלות?
חני26.02.24
11
אבוטבול נערך לכישלון - ומתחייב לתמוך בסיבוב השני לפי דרישת הליכוד סעיף מעניין במיוחד בהסכם של משה אבוטבול ומפלגת הליכוד בבית שמש, מעלה משה אבוטבול יודע שאין לו סיכוי ונערך לסיבוב השני.
ינון26.02.24
10
הרב יהודה בוטבול - אברך עדין נפש וישר! תוכו כברו! לא צבוע ומושחת כמו פרוש השחקן!!
אליהו 25.02.24
9
משפחת פרוש כולם שקר! הכל חיצוניות ורמאות
אלעדי25.02.24
8
כולם אהובים דייי ללשון הרע
אשכנזי עם עינים כחולות 25.02.24
7
אריה דרעי מזיק לכל הציבור הכי גדול ר דב מנהיג ואריה דרעי יקבל מכה הכי חזקה הכי גדולה
אריה25.02.24
6
ספרדים. תשתחוו. תנשקו רגלי האשכנזים . אתם לא יהדות משפחת -פרוש זה "יהדות". הבנת את זה בוטבול?
מאיר25.02.24
5
למה לפני כל בחירות שיהיו כלליות או מוניציפליות אנחנו הספרדים צריכים להיות אלה שגורמים פירוד לבבות למה אנחנו צריכים להיות תמיד עם רגש נחיתות מה זה משנה מי עומד בראש ספרדי או אשכנזי זה לא נכון שאנחנו מקופחים הגיע הזמן להפסיק עם הבכיינות הזאת ולגרום תמיד אבל תמיד למחלקות בתוך היהדות החרדית והדתית
אלי חיימוב25.02.24
4
כמה נמוך אפשר לרדת?? אנשים כותבים תגובות חצופות נגד הרב דב לנדא. כנראה שהוא צודק, אתם באמת סכנה ליהדות, מה שמעניין אתכם זה גו'בים וגו'בות. ואותו אחד מרחוב הקבלן, שידע אוי לו ואוי לנפשו.
בוטבול25.02.24
3
אריה דרעי העיז להחציף את פניו נגד גדול הדור בטענה שהוא מפר הסכמים לאיפה הדרדרנו כל כך שגדול הדור בכבודו ובעצמו צריך להתייחס לטענות מופרכות שהלז הנילוז ושלוחיו הפודלים מעלים לאוויר דבר יום ביומו ממש חוצפא יסגא אין גבול לעזות ולחוצפה של האיש ההוא ואין פוצה פה ומצפצף אוי לאותה בושה……🥵🥵🥵🥵🥵
מזועזע25.02.24
2
אנשי ש''ס כבר ניסו 20 שנה להנהיג את העיר אפילו צביקה כהן שהובא במיוחד מטבריה והמשיך אח''כ לי-ם ניסה את מזלו ו נ כ ש ל .אז האמת כואבת וצורבת
האמת25.02.24
1
אין כמו ישראל פורוש ! עשה מהפכה בעיר כמה אלפי בחורי ישיבה הביא לעיר , פיתח את העיר בצורה לא רגילה! חזק ואמץ
טל25.02.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

ומשפע מצוות תפילין

שמחת הבר מצווה לנין ה'באבא סאלי'

חיים רוזנבוים | 17.05.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

לא תכנסו?

פרפומריה רק ב- 10₪ • מהמותג הנמכר ביותר בארץ >>

כיכר בשיתוף סנו | מקודם

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24